nagy steppevidékek nyújthattak csupán megfelelő
életlehetőséget marhacsordáik, méneseik, juhnyájaik s velük együtt
természetesen őseink számára. Később, a Kárpát-medencében már csupán
jóval kisebb steppefoltokat találtak. Ilyen volt például a Hortobágy
a lecsapolási munkálatok előtt (de annak nagy részén 1938 után már
nem lehetett régészeti kutatásokat végezni, mivel katonai tüzérségi
gyakorlóterületté vált), ahol a legeltetett állatok itatása is
biztosítva volt.
Amikor az őseink nagyjából ezen a két fentebb
említett szállásterületen élek, akkor a Kazár Birodalommal igen jó
kapcsolatuk volt, de az még egy fél évtizedig sem tartott. Onnan
önként távozva, készülve a honfoglalásra, magukkal hoztak egy nem
jelentéktelen, önkéntesen hozzájuk csatlakozott népcsoportot, a
kavarokat (vagy kabarokat), akiknek a lélekszámát ugyan (csakúgy,
mint honfoglaló magyar őseinkét) nem ismerjük, de Kovar, Kazár
alakban néhány helynév máig őrzi emléküket a Kárpát-medencében. Mint
ismeretes, a honfoglalásra a végső lökést a szintén nomád besenyők
megjelenése és fenyegetése adta meg.
Mindez nem jelenti azt, hogy Julianus
Domonkos-rendi barát és Gerardus nevű társa valószínűleg 1235-ben,
az ifjabb Béla magyar király költségén megkezdett útja felesleges
vagy akár hihetetlen. Jelentését útjáról rendtársa (?) Riccardus
(var. Richardus) készítette el, és ezt Cseles Márton jezsuita
szerzetes fedezte fel a vatikáni levéltárban 1695-ben. Részletesen
írt a kérdésről Bendefy – eredetileg Benda – László az 1936-ban
megjelent könyvében, melyet az idén újra kiadtak (Bendefy, 1936).
Mint ismeretes, a jelentésben az nincs benne, hogy Julianus, akinek
társa útközben elhunyt, átkelt volna a Volgán. Útjáról Marczali
Henrik történész készített és közölt rekonstruktív térképet
1911-ben, amelyet aztán Bendefy is átvett. Az a magyar asszony,
akivel Julianus a Volgánál találkozott, elmondta neki, hogy magyarok
élnek még az egykori Volgai Bolgárország területén (lásd még
Mesterházy Károly tanulmányában [1973]). A volgai bolgárok csak a 8.
század második felében, mások szerint már az 5. században
húzódhattak fel északra a steppéről. Ők maguk Ázsia területéről
jöttek Európába. Székvárosuk Bolgari lett. Ezt a találkozási
területet nevezik Magna Hungáriának, de ez nem jelenti azt, hogy ott
lett volna a magyar őshaza vagy egyik ősmagyar szállásterületünk.
Itt jegyezzük meg, hogy Volgai Bolgárországot a kazárok a 7. század
végén meghódították, és népét adófizetőjükké tették. Valamivel
később, 699-ben, még a magyar honfoglalás előtt az egykori volgai
bolgárok nagyobb része elvándorolt részben a Duna torkolatvidékére,
részben – kettészakadva – pedig a Kárpát-medence déli, Maros-menti,
illetve annak északkeleti vidékeire. A volgai bolgárok utódai a ma
is élő csuvasok (Gyóni, 2011).
Csupán egy olyan (kis?) temetőről van tudomásunk,
a Cseljabinszk közeli Szinyeglazovo (Kékszemű) tó partjáról, ahol az
egyik sírban ló combcsontját is megtalálták, és feltételezik, hogy a
Déli-Urálon túlon ez lenne az egyik vagy az egyetlen olyan ismert
emlék, amely őseink ottani létét bizonyítaná a 9. században
(Erdélyi, 2008). Újabban ásatások történtek szintén a hegységtől
keletre, az Ujelgi-tó (jelentése: lefolyásos tó) partján, ahol évek
óta egy nagyobb, 9–10. századi temető feltárása van folyamatban a
cseljabinszki Szergej Gennájevics Botalov vezetése alatt, a
munkálatokban magyar szakemberek is részt vesznek. Tehát az
ősmagyarok egy része ott maradhatott Ázsiában?
Kulcsszavak: kazárok, Don, magyarok, Etelköz, Levedia
IRODALOM
Bendefy László (1936): Az ismeretlen
Julianusz. Budapest: Stephaneum Nyomda R. T. (Új kiadás: Budapest:
Kairosz, 2016)
Csáji László Koppány (2007): A sztyeppei
civilizáció és a magyarság. Budapest: Napkút Kiadó
Erdélyi István (2008): Scythia
Hungarica. Budapest: Mundus Magyar Egyetemi Kiadó
Erdélyi István (2016): Съкровището от
Над Сент Миклош. Cофия: Издателство Тангра ТанНакРа
Fodor István (2012): A keleten maradt
ősmagyarok. História. 2,
Gyóni Gábor [régész, etnológus és az
ELTE-n ruszista] (2011): A történelmi Oroszország népei. Adattár.
(Ruszisztikai Könyvek XXVI) Budapest: Russica Pannonicana, 131–134.
Mesterházy Károly (1973): Izmaeliták,
böszörmények, volgai bolgárok. In: Bencsik János (szerk.): Hajdúsági
Múzeum Évkönyve 1. (A Hajdúsági Múzeum Kiadványai VI.)
Hajdúböszörmény: Hajdúsági Múzeum, 37–44. •
WEBCÍM
Róna-Tas András (2011): Az Uráltól a
Kárpát-medencéig. História. 8, 2–6.
Süpek Ottó (1992): Anonymus műve és
személye. Tekintet. 5, 4, 4–26.
Tuzson János (1913): Utazásom az orosz
pusztákon. Természettudományi Közlöny. XLV, 586, 689–712. •
WEBCÍM
Viterbói Gottfried [Gottfried von
Viterbo, Godefridus Viterbiensis] (1872): Memoria Seculorum seu
Liber Memorialis. In: Pertz, Georg Heinrich (Hrsg.): Monumenta
Germaniae Historica. Scriptores, tomus 22. Hannover
|