Üdvözlendő, hogy Somogyi Péter párbeszédet
kezdeményezett a nők alacsony akadémiai jelenlétével kapcsolatban.
Hozzá hasonlóan én is szégyellem, és diszkriminációként értelmezem,
hogy az idei választások során egyetlen nő sem került be az MTA
levelező tagjai közé. Pozitív fejlemény, hogy Soltész Iván és Pléh
Csaba konstruktív módon bekapcsolódott ebbe a diskurzusba, miképpen
az is, hogy Lovász László, az MTA elnöke szintén fontosnak tartotta
annak deklarálását, hogy „a tudományos osztályoknak – azonos
tudományos teljesítményű jelöltek közötti döntésnél – figyelemmel
kell lenniük a férfiak és nők arányára”.
Van tehát néhány kiváló akadémiai férfiú, akik
képesek beazonosítani a problémát, és hajlandók a megoldás
módozatain törni a fejüket. Ezek ígéretes jelek. Ugyanakkor attól
tartok, hogy az MTA tagjai között jócskán akadnak olyanok, akik
számára a nők akadémiai diszkriminációja nem jelent problémát; mi
több, félő, hogy az e témáról folyó diskurzushoz is ellenérzésekkel
viszonyulnak. Pedig a férfiak és nők viszonyában az elmúlt
évszázadokban bekövetkezett radikális változások hatásai alól mi,
akadémiai emberek sem vonhatjuk ki magunkat.
Lássunk egy-két számunkra is releváns példát!
Míg 1930-ban a magyarországi nőknek mindössze 0,3%-a rendelkezett
felsőfokú végzettséggel (szemben a férfiak 3,3%-val), addig ez az
arány 1980-ra 4,6, illetve 8,6%-ra módosult. 2011-ben aztán
eljutottunk oda, hogy több nő (19,7%) szerzett diplomát
Magyarországon, mint férfi (18,2%) (Gazsi et al., 2007, 61.;
Grébics, 2015, 51.). Hasonló trendeket mutat az egyes képzési
területek nemek szerinti megoszlásának alakulása is. Ma
Magyarországon sokkal több nő vesz részt a felsőoktatásban, mint
férfi, és csupán néhány képzési terület akad, ahol egyelőre
megmaradt a férfitöbbség (Bukody et al., 2005, 66.; Grébics, 2015,
51.). Ezt a nemzetközi trendet támasztja alá a Soltész Iván által
említett adat is, miszerint tavaly a Stanford Egyetemen a
számítógép-tudomány volt a női diákok között a legnépszerűbb szak.
Vagyis vitathatatlan tény, hogy a 20. század utolsó harmadától
kezdődően a nők egyre nagyobb arányban bizonyítják alkalmasságukat a
munkaerő-piac ama szegmenseiben, ahonnan korábban ki voltak zárva.
Ennek ellenére az iskolai pályafutásuk során még
sikeres nők munkahelyi karrierjük során gyakran láthatatlan falakba
ütköznek. Ezt nevezi üvegplafon-jelenségnek a dzsender-szakirodalom
– ahogy erre Pléh Csaba is utal hozzászólásában. Jól adatolt tény,
hogy hiába szereznek a nők több (és ráadásul magasabb minősítésű)
diplomát, mint a férfiak, mégis sokkal nehezebben jutnak vezető
pozíciókba. Ha például megnézzük, hogy az elmúlt évtizedben miként
alakult Magyarországon a felsőoktatási-akadémiai szférában a nők
helyzete, lényegében stagnálást tapasztalhatunk: 2006-ban az
egyetemi oktatók 39,3%-a volt nő, és közülük 19,4% dolgozott
egyetemi tanári beosztásban. 2014-ben ezek az arányok 40,4, illetve
20,8%-ra változtak, vagyis alig emelkedtek. Ugyanez mondható el az
akadémikusokról is: míg 2004-ben az MTA rendes és levelező tagjai
között 96% volt a férfiak aránya, addig 2014-ben 93,2%. Vagyis –
hasonlóan más szférákhoz – a tanulmányi teljesítményükhöz képest
csigalassúsággal növekszik a vezető beosztású nők aránya a
tudományban és a felsőoktatásban (Illésné Lukács et al., 2011: 94.;
Grébics, 2015, 60.), noha ma már nyilvánvaló, hogy a férfiak egy
hajszálnyival sem alkalmasabbak ezekre a pályákra.
Mindazonáltal úgy gondolom, hogy az
üvegplafon-fogalom nem a legalkalmasabb e jelenség megragadására,
mivel a statikus épület-metafora nem képes érzékeltetni a történelmi
változások dinamikáját. Szerencsésebbnek tartom, ha a nők
diszkriminációját a hosszú távú demaszkulinizációs folyamat
kontextusában értelmezzük. E folyamat lényege, hogy a nyugati
világban az elmúlt ezer évben a férfiak mind a nyilvános, mind az
intim szférában elveszítették erőszak-monopóliumaikat, valamint
domináns pozíciójuk magától értetődő kizárólagosságát. Vagyis
megkérdőjeleződött a társadalmi viszonylatok maszkulin,
maszkulinista és patriarchális jellege. (Egy társadalmat
maszkulinnak tekintek, amennyiben a fontosabb hatalmi pozíciókban
szinte kizárólag férfiakat találunk, és mindezt a társadalom
túlnyomó többsége, a nőket is beleértve, természetesnek, magától
értetődőnek tekinti. Maszkulinistának tekintem azt az ideológiát,
amely reflektált és tudatos módon hirdeti a maszkulin társadalmi
viszonyrendszer legitimitását. Patriarchálisnak tekintem a
rendszerszintű férfiuralom alapján szerveződő társadalmi |
|
berendezkedést, amelyben a maszkulin létezésmód
és maszkulinista ideológia által kondicionált maszkulin társadalmi
praxis képes újratermelni önmagát. [Hadas, 2016]).
Ugyanakkor ma is léteznek olyan társadalmi erők,
amelyek e változásokkal szemben a férfiuralom restaurációjára
törekednek. Ezeket tekintem a remaszkulinizációs törekvések
képviselőinek. Ide tartoznak ama csoportok, amelyek látványos
ellentámadásba lendülnek, és antifeminista mozgalmakat létrehozva
kísérlik meg visszaforgatni a történelem kerekét. Ilyenek az ún.
„mitopoetikus férfimozgalom” tagjai, akik az – úgymond –
„elnőiesedett” férfiakat kívánják visszavezetni az antik görögségben
föllelt archetípusok által megtestesített „igazi” férfiasság
mintáihoz. Léteznek olyan erők is, amelyek nem látványos mozgalmak,
hanem a passzív ellenállás és a változások fékezése és szabotálása
révén igyekeznek megőrizni saját hatalmi monopóliumaikat. Talán
mondani sem kell: az MTA keretein belül érvényesülő nemi
diszkrimináció eme utóbbi kategóriába tartozik. (Természetesen egy
finomabb elemzés e két szélső pólus között számos átmeneti típust
tudna azonosítani.)
Mit lehet tenni az akadémiai szférában
a férfiuralom restaurációja ellenében?
Maximálisan egyetértek Somogyi Péter választási rendszert érintő
javaslataival: kívánatos az 50% feletti szavazatot elért nők
automatikus tagjelöltté minősítése; a független külső bírálók
bevonása; a kommunista rendszerből itt maradt nem szavazatok
megszüntetése, valamint más akadémiai testületek
nemidiszkrimináció-ellenes jó gyakorlatainak átvétele. Emellett –
azonos teljesítmény esetén – megfontolásra méltónak tartom a nőkkel
szembeni pozitív diszkrimináció alkalmazását is. Mi több, támogatom
egy kvótarendszer fokozatos bevezetését, „fokozatosságon” szervezeti
szinteket és időbeli tényezőket egyaránt értve. Az akadémikusok
szintjén nyilvánvalóan nem lehet nemi kvótákat kötelezővé tenni
egyik napról a másikra. Ugyanakkor az egyharmados nemi kvóta
bevezetését el lehetne kezdeni a köztestületi tagok és a különböző
akadémia bizottságok szintjén, annál is inkább, mivel ez –
szerencsére – némelyik grémiumban már jelenleg is érvényesül.
Fontosnak tartanám továbbá, hogy a nemi arányok
figyelembe vétele automatizmusként jelenjen meg az MTA mindennapi
ügymenetében is. Ebben az esetben nem fordulhatna elő az, ami idén
nyáron az egyes akadémiai intézeteket átvilágító szakértői
testületek összeállításakor megtörtént: a huszonkilenc (három-öt
fős) szakértői testület közül csupán egyetlen akadt (a
politikatudományi), amelyben a női tagok száma meghaladta a
férfiakét; tíz testületben egyáltalán nincsenek nők, noha a
PhD-fokozat is elegendő a bizottsági részvételhez. Engem is
fölkértek, hogy vegyek részt a szociológiai szakértői testület
munkájában – másik négy, nagydoktori fokozattal rendelkező
férfikollégám mellett. (Jelzem, mindannyian a hatvanas éveinkben
járunk, jól illusztrálva, hogy a remaszkulinizációs törekvések kéz a
kézben járnak a gerontokrácia uralmával. Sajnos e téma kifejtésére
eme hozzászólásban nincs tér, noha nem kevésbé fontos, mint a nemi
diszkrimináció). A magam részéről egy szociológusnő javára lemondtam
testületi tagságomról.
E saját példával azt is szeretném jelezni, hogy
nem elegendő, ha a változásokat másoktól várjuk. Kívánatos, hogy mi,
az akadémiai szféra férfi tagjai képesek legyünk az önreflexióra, az
önmérsékletre és hatalmi aspirációink korlátozására. Úgy gondolom,
nem válik hátrányunkra, ha a fair-play elvet önnön érdekeink és
késztetéseink ellenében is képesek vagyunk érvényesíteni.
Kulcsszavak: MTA, nők, férfiuralom, demaszkulinizáció,
remaszkulinizáció
IRODALOM
Bukody Erzsébet – Mészárosné Halász J. –
Polónyi K. – Tallér A. (szerk.) (2005): Nők és férfiak
Magyarországon, 2004. Ifjúsági, Családügyi, Szociális és
Egészségügyi Minisztérium–KSH, Budapest
Gazsi Judit – Illésné Lukács M. –
Polónyi K. (szerk.) (2007): Nők és férfiak Magyarországon, 2006.
Szociális és Munkaügyi Minisztérium–KSH, Budapest
Grébics Á. (szerk.) (2015): Nők és
férfiak Magyarországon, 2014. KSH, Budapest
Hadas Miklós (2016): A demaszkulinizáció
folyamata. Adalé-kok az európai dzsender rend hosszú távú
átalakulásának vizsgálatához. Educatio. 4, megjelenés alatt
Illésné Lukács Mária (szerk.) (2011):
Nők és férfiak Magyarországon, 2009–2010. KSH, Budapest
|
|