terepre járásról, sok időt töltöttünk
tanulmányaink során, és azon kívül is utazással, hazánk és a
környező országok megismerésével. Az erőteljesen természettudományos
megalapozás mellett tanulmányaim során egyre inkább a
társadalomföldrajz, vagyis a földrajz társadalmi kérdésekkel
foglalkozó ága felé fordultam. Szakdolgozatomat is
településföldrajzi témában készítettem, s talán jelzésértékű, hogy
azóta is városokkal foglalkozom. A végzést követően, 1984-ben
kerültem az MTA Földrajztudományi Intézetébe Budapestre, ahova volt
tanárom, az intézet későbbi igazgatója, Berényi István csábított.
Hogy hívására igent mondtam, s középiskolai tanári oklevéllel a
zsebemben felcsaptam főállású kutatónak, máig sem bántam meg, s
tulajdonképpen innentől datálható tudományos kutatói pályám kezdete.
Ki volt a mestere?
Tudományos pályafutásomra szakmai és emberi szempontból eddigi három
tudós gyakorolta a legnagyobb hatást. Elsőként a már említett
Berényi István, aki a pesti váltással első „főnököm” lett, s
szakmailag a szociálgeográfia felé irányította figyelmemet. Ez a
80-as évek elején a korábbi ortodox gazdaságföldrajzi gondolkodással
való gyökeres szakítást jelentette. Épp idejében jött, hiszen a
világgazdasági paradigmaváltás egyben a telephelyekben gondolkodó
klasszikus földrajzi szemléletmód halálát is jelentette. Ezt persze
akkor (sajnos) nem sokan észlelték. Berényi professzortól az új
elméleti-módszertani megközelítések mellett a tudományos korrektség
számos fontos törvényét is megtanultam, kezdő kutatóként erre nagy
szükség volt, hiszen az egyetemen ilyet akkoriban nem tanítottak.
Korban a következő mesteremnek Beluszky Pált tartom. Vele a 90-es
évek elejétől állok folyamatos, hol szorosabb, hol lazább
munkakapcsolatban. Mindig csodáltam hihetetlen tudását,
higgadtságát, amivel a legkényesebb tudományos vitákból is képes
derűs eleganciával kijönni. A magyarországi településekkel
kapcsolatban tőle tanultam a legtöbbet. Végül Enyedi György az,
akire harmadik mesterként gondolok. Sajnos ő már nincs közöttünk.
Vele az ezredfordulót követően mélyült el szakmai kapcsolatom, s az
ő révén jelent meg napi munkám során a globális lépték, legyen szó
személyes tudományos kapcsolatokról, nemzetközi szervezetekről vagy
egyszerűen csak látásmódról. Tájékozottsága, világra nyitottsága, s
nem utolsósorban zseniális humorérzéke máig példaként lebeg előttem,
és segít egy-egy tudományos kihívás vagy éppen napi adminisztrációs
probléma megoldásában. Hálás vagyok a sorsnak, hogy mindhármukkal
nemcsak szakmai, de baráti kapcsolatokat is ápolhatok, ápolhattam.
Magányos kutató vagy inkább csapatjátékos?
A magányos farkasok kora a globalizáció és az egyre növekvő
versenyhelyzet révén a tudományban is lejárt. A geográfiában –
tudományterületi sajátosságok miatt – korábban meghatározó volt a
magányosan kutató, egy-egy témát felvállaló tudósok szerepe.
Ugyanakkor pályám kezdetétől fogva csapatjátékra törekedtem. Erre
nem a közös labor vagy orvosi műtő ösztönzött, hanem az a
felismerés, hogy a közösen végzett kutatómunka szellemileg
inspiráló, alkalmat nyújt utódok kinevelésére, egyben biztosítja a
folytonos kontrolt, ami a tudományban sem árt. Magam is ilyen
műhelybe csöppentem az egyetem elvégzése után, s a későbbiekben is
sokkal jobban éreztem magamat, ha kutatóközösségben tettünk le
valamit az asztalra. Ez kezdetben a „vezetett” nyugalmával töltött
el, ma már sokkal inkább a „vezető” felelősségét jelenti.
Csapataimban, legyen szó projektalapú kutatási vagy éppen oktatási
tevékenységről, ma már tanítványaim vannak többségben, akikben
maradéktalanul megbízok, és sikereikre roppant büszke vagyok.
|