„Ha pénze is annyi lett volna Zsigmondnak, mint
esze, a történelem legnagyobb birodalmát alapította volna meg hosszú
uralkodása alatt.” – írta Krúdy Gyula, és amint a későbbiekben látni
fogjuk, Zsigmond, ahogy a legtöbb középkori magyar uralkodó,
igyekezett minden lehetőséget megragadni a pénzszerzésre. A
következőkben olyan módszereket mutatok be, amelyek segítségével a
király az uralkodói hatalmát felhasználva újabb és újabb
jövedelemforrásokra tett szert az ország kincstára, avagy saját
pénztárcája feltöltésére. Ha a királynak több pénzre van szüksége,
mint amennyi a rendszeres jövedelmeiből befolyik, gondolhatnánk, két
dolgot tehet: elveszi attól, akinek van, vagy csinál magának.
A pénzverési jog a középkor folyamán féltve
őrzött joguk volt a magyar uralkodóknak, a legritkább esetben
engedélyezték az autonóm pénzverést, azaz önálló, nem királyi pénz
verését. Minden uralkodó veretett legalább egy érmét, hiszen a
pénzverés presztízscélokat is szolgált. Egyetlen érmetípust ismerünk
például Orseolo Pétertől a 11. századból; természetesen, ahogy előre
haladunk az időben, az érmetípusok száma emelkedett. A pénzverés
azonban önmagában nem termelt jövedelmet, éppen ellenkezőleg:
meglehetősen költséges volt. Az új pénzből jövedelmet a pénzújítás
vagy kényszerbeváltás révén lehetett szerezni. A rendszertelen ütemű
pénzújítást Salamon király vezethette be, a periodikus váltás I.
Szent László uralkodása alatt alakulhatott ki. Így tehát idővel
rendszeres bevétele keletkezett az uralkodónak, amit a 13. századi
források kamarahasznának neveznek. A rendszer azon a középkori
gyakorlaton alapult, hogy a pénznek nem névértéke volt, hanem annyit
ért, amennyi nemesfémet tartalmazott, és a király kevesebb, azaz
kisebb súlyú új pénzt adott, mint amennyi régit beszedett
alattvalóitól. Hogyan lehetett ezt a rendszeres bevételt növelni? A
legegyszerűbb módja a pénzrontás volt: a veretek súlyát és
nemesfémtartalmát is csökkenteni lehetett, miközben az átváltásnál
ezt nem vették figyelembe, így jelentős plusz bevételt lehetett
elérni. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelnünk, hogy az uralkodó
meghatározott súlyú ezüstöt szedett be kamarahasznaként, cserébe
pedig meghatározott számú dénárt adott, pénzrontás esetén a dénárok
száma megegyezett, csakhogy az érmék nemesfémtartalma messze
elmaradt a korábbi pénzekétől. Egy másik lehetőséget alkalmazott I.
Károly: beszüntette a kötelező pénzváltást 1336-ban, a kamarahasznát
függetlenítette a pénzváltástól, mértékét 3 garasban állapította
meg, és minden évben kivetette, azaz adóvá tette. Ezzel párhuzamosan
azonban előírta a királyi pénz használatát a királyi és földesúri
adózásban, a vámszedésben, a kereskedelemben és minden olyan
tevékenységnél, ahol pénzforgalom adódott, azaz a pénzváltást
mégiscsak fenntartotta, sőt, kötelezően előírta. Az ötlet,
mondhatni, zseniális volt, már-már úgy tűnhetett, a király könnyít
alattvalói sorsán, miközben valójában plusz nyereségre tett szert. A
turpisság hamar kiderült, így, minden bizonnyal a nyomásnak engedve,
1338-tól az uralkodó a közepes és kisdénárokat „örökkön tartónak”
(perpetuo duraturus) rendelte. Ez természetesen azt jelentette, hogy
abban az évben a pénzváltást mindenképpen le kellett bonyolítani,
hiszen az adók, vámok fizetésénél a továbbiakban is érvényben volt a
korábbi szabály, miszerint csak az uralkodó pénzével lehet azokat
kifizetni, a későbbiekre azonban ez alól, legalábbis az ország
alattvalói, mentesültek. Ha arra gondolunk, hogy 12. század végén az
országban járt harmadik keresztes hadjárat résztvevőit a magyar
pénzváltók jelentősen megkárosították, az átváltáskor az idegenek
állítólag pénzük értékének 60–80%-át is elveszítették, nem
kételkedhetünk abban, hogy a pénzváltás jó üzlet volt, még akkor is,
ha ennél bizonyosan szerényebb nyereséget jelentett.
A bevételeket növelni lehetett egy új, korábban
nem szedett adó vagy vám bevezetésével is. Ez utóbbiak közé
tartoztak a külkereskedelmet sújtó vámok. II. András az országba
behozott árukat vámoltatta meg, mégpedig az áru értékének
harmincadrészét kellett megfizetniük mind a külföldieknek, mind az
ország lakosainak, ha idegen országokból cikkeket hoztak be a Magyar
Királyságba. Ezt a harmincadnak nevezett vámot II. András, úgy
tűnhet, felesége, Gertrúd jövedelmeinek gyarapítása érdekében hozta
létre, hiszen a harmincadot a királyné jövedelméhez sorolta. Ezen
kívül nem ismerünk az Árpád-korból egyetlen olyan adót, illetve
vámot, amelynek bevezetését a királynéi bevételek növelése érdekében
vezettek volna be. Sajnálatos módon azonban ebből nem vonhatunk le
messzemenő következtetéseket a II. András és Gertrúd közötti
viszonyra vonatkozóan, ugyanis politikai okok álltak a háttérben,
nem pedig a férj és a feleség kapcsolata. A harmincad ugyanis olyan
vám, amely esetében, más vámoktól eltérően, nem találjuk meg a
királykettejét és az ispán harmadát, azaz a befolyt vámon az
uralkodó nem osztozott a megyésispánnal kétharmad-egyharmad
arányban. Mégpedig azért, mert nem királyi, hanem királynéi
jövedelemként jött létre. Mindez pedig tökéletesen illeszkedik II.
András új berendezkedéspolitikájához, az ispáni hatalom
csorbításához. A beszedett harmincaddal pedig a király úgy
rendelkezett, mintha a sajátja lett volna, azaz valójában nem is a
királyné, hanem a király kincstárát töltötte meg, ráadásul anélkül,
hogy arra a királyi tanácsnak bármi befolyása lett volna, azaz
politikai kontroll nélküli jövedelemre tett szert olyan egyszerűen,
hogy azt királynéi jövedelemnek tűntette fel. A bevételt a
későbbiekben nemcsak újabb és újabb harmincadszedő helyek
felállításával lehetett növelni, így biztosítva, hogy senki se
kerülhesse el annak fizetését, hanem a 14. század második felétől a
fizetési kötelezettséget kiterjesztették az országból kivitt árukra
is. A harmincad mértékét is változtatni lehetett, és ez is
megtörtént, a 15. század közepétől már az áru értékének 5%-át, azaz
huszadot kellett fizetni. Erdélyben ennek megfelelően neve
megváltozott huszadra, az ország többi részén azonban a megszokott
harmincad név maradt fenn. Megjelent ezek mellett a 15. század
második felében a negyvened. Azt, hogy a negyvenedet, mely a
huszadnak pont a fele volt, hasonlóképpen külkereskedelmi vámnak
kell tekinteni, több forrás is alátámasztja, de nem a harmincad
csökkentésével állunk szemben, hanem egy új vámtípus bevezetésével.
Erre utal legalábbis, hogy a negyvened csak olyan helyeken mutatható
ki, ahol korábban harmincadot nem szedtek, és a harmincadszedés is
tovább folyt. Sajnos a negyvened azon jövedelemforrások közé
tartozik, mint a rejtélyes ruga penez: tudjuk, hogy létezett, a
pontos tartalmát azonban már nem árulják el a források.
A jövedelemgyarapítás egy újabb módszere az adó
vagy vám nevének megváltoztatása, amivel az addig kiadott
felmentéseket lehetett egy tollvonással semmissé tenni. Ennek
legismertebb példája Mátyás király 1467. évi rendelkezése: Mátyás
eltörölte a kamarahaszna adót, és helyette bevezette a királyi
kincstár adóját (tributum fisci regalis), a harmincadvám helyett
pedig bevezette a koronavámot (vectigal coronae). A királyi kincstár
adója esetében megváltoztatta az adószedés módját is, ezzel
megtöbbszörözte a befolyt összeget. Koronavámszedő helyekként Mátyás
a korábbi harmincadhelyeket jelölte ki, és hogy minél gyorsabban
hozzájuthasson a jövedelem legalább egy részéhez, az ezeken a
helyeken élőktől meghatározott összeget szedett be, függetlenül
attól, hogy milyen mértékben és értékben folytatnak
külkereskedelmet.
A 13. századtól rendszeresen találkozunk
különböző célokból kivetett rendkívüli adóval. Így például a 13.
században azon években, amikor nem volt pénzújítás, így a király nem
számolhatott a kamarahasznával, kivetette a kamarahaszna
collecta-ját, így segítve elő, hogy jövedelme ezen években se
csappanjon meg. A királyi család fontosabb eseményeinek költségeire
is kivethettek az uralkodók rendkívüli adót: IV. Béla ifjabb fia,
Béla herceg házassága alkalmával hétdénáros collecta szedését írta
elő, mely később Szlavóniában rendszeresen szedett adóvá, a
szlavóniai kamarahasznává alakult át. A leggyakoribb oka azonban a
rendkívüli adóknak a hadjáratok költségeinek fedezése. Erre már a
13. századból ismerünk példát. Zsigmond király 1387-ben hetedadó
néven egyszeri rendkívüli és általános jövedelemadót vetett ki a
lázadó Horvátiak ellen indítandó sereg felállítására, mely a
jobbágyságot, a mezővárosokat és a városi polgárságot egyaránt
terhelte. A hetedadó, ahogy neve tükrözi, az adóalanyokat jövedelmük
hetedrészének átadására kötelezte. Sopron számára ez akkora teher
volt, hogy csak részletekben tudta kifizetni, az utolsó részletet,
1700 aranyforintot, csak 1390-ben, akkor tehát, amikor az adó
eredeti kivetésének célja okafogyottá vált. Ez természetesen nem
jelentette azt, hogy mentesülhettek volna alóla, és valójában
Zsigmondnak sem jelentett soha problémát a befolyt adók elköltése.
Ha a királynak halaszthatatlanul pénzre volt
szüksége, kincstára pedig kongott az ürességtől, a legegyszerűbb
volt valamit értékesíteni, avagy zálogba adni, esetleg kölcsönt
venni fel valakinek a kezességével zálogtárgy nélkül. Persze, ez
utóbbi esetet kivéve, úgy tűnhet, hogy az uralkodói hatalom a
pénzszerzés e módja során nem érvényesült, és valóban, számos
esetben a zálog értéke és a kölcsönösszeg közti különbség inkább a
király szorult helyzetét, mintsem hatalmát mutatja. Mégis, ismerünk
ellenpéldákat. 1217-ben a szentföldi hadjáratára induló II. András
király útba ejtette Veszprémet, s a püspökség kincstárából magához
vette „a boldog emlékű Gizella királyné koronáját”, amelyet aztán
Palesztinában – költségei fedezésére – pénzzé tett. A korona többet
nem is került vissza, a király pedig földadománnyal kárpótolta az
egyházat. Amikor Zsigmond 1416-ban Angliában járt, több ékszert,
arany és ezüst tárgyat kapott |
|
ajándékba, így például egy nyakéket
gyémántfüggővel, aranykannákat, a Szent György-rend térdszalagját.
Mindezeket a flandriai Brugge-ben elzálogosíttatta Eberhart Windecke
közvetítésével, aki kezességet vállalt az uralkodóért. Windecke
hiába várt Brugge-ben, az uralkodó nem küldte a pénzt, így
Konstanzba sietett Zsigmondhoz. Átadom a szót Windeckének: „Ott
pedig oly sokszor és sürgetően kérleltem az uralkodót adóssága
megfizetésére, hogy az hirtelen haragra gerjedt, és megfenyegetett,
hogy megbecsteleníti az anyámat”. Zsigmondról köztudomású, hogy nem
szívesen szalasztott el egyetlen alkalmat sem, ha kifejezésre
juttathatta rajongását a nők iránt, ez alkalommal azonban más,
személyiségéhez szintén közel álló megoldást választott: egy újabb
kölcsönből származó összeggel törlesztette adósságát. A
zálogosítások közül azonban sokkal jelentősebbek voltak a várakat,
városokat, vagy akár nagyobb összefüggő területeket érintőek, s míg
az előbbiekkel az előkelők is éltek, az utóbbiakat csak uralkodók
tehették meg. Ezek közül talán legismertebb a szepesi városok esete.
Zsigmond 1412-ben 37 ezer cseh garasért cserébe tizenhárom szepesi
várost, valamint Gnézda, Podolin és Lubló várát is zálogba adta
Ulászló lengyel királynak, és azok lengyel kézen is maradtak
1772-ig.
Előfordult, hogy a királyok már-már feszegették
lehetőségeik határait, amikor új jövedelemforrás után néztek. Mint
korábban említettem, a 13. századtól az uralkodók előszeretettel
éltek rendkívüli adókkal, azokat az egyházak népeire is kirótták,
II. András azonban még ennél is tovább ment, és nem csak az egyházak
népeit, hanem az egyházi személyeket is megadóztatta. Az uralkodó a
beregi egyezményben ígéretet tett ugyan arra, hogy a pápa
megkérdezése nélkül nem vet ki adót az egyháziakra, mégis, a pápa
válaszát meg nem várva adót rótt ki rájuk, amiért a boszniai püspök
és társai az országot egyházi tilalom alá vették, és nem akarták
feloldozni a királyt addig, míg ígéretet nem tesz, hogy visszaadja,
amit az adóból kapott, vagy a pápa ítélete alá veti magát. A király
szerint azonban ily esküt megtartani annyi, mint lemondani a királyi
méltóságról. Azt kérte a pápától hát, hogy semmit se legyen köteles
visszaadni, és ezután mérsékelt adót szedhessen az egyháziaktól,
különösen azért, mert országa védelmére gyakran súlyos költségeket
fordít.
Az egyházak esetében a királyi pénzszerzés egy
újabb módszere volt, amikor nem adót vetett ki az uralkodó, hanem az
egyházak jövedelmének bizonyos százalékára tartott igényt. Az
egyházi tized huszada és százada a királyt illető jövedelem volt. Az
egyháznak fizetett tizedet Szent István rendelte el törvényében,
majd Kálmán a királyi adókból és vámokból (tributum et vectigalium)
is a tized megadását határozta el. A huszad kivetésének kezdetét nem
ismerjük, azt azonban tudjuk, hogy a 12. század elején már II. Béla
a váci püspökség királyi huszadát a dömösi Szent Margit egyháznak
adományozta. Mind a huszad, mind a század az egyházi tized
meghatározott része volt, azaz nem a tizeden felül kivetett
jövedelem.
Zsigmond 1397. évi törvényében rendelkezett
arról, hogy az egyházak jövedelemének a felét az ország védelmének
költségeire az egyházak kötelesek átadni az uralkodónak. A törvény
már egy ideje, bizonyíthatóan 1393 óta élő gyakorlatot rögzített.
Beszedése Zsigmond uralkodása alatt végig kimutatható, szinte minden
évben kivetett adóvá (taxa) vált. Rendkívüliségét már csak az
jelezte, hogy beszedésének időről időre változó jogcímét mindig
szükségesnek látták megemlíteni. A hadiadót az egyházi középréteg
fizette, mivel a főpapság bandériumokat állított ki, így
katonaállítási kötelezettségük következtében nem is lehettek a
hadakozás okán szedett adók alanyai. A főpapság jövedelmeihez
teljesen más úton juthatott hozzá a király. Ha egy egyházmegyét az
uralkodó „üresedésben” tartott, azaz élén nem állt érsek vagy
püspök, a főpapot illető jövedelem „a királyi kincstárba, illetve a
király által megbízott kormányzó kezébe vándorolt”. Ez utóbbi
esetben ugyan a kincstár jövedelme nem gyarapodott, mégis
lehetőséget teremtett arra, hogy plusz kiadások nélkül oldjon meg az
uralkodó jelentős problémákat. Így például az 1430-as években a
Tallóci család tagjai a rájuk bízott püspökségek jövedelmeit a déli
határvidék védelmére fordították. Ez jelentős könnyebbség volt az
uralkodói kincstár számára, ha arra gondolunk, hogy a déli
végvárrendszer költsége hozzávetőlegesen 300 000 aranyforint volt,
míg az ország átlagos évi jövedelme a rendkívüli adóval is éppen
csak hogy elérte a 400 000 forintot.
I. Károly nem elégedett meg a magyarországi
egyházi tizedből származó jövedelemmel, hanem elérte, hogy a pápai
tizedekből, melyet az egyházfő a hitetlenek ellen indított háború
címén vetett ki a papi tizedre, is rész illesse meg a Magyar
Királysággal szomszédos hitetlenek ellen folytatott harc címén. Az
1332 és 1337, valamint az 1338 és 1342 között Magyarországról
beszedett pápai tizedek egyharmada a magyar kincstárba jutott.
Köztudott, hogy a nemesség a középkorban
adómentességgel rendelkezett, ezért azt hihetnénk, hogy egyetlen
uralkodónak sem volt akkora hatalma, hogy a nemességet adózásra
bírja. Zsigmond a bázeli zsinat határozatai értelmében a husziták
elleni harc költségeire a világiak vagyonának ötvened részére
tartott igényt adóként. A Német Birodalomban ennek behajtásához
valóban nem volt elég hatalma, a Magyar Királyságban azonban, úgy
tűnik, képes volt átvinni akaratát. Mindenkitől éves jövedelmének
ötvened részét követelte, a vagyonnak – a készpénznek, a kincsnek,
kölcsönadott összegeknek – az ezredrészét, míg a biztos jövedelem
nélküliek hat dénár fejadót fizettek. Az adó alól csak a személyes
használatra szolgáló lovak, fegyverek, ruhák mentesültek. A
rendelkezés, amelyet ma vagyondézsmának neveznénk, a leghatalmasabb
előkelőktől a vagyontalan parasztokig mindenkire vonatkozott. Az
országlakosok, ismerve Zsigmond kreativitását a jövedelemforrások
felkutatásában, biztosítékot csikartak ki Zsigmondtól, hogy csak
egyszeri alkalommal él ezzel a durva eszközzel. Zsigmond erre
természetesen ígéretet tett, amit sikerült is betartania, bár ehhez
nyilván segítséget kapott az ötletért amúgy sem lelkesedő
alattvalóitól. Tény mindenesetre, hogy az ügyre vonatkozó forrásaink
a nemesek vagyonadójának szedőit is emlegetik, nem kételkedhetünk
abban, hogy Zsigmond véghezvitte akaratát, így a hatalom akár a
nemesség adóztatását is lehetővé tette a középkorban.
Kulcsszavak: hatalom, pénzváltás, adó- és vámszedés, harmincad,
zálogosítás
IRODALOM
Balogh István (1929): Velencei
diplomaták Magyarországról (1500–1526). Szeged
Döry Franciscus – Bónis G. – Bácskai V.
(Ed.) (1976): Decreta Regni Hungariae. Gesetze und Verordnungen
Ungarns 1301–1457. (Publicationes Archivi Nationalis Hungarici II.)
Budapest
Eckhart Ferenc (1908): A királyi adózás
története Magyarországon 1323-ig. Arad
Engel Pál (2003): A magyar királyság
jövedelmei Zsigmond korában. In: Engel Pál: Honor, vár, ispánság.
Válogatott tanulmányok. (válogatta, szerkesztette, a jegyzeteket
gondozta Csukovits Enikő) Budapest, 426–432.
Iványi Béla (1910): Bártfa szabad
királyi város levéltára. 1319–1526. Budapest
Kovács László (1997): A kora Árpád-kori
pénzverésről. Érmetani és régészeti tanulmányok a Kárpát-medence I.
(Szent) István és II. (Vak) Béla uralkodása közötti időszakának
(1000–1141) érméiről. Budapest
Krúdy Gyula (1913): Magyar
király-idyllek. Budapest
Kubinyi András (1990): A Mátyás-kori
államszervezet. In: Rázsó Gyula – V. Molnár László (szerk.): Hunyadi
Mátyás. Emlékkönyv Mátyás király halálának 500. évfordulójára.
Budapest, 54–147.
Mályusz Elemér (1984): Zsigmond király
uralma Magyarországon 1387–1437. Budapest
Neumann Tibor (2012): A Szapolyai család
oklevéltára I. Levelek és oklevelek (1458–1526). Budapest
C. Tóth Norbert (2012): A főpapi székek
betöltésének gyakorlata Zsigmond király uralkodása alatt. Gazdaság
és Társadalom. Journal of Economy and Society. Különszám
C. Tóth Norbert– Lakatos B. – Mikó G.
(2014): A pozsonyi prépost és a káptalan viszálya (1421–1425). A
szentszéki bíráskodás Magyarországon – a pozsonyi káptalan szervezet
és működése a XV. század elején. Budapest
Vatikáni Magyar Okirattár (Monumenta
Vaticana Hungariae) (1887): I/1. Pápai tized-szedők számadásai
1281–1375. Rationes collectorum pontificiorum in Hungaria. Franklin,
Budapest
Weisz Boglárka (2010): Királyi adók
Szlavóniában a középkor első felében (11–14. sz.). In: Font Márta –
Fedeles T. – Kiss G. (szerk.): Aktualitások a magyar
középkorkutatásban. In memoriam Kristó Gyula (1939–2004). Pécs,
125–140.
Weisz Boglárka (2011): Az Árpád-kori
harmincadvám. In: Cabello, Juan – C. Tóth Norbert (szerk.):
Erősségénél fogva várépítésre való: Tanulmányok a 70 éves Németh
Péter tiszteletére. Nyíregyháza, 267–278.
Weisz Boglárka (2012a): II. András
jövedelmei: régi és új elemek. In: Kerny Terézia – Smohay András
(szerk.): II. András és Székesfehérvár. Székesfehérvár, 49–80.
Weisz Boglárka (2012b): A kamara haszna
okán szedett collecta. In: Bagi Dániel – Fedeles T. – Kiss G.
(szerk.): „Köztes-Európa” vonzásában. Ünnepi tanulmányok Font Márta
tiszteletére. Pécs, 547–558.
Weisz Boglárka (2013): Entrate reali e
politica economica nell’età di Carlo I. In: Csukovits Enikő (A cura
di): L’Ungheria angioina. Roma, 205–236.
Weisz Boglárka (2014): Árpád-házi
királynéi jövedelmek. Gertrúd királyné udvartartásának pénzügyi
hátteréről. In: Majorossy Judit (szerk.): Egy történelmi gyilkosság
margójára. Merániai Gertrúd emlékezete, 1213–2013. Konferencia
tanulmánykötet. (Ferenczy Múzeum Kiadványai, A. sorozat: Könyvek -
Monográfiák, 2) Szentendre, 51–60.
Windecke, Eberhard (2008): Eberhard
Windecke emlékiratai Zsigmond királyról és koráról. (fordította,
sajtó alá rendezte és a bevezető tanulmányt írta: Skorka Renáta)
História Alapítvány, Budapest
|
|