Középiskolás éveimből több olyan mozzanatra is
emlékszem, amely a vegyész-vegyészmérnöki pálya felé irányított.
Hirtelenjében két dolog villan fel, mindkettő gimnáziumunk kiváló
kémiatanáraihoz kötődik: Szántó Lászlóhoz, aki a mat-fizeseknek a
kémiát tanította, és Kontra Józsefhez, aki gyakran Szántó tanár
úrral közösen a szombat délben, órák után tartott kémia szakkört
vezette. Ezeken a foglalkozásokon egyrészt kiderült, hogy a hétről
hétre feladott kémiai számítási feladatok megoldása könnyebben ment,
mint akár az egy évvel fölöttem járóknak, másrészt hihetetlenül
megfogott a kísérletekre adott, egyszerű, első ránézésre kissé
absztraktnak tűnő magyarázat. Egy kísérlet, melyet a higany kémiáját
oktatva gyakran felidézek hallgatóimnak, különösen élesen bevésődött
emlékeimbe. Higany-nitrát vizes oldatához óvatosan kálium-jodidot
csepegtetve élénk narancssárga csapadék vált ki. További
kálium-jodid hozzáadására a csapadék egy színtelen oldat keletkezése
közben „eltűnt”,. A jelenség magyarázata, a komplex vegyületek
keletkezése egy másodikos gimnazista számára maga volt a csoda!
Magam is megmosolygom, de emlékszem, a termék, a
tetrajodomerkurát(II)-ion nevének mormolgatása is valami
megmagyarázhatatlan, különleges kíváncsiságot váltott ki belőlem. Az
már teljesen véletlen, hogy kutatói pályámat az átmenetifémek
koordinációs kémiája végig elkísérte, meghatározta.
Ki volt a mestere?
Visszatekintve a mögöttem hagyott, tudományos diákkörös éveket is
számolva, kutatásban eltöltött négy évtizedre, két nagyformátumú,
pályámat meghatározó professzor jelenik meg előttem. Markó László,
akinek intézetében tudományos diákköri és doktori munkámat végeztem,
és Piero Pino, akinél posztdoktori éveimet töltöttem. Őket említve a
mellettük álló kutatótársakra is gondolok. Olyan inspiráló,
kutatásra kiválóan alkalmas légkört alakítottak ki a Veszprémi
Vegyipari Egyetemen és a zürichi ETH-n, amely párját ritkítja.
Érdekes, hogy mindkét professzorral nagyon kevés közleményem van,
ennek oka jórészt abban keresendő, hogy nagyon hamar saját utamat
kezdtem járni. A szakmai értékrend, amely az általuk irányított
kutatóhelyen érvényesült, példaként szolgál számomra.
Mit köszönhetek nekik? Szakmai szempontból a
legtöbbet, amit egy kutató elmondhat: ekkor dőlt el véglegesen, hogy
életemben a kémia meghatározóvá, igazi hobbivá, játékká, hivatássá
válik majd. (Talán furcsa e szavak együtt említése, de nehezen
tudnám meghatározni, valójában mit is jelent számomra…)
Magányos kutató vagy inkább csapatjátékos?
A kísérletes tudományok – márpedig a koordinációs kémia, a katalízis
ilyen terület – feltételezik a különböző részterületek kutatóinak
együttműködését. Valamely jelenség vizsgálata, egy új vegyület
részletes karakterizálása általában több kutató
együttgondolkodásával oldható meg. Lelkes munkatársakkal, inspiráló
megbeszéléseket folytatva a kutatás hallatlan öröm. Ily módon
magányos kutatónak semmiképpen nem mondhatom magam.
Ugyanakkor valamely új terület kijelölésénél, egy új, akár nagyobb
kutatócsoportot érintő projekt indításánál a célok meghatározását, a
fontosabb lépések végiggondolását magányosan végzem. Korán önálló
kutatásokba kezdtem, megszoktam, hogy az első lépéseket magamnak
kell megtennem, természetesen vállalva ezzel a sikertelenség
kockázatát és a felelősséget is.
|