A magyar egészségügyi rendszerváltás történelmi
jelentőségű eseménye volt az 1997. évi CLIV. törvény (továbbiakban:
Eütv.) az egészségügyről, mert megteremtette az egészségügyi
szolgáltatások, intézkedések és az intézményrendszerek működésének
átfogó jogszabályi feltételeit. Rendezte az egészségügyi
ellátórendszerben az állam és az egyén kapcsolatát. Arra biztosított
lehetőséget a szabályozás, hogy az egészségügyi szolgáltatás egyes
elemei, így a nem-konvencionális gyógyítás eljárás, az eltérő
jogállásából adódóan, a különbségektől függetlenül a törvényen
alapuló feladatkörökben részt vehessenek az egészségügyi ellátásban.
A magyar népességügy egészségi állapota európai összehasonlításban a
legrosszabbak közé tartozik. A születéskor várható átlagos
élettartam alacsony, az idő előtti halálozás magas. A rosszindulatú
és az érrendszeri megbetegedések, valamint azok halálozási
mutatószámai az európai összehasonlításban az élmezőnyben vannak. A
társadalom egészsége szükségállapotban van. A népegészségügyi és a
demográfiai adatok veszélyesen súlyos helyzetet jeleznek. A lakosság
korösszetételét az elöregedés jellemzi. A tényből az is következik,
hogy az egészségügyi ellátás terhelése várhatóan növekedni fog. A
nemzetgazdaság szempontjából nem elhanyagolható, hogy a korai
halálozás mellett, a betegségben eltöltött idő, a betegség
következményei, a rokkantság és a fogyatékosság is fontos szerepet
játszanak. A kedvezőtlen folyamatok, valószínűleg már a közeli
jövőben, nehéz helyzetbe hozhatják a közpénzből finanszírozott
egészségügyi szolgáltatásokat. A részletezett körülmények
határozottan indokolják egy olyan új, középtávú egészségvédelmi
stratégia kidolgozását, amelyben nemcsak egy-egy betegség
kedvezőtlen következményeinek csökkentése, hanem az egészség
megtartásának általános javítása a cél. Amennyiben az állam
egészségpolitikájának fontos része lesz a betegségek megelőzése, a
káros életviteli módok miatt megromlott egészségi állapot javítása,
akkor a nem-konvencionális eljárások törvényes gyakorlatában a
feladatkörök és a lehetőségek jogszerűen kiteljesedhetnek. Az
egészségügyi szolgáltatások kínálatának bővítésével, az új
betegellátási módszerek bevezetésével hozzájárulhatnak az állami
egészségügyi szolgáltatások hatékonyabb működtetéséhez.
Az elmúlt évtizedekben az orvosi, az egészség-, a
biológiai és a műszaki tudományokban, valamint a hozzájuk kapcsolódó
technológiákban olyan fejlődés ment végbe, amely korábban soha nem
látott lehetőségek, de kihívások elé is állította az
egészségpolitikusokat, az ellátást finanszírozókat és a felhasználó
lakosságot. Az egészségügy különböző területein napjainkban a
szemléletváltás folyamata zajlik. Szükségszerűen előtérbe került a
megelőzés, a környezetvédelem és a helyes életmód szerepe az egyén
egészségi állapotának alakításában. A valóság egyik mozzanata az is,
hogy körvonalazódnak az igények megvalósításában az ellentétek,
amelyek a lehetséges és a finanszírozható ellátás között feszülnek.
Ebben a helyzetben a finanszírozó, az egészségbiztosítási
ellátórendszer, a társadalmi igényeknek egyre nehezebben fog tudni
eleget tenni. Az állampolgárok akkor tudnak felelősen életükről,
egészségükről, gyógyításukról dönteni, ha ismerik azokat a jogaikat,
lehetőségeiket, de kötelezettségeiket is, amelyeket a szakmai, az
etikai és a jogszabályi háttér együttesen szavatol (Polecsák, 1999).
A szektorsemleges törvényeknek ezért a jog eszközeivel részt kell
venniük a lakosság általános egészségi állapotának jobbításában. Az
egészségügy komplex viszonyrendszerében a törvénynek le kell fednie
az egészségügyi ellátórendszer teljes körű működését, összhangban
kell lennie a más ágazatokhoz tartozó, az egészségügyre vonatkozó
jogszabályokkal, és eleget kell tennie az európai integrációban a
jogszabály-harmonizációs kötelességének.
A korábban hatályban lévő, 1972. évi II.
egészségügyi törvény a megalkotásakor korszerű rendelkezéseket
tartalmazott. Az időközben bekövetkezett társadalmi, gazdasági,
politikai és a jogrendszert érintő változásoknak azonban már nem
tudott megfelelni. Az új Eütv. kódex típusú szabályozási rendszerben
rögzítette az ágazat jogi normáit. „Az egészségügyi törvény érdeme,
hogy számos tudományos bizonytalansági tényező és a hagyományos
európai orvoslás részéről jelentkező ellenállás ellenére megpróbálta
rendszerbe illeszteni az ún. nem-konvencionális eljárásokat.”
(Kovácsy, 2008)
Az egészségügy működésének rendszerében az új
törvény fordulatot hozott, mert a jog eszközeivel kívánta
biztosítani a lakosság egészségi állapotának minőségi javulását,
mert hangsúlyosan kiemelte a megelőzés jelentőségét. Elvitathatatlan
érdeme, hogy megtette az első lépést arra, hogy jogszabályi
háttérrel a nem-konvencionális eljárásokat beépítette az
egészségügyi ellátórendszerbe, és így annak részévé nyilvánította
(104. § (1–4.) bekezdés). Az Eütv. az emberi tapasztalás és a
tudományos megismerés határterületén lévő sávot, a
nem-konvencionális eljárásokat, a szakmai működést jogi garanciákkal
szabályozta.
A konvencionális és a nem-konvencionális gyógyító
eljárások egyetemes kultúrtörténete közös gyökérből indul. A
történelem előtti korban a mágikus és empirikus gyógyítástól, majd a
klasszikus ókori orvosláson keresztül, a bizánci, középkori arab,
távol-keleti, illetve a skolasztikus orvoslás hatásainak állomásai
után, a humanizmuson át a már a tünetek és a gyógyítás egységét
hirdető reneszánszhoz vezetett, onnan az orvostudomány fejlődését
segítő rendszerezéshez, és a XIX. század korszakos felfedezései
nyomán a kísérleti alapú orvostudomány által elérkezett a XX.
századi specializálódó, majd a bizonyítékokra alapozott
gyógyításhoz. A XIX. században megtörtént a kétirányú széjjelválás:
az egyik a tapasztalati gyógyítás (természetgyógyászat), a másik a
tudományosan megalapozott, bizonyítékra épülő gyógyítás. Az
egészségügyben a helyes diagnózis és a terápia meghatározásának
döntése felelősségteljes megközelítésű szakmai feladat. A
bizonyítékra alapozott gyógyítás gyakorlatában az orvos
szakismereteibe beleilleszti az orvostudomány által megszerzett, a
gyógyításra vonatkozó, legjobban bizonyított ismereteket (Sackett et
al., 1999). A tapasztalás jelentőségét nem lenne helyénvaló
alábecsülni, mert nem kevés, ma is forgalomban lévő gyógyszer a
tapasztalati észlelések alapján, a megalapozott klinikofarmakológiai
vizsgálatok után vált gyógyszerré. Az orvosi gyakorlatban ma is
használt gyógyszerek közül nem kevés korábban növényi anyagokként
voltak ismeretesek, és a tapasztalás nyomán került hatékony
felhasználásra a gyógyításban (például: kuráre, digitálisz,
penicillin, fenolftalein), és a tudományos vizsgálatnak köszönhetően
vált a klinikai gyógyítás hatásos gyógyszerévé. Kiváló példa a 2015.
évi megosztott orvosi-élettani Nobel-díj egyik kiérdemlője, a kínai
orvosi kémikus kutatónő, Tu Juju (Youyou Tu) aki tudományos
pályafutása során kétezer jelölt gyógynövényt vizsgálva találta meg
a maláriaellenes hatóanyagot, az artemizinint (egynyári üröm, csing
hao szu, qinghaosu). A kutatás során tisztázta a hatóanyag kémiai
szerkezetét és farmakológiai tulajdonságait. Munkatársaival
kidolgozta a molekula gyógyszeripari felhasználását, a
dihidro-artemizinint. A bizonyítékra alapozott gyógyítás
gondolatmenetéből következik, mert abba bele is illik, hogy ha egy
gyógyító eljárás a tapasztalatok alapján hatásosnak tűnik, csak úgy
kerülhet az egészségügyi ellátórendszerbe mint gyógyszer, ha a
tapasztalat statisztikai elemzésével (placebóval történt kettős vak
kontroll) és a biológiai hatás klinikofarmakológiai vizsgálattal is
bizonyítást nyer.
Az Európai Unió gyakorlatában a komplementer és
alternatív medicina (CAM) fogalom terjedt el. Az Eütv. „A
nem-konvencionális gyógyító és természetgyógyászati (továbbiakban
együttesen: nem-konvencionális) eljárások alatt nevesítette. A 2005.
évi CLXXI. törvény módosításában a 104. §: „A nem-konvencionális
gyógyító, életminőség-javító (továbbiakban együtt:
nem-konvencionális) eljárások” fogalommeghatározás található. A
természetgyógyászat mint fogalommeghatározás már nem szerepelt.
A lakosság körében megnőtt az igény a természetes
gyógymódok és életmódformák iránt. A modern társadalom a korábbinál
sokkal érzékenyebb és érdeklődőbb a betegségmegelőzés és gyógyítás
természetes útjai iránt. Az emberek igyekeznek a természettel
összhangban, természetes módon egészséges életet élni. A
konvencionális orvoslás gyakorlatában előfordulhat a polipragmázia,
a gyógyítás elszemélytelenedése, a gyógyszermellékhatások, és nem
utolsósorban az egészségügy kimondott vagy kimondatlan, válság felé
sodródó helyzete. A nem-konvencionális gyógyítás népszerűsége
hazánkban azért is nőhet, mert az életminőséget javító és a
megelőzést népszerűsítő tevékenységeket a társadalom egyre jobban
tudja kezelni, értékelni és igénybe venni. Az a felvetés is jogos
lehet, hogy a nem-konvencionális gyógyítás népszerűsége hazánkban
azért is nagy, mert ezek az eljárások, okkal, ok nélkül az elmúlt
rendszerben tiltottak voltak, aminek napjainkban talán egyfajta
ellenreakciója tapasztalható (Széll, 1995).
Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt
a tényt sem, hogy a tömegtájékoztatási eszközök a nem-konvencionális
eljárások népszerűsítésében is fontos szerepet játszanak. Az Európai
Unió tagországaiban a nem konvencionális eljárások gyakorlatát az
egység nem jellemzi. Az Európa Parlament és Tanács határozott
törekvése mégis az, hogy a tagországok rendeleteit egymáshoz úgy
közelítse, hogy létrejöhessen az összehangolás, majd a végső cél, az
egységes törvényi szabályozás. A nem-konvencionális eljárások hazai
gyakorlatának szakmai kérdéseivel és problémáival elemző munkák
foglalkoznak (Hegyi et al., 2013; Kovács, 1993; Krasznai, 2004; ifj.
Lomnici, 2008; Pikó, 2015; Rák, 1999). A jelenlegi gyakorlat azt
mutatja, hogy az Unió tagállamai egyelőre saját maguk kívánják
megszervezni és szabályozni a nem-konvencionális eljárások
ellátórendszerét. A 2011/24/EU irányelv azonban ösztönzőleg hatott a
harmonizáció folyamatának megkezdésében, ez elsősorban a betegjogok
és a betegtájékoztatás területén érzékelhető. Az Európai Unió
gyakorlatában jelenleg két különböző, egymás mellett működő forma
érvényesül. Az egyik megközelítésben a tevékenység az orvosi
diplomához kötött, kivételt képez néhány szakterület, ahol diploma
hiányában is engedélyezett a nem-konvencionális gyógyítás, saját
felelősségre vagy orvosi ellenőrzés mellett. Ez a gyakorlat a
dél-európai országokban, illetve Belgiumban, Luxemburgban és
Franciaországban érvényesül. A másik megközelítés szerint az
észak-európai országokban, valamint Nagy-Britanniában és
Hollandiában az a gyakorlat, hogy laikus gyógyítók is végezhetnek
meghatározott területeken egészségügyi ellátást, más tevékenységek
szigorúan orvosi diplomához kötöttek. Mindkét rendszerben a
gyakorlat megszerzése különböző szintű képzési formákhoz és/vagy
diplomaszerzéshez kötött. A szabályokat sértőket a törvény szigorúan
bünteti. A folyamatos ellenőrzés és a vétőkkel szembeni következetes
eljárás a gyakorlat része. Az egyes tagországok különböző szervezési
formáiról és gyakorlatáról összehasonlító elemezések is
rendelkezésre állnak (Polecsák, 1999; Hegyi et al., 2013).
Az állampolgár joggal várhatja el, hogy
megismerhesse a két gyógyító eljárás teljesítményét, lehetőségeit,
határait, valamint a társadalom valós igényeit. Az álláspontok
fenntartás nélküli elfogadása ugyanúgy helytelen lenne, mint merev
elutasítása. Abban egyre határozottabb egyetértés rajzolódik ki,
hogy a két gyógyító tevékenység között meglévő szembenállás nem
kibékíthetetlen. A nem-konvencionális medicina nem alternatívája a
konvencionális orvoslásnak, hanem annak szükséges kiegészítője (Rák,
2003). A konvencionális és a nem-konvencionális gyógyító eljárások
egymással nem is integrálhatók, de teljességükben nem is
választhatók széjjel. A működésük együttműködő gyakorlatát az Eütv.
104. §-a szavatolja. A kapcsolatból ezért is származhat sikeres
együttműködés. A tapasztalás és a tudományos bizonyítás azonban nem
tekinthető egyenértékűnek. A tapasztalás minőségében nagy
különbségek vannak. Elsősorban abban, hogy mekkora lehet az esély
arra, hogy a gyógyító hatás tudományos bizonyítást nyerjen. A jövő
célja nem lehet más, mint a tapasztalás és a tudományos hitelesség
együttes jelenléte.
A nem konvencionális gyógyító eljárásokra
vonatkozó hazai szabályozás
Az orvosi rendtartás 1959. évi 8. törvényerejű rendelet 7. § (1)
bekezdése: „Az orvosnak mellőznie kell valamely gyógyszernek
tudományosan nem igazolható alkalmasságát.” A természetgyógyászatról
mint eljárásról nincs említés.
Az 1972. évi II. törvény az egészségügyről a természetgyógyászatról,
mint lehetőségről tesz utalást (gyógyhatású növények).
A 10/1987. (VIII.19.) EüM-rendelet már
szabályozta a gyógyszernek nem minősülő, gyógyhatású anyagok,
készítmények nyilvántartását, forgalomba hozatalát, előállítását. A
szakmai és tárgyi feltételek meghatározásával és ellenőrzésével az
Országos Gyógyszerészeti Intézetet bízta meg.
A Magyar Orvosi Kamara elnökségi állásfoglalása A
természetgyógyászatról című dokumentum volt (1991). Több dologra is
felhívta a figyelmet, például, hogy a természetgyógyászati eljárások
elterjedőben vannak, de azokról érdemi szakmai, etikai, illetve jogi
szabályozás még nem született, valamint, hogy szükség lenne az
illetékes szakmai kollégiumok létrehozására. Azoknak kell
meghatározni az orvos és nem orvos által végezhető
természetgyógyászati tevékenységek szakmai körét, valamint a működés
etikai és jogszabályi követelményeit. Kinyilvánította, hogy az orvos
és nem orvos természetgyógyásznak egységes elvek alapján kell
működniük.
Az Eütv. 104. §-a rendelkezik a
nem-konvencionális eljárásokról. Azok célja az egészségi állapot
kedvező befolyásolása, a betegség megelőzése, valamint az egészséget
veszélyeztető, illetve károsító tényezőkkel szembeni védekezés
lehetővé tétele. Jelenleg a nem-konvencionális eljárások
tárgykörében két jogszabály tartalmaz rendelkezéseket: A
természetgyógyászatról szóló 40/1997. (III.1.) Korm. rendelet és a
természetgyógyászati tevékenység gyakorlatának egységes kérdéseiről
szóló 11/1997. (V.28.) NM-rendelet.
1994-ben alakult meg a Természetgyógyászati
Szakmai Kollégium. Minősített szerepet vállalt a 11/1997. (V.28.)
NM-rendelet előkészítésében és kidolgozásában, mely a
természetgyógyászati tevékenység gyakorlatának egyes kérdéseivel és
szakmai munkájával foglalkozott.
Az Eütv. és a végrehajtási rendeletek szerint a
nem-konvencionális gyógyító eljárások az egészség és a betegség
eltérő szemléletén alapulnak. A nem-konvencionális gyógyító a
természettudományosan megalapozott eljárásoktól eltérő módszereket
alkalmaz. A konvencionális módszerek kiegészítő (komplementer),
egyes esetekben – csak orvosi ellenőrzés mellett – helyettesíthető
eljárások. Gyakorlatukban az egészségügyi törvény vonatkozó
szabályait kell alkalmazni. A tevékenység során az orvos által
felállított diagnózis és terápia nem módosítható. A jogszabályi
rendelkezések meghatározzák, hogy milyen tevékenységi formák
gyakorolhatók, és kik jogosultak azok végzésére.
A 96/2003. (VII.15.) Korm. rendelet, az egészségügyi szolgáltatás
gyakorlásának általános feltételeiről és a működési engedélyeztetési
eljárásról 1. § szerint: a rendelet hatálya kiterjed minden
egészségügyi szolgáltatást nyújtó jogi személyre, jogi személyiség
nélküli szervezetre és természetes személyre, amely vagy aki
egészségügyi szolgáltatást nyújt.
A 30/2007. (VI.30.) EüM rendelet az egészségügyi
dolgozók rendtartásáról 6. pont (1–3) bekezdés: Kapcsolata a
természetgyógyászattal. A nem-konvencionális gyógyító eljárások
gyakorlatát szabályozó rendelkezéseinek megszegése etikai vétségnek
minősül.
Az MTA Orvosi Tudományok Osztálya két
nyilatkozatot tett közzé. Az elsőt 2004-ben a Komplementer
medicináról kialakított állásfoglalás címen. Megállapította, hogy a
természetgyógyászat ágainak tudományos megalapozottsága még nem
egyértelmű és teljes, ezért támogatandó minden olyan törekvés, mely
tisztázza az orvostudomány részéről felmerülő kérdéseket. A
tudományos megítélés alapján csoportosította a különböző
eljárásokat. Az első csoport: a tudományos megalapozottság
megítéléséhez már elegendő információ áll rendelkezésre, illetve
azok |
|
tudományos megerősítése nagy valószínűséggel
várható. A második csoport: a rendelkezésre álló tudományos háttér
nem kielégítő, ezért további tudományos vizsgálatoknak kell
feltárniuk az objektív, tudományosan elfogadható bizonyítást. Az MTA
Orvosi Tudományok Osztálya 2011-ben a Komplementer medicina – a
bizonyítékra alapozott gyógyítás elvi alapjai című dokumentumában
kinyilvánította az evidenciák alapján elfogadható komplementer
terápiák meghatározásának elveit. A terápiás eredményeket, a
komplementer medicina esetében is, multicentrikus, kettős vak,
randomizált kontrollvizsgálatokkal kell bizonyítani. Állást foglalt
továbbá abban, hogy nyitottnak kell lenni bármely komplementer
terápiás eljárás elfogadásával, ha az megfelel az evidence-based
medicine alapelveinek. Jelezte, hogy a komplementer medicina
eljárásainak magyarországi gyakorlatában szükséges a jogi
szabályozás újragondolása.
Az Egészségügyi Tudományos Tanács (ETT) 1991,
2004, 2005 és 2011-ben foglalkozott a nem konvencionális medicina
(természetgyógyászat) gyakorlatával, annak szabályozási kérdéseivel.
1991-ben állást is foglalt A természetgyógyászati tevékenységekről
és eljárásokról, valamint a nem bizonyított gyógyhatású
gyógyszerként el nem fogadott szerek orvosi alkalmazásáról című
anyagában. Történelmi jelentőségű dokumentum volt ez, mert kritikus
jövőképet is adott. A nem tudományosan megalapozott módszereket
határozottan elvetette. Törvényes keretek között határozta meg a
természetgyógyász helyét az egészségügyi ellátórendszerben. 2004-ben
az ETT elnöksége, az Egészségügyi, Szociális és Családügyi
Minisztérium (ESZCSM) felkérésére véleményt nyilvánított A
természetgyógyászati tevékenység szabályozásának tervezetéről.
Konstruktív véleményt fogalmazott meg a tevékenység szakmai
követelményeinek rendszeréről, a szakképzésről és a különböző szintű
képesítések elnyerésének feltételeiről. 2005-ben állás foglalt
abban, hogy a konvencionális és a nem-konvencionális eljárások
gyakorlatára egyaránt vonatkoznak az Eütv. és a végrehajtási
rendeletek. 2011-ben az ETT elnöksége támogatta és változatlan
formában elfogadta az MTA Orvosi Osztályának a komplementer medicina
helyzetéről és működési szabályozásáról készített előterjesztését.
A Magyar Orvosi Kamara Etikai Kódexe (1998) már
nevesítette „A természetgyógyászatról” címszó alatt a tevékenységet
(172–176. cikk), és etikai normákat fogalmazott meg a gyakorlattal
kapcsolatban. Véleményt nyilvánított abban, hogy a szabályok
azonosak, akkor is, ha orvos vagy ha nem orvos végzi a
tevékenységet. Az az orvos, aki gyógyító szakmai tekintélyével
népszerűsít olyan gyógyító eljárást, amelynek hatását, mellékhatását
nem ismeri, etikai vétséget követhet el.
272/2015. (IX.18.) Korm. rendelet, mely
módosította a 40/1997. (III.5.) Korm. rendeletet és az Egészségügyi
Nyilvántartási és Képzési Központról szóló 29/2015. (II.25.) Korm.
rendeletet, újraszabályozta a képzési feltételeket és a
nyilvántartást.
A fennálló jogszabályi rendelkezések értelmében,
az engedélyezett nem-konvencionális gyógyító és életminőség-javító
eljárások mellett találjuk a tőlük határozottan még mindig el nem
határolt, ugrásszerűen növekvő, az emberi hiszékenységre építő ún.
gyógyító tevékenységet végzőket. A módszereik a babonák
felhasználásától, a gyógyító keleti eljárások színlelésén át, a
különböző földöntúli, mágikus és fizikai erők széles körű bevonásáig
az álterápiák kiterjedt skáláját ölelik fel.
Hazánkban is egyre határozottabban mutatkozik a
szinte áttekinthetetlen zűrzavar, elsősorban a nem-konvencionális
gyógyítás árnyékában engedély és ellenőrzés nélkül működők és a
„laikus gyógyítók” (természetgyógyászok) tevékenysége kapcsolható
ehhez a körhöz. A gyakorlatukkal többnyire kihasználják a betegek
jóhiszeműségét, a szakfelügyeleti ellenőrzés jogszabályi és
jogkövetkezményi hiányosságait.
Külön ki kell emelni azokat a rendkívül veszélyes
módszereket, amelyek az ezotéria titkos tanaival, a betegek
megtekintés nélküli gyógyításával, a delejezéssel és az aurában
látás módszereivel „gyógyítanak”. Az ilyen tevékenységet végzőket
kategorikusan nem lehet nem-konvencionális gyógyítóknak tekinteni.
Módszereik teljes körűen tudománytalanok, és a tudatos
megtévesztésre épülnek. Magatartásuk jogszabályellenes, ezért már a
kuruzslás tényét kimerítő tevékenységnek minősíthető. (Btk. 178. §
(1–4) bekezdés).
Az elmúlt évtizedben két módszer – a homeopátia
és a hagyományos kínai orvoslás (HKO) – több irányból foglalkoztatta
a közvéleményt. A homeopátia mint gyógyítás a törvény értelmében
csak orvos által végezhető tevékenység. Jelenleg a placebohatáson
kívül, tudományosan megalapozott klinikai tapasztalatok nem állnak
rendelkezésre. A tudományos igényességgel bizonyított
hatásmechanizmust nem ismerjük, mivel a készítményeknek ún.
hatóanyag-tartalmuk gyakorlatilag nincs. Az Európai Unió és az
Európa Tanács 2001/83/EK dokumentuma rendelkezik a homeopátiás
szerekről, azoknak gyógyszerkénti alkalmazásáról és forgalomba
hozataláról. Az MTA Orvosi Tudományok Osztálya a komplementer
medicináról szóló állásfoglalásában a tudományos megítélés alapján
csoportosította a különböző terápiákat. A homeopátiát a filozófiai
alapokon nyugvó eljárások közé sorolta be. Megállapította, hogy „Nem
kielégítő a rendelkezésre álló tudományos háttér és további
vizsgálatok hivatottak alapkutatási és alkalmazott tudományos
kutatási szinten az egzakt háttér feltárására.” Az Egészségügyi
Tudományos Tanács 1991-ben kiadott állásfoglalása „…A nem
bizonyított gyógyhatású gyógyszerként el nem fogadott szerekről […]
A leghatározottabban ellenzi azoknak a gyógyhatásúnak vélt és
hirdetett szereknek orvosi gyógyszer helyetti alkalmazását, melyek
kedvező hatása még nem bizonyított, melyek a jelenleg nemzetközileg
és hazánkban is érvényes rendelkezéseknek megfelelő vizsgálati
procedúrán nem jutott át és azokat illetékesek nem minősítették.”
A 2005. évi XCV. törvény az emberi alkalmazásra
kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó
törvények módosításáról 1. § (3) bekezdés: „…a homeopátiás
gyógyszer: Gyógyszerkönyvben leírt homeopátiás gyártási eljárásnak
megfelelően készült homeopátiás törzsoldatnak nevezett anyagból a
gyógyszerkönyvben leírt homeopátiás gyártási eljárásnak megfelelően
előállított gyógyszer, amely több alkotóelemet tartalmaz.”
A homeopátiás módszerek alkalmazását az elmúlt
években élénk szakmai viták kísérték (például a Svéd Tudományos
Akadémia nemzetközi felhívása, amit számos európai tudományos
akadémia elfogadott). A hazai közéletben a jobbítás szándékával már
korábban megjelentek kritikus hangvételű tanulmányok (Görög, 2001;
Rák, 1999, 2000, 2003). Figyelemre méltó az ETT Klinikai
Farmakológiai Bizottságának 2015. novemberi, homeopátiával
kapcsolatos szakmai vitája és állásfoglalása. A véleményeket
összegezve a fórum arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy amennyiben
a készítmény előállítója az adott homeopátiás szert Magyarországon
határozott indikációval kívánja forgalomba hozni, úgy szükséges,
hogy az indikáció megjelölésével és a hatékonyságát tudományos
értékű klinikai adatokkal támassza alá. A gyógyszerhatóság
természetesen a kizárólag hatályos Európai Uniós (2001/83 EK),
illetve a hazai szabályozás (2005. évi XCV. sz. gyógyszertörvény és
az 52/2005. (XI.18.) EüM rendelet szerint járhat el, mert azok a
homeopátiás szereket gyógyszernek minősítették. A piacra kerülő
készítmények óriási számára tekintettel, indokolt a hatás
minőségének, a bizonyítékra alapozott orvoslás követelményeinek
megfelelő vizsgálata. A szabályozás újbóli átgondolása azért is
indokolt, mert vitatható, hogy a gyógyszernek minősített
készítmények esetében nem egységes eljárásrend érvényesül.
Az ausztrál National Health and Medical Research
Center 2015-ben 1800 homeopátiával összefüggő kutatást tett
metaanalízis tárgyává. A vizsgálatok alapján arra a következtetésre
jutott, hogy a homeopátiás szereknek a placeboeffektuson kívül nincs
semmilyen egészségügyi hatásuk, és nem felelnek meg a gyógyszerként
elfogadott elvárásoknak.
Az Európai Parlament és Tanács 536/2014/EU
rendelete az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek klinikai
vizsgálatairól és a 2001/ 20/EK irányelv hatályon kívül
helyezéséről, új, szigorú szempontrendszerre építette a
gyógyszerminősítést. Abból az is következik, hogy a rendkívül
szigorú szabályozás kétféle gyógyszerminősítést nem fogad el. A
nemzetközi tapasztalatokról a sajtón keresztül összefoglaló tényeket
közlő cikk jelent meg (Molnár, 2016).
A hagyományos kínai orvoslás gyakorlata hazánkban
határozottan terjed. Éveken keresztül áthidalhatatlannak látszó
probléma volt, hogy kik, milyen körülmények között, és milyen
szabályozás mellett használhatják ezt a több ezer éves, tradíciókon
és tapasztaláson alapuló, gyógyhatású módszert. Az ötezer éves kínai
orvoslás szerint az egészség és a betegség között számos olyan
állapot létezik, amely még nem tekinthető betegségnek, de már nem is
egészség, s ami a modern diagnózis eszközeivel nem mutatható ki, ám
betegségmegelőző beavatkozást kíván (Chen, 2012).
Az emberi erőforrások minisztere 2011 júniusában
tett előterjesztést A hagyományos kínai gyógyászat területén
oklevéllel rendelkező személyek által végezhető egészségügyi
tevékenység engedélyeztetésére, a vonatkozó szabályokról és azzal
összefüggő miniszteri rendeletek módosítására. A 42/2015. (IX.18.)
sz. EMMI-rendelet az egészségügyről szóló 1997. CLIV. törvény 247. §
(3) bekezdés i/ pontjának felhasználása alapján megalkotta
jogszabályát. A 9. § (2) bekezdés „A tevékenység képzésére
képesített, nem orvosi személy diagnózist nem állíthat fel, az orvos
által felállított diagnózissal kapcsolatos terápiát nem
módosíthatja, a beteget nem kezelheti előzetes orvosi vizsgálat
nélkül, ill. orvosi kezelés alatt álló személy esetén köteles
konzultálni a kezelést végző orvossal…” A jogszabály nem a külföldön
megszerzett oklevél Magyarországon történő megfeleltetésére irányul,
hanem egyedi engedéllyel határozott időre (öt év) lehetővé teszi a
felsőfokú képesítésnek megfelelő tevékenység végzését. A hagyományos
kínai orvoslás területén a keleti mozgás- és masszázsterápia, az
akupunktúra és az akupresszúra végezhető.
A nem-konvencionális eljárások népszerűsítésében
fontos kérdés a média és a tudományos ismeretterjesztők
szerepvállalása. Az ún. egészségügyi tömegkommunikációs eszközök
(TV, rádió, újságok) a különböző gyógyító eljárások tényleges
alkalmasságáról határozottan befolyásolhatják az olvasók, a
hallgatók és a nézők tájékozottságát. A megszerzett ismereteket
pozitív vagy negatív irányba is alakíthatják. A tömegkommunikáció
révén a közfelfogás káros manipulálása, a tudománytalan és a
megtévesztő ismeretek közlése rendkívül káros következményekhez
vezethet. A társadalom a tömegkommunikációtól joggal várhatja el a
hiteles tájékoztatást, hogy a kérdéseire a tudományos
ismeretterjesztés színvonalának megfelelő válaszokat kapjon.
A 2015. december 3-án, a Magyar Tudományos
Akadémia Környezet és Egészség Osztályközi Állandó Bizottsága és a
Pécsi Akadémiai Bizottság közös rendezvényeként tartott tudományos
konferencia észrevételei és javaslatai:
• A jogszabályi környezet 1997 óta jelentősen
megváltozott. A gyakorlatban új, nem konvencionális eljárások
kerültek használatba. Bizonyos eljárásokról kiderült, hogy nem
alkalmasak a nem-konvencionális eljárások körében az Eütv. szerinti
célok elérésére, sőt az egészségre is esetlegesen kockázatosak és
veszélyesek.
• Az EU-ban a komplementer és alternatív medicina
(CAM) terminológia honosodott meg, ez ilyen formában, a jelenleg
hatályos hazai fogalom-meghatározásban nem szerepel.
• A nem-konvencionális eljárások eseteiben sem
lehet más a cél, mint a szakmai képzési rendszer minőségének
javítása, a szakmai követelmények szigorítása, a képzés
feltételeinek korszerűsítése, az egységes nyilvántartási és vezetési
rendszer kialakítása, a tevékenységre jogosultak körének
meghatározása. Az új szakmai szabályok kidolgozása nem halasztható
feladat.
• A fogalmak pontos meghatározása fontos, hogy a
jogi kategóriák megfelelő módon válhassanak a jogalkotás
folyamatában a jogviszonyok alapjává. Ezzel érhető el az a cél, hogy
a nem-konvencionális eljárások is meghatározott jogokkal,
kötelezettségekkel legyenek végérvényesen részei az
ellátórendszernek.
• Az Eütv. 104. § implicite tartalmazza, hogy a
nem-konvencionális eljárások helyettesítik a konvencionális gyógyító
módszereket. Kérdés, hogy a helyettesítő eljárás meghatározás a
bizonyítékra alapozott gyógyítás gyakorlatában használható-e. A
gyakorlat egyik oldalán a szakmai kollégiumok diagnosztikus és
terápiás protokollokat dolgoznak ki úgy, hogy azok megfeleljenek az
evidence-based medicine követelményeinek. A másik oldalon
megjelennek a helyettesítésről szóló jogszabályok. A kettő egymással
határozott ellentmondásba kerülhet, amit célszerű lenne a
szabályozásban elkerülni. A jelenlegi gyakorlatból az is
következhet, hogy az evidence-based medicine klinikai irányelvei
helyettesíthetők a nem-konvencionális eljárással. Az ellentmondás
jogi konzekvenciákkal is járhat.
• A nem-konvencionális eljárások jogi
szabályozásában indokoltnak látszik a természetgyógyászattal
foglalkozó korábbi rendeletek és az új nem-konvencionális
tevékenységet összefoglaló rendelet kormányrendeletben történő
egyesítése. Erre már 2006-ban történtek konkrét lépések.
• A konferencia résztvevőinek meggyőződésük, hogy
a nem-konvencionális eljárások újraszabályozása a profiltisztítás és
összevonás következtében határozottan javulni fog. A szabályozás
változási szándéka nem tartozik az Európai Bizottság és az Európai
Unió tagállamaival történő, az egyeztetésről szóló 94/ 2004 (IV.27.)
Korm. rendelet hatálya alá.
„A magyar egészségügy orvoscentrikus mivoltából
adódik, hogy gyakran elfelejtik, még a jogalkotók is, hogy az
egészségügy nem kizárólag az orvostársadalom egészét jelenti, pedig
elég volna átlapozni az egészségügyi törvényt.” (Kovácsy, 2008)
Kulcsszavak: nem-konvencionális eljárások, bizonyítékra alapozott
gyógyítás, jogi szabályozás, áltudomány, kuruzslás
IRODALOM
Chen, Zen (2012): Gyógynövények a
hagyományos kínai orvoslásban. Medicina, Budapest
Görög Sándor (2001): Állást foglalunk.
Sem Önök, sem pedig korunk valósága ellen. Gyógyszerészet. 46,
48–50.
Hegyi Gabriella et al. (2013): A
komplementer medicina jogállása és szabályozása Európában. Lege
Artis Medicine. 23, 7–8, 350–359.
Kovács László (1993): Orvosi szemmel a
természetgyó-gyászatról és kuruzslásról. Top Medicine. 2, 10–12.
Kovácsy Zsombor (2008): Egészségügyi
jog. Semmelweis, Budapest
Krasznai Éva (2004): Összefoglaló a
Magyar Tudományos Akadémia Orvosi Tudományok Osztályának a
komplementer medicináról kialakított állásfoglalásáról. MOTESZ
Magazin. 2, 58-60.
Lomnici Zoltán ifj. (2008): Az ún.
nem-konvencionális gyógymódokra vonatkozó jogszabályi rendeletek
történeti és összehasonlító vizsgálata. Iustum Aequum Salutare. 2,
155–169. •
WEBCÍM
Molnár Csaba (2016): A homeopátia semmit
nem ér. Magyar Nemzet Tudomány-melléklet. Március 3, 17. •
WEBCÍM
Pikó Bettina (2015): Tudományos orvoslás
és komplementer medicina. Kibékíthetetlen ellentét vagy egymást
támogató módszerek? Lege Artis Medicine. 25, 8–9, 381–386. •
WEBCÍM
Polecsák Mária (szerk.) (1999): Betegek
jogai. VI. fejezet: Röviden a természetgyógyászatról. Vince,
budapest, 152–161.
Rák Kálmán (1999): Quo vadis Medicina?
Gondolatok az alternatív gyógyászatról. Orvostovábbképző Szemle. 6,
12–18.
Rák Kálmán (2000): A homeopátia
kritikája. Természet Világa. 131, 76–79. •
WEBCÍM
Rák Kálmán (2003): QUO VADIS, MEDICINA?
Integrálható-e az ortodox (hivatalos) és az alternatív
(tradicionális) medicina? Magyar Tudomány. 7, 824-834. •
WEBCÍM
Sackett, David L. – Richardson, W. S. –
Rosenberg, W. – Haynes, R. B. (1999): Bizonyítékra alapozott
gyógyítás (Evidence-based medicine, EBM). Golden Book, Budapest
Széll Kálmán (1995): Egészségügyi etika. POTE Egészségügyi Főiskolai
kar, Pécs
|
|