Portugália a huszadik században
A Szilágyi István, a Pécsi Tudományegyetem Földrajzi Intézetének
egyetemi tanára által írt monográfia, amely Portugália XX. századi
történeti, politikai és gazdasági fejlődését vizsgálja mind
elméleti, mind pedig gyakorlati szempontból, releváns és fontos
munka. A szerző helyesen hangsúlyozza, hogy az ibériai ország számos
hasonlóságot mutat Magyarországgal történelmi fejlődése, igazgatási
rendszere és gazdasági fejlettsége terén.
A könyv szerkezetileg négy fejezetből áll, és
kronológiai sorrendben mutatja be Portugália történeti, politikai és
gazdasági fejlődését, valamint az Európai Unióban való helyét és
érdekérvényesítését.
Az első fejezet a Római Birodalomtól az 1926.
május 28-i katonai hatalomátvételig tekinti át az ibériai ország
történetét. Nagyon jónak tartom, hogy a szerző az Első Köztársaság
időszakának politikai, gazdasági és szociális problémáit is
részletesen bemutatja. A republikánus tábor megosztottsága miatt
kormányzati instabilitás bontakozott ki, amelyet tovább súlyosbított
a gazdasági, pénzügyi válság (növekvő infláció és költségvetési
hiány, valamint a portugál nemzeti valuta, az escudo leértékelése).
1918 decemberében Sidónio Pais államcsíny útján hatalomra jutott
elnök meggyilkolása után rövid ideig tartó polgárháborús állapotok
következtek, amelyet 1919 januárjában királypárti felkelés követett.
A monarchista felkelők végül 1919. február 13-án vereséget
szenvedtek a köztársasági erőktől. A köztársasági rezsim nem tudta
az országot sem politikailag, sem gazdaságilag stabilizálni. 1926.
május 28-án Manuel Gomes da Costa vezetésével katonai államcsínyt
hajtottak végre. A katonai vezetők közötti hatalmi küzdelem és
érdekellentét azonban megakadályozta a rendszer tartós
stabilizálását. Portugália legújabb kori történetében a
fordulópontot, António de Oliveira Salazar pénzügyminiszteri (1928.
április 18.), majd miniszterelnöki kinevezése (1932. július 5.)
jelentette. Kezdetét vette a közel négy évtizedig fennálló
konzervatív, tekintélyuralmi és korporatista elemeket tartalmazó
diktatorikus politikai berendezkedés.
A könyv második fejezete a Salazar által
kiépített „Új Államtól” egészen az 1974. április 25-i „vörös
szegfűs” forradalomig mutatja be Portugália legújabb kori
történetét. Helytállónak tartom a szerző azon megállapítását, hogy
Salazar hatalomra kerülésekor nem rendelkezett erős, könnyen
mozgósítható tömegmozgalommal. Salazar Új Állama (Estado Novo) olyan
konzervatív-tekintélyuralmi rezsim volt, amely autarkiára
rendezkedett be, de a kormányfő személyisége eltért a legtöbb
európai országban hatalomra került diktátorétól. Ugyanakkor a
diktátor nélküli diktatúra intézményesítette az országban a személyi
kultuszt.
A Salazar által kiépített rendszer az 1969-ben bekövetkezett halálát
követően egészen 1974. április 25-ig fennmaradt. A Marcello Caetano
(1968–1974) által jelzett korszakot azonban a politikai nyitás és
demokratizálás helyett a befelé fordulás és a mozdulatlanság
jellemezte. Az 1970-es évek elejére nyilvánvalóvá vált, hogy
Marcello Caetano korporatív-tekintélyuralmi rendszere képtelen volt
Portugália alapvető társadalmi, politikai és gazdasági problémáinak
megoldására. Caetano és az őt támogató politikai elit nem volt
hajlandó a rendszer liberalizációjára és az ország demokratikus
átalakítására.
Rendkívül hasznosnak és lényegre törőnek tartom a
Második Köztársaság külpolitikájáról szóló alfejezetet. Salazar és
Caetano rendszerének geopolitikai gondolkodását és külpolitikai
gyakorlatát a birodalomépítő retorika, a világtörténelmi
civilizációs küldetés és kivételesség jellemezte. A bipoláris világ
viszonyai között ezek az elemek később kiegészültek a nyugati világ
és a kereszténység értékei védelmében Portugália által betöltött
különleges szereppel.
A könyv harmadik fejezete a demokratikus
átalakulás folyamatával és a Harmadik Köztársaság megalakulásával,
annak intézményi hátterével és politikai berendezkedésének főbb
jellemzőivel foglalkozik. A portugál rendszerváltoztatásban szerepet
játszott a Caetano miniszterelnök vezette korporatív tekintélyuralmi
rendszer megújulásra való képtelensége és az egykori afrikai
portugál gyarmatokon elszenvedett katonai vereség. A portugál
átalakulás folyamatában kulcsfontosságú szerepe volt a hadseregnek.
Az 1974. április 25-én hatalomra került Fegyveres Erők Mozgalmának
fő feladata Portugália demokratizálása és a gyarmati háború lezárása
mellett az ország gazdasági fejlődésének előmozdítása volt.
Kiemelendő a szerző azon megközelítése, hogy a portugál
demokratizálódási folyamatot nemzetközi összefüggésben vizsgálja.
A szerző a rendszerváltoztatás során nem
szorítkozik kizárólag az eseménytörténet ismertetésére, hanem
részletesen elemzi az államosítással együtt járó gazdasági
problémákat (növekvő költségvetési hiány, infláció és
munkanélküliség, valamint 1975 novemberében az escudo 15%-os
leértékelése). A portugál demokratikus átalakulás az 1976. április
2-án elfogadott alkotmánnyal, majd ugyanebben a hónapban megtartott
(április 25.) törvényhozási választásokkal és a június 27-i elnök-,
végül a december 12-i önkormányzati választásokkal fejeződött be. |
|
Az alkotmányos politikai berendezkedés
vizsgálatánál relevánsnak tartom a köztársasági elnöki tisztség
mellett működő, konzultatív-tanácsadó testület, az Államtanács
intézményének bemutatását. Végső soron az 1986 januárjában
megtartott elnökválasztással nemcsak a politikai berendezkedés
konszolidációjának szakasza zárult le szimbolikus értelemben, hanem
stabilizálódott a kétpólusú és mérsékelt kétpártrendszer, s kezdetét
vette a szocialista köztársasági elnök és szociáldemokrata
irányítású kormány tízéves hatalmi társbérletben (kohabitáció)
történő együttélése.
A demokratikus politikai berendezkedés fontos
alkotóeleme a szakszervezeti és érdekképviseleti rendszer és a
társadalmi megállapodás, amely az elmúlt évtizedben jelentős
változáson ment keresztül. Portugáliában a szociális érdekvédelem
neokorporatív intézményi szervezete épült ki, de az ibériai
országban inkább az érdekegyeztetési folyamatban részt vevő felek
által keretegyezményekben rögzített társadalmi megegyezés fogalmát
használják. Nagyon jónak tartom, hogy a szerző részletesen
megmagyarázza a társadalmi megállapodás fogalmát, amely túlmutat a
háromszereplős érdekvédelem rendszerén.
A regionalizmus és régióépítés Portugáliában
alfejezet célja a portugál regionális tervezés történelmi
fejlődésének bemutatása mellett az adminisztratív régiók jogi
szabályozásának vizsgálata. A szerző helyesen mutat rá arra, hogy a
portugál régióépítés egyik fő célja a különböző területek között
fennálló fejlettségbeli különbségek mérséklése. Kiválóan elemzi az
1998. évi 19. törvénnyel kapcsolatos sikertelen népszavazást, amely
az ország új régiós beosztására vonatkozott. Ennek vizsgálata során
részletesen bemutatja a főbb ok és okozati összefüggéseket, amelyek
szerepet játszottak Portugália regionális átszervezéséről szóló
népszavazás sikertelenségében. A szerző megállapítja, hogy a
régióhatárok és a régiónagyság kérdésében zajló viták során a
népszavazásra bocsátott nyolcrégiós modellt szakmai körökben sem
támogatták, ugyanakkor a 60-as években kialakított öt szárazföldi
területi középszint közigazgatási régióvá szervezése jóval nagyobb
támogatottságot élvezett.
A könyv utolsó fejezete az ország EU-hoz való csatlakozási
folyamatával, a portugál nemzeti érdekérvényesítéssel és a
modernizáció dilemmáival foglalkozik. Ennek során a szerző
részletesen bemutatja Portugália és a Közös Piac közötti
csatlakozási tárgyalások során felmerült főbb problémákat (az
ibériai ország agrárszektorának elmaradottsága, a szabad
munkaerő-áramlás és a halászat, valamint a textilipar szerkezeti
nehézségei)
A portugál európai uniós politika jobb megértését
szolgálja az EU támogatásainak felhasználásáról szóló alfejezet. Az
ibériai ország gazdasági fejlődésében és fejlettségbeli
különbségeinek mérséklésében meghatározó szerepet játszottak az
Európai Unió Strukturális alapjai és a Kohéziós alap által
biztosított finanszírozási források, melyek együttesen Portugália
bruttó nemzeti össztermékének 4,2%-át teszik ki. Rendkívül fontosnak
tartom, hogy a szerző az európai uniós források felhasználásával
kapcsolatosan kitér a területi-gazdasági és jövedelem színvonalában
megmutatkozó különbségek problémáira. Egyetértek Szilágyi István
azon következtetésével, hogy az ibériai ország közel három évtizedes
uniós tagsága ellenére sem tudott kitörni félperifériás helyzetéből.
A szerző végül a „Hová tartasz, Portugália?”
kérdés kapcsán részletesen elemzi a portugál gazdaság elmúlt másfél
évtizedben végbement gyengébb teljesítményének okait. Portugália
számára a jelenlegi helyzetből a kitörési pontot az
exportdiverzifikáció mellett az új értékesítési piacok (Afrika,
Ázsia és Latin-Amerika) megszerzése jelentheti. Relevánsnak tartom a
szakirodalomban megfogalmazott állítást, hogy Portugália esetében
„elvesztegetett évtizedről” beszélhetünk. A modernizáció különböző
típusainak bemutatásánál Szilágyi István nem szorítkozik a
hagyományos megközelítésekre, hanem a nemzetközi szakirodalom
tapasztalataira támaszkodva megvizsgálja a konzervatív modernizáció
koncepcióját és annak fő sajátosságait. Portugália – akárcsak a
kelet-közép-európai országok – számára az EU típusú demokratikus
gazdasági, politikai és értékrendszert érvényesítő integrációk
segíthetik elő a legjobban a modernizációt.
Összességében véve Szilágyi István huszadik
századi Portugáliáról szóló könyve rendkívül érdekes, ismeretekben
gazdag és holisztikus szemléletmódot alkalmazó munka, amely
részletes betekintést nyújt az ország XX. századi történeti, jogi és
gazdasági fejlődésébe. Mivel a szerző Portugália vizsgálatánál
interdiszciplináris módszert használ, kitérve a történeti mellett a
jogi, politológiai és gazdasági összefüggésekre, ezért monográfiáját
hiánypótló munkának tartom a hazai felsőoktatás alap- és
mesterszakos képzésein. A könyv rendkívül hasznos lehet az ibériai
félsziget államainak XX. századi történelmével, gazdaságával, az
Európai Unióval foglalkozó kutatók és PhD-hallgatók számára is,
mivel a legújabb szakirodalomra támaszkodva számos olyan kérdést
(lásd: modernizáció és félperifériális helyzetből való kitörés
esélyei) vet fel, amely a kelet-közép-európai államok szempontjából
is relevanciával bír. (Szilágyi István: Portugália a huszadik
században. Budapest: L’Harmattan, 2015, 280 p.)
Domonkos Endre
tudományos munkatárs, Budapesti
Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar Nemzetközi és
Európa-tanulmányok Intézeti Tanszék
|
|