Bevezetés
Általánosan elfogadott nézet szerint a cégek arra törekednek, hogy a
birtokukban lévő innovációt szabadalmaztassák, növelve ezzel
bevételeiket, amelynek egy részét kutatás-fejlesztésre, újabb
innovációk létrehozására vagy azok megvásárlására fordíthatják
(Godin, 1996). Az amerikai IBM, a világ egyik legnagyobb
információtechnológiai cége 2014-ben az Egyesült Államok Szabadalmi
és Védjegy Hivatalában (United States Patent and Trademark Office,
USPTO) 7481 szabadalmat jelentett be (URL1),
vagyis naponta nagyjából húszat. Nem is meglepő, hogy az
információtechnológia gyorsan változó világában az IBM továbbra is
az egyik leginnovatívabb cégnek számít (URL2),
illetve mind forgalma (2015: 80,8 milliárd dollár), mind profitja
(2015: 12,9 milliárd dollár) alapján a világ vezető nagyvállalatai
között található (URL3).
Az IBM kutatói, mérnökei ugyanakkor rendszeresen publikálnak:
2015-ben 2710 tudományos publikációt (ebből 928 folyóiratcikket)
állítottak elő, 1936 és 2015 között pedig összesen 90 128-at
(legalábbis ennyit indexel a Scopus), többet, mint a 2015-ös ARWU
egyetemi rangsor hatodik helyén álló Princeton University (URL4).
Ám amíg az egyetemi kutatóknak elkerülhetetlen a minél intenzívebb
publikálás, annak érdekében, hogy a karrierlétrán előre tudjanak
haladni vagy külső támogatásokat tudjanak becsatornázni, addig a
cégek esetében a publikálás a kutatás-fejlesztés melléktermékének, a
technológiai fejlesztés fázisába már el nem jutott alapkutatás
végeredményének tűnhet. Diana Hicks (1995) szerint ez azonban koránt
sincs így. A cégek publikálásának, tudományos publikálásának
hátterében álló okok ugyanis roppant összetettek, és a cég
menedzsmentje legalább annyira érdekelt benne, mint a kutatást és
publikálást végző kutatók és mérnökök. Paradox módon ugyanis sok
esetben az innovációk publikálása, az új technológiák vagy
folyamatok nyilvánosságra hozatala több profitot hozhat egy cégnek,
mintha szabadalmaztatná azokat.
A következőkben azt mutatom be, hogy miért
rendelkeznek profitorientált cégek tudományos publikációkkal, a
publikálás milyen összefüggésben áll a szellemi tulajdonjoggal,
illetve (sok esetben) miért rentábilisabb egy innovációt publikálni,
mint szabadalmaztatni.
1. A tudományos publikálás pozicionálása
a vállalati kutatás-fejlesztés rendszerében
A kutatás-fejlesztési (K+F) folyamat hierarchikus láncolatában az
alapkutatást az alkalmazott kutatás és a technológiai fejlesztés
követi, utóbbinak az eredménye pedig olyan prototípus vagy eljárás
lehet, amelyet érdemes szabadalmaztatni. Francis Narin és
munkatársai (1987) szerint a tudományos publikációk a tudományos
innovációt (ez az alapkutatás fázisa), a szabadalmak pedig a
technológiai innovációt (ez az alkalmazott kutatás és a technológiai
fejlesztés fázisa) követik. A profitorientált cégek azonban ritkán
járják végig a K+F-folyamat minden lépcsőfokát. Nathan Rosenberg
(1990) szerint a cégek többsége azért nem végez alapkutatási
tevékenységet (és tekinti azt inkább közfeladatnak), mert a
megtérülése egyáltalán nem garantált, vagy csak nagyon hosszú távon
történik meg, ezért roppant kockázatos befektetésnek minősül,
márpedig a bevétel egy részének bizonytalan felhasználása nehezen
fogadtatható el a részvényesekkel. Az innovatív (vagy látszólag
innovatív) cégek azonban úgy is lehetnek innovatívak, hogy
egyáltalán nem végeznek alapkutatást, sőt, tulajdonképpen kihagyják
a teljes K+F-folyamatot. Reinhilde Veugelers és Bruno Cassiman
(1999) például arra világít rá, hogy egyes cégek úgyis
hozzájuthatnak innovációkhoz (amelyeket majd sajátjukként
szabadalmaztatnak), hogy azok kifejlesztésére K+F-szerződést kötnek
egyetemekkel, kutatóintézetekkel; technológiát és know-how-t
bérelnek; technológiai és mérnöki szolgáltatókkal kötnek szerződést;
vagy az innovációhoz kapcsolódó gépeket és eszközöket egyszerűen
felvásárolják. Az ilyen „innovatív” cégek a pénzüket nem K+F-re
fordítják, hanem az innováció beszerzésére.
A vállalati tudományos publikáláshoz tehát
tudományos innovációra, vagyis alapkutatásra van szükség, és mivel
az alapkutatás kevésbé rentábilis, azt csak a nagy bevétellel
rendelkező, tőkeerős (jellemzően multinacionális) vállalatok
engedhetik meg. Az olyan multinacionális vállalatóriások, mint
például az IBM (információtechnológia), a Pfizer (gyógyszeripar), a
Toyota (autóipar), a Hitachi (elektronika), a Bayer (vegyipar), az
ExxonMobil (olajipar), vagy az NTT (telekommunikáció) még úgy is
hatalmas összegeket tudnak alapkutatásra fordítani, hogy az a
bevételeiknek csak töredékét jelenti. 2014-ben a világ 2500
legjelentősebb K+F-beruházó cége több mint 607 milliárd eurót
fordított K+F-re, a listavezető Volkswagen önmagában 13 milliárd
eurót (URL5).
2014-ben ezek a cégek az intenzív alapkutatási (és alkalmazott
kutatási) tevékenységüknek köszönhetően közel 36 ezer tudományos
folyóiratcikket készítettek (igaz, ennek 90%-át mindössze 250 cég
produkálta).
Új jelenség, hogy sok kis- és középvállalkozás is
a publikálásban látja az üzleti siker kulcsát, vagy inkább a
publikálásban találja meg az üzleti sikerhez vezető egyetlen
lehetséges utat (Milstein, 2002; Li et al., 2015). Ezek a cégek –
ellentétben a cikkek tömegét készítő nagy multinacionális
vállalatokkal – mindössze néhány cikkel rendelkeznek, és jellemzően
nem az alapkutatás, sőt nem is az alkalmazott kutatás eredményeit
mutatják be, hanem konkrétan az egyébként szabadalomképes
technológiai innovációjukat tárják a nyilvánosság elé. Valóban
innovatív kis- és középvállalkozások, startup cégek tehát hajlandók
lemondani a szabadalomból remélhető profitról, a szabadalmi jogok
által hosszú távra (általában húsz évre) garantált exkluzív piaci
helyzetről, és inkább közzéteszik az innovációjuk technikai
leírását, lerombolva annak újdonságtartalmát.
Akárhogy is, de profitorientált cégek, legyenek
azok masszív K+F-háttérrel rendelkező nemzetközi vállalatóriások,
vagy egy-egy innovációval rendelkező kis- és középvállalkozások,
startup cégek, publikálnak, és intenzíven publikálnak. Az okok
persze eltérőek, mégis van néhány átfedés közöttük, függetlenül a
cégek méretétől, tőkeerejétől, nemzetközi beágyazódottságától,
iparági klasszifikációjától. A kulcskérdés ugyanis az, hogy egy
adott cég milyen szellemi tulajdonjogi stratégiát követ, és milyen
járulékos hasznot remél a publikálásból, tudományos publikálásból?
2. A publikálás pozicionálása
a cégek által választható
szellemi tulajdonjogi stratégiák között
Egy cég háromféle módon járhat el a megszerzett (kifejlesztett,
megvásárolt stb.) innovációval vagy felfedezéssel:
1.) Szabadalmaztatja • Ebben az esetben a cég a
kormány(ok) által garantált jogokat szerez arra vonatkozólag, hogy
mások nem készíthetnek, nem használhatnak, nem árulhatnak ugyanolyan
termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyekre a cég szabadalmi
oltalmat kap. A szabadalommal járó jogokért cserébe a cég teljes
egészében feltárja az innováció (prototípus, folyamat) technikai
leírását. A legtöbb országban a szabadalmi oltalom húsz évig
biztosít exkluzív jogokat a cégnek, amely egyes esetekben öt évvel
meghosszabbítható.
2.) Titokban tartja • Ebben az esetben a cég úgy
dönt, hogy a birtokában lévő innovációt nem szabadalmaztatja, hanem
az innováció technikai leírását, a kifejlesztés részleteit titokban
tartja. Ez a módszer nagyon kockázatos, hiszen más cégek is
kifejleszthetik a szabadalmi jogok által még nem védett innovációt,
és akár szabadalmi oltalmat is szerezhetnek rá, kizárva ezzel az
innovációt eredetileg előállító céget a termék további gyártásából,
az eljárás további alkalmazásából. Sőt, a céget elhagyó
alkalmazottak magukkal is vihetik a titkokat a versenytársakhoz,
vagy saját startup cég indításával ők maguk lehetnek versenytársai
az anyacégnek. A titok tehát addig áll fenn, amíg a cég azt meg
tudja őrizni, viszont addig rendkívüli profitra tehet szert, sőt,
mivel nem tette közzé az innováció technikai leírását, attól sem
kell tartania, hogy a szabadalom elévülése (tehát az általánosan
működő húsz év) után elveszíti exkluzív jogait, és bárki szabadon
gyárthatja ugyanazt a terméket, használhatja ugyanazt az eljárást,
vagy nyújthatja ugyanazt a szolgáltatást.
3.) Publikálja • Ebben az esetben a cég egy
hagyományos tudományos folyóiratban, vagy egy kifejezetten
innovációk technikai leírásainak feltárása céljából létrehozott
adatbázisban nyilvánosan közzéteszi az eredményeit, vagyis az
innováció technikai leírását. Ez az eljárás az ún. védekező
publikálás (defensive publishing), az egyik leggyakoribb oka annak,
hogy cégek – legyenek azok néhány alkalmazottal működő
kisvállalkozások vagy többszázezres multinacionális vállalatok –
cikkeket vagy tudományos cikkeket publikálnak. A védekező
publikálás, amennyiben az a cég szellemi tulajdonjogi stratégiájának
eleme, ugyanúgy érdekük a K+F-tevékenységben részt vevő és az
innovációt létrehozó kutatóknak, mérnököknek, mint a vállalat
menedzsmentjének.
A következőekben tehát arról lesz szó, hogy miért
rendelkeznek a cégek publikációkkal, tudományos publikációkkal,
külön figyelmet szentelve a szellemi tulajdonjogi stratégia egyik
egyre népszerűbb elemének, a védekező publikálásnak.
3. A cégek publikálásának, tudományos publikálásának legfontosabb
okai
3.1. Védekező publikálás • Mint a szellemi tulajdonjogi stratégia
minden elemének, úgy a védekező publikálásnak is egyaránt vannak
előnyei és hátrányai (Johnson, 2014), amelyeket a cég
menedzsmentjének mérlegelnie kell. Stratégiai szempontból a védekező
publikáció legnagyobb előnye, hogy a vetélytársak (és persze maga az
innovációt nyilvánosságra hozó cég is) elveszítik az innováció
szabadalmaztatásának lehetőségét, hiszen a védekező publikáció
alapvető célja, hogy megsemmisítse a szabadalmi jogokat. Bill
Barrett (2002, 191.) szerint a sikeres védekező publikáció
okafogyottá teszi a versenytársak szabadalmi igényét az adott
innovációra, hiszen megfosztja azt az újdonságtartalmától. A
hátránya (vagyis a költsége) pedig az, hogy az innováció (termék
vagy folyamat) nyilvánosságra hozott technikai információihoz a
versenytársak is szabadon hozzáférhetnek, és így jogukban áll az
innovációt gyártani, használni. A védekező publikáló cég tehát
önként lemond a szabadalmi jog által biztosított húsz évre szóló
exkluzív jogokról.
A kérdés tehát az, hogy miért publikálják a cégek
az innovációjuk technikai leírását, ahelyett, hogy szabadalmi
jogokat szereznének, és miért mondanak le a remélt extraprofitról. A
korrekt válasz érdekében különbséget kell tenni a kis- és
középvállalkozások, startup cégek és a multinacionális
vállalatóriások szellemi tulajdonjogi stratégiája között, hiszen
mindkét cégtípust eltérő okok motiválják.
Közelítsük meg a problémát először a kis- és
középvállalkozások, startup cégek szemszögéből: a legnagyobb
akadályt természetesen a pénz jelenti. Az amerikai szabadalmi
hivatalnál, az USPTO-nál egy innováció szabadalmi eljárásának
lefolytatása roppant költséges dolog még akkor is, ha a szervezet
kedvezményes lehetőséget biztosít külön-külön a kisvállalkozásoknak
és a mikrovállalkozásoknak. A The New York Times már idézett cikke
szerint egy innováció szabadalmaztatása akár átlagosan 15 ezer
dollárba is kerülhet, de a technikai leírás komplexitásától, a
tervek számától, és az iparági specifikumoktól függően akár 23 ezer
dollárra is felmehet (Milstein, 2002). És ez még mindig csak az
amerikai bejegyzés költsége. Az európai és a japán szabadalmai
oltalom igénylése akár triplájára is emelheti a cég terheit, és a 15
ezer dollár helyett máris 50 ezer dollárral kell számolnia. A másik
kritikus tényező pedig az idő. Az amerikai szabadalmi oltalom
megszerzése és az igénylés elindítása (vagyis az űrlapok kitöltése)
között átlagosan 25 hónap telik el, vagyis az USPTO átlagosan több
mint két év alatt folytatja le a szabadalmi eljárást. Ez alatt a két
év alatt a cég gyakorlatilag nem tud mit kezdeni az innovációjával,
szabadalmi oltalom nélkül nem használhatja, nem gyárthatja, nem
forgalmazhatja. Hiába fektetett tehát adott esetben rengeteg pénzt
az innováció kifejlesztésbe, bevétele egy ideig nem származik
belőle, az innováció megtérülésére pedig még éveket kell várnia.
Ezzel szemben a védekező publikálás a direkt erre a célra
kifejlesztett internetes felületen, az Ip.com Prior Art adatbázisán
(URL6)
keresztül párszáz dolláros ráfordításból megoldható, a benyújtott
technikai leírás pedig szinte azonnal megjelenik az adatbázisban.
Hozzá kell azonban tenni, hogy az Ip.com Prior
Art adatbázisban megjelenő cikkek nem számítanak tudományos
cikkeknek, még akkor sem, ha a cégek az innováció technikai
leírásával akár tudományos szempontból is újat tudnak nyújtani. A
kis- és középvállalkozások, startup cégek által készített és a
szellemi tulajdonjogi adatbázisokban megjelenő védekező
publikációkkal szemben a multinacionális |
|
vállalatok által jegyzett cikkek rendszerint nem
az Ip.com, vagy hasonló felületen jelennek meg (persze oda is
publikálnak), hanem a legnívósabb nemzetközi tudományos
folyóiratokban. A „miért” kérdésre a válasz természetesen ismét a
motivációban keresendő.
Az Ip.com felület 2000-től biztosít lehetőséget
arra, hogy a cégek egy könnyen kereshető, mindenki által ismert és
elfogadott adatbázisban közzétegyék innovációik technikai leírását,
tehát védekező publikációit. Maga a védekező publikálás azonban
évtizedek óta jelen van a cégek szellemi tulajdonjogi stratégiái
között, köszönhetően a nagy multinacionális vállalatoknak. Az IBM, a
világ egyik legerősebb K+F-háttérrel és legnagyobb innovációs
potenciállal rendelkező cége 1958-ban indította el a Technical
Disclosure Bulletin nevű folyóiratát, amelynek elsődleges célja az
innovációk technikai leírásának nyilvánosságra hozatala volt. Az
1998-ig működő folyóiratban1
megjelent technikai leírásokra az amerikai szabadalmai
dokumentumokban több mint 48 ezerszer hivatkoztak, vagyis a Bulletin
meglehetősen népszerűnek számított az innovációjukra szabadalmi
oltalmat szerző, az IBM-től független cégek között. Az IBM a
technikai információk nyilvánosságra hozatalával természetesen
rengeteg innováció szabadalmaztatásának lehetőségét veszítette el,
ám a cég kumulált haszna nyilvánvalóan messze nagyobb volt azzal,
hogy a versenytársakat is megfosztotta a szabadalmi joguktól
(Barrett, 2002).
Az IBM, hasonlóan más multinacionális vállalatokhoz, rengeteg
szabadalommal rendelkezik, ám rengeteg tudományos cikket is
publikál. 2015-ig a világ kétezer legnagyobb, tőzsdén jegyzett
vállalata több mint 1,4 millió olyan tudományos publikációt
készített, amelyet a Scopus adatbázis indexel, és amelyek nem a
nyilvánosságnak, hanem a tudományos közönségnek szólnak (Csomós –
Tóth, 2016). A vállalati tudományos cikkek elkészítése során a
védekező funkció már sokadrangú szempontnak számít. A cégek,
különösen a komoly K+F-háttérrel rendelkező multinacionális
vállalatok motivációja ugyanis messze túlmutat a szellemi
tulajdonjog kérdésein, ám egyáltalán nem szakad el a pénzben
kifejezhető haszontól.
3.2. A cég hírnevének erősítése • Sok cég
kifejezetten arra ösztönzi kutatóit és mérnökeit, hogy tudományos
eredményeiket hozzák nyilvánosságra, hiszen azzal növelhetik a cég
hírnevét, reputációját (Li et al., 2015). Paul Muller és Julian
Pénin (2006) szerint egy cég számára a tudományos eredmények
publikálása rangos tudományos folyóiratokban számos pozitív hatással
járhat: 1) erősödik a cég hírneve, ezáltal könnyebben találhat
befektetőket, könnyebben juthat hozzá külső forrásokhoz, nyerhet el
pályázati támogatásokat; 2) potenciális együttműködő partnereket
találhat, akik a cég eddigi kutatási eredményeit látva hajlandók
közös K+F-projekteket indítani; 3) a reputáció növekedésével a cég
könnyebben kapcsolódhat be szélesebb körű ipari és akadémiai
együttműködésekbe, amelyek számos extra tudományos és gazdasági
előnyt hozhatnak a cégnek; 4) egy tudományos szempontból sikeres cég
nagyobb eséllyel csábíthat magához sztárkutatókat vagy fiatal,
tehetséges kutatókat. Végső soron a cég reputációjának növekedése,
illetve az adott kutatási területen a hitelességének erősödése
pénzben kifejezhető módon is ellensúlyozhatja a profitvesztésből
származó hátrányokat (Allen, 1983).
Némileg leegyszerűsítve, a vállalati tudományos
publikációk kvázi reklámként is felfoghatók, amelyek más innovatív
cégeket, más kutatókat, mérnököket céloznak meg, azzal az üzenettel,
hogy az adott cég komoly és sikeres K+F-munkát végez.
3.3. Kutatók megszerzése és megtartása • Mint
korábban már szó volt róla, az általános vélekedés szerint a cégek
nem érdekeltek tudományos publikációk készítésében (a közvetlen
védekező publikációt természetesen nem sorolva a tudományos
publikációk közé), mivel a legfontosabb motivációjuk a
szabadalomképes innováció kifejlesztése. Amennyiben a cég szellemi
tulajdonjogi stratégiájának legfontosabb eleme a szabadalom, úgy az
innováció szabadalmi oltalmának megszerzéséig a vállalati kutatók,
mérnökök még érintőlegesen nem publikálhatják tudományos
eredményeiket (Pain, 2009). Egy kutatónak viszont lételeme a
publikálás. A cég menedzsmentjének és kutatóinak érdekei között
feszülő feloldhatatlan(nak tűnő) ellentét viszont sok kutató számára
visszatartó erejű lehet, aminek következtében inkább hajlandóak
elköteleződni az anyagilag kevésbé versenyképes akadémiai szféra
felé, mint a jobban fizető, de kevesebb tudományos elismeréssel járó
vállalati szféra felé. Ez az érdekütközés szélsőséges esetben azzal
járhat, hogy az adott cég nem tud a tudományos projektjeihez
megfelelő kutatókat szerezni, illetve a publikálási tevékenységükben
korlátozott kutatók elhagyják a céget. Sok cég menedzsmentje éppen
ezért hajlandó engedményeket tenni a kutatók felé úgy, hogy
lehetőséget biztosít számukra egyes eredményeik tudományos
publikálására, illetve megadja számukra a kvázi kötetlen kutatás
lehetőségét, ám cserébe elvárja, hogy a tudományos eredmények
nyilvánosságra hozatal előtt arra kérjenek engedélyt a
menedzsmenttől (Furukawa – Goto, 2006). Ez az egyesség
kulcsfontosságú mindkét fél számára.
3.4. Együttműködés az akadémiai szférával • A
K+F-tevékenységben az akadémiai szféra és a vállalati szféra
együttműködése evidens, egyes cégek és egyetemek kutatási
tevékenysége szinte összefonódik. Az együttműködés különböző
szinteken vizsgálható. Robert Kneller és munkatársai (2014) szerint
a nagy cégeknek azért van szükségük egyetemi kutatók
közreműködésére, mert az alapkutatások és a kísérleti fejlesztések
területén sokszor nagyobb tapasztalattal rendelkeznek, mint a
vállalati kutatók, míg a startup cégek egyszerűen nem rendelkeznek
olyan technikai háttérrel, mint az egyetemek. Az egyetemek és a
cégek együttműködése nemcsak közös innovációk kifejlesztésében
mutatkozik meg, hanem közös publikációk elkészítésében is
(Ramos–Vielba et al., 2010), ám annak a vállalati kutatók sokszor
csak passzív szereplői. Az egyetemi kutatók által publikált
tudományos cikkek szerzői közül ugyanis nem maradhatnak ki a cégek
kutatói, mérnökei, elemzői sem, akik nem feltétlenül vesznek részt
ténylegesen a cikkek megírásában. A közreműködésük inkább technikai
tanácsadásra, ellenőrzésre, adatok biztosítására korlátozódik. Ebben
az esetben a cégek valójában nem publikálnak, hanem rendelkeznek
tudományos cikkekkel, hiszen mint affiliáció feltüntetésre kerül a
nevük az indexelő adatbázisokban.
Yu-Wei Chang (2014) szerint ennek a jelenségnek
nemcsak iparág-specifikus vonatkozása van (például a
gyógyszeriparban intenzívebb az egyetemi-vállalati együttműködés,
mint más iparágakban), de területi vetülete is: az európai
országokban sokkal elterjedtebb ez a fajta együttműködés, mint
például Japánban, ahol a cégek kutatói inkább akadémiai társszerzők
nélkül dolgoznak.
Összefoglalás
Az általános vélekedéssel ellentétben a cégek roppant intenzíven
publikálnak, egyes multinacionális vállalatok pedig még a neves
kutatóegyetemeknél is intenzívebben. A vállalati publikálás, illetve
tudományos publikálás okai összetettek, és csak a cégek különböző
méretkategóriáiban értelmezhetőek. Innovatív kis- és
középvállalkozások, startup cégek számára sokszor az ún. védekező
publikálás a piaci verseny túlélésének egyetlen záloga. A védekező
publikálás a szellemi tulajdonjogi stratégiák egyik eleme, a lényege
pedig az, hogy a cég a birtokában lévő innovációt nem
szabadalmaztatja, hanem nyilvánosságra hozza annak technikai
leírását. Ezzel a cég ugyan elveszíti a szabadalmi oltalommal együtt
járó exkluzív jogokat, ám kikerüli a roppant költséges és sokáig
elhúzódó szabadalmi eljárást. A védekező publikációk, vagyis adott
innovációk technikai leírásai rendszerint valamilyen szellemi
tulajdonjogi adatbázisban jelennek meg, viszonylag olcsón és
gyorsan. Természetesen ezek a cikkek az újdonságtartalmuk ellenére
sem számítanak tudományos cikkeknek. A rangos tudományos
folyóiratokban megjelenő cikkeket ugyanis elsősorban a jelentős
K+F-háttérrel rendelkező multinacionális vállalatok publikálják,
kisebb részben mint védekező publikációt (bár arra ők is igénybe
veszik a szellemi tulajdonjogi adatbázisokat), döntő részben viszont
teljesen más okok miatt. A tőkeerős multinacionális vállalatok –
szemben a kis- és középvállalkozásokkal, startup cégekkel – széles
körű alapkutatásokat, kísérleti fejlesztéseket folytatnak, a
kutatási projektek egy része pedig nyilván nem vezet szabadalomképes
innovációhoz. Ezeknek a kutatásoknak, fejlesztéseknek az
eredményeiből a cégek kutatói, mérnökei rengeteg tudományos cikket
készítenek, egyrészt azért, hogy saját munkájukat bemutassák a
tudományos közönségnek, más cégeknél dolgozó kollégáiknak, másrészt
azért, mert ezt diktálja a cég érdeke: stratégiai feladat növelni a
cég hírnevét, reputációját. Továbbá az egyetemi-vállalati
együttműködésben megvalósuló projektek eredményeiből készülő cikkek
szerzői között is feltűnhetnek a cégek munkatársai (nem is
feltétlenül kutatói), akik sokszor csak passzív szerzői a cikkeknek,
az írásban ténylegesen nem vesznek részt.
Kulcsszavak: tudományos publikálás, szellemi tulajdonjogi
stratégia, védekező publikálás, cégek
A tanulmány elkészítését a Magyar Tudományos Akadémia Bolyai János
Kutatási Ösztöndíja támogatta.
IRODALOM
Allen, Robert C. (1983): Collective
Invention. Journal of Economic Behavior and Organization. 4, 1,
1–24. DOI:10.1016/0167-2681(83)90023-9 •
WEBCÍM
Barrett, Bill (2002): Defensive Use of
Publications in an intellectual Property Strategy. Nature
Biotechnology. 20, 2, 191–193. DOI:10.1038/nbt0202-191 •
WEBCÍM
Chang, Yu-Wei (2014): Exploring
Scientific Articles Contributed by Industries in Taiwan.
Scientometrics. 99, 2, 599–613. DOI: 10.1007/s11192-013-1222-2
Csomós György – Tóth Géza (2016):
Exploring the Position of Cities in Global Corporate Research and
Development: A Bibliometric Analysis by Two Different Geographical
Approaches. Journal of Informetrics. 10, 2, 516–532. DOI:
10.1016/j.joi.2016.02.004 •
WEBCÍM
Furukawa, Ryuzo – Goto, Akira (2006):
Core Scientists and Innovations in Japanese Electronics Companies.
Scientometrics. 68, 2, 227–240. DOI: 10.1007/s11192-006-0109-x
Godin, Benoît (1996): Research and the
Practice of Publication in Industries. Research Policy. 25, 587–606.
DOI: 10.1016/0048-7333(95)00859-4 •
WEBCÍM
Hicks, Diana (1995): Published Papers,
Tacit Competencies and Corporate Management of the Public/Private
Character of Knowledge. Industrial and Corporate Change. 4, 2,
401–424. DOI: 10.1093/icc/4.2.401 •
WEBCÍM
Johnson, Justin P. (2014): Defensive
Publishing by a Leading Firm. Information Economics and Policy, 28,
1, 15–27. DOI:10.1016/j.infoecopol.2014.05.001
Kneller, Robert – Mongeon, Marcel –
Cope, Jeff – Garner, Cathy – Ternouth, Philip (2014):
Industry-University Collaborations in Canada, Japan, the UK and USA
- With Emphasis on Publication Freedom and Managing the Intellectual
Property Lock-up Problem. PLOS ONE. 9(3), e90302. DOI:
10.1371/journal.pone.0090302 •
WEBCÍM
Li, Yin – Youtie, Jan – Shapira, Philip
(2015): Why Do Technology Firms Publish Scientific Papers? The
Strategic Use of Science by Small and Midsize Enterprises in
Nanotechnology. Journal of Technology Transfer. 40, 6, 1016–1033.
DOI:10.1007/s10961-014-9391-6 •
WEBCÍM
Milstein, Sarah (2002): New Economy;
Many Midsize Companies Find that ‚Defensive Publishing’ Is a Quick
and Cheap Way to Protect Intellectual Property. The New York Times.
18 February •
WEBCÍM
Muller, Paul – Pénin, Julien (2006): Why
Do Firms Disclose Knowledge and How Does It Matter? Journal of
Evolutionary Economics. 16, 1–2, 85–108.
DOI:10.1007/s00191-005-0009-x •
WEBCÍM
Narin, Francis – Noma, E. – Perry, R.
(1987): Patents as Indicators of Corporate Technological Strength.
Research Policy. 16, 2–4, 143–155. DOI: 1016/0048-7333(87)90028-X •
WEBCÍM
Pain, Elisabeth (2009): Academia or
Industry? Finding the Right Fit. Science. 22.05. 2009. DOI:
10.1126/science.caredit.a0900066 •
WEBCÍM
Ramos-Vielba, Irene –
Fernández-Esquinas, Manuel – Espinosa-de-los-Monteros, Elena (2010):
Measuring University-Industry Collaboration in a Regional Innovation
System. Scientometrics. 84, 3, 649–667. DOI:
10.1007/s11192-009-0113-z
Rosenberg, Nathan (1990): Why Do Firms
Do Basic Research (with Their Own Money)? Research Policy. 19, 2,
165–174. DOI: 10.1016/0048-7333(90)90046-9 •
WEBCÍM
Veugelers, Reinhilde – Cassiman, Bruno
(1999): Make and Buy in Innovation Strategies: Evidence from Belgian
Manufacturing Firms. Research Policy. 28, 1, 63–80.1, 63–80. DOI:
10.1016/S0048-7333(98)00106-
LÁBJEGYZETEK
1 Az IBM Technical
Disclosure Bulletin 1998-ban megszűnt, és teljes egészében átkerült
az Ip.com Prior Art adatbázisba.
<
|
|