3. Eredmények
Területi értelemben a vizsgált M1-es, M3-as, M5-ös és M6-os
autópályaszakaszoknál csak olyan megyéket vettünk figyelembe,
amelyeken azok nyomvonala áthalad (1. táblázat).
Minden esetben az adott szakaszok átadását megelőző és
követő négy-négyéves időszakok számait vetettük össze (megjegyzés: a
-5. év azon szakaszok esetében jelenik meg, amelyeket egy év
különbséggel adtak át, de ugyanazokat a megyéket érintik, így
elkerülhettük néhány adat kétszeri feltüntetését).
A statisztikai adatok alapján az autópálya-építés
hatására bekövetkező bruttó átlagkereset növekedését nem sikerült
igazolnunk, a növekedés üteme az autópálya-építés előtt és után is
szinte mindenhol megegyezett (1.
ábra).
A munkanélküliség alakulása ennél sokkal
hektikusabb az építkezések előtt és után is
(2. ábra). Csongrád megye
esetében ráadásul a ráta szigorú növekedésbe kezd. Feltételezhetjük,
hogy ebben az esetben maga az autópálya-építés generálta a 0. és 1.
évben az átmeneti csökkenést.
A cégsűrűség (agglomerációs fok) esetében megint
nem mutatható ki egyértelmű összefüggés
(3. ábra), bár Csongrád megye
ebben az esetben is kiemelkedik a többi közül.
Kijelenthető, hogy egy-egy új autópályaszakasz
magasabb színvonalú elérhetőséget biztosít, de a gazdasági
feltételrendszer javítása nem evidens, nem kimutatható.
4. Összefoglalás
Magyarország esetében tehát igen óvatosan kell kezelnünk az
autópályák közvetlen területfejlesztő hatásaival kapcsolatos
kijelentéseket. Kétségtelen tény, hogy az autópályák igen fontos
eszközök egy-egy régió gazdaságának dinamizálásához, de korántsem
elégséges feltételei az elérni kívánt növekedésnek. Ahhoz, hogy a
sztráda ki tudja fejteni gazdaságösztönző hatásait, megfelelő
kiinduló állapotok, valamint más dinamizáló tényezők együttes
megléte szükséges. A földrajzi helyzetből adódó előnyök és hátrányok
mellett a humán tőke, a képzettség, az innovációs képesség, a
piacképes tudáselemek jelenléte említhető, az intézményi és műszaki
infrastruktúra szerepe ugyancsak meghatározó.
Következésképp a transzeurópai közlekedési
hálózatok (TEN-T) új tervei nem feltétlenül segítik elő egy-egy
régióban a gazdasági fellendülést vagy a munkanélküliség
csökkenését. Ha a társadalmi-gazdasági közeg kedvez a
befektetéseknek egy térségben, akkor valószínű, hogy az új
közlekedési beruházás lökést ad a gazdasági tevékenységeknek. Az a
feltételezés, hogy az utak mindig jótékonyan hatnak egy terület
fejlődésére, hibás. Egy autópálya megépítését akkor lehet a
„közérdek mindenekelőtt” elv megtestesítésének tekinteni, ha
bebizonyították annak regionális előnyeit, és nincsen más olyan
lehetőség, amellyel hasonló eredményt lehetne elérni (Németh, 2005;
Kajtor, 1997).
Kulcsszavak: térségfejlesztés, autópálya, cégsűrűség,
munkanélküliség, átlagkereset, gazdaság
IRODALOM
Banister, David – Berechman, Yossi
(2001): Transport Investment and the Promotion of Economic Growth.
Journal of Transport Geography. 9, 3, 209–218. DOI:
10.1016/S0966-6923(01)00013-8
Bíró Miklós – Fülöp N. – Kerekes Á. –
Milutinovics L. (2006): A gyorsforgalmi úthálózat tervezési és
megvalósítási kérdései a környezetvédelem és a közösségi részvétel
szempontjából. EMLA Alapítvány a Környezeti Oktatás Támogatására,
Budapest •
WEBCÍM
Faluvégi Albert – Fazekas K. –
Nemes-Nagy J. – Németh N. (2005): A hely és a fej – Munkapiac és
regionalitás Magyarországon. MTA Közgazdaságtudományi Intézet,
Budapest •
WEBCÍM
Fleischer Tamás (2003): A hazai
közlekedési hálózatok hatékonysága, versenyképessége növelésének
lehetőségei a nemzetközi szakirodalom alapján. MTA Világgazdasági
Kutatóintézet, Budapest •
WEBCÍM Letöltve: 2016. február
10. 8:20
József László – Molnár L. J. – Skultéty
L. (2000): Az M1-es autópálya gazdasági hatásai. Cégvezetés. 8, 1–2,
•
WEBCÍM
Kajtor Zsuzsa (1997): Az autópályák
hatása az Európai Unió kevésbé fejlett területeire. Lélegzet. VII,
7–8, •
WEBCÍM
Martin, Philippe (1999): Are European
regional policies delivering? In: Martin, Philippe: EIB Papers, Vol.
4. No 2. •
WEBCÍM
Németh Nándor (2005): Az
autópálya-hálózat térszerkezet-alakító hatásai – Magyarország esete.
In: Fazekas Károly (szerk.): A hely és a fej. Munkapiac és
regionalitás Magyarországon. MTA Közgazdaságtudományi Intézet.
Budapest, 139–179. •
WEBCÍM
Németh Nándor (2006): Az M3-as autópálya
hatása a térség társadalmi-gazdasági folyamataira. In: Kertész Ádám
– Dövényi Z.– Kocsis K. (szerk.): III. Magyar Földrajzi Konferencia:
Absztrakt kötet. Magyar Tudományos Akadémia, Budapest
Németh Nándor (2008): Fejlődési
tengelyek az új hazai térszerkezetben. Az autópálya-hálózat szerepe
a regionális tagoltságban. PhD-értekezés. Eötvös Loránd
Tudományegyetem Természettudományi Kar Regionális Tudományok
Tanszék. Földtudományi Doktori Iskola. Budapest-Fonyód •
WEBCÍM
Tóth Géza (2005): Az autópályák szerepe
a regionális folyamatokban. Központi Statisztikai Hivatal, Budapest
Tóth Géza (2013): Az elérhetőség és
alkalmazása a regionális vizsgálatokban. (Műhelytanulmányok 1)
Központi Statisztikai Hivatal, Budapest
Ungár Tamás (2012): Az M6-os önmagában
kevés. Népszabadság Online, 2012. 03. 12. 6:40 •
WEBCÍM
|