Minden rendszer
Abban a tudományos gondolkodásban, amely a valamennyi megfigyelhető
jelenség felépítésében, viselkedésében közös keretekben írható le,
minden rendszer, kivéve talán a részecskefizikai elméletek és
ezoterikus kísérletek végső, elemi partikuláit. A gondolkodás ősi
kezdeteitől fogva élt és fejlődött ez a nézet, és átfogta az adott
korokban, az adott eszközökkel dolgozó tudomány átfogó igazságokat
kutató törekvéseit.
Invokációként a legnagyobb rendszerköltőt, Johann
Wolfgang Goethét idézzük, Szabó Lőrinc fordításában:
Fürkéssz a Lét műhelyében
mindig egészet a részben.
Semmi héjban, semmi magban:
mert ami kint, bent is az van,
Villám-szemed így hatol be
a nyitott-szent rejtelembe.
Vonz a való látszata,
játék komolyodhat:
ami él, nem Egy soha,
kerete a Soknak.
Hivatkozva ezekre a tudománytörténeti
gondolatokra, a mai, megújult feladatról szintén Goethét idézhetjük:
„Minden megfontolandót már meggondoltak. Csak meg kell kísérelni
ezeket újra gondolni.”
Ehhez az újragondoláshoz igyekszünk újfajta,
szükségszerűen újfajta közönséget vonzani, új közlési módszerekkel.
Az új közlési módszert az e-könyv adta lehetőség felhasználásával
párhuzamos rétegekkel használjuk, párhuzamosan szólva ugyanarról az
érdeklődő és alapműveltségét használó közönségnek, a problémakör
egyetemi alapszintű tanulójának és azoknak a tudományos módszerekben
jártas alkotóknak, akik általános összefüggések matematikai
reprezentációinak szépségét és stimuláló nagyszerűségét élvezni
tudják.
Az e-könyv rétegei emlékeztetnek a késő középkor
nagyszerű szárnyas oltárainak technikájára, az akkori
megkötöttségeket figyelembe vevő két- és háromnézetű látványaira,
üzeneteikben pedig arra, ami az írástudatlan hívőnek, a teológusnak
és az ábrázolás művészeinek egyaránt szólt.
Ebben az interpretációs törekvésben Goethe
kortársa, Joseph Louis Lagrange talán kissé túlzó követelményét
idézzük:
Lagrange úgy gondolta, hogy egy matematikus addig
nem érti tökéletesen saját munkáját, amíg az első embernek, akivel
az utcán találkozik, nem tudja azt érthetően elmagyarázni.
Mindennek első kísérleti megvalósulása, a maguk
szakterületén kitűnő közreműködők eredményeként már bárki által
könnyen hozzáférhető az interneten (URL1).
A rendszerszemlélet lényegében filozófia
A szemlélet: filozófia, méghozzá ebben a nézetben a gondolkodásnak
ideológiáktól, azaz hamis, előítéletes tudatoktól elkülönülő
szabadsága és ugyanakkor kötöttsége is a mai ismeretekhez,
szerkesztési nyitottsággal is az állandóan megújuló következők felé.
Ontológia, lételmélet, amelyben a mai aktualitás
az embert helyettesítő és felülmúló robotokról szóló vita, amire még
a konklúzióban visszatérek.
Episztemológia, ismeretelmélet, amelyben a
legújabb fejlemény az a kritikai munka, ami az orvostudomány
eredményeinek értékelési módszereit vizsgálja felül, és egy másik,
részben az ontológiához is kapcsolódó cikksorozat, amit az
Artificial Intelligence Magazine az új Turing-teszt problémáról
gyűjtött. Megfordították az eddigi szokásos kérdésfeltevést, azaz a
gép által könnyen megoldott, a pusztán az ember által megoldhatatlan
kérdéseket azokra az egyszerű tesztekre, amelyeket az ember könnyen
megválaszol, viszont a gépnek egyelőre reménytelenek.
Marad az ismeretelmélet számára továbbra is a
gödeli eredmény problémája, amely Kurt Gödel szerint is a krétai
hazug paradoxonának átléphetetlen utóda.
Etika, az áttekinthetőség, transparency és a
magánlét ellentmondásos és egyre nehezebben feloldható világa,
amelyben a privacy definícióját egy nagy amerikai jogtudós és
jogyakorló, Louis Brandeis 126 évvel ezelőtt adott máig érvényes
körülírást, kifejtve a right to be let alone mottót. Ebben nekünk
még nyelvi kifejezésünk sincs.
Általánosítva, az információs társadalomban az
emberek és alakulataik közötti viszonyra egyre érvényesebbnek tűnik
a bevezetőben idézett arisztotelészi elemzés, a sokarcú, sok
összefüggésű etikai gondolkodásban az adottságok jó útjainak
keresése.
Esztétika, a XIX. század végétől kezdődő és ma
egyre erősödő szakadék a tömegízlés és a mély művészeti törekvések
között, amelynek legutóbbi közgyűlésünkön Jeney Zoltán megragadó
zenei elemzésének fogadása volt szomorú képe, vagy Surányi László
matematikus és zeneelmélet-művelő legutóbbi esszéje a pitagoraszi
számmisztika és zene mai vonatkozásairól.
Nincs mindebben igazán új, a szemlélet
viszonylagosságait a görög szkeptikusok megfontolták. A legendás,
két és fél ezer éves alapító Pürrhóntól kevés maradt fenn, de rövid
néhány száz év után Diogenész Laertiosz ma is érvényes teljességgel
foglalta össze ismeretelméleti kételyeinket és relativitásainkat.
Késői utódaik, Karl Popper, Lakatos Imre, Paul Feierabend, David
Bloor csak epigonjaik.
A legfőbb etikai tanulságokat Arisztotelész – nem
győzöm erre a figyelmet felhívni – máig érvényesen és aktuálisan
fogalmazta meg. Mi ezeket aktualizáljuk, és ezzel újrafogalmazzuk a
goethei útmutatás szerint. Elengedhetetlen, mert az
áttekinthetetlenül áradó ismeretek reprezentációja, megjelenítése a
korábbiaknál sokszorosan áttételesebben és közvetlenül működően
történik, elsősorban matematikai modellekkel, azokat tovább
reprezentáló számítógépes programokkal és közvetlen vagy közvetett
számítógépes megvalósításokkal, így ma már közvetlenül előállító
3D-s technológiákkal és szabályozó beavatkozásokkal mindennapi
életünkbe.
Gondokodási és gyakorlati világunk
modellekre épül
Az első tézis tehát az, hogy a mi világunk sokkal intenzívebben
modellekre épül, mint bármikor korábban. Ezek a modellek és
kapcsolataik viszont kötöttek legősibb, részben még az állati léthez
fűződő tapasztalatainkhoz, ismereteinkhez: mi az ellenséges és a
hasznosan baráti, mi a mérgező és az ehető, mi vezeti szaporodási
motivációinkat?
A barát-ellenség világ dichotómia vadállati
folytonossága jelen van a mostanában egyes politológusok által
felélesztgetett Hitler-jogászban, Carl Schmittben.
Az étel-méreg kérdés a táplálkozás élettanában és
az áltudományos piacon erősebben van jelen, mint valaha. A
szaporodás emberi problémaköre pedig a művészet minden ágának
központi kérdése.
Így a legbonyolultabb technikai, fizikai és
biológiai, pszichológiai modelljeink is ezekből az elemi közvetlen
tapasztalatokból épülnek evolúciós menetükben, a statikus
geometriától, tehát az építmények és egyéb formák közös
tulajdonságaitól, a mozgás élményeitől, a dinamikának csak az
újkorban, századokon át, evolúciós utakon alakult mai fogalmi
rendszeréig, az út, a sebesség, a gyorsulás és az idő fogalmáig. Így
alakulnak tovább a szerteágazó gondolkodás elemi építőköveiből mai,
bonyolult fogalmi képleteiben, a mi területünkön például Bokor
József és Szabó Zoltán kutatásaiban, a projektív geometria, a
számítási terek és a matematikai rendszerelmélet gyümölcsöző
kapcsolataiban.
A fogalmak kapcsolódásainak mechanizmusai is
hasonló eredetűek:
A homológiák és homomorfizmusok, a hasonló
viselkedések és formák egymással is keveredő alakzatmechanizmusait
kísérte a szimmetriák és egyensúlyok most is hatékony élmény- és
gondolatrendszer-világa.
A logika korai tapasztalat szülötte volt, de
sokáig uralta a kizárt harmadik dogmája, amit az ok és okozat
viszonyának kétségei és a modern logikának a mesterséges
intelligenciával kötődő, nagyon humán eszközrendszere old valóban
használhatóvá. Hasonlóan késői, újkori és most is alakuló
fogalomrendszer a bizonytalanságé. Ezek a sztochasztikus, a
véletlen, a valószínűség ma is alakuló reprezentációs módszerei.
Utalhatok ehhez a ma is divatos fuzzy fogalmakra, a
valószínűség-számítás és a statisztika folytonosan gazdagodó
tudományára.
Arisztotelész ezeket a járulékos, vagy más
olvasatban esetleges, ’szümbebékosz’ fogalommal fogta össze, és úgy
határozott, hogy azokkal nem foglalkozik, mert nincsen tudományuk!
Tanulságos lecke önkorlátozásaink számára, és kutatási feladat
ezeknek a problémáknak a további megközelítése!
A modellek agyi
és gépi reprezentációinak viszonya
Mindez a fogalomalkotás és a fogalmi kapcsolódások építése egy olyan
neurális, agyközpontú reprezentációs rendszer mechanizmusaival
történik, amelyeknek kutatása ma az emberi érdeklődés igazi fókusza,
és amihez a szakmailag kívülállónak érdemben, sarlatánként
hozzászólni felelőtlenség lenne.
Az analógiák érthetőek, hiszen a gépi
reprezentációk ennek az agyi mechanizmusnak a szülöttei, és ebben
csak egyetlen olyan analógiát szükséges itt idézni, amely gépi
reprezentációink egyik alapja. Ez a neuroncsoportok és
neuronkapcsolatok emlékeztetője a gépi reprezentációk alakzataira
(pattern). Egy agyi tomográfia felvételnek működési csomópontokat
kiemelő képei és a hasonlóságot imitáló, gépi agykísérlet
elektronikus kapcsolás-ábrái mutathatják a rokonságot, de a
biológusok által már eddig is feltárt kapcsolatrendszerek és
hatásmechanizmusok számossága a két reprezentáció bonyolultsági
különbségét tükrözi.
Ezekben az alakzatokban visszaszólnak a
homológiákban és homomorfizmusokban idézettek, így a különböző
tudományterületek és gyakorlati mutató ábráknak főleg kétdimenziósra
egyszerűsített figurális alakzatai, de hasonlóan működik a képzelet
is, gondoljunk a mitológiai csillagképekre. Az alakzat jellegű
struktúrák továbblépnek a fogalmi rendszerek nagyon híg és sokáig
mereven kezelt problémái felé. A fogalmi rendszereknek ez a híg
valósága, a fogalmi rendszerekbe tartozás és a rendszerek közötti
kapcsolódások merev kezelésének veszélye megfontolásaink egyik
leglényegesebb tanulsága. Visszaszól az ideológiákról mondottakra,
de a maga helyére teszi a megismerésnek ezt az alkotó, jelenségeket
átfogó hatalmas szerepét.
A rendszerek kezelésének fogalmi világáról
Itt lépünk tovább abba a fogalmi rendszervilágba, amely egyfelől a
rendszerek kezelésének alapjairól szól, másfelől – és újra
hangsúlyozottan – egész szemléletünk számára hordoz üzenetet.
Az első a visszacsatolás – minden
rendszerszabályozás alapja, beleértve biológiai létünket,
társadalmainkat, környezetünket, gépi világunkat. Ez sugalmazza a
stabilitás, az adaptivitás és a robusztus, azaz a változásoknak
ésszerűen ellenálló rendszerépítés és fenntartás gondolatkörét és
technikáit, a zavaró hatások kiszűrését, a rendszerek időbeli
viselkedésének és a gyakorisággal, visszatérésekkel fűződő
bonyolultságait, két szemlélet és reprezentáció egységét és
összefüggéseit. |