Jelen tanulmányunkban egy olyan jelenségről lesz
szó, amellyel lépten-nyomon szembesülünk nemcsak Magyarországon, de
szerte a világ számos országában: a nemi szerepek változásairól, és
ezeknek a társadalomra gyakorolt hatásairól. A fenti témán belül
külön szót kell ejtenünk a modern férfi, illetve nő
önmeghatározásáról, amely szorosan összefügg a társadalmi szerepek
meghatározásával, – noha ez a kijelentés nem minden esetben állja
meg a helyét – amint azt később látni fogjuk.
Társadalmi változások: technikai fejlődés
A 21. századra egy sor technikai átalakulás öltött kiterjedt
méreteket világszerte: az információs és telekommunikációs
technológia magas szintű fejlettsége, valamint az egyre olcsóbbá
váló informatikai eszközök (elsősorban az okostelefonok és
táblagépek) lehetővé teszik, hogy egyre több ember legyen elérhető
online, akár a nap 24 órájában, így hozva közelebb egymáshoz az
embereket, megteremtve ezzel a Marshall McLuhan által korábban leírt
globális falut (McLuhan, 2001). Az egyre fokozódó fogyasztói igények
kielégítése megköveteli az egyre magasabb összegű jövedelmek
megszerzését, ami túlórával, esetleg több részmunkaidős foglalkozás
egyszerre történő végzésével jár, így juttatva az egyéneket és
közösségeket egy óriási taposómalomba, miközben nemcsak bolygónk
nyersanyagkészlete, hanem mi magunk is rohamtempóban merülünk ki
(Kóródi, 2009; Mannhardt, 2004). A jelentősen kitolt munka- és
iskolaidő miatt nem ritkán tapasztalható, hogy a késő délután vagy
éppen este hazaérkező családtagok nem akarnak, nem bírnak
beszélgetni egymással, amit tovább fokoz az internet és a televízió
egyre kiterjedtebb szórakoztató, a közösségi élményeket sokszor
negatívan befolyásoló (vagy azokat teljességgel felváltó) hatása
(Vajda – Kósa, 2005; Zimbardo – Coulombe, 2015). A fenti néhány
tényező bármelyike már önmagában is jelentős módosulást idéz elő a
társadalom keretei között, ám ilyeténformán erejük összeadódik,
megsokszorozódik. A kérdés csupán az, hogy milyen eredménnyel járnak
ezek a folyamatok a modern társadalom tagjai számára?
A fiatalok új függősége: az okostechnológia
Amint azt már fentebb ismertettük, számos oka van annak, hogy a
társadalom tagjai egyre inkább elidegenednek egymástól, ami
különösen nagy problémát jelent a mindenkori társadalmak alapjának
számító családok esetében.
Amíg a serdülőkorú fiúk idejük nagy részét
rendszerint olyan tevékenységekkel töltik, mint a legújabb
számítógépes játékok kiismerése, az internetes videók egymás utáni
nézése, az interneten elérhető erotikus tartalmú és pornográf
termékek „fogyasztása”, addig a lányok inkább olyan tevékenységeket
részesítenek előnyben, mint a vásárlás és annak öröme, a
barátnőikkel való időtöltés, és általában mindenfajta társas
tevékenység. Ez az eltérés jól megmutatkozik az okoseszközök
használatában is: a fiúk, illetve a férfiak szívesebben használják
ezeket az eszközöket szórakozásra (filmnézés, játék, internetezés),
ellenben a lányok és a nők nagyobb időt töltenek a közösségi
hálózatuk ápolásával, és a neten szörföléssel (Zimbardo – Coulombe,
2015; Cohen, 2006; Vajda - Kósa, 2005).
Noha kivételek mindig adódnak mindkét csoport
esetében, ráadásul az életkor előrehaladtával egyre jobban
differenciálódnak az egyes csoporttagok egyéni preferenciái, mégis
az általános trendek megmaradnak. Ennek okai között éppúgy
megtalálhatók a csoportdinamika szabályai (Ki tartozhat egy
csoporthoz? Miért közösíthet ki a csoport valakit? Mik az adott
csoport jellemző értékei?) (Smith – Mackie, 2004; Csepeli, 2014),
mint a „hasonló gondolkodású a hasonló gondolkodásúval barátkozik”
törvényszerűsége (Csányi, 2007; Biczó, 2009), a különböző neműek
agyszerkezetében érzékelhető eltérések (Baron-Cohen, 2006, Swaab,
2013), vagy akár a többszörös intelligencia terén mutatkozó
erősségek, gyengeségek is (Gardner, 2006; Kárpáti, 2016).
Az alcímben jelölt függőséget itt tehát szó
szerint értjük: nem egy fiatalnak az alapvető létszükségletet
jelenti az okostelefon vagy táblagép megléte, mivel ezzel tudja
elszórakoztatni magát, kikapcsolni, már-már elmerülni a flow
élményben, miközben teljesen kizárja a külvilágot és annak
eseményeit. Ebben a számára örömteli tevékenységnek a folytatásában
pedig kizárólag két tényező zavarhatja meg: külső környezetének nála
rendszerint idősebb tagjai (szülők, nagyszülők, tanárok, más
felnőttek vagy nagyobb diákok) és az általuk képviselt szabályok
(például „Az iskolába nem hozunk okostelefont vagy táblagépet!”,
„Tanítási órán szigorúan tilos az okoseszközök használata”), illetve
az akkumulátor lemerülése.
A probléma, amelyet ez a fajta magatartás és
okoseszköz-centrikusság magában hordoz, így összegezhető: mivel a
fiatalokban nagyon erős késztetés él arra, hogy állandóan online
életmódot éljenek, így sokan – elsősorban a fiúk – (lásd Zimbardo –
Coulombe, 2015) nagyon nehezen képesek a hatékony és egészséges
„offline” életmódra. Jól mutatja ezt a jelenséget a nagyvárosokban
szinte mindennaposnak számító szituáció: néhány fős baráti társaság
egy vendéglátóhelyen ül és beszélget egymással anélkül, hogy
egymásra néznének. Hogyan lehetséges ez? Okostelefonjaikon keresztül
valamilyen chatalkalmazáson társalognak egymással. Szép új világ!
Természetesen nem könnyű nélkülözni az
okoseszközöket a tanítási órák során sem, jó példa erre egy nem
egyedi eset Dél-Koreából: a 2012-ben tizenegy éves Park Dzsungin
minden reggel a telefonja ébresztőhangjára kel fel, majd az első
dolga a barátaival történő levelezés, amelyet a nap egyetlen
szakaszában sem kell nélkülöznie, hiszen országában 98%-os a
szélessávú internetlefedettség aránya, így bárhol és bármikor online
beszélgethetnek egymással az állampolgárok (URL1).
Ez az intenzív internethasználat azonban nem
befolyásolja károsan Dzsungin életét, hiszen mindezek ellenére
érdeklődő és szorgalmas diák, aki emellett szívesen főz, tehát
(látszólag) sikerült megtalálnia a tökéletes egyensúlyt az online és
az offline életmód között. Erre azonban sokan nem képesek, így azok,
akik nem tudnak egészséges és hatékony életet folytatni az „offline
életben”, arra kárhoztattak, hogy nehézkesen és esetlenül mozogjanak
embertársaik között, miközben kerülnek mindenfajta hosszú távú
elköteleződést és (pár)kapcsolatot. Ehelyett az azonnali kielégülés
forrását kutatják mindenfajta emberi kapcsolatban, legyen szó akár
szexuális vágyaikról, akár saját énképük megerősítéséről. Emellett
az azonnali kielégülés állandó hajszolása folytán megnövekedett
frusztrációszinttel, ugyanakkor alacsonyabb toleranciaküszöbbel
rendelkeznek, így sokkal nehezebben birkóznak meg bármifajta
elutasítással és kudarccal, ami segítség hiányában arra ítéli őket,
hogy egyedül maradjanak a problémáikkal (Zimbardo – Coulombe, 2015).
Férfiak és a nonverbális kommunikáció
Az egyik szembetűnő probléma a 21. századi – elsősorban nyugati –
társadalmakban a rohamosan csökkenő népességszám (Huntington, 2015;
Zimbardo – Coulombe, 2015). Ennek részben oka, hogy a férfiak
fokozatosan kezdik elveszíteni kezdeményezőképességüket, elsősorban
a párkapcsolatok terén. Amíg korábban természetesnek vették, ha egy
férfi udvarolt egy nőnek, ma már ez a tendencia egyértelműen
megfordulni látszik. Noha a nők továbbra is azt várják, hogy a férfi
kezdeményezze a beszélgetést, illetve a kapcsolatépítést, ez sokszor
meghiúsul. Ennek egyik lehetséges oka a női nonverbális
kommunikációban, illetve a férfiaknak az ilyetén fajta kommunikációs
dekódolási képességében rejlik. Konkrétan: a férfiak nagyon nehezen
tudják értelmezni a nők által feléjük küldött finom jeleket (játék a
hajjal, elkapott tekintet, fülcimpa masszírozása stb.), így
könnyedén félreértelmezik azokat. Emiatt sokszor pont olyankor vagy
olyan módon kezdeményeznek, ami kudarccal végződik. Ilyenkor a férfi
a kudarcélményen túl veszít egy kicsit saját sikerességébe és
férfiasságába vetett hitéből is, ami a többszöri kudarc nyomán azt
eredményezheti, hogy teljesen visszavonuljon bármifajta, a másik
nemmel kialakítható bizalmas kapcsolattól. Sokan a kudarcot úgy
próbálják orvosolni, hogy tárgyiasítják a visszautasító személyét
(objectification), ahogyan ez a pornófilmek női szereplőivel is
történni szokott (Zimbardo – Coulombe, 2015).
Oktatásügy
Ismert tény, hogy a lányok iskolai tanulmányaik során minden
tantárgyból igyekeznek a lehető legjobban helytállni, a fiúkra
azonban ez az állítás korántsem igaz: ők sokkal nagyobb odafigyelést
és odafordulást mutatnak az olyan tantárgyak (vagy iskolán kívüli
dolgok) iránt, amelyek valóban érdeklik őket (Tóth, 2005). Részben
ennek tudható be a fiúk és a lányok teljesítménye között
tapasztalható differencia, részben pedig a nemekre jellemző
agystruktúra és annak hatása (Cohen, 2006; Swaab, 2013). Ez a
tapasztalat már kisgyermekkorban megmutatkozik: amíg a párnapos fiúk
általában rövidebb ideig figyelik mások arcát, addig a lányok már
ekkor is több időt szentelnek mások arcának feltérképezésére (Cohen,
2006), ami részben annak tudható be, hogy míg a fiúk/férfiak elméje
elsődlegesen a világban fellelhető rendszerekre összpontosít, addig
a lányok/nők elméje sokkal fontosabbnak találja a szociális
kötődést, illetve e kapcsolatok ápolását. Ez változatlanul
megmutatkozik a mostani generáció tagjainál is, noha meg kell
említeni, hogy a fiúk esetében is léteznek szorosan összetartó
közösségek és csoportok, ahol rendszerint valamilyen közös hobbi
vagy időtöltés, érdeklődési kör az, ami összehozza a közösség
tagjait.
A fentihez hasonlóan szintén általános jelenség
mind a hazai, mind pedig a nemzetközi oktatásügyben a pálya
elnőiesedése (Vajda – Kósa, 2005; Zimbardo – Coulombe, 2015). Ez a
fajta nemek közötti egyensúlyvesztés jelentős hatással bír a
serdülőkre, elsősorban a fiúkra nézve: mivel állandó jelleggel náluk
(rendszerint) idősebb nők veszik körül őket, így tőlük várnak
bizonyosfajta szerepmintát, amit adott esetben a náluk szintén
idősebb férfiaktól kellene megkapniuk. A probléma ott jelentkezik,
hogy bár a nőkben él egy erős gondoskodó, anyai ösztön, amely miatt
gyakran viselkedhetnek diákjaikkal szemben úgy, mint oltalmazó
„tyúkanyók”, a fegyelmet és a szabálykövetést túlnyomórészt inkább a
férfiakhoz társítjuk. Ily módon a női tanárok sokkal nehezebben
tudnak érvényt szerezni a fegyelem és a szabálykövetés normájának,
mint egy férfi (Vajda – Kósa, 2005; Cohen, 2006). A fiúk az idősebb
férfiakban általában saját édesapjuk egy alternatíváját, mintegy
„második apjukat” látják, aki bevezeti őket a férfiélet rejtelmeibe,
akiben megbízhatnak. Ugyanakkor, ugyanez a figura az, aki
szabályokat állít fel a fiúk számára, aki utasít, parancsol,
követel. A két szerepmintának (az oltalmazó és törődő anya, illetve
a szigorú, de igazságos apafigura) tehát együtt kell jelen lennie
ahhoz, hogy ne csupán a családi élet anyagi és érzelmi biztonságot
garantáló egyensúlya, de a kiegyensúlyozott jövőbeli mintaválasztási
lehetőségek is rendelkezésre álljanak a leendő apák és anyák
számára. Csak így lehetséges a kiegyensúlyozott személyiségfejlődés
(Vajda – Kósa, 2005).
Nemi szerepek és munkavállalás
A korábban már bemutatott, az agystruktúrában, illetve a külvilág
meghatározott részei iránti érdeklődésben jól tetten érhető, hogy
valakinek „férfi” vagy „női” agya van (Cohen, 2006). Ez a kiindulási
állapot alapvetően (jobbára) determinálja azt, hogy valaki milyen
szakmát fog választani. A férfiak rendszercentrikus,
összefüggésekben és szabályszerűségekben való gondolkodása inkább az
ilyen irányultságú hivatások felé tereli őket. Jellemzően férfi
szakmák (általában férfiak választják): mérnök, orvos, ügyvéd,
informatikus, katona, rendőr. Ezzel szemben jellemzően női szakmák
(inkább nők választják őket): ápolónő, óvónő, tanító/tanár, fodrász,
műkörmös, adminisztrátor.
Philip Zimbardo könyve (Zimbardo – Coulombe,
2015) megírása közben azt találta, hogy az úgynevezett STEM-
(mozaikszó az angol Science [természettudományok], Technology
[műszaki tudományok], Engineering [mérnöktudományok], and
Mathematics [matematika tudomány] szavak kezdőbetűiből) szakmák
esetében jóval nagyobb számban képviseltetik magukat a férfiak, mint
a nők, ráadásul ezek a szakmák igen jól jövedelmeznek, így az abban
tevékenykedők könnyedén tudják biztosítani saját (és mások)
megélhetését is. Részben ez a fajta anyagi biztonság, részben pedig
a férfiak körében mind a mai napig domináns neveltetési elv,
miszerint a férfi/családfő feladata a kenyérkeresés, a család anyagi
biztonságának a garantálása az, ami miatt (legalábbis Nyugaton) a
férfiak inkább választják ezeket a szakmákat, noha sokszor
egyáltalán nem élvezik azokat, sőt, gyakran tehernek érzik az
elvégzendő munkát.
Megjegyzendő, hogy ez a trend is megváltozni
látszik, hiszen mind több nő jelentkezik a fenti felsőoktatási
karokra szerte a világban, hogy majd az ott megszerzett tudást a
szakmáján belül hasznosítsa, bár ezeket a pályákat még mindig
elsősorban a férfiak uralják. A férfiak és a nők szakmaválasztását
elsősorban a fenti két tényezővel (jó kereseti lehetőség, a jövőbeli
párunk és családunk eltartása) indokolhatjuk. Ugyanakkor, a nyugati
gondolkodás kapcsán elgondolkodtató, hogy mivel a férfiak biztosan
eltartják női élet- vagy házastársukat, a nők sokszor megengedhetik
maguknak, hogy olyan szakot válasszanak felsőoktatási éveik alatt,
amely kevésbé vagy alig jövedelmező a férfiakéhoz képest. Olyan
szakokról beszélhetünk, mint például a művészetek, az antropológiai
tanulmányok vagy éppen a könyvtárosképzés, állítja Zimbardo
(Zimbardo – Coulombe, 2015). Ezek a szakmák sokszor nem bírnak
tényleges termelőerővel, vagy alacsony presztízsűek a társadalom
szemében, szemben a fent bemutatott férfias szakmákkal.
Annak ellenére, hogy napjainkban a legtöbb
nyugat-európai országban és az Egyesült Államokban még mindig
érvényesül a családi |
|
munkamegosztásban a patriarchális szemlélet (a
férfi keresi meg a családi bevétel nagyobb részét vagy teljes
egészét, míg a nő egyáltalán nem, vagy csak részmunkaidőben, esetleg
távmunkában dolgozik; a nő dolga a háztartás vezetése és a
gyereknevelés), addig számos skandináv országban megfordulni látszik
ez a helyzet: amikor megszületik a gyermek, a család dönthet úgy,
hogy az édesanya a későbbiekben visszatér a munkaerőpiacra, amíg a
férj otthon marad a gyerekekkel, és vezeti a háztartást. Így a nők
egyre nagyobb számban képviseltethetik magukat ismételten a munka
világában. Ezt a „szerepcserén” alapuló család- és munkamodellt
azonban számtalan országban elutasítják, mivel teljesen szembemegy a
korábban megszokott, a férfiaknak a családban betöltött vezető
szerepét hangsúlyozó elgondolással. Tipikusan ilyennek tekinthetőek
a Közel- és Távol-Kelet, valamint Kelet- és Közép-Európa országai
is, noha egyéni kivételek adódhatnak. Az újszerű megoldás pozitív
hatást gyakorolhat a gyerekek férfiképére is, hiszen a legtöbb
esetben az apa nagyon hosszú időt tölt távol a családjától a
munkahely és az otthon között ingázva. Ez pedig gyakorlatilag azt
eredményezi, hogy az apa szinte teljesen láthatatlan marad a család
többi tagja számára, így a fiatalok ritkán vagy egyáltalán nem
ismerhetik meg azt a világot, amelyet édesapjuk nap mint nap
meglátogat.
Változó kapcsolatok, újfajta családmodellek
Tulajdonképpen mi is tekinthető családnak? Ezt a kérdést (is)
boncolgatta 1993-as tanulmányában David Popenoe, aki számtalan
formáját ismerteti a család szó lehetséges értelmezésének: családnak
nevezhetjük több barát huzamosabb idejű együttélését; tekinthetjük
egy családnak egy iroda dolgozóinak a közösségét; de ugyanígy
családnak nevezzük a maffia bármelyik helyi szervezetét vagy akár
egy papnevelde bentlakóit. Szigorú értelemben véve azonban ezen
együttélési formák résztvevői egyáltalán nem tekinthetők családnak,
mivel nem felelnek meg a család eredeti funkcióinak, illetőleg
meghatározásának, fogalmaz Popenoe. Meghatározása szerint családnak
kizárólag az olyan, egy háztartáson belül élő személyek tekinthetők,
akik egymással (rendszerint) vérszerinti rokonságban vannak, a tagok
egymással együttműködve, a közösen megtermelt anyagi (és egyéb)
erőforrásokat együttesen felhasználva végeznek háztartásbeli
tevékenységeket (Popenoe, 1993, 529.). Ez a definíció igen jól
körülhatárolja, hogy pontosan mit is tekinthettünk korábban
családnak. Napjainkra azonban számos egyéb családmodell jelent meg,
amelyek mind ellentmondani látszanak a fenti értelmezésnek, egyúttal
kibővítik a családról alkotott korábbi elképzeléseinket.
A megváltozott családmodellek legfőbb
propagátorának, egyben a nyugati országok által (a legtöbbször) a
legfőbb példaképnek tekintett ország az Amerikai Egyesült Államok
(Huntington, 2015). Az 1960-as évek óta az Egyesült Államokban
jelentősen megszaporodott a válások száma. Ennek elsődleges okaként
a szakértők a már fentebb említett munkaerő-piaci változásokat
jelölték meg (több szolgáltatásra épülő szakma létesül a világban,
ami elsősorban a nőknek kedvez, szemben a korábbi fizikai erőt
igénylő tevékenységekkel), kiegészítve azokat azzal a
megállapítással, miszerint azokban az esetekben, amikor az édesanya
képes volt önállóan eltartani a családot, és így az édesapa
elvesztette a családfenntartói pozícióját, nagyobb arányban került
sor válásra. Hasonlóképpen igaz ez a megállapítás azokra az
esetekre, amikor a férj tartósan munkanélkülivé vált, amíg a feleség
továbbra is aktív alkalmazott volt. Éppen ebből a helyzetből
kifolyólag, számos családban a gyerekek igen fiatalon
megtapasztalják a negatív gazdasági körülmények káros hatását a
család légkörére (lásd gyakori veszekedések, vádaskodások a másikkal
szemben, alkoholizmus az egyik szülő részéről stb.), majd a válás
szomorú tényét, amely után a bíróság a legtöbb esetben az
édesanyának ítéli a gyermeket (Zimbardo – Coulombe, 2015). Így aztán
ezek a családok gyarapítják az Egyesült Államokból induló, mostanra
a világ számos pontján megjelent újfajta családmodellt, a
gyerekeiket egyedül nevelők (single-parent family) népes táborát.
Szintén új keletűnek tekinthető családforma az
azonos neműek házasságából létrejött párkapcsolaton alapuló
együttélés, amelyet számos országban már legitimizáltak (Eszenyi,
2006), napjainkban pedig tovább folytatódik a homoszexuálisok
jogainak kiterjesztése, illetve védelme az egyes országokban.
Eszenyi Miklós (2006) részletesen leírja az egyes országok
melegekkel kapcsolatos politikáját, beleértve a törvényben előírt
életkori határt is, amelynek betöltésétől kezdve aktívan
gyakorolható a másság. Azonban minden vizsgált országban az említett
betöltött életkoron kívül érvényesülni kell a kölcsönösség elvének
is a kapcsolatok esetében, különben nemi erőszakról beszélhetünk,
amit a törvény büntet.
Végezetül említést érdemel még a szintén sokszor
felbukkanó együttélés (co-habitation) is, amelyet rendszerint
főiskolai, egyetemi hallgatók választanak tanulmányaik alatt, vagy
azok elvégzése után. Jellemzőjük, hogy a lakók megosztoznak a
kiadásokon; rendszerint közösen végeznek különböző tevékenységeket
(például javítások, takarítás, szórakozás); általában elmondhatjuk,
hogy a közösség tagjai tanulmányaik mellett dolgoznak, illetve
előfordul, hogy a tagok némelyike vagy mindegyike aktív
párkapcsolatban él.
Teljes kivonulás a társadalomból: a hikikomorik
A korábban már bemutatott, a társadalomban betöltött szerep és
felelősségvállalás elutasításának a legszélsőségesebb módját éppen
egy olyan országban találjuk meg, amelyet erősen jellemez a
társadalmi dualitás: Japánban. A japán társadalmi dualitás számos
ponton érzékelhető, erre álljon itt néhány példa: amíg minden
japánnal szemben elvárás, hogy teljes életét az országának,
családjának és közösségének áldozza, addig jóval kevesebb hangsúly
esik az egyénre, az egyéni felelősség vállalására, illetve a
személyes döntésekre, szemben a nyugati társadalmakkal, ahol ennek a
jelenségnek éppen a fordítottja figyelhető meg (Huntington, 2015). A
japán iskolákban nem támogatják az egyéni és önálló
kezdeményezéseket, nem biztatnak kritikus gondolkodásra, ám
feltétlen szabálykövetésre nevelnek, ami egy bizonyos pontig
nélkülözhetetlen a társadalom megfelelő működése érdekében, ám
szélsőséges esetekben egyfajta elgépiesedéshez vezet minden téren
(beleértve az emberi kapcsolatokat is). A nemi szerepek sem
kerülhetik el ezt a fajta társadalmi merevséget: a férfiaknak
kötelességük a hagyományos patriarchális szemléletmód szerint
családfőként és apaként gondoskodniuk a család anyagi helyzetének
stabilitásáról, míg a feleségek dolga minden ház körüli teendő
elvégzése, valamint a gyereknevelés is.
Noha mostanra már mutatkoznak kisebb repedések a
társadalmi elvárások áthatolhatatlannak vélt falán, főleg ami a
japán nők társadalmilag helyes életvitelét illeti, annyi bizonyos,
hogy egyhamar nem lesz radikális változás e szerepekben. Jelenleg
teljességgel elképzelhetetlennek tűnik a japánok számára az, ami
például a skandináv országokban mára már működőképes modellé lett,
ti. az édesapák kérhetik, hogy fizetett szabadságon legyenek otthon
gyermekükkel, amíg feleségük felváltja őket a munkaerőpiacon (a
jelenség parental leave vagy family leave néven ismert az angol
nyelvű szakirodalomban). Amennyiben bármifajta deviancia
tapasztalható a társadalmi normák betartásával, illetve
betartatásával kapcsolatban, a japánokban azonnal beindul a
gyerekkoruktól gondosan beléjük nevelt szégyenérzés. Ha valaki nem
megfelelően végezte el a feladatát, legyen szó akár a munkájáról,
akár a tanulmányairól, nyilvánosan bocsánatot kell kérnie hibájáért,
bízva abban, hogy a közösség tagjai megbocsátják eltévelyedését. Ez
a fajta nyilvános önmegalázás nyugaton egyszerűen elképzelhetetlen.
Már itthon is egyre inkább arra nevelik a jövő generáció tagjait,
hogy az elkövetett hibákra mint a fejlődésben fontos szerepet
betöltő lépcsőfokokra (stepping stones) tekintsenek, ne úgy, mint
egy stigmára, ami egy (feltehetően) egyszeri tévedésért, hibázásért
jár.
Részben ez a fajta szégyen, részben pedig a
japánok között tapasztalható emberi kapcsolatok kiüresedése idézte
elő az úgynevezett hikikomori jelenséget (magyarul nagyjából annyit
tesz, mint „elzárva lenni”, „bezárkózni”) néhány évtizede. A
hikikomorik vagy röviden hikkyk sajátságos, egyszemélyes csoportot
alkotnak (Csányi, 2007): van, aki csak rövid ideig (kevesebb mint
hat hónapig), van, aki akár évtizedekig is képes fenntartani ezt az
életmódot. Az életmód sajátossága, hogy a hikky fokozatosan vonul ki
a társadalomból, nem pedig egy hirtelen hatás következtében. Ez a
változás általában a középiskolás korszakban kezdődik, ahol nem maga
az iskola jelenti a kivonulás okát, sokkal inkább a hikkyt az
iskolában ért negatív hatások (tanulmányi kudarcok, a zaklatás
különböző formái), amelyekkel nem képes sikeresen megküzdeni, ezért
eredményesebbnek, könnyebbnek találja az iskolakerülést.
Felnőtteknél is előfordul a jelenség, bár nem számottevően, noha a
végeredmény minden esetben ugyanaz: az egyén kiválik a társadalmi
közegből, és bevonul a saját abszolút biztonságot jelentő
birodalmába, a szobájába. A bezárkózást követően a hikky kizárólag
távmunkát vállal, amivel fenntarthatja saját magát, miközben az
internetről rendeli meg a napi élethez szükséges dolgokat, noha
esténként rendszerint elhagyja biztonságot jelentő otthonát, hogy a
legközelebbi boltban elintézze a kötelező bevásárlást. A jelenség
egy másik sajátossága, hogy a hikikomorik ugyan a rájuk nehezedő
társadalmi nyomást és szégyent kívánják elkerülni azzal, hogy
megszakítanak (majdnem) minden kapcsolatot a külvilággal, mégis az a
tény, hogy sok hikky felnőttkorában is a szüleivel él, (amit
látszólag nem is bán, illetve nem akar kitörni ebből a bűvkörből)
némi hasonlóságot mutat a Nyugaton is egyre jobban elterjedő
mamahotelekkel. Az okok jellemzően mindkét oldalon ugyanazok:
alacsony számú, jól fizetett munkalehetőség, magas ingatlanárak,
elhúzódó tanulmányok, kényelmi szempontok.
Lehetséges megoldások
A korábban már ismertetett, a férfi és női kommunikációs
félreértések ellensúlyozására mindkét nem képviselői számára fontos
lenne, hogy pontosabb képet kapjanak a nonverbális jelzések
értelmezéséről. Ehhez már rendelkezésre áll a szakirodalom, (elég
csak a hazánkban is jól ismert Hétköznapi pszichológia sorozatra
gondolni), ám fontos lenne, hogy az elméletet a gyakorlatba is át
lehessen ültetni, például kommunikációs tréningek, oktatóvideók
felhasználásával.
Egy másik fontos kérdés az iskoláztatás. A pálya
elnőiesedéséről és a különböző nemű tanároknak az oktatásban
betöltött szerepéről már írtunk fentebb. Itt csupán megjegyezzük,
hogy a tanári pályának a férfiak számára való vonzóbbá tételével
lehetővé válna a nemek egyensúlyának a helyreállítása. Emellett jól
működő gyakorlatként érdemes lenne megfontolniuk az
oktatáspolitikusoknak, illetve a döntéshozóknak az iskolákban
tanultaknak (elsősorban a szakközépiskolák esetében) a nagyobb
arányú, a helyi gyakorlatba való átültetését. Ennek jó mintáját
láthatjuk az autógyártó üzemek (például a kecskeméti Audi gyár)
együttműködésében a helyi szakközépiskolákkal, a velük való
szerződésekben. Ez a lépés különösen elősegítené a pályakezdő
fiatalok kezdőtapasztalathoz való hozzájutását, ami minden szakma
avatott képviselője számára nélkülözhetetlen, valamint lehetővé
tenné a potenciális személyes és szakmai kapcsolatok kialakítását a
későbbi együttműködések és az esetleges pályán maradás érdekében.
Zimbardo könyvében további megoldási lehetőséget
ismertet az eddig bemutatott problémákra, mind a magasabb szinteken
(kormányok, média, iskola), mind a közösségek és az egyén szintjén
(szülők, férfiak, nők) (Zimbardo – Coulombe, 2015, 199–250.),
amelyekkel érdemes mindannyiunknak megismerkednünk. Közös jövőnk
szempontjából ugyanis egyáltalán nem közömbös, hogy a férfiak és a
nők kapcsolata hosszú távon hogyan alakul, és ez milyen hatást
gyakorol majd a globális folyamatokra (Huntington, 2015).
Kulcsszavak: nemi szerepek, társadalmi változások, hikikomori,
családmodellek, modern függőségek
IRODALOM
Biczó Gábor (2009): Hasonló a
hasonlónak… Filozófiai antropológiai vázlat az asszimilációról.
Kalligram, Budapest
Baron-Cohen, Simon (2006): Elemi
különbség. Férfiak, nők és a szélsőséges férfiagy. Osiris, Budapest
Csányi Vilmos (2007): Az emberi
viselkedés. Sanoma, Budapest
Csepeli György (2014):
Szociálpszichológia mindenkiben. Kossuth, Budapest
Eszenyi Miklós (2006): „Férfi a
férfival, nő a nővel” Homoszexualitás a történelemben, a
társadalomban és a kultúrában. Corvina, Budapest
Gardner, Howard E. (2006): Multiple
Intelligences. New Horizons in Theory and Practice. Basic Books, New
York
Huntington, Samuel P. (2015): A
civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása. Európa,
Budapest
Kárpáti László (2016):
Intelligenciamodellek történeti áttekintése. Magyar Tudomány, 177,
3, 340 – 356. •
WEBCÍM
Kóródi Mária (szerk.) (2009): Az erőszak
kultúrája. Fenntartható-e a fejlődés? Pallas, Budapest
Mannhardt András (2004): A kultúra
elavulása. Evolúció és társadalom. Mannhardt András, Budapest
McLuhan, Marshall (2001): A
Gutenberg-galaxis: A tipográfiai ember létrejötte. Trezor Könyv- és
Lapkiadó, Terjesztő Bt., Budapest
Popone, David (1993): American Family
Decline, 1960–1990: A Review and Appraisal. Journal of Marriage and
the Family, 55, 3, 527 – 542. •
WEBCÍM
Smith, Eliot R. – Mackie, Diane M.
(2004): Szociálpszichológia. Osiris, Budapest
Swaab, Dick (2013): Az agyunk mi
vagyunk. Libri, Budapest
Tóth László (2005): Pszichológia a
tanításban. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005):
Neveléslélektan. Osiris, Budapest
Zimbardo, Philip – Coulombe, Nikita D.
(2015): Man (Dis)connected: How Technology Has Sabotaged What it
Means to be Male. Rider & Co., London
|
|