A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítva: 1840
 

KEZDŐLAP    ARCHÍVUM    IMPRESSZUM    KERESÉS


 NŐK A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIÁN

X

Soltész Iván

az MTA külső tagja, a neurobiológia professzora, Stanford University • isoltesz(kukac)stanford.edu

 

Vitathatatlan, hogy a nők aránya az MTA-n jelenleg aggasztóan alacsony. A kérdés tehát az, hogy mit lehet és kell tennünk azért, hogy ez az elfogadhatatlan helyzet javuljon. Véleményem szerint a választási rendszer javítása sürgős és elsődleges fontosságú feladat kell hogy legyen mind az akadémia tagságának, mind a vezetőségnek. Az ezzel kapcsolatban már elhangzott javaslatok közül különösen egyetértek azzal, hogy a NEM szavazatokat meg kell indokolni, és hogy szükséges bevezetni a független szakmai bírálati rendszert már a következő akadémikusválasztásra.

Hasznos tudni, hogy az elmúlt évtizedben sok egyetem és tudományos testület dolgozott ki konkrét lépéseket azzal kapcsolatban, hogy mit lehet tenni a nők tudományban való reprezentációjának javításáért. Erről a témáról bőven lehet hasznos információt találni különböző egyetemi honlapokon és a tudományos irodalomban is. A jó hír az, hogy az ezirányú erőfeszítések roppant szép eredményeket érhetnek el, például a Stanford Egyetemen a nem éppen könnyű számítógép-tudomány a múlt évben a női diákok között először lett a legnépszerűbb választott szakmai tantárgy, és

 

 

az USA Tudományos Akadémiája által a múlt évben beválasztott kilenc stanfordi professzorból nem kevesebb mint öt volt nő.

A nők tudományban való hátrányos helyzetének összetett történelmi, társadalmi és pszichológiai oka van. Fontos, hogy még tudományos tanszékeken dolgozó egyetemi tanárok esetében is bizonyítottan kimutatható a férfiak nem szándékos módon való előnyben részesítése az állások betöltésénél, és ami talán még meglepőbb, hogy ez a gender bias mind a férfi, mind a női professzoroknál megvolt (pl. Moss-Racusin, 2012). Mindennek tükrében nyilvánvaló, hogy nem várható lényegi változás a nők akadémikusi arányában anélkül, hogy az MTA vezetősége átgondolt és hatékony lépéseket tenne ezügyben.
 


 

IRODALOM

Moss-Racusin, Corinne A. – Dovidio, J. F. – Brescoll, V. L. et al. (2012): Science Faculty’s Subtle Gender Biases Favor Male Students. Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA. 109, 41, 16474– 16479. DOI: 10.1073/pnas.1211286109 • WEBCÍM