• az első csoportba hat kolléga került, akik főként magas egyéb
hivatkozással rendelkeznek,
• a második csoportba négy, főként fiatal kolléga került, akik
számos idegen nyelvű publikációval és az ezekre a cikkekre kapott
viszonylag magas hivatkozással bírnak,
• a harmadik csoportba három kolléga került, akik hazai és
nemzetközi citációval is rendelkeznek,
• végül az utolsó csoportba 42, tovább nem csoportosítható kolléga
került.
A 2. táblázat az 55 és a 42 habilitált statisztikai adatait – átlag,
szórás, relatív szórás – mutatja be a nyolc változóra.
A habilitáltak tudományos közleményeire és a tudományos
közleményekre kapott független hivatkozások számára vonatkozó
előterjesztésünk alapját a 3. táblázat
adatai képezik.
A 3. táblázat második oszlopának adatait úgy számítottuk ki, hogy az
összes tudományos közlemény száma megegyezett az egyes kategóriák
átlagainak összegével, azaz 6,20 + 1,76 + 15,67 + 34,45 = 58,08 a
teljes mintára. Az idegen nyelvű publikációknál nem tettünk
különbséget, hogy az nemzetközi és/vagy hazai kiadású-e. A magyar
nyelvű cikkek számánál nem volt ilyen összevonási problémánk, mert
az Általános táblázat ezt egyértelműen tartalmazta. A
hivatkozásoknál összevonásra került az idegen nyelvű cikkekre kapott
hivatkozások száma, azaz 41,55 + 1,76 = 43,31. A magyar cikkekre
történő hivatkozás újra egyértelműen kiszámolható az Általános
táblázat adatai alapján.
Az előterjesztői javaslatunkat a 3. táblázat negyedik oszlopában
található szűkített (42 fős) minta átlagaira alapoztuk. A
habilitáció publikációs minimumkövetelményeként ezeket az adatokat
fogalmaztuk meg elvárásként, és ezt a TTDT 2015. decemberi ülése elé
terjesztettük.
A TTDT ezt a javaslatot sem támogatta. A tagok azzal érveltek, hogy
azok a kollégák, akik elsősorban nemzetközi folyóiratokban
publikálnak, nem tudnák a feltételeket teljesíteni, ugyanis
minimumkövetelményként fogalmaztuk meg, hogy a habilitációra
pályázóknak legyen magyar nyelvű cikke is.
Annak ellenére, hogy a második vizsgálati kör eredményeire épülő,
immár csak a habilitáció évéig számított publikációs
teljesítményekre fókuszáló javaslatunk sem kapott támogatást, nagyon
tanulságos és hasznos észrevétellel gazdagodott a vizsgálatunk. Az
egyik doktori iskola vezetője felvetette: hány, korábban habilitált
és a mintánkba bekerült kolléga tudná teljesíteni az általunk a 3.
táblázatban javasolt publikációs minimumkövetelményeket?
A munka továbbviteleként a BCE Társadalomtudományi Doktori
Tanácsának és az Egyetemi Doktori Tanácsának vezetője (a jelen cikk
egyik szerzője) négy kérdéssel fordult a doktori iskolák vezetőihez:
• támogatják-e a publikációs teljesítménnyel kapcsolatos elvárások
explicit megjelentetését, ennek egységes, egyetemi szintű
szabályozását?
• elfogadhatónak tartják-e, hogy a minimumelvárást a habilitációs
pályázat benyújtásának feltételeként szabjuk?
• egyetértenek-e az MTMT-ben szereplő Általános táblázat
alkalmazásával és az általunk kiválasztott mutatók
szerepeltetésével?
• milyen elvárt teljesítményt tartanának reálisnak az egyes
publikációs és hivatkozási kategóriákban (mutatókban), és ezt
feltétlenül indokolják?
A doktori iskolák vezetőinek válaszai alapvetően pozitívak voltak,
és konstruktívan fogalmazták meg az általuk teljesíthetőnek vélt
minimumkövetelményekre vonatkozó mutatókat is. Ezzel lehetőség nyílt
a vizsgálat folytatására.
„… és kik felelnének meg
ezeknek a követelményeknek?”
A fejezet címében feltett kérdés megválaszolása összetett
megközelítést igényel. Ehhez először vázoljuk a vizsgálatban részt
vevők és a doktori iskolák (DI-k) javaslatait, amelyek újabb
szemponttal bővítették a minimumkövetelményeket. A javaslatokat a
minimumkövetelményekre a 4. táblázat foglalja össze, amelyben DI 1,
DI 2 és DI 3-mal jelöltük az érintett szervezeteket (néhány doktori
iskola közösen tette meg javaslatát, ezért redukálódott a számuk). A
táblázatban szereplő 1. és 2. változat arra utal, hogy a
követelményrendszer ebben az esetben vagylagos, ami azt jelenti,
hogy öt folyóiratcikk kivált egy könyvet, monográfiát.
A 4. táblázat utolsó három sorában arra tettünk kísérletet, hogy mi
lenne, ha csak idegen nyelven megjelent folyóiratcikkek és az arra
kapott hivatkozások lennének a minimumfeltételek, majd ugyanez
magyar nyelven, továbbá az MTA IX. Osztály MTA doktora címre
pályázók minimumkövetelményének tükrében (Zalai, 2006). Ez utóbbi
esetben az ottani pontszámítást az adott kategóriák átlagaival
„szimuláltuk”, és eltekintettünk a többszerzősség vizsgálatától.
Az 5. táblázatban
foglaltuk össze a felmerült kérdésekre adható
válaszokat, elsődlegesen a minimumkövetelményekre vonatkozóakat,
amelyek megjelentek a mi előterjesztői javaslatunkban és a doktori
iskolák javaslataiban is. A vizsgálat alapja továbbra is az ötvenöt
fős minta volt.
A táblázat arra hívja fel a figyelmet, hogy minél magasabb a
kritériumok száma, annál kevesebben fogják a minimumkövetelményeket
teljesíteni. A 2. ábra a teljesítők számát mutatja a kritériumok
(szempontok) függvényében. A két változó közötti korreláció – -0,806
– arra utal, hogy erős negatív kapcsolat van a két adathalmaz
között. A harmadik körben lebonyolított vizsgálatok tehát arra
mutatnak rá, hogy a kevesebb kritérium nagyobb teljesíthetőséggel
társul.
A vizsgálat talán legtanulságosabb eredményét az egyes javaslatok
alapján kalkulált potenciális teljesítők száma hozta. Megvizsgáltuk,
hogy az 55 fős mintából az adott követelmények alapján hány kolléga
tudná teljesíteni a habilitáció publikációs minimumkövetelményeit.
Az eredmény a 3. ábrán látható.
A habilitáltak közül húszan (kb. 36%) az egyik javasolt
követelményrendszert sem tudná teljesíteni. A másik végletben
viszont csak öten (9,1%) vannak, akik mind a nyolc javasolt
követelményrendszernek megfelelnének.
Összefoglalás és következtetések
A Budapesti Corvinus Egyetemen 2015 júniusa és 2016 februárja között
lebonyolított kutatás arra kereste a választ, hogy meghatározható-e
a matematikai statisztika módszertani eszközeinek felhasználásával –
a korábban habilitáltak publikációs teljesítményét alapul véve – egy
olyan egységes kritériumrendszer, amelyet a jövőbeni habilitációs
pályázókkal szemben fogalmazhat meg az Egyetemi Doktori Tanács. A
három körben lebonyolított vizsgálat igazolta, hogy a többváltozós
matematikai statisztika alkalmas ugyan a tudománymetria tárgykörébe
sorolható döntéselőkészítői igény kielégítésére, ám nem alkalmas a
habilitáció publikációs minimumkövetelményeit explicit kifejező
kritériumok meghatározására. A korábban habilitáltak publikációs
teljesítményére épülő matematikai algoritmusok alkalmazása kizárja
az egyéni érdemek, az intézményi érdekek, illetve a folyamatosan és
meglehetős dinamizmussal változó technológiai környezet szerepének
mérlegelhetőségét. Az eredmények jól mutatják, hogy igen tekintélyes
azoknak a habilitált kollégáknak a csoportja, akik a
habilitálásukkor nyújtott teljesítményükkel egyetlen, a vizsgálat
során alkalmazott számítási módszer alapján kalkulált elvárásnak sem
felelnének meg. Ebből következik, hogy a matematika önmagában nem
alkalmas a királyi út kijelölésére. A korábban habilitáltak
publikációs teljesítményét tükröző átlagokkal való operálás az
esetek többségében időigényes, a jelölteket parkolópályára helyező
kihívásokat generálna. Természetesen az illetékesek dönthetnek úgy,
hogy magasabb publikációs teljesítményre ösztönzik a habilitációra
pályázókat, ez az egyén, az intézmény és a magyar tudományosság
számára is versenyképesség-fokozó hatású, de az érintettek rövid
távon veszteségként élik meg a karrierút ilyetén lassítását.
A kutatás számos, a kritériumok meghatározásánál megkerülhetetlennek
tűnő szempontot tárt fel. Ha a józan paraszti ész (a
habitusvizsgálatban részt vevő szakértők és az Egyetemi Doktori
Tanács bölcsessége) helyett a matematikát kívánjuk alkalmazni, annak
ellenére célszerű a habilitáció évének végéig nyújtott teljesítményt
figyelembe venni, hogy a vizsgálatok egyes fázisaiban született
eredmények szinte függetlenek a már korábban habilitáltak
habilitáció utáni eredményeitől (a sikeres habilitáció kevés esetben
változtat az addigi publikálási gyakorlaton, amely a hivatkozások
sajátosságainak változatlanságával párosul). Ha a legkiválóbb
teljesítményű habilitáltak eredményei az adatbázis részévé válnak,
akkor főleg a nemzetközi folyóiratcikkek és az azokra kapott
hivatkozások tekintetében születhetnek nehezen teljesíthető
kritériumok. Minél magasabb a publikációs teljesítményt tükröző
kritériumok száma, annál kevesebb kolléga lesz képes azokat
maradéktalanul teljesíteni. Egyeseknél a nemzetközi cikkek
figyelembevételének kizárólagossága, másoknál a magyar nyelven is
történő publikálás elvárása jelentené a habilitációból való
kizárást. Olyan feltételrendszert nem célszerű kialakítani, amelyet
a már habilitáltak jelentős része sem lenne képes teljesíteni.
Tudomásul kell venni, ha a tudományágak közötti összhangra
törekszünk, akkor lesznek csoportok, amelyeknek kedvez a konszenzus,
és lesznek olyanok, amelyek hátrányba kerülnek. Bár a habilitáció az
MTA doktora cím felé vezető út egyik állomásának is tekinthető, a
legkiválóbb kutatóknak járó elismerés publikációs
kritériumrendszerét nehéz (talán nem is szerencsés) összevetni az
elsősorban oktatói szerepkört betöltőkkel szembeni elvárásokkal.
A habilitációs eljárás előtt álló, 40-es éveiben járó, illetve oda
hamarosan belépő generáció már az online tudományos világban
szocializálódott. Teljesen természetesen használja ki az internet
publikációs és hivatkozási lehetőségeit. A Scopus és az EBSCO
adatbázisokon keresztül a világ szinte összes folyóiratához
hozzáfér, megjelent cikkeit könnyedén tölti fel a ResearchGate, az
Academia.edu, vagy éppen a Google Scholar adatbázisokba, ahol
figyelni tudja a hivatkozásait is. A magyar tudományosság célja,
hogy a középgenerációhoz tartozó kutatók is nemzetközileg
versenyképes tudással és ismertséggel (hatással) rendelkezzenek, így
az egyetemi tanárrá válás útján mérföldkőnek számító habilitációs
pályázatukban is azokat a mutatókat célszerű minimumkövetelményként
meghatározni, amelyek ebbe az irányba viszik a tudományos
munkásságukat. A matematika segít a királyi út kijelölésében,
tudományosan helytálló támpontokat nyújt a felelősségteljes
döntéshez, de a konszenzust nem helyettesítheti. A jövőben is lesz
olyan érdek és érvelés, amely felülírja a kalkulációk eredményeit.
Kulcsszavak: tudománymetria, doktori iskolák, közgazdasági és
gazdálkodási tudomány, MTMT, habilitációs minimumkövetelmények
IRODALOM
Bencze Gyula (2014): Hogyan lovagoljunk a tudományos teljesítményen?
Magyar Tudomány. 175, 11, 1350–53. •
WEBCÍM
Berényi Dénes (1995): Akadémiai doktori cím és egyetemi habilitáció.
Magyar Tudomány. 100, 5, 582–584.
Braun Tibor (2008): Szellem a palackból… Magyar Tudomány. 113, 11,
1366–1371. •
WEBCÍM
Csaba László – Szentes T. – Zalai E. (2014): Tudományos-e a
tudománymérés? Megjegyzések a tudománymetria, az impaktfaktor és az
MTMT használatához. Magyar Tudomány. 175, 4, 442–466. •
WEBCÍM
Füstös László – Meszéna Gy. – Simonné Mosolygó N. (1986): A
sokváltozós adatelemzés statisztikai módszerei. Akadémiai, Budapest
Glänzel, Wolfgang (2009): A tudománymetria hét mítosza – költészet
és valóság. Magyar Tudomány. 170, 8, 954–64. o. •
WEBCÍM
Hamza Gábor (2014): Az egyetemi autonómia reformjának kérdéséhez.
Magyar Tudomány. 175, 2, 130–139. •
WEBCÍM
Kiss Éva (2014): A tudományos minősítés nemzetközi gyakorlata egy
kérdőíves felmérés tükrében. Magyar Tudomány. 175, 9, 1129–1135. •
WEBCÍM
Kozma Tamás – Rébay Magdolna (szerk.) (2005): Felsőoktatási
akkreditáció Közép-Európában. Felsőoktatási Kutató Intézet–Új
Mandátum, Budapest •
WEBCÍM
Papp Zoltán (2005): Az egyetemi oktatók előmeneteli rendszerének
problémáiról. Magyar Tudomány. 166, 3, 325–332.
•
WEBCÍM
Patkós Anna (2003): Kutatás és egyetem kapcsolata Európában és
Magyarországon. Magyar Tudomány. 164, 8, 1025–1034. •
WEBCÍM
Róna-Tas András (2003): A magyar doktori iskolák helyzete és jövője.
Magyar Tudomány. 10, 1298–1307. •
WEBCÍM
Vinkler Péter (2008): Tudománymetriai kutatások Magyarországon.
Magyar Tudomány. 169, 11, 1372 –1380. •
WEBCÍM
Zalai Ernő (2006): Az MTA doktora címre pályázók
habitusvizsgálatának értékelése, 2001–5. MTA, IX. Osztály
Gazdaságtud. Minősítőbiz. Közgazdasági Szemle. 53, 4, 380–386. •
WEBCÍM
Zsoldos Attila (2015): A tudományos könyv és a tudományos
teljesítmény mérése. Magyar Tudomány. 176, 4, 410–415. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 7.269/1950. (XII. 7.) M. T. E. számú rendelet az újrendszerű
tudományos fokozat bevezetése és elnyerésének szabályozásáról szóló
törvényerejű rendelet végrehajtása tárgyában
<
2 1993. évi LXXX. törvény a felsőoktatásról
<
3 387/2012. (XII. 19.) Korm. rendelet a doktori iskolákról, a
doktori eljárások rendjéről és a habilitációról.
<
4 A tudományos teljesítmény mellett a habilitáció törvényi feltétele
az oktatói és előadói képesség intézményi megítélése is, de az
utóbbi kritérium – annak számszerűsíthetőségének, retrospektív
mérhetőségének és összehasonlíthatóságának nehézségei miatt – nem
képezi a jelen tanulmány tárgyát.
<
5 A szerzők ezúton is köszönetet mondanak a BCE Könyvtár
munkatársainak: Bavalicsné Kerekes Beátának, Horváth Alexandrának,
Lukácsné Varga Juditnak és Tóth Juditnak, hogy az adatokat az
MTMT-ból az általunk kért formá-tumban és a habilitálás évéig
bezárólag kigyűjtötték.
<
|