viselkedésének vizsgálatából az derült ki, hogy
az esetek átlag ötven százalékában a vak ember dönt, a másik ötven
százalékban a kutya. A döntést domináns pozíciónak tekintjük.
Teljesen vak ember esetében a kutya dominanciája akár a 80
százalékot is elérheti. Lényeges megfigyelés, hogy a döntő személy
állandóan változik, az hol a kutya, hol a vak, vagyis a kutya
nemcsak dönteni képes, hanem arra is, hogy a döntés jogát az
embernek visszaadja. Valószínűleg a legtöbb állatot meg lehetne arra
tanítani, hogy mindig ő döntsön, vagy arra, hogy soha ne döntsön, de
csak az ember és a kutya képes arra, hogy a dominanciát ilyen
rugalmasan kezelje.
A harmadik ábrán az imitáció képességét
demonstráljuk. Egy labdaadogató szerkezet apró karjának a lenyomása
után egy labda pattan ki a dobozból. Három csoportban vizsgáltuk a
kutyák viselkedését. A kontroll nem kapott segítséget, de kértek
tőle labdát, a demonstrációs csoport tagjainak a gazda megmutatta,
hogy a doboz hogyan működik, és a középső csoportban csupán
megérintette a dobozt. Jól látható, hogy a demonstráció igen
sikeres, a másik két csoport, amelyek tagjaitól csak kérik a labdát,
ugyancsak lemarad a keresésben (Kubinyi et al., 2003). Ugyancsak
gyorsan megtanulják a kutyák a csináld amit én feladatot, amelyben
egy emberi tevékenységet kell utánozniuk akkor is, ha életükben
először látták. Ezt a csimpánzok és delfinek is képesek megtanulni,
de csak igen lassan. Kutyáknak sokszor három nap elegendő a feladat
megtanulására.
A referenciális kommunikáció, a kiegészítő
együttműködés és az imitáció tulajdonságai alapvetőek minden
közösség működésében, és az itt bemutatottaknál jóval nagyobb számú
kutyakísérleteink szerint ezek már a nyelvi képesség kialakulása
előtt megjelenhettek.
Érdemes összehasonlítani a kutya–ember
analógiákat a humán viselkedési komplexszel (Csányi, 1999), mert ez
mutatja, hogy a nagyon változatos különbségek egyik kisebb, de
összefüggő alcsoportját alkotják az általunk kimutatott analógiák.
A humán viselkedési komplexum
I. Szociális viselkedésformák
• szociális vonzódás, zárt csoport;
• csoportindividualitás, csoporthűség, csökkent
és szabályozott belső agresszió, rangsor: szabálykövető dominancia,
idegengyűlölet, táplálékmegosztás, kiegészítő együttműködés.
Elmeteória, referenciális kommunikáció;
• többfunkciójú szexualitás, párkapcsolat, szülői
gondoskodás.
II. Viselkedésszinkronizáció
• Az emóciók szinkronizációja: empátia, hipnózis,
megváltoztatott tudatállapot;
• mímelés;
• viselkedési szinkronizáció: szociális tanulás:
másolás, imitáció, mintakövetés, tanítás elfogadása, fegyelmezés,
szabálykövetés;
• érzelmi és viselkedési szinkronizáció: ritmus,
ének, zene, tánc, rítus.
III. Konstrukcióképesség
• a kommunikáció képessége több modalitásban,
mímelés, nyelvhasználat;
• absztrakciós képesség, virtuális realitások,
• tárgyak használata és készítése, logikai
szervezés: gépek, technológiák;
• szociális konstrukciók, személyes és
csoportakciók, kiegészítő kooperáció.
Az emberi evolúció legfontosabb eseménye a
nyelvet beszélő közösségek megjelenése. Röviden a közösségek
kialakításának képessége velünk született szociálisrendszer-szervező
képesség, amelynek működése vezetett az emberi kultúrák
kialakulásához. Nyilvánvaló, hogy a közösség fennmaradását a nyelv
megjelenése, akárhogyan is történt, elképesztő erővel segítette. A
gondolatait kommunikálni képes Homo sapiens közösségei az evolúció
folyamatában minőségileg új, nagyhatású és elsöprő sikerű formációt
képviseltek.
Az emberi közösségek alapja velünkszületett
szociális rendszerszervező képesség, amely négy alapvető
tulajdonságon nyugszik:
1. Szeretünk közös akciókban részt venni,
2. gyorsan alakítunk ki és tartunk fenn közös
hiedelmeket,
3. könnyen hozunk létre szociális konstrukciókat,
4. közösségeinkhez hűségesek vagyunk.
Rendszerelméleti szempontból ez a négy
tulajdonság roppant érdekes együttest alkot. Az első három
tulajdonság egy zárt, pozitív visszacsatolási mechanizmusnak felel
meg, és ez hozza létre a közösség kultúráját, amelyhez hasonló sem
található az állatvilágban. A hűség tulajdonsága akkor jelenik meg,
ha ez a visszacsatolási mechanizmus működik, és egyértelműen azt
jelenti, hogy a hűséges közösségi tag hajlandó a saját érdekét a
közösség érdeke mögé sorolni.
Az archaikus közösségekre ez a definíció pontosan
illik. Modern időkben a populáció elképesztő növekedésével olyan
csoportok, szervezetek jöttek létre, amelyek nem képesek teljesen
megfelelni a négy kritériumnak, mégis működőképesek
hosszabb-rövidebb ideig. Ritkán jelenik meg bennük a hűség
komponens. Ha megvizsgáljuk, hogy a különböző szerveződésekben
hogyan érvényesülnek ezek a kritériumok, könnyen eligazodhatunk.
Vegyük például a párkapcsolatot, a legkisebb
lehetséges közösséget. Jó párkapcsolat csak akkor alakulhat ki, ha
vannak közös akciók és közös hiedelmek, és olyan a szociális
konstrukció, hogy a pár mindkét tagja úgy érezheti, alkotója a
kapcsolat-nak. Ha ezek működnek, megjelenik a hűség.
Bár a kutatók többsége a nyelv evolúcióját lassú,
folyamatos változásnak gondolja, vannak, akik egy hirtelen kedvező
mutáció fellépésével magyarázzák a nyelv megjelenését. Idén jelent
meg Robert Berwick és Noam Chomsky jelentős tanulmánya, amely a
nyelv elsődleges funkciójának nem a kommunikációt, hanem a
gondolkodás elősegítését tekinti. Könyvük címe, a Miért csak mi
kérdése arra hívja fel a figyelmet, hogy nincsenek olyan állatok,
amelyek az emberi nyelvhez hasonló, csak primitívebb vagy gyengébb
változatokkal kommunikálnának (Berwick – Chomsky, 2016). Szerintük
az emberi agy fejlődése során olyan gondolkodási mechanizmusok
alakultak ki, amelyek alkalmasak hierarchikus gondolati struktúrák
gyors generálására, amelyeket azután a test motoros rendszerei
viselkedéssé alakítanak, és ez az alapja a szociális megértésnek.
Amikor egy kisebb embercsoportban olyan mutációk jelentek meg,
amelyek a hierarchikus gondolati struktúrákat lineáris nyelvi
konstrukcióvá alakíthatták, villámgyorsan kialakult a gondolati
struktúrák megosztásának képessége. A beszélt nyelvvel nemcsak
érzelmeket, de gondolatokat is képesek vagyunk társainkkal közölni.
Talán azzal lehet ezt egy biológusnak kiegészítenie, hogy a nyelv
előtti világban létező és működő gondolati struktúrák elemei a nyelv
megjelenésével csupán egy-egy jelet kaptak – a szavakat, amelyek a
közösségtől származtak, és egy-egy komplexebb gondolat társaknak
történő átadása ezek után gyorsan megvalósulhatott a szavak lineáris
sorba fejtésével, ahogyan ezt minden nyelv beszélői teszik.
Feltételezéseink szerint az emberi közösségek kialakulása hosszú,
évmilliós folyamat volt, ez lényegében a nyelv nélküli gondolkodás
bonyolódásának periódusa, és a nyelv véletlen megjelenése csupán a
már meglévő gondolati konstrukciós képességet alakította
kommunikációs eszközzé, létrehozva ezzel egy szociális megismerő
rendszert.
Hosszan lehetne tárgyalni a közösségek
természetét, de én most egyetlen komponens tulajdonságaira szeretném
felhívni a figyelmet, mert ez az a komponens, amelynek nincsen
semmiféle előzménye az állatvilágban, és ami olyan közösségi formát
hozott létre, amely az állati csoportok fejlődésében elképesztő
ugrást tett az ember számára lehetővé.
Ez a tulajdonság a hiedelmek képzésének,
kommunikációjának képessége.
Emlékeztetnék arra, hogy az állati elme
gondolatainak börtönében él, azokat átadni nem tudja. Az ember
kapcsolata a való világ dolgaival az élő és élettelen környezettel,
saját csoportjával teljesen más, amint elménk az érzékszervek
működése alapján felfog valamit a világból, egy tárgyat, egy
élőlényt, egy jelenséget, egy személyt, az érzékek közvetítette
tapasztalatot azonnal egy gondolati burokba csomagolja. A valóság
tényei és a gondolati burok, valamint annak nyelvi átfordítása
együttesét hiedelemnek nevezzük, definitív értelemben. A hiedelem az
egyes emberek elméjében keletkezik, ott forgatható, bővíthető,
összekapcsolható hasonló konstrukciókkal, és ami a legkülönösebb
tulajdonsága, a nyelv segítségével lineáris nyelvi struktúrává
alakítható és megosztható a társakkal. Az ember alaptulajdonsága az
a késztetés, hogy folyamatosan megossza hiedelmeit másokkal. Csak
utalok az amerikai Richard Lee-re aki részletesen tanulmányozta a
bushmanok kultúráját, és azt találta, hogy az egyébként igen sanyarú
körülmények között élő nép napi idejének a legnagyobb részét
beszélgetéssel tölti. A beszélgetés a hiedelmek cseréje. A közösség
működése során hatalmas hiedelemkészlethez jut, amely alapja a
világképének. A legtöbb hiedelem alapja valamilyen tapasztalati
tény, de nagyon bizonytalan, belső érzéseink, emocionális állapotunk
is lehet hiedelmek alapja. Hosszú távon a káros vagy valótlan
hiedelmek kikopnak a kultúrákból, és azok maradnak meg, amelyek a
tényekkel, a valósággal funkcionális kapcsolatban vannak.
Hiedelmeknek köszönhetjük a technikákat, a vallásokat, a
tudományokat, az ideológiákat és a mindennapi élet megannyi közös
szokását. A mai modern időkben is hiedelem kérdése, hogy például
hiszünk-e az evolúcióban, a klímaváltozásban vagy abban, hogy az
ember az állatok közül fejlődött ki.
Az idő rövidsége miatt Szent Ágoston elképzelését mutatom be a
hiedelmekről ezerhétszáz évvel ezelőttről. (Vallomások VI. könyv, V.
fejezet).
„Fontolóra vettem ugyanis, milyen tömérdek
dologban hiszek, habár sohasem láttam őket, és megtörténtüknél sem
lehettem jelen. Mennyi esemény akad a népek történetében, mennyi
minden itt-ott, helyeken, városokban, és sohasem láttam őket. Milyen
sokat hittem a jó barátaimnak, tömérdek dolgot az orvosaimnak és
annyi különféle emberi szájnak. Ámde ha mindezeknek nem adnánk
hitelt, a kisujjunkat sem mozdíthatnánk meg ebben a földi
életünkben. És elvégre alapos szilárdsággal elhiszem, hogy miféle
szülőktől származom, holott tudomásom erről sem lehetne, ha a
hallomásnak nem adnék hitelt.”3 Ma sem tudnék pontosabb leírást
adni. A hiedelmek képzéséhez absztrakció szükséges. Valószínűleg a
közösség elképzeléséhez volt szükséges az absztrakciós képesség, aki
a közösséget akarja elképzelni, ami nála több, nála hatalmasabb,
előtte is volt, utána is lesz, gondoskodik róla, az képes az
absztrakcióra, és ezt a képességét sok más hiedelem kialakításához –
manók, szellemek, jó, rossz, ördög, Isten – is felhasználhatja.
A hiedelmek segítségével gondolkodunk magunkról,
társainkról, a természetről, a világról. A hiedelmek segítségével
nagy összefüggő, funkcionálisan összekapcsolt rendszereket is fel
lehet építeni a népesebb társadalmakban – vallásokat, matematikát,
tudományokat, ideológiákat. A hiedelmek hierarchiákba rendeződnek,
és nemcsak az együtt élők között hoznak létre kapcsolatokat, hanem a
generációk között is. A modern társadalom egy elképesztő
hiedelemkomplexum, amelyben a tények mellett a gondolati
konstrukciók dominálnak. Ezért ezeket folyamatosan vizsgálni
szükséges, mennyire felelnek meg az elemi tényeknek.
Modern időben a hiedelemrendszerekkel sokféle
probléma adódik. A hagyományos közösségek eltűntek, lassan megszűnt
a lokális közösségek szerepe, amely a különböző hiedelmeket a
közösség összehangoló szabályozásával érvényesíti. A hiedelmek
egyéni hiedelmekké váltak, és egyre távolabb kerülhetnek a
valóságtól. Ez a modern emberiség legnagyobb problémája.
Vannak olyan rendszereink, amelyek segítenek
eligazodni a hiedelemvilágban. A természettudományok olyan
módszereket fejlesztettek ki, amelyek a hiedelmek gondolati burkát
folyamatosan igyekeznek a megismert tényekhez igazítani. A tudomány
maga is egy hiedelemrendszer. Minden tudományos hipotézis, elmélet,
modell hiedelmem, de a tudomány csak akkor fogadja el a hiedelmek
legális kommunikációját, ha ezek folyamatosan szembesülnek a
kísérletek, megfigyelések során megismert tényekkel. Ennek az
apparátusnak köszönhetjük a tudomány, a technika, és végső soron az
ember fejlődését.
Kulcsszavak: etológia, humánetológia, evolúció, hiedelmek,
kultúra nyelv
IRODALOM
Brace, C. Loring (1973): Sexual
Dimorphism in Human Evolution. Yearbook of Physical Antropolgy. 16,
31–49.
Berwick, Robert C. – Chomsky, Noam
(2016): Why Only Us? MIT Press
Csányi Vilmos (1994): Az állati agy,
viselkedés és környezet: egy esettanulmány halakon. In: Csányi V.:
Viselkedés, gondolkodás, társadalom: etológiai megközelítés.
(Pszichológiai Műhely 10.) Akadémiai, Bp., 34–110.
Csányi Vilmos (1999): Az emberi
természet. Vince, Budapest
Csányi Vilmos (2015): Ime az ember.
Libri, Budapest
Csányi Vilmos – Miklósi Ádám (1998): The
Dog as a Model for Human Evolution. Magyar Tudomány. 63. 1043–1053.
Donald, Merlin (1991): Origins of the
Modern Mind. Harvard University Press
Kubinyi Enikő – Topál J. – Miklósi Á. –
Csányi V. (2003): The Effect of Human Demonstrator on the
Acquisition of a Manipulative Task. Journal of Comparative
Psychology. 117, 156–165.
Kubinyi Enikő – Topál J. – Miklósi Á. –
Csányi V. (2003): Dogs (Canis familiaris) learn their owners via
observation in a manipulation task. Journal of Comparative
Psychology. 117, 156–165. DOI: 10.1037/0735-7036.117.2.156
Miklósi Ádám – Kubinyi E. – Topál J. –
Gácsi M. – Virányi Zs. – Csányi V. (2003): A Simple Reason for a Big
Difference: Wolves Do Not Look Back at Humans, But Dogs Do. Current
Biology. 13, 763–766. DOI: 10.1016/S0960-9822(03)00263-X •
WEBCÍM
Naderi Szima – Miklósi Á. – Dóka A. –
Csányi V. (2002): Does Dog-human Attachment Affect Their
Inter-specific Cooperation? Acta Biologica Hungarica. 53, 537–550. •
WEBCÍM
Topál József – Csányi Vilmos (1994): The
Effect of Eye-like Schema on Shuttling Activity of Wild House Mice
(Mus musculus domesticus): Context Dependent Threatening Aspects of
the Eyespot Patterns. Animal Learning & Behaviour. 22, 1, 96–102.
DOI: 10.3758/BF03199961 •
WEBCÍM
|