Galavics Géza akadémikusnak,
tisztelettel
Az alábbi írás a történeti Magyarország egyik
legkülönlegesebb Szent Márton-kultuszhelyére, a pozsonyi
koronázótemplomba kalauzolja el olvasóit. Buda elestét (1541)
követően Pozsony a török hódítás miatt megfogyatkozó Magyar
Királyság fő- és koronázóvárosává, országgyűlési székhelyévé,
belpolitikai, igazgatási és szellemi központjává is vált. E sokféle
szerepkör megmutatkozott még a társaskáptalani templomból 1563-tól
koronázódómmá váló Szent Márton-templom sírkövein is. Pozsony első
plébániatemploma egy időre a magyar történelem egyik legfontosabb
temetkezőhelyévé vált. Az alábbiakban ezt a különleges folyamatot
követjük nyomon.
Pozsony új helyzetben 1526 után
A mohácsi csatavesztés (1526. augusztus 29.), majd az oszmán-törökök
folyamatos hódítása gyökeresen átformálta mind a Magyar Királyság,
mind Pozsony városának korábbi életét. Egyrészt a történeti magyar
állam területének a főváros, Buda 1541. évi elfoglalása után
tartósan három részre (királyság, hódoltság és Erdély) szakadt.
Másrészt Nagy Szulejmán szultán (1520–1566) 1529. évi Bécs elleni
hadjárata idején a török hadak már a nyugat-magyarországi szabad
királyi várost is elérték, környékét pedig elpusztították. Végül
Esztergom 1543. augusztusi elfoglalásával a török frontvonal már
csak mintegy 150 kilométernyire feküdt Pozsonytól.
A mohácsi csata Pozsony számára még egy további
szempontból hozott igazi sorsfordulót. II. Lajos magyar–cseh király
(1516– 1526) halálát követően egyik utódját, Habsburg Ferdinándot
1526. december 16-án a magyar politikai elit egyik igen meghatározó
csoportja a pozsonyi ferences kolostorban választotta uralkodóvá.
Míg ellenfele, Szapolyai János erdélyi vajda esetében ez a
koronázását megelőző napon, 1526. november 10-én Székesfehérvárott
történt, az osztrák főherceg királyválasztásának helyszíne Pozsony
lett. Miután Ferdinándot – János király (1526–1540) fegyveres
visszaszorítása után – magyar hívei 1527. november 3-án
Székesfehérvárott, ugyancsak teljesen törvényes körülmények között
uralkodóvá koronázták, Magyarország életében hosszú időre új korszak
kezdődött.
Ezt több dolog is érzékletesen jelezte. Egyfelől
a korábbi másfél évszázados magyar–török konfliktus alapjaiban
alakult át. Az oszmánok számára ugyanis ezután már nemcsak
Magyarország, hanem az új Habsburg-uralkodó rezidenciavárosa (Bécs)
vált a legfontosabb meghódítandó célponttá. Másfelől Ferdinánd
pozsonyi megválasztásával, majd legitim koronázásával a Magyar
Királyság a születőben lévő közép-európai Habsburg Monarchia részévé
vált. Mégpedig igen hosszú időre! Noha ezt 1526 táján még senki sem
tudhatta, a közös együttélés végül a 20. század elejéig, az
Osztrák–Magyar Monarchia bukásáig tartott.
Magyarország új fővárosa
A Magyarországot ért negatív fejlemények (a török hódítás, a három
részre darabolódás, az új államigazgatási keretek) Pozsony
fejlődésének paradox módon nemhogy ártottak, hanem több szempontból
kifejezetten kedveztek. A szabad királyi város ugyanis a fogyatkozó
területű Magyar Királyság egyik fővárosa lett. Ez a döntő változás
hamarosan plébániatemplomát is új szerepbe hozta.
A török hódítás nélkül mindez nem következett volna be. A késő
középkorban Pozsony ugyanis csupán egy volt az ország fontosabb
szabad királyi városai közül. Az osztrák és a morva határhoz közeli
fekvése, valamint nagyobb harmincadhelye gazdasági jelentőségét
emelte, amit polgárságának német–osztrák rokoni kapcsolatrendszere
erősített. Regionális szinten a pozsonyi társaskáptalan kulturális
szerepe is számottevő volt, miközben a város felett magasodó egykori
királyi vár magát a várost is kiemelte a régióból.
Jelentősebb nyugat-magyarországi pozíciója
ellenére Pozsony az 1520-as évek végéig egyáltalán nem volt hivatott
országos vagy központi szerepkörre. A késő középkori magyar
középhatalom fővárosával, Budával egyáltalán nem versenyezhetett. A
mohácsi csata utáni évtizedben azonban minden gyökeresen
megváltozott. Ennek döntő következményét 1536 januárjában az éppen
Pozsonyban tartott országgyűlés 49. törvénycikkében rögzítette: „az
ország igazgatásának székhelye pedig (addig, amíg Isten segítségével
az vissza nem foglaltatik) Pozsony legyen.” (CJH, 1899, 34–35.)
E határozat értelmében az ekkor már a török
szultán vazallusává kényszerült János király birtokában lévő Buda
helyére jelentős részben Pozsony lépett. A középkori főváros egykori
sokrétű feladatait viszont csak részben vehette át. Másként
fogalmazva, az egykori magyar fővárosnak csak egyik utóda lett,
annak számos funkcióját ugyanis az 1526 utáni másfél évtizedben Bécs
örökölte meg, amelyet I. Ferdinánd fokozatosan uralkodói
rezidenciájává alakított, és ahol udvarát 1521-től már osztrák
főhercegként is tartotta. Majd itt szervezte meg monarchiája új
központi kormányszerveit (1527: Udvari Kamara, 1556: Udvari
Haditanács stb.), amelyek a Magyar Királyság irányításában is fontos
szerephez jutottak, s ez esetben is évszázadokra!
Buda rezidenciavárosi és központi igazgatási
szerepkörein a 16. század közepétől Pozsony és Bécs egyszerre
osztoztak. Ez a magyar állam több mint félezer esztendős addigi
történetében teljesen új időszakot nyitott. Az egyre fogyatkozó
területű történeti Magyarországnak ettől kezdve különleges módon két
fővárosa lett. Egyrészt a királyság új fővárosának, pontosabban
„belpolitikai fővárosának” nevezhető Pozsony. Azaz az 1536. évi
törvénycikknek megfelelően az igazgatás, ám azon belül „csak” a
belpolitikai élet, az országgyűlések, az országos bíráskodás és a
helyi pénzügyigazgatás legfőbb székhelye. Másrészt a „második
fővárosnak” tartható Bécs, azaz a közös Habsburg-udvar helyszínéül
szolgáló rezidenciaváros, egyúttal a központi kormányszervek és a
közössé váló kül-, had- és pénzügyek központi igazgatásának új
centruma. Mindezek mellett V. Károly lemondását (1556) követően, a
császári trón I. Ferdinánd általi elnyerésétől egészen 1806-ig Bécs
egyúttal a Német-római Birodalom fővárosa is lett. Mindeközben a
Habsburg Monarchia legfőbb hatalmi központja és politikai elitjének
legfontosabb kommunikációs-integrációs csomópontja is volt.
E változások jelentőségét növelte, hogy ezek nem
ideiglenes, hanem igen hosszú távú fejlemények voltak. A Magyar
Királyság két fővárosból történő irányítása kisebb-nagyobb
változásokkal ugyanis a 18. század második feléig, több elemében
pedig egészen 1848-ig, sőt 1918-ig fennmaradt – még ha az
Osztrák–Magyar Monarchia utolsó bő fél évszázadában Pozsony szerepét
végleg Buda (1873-tól pedig Budapest) vette át.
Az 1526 utáni évtizedekben lezajlott változások
tehát Magyarország és Közép-Európa újkori históriája, sőt még a 20.
századi szlovák állam fejlődése szempontjából is döntő jelentőségűek
voltak. Ha nincs a török hódítás és Pozsony szerepének tekintélyes
növekedése, ma Szlovákia fővárosát valószínűleg egészen másként
hívják.
Az országgyűlések helyszíne –
a pénzügyigazgatás központja
Pozsony fővárossá válásában az egyik, ha nem a legfontosabb
mérföldkövet az jelentette, hogy az 1550-es évek közepére a Magyar
Királyság országgyűléseinek csaknem kizárólagos helyszínévé vált.
Sőt, a fontosabb diétákon a teljes magyar elit mellett a Habsburg
Monarchia vezetőinek és udvartartásának egy jelentős része is hosszú
hetekre meglátogatta a várost.
A késő középkori szabad királyi városból így lett
hosszú időre Magyarország fővárosa és belügyi igazgatásának
központja. Ám a Pozsonyban működő országos és rendi intézmények
egyúttal a magyar állam Habsburg Monarchián belüli szuverenitását is
jelképezték. A közvélekedéssel ellentétben ugyanis a magyar
államiság nem szűnt meg Mohács után, noha szuverenitásunk a
monarchián belül több területen (kül-, had- és pénzügyek) korlátozva
volt.
Pozsony fővárosi szerepkörét meghatározóan
erősítette az is, hogy az 1530-as évektől hosszú időn át itt
működött az ország egyetlen helyi szakhivatala, a Magyar Kamara.
Noha az intézményt az Udvari és a Cseh Kamara mintájára I. Ferdinánd
1528 tavaszán még Budán állította fel, annak Szapolyai János kezére
kerülése (1529) után a hivatal hamarosan Pozsonyban folytatta
működését. Sőt a magyarországi pénzügyigazgatás meghatározó
szervének modern intézménnyé válása is itt ment végbe. A
kormányszerv a 16. századtól közel két és fél évszázadon át abban a
Mihály utcai épületben működött, amely a reformkorban a magyar
parlament alsóházául szolgált.
Jóllehet a kamarának köszönhetően Pozsony a
pénzügyigazgatás egyik legfontosabb központja lett, az ország
pénzügyeinek irányításán más intézményekkel is osztoznia kellett.
Elsőként a bécsi Udvari Kamarával, amely a Magyar Kamara felettes és
ellenőrző hatósága volt. Ám ez nem jelentett különlegességet, hiszen
ez igaz volt a Habsburg Monarchia minden helyi pénzügyigazgatási
szervére. A pozsonyi kormányszervnek így javaslatai révén a
döntéselőkészítésben mindig megkerülhetetlen, a végrehajtásban pedig
nélkülözhetetlen szerepe maradt.
Végül Pozsony jórészt megőrizte regionális
gazdasági szerepét is, úgy a korban virágzó marha- és gabona-, mint
a borkereskedelem területén; noha a kalmárkodásba bekapcsolódó
nemesek, hivatalnokok és katonák a városi polgárságnak egyre
komolyabb konkurenciát jelentettek. Miközben tehát Pozsony szinte
teljességgel képes volt átvenni az egykori főváros (Buda)
belpolitikai szerepét, a pénzügyigazgatás és a kereskedelem
területén ez csak részben sikerült.
Királyi rezidencia és koronázóváros
Mindezen szerepkörökhöz a 16. század közepén még két újabb
csatlakozott, melyek szintén döntően befolyásolták a Szent
Márton-templom sorsát. Mivel az 1540-es évektől Ferdinánd király már
csaknem minden országgyűlésen részt vett, számára Pozsonyban
megfelelő méretű és minőségű szállást kellett biztosítani. Ez nem
volt könnyű feladat. A bécsi udvar és a magyar rendek ennek
helyszínét végül nem a városban, hanem a felette magasodó várban
találták meg.
A pozsonyi várat a 15. század elején
reprezentatív igénnyel Luxemburgi Zsigmond (1387–1437) építette ki,
ám rezidenciaként nem használta. Állandó uralkodói palotaként
természetesen Ferdinánd és utódai sem éltek vele, hiszen udvarukat a
bécsi Hofburgban, majd II. Rudolf császár a század végétől a prágai
várban rendezte be. Ennek ellenére a pozsonyi vár mégis alkalmi
uralkodói rezidenciává vált. Másfél évszázadra olyan ideiglenes
királyi palotává, mint amilyen az 1867. évi kiegyezést követően a
budai várpalota lett.
Ezt számottevően elősegítette, hogy a magyar
rendek egyik legfőbb követelése ez idő tájt az volt, hogy az
uralkodó állandóan lakjon Magyarországon. Az osztrák–német,
cseh–morva és magyar–horvát területekből összekovácsolódó Habsburg
Monarchiában ez ugyan megvalósíthatatlan volt, a rendeknek azt mégis
sikerült elérniük, hogy az országgyűlések idején a magyar királyok a
16. századtól a 18. századig szinte kivétel nélkül a pozsonyi várban
lakjanak.
Magyarországi tartózkodásaik idején tehát a várat
mint magyar királyi rezidenciát használták szállásul, udvartartásuk
helyszínéül és döntéshozataluk számára egyaránt. Ennek érdekében a
vár többszöri jelentősebb átépítésére és modernizálására is sor
került, amely során többek között újjáépített lovagteremmel,
várkápolnával, reneszánsz falképekkel és aranyozott
stukkómennyezetekkel gazdagodott – mégpedig elsősorban a kor jeles
itáliai építészei és festői munkája révén.
Így ettől kezdve szinte a teljes kora újkorban a
középkori budai királyi palota funkcionális és építészeti szerepét a
két magyar főváros, Bécs és Pozsony rezidenciái együtt örökítették
tovább. Míg az előbbi a Habsburg-uralkodók udvarának és központi
kormányzatának tényleges helyszíne lett, addig az utóbbi
magyarországi tartózkodásaik idején vált alkalmi, azok között pedig
virtuális magyar rezidenciává. Sőt, a pozsonyi királyi palota
különleges épített jele volt a Magyar Királyság Habsburg Monarchián
belüli szuverenitásának. Ezt erősítette az is, hogy 1608-tól
Koronatornyában őrizték a magyar államiság legfőbb jelvényét és
szimbólumát, a II. Rudolf prágai kincstárából hazahozott Szent
Koronát.
Pozsony másik újabb szerepköre ugyancsak
összefüggött a magyar szuverenitással és a Szent Koronával. A
királyi rezidencia kiépítését az országgyűlések mellett döntően
elősegítette az is, hogy Habsburg Miksa főherceg 1563. szeptember
8-án tartott ceremóniájától Pozsony hosszú időre a Magyar Királyság
új, Esztergomot és Székesfehérvárt követően immár harmadik
koronázóvárosává vált.
Noha a történeti köztudat csaknem elfeledte, hogy
a 17. században három király- és királyné-koronázást (1622: II.
Ferdinánd második felesége, Gonzaga Eleonóra Anna; 1625: III.
Ferdinánd; 1681: I. Lipót harmadik felesége, Eleonóra Magdolna)
Sopronban tartottak, ennek ellenére Pozsony vezető szerepe e téren
sem kérdőjeleződött meg. A 16. század második felének három
uralkodókoronázását (1563: I. Miksa és felesége, Mária királyné,
illetve 1572: I. Rudolf) itt rendezték meg, ám a három fenti
kivételével az összes 17. századi szertartást is. Sőt, ez a
hagyomány egészen 1830-ig, V. Ferdinánd király (1835–1848)
koronázásáig kitartott. A 18. században is csupán I. Ferencet és
második feleségét (Bourbon Mária Teréziát) koronázták Budán, 1792.
június elején.
Így a törökök által 1543-ban elfoglalt régi
koronázóváros, Székesfehérvár helyett az egész kora újkorban Pozsony
vált a magyar uralkodókoronázások legfontosabb helyszínévé. A város
plébániatemploma – amelyet az 1730-as évektől Georg Raphael Donner
Szent Márton és a koldus című nevezetes szobra ékesít – pedig a
magyar történelem harmadik koronázótemploma lett. Minderről már 1561
márciusában döntés született.
Miután ekkor tárgyalások kezdődtek a korosodó I.
Ferdinánd fia (Miksa főherceg) magyar királlyá koronázásának
előkészítéséről, annak helyszínéül a Bécsben összegyűlt magyar
tanácsosok egyhangúlag Pozsonyt és a Szent Márton-templomot nevezték
meg. Mint javaslatukban írták: „mivel a törökök Székesfehérvárt
[1543-ban] elfoglalták, a legfenségesebb cseh király, a mi
legkegyelmesebb urunk [Miksa főherceg] koronázása a régi és az ősi
szokás szerint ezen esemény számára kijelölt helyén nem történhet
meg, ezért az látszik szükségesnek, hogy azt Pozsonyban a Szent
Márton társaskáptalani templomban tartsák meg.” (Pálffy, 2008, 500.)
Ferdinánd és tanácsadói vita nélkül fogadták el a magyarok
javaslatát.
A Magyar Királyság új fővárosának sokrétű
országos feladatköreit így szimbolikusan szólva a koronázóvárosi
funkció „koronázta meg”. A szertartás lebonyolítását pedig az új
fővárosban a régi, azaz a székesfehérvári ceremóniát – mind
helyszíneiben, mind elemeiben, mind jellegében – utánozva
többségében sikeresen örökítették tovább. Számottevőbb különbségek
csupán a Habsburg-udvartartás nagyszámú részvételéből adódtak: a
másolatban vitt német felségjelvények, a bécsi udvari előkelőségek,
a császári testőrség, a zenei repertoárt gazdagító Hofkapelle és a
koronázási lakoma étkeit készítő bécsi udvari konyha megjelenésének
köszönhetően.
Az új szertartáselemek ellenére a magyar
politikai elit szívós kitartásának köszönhetően a pozsonyi
koronázási ceremóniák mindvégig kiválóan mutatták Magyarország még
közép-európai tekintetben is meghatározó egykori politikai
jelentőségét, régi hagyományait, szuverenitását és rendiségének
meghatározó erejét. Erről érzékletesen tanúskodott a Magyar Korona
országai koronázási zászlainak felvonultatása éppúgy, mint a
szertartásokon kiemelkedő pozíciókat betöltő magyar főpapok és
arisztokraták politikai, hatalmi és művészeti reprezentációja.
Menedékhely és szellemi központ
A fentieken túl Pozsony fejlődését és plébániatemplomának
temetkezési szokásait még egy további tényező befolyásolta. A város
egyike lett a Kárpát-medence azon településeinek, amelyek a törökök
által Magyarországon elfoglalt területekről érkezők menedékhelyeivé
váltak. Az ide menekülők között egyházi és világi intézményeket és
tisztségviselőket, nemeseket, polgárokat és kereskedőket egyaránt
találunk.
Ám a város e téren még szélesebb körben osztozott
más településekkel, mint ez a fővárosi funkciók esetében történt.
Bécs mellett ugyanis a korban Nagyszombat, Sopron, Kassa, Debrecen,
Nagyvárad és Kolozsvár is sokak számára kiemelt menedékhelynek
számított. Mindez elsősorban Pozsony sokrétű igazgatási
szerepkörével, viszonylag kis alapterületével és többségében német
anyanyelvű polgári lakosságával állt összefüggésben.
Miközben az állami és rendi intézmények döntő
része az 1530-as évektől Budát elhagyva Pozsonyban lelt menedékre,
ugyanez az egyházi intézmények, a kereskedő polgárság és a nemesség
esetében kisebb mértékben volt csak igaz. Noha Várday Pál érsektől
(1526–1549) kezdve az esztergomi érsekek és királyi helytartók mind
rendelkeztek a városban palotával, sőt idejük jelentős részét itt
töltötték, egyházmegyei és kulturális központjuknak mégsem a
Duna-parti várost választották. A még többnyire Pozsonyban székelő
Várday érseket követően, Oláh Miklóstól kezdve ugyanis tudatosan
arra törekedtek, hogy a belpolitikai, illetve az
egyházigazgatási-kulturális centrum másutt legyen: nevezetesen
Nagyszombat városában, amely 1543 után az esztergomi káptalannak
nyújtott menedéket.
Így az 1550-es évek közepétől Nagyszombat
egyszerre lett a magyarországi katolikus egyház és az esztergomi
egyházmegye új központja. A szabad királyi város a magyar
katolicizmus új centrumává és a katolikus újjáéledés bölcsőjévé
vált, ahol 1635-ben Pázmány Péter érsek egyetemet, az Eötvös Loránd
Tudományegyetem elődjét alapította.
Pozsony a 16. század második felében így „csupán”
a város nyugati részén külön utcát elfoglaló társaskáptalan
székhelye maradt. Az egyházi intézmény világi funkciója, nevezetesen
országos hiteleshelyi (modern szóval élve: közjegyzői) szerepe a
fővárosban rendszeresen megforduló magyar politikai elitnek
köszönhetően viszont felértékelődött.
Végül Pozsony egyházi arculatát a török
előrenyomulás és Erdély elszakadása miatt egyházmegyéiket elvesztett
(csanádi, pécsi, váci, szerémi, erdélyi és váradi) püspökök itt
tartózkodása, valamint néhány szerzetes- és apácakolostor lakóinak
ide települése is erősítette. Az utóbbiak közül az 1540-es években
az óbudai klarisszák letelepedése emelkedett ki. Az előbbiek
ugyanakkor gyakran jelentősebb középkori egyházi kincstárak
(Esztergom, Veszprém, Eger stb.) maradványait mentették át
Pozsonyba. Elegendő szimbolikus példaként az egykori budai királyi
rezidencia várkápolnájából a pozsonyi dómba került és ott
évszázadokon át őrzött Alamizsnás Szent János-ereklyére gondolnunk.
E menekült főpapok a város szellemi életének
gazdagításában hosszú időn át döntő szerepet játszottak, miként a
Magyar Kamara művelt hivatalnokai is. Sőt, a 16. század folyamán a
főpap-királyi helytartók és kamaraelnökök, elsősorban Radéczy István
és Fejérkövy István udvara a magyarországi késő reneszánsz kultúra,
tudomány és szellemi élet egyik központja lett. Olyan késő humanista
szellemi műhely, amelyben politizáló vagy menekült püspökök (például
a törvénykiadó és könyvgyűjtő Mossóczy Zakariás), országos
hivatalnokok (például a történetíró Istvánffy Miklós nádori
helytartó) éppúgy megfordultak, mint gazdag arisztokraták (például a
könyvgyűjtő Batthyány Boldizsár). De találunk tagjaik között
kincstári hivatalnokokat éppúgy, mint művelt pozsonyi polgárokat
(például a versíró orvost, Georg Purkirchert) vagy a magyar
származású neves bécsi udvari orvost és történetírót, Zsámboky
Jánost. Soraikat a pozsonyi káptalan irodalmár és könyvgyűjtő
prépostjai (például a 16. század végén Monoszlóy András) és
kanonokjai egészítették ki. |