tanszék és a dékáni hivatal közötti séta közben
zajlottak. Első eredményeimet a kórházi ágyán tudtam megmutatni
neki, de a doktori disszertációm megvédését már nem érhette meg. Ezt
követően még másfél-két évtizednyi kutatás és nemzetközi tapasztalat
kellett ahhoz, hogy munkáimban realizálódhasson a Modell és valóság
című akadémiai székfoglalójában megfogalmazott üzenete.
Milyen nemzetközi kutatásban vesz részt?
Két hosszabb nemzetközi tanulmányutam során lehetőségem volt
posztdoktorként együtt dolgozni két világhírű szaktekintéllyel.
Először az amerikai Lehigh Universityn, az acélszerkezeti kutatások
hajdani első számú nemzetközi központjában kutathattam, tagjává
válva ezzel a „Lehigh-maffiának” (az 1950-es évektől zarándokoltak a
kutatók ide a világ minden tájáról, akik egymást utána akkor is
ismerősként üdvözölték, ha nem egy időben voltak ott). Le-Wu Lu
professzorral, Halász Ottó jó barátjával, és az ő doktoranduszaival
dolgoztam együtt. Az együttműködés indított el egy új szakterületen:
a korábban kidolgozott metodika alapján acélszerkezeti csomópontok
szeizmikus viselkedésével kezdtem el foglalkozni. A másik
tanulmányutam során Japánban, az Oszakai Egyetemen ezt a kutatást
folytattam, kiterjesztve kísérleti vizsgálatokkal, impozáns
laboratóriumi háttérrel és lelkes japán hallgatókkal. A sors nagy
ajándékaként éltem meg, hogy a kutatásaimat Fukumoto Dzsusi (Yuhshi
Fukumoto) professzor mellett végezhettem. A két tanulmányút során
ismertem meg a hallgatói generációk együttműködésével megvalósuló
kutatás működését, hatékonyságát, emberi vonzatát. Minthogy a
tanszékünk akkor, az 1990-es évek elején, még nem így működött,
hazatérve az volt a törekvésem, hogy ezt a kutatási modellt
valósítsam meg és működtessem.
Magányos kutató vagy inkább csapatjátékos?
Érdekes szakmai feladatokkal motivált TDK-zó hallgatókból erős,
kutatómunkára is fogékony diplomázó, majd az 1990-es évek közepétől
doktoranduszok nevelődtek ki. Az egymásra épülő, egymást segítő
tudás és közös munka jó hangulatú közösségeket és szakmai sikereket
eredményezett, hallgatónak és témavezetőnek egyaránt. Az utóbbi húsz
évben a több mit százötven TDK-zó és diplomázó hallgatómból nőtt ki
tizenhat doktoranduszom. Eddig tizennégyen szerezték meg a
PhD-fokozatot, közülük kerültek ki azok a kollégáim, akik a köréjük
gyűlt hallgatókkal együtt alkotják a tanszéki kutatócsoportomat.
Fontosnak tartom, hogy valamennyi PhD-hallgatóm rangos külföldi
kutatóhelyen is dolgozzon a doktoranduszi kutatás során. Ez is
hozzájárult ahhoz, hogy nagy súllyal jelenünk meg az acélszerkezeti
kutatás nemzetközi, elsősorban európai folyamatában. Az Európai
Acélszerkezeti Szövetséghez kapcsolódó, széles körű együttműködésben
és intenzív bizottsági munka keretében – számos angol, belga, cseh,
francia, német, olasz, portugál, spanyol egyetemmel – folytatott
kutatásaink fontos eredménye az Eurocode szabvány tudományos
hátterének megalapozása. Kutatócsoportom ebben a munkában vezető
szerepet kapott a végeselemes szimuláción alapuló stabilitási
méretezési eljárások kidolgozásában. Az európai szabványosítás
mellett, a Lisszaboni Műszaki Egyetemről Luis Calado professzorral
végzett közös kutatásaink eredménye az amerikai szeizmikus
szabványba is beépült.
Kutatási területem szorosan kötődik az acélszerkezeti gyakorlathoz,
eredményeinket az ipar rövidebb/hosszabb idő után alkalmazza. Az
acélszerkezeti innováció csak úgy valósítható meg, ha a kutatók
szorosan együttműködnek az ipari partnerekkel. Kutatócsoportom
K+F+I, alkalmazott kutatási tevékenysége számos szabadalmat,
méretezési eljárást, innovatív új szerkezetet eredményezett, hazai
és nemzetközi szinten egyaránt. A magyarországi példák közül talán
leglátványosabbak az új és történelmi nagyfolyami hídjaink, amelyek
megvalósításához, rekonstrukciójához jelentős kutatási háttérrel és
szakértői tevékenységgel járulhattunk hozzá.
|