A kutyaetológia kulisszatitkai
Magyarországon az etológia szóról Csányi Vilmos kutyákkal folytatott
magatartáskísérletei jutnak a laikusok eszébe. Bár a kutyák a
legtöbb ember szívéhez közel álló, barátságos és szeretetreméltó
teremtmények, viselkedésük kutatásáról már jóval kevesebbet tudunk.
Vajon mi zajlik a zárt laborajtók mögött? Milyen nehézségekbe
ütköznek a kutatók a kísérletek előtt, közben és után? Számukra ezek
az állatok csak kísérleti alanyok vagy családtagok?
Megkülönböztethetünk-e Szcientokutyát, Popkutyát és Reálkutyát a
kutatásokban? És van-e jelentőségük a természettudomány más
területein messziről került anekdotáknak a kognitív etológiában? A
szerző a tudományszociológia eszközeit felhasználva ezekre a
kérdésekre keresi a választ, és belépve az ajtókon az olvasót is
körbevezeti a színfalak mögött.
A tudományszociológia kezdete az 1940-es évekre
tehető, ám ekkor még a fő kutatási területe a tudomány intézményes
kereteinek megismerése volt. A hatvanas-hetvenes évektől a később
edinburgh-i iskola néven ismertté vált csoport azonban egy új
irányzat felé indult, és – összekapcsolva a tudományszociológiát,
tudásszociológiát és tudományfilozófiát – a tudományos kutatást mint
társadalmi tevékenységet kezdték el vizsgálni. Néhány szociológus
azonban úgy gondolta, hogy a tudományt nem lehet hagyományos
módszerekkel, például kérdőívekkel megismerni, és a laborokba
beköltözve testközelből tanulmányozták a természettudósok
mindennapjait. Az első esettanulmány 1979-ben jelent meg Bruno
Latour és Steve Woolgar Laboratory Life című publikációjában, két
évvel később követte Karin Knorr-Cetina könyve: The Manufacture of
Knowledge. Ebbe a sorozatba illik bele A kutyaetológia
kulisszatitkai című is.
Bár fizikai, biológiai és kémiai laborokban
korábban már készültek a mostanihoz hasonló elemzések, ezt a
tudományágat még nem vették ilyen módon górcső alá. Mund Katalin
szociológus a doktori disszertációja témájaként 2005 telétől három
éven keresztül figyelte az ELTE Etológia Tanszék kognitív
kutyaetológus kutatóit, ahol nem csak a mindennapi munkájukat
követte figyelemmel, de többször részt is vett az általuk szervezett
nyári „kutyás táborban”. Néhány évvel a sikeres védést követően
azzal a céllal tért vissza az intézménybe, hogy megtudja, hogyan
fejlődött azóta a tanszék. E több évnyi munka eredménye olvasható
most a kötetben, amely kapcsán leginkább azt a kérdést boncolgatta,
hogy vajon miként művelhető e tudományág, milyen egyéni és
csoportstratégiák alakultak ki a tanszéken belül.
Az ilyen jellegű tudományszociológiai vizsgálat
azonban nem egyszerű. Ahogy a szerző is hangsúlyozza, egyszerre kell
a tudós csoport tagjává is válni, hiszen a napi rutint akadályozva,
feszélyezettséget keltve hamis eredményekhez – mintadiskurzusokhoz
és díszelőadásokhoz – vezethet a megfigyelés. Ugyanakkor a csapat
szerves tagjaként már nehéz objektíven látni a kutatói közösséget.
Éppen ezért a szerző szándéka szerint a laborban etológusként, a
csapat tagjaként viselkedett, de mellette folyamatosan jegyzetelt,
diktafonozott és interjúkat készített, amelyeket otthon kiegészített
és letisztázott. Az adatok kiértékelésénél viszont objektíven, mint
kívülálló tekintett a kapott információkra. Ez az alapvetően külső
szemléletmód végigköveti a könyvet, mégis a szubjektív látásmód, a
személyes hangvétel is előkerül az erre alkalmas pillanatokban.
A könyv első fejezetében megismerhetjük egy új
tudományterület, a kognitív etológia megjelenését, majd az ELTE
Etológia Tanszékének megalakulását, az akkori és jelenlegi
politikai-ideológiai kontextusban. A második részben felvázolja a
csoport szerkezetét, és annak hazai, illetve nemzetközi
beágyazottságát a tudományos közegbe. A következő fejezetben
megtudjuk, hogyan dolgoznak az etológusok, milyen hipotéziseket
állítanak fel vizsgálataik során, miként építik fel kísérleteiket és
a kapott adatokat hogyan interpretálják belőlük. A negyedik
fejezetben a publikációk sajátosságait elemezte a szerző,
megvizsgálva a tudomány és a laikus közönség kommunikációját és a
vizualitás szerepét az etológusok munkájában.
A kognitív etológia – leegyszerűsítve az állati
elme, a gondolkodási folyamataik, tanulásuk és
információfeldolgozásuk tudományának – felemelkedése közel sem volt
nehézségektől mentes. Ez a diszciplína több szempontból is érdekes
területnek számít, hiszen egyrészt hasonlít a pszichológiára a
társadalomtudományok közül, másrészt biológiai aspektusai és
kísérleti módszereinek szigorú szabályai miatt a természettudományos
kutatásokra is emlékeztet. Ám éppen emiatt több kritika is éri a
kognitív etológiát, például az, hogy az állatoknak nincs is elméjük
vagy az adatok gyűjtése nem eléggé szigorú. Ezen túl a kutyaetológia
még inkább a perifériára szorult, hiszen az állatfajok
kiválasztásánál több szempontot is figyelembe kell venni (például
legyen könnyen elérhető, de egyszerre nehezen hozzáférhető). A kutya
több szempontból is megtestesíti az ellentétpárokat, hiszen
egyszerre része mindennapi életünknek, de az otthonokban nehezen
tanulmányozható. Azonban a sok ”csodakutya”-történet miatt a kutatók
sokáig ódzkodtak a vizsgálatuktól. Az ELTE Etológia Tanszék pedig
még nagyobb nehézségekkel szembesült idehaza a folyamatos pénzhiány
és a számukra kedvezőtlen politikai légkör miatt. A rendszerváltás
után sem vált a tanszék helyzete sokkal könnyebbé, az aktuális
politikai viszonyok sokszor inkább akadályozták az etológia
megerősödését Magyarországon. Mindezek mellé jött az a nyomás,
miszerint a kutatások valamilyen gazdasági haszonnal járó eredményt
mutassanak fel. Mivel ehhez a történeti rekonstrukcióhoz csak kevés
levéltári adat állt Mund rendelkezésére, az információkat leginkább
a munkatársak |
|
visszaemlékezéseiből sikerült kinyerni, ami
különösen emberközelivé teszi a műnek ezt a fejezetét. A politikai
nehézségeken túl ideológiai problémák is felmerülnek a kutatásokkal
kapcsolatban. Különösen érdekes az az eset, amikor a kutatók azt
találták az egyik vizsgálatban, hogy a „fajtatiszta” kutyák jobban
értik az emberi mutatást, mint „keverék” társaik. Ez az eredmény
ugyanis önmagában azt jelezné, hogy különbség van a rasszok között,
például valamelyik butább a másiknál. Pedig nyilvánvalóan erről szó
sincs, ez esetben a kutyák önállóságában kell keresni a különbséget.
Belső működését tekintve a csoportban nagyon
kellemes légkör uralkodik, ami a tanszéktől való távozás nehézsége
miatt problémát is jelent. A jó hangulathoz több tényező is
hozzájárul, amelyek közül talán a kutyák mindennapi jelenléte tűnik
az egyik legkülönösebbnek. A könyvből kiderül, hogy a négylábú
kedvencek nemcsak a kísérletek ideje alatt tartózkodnak az
épületben, hanem mivel a legtöbb kutató egyben kutyatulajdonos is,
behozva őket az épületbe a kutyák a munka szerves résztvevőivé
válnak. A külső intézményekkel is szoros kapcsolatot ápol az
Etológia Tanszék (például kutyaiskolákkal), ám a Biológiai Intézeten
belüli más tanszékek megítélése is befolyásolja stratégiájukat. Egy
külön alfejezetben a szerző a többi tanszék vezetőivel folytatott
interjú során az alábbi kérdésekre kereste a választ: 1. Hol
helyezkedik el az etológia a biológián belül? Egy elképzelt hard
science és soft science intervallumon elhelyezhető-e ez a
diszciplína? 2. Van-e valamilyen együttműködés vagy kapcsolat a
tanszékek között? 3. Mi a tanszékek létszáma közötti különbségek
oka?
Finanszírozás szempontjából a magyar, de főleg
EU-s pályázatok jelentik számukra a legnagyobb pénzforrást, így az
EURODOG címmel beadott pályázaton keresztül ezt a forrásszerzési
stratégiát is bemutatja a szerző. A megfelelő források
felkutatásához a gyakori médiaszereplések is hozzájárulnak, ám az is
világossá válik, hogy ezek a közreműködések nem csak előnyökkel
bírhatnak.
A tanszéki kutatások jelentős részében az
ember–kutya kommunikációt vizsgálják, felhasználva a kommunikáció
alapelméletét, amelynek része az adó, a vevő és maga az üzenet is.
Ezt az elméletet használják az ELTE kutatói is, ám a kísérletek
alanya nem mindig a kutya. Egyes kísérletekben például azt
vizsgálták, hogy az emberek (kutyatartók és nem kutyatartók)
mennyire tudják a különböző élethelyzetekben felvett kutyaugatásokat
(például félelem, öröm) beazonosítani. A kísérletek azzal a meglepő
eredménnyel záródtak, hogy nem volt különbség a csoportok
teljesítménye között, vagyis a nem kutyatartók is hasonlóan nagy
arányban voltak képesek felismerni a kutyák érzelmi állapotát.
Fontos kísérletek az ún. mutatásos kísérletek is, ahol két cserép
közül arra mutat rá a kísérletvezető, amelyikben a jutalomfalat van.
Attól függően, hogy az állat melyik cserepet választja,
következtetéseket lehet levonni arra vonatkozóan, hogy a kísérleti
alany mennyire követi az iránymutatást. Ilyen megfigyeléseket
végeztek a farkasok és kutyák közötti különbségek feltárására is.
Egy efféle kísérlet lefolytatása azonban komoly
feladat. Először a kísérlet pontos protokollját kell megtervezni,
amelynek elkészítésén gyakran az egész tanszék együtt munkálkodik.
Utána megfelelő kísérleti alanyokat és gazdákat kell keresni, ám ez
sokszor egyáltalán nem egyszerű feladat. Ráadásul a kísérlet közben
is kiderülhetnek protokollbeli hibák vagy hiányosságok. Az adatok
kiértékelésénél pedig az alacsony mintaszám miatt a
statisztikusokkal szemben is konfrontálódásra vagy kompromisszumokra
kényszerülnek a kutatók.
A publikáció minden kutatásban alapvető szerepet
tölt be, hiszen az adott kutatócsoport ezeken keresztül kommunikál a
többi tudományos közösséggel. Így a cikkek felépítése és jellemzői a
tudományszociológusok eszköztárának fontos részét képezik. Egy ilyen
mesterséges konstrukció viszont eredeti célja ellenére sem
feltétlenül adja vissza a pontos labormunkát. Ez igaz az
etológusokra is, akik egy másfajta hagyomány keretein belül
dolgoznak, mint amilyenben publikálnak. Bár a tudományszociológia a
publikációk közül megkülönböztet többféle típust (a laikusoknak, a
szűk tudományos közösségnek és a szélesebb szakmai közösségnek szóló
írásokat), az etológián belül nehéz ilyen jellegű kategóriákat
felállítani, mivel a szakmai írásokat a laikusok is képesek
megérteni, egyszerű tudományos nyelvezetük miatt.
Míg a könyv jelentős része a szerző
disszertációja éveiben felhalmozott tapasztalatokról szól, a könyv
utolsó fejezetében beszámol a 2015-ben szerzett élményeiről is.
Elmeséli, hogyan változott meg a tanszék szerkezete, milyen lett a
megítélésük, és milyen új perspektívák felé nyitottak, illetve
próbálnak nyitni a jelenlegi munkatársak.
Mund Katalin nem titkolt célja a könyvvel, hogy a
kognitív kutyaetológiát népszerűsítse a kutyatartók körében. A
sokszor gazdahiánnyal küzdő kutatók ugyanis minden
kutyatulajdonosnak örülnek, aki szívesen részt vesz kísérletekben,
kicsivel többet megtudva kedvence viselkedéséről. A könnyed
hangvétel és az olvasmányos stílus ennek megfelelően – néhány
helyesírási hibától eltekintve – valóban izgalmas és a laikusok
számára is könnyen befogadható olvasmánnyá teszi a művet. Ugyanakkor
szakmai szempontból is érdekes könyv, hiszen az etológiai kutatások
minden fontosabb aspektusát felöleli, és azokat alaposan körüljárva
enged bepillantást egy fiatal tudomány hazai kutatóinak munkájába.
(Mund Katalin: A kutyaetológia kulisszatitkai – Egy új tudomány
születése. (Univerzum Könyvek) Budapest: Metropolis Media Group Kft.
& METAL, 2015, 328 p.)
Petschner Anna
PhD-hallgató, BME Tudományfilozófia
és Tudománytörténet Doktori Iskola
|
|