Megoldást ígérhet-e tehát a megaléptékű
migráció (vagy az élesíthető atomarzenál) planetáris problémáira a
spiritualitás evolúciója?
Ahogy az alábbi irodalomjegyzék önhivatkozásai is elárulják, már
régóta foglalkoztat a globalizáción belül a spiritualitás sorsa. A
lábjegyzeti áttekintésben tömörített előzmények után23
a jelen írásban megjelent újdonságok összefoglalóját azzal az
Albert Einstein-idézettel vezethetem be, amit a László–Dennis-könyv
(2013) egyik kontributora, a Sanyo-multi volt vezérigazgatónője,
Nonaka Tomojó (Tomoyo Nonaka) választott fejezete mottójául: „No
problem can be solved by the same level of consciousness in which it
occurred.” Ő ugyan a planetáris tudatforradalom funkciójának és
jelentőségének makrotávlatára hívta garanciául a 20. század
legnagyobb elméjének tekintélyét, de a tétel, úgy érzem, a jelen
cikk „gyepszintű” próbálkozásainak is erőt adhat. Amikor ugyanis az
előzmények összerendezése után ráfordultam a spiritualitás
intézményes „kiszerelésének”24
egyik legnagyobb egységét képező katolikus világvallás fejének
képbehívására, olyasfajta evidenciaélményem támadt, mint amilyen
László Ervin (2001) rendszerelméleti könyvének passzusából nyert
belátásból fakadt. „Ma, amikor az emberiség történetének legnagyobb
és legmélyebb változása előtt áll, elementáris igény mutatkozik a
nagy vallások alapjának kreatív megfogalmazása iránt… A tudomány és
a vallás szövetsége előmozdíthatná az új, egységes világnézetre való
áttérést.” (László, 2001, 126.) De a rendszerelméleti távlatban
további evidenciák is felmerültek. „Egy olyan szervezet, mint a
katolikus egyház, manapság a néhány ezer évvel ezelőttitől
lényegesen nem különböző »objektív« valósággal néz szembe. Ám milyen
nagyot változott a »szubjektív« valóság, amivel a katolikus
egyháznak konfrontálódnia kell! A különbségek elsősorban a modern
ember tudatában vannak. Ha az egyház mint szociális rendszer meg
akar felelni e kihívásoknak, önmagát kell kreatív módon
átalakítania.” (László, 2001, 70.)
Mint fentebb láttuk, a magyar történész, Ormos
Mária a „nagy bölcsességgel rendelkező, kiváló vezetőkben” látja a
világprobléma megoldásának ígéretét. Ahelyett azonban, hogy ilyenek
után kutatnánk a glóbusz sorsát jelenleg meghatározó politikusok
között, eszünkbe juthatnak kultúrtörténeti előzményként a Bergson
által ajánlott, emberiséget előbbre vivő nagy misztikusok (Szent
Páltól Szent Johannáig). De talán az ezek bölcsességét – és
bátorságát (!) – valamilyen formában folytató mai személyiségek is.
Amikor fentebb egy olyan sejtésnek adtunk hangot, hogy az „utolsó
pápától”25 mintha nem is
állna távol, hogy a hatalmi ágak szétválasztásának (vagy a modern
kor más szekuláris fejlődési eredményeinek) lehetőségét is
megvizsgálná a Roncalli pápa (XXIII. János) által feltalált
aggiornamento (Verheutigung, maivá-tevés) jegyében, akkor nem zártuk
ki, hogy talán egy ilyen lépés is előbbre segíthetne az ábrahámi
vallások nonzero irányú evolúciójában. És ennek révén az emberiség
túlélésének reményében is.
Kulcszavak: spiritualitás, migráció, tudatforradalom,
kontrollforradalom, játékelmélet, jövőkép, ábrahámi vallások,
pápaság
IRODALOM
Ádám Antal (2007): Bölcselet, vallás,
állami egyházjog. Dialóg Campus, Pécs
Beniger, James R. (2005): Az irányítás
forradalma: Az információs társadalom technológiai és gazdasági
forrásai. (Az információs társadalom klasszikusai) Gondolat-Infonia,
Budapest
Berger, Peter L. – Luckmann, Thomas
(1998): A valóság társadalmi felépítése. Jószöveg, Budapest
Bergson, Henri (2002): Az erkölcs és a
vallás két forrása. Szent István Társulat, Budapest
Dawkins, Richard (1986): Az önző gén.
Gondolat, Budapest
Friedman, George (2015):
Gyulladáspontok: A kialakulóban lévő válság Európában. New Wave
Media Kft., Budapest
Grof, Stanislav (2008): A jövő
pszichológiája – a pszichológia jövője. Pilis-Print Kiadó, Budapest
Hogue, John (2000): Az utolsó pápa: A
Római Egyház tündöklése és bukása – Szent Malakiás jóslatai az új
évezredre. Alexandra, Budapest
Habermas, Jürgen (1994): A
cselekvésracionalitás aspektusai. In: Habermas, Jürgen: Válogatott
tanulmányok. Atlantisz, Budapest
Horányi Özséb (2015): Az irgalomról túl
a szolidaritáson. Vigilia. 12, 900–903. •
WEBCÍM
László Ervin (szerk.) (1999): A tudat
forradalma: Két nap beszélgetés Stanislav Grof, László Ervin és
Peter Russell között. Új Paradigma kiadó, Szentendre
László Ervin (2001): A rendszerelmélet
távlatai. Magyar Könyvklub, Budapest
László Ervin – Dennis, Kingsley L.
(eds.) (2013): Dawn of the Akashic Age: New Consciousness, Quantum
Resonance, and the Future of the World. Inner Traditions,
Rochester–Vermont–Toronto, Canada
Lovas Rezső György (2014): Válasz E.
László et alii (2013): Dawn of the Akashic Age: New Consciousness,
Quantum Resonance, and the Future of the World című könyvére.
Kézirat.
Maróth Miklós (2015): Irgalmasság a
migráció korában. Vigilia. 12, 905–907. •
WEBCÍM
Maynard Smith, John (1975): The Theory
of Evolution. Penguin, London
Neumann, John von – Morgenstern, Oskar
(1944): Theory of Games and Economic Behavior. Princeton University
Press •
WEBCÍM
Ormos Mária (2015): Vándorok és falak.
Mozgó Világ. 12, 40–50. •
WEBCÍM
Pléh, Csaba (2003): Thoughts on the
Distribution of Thoughts: Memes Or Epidemies. Journal of Cultural
and Evolutionary Psychology. 1, 1, 21–51. •
WEBCÍM
Rahner, Karl (1984): Das geistige
Testament Rahners: Der Freiburger Vortrag zur Feier seiner 80.
Geburtstages: Erfahrungen eines katholischen Theologen.
Schweizer, Gerhard (2007): Der
unbekannte Islam: Sufismus – die religiöse Herausförderung.
Klett-Cotta, Stuttgart
Sperber, Dan (1996): Explaining Culture:
A Naturalistic Approach. Balackwell, Oxford (Idézi Pléh, 2003).
Teilhard de Chardin, Pierre (1980): Az emberi jelenség. Gondolat,
Budapest
Varga Károly (1999):
Vallásosság-szindróma és polgári társadalom. Világnézet-szociológiai
hipotézisek megvitatása. Osiris, Budapest
Varga Károly (2006): Vallás és
globalizáció: Beszélhetünk-e a spiritualitás evolúciójáról a
globalizációban? Társadalomkutatás. 24, 3, 309–329. •
WEBCÍM
Varga Károly (2013): Fénykör:
Értékszociológia, Nemzetstratégia (Geert Hofstede előszavával)
Akadémiai, Budapest
Varga Károly (2015): A „reflexív
modernitástól” az „emberi jelenségig” JEL-KÉP. 1, 1–19. •
WEBCÍM
Vermes Géza (2001): Jézus változó arcai.
Osiris, Bp.
Vidrány Katalin (1998): Krisztológia és
antropológia. Osiris, Budapest
Weber, Max (1995): A tudomány és a
politika mint hivatás. Kossuth, Budapest
Wilson, Timothy D. (2010): Ismeretlen
önmagunk: A tudattalan új megközelítése. Háttér, Budapest
Wright, Robert: (2000): Nonzero: The
Logic of Human Destiny. Pantheon, New York
Wright, Robert: (2010): Isten
evolúciója: Vallások és kultúrák. HVG könyvek, Budapest
Zsolnai László (1994): A világvallások
gazdasági etikája és az ökológiai probléma. Ökumenikus-tudományos
szümpozion. KTM, Budapest
URL1:
LÁBJEGYZETEK
1 Vö. a László Ervin
szerkesztésében először 1999-ben Magyarországon megjelent, A tudat
forradalma című beszélgető könyvecskét – mintegy „forradalmi
kiáltványt” – (Stanislav Grof – László Ervin – Peter Russell
adalékaival); illetve Grof A jövő pszichológiája (2000, magyarul
2008) című könyvének központi állítását, miszerint a „holotrop”
tudatállapot kapacitásába jutott személyek a világ mitológiájának
egészét bejárják; amiből szerinte az következik, hogy ha az előző
korokban is ennyire hozzáférhető lett volna a kollektív tudatalatti,
akkor a mitológiák nem különültek volna el egyes embercsoportok és
vallások szerint. A tudatforradalom „hívei” közé László Ervin
nemcsak olyan neves tudósokat tudott megnyerni, mint
Csíkszentmihályi Mihály, de művészeket (Yehudi Menuhin, Kobajasi
Kenicsiró, Jancsó Miklós), sőt politikusokat (Václav Havel, Mihail
Gorbacsov, Göncz Árpád) is, és úgyszintén spirituális vezetőket (a
14. Dalai Láma, Hans Küng, Desmond Tutu).
<
2 Az evolúciósan stabil
stratégia John Maynard Smith (1974) által kidolgozott és Richard
Dawkins (1986) önző gén- (és ebből leágazó önző mém-) elméletében
továbbfejlesztett fogalmi eszköze mind biológiai, mind szimbolikus
értelemben ütközik az első Ézsaiás (Ámosz fia) idilli
jövendölésével: sem a ragadozók évmilliók alatt kifejlődött
emésztőrendszere nem alakulhat át növényevőre, sem az emberi
viszonylatokat modellező „héja/galamb” metafora nem válhat
érvénytelenné.
<
3 Vö. a szerző előző,
magyarul nem publikált könyvével: Nonzero: The Logic of Human
Destiny (2000).
<
4 NB. Figyeljük meg,
hogy a Wright-mottó a Lovas-opponenciánál kevésbé pesszimista,
minthogy annak könyörtelen kijelentő módját bizonyos reménynek is
helyt adó feltételes módba enyhíti. Amivel azonban valamit mégis
visszahoz a tudatforradalom pozitív prognózisának megvalósulási
esélyéből. Tanulmányunk épp e „kétség s remény közötti” állapot
mélyelemzési kísérlete.
<
5 Feltűnő, hogy e
hangsúlyosan „reflektáló” (a tudat természetét és működését
tudatosító) tudósok éppen csak arra a körülményre nem reflektáltak,
hogy e monumentálisnak érzett felfedezésük milyen, már ismert
taxonómia melyik „cellájában” – rivális közelítések környezetében –
lenne elhelyezhető. Gondolok itt a „socio-cognitive dynamics”
diszciplina „externalizálás–objektiválódás–internalizálás”
szakaszolására, ahol az újdonságok indítási pontjáról kibontakozott
vitával szemben e tudatforradalmárok nem csináltak issue-t abból,
hogy a változások eredetét tényleg a szubjektív eszmei forrásban
vagy inkább objektív fejlemények adottságaiban tételezzék-e fel (vö.
Berger – Luckmann, 1998).
Ehhez idézzük a relevánsan hozzászóló Pléh Csabát (2003), aki így
kezdi tanulmánya tömörítvényét: „The paper starts from a general
consideration of three programs in cognitive science: the
internalist, the externalist, and the social approaches to
cognition.” Majd áttérve az eredetről a terjedésre, alternatívát
kínál ennek Dawkins-féle elméletéhez Dan Sperber (2001)
koncepciójában: „The basic research issue is the social cohesion as
it is implemented in the distribution of representations. In a way
they are interested in how social factors act as selectors. There
are two rival models in this domain. The better known is the
infamous memetic theory of Dawkins, the other one is the
epistemology of representations claim made by Dan Sperber.”
Mi magunk azonban a Peter L. Berger és Thomas Luckmann-féle „social
construction of reality” modell megemlítésén és a
Pléh–Sperber-utaláson túl nem kívánunk belemenni a témába, mivel
célunk csupán annak kimutatása, hogy a tudatforradalom látszólag
egyszerű teóriája és szellemi mozgalma valójában még milyen komplex
elméleti és gyakorlati munkát igényel saját mémikus túléléséhez. –
(E „problematizálás” elmulasztására tett kritikai megjegyzésünket
részben felülírja a kettővel későbbi lábjegyzetünkben jelzett
László–Dennis-passzus.)
Ám szintén érdemi megvitatás nélkül csupán megemlítem a
tudatforradalom paradigmának egy másik tisztázatlanságát: az utóbbi
évtizedek valóban forradalmi(!) agykutatási eredményeivel való
szembesítésének hiányát. Gondolok itt például az „adaptív
tudattalan” evolúciós elsőbbségének és ma is rendkívüli
jelentőségének felfedezésére (Vö. Wilson, 2010).
<
6 Ehhez az opcióhoz
idézzük Ádám Antal javallatát: „Indokolt respektálnunk Nágárdzsuna,
a Kr.u. 125-ben született buddhista bölcselő felismerését, miszerint
szinte minden ténymegállapítás és a valóságot igényesen minősítő
igazság felett találhatunk más, többnyire átfogóbb és tartalmasabb
igazságot, ha a vizsgált tárgykört kiterjedtebb összefüggésben
vizsgáljuk és értékeljük.” (Ádám, 2007, 108.)
<
7 Miután így – mintegy a
dolgok logikájából – e szintézis irányú következtetésre jutottunk,
egyfelől jutalmazó erősítésként, de másfelől részbeni önkritika
alkalmaként éljük meg azt, hogy László Ervin és Kingsley L. Dennis
2013-as kötetük Utószavában egy még átfogóbb integrációban voltaképp
ugyanezt az összehangolást is felkínálják: „Innovative changes in
our social, economic, political and technological systems will
develop parallel to a holistic and integral worldview and integral
consciousness. Our physical sciences will reflect our rising
spiritual growth.” (László – Dennis, 2013, 195. kiemelés: V. K.)
<
8 Az atomtudós
ellenvetésének formája: „Ez a közelítésmód gyökerében tudománytalan,
és nem érdemel tudományos pillantást sem. Én tanulmányoztam
kvantummechanikai rezonanciákat, és meg vagyok rökönyödve, hogy
hogyan lehet ezeket az új tudatossággal összeházasítani. Ez csak
sarlatánság lehet, olyasféle, mint amit a Sokal nevű amerikai
fizikus leleplezett. (URL1).
Nem hallottam azelőtt, mi az az Akasha, Akasa. Az interneten
rákeresve az egyik csupa ezoterikus szövegre utalt, a másik valami
ipari termékre. Az előbbivel való bíbelődést tartom
veszedelmesebbnek. [Így] inkább lebeszélni próbálnálak arról, hogy
ebbe a fába vágd a fejszédet. Üdvözlettel: Rezső”
<
9 A nooszféra a görög
νους (nous) szóból származik, melynek jelentése: elme, tudat. A
nooszféra az ember tevékenysége által befolyásolt övezete a Földnek,
tehát a globális tudat szférája, része a bioszférának.
<
10 „A Világ jelenlegi
állapotában megmagyarázhatatlan lenne a Gondolat jelenléte, ha nem
tételeznénk fel, hogy véletlenek, függőségek és szabadságok
fölhasználásával fenntartsa a köztünk lévő Tudatot. Tehát még ha
valószínűtlennek tűnne is a távlat, célhoz kell érnie: nem
szükségszerűleg, hanem tévedhetetlenül. (Teilhard de Chardin, 1980,
339–342.)
<
11 Teilhard de Chardin
ugyan nyomatékosítja: „Ha helyesen akarják érteni könyvemet, ne úgy
olvassák, mint metafizikai művet, még kevésbé úgy, mint teológiai
tanulmányt, hanem kizárólag úgy, mint természettudományos
emlékiratot…, ez a ’Hiperfizika’ még korántsem ’Metafizika’.”
(Teilhard de Chardin, 1980, 39-40.) – Ám ezt felülírja könyvének egy
másik passzusában adott „önvallomása”, amit koncepciója szubjektív
hátteréről ír: „sohasem mertem volna sem meglátni, sem megalkotni az
Ómega-pont elméletét, ha hívő lelkem mélyén nem találom meg nemcsak
spekulatív mintáját, hanem élő valóságát is” (Teilhard de Chardin,
1980, 363).
<
12
Világnézet-szociológiai vitakötetünkből (Varga, 1999) idézzük az
idevágó, Vidrányi Katalin (1998) elemzésére támaszkodó passzust,
amelynek címe: Karl Rahner középúton Moltmann pesszimista jövőképe
és a Teilhard-i jövőbiztonság között. A fiatalon meghalt heterodox
teológusnő Jürgen Moltmann „hitbuzgó” modelljéről kimutatja, hogy az
oly mértékig szemben áll minden evilági, mégoly konstruktív
törekvéssel is, hogy vele nemigen tudnánk mit kezdeni egy
jóindulatú, család- és nemzetmentő politikai elit vezette
társadalomban. De Rahner kiegyensúlyozott modus vivendijéhez képest
az evolúciós kozmosz teilhardiánus világképe is éppúgy egyoldalú és
alkalmatlan a reáltörténelemhez való illeszkedésre, mint
ellenlábasa, mivel automatikusan ível a beteljesülésig. „Ha
üdvtörténet és történelem ilyen pompásan rímelnek egymásra, akkor
egyszerűen nincs több probléma, az Ómega-pont mázsás – és egyre
növekvő – mágnesként vonzza magához a legelfajzottabb gombostűket
is: a történelmet egyszerűen nem lehet elrontani.” Az emberi
szabadság elve azonban Rahnerrel kimondatja, hogy az üdvrend által a
történelemnek adott támogatás még nem valóság, csak lehetőség.
Vagyis: „a történelem – tényleg – elrontható”. (Vidrányit idézi
Varga, 1999, 273.). – Rahner korszakos jelentőségéhez szokták idézni
könyörtelenül realista szlogenjét: „A jövő kereszténysége vagy
misztikus lesz, vagy nem lesz.”
<
13 Ha nem osztozunk is
a „teológus vita” megjelölésnek főleg a marxizmusban
megbélyegzésként való minősítésében, maga Rahner jelzi szellemi
végrendeletében, hogy tudatában van a teológus látásmód korlátainak.
„Utolsó tapasztalatom a teológia inkongruenciája a többi
tudománnyal… Én mint teológus valahányszor bármelyik modern tudomány
bármelyik művét felütöm, nem is enyhe pánikba esek. A legeslegtöbb
dologról, ami ott írva áll, semmit sem tudok. Sőt legtöbbször
pontosan meg sem értem, miről is olvasok. Így pedig valamiképp
teológusként is dezavuálva érzem magam.” (Rahner, 1984).
<
14 „Eltorzították a
szavaimat” – nyilatkozta a Washington Postban megjelent interjúról
Kiss-Rigó László püspök a Civilhetesnek. Mint mondta, maximálisan
egyetért azzal a lelki iránymutatással, amelyet Ferenc pápa
fogalmazott meg felhívásában, a katolikusoknak kötelességük segíteni
a menekülteket, s folyamatosan nyújtanak is humanitárius segítséget.
De szerinte a mostani helyzet „egyfajta betolakodás: nem menekültek
jönnek, hanem gazdasági bevándorlók, provokatőrök és még ki tudja,
milyen jövevények.”
<
15 „Korunkban, amikor
baráti szellemű dialógus folyik keresztények és zsidók között,
igencsak elkeserítő a Negyedik Evangélium eltökélt állítása,
miszerint a zsidók mélységesen és egyhangúlag ellenségesek voltak
Jézussal szemben.” (Vermes, 2001, 26–27.); „A szeretetre vonatkozó
parancsolat feltételezett újdonsága […] annak tudható be, hogy a
Negyedik Evangélium által megszólítottak nagyrészt nem zsidók
voltak. […] A szinoptikusok Jézusa jól tudja, hogy a felebaráti
szeretet isteni parancsolata ott áll az Ószövetségben.” (Vermes,
2001, 54.)
<
16 Ez a megjelölés
kétféleképp érthető: Természetesen úgy is, hogy „a jelenlegi, azaz
legutóbbi”, de több spekulációban szerepel a jelző szó szerinti
értelme is. Malakiás jóslatai 112 orákulumszerű jövendölésből
állnak, amelyek a pápákra vonatkoznak I. Celestin (1143–1144)
pápától kezdve a „világ végéig”. Ezek egy 1595-ben kiadott műben
láttak először napvilágot. A Szent Malakiás jóslata a pápákról
utolsó három bejegyzése közül az első: „Napfogyatkozás”, amit
bizonyos szimbolika szerint a II. János Pál (1978–2005) elleni
merénylettel kötnek össze. A második: „Az olajfa dicsősége”, amit
egyesek a 2005 és 3013 között uralkodott XVI. Benedeknek egy
állítólag Netanjahu izraeli miniszterelnök által ajándékozott több
száz éves olajfával hoznak kapcsolatba, de prózaibb a jelzős
szerkezetnek a világgazdaságra és politikára utaló „Az olaj pápája”
gyanánt való fordítása. S a jóslat így végződik: „Az Anyaszentegyház
utolsó üldözése idején Péter, a római fog uralkodni. A juhokat sok
szorongattatás közepette fogja legeltetni. Ezután a Hétdomb-várost
elpusztítják, és a rettenetes Bíró megítéli a népét. Vége.”
A John Hogue anglikán szerző által 2000-ben publikált és még
ugyanabban az évben magyarul is megjelent Az utolsó pápa című könyv
természetesen nem a világvégét, hanem csak a pápaság intézményének
végnapjait köti össze a sort záró 112. pápával. – Nos, a
természettudományos világképpel amúgy sem összeegyeztethető „jóslat”
nyelvjáték ilyen különböző olvasataiból még ez utóbbinak lehetne
valamilyen érvényessége, mivel a hatalmi ágak Montesquieu-
(1689–1755) féle szétválasztása elvét ma már szinte csak ez az
egyetlen tradicionális „monarchia” nem követi; és talán jelenlegi
betöltőjétől sem tűnik idegennek eme anakronizmus felszámolása.
<
17 Amilyenek például a
feltorlódott kényes és megrázkódtató problémákkal megbirkózni
képtelen „öreg pápa” önkéntes lemondása és az új pápa korábban
elképzelhetetlen kihívó gesztusai a grandiózusoktól a szinte
triviálisokig (mint Róma püspökeként a keleti ortodox egyház fejével
csaknem ezer év utáni találkozás, vagy a nagycsütörtöki lábmosás
ceremóniájának rabokon, sőt pláne muzulmán nőkön való végrehajtása).
<
18 Ahol fel sem
merültek egy ilyen ötlet kivitelezésének
logisztikai/közigazgatási/pénzügyi, sőt biztonsági feltételei,
illetve korántsem idillikus következményei (szemben a
pásztrorok/háromkirályok/angyalok karácsonyi víziójával, akik a
napokon belül szintén migrációra kényszerülő Szent Család érzelmi,
anyagi és természetfeletti támogatásáról gondoskodtak).
<
19 „A spiritualizmusnak
rangot adó felismerés, hogy e mind a kapitalizmussal, mind a
szocializmussal szemben alternatívát jelentő – az elegendővel
megelégedő – keresztény szolidáris irányzatról kiderült, hogy nem
áll egyedül a maga egoizmust meghaladó értékvezérletével, hanem
közeli rokona a buddhista, a taoista és a zsidó közgazdaságtan is
(vagyis épp a világvallások inspirálta ökonómiák), amelyek a javak
megszerzése helyett szintén az ember felszabadítását, az
egyszerűséget, az erőszakmentességet, a társadalmi harmóniát,
illetve a jótékonyságot tűzik zászlajukra.” (Horányi, 2015; vö.
Zsolnai, 1994)
<
20 Hozza is a
klasszikus példát a zsugoriság és tékozlás között elhelyezkedő
bőkezűség erényéről.
<
21 Vagyis direktben
utal a játékelméletileg aktualizált koradekvát következményetika
alapkérdésére: „legyünk-e azon az áron is etikusak, hogy ebből mások
húzzanak jogtalan hasznot?” – Itt ugyanis nem nehéz felfedezni az
„abszolút etika” és a „következményetika” közötti Max Weber-i
megkülönböztetést, amely reálpolitikai metszetben felülírja a Hegyi
Beszéd „Ne álljatok ellen a gonosznak” tételét is (Máté 5,39):
„Ellen kell állnod a gonosznak erőszakkal, másként felelős vagy, ha
diadalmaskodik.” (Weber, 1998, 123.)
<
22 A képlet
természetesen finomítható. Gerhard Schweizer (2007) például a
szufizmus jelentőségének tételezésével éppen azt bizonygatja, hogy
az iszlám misztikájától is jöhet olyan pozitív impulzus, mint a
középkorban Ekhardt mester misztikájától, a felvilágosodásban pedig
a Bölcs Náthán-os Gotthold Ephraim Lessing deizmusától, hogy a
vallások tanokba és intézményekbe merevült szétválását és egymás
ellen fordulását meghaladóan elgondolható egy mögöttük élő és ható
istenség (Gott helyett Gottheit). Az én saját „anekdotikus
evidenciám” ehhez csupán annyi, hogy amikor ENSZ-misszióban (a
Harvard Human Resources Development tréningek arbitrálására)
Lahore-ban játam, az ottani UNIDO-tréner partner azt bizonygatta,
hogy a Nyugat cinikus materializmusával szemben ők, muzulmánok őrzik
az élő spiritualitást.
<
23 Már az 1999-es
világnézet-szociológiai vitakötetem húsz kontributorával (köztük
Buda Béla, Hankiss Elemér, Jelenits István, Komoróczy Géza, Mádl
Ferenc) folytatott eszmecserében is központi téma volt a
spiritualitás helyzete és jövője. A kifejezetten a spiritualitás
evolúciójáról szóló 2006-os írásom eszmélődése külön fejezetben
kapott helyet Fénykör című értékszociológiai monográfiám 2013-as
kibővített 2. kiadásában, ahol Henri Bergson (1934, 2002)
miszticizmus-koncepcióját vetettem egybe értékszociológiai kutatási
eredményekkel.
<
24 A miszticizmusnak a
valláshoz való viszonyát Bergson meggyőző módon hasonlítja a
tudomány és a népszerűsítő ismeretterjesztés közötti viszonyhoz:
„Van a népszerűsítésnek egy nemes módja, amely tiszteletben tartja a
tudományos igazság körvonalait, éspedig amely megengedi az
egyszerűen művelt lelkeknek, hogy nagyjából képzeljék azt el addig,
amíg egy magasabb rendű erőkifejtés majd a részleteket is felfödi
előttük. Ilyenféleképp tűnik fel nekünk a misztikusság tovaterjedése
a valláson át” (Bergson, 2002, 264). De fontos idevágó tétele az is,
hogy a vallásnak az összemberiséget a keresztény nagy misztikusok
„második forrásával” megajándékozó tettét planetáris problémák
megoldásaként tekinti. Míg ui. az „első forrás”, az emberlétből
adódó bizonytalanságot kezelő statikus vallás révén zárt
társadalmakat hozott létre, amik létformája a közösségek egymással
való harca, addig a „második forrásból” eredő nyílt társadalom
horizontja a teljes emberiségig terjed.
<
25 Aki kifejezetten
letiltatta, amikor I. Ferencnek kezdték nevezni, mintha a Piusok
vagy Jánosok sorának megszakításával egy „Ferenc-dinasztia”
elképzelését is törölni akarná.
<
|