Ebben az évben 450 esztendeje, hogy Szigetvár és
vele együtt Gyula elesett, s ezt követően a 17. század végéig a
magyarországi oszmán uralom fenntartásának fontos és időnként
meghatározó központjai lettek. 1566-ban mindkét erőd, Egerhez
hasonlóan, országrészeket védett, s tízezrek imádkoztak azért, hogy
ezek a várak megmaradjanak magyar kézben, s az oszmán-török
áradatot, amely negyedszázaddal korábban elérte hazánkat, végre meg
lehessen állítani. Kemény harcban esett el mindkét erőd. Gyula
várának és parancsnokának, Kerecsényi Lászlónak emléke az utókor
szemében kicsit megkopott, Szigetváré pedig felmagasztalódott, mert
a költő Zrínyi Miklós a Szigeti veszedelemben remek emléket állított
neki. Olyat, amilyet az évszázados felejtés sem tudott elszürkíteni,
mert a Zrínyi-saga egyszerre szólt a Dél-Dunántúlról, a magyar
végvári vonal horvát katonáiról, Zrínyi és más magyar főurak
tevékeny hazaszeretetéről és vitézségéről, a magyar rendi
hagyományokról, valamint a Habsburg Monarchia világtörténelmi
szerepéről a kereszténység és az iszlám közötti küzdelemben. Így
aztán jócskán lehetett válogatni a szempontok és érdekek szerint,
kinek melyik Zrínyi kellett. A szigetvári hős, dédunokája művészi
interpretálásának köszönhetően, az ébredő magyar nemzeti tudat egyik
központi alakja lett. De ezzel egyidejűleg a Monarchiának is szinte
sztárolt hőse volt, főleg Theodor Körner drámájának és Peter Krafft
remek képének köszönhetően, amely több példányban készült, s a
birodalom különböző távoli szögleteiben is egyidejűleg látható volt.
Napjainkig zajlik hazánkban a vita írók-költők és történészek
között, hogy a szigetvári hős valójában ki is volt. A nemzeti
irodalmi hagyomány és számos historikus Zrínyi Miklóst amolyan
„elő-kurucnak” tartja. A történészek többsége pedig sokkal inkább
egy realista és nagyhatalmú főúrnak, aki egyszerre volt otthon
Varasdon, Pozsonyban és Bécsben. Olyan magyar politikus volt, akit
sohasem kísértett meg a Szulejmán szultán vezíreivel és pasáival
való együttműködés. Határozottan képviselte: a magyaroknak és a
horvátoknak a Habsburgok mellett a helyük, s az Oszmán Birodalom
ellen segítséget csak onnét remélhetnek. Jól ismerte kortársai s
apja nemzedékének politikai vargabetűit: egyszer itt, egyszer ott,
amellyel családjuknak szerezhettek ugyan vagyont, de ezzel a Magyar
Királyság romlását segítették elő. Minden bizonnyal keserű, s
valószínűleg trágár szavakkal illethette János Zsigmond erdélyi
fejedelmet, amikor kémeitől megtudta, hogy Szulejmán szultánt és
ezzel Magyarországra felvonuló hadát Zimonyban köszöntötte. Joggal
tette, mondhatja a kort jól ismerő történész, hiszen az 1566. évi
hadjárat egyik és talán legkézenfekvőbb célja az ő, János Zsigmond
országának „megmentése” volt, hogy azt a Magyar Királyság ne tudja
katonai erővel meg a lázadó székelyek segítségével a királyságba
visszaterelni. Gyula elfoglalása az oszmán vezetésnek nemcsak azért
volt stratégiai kérdés, hogy a Dél-Alföldet uralja, hanem azért is,
hogy kapcsolattartása Gyulafehérvárral zavartalan legyen. Az 1566-os
esztendő és a korszak legtöbb éve nemcsak arról szólt, hogy a török
jött és pusztította Magyarországot, hanem arról is, hogy elődeink
miként marakodtak egymással, miként ártottak egymásnak, s többnyire
mily könnyű eszközei voltak a szultáni politikának. Az agg szultán
valószínűleg nem indul útnak, ha a Magyar Királyság és az Erdélyi
Fejedelemség viszonya nem romlik meg annyira, hogy János Zsigmond
tanácsadóinak fejében már a Lengyelországba menekülés lehetősége is
felmerült. Ez, sajnos, nincs benne a magyar köztudatban, de az
iskolai tankönyvekben sem, mert a magyar nemzeti tudat az elmúlt
kétszáz évben olyan múltbeli (középkori és kora újkori) magyar
összetartást és összefogást feltételez vagy vetít bele a múlt
századaiba, amely akkor nem létezett. Az érdek, a büszkeség, az
ellenstratégiák és a külföldi kapcsolatok felülírták azt a 20.
századi gondolatvilágot, hogy „minden magyar felelős minden
magyarért”.
Sokan vallják azt a gondolatot hazánkban, hogy mi
mindig két ellenség között őrlődtünk, s egyik kutya volt, a másik
eb: Habsburgok és oszmánok, németek-amerikaiak és orosz-szovjetek
között. Csakhogy azon nyugati hatalmak, amelyek befolyásuk alá
kívántak vonni bennünket, s ezt többé-kevésbé meg is tudták tenni,
és a keleti birodalmak között civilizációs különbség, sőt ütközés
volt. Az előre vivő erők már a késő középkortól Nyugatról jöttek
Magyarországra, s így volt ez a 16–17. században is. De persze
időnként jól meg lehetett húzódni a Török Birodalom árnyékában, akár
Erdélyben, akár a hódoltságban. De ennek a politikának kényszerekkel
teli elfogadásáért, miként a szovjet világhoz való dörgölőzésért is,
nagy árat fizettünk. Mindkettő hatásaként máig ható nemzeti
beidegződések, történelem- és jelenértelmezési attitűdök alakultak
ki, amelyek napjainkban is alakítói nemcsak az emlékezetpolitikának,
hanem a politikai gondolkozásnak, sőt a közbeszédnek is. Sajátos,
hogy a 17. század végén a töröktől való felszabadulásnak eleink nem
nagyon tudtak örülni; de az 1990-es évek Magyarországán sem voltak
kevesen azok, akik vágyták vissza az „átkost”. Lehet, hogy sántít az
analógia, de mégis érdemes elgondolkozni rajta. Még akkor is, ha
tudjuk és méltányosan el kell ismernünk: a kortársak számára ezek a
választások sokszor valóban a körülmények kegyetlen szorításából, az
elkerülhetetlen vállalásából fakadtak, és hosszú távú
következményeik sem látszottak mindig tisztán.
A szigetvári hagyomány a fentiekkel szemben
Hunyadi János emlékét idézi. Azét a katonáét és politikusét, aki
megértette, hogy a Magyar Királyság |
|
végveszélybe kerül, ha az Oszmán Birodalmat
nemzetközi összefogással nem tudja kiszorítani a
Balkán-félszigetről. Két hadjárata kudarcba fulladt, de Várna és
Rigómező tapasztalatai nélkül katonái aligha tudták volna
megállítani a Konstantinápolyt elfoglaló II. Mehmed szultán seregét
Nándorfehérvárnál, 1456-ban. A nagy hadvezér fia, Mátyás király
azonban letért apja útjáról, s a 15. század második felében
tanácsadóival együtt elmulasztotta megtenni azt, amivel a 16–17.
századi kálváriát ha elkerülni nem is, de mértékét csökkenteni
lehetett volna. Mert közben a vad anatóliai tigrisből megveszett
elefánt lett, a szultánok lehetőségei messze meghaladták az
egyébként csak a csehekre és morvákra számítható magyar királyok
katonai-gazdasági képességeit. Nem volt esély a győzelemre,
vereségekre ítéltetett az ország és arra a rögös történelmi útra,
amelyen az elmúlt századokban kellett végigmennie. Csak a „gloire”
maradt velünk az Árpádoktól és a gótikus kor nagy magyar
királyaitól, de nem az erő. S vele egy becsülendő, de sokszor
megmosolyogható veretes büszkeség, hogy mi közép-európai nagyhatalom
vagy legalább középhatalom vagyunk. Ennek retorikája szép és néha
felemelő, csak a reálpolitika az elmúlt századokban mást mutatott, s
erre a trianoni tragédia talán mindenkit ráébresztett.
A múlt azonban sohasem volt egyenes vonalú,
miként a jelen is mindig ellentmondásokkal teljes. Mindig volt és
mindig van olyan választás, hogy megpróbálkozzunk a fejünkre jövő
vész feltartóztatásával vagy eltérítésével. Ezt értette meg a maga
korában talán egyedülálló módon Zrínyi Miklós. Jól látta, hogy a
magyarországi oszmán-török katonai offenzíva az 1550-es évek elején
kifulladt, és egy olyan végvári védelmi rendszer fejlődött fel,
amely méltó ellenfele a magyarországi török haderőnek. Így minden
erődöt, amelyet a helyi törökök támadnak, foggal-körömmel védeni
kell, sőt ellentámadásba kell átmenni mindenütt, ahol csak lehet.
Szigetvár, Gyula és Eger ennek az új minőségű és tartalmú
rendszernek voltak – Szakály Ferenc elnevezésével élve – a
„fővárai”. A magyarországi török katonai parancsnokok jól látták
ezt, s ezért tettek meg mindent a szultáni hadjárat megindítása
érdekében Isztambulban, ami egyébként jól jött az új nagyvezérnek,
Szokollu Mehmed pasának is, aki mindenképp, saját helyzetének
megerősítésére is, sikert akart felmutatni a dunai fronton. A három
vár közül Gyula elfoglalása az erdélyi helyzet rendezése érdekében
eldöntött volt. Hogy a szultáni had Eger vagy Szigetvár ellen
induljon-e, abban az időjárás és Zrínyinek a magyarországi török
parancsnokok közötti híre volt a döntő. Féltek tőle, veszélyesnek
látták, tehát vesznie kellett, amit a katonai aszimmetria előre
borítékolt.
Szulejmán szultán szigetvári hadjárata nemcsak a
nagy szultán utolsó magyarországi felvonulása volt, hanem annak a
korszaknak is a vége, amely 1521-ben Nándorfehérvár elfoglalásával
kezdődött, s amelynek a mohácsi csata és Buda megszállása voltak a
kicsúcsosodási pontjai. A szigetvári hősi ellenállás és a sok ezer
török katona halála azt jelezte, nem lesz már többé könnyű
oszmán-török győzelem Magyarországon. A szigetvári bátor védekezés
megmutatta, hogy a Magyar Királyság kezd talpra állni. Vége az
1540-es évek sokkjának, a fejvesztett meneküléseknek. A magyar és
horvát katonák bátorsága, a haditechnikai fejlesztések, a
várépítések a Haditanács irányításával, az osztrák és csehországi
tartományok segítségei, valamint a magyar és a bécsi rendszerek
összecsiszolódása következtében olyan struktúra jött létre nagy
kiterjedéssel és mélységgel, amely valóban a kereszténység vagy a
nyugati civilizáció védvonala volt Gyulától, majd Szatmártól
legalább ezer kilométer hosszan, az adriai Zengg váráig.
A magyar–török kapcsolatok az évszázadok során
változtak. Az egykori ellenfelekből már a 18. században barátok
lettek. Ezzel persze a múlt nem szépült meg. A magyar történészek
már akkor olvasták az oszmán-török forrásokat, amikor ezt még
Isztambulban is kevesen tették. Így a magyar történetírás
tudásanyaga is nagy és szétágazó. De rengeteg a hiányosság. Az idei
évre meghirdetett „Zrínyi Miklós – Szigetvár 1566” Emlékévet arra is
igyekszünk felhasználni, hogy kollégáink múltbeli írásait
újraolvassuk: ahol kell, javítsuk, ahol időtálló gondolatokra
bukkanunk, azokat megerősítsük, és a 21. század világának
megőrizzük. S persze, mindent megteszünk azért, hogy a múlt titkait
kifürkésszük, feküdjenek azok forrásai akár levéltárak poros
polcain, akár mélyen a földben a Szigetvár környéki szőlőhegyeken.
E munka néhány állomásáról adnak számot az itt
következő írások, amelyek egyszerre próbálják megvilágítani a török
hódítás tágabb, európai összefüggéseit, a magyar állam és társadalom
útkereséseit, Zrínyi Miklós valóban hősi tettének sorsfordító
jelentőségét, a nagy ellenfél, Szulejmán szultán birodalmi
politikájának kudarcát és a Nagyszerűnek és Törvényhozónak is
nevezett uralkodó porhüvelyének és magyarországi emlékhelyének
sorsát.
Készült az NKFIH K 116270 számú, Szigetvár és Turbék politikai,
katonai és szakrális szerepe az oszmán-Habsburg nagyhatalmi
vetélkedésben és a magyarországi török berendezkedésben – tények és
emlékezet című projektje keretében.
Kulcsszavak: oszmán-török hódítás, Szigetvár ostroma, Zrínyi
Miklós hősiessége, végvári rendszer, kényszerek és választások a
magyar történelemben, magyar történeti tudat
|
|