A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Magyarország legerősebb felsőoktatási intézménye a műszaki
tudományokban, továbbá a természettudományok és a gazdaságtudományok
egyes területein. Az egyetem az elmúlt években a nemzetközi
rangsorokban is előkelő helyen szerepelt (URL1).
Jelenleg nyolc képzési területen, húsz alap-, egy
osztatlan és negyvenkét mesterképzési szakon, továbbá tizenhárom
doktori iskolában, valamint az aktuális igényekhez illeszkedően több
továbbképzési szakon kínál a nagy létszámú hallgatóság igényeinek
megfelelő oktatási programokat, de emellett és ezen túl jelentős
figyelmet fordít az elitképzésre is. Ez abból a felismerésből fakad,
hogy az ország leendő tudományos-műszaki vezetőrétegének
kialakítása, kiművelése a jövő szempontjából meghatározó jelentőségű
feladat. Az elitképzés természetes módon kapcsolódik a BME
kutatóegyetemi arculatához, vezető hazai innovációs központ
jellegéhez, és ahhoz a törekvéshez, hogy erős nemzetközi
beágyazottságú elitegyetemmé váljon.
Az egyetemi tehetségsegítés folyamatában újra fel
kell ismernünk a már azonosított tehetségeket, de meg kell találnunk
azokat is, akik később, az egyetemi évek alatt kapnak szárnyra. A
kevesebb hallgatót szolgáló, mára hagyományosnak mondható formák
mellett ki kell dolgoznunk a nagyobb létszámhoz és az ezzel járó
megváltozott körülményekhez igazodó módszereket is.
Előzmények
Egyetemünk a tehetséggondozásban gazdag hagyományokkal rendelkezik.
Sokat teszünk azért, hogy minden hallgató a tehetségének és
szorgalmának megfelelő, lehető legmagasabb képzettségi szintre
jusson. Folyamatosan részt veszünk a mérnöki, gazdasági és
természettudományok népszerűsítésében: a társadalom ismereteinek
szélesítésében, a környezettudatos gondolkodás fejlesztésében, a
tudományos kutatás és a technológiai innováció eredményeinek
közérthető megjelenítésében, a társadalom szélesebb rétegeit érintő
problémák objektív és hiteles bemutatásában.
Fontos számunkra a továbbtanulásra készülő
középiskolás diákok felkészülésének és orientálásának segítése: jó
szakmai kapcsolatokat ápolunk az ország középiskoláival. A
természettudományos tananyagok véleményezése mellett szakmai
versenyeket szervezünk, szívesen karoljuk fel a tehetséges
középiskolásokat, így igyekszünk biztosítani, hogy egyetemre kerülve
folytatni tudják a közoktatásban megkezdett munkát, töretlenül
fejlődhessenek. Segítjük az elsőéves hallgatók beilleszkedését, hogy
a köz- és a felsőoktatás között fellépő átmeneti nehézségeket
minimalizáljuk. Nagy gondot fordítunk az oktatás didaktikai
módszereinek és eszközrendszerének fejlesztésére, a hallgatói
öntevékeny körök támogatására és a társadalmi-szociális kapcsolatok
fejlesztésére.
Tanulmányaik kezdetétől külön is foglalkozunk
kiemelkedően tehetséges diákjainkkal. Nekik emelt szintű tárgyakat
kínálunk, amelyeken a reguláris tananyagon túli, mélyebb ismereteket
sajátíthatnak el. A kiscsoportos képzési formák is támogatják a
gyorsabb, nagyobb mértékű fejlődést. Biztosítjuk számukra több
rangos, hazai és nemzetközi tanulmányi-szakmai versenyen,
konferencián a részvételt, segítjük felkészülésüket. Mód van arra,
hogy egyéni tanrend szerint haladhassanak. Kiemelkedően tehetséges,
a tanításra vállalkozó hallgatóinkat demonstrátorként is
foglalkoztatjuk. A mesterképzésben részt vevő, kutatáshoz kedvet
érző diákjainkat a tanszékek K+F+I-tevékenységébe is igyekszünk
bevonni, legjobbjainkat egyetemi-kutatói pályán tartani. Doktori
iskoláink, melyek a tehetségsegítés kiemelten fontos terepei, a
hazai felsőoktatási intézmények mellett külföldről is várják a
fokozatot szerezni vágyókat.
A BME-en tizenegy szakkollégium működik, melyek
többnyire egy szakmacsoporthoz és így egy-egy kar tevékenységéhez
kapcsolódnak, míg a Műegyetemi Szakkollégiumok Közössége (MŰSZAK)
belső fórumot teremt az együttműködéshez. Ezek a szervezetek magas
szintű szakmai programok szervezésével és közéleti aktivitásukkal is
kitűnnek. Egyetemünk figyel a hallgatói innovációs közösségek
tevékenységének kezdeményezéseire, és támogatja azokat.
A tudományos diákköri mozgalom mint a magyar
felsőoktatás legszélesebb bázisú, legátfogóbb tehetséggondozási
formája és a tudóssá nevelés legfontosabb színtere, kiemelkedő
helyet foglal el a BME tehetséggondozásában is. Az évente, november
első hetében megrendezésre kerülő helyi TDK-konferenciákon több száz
hallgató mutatja be tudományos munkáját. Sokan közülük ezzel teszik
meg az első lépéseket a kutatás útján. A legkiemelkedőbb dolgozatok
szerzői kétévente az Országos Tudományos Diákköri Konferencián
képviselik intézményünket, és érnek el kiváló eredményeket (URL2).
Tehetséggondozásunk jellemzője (volt) a gyakran karonként külön
munkacsoportokban folyó munka. Ezt az eltérő tudományterületek meg
is kívánják, másrészt viszont lehetőséget láttunk több területen az
egységes megjelenésre, közös munkavégzésre. Az egyetem vezetése
kívánatosnak tartotta egy olyan szervezet létrehozását, melynek
feladata, hogy intézményi szinten összefogja a fent említett
tehetségsegítő kezdeményezéseket, megőrizze a tehetséggondozás
különböző karokon jelenleg is működő formáit, továbbfejlessze és
összehangolja azokat, segítse a másutt meglévő jó gyakorlatok
átvételét, véleményformáló fórumként kialakítsa a műszaki,
természettudományos és gazdasági területeken folyó tehetségsegítő
tevékenységek harmonikus együttműködését.
A megvalósításhoz jó ötletnek mutatkozott egy
Tehetségsegítő Tanács (TT) létrehozása és csatlakozás ezek országos
hálózatához. A Tehetségsegítő Tanács olyan szerveződés, amely a
lehető legszélesebb szakmai és társadalmi összefogással segíti a
tehetségek felkutatását, fejlesztését, a tehetségesek produktumainak
hasznosulását és a szükséges erőforrások bővítésének lehetőségeit.
Tevékenységével hozzájárul a tehetségbarát társadalom kialakításához
(URL3).
Így 2014 őszén megalakult a BME Tehetségsegítő Tanácsa.
A BME Tehetségsegítő Tanácsának
céljai és tevékenysége
A Tehetségsegítő Tanács tehát azzal a céllal jött létre, hogy
összehangolja az egyetemszerte folyó tehetségsegítő tevékenységeket,
javaslatokat és ajánlásokat dolgozzon ki a képzéseket vezető
testületek, valamint a képzésekkel kapcsolatos szabályokat és
terveket gondozó szervezetek számára, figyelemmel kísérje a
műegyetemi tehetségmenedzsment fejlesztési programjait, koordinálja
azokat.
A Tehetségsegítő Tanács feladata a
tehetségmenedzsment szempontjából kiemelten fontos együttműködési
megállapodások eredményeinek értékelése és népszerűsítése, a
középiskolásokkal kapcsolatos PR- és |
|
marketingtevékenység értékelése, az ezen
területen tevékenykedők munkájának ötletekkel és tanácsokkal
segítése, összehangolása. Támogatja a tehetséggondozási programokat,
figyelemmel kíséri a tudományos diákköri munkát, speciális hallgatói
csoportok (külföldi hallgatók, nem nappali hallgatók stb.) körében
ösztönzi az ilyen tevékenységeket. A Tehetségsegítő Tanácsnak tagja
a MŰSZAK delegáltja is, így a szakkollégiumi programok értékelése,
eredményeinek népszerűsítése, a mentorprogramok követése és
ösztönzése hatékonyabban valósulhat meg. A BME Tehetségsegítő
Tanácsa szívesen működik együtt a tehetségsegítés országos
szervezeteivel, más egyetemek tehetségsegítő tanácsaival és a
Műegyetemen működő tehetségpontokkal is.
Egyetemünk három karán működik jelenleg
tehetségpont. A Villamosmérnöki és Informatikai Karon a Mikro- és
Nanoelektronikai Tehetségpont, amely a processzorok, mikro- és
nanoelektronikai eszközök világát tárja fel az érdeklődőknek, várja
azokat, akik mikrofluidikával vagy éppen űreszközök fedélzeti
rendszereivel szeretnének foglalkozni. E tehetségpontunk
legfontosabb feladatának a fenti területek iránt érdeklődő
tehetségek azonosítását, tanácsadás nyújtását, a felfedezett
hallgatók képességeinek kibontakoztatását tartja (URL4).
A Természettudományi Karon 2010-ben alakult az ElmeMater
Tehetségpont, amelynek hét tárgyból álló kurzuskínálatából a
matematikából és alkalmazásaiból többet tanulni kívánó és képes
diákok válogathatnak. Ezek a kurzusok lehetőséget biztosítanak arra,
hogy a kiváló képességű diákokkal együtt a jó képességű, szorgalmas,
okos hallgatók is nagy számban vegyenek részt a tehetséggondozásban.
A tömegessé váló egyetemi képzés a több kiművelt emberfő mellett
negatív hatással is járt: mára a tehetségesebbekkel való
foglalkozásra jóval kevesebb figyelem jut. Bár a tehetségsegítésnek
az alapképzés után, a mester vagy a doktori képzés keretében
könnyebb szervezett terepet biztosítani, nem lehet ennyi ideig a
képességeikhez, színvonalukhoz méltóan erős tárgyak nélkül hagyni a
legjobbjainkat, szellemi elitünk utánpótlását. A versenyfelkészítés
matematikából szinte egész egyetemi szintű együttes műhelymunka tud
lenni, ami sikeres csapatok indulásához, győzelmekhez, helyezésekhez
vezet. Az ElmeMater programjában az önálló projektmunka, téli és
nyári iskolák, Középiskolai Szabadegyetem is helyet kaptak (URL5).
Legfiatalabb akkreditált kiváló tehetségpontunk a Vegyészmérnöki és
Biomérnöki Kar Vegy-Érték Tehetségpontja. Elsősorban a mérnöki,
természettudományi és egészségügyi pályát választók számára tudnak
hathatós segítséget nyújtani. A tehetséggel összefüggő erős oldal
támogatását, illetve a tehetséggel összefüggő gyenge oldal
fejlesztését egyaránt kiemelt feladatnak tekintik. Már a
középiskolás korosztály megszólításával igyekeznek felismerni a
kiemelkedő képességeket, elősegítve azok kibontakozását, fejlődését.
Az egyetemre bekerült hallgatók körében szervezett formában
folytatják ezt a tevékenységet. A TDK-mozgalmon, illetve az egyéni
kutatási feladatokon keresztül a kiemelkedő és motivált hallgatók
érdeklődésüknek megfelelően egyénre szabott tehetséggondozásban
részesülhetnek (URL6).
A Tehetségsegítő Tanács által
koordinált programok
Tehetségsegítő Tanácsunk jelentős pályázati tevékenységet is
folytat. Azzal, hogy az egész egyetem nevében tud fellépni –
szemben a sok kisebb léptékű, karokhoz, iskolákhoz köthető
törekvésekkel – képes biztosítani azt a kritikus tömeget, amelyet a
külső támogató szervezetek mind gyakrabban elvárnak a sikeres
pályázóktól.
A Tehetségek a Tehetségekért Program
rendezvényeire több mint ötven elsőéves kapott meghívást, hogy az
érdekes szakmai előadásokon túl tájékoztatást nyújtsunk mindazon
lehetőségekről és kezdeményezésekről, amelyek hozzájárulhatnak
képességeik kiteljesítéséhez. A meghívottak többségükben olyan,
középiskolai tanulmányi versenyeken, országos és nemzetközi
sikereket elért hallgatók voltak, akik az első félévüket is
kiemelkedően teljesítették a BME-n. E programok kiváló találkozási
lehetőséget teremtettek a különböző karok és szakterületek diákjai
számára.
Pályázati támogatással indítottuk el egyetemünk
első rektoráról elnevezett kiválósági programunkat, a Sztoczek
József Programot. Célunk a legtehetségesebbek megtalálása,
fejlődésük támogatása. Elsősorban természetesen az egyetemünkön
tanított és művelt, tudományokban és szakmákban kiemelkedő
hallgatókra számítunk, de törekszünk a más területeken (egyéb
tudományok, művészet, sport) tehetségesek segítésére is. Egyidejűleg
az egyetem alap-, mester-, osztatlan, valamint doktori képzésben
tanuló nappali hallgatóinak legfeljebb 1%-a kerülhet be a programba,
ahová évente egy alkalommal hirdetünk felvételt. Határozott időre
(legfeljebb egyéves időtartamra), pályázat útján lehet bekerülni. A
felvettek kedvezményes, egyéni tanulmányi rend szerint haladhatnak,
fejlődésüket a tanármentorok rendszeres tanácsadással,
konzultációkkal segítik. Számukra szakmai és kulturális
rendezvényeket szervezünk, melyeken a különböző területeken
tehetséges résztvevők megismerhetik egymást és egymás
szakterületeit, segítjük a tudományos konferenciákon, versenyeken
történő részvételüket is. A felvételről a Programtanács által
felkért bizottság dönt. A programban résztvevők fejlődését a
Programtanács értékeli, ennek alapján határoz a további
támogatásról. Bízunk abban, hogy egy olyan, a legkiválóbb
hallgatókat összehozó, a szakmai értékeket, a talentumot előtérbe
helyező közösség alakul így ki, amelyhez tartozás szakmai
támpontrendszert, a volt tanárokkal, diáktársakkal sokrétű
együttműködési lehetőségeket nyújt a programból való kikerülést
követően is.
2016 májusában – szintén pályázati támogatással –
indult útjára a BME–Tehetségforrás Középiskola Program. Közel
harminc iskola részesült elismerésben: évente legalább hat hallgatót
küldő intézmények, melyek olyan diákokat készítenek fel műegyetemi
tanulmányokra, akik hallgatóként megállják a helyüket, ezzel is
öregbítve Alma Materük hírnevét. A díjazott intézmények tanulói jól
teljesítenek, jelentős hányaduk a mintatanterv szerint halad
tanulmányaiban, többen közülük versenyeken is kiválóan szerepelnek
vagy éppen korán TDK-dolgozat írásába fognak. A program a
középiskolákkal való kölcsönös együttműködés szándékával született,
hiszen a cél közös, csak a megvalósítás folyik más életkorban, más
intézmények keretei között.
Ezek a programok minőségileg újat hoztak és
további komoly sikerek ígéretét hordozzák, mutatva a Tehetségsegítő
Tanács törekvését és erejét, a benne rejlő potenciált. Tanácsunk
létrejöttével a tehetségsegítésben dolgozó szakemberek sem maradnak
magukra, támogatói körben dolgozhatnak. Új együttműködések
születhetnek egyetemünk és a társadalmi-gazdasági szféra szereplői
között, ezzel is szerepet vállalva a tehetségbarát társadalom
kialakításában.
Szilágyi Brigitta
PhD, BME, a Tehetségsegítő Tanács
titkára
szilagyi@math.bme.hu
|
|