A Társadalomtudományi Szekció ismét más eljárást
javasol (OTDK Társadalom, 2016):
„Ha a két bírálat között legalább 15 pont az
eltérés, akkor harmadik bíráló felkérésére kerül sor. Az írásbeli
bírálat végső pontszáma a bírálók által adott pontszámok számtani
átlaga.” A számtani átlag megfelel követelményeinknek, immár
teljesül az A1 és az A2 axióma is.
Az Edutus Főiskola TDK szabályzata újabb
változatot tartalmaz (Edutus TDK, 2012):
„Amennyiben a két értékelés között legalább 15
pont különbség áll fenn, a dolgozatot egy harmadik személy is
elbírálja, akinek bírálata kétszeresen számít.”
Itt kizárólag a harmadik bíráló véleménye dönt,
vagyis A2* ugyan teljesül, de A2 már nem, sőt A1 sem.
A tudományos diákkörök világán túllépve,
pillantsunk bele a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi
Karának hatályos záróvizsga-szabályzatába (PTE KTK, 2014):
„Amennyiben a szakdolgozat két bírálója által
javasolt érdemjegy közötti különbség több, mint kettő, vagy ha az
egyik bíráló elégtelenre értékeli a szakdolgozatot, a szakfelelős
kijelölhet egy harmadik bírálót is. […]
Ha a harmadik bíráló felkérésére azért kerül sor,
mert az egyik bírálat elégtelen (és a másik nem), akkor a harmadik
bírálatot felfoghatjuk az első bírálat »felülvizsgálatának«, ezáltal
a harmadik bírálat az első helyére lép. […]
Ha harmadik bíráló felkérésére azért kerül sor,
mert a két bírálat között kettőnél nagyobb különbség van, akkor a
harmadik bírálatot felfoghatjuk mindkét előző bírálat
felülvizsgálatának, ezáltal a harmadik annak a helyére lép,
amelyiktől távolabb esik ez az értékelés. (Az a két érték marad
benn, amelyik közelebb áll egymáshoz: ha a korábbi bírálatok 2-es,
5-ös voltak, akkor amennyiben a harmadik bíráló 3-ast ad, akkor a
2-es és 3-as jegyek lesznek érvényesek, ha a harmadik bíráló 4-est
ad, akkor a 4-es és 5-ös jegyek számítanak majd. Ez a megoldás csak
akkor nem működik, ha a két eredeti bírálat 1-es és 5-ös volt, a
harmadik pedig 3-ast ad; ebben az esetben határozott, ügydöntő
állásfoglalásra kérhető a harmadik bíráló, tehát meg kell mondania,
hogy mellette az első és második bíráló értékelése közül melyik
legyen érvényes.)”
Első ránézésre itt már tényleg nem lehet
probléma, az előírás mindenre kiterjedőnek tűnik, ráadásul a
szakdolgozatot 1–5-ig (egész számokkal) lehet értékelni, vagyis
jóval kevesebb eset fordulhat elő. A záróvizsga minősítése, többek
között, a két bírálati jegy összegétől függ. A fenti szabály azonban
nem független a bírálók sorrendjétől az utolsó mondatban tárgyalt
eset miatt, mert f(3; 1; 5) = 3 + 5 = 8, ugyanakkor f(5; 1; 3)
egyaránt lehet 4 vagy 8 a harmadik bíráló döntése alapján. Az A1
axióma fennállása ugyan biztosítható egy újabb szabály előírásával,
az A2* axióma megsértésén viszont ez sem segít, mert f(4; 1; 3) = 4
+ 3 = 7, de f(5; 2; 3) = 2 + 3 = 5. Tehát még egy ilyen, viszonylag
kevés változatot megengedő problémánál is oda kell figyelni a
harmadik bírálat megfelelő kezelésére.
Végül egy nem oktatási példa az EGT
Finanszírozási Mechanizmus 2009–2014 Ösztöndíj program (HU08)
keretében meghirdetett Felsőoktatási intézményközi együttműködési
projektek (M4) 2015. évi pályázati fordulójának értékelése (EGT,
2015), ahol:
„Ha a két szakértő által adott összes pontszám
különbsége meghaladja a magasabb pontszám 30%-át, akkor harmadik
bíráló felkérésére kerül sor. Ebben az esetben a bírálók
átlagpontszáma a két egymáshoz közelebb eső pontszám alapján kerül
kiszámításra.”
Tehát itt sem teljesül az A2* axióma.
Az előző fejezetben megfogalmazott axiómák
fennállásának ellenőrzése – némi matematikai vénával – általában nem
jelent komoly kihívást. Az A1 axióma szempontjából biztosan hibás az
olyan szabályozás, mely kiemelten kezeli a harmadik bírálót, az A2*
axióma pedig nagy valószínűséggel nem teljesül változó, a
„közelebbi” pontszámokat előnyben részesítő súlyozás mellett. Az A2
axióma megkövetelése, minden bírálói vélemény tiszteletben tartása
pedig kizárja valamely pontszám teljes mellőzését. Bár annyira
természetes követelménynek tűnik, hogy nem formalizáltuk, ugyancsak
elvárható lenne a szabályozás egyértelműsége, ami a XXXIII. OTDK
Közgazdaságtudományi Szekciója (OTDK Közgaz, 2016) esetén nem állt
fenn.
Összességében a bírálati pontszámok számtani
átlaga jó választásnak tűnik, emellett megfontolásra érdemes lehet
más, rögzített súlyozás választása, például a legnagyobb és
legkisebb pontszám 25%-os, és a középső 50%-os figyelembevétele.
Konklúzió
Egy értékelési rendszer jól viselkedőnek nevezhető, amennyiben
bármelyik bíráló rosszabb véleménye alacsonyabb (kevésbé szigorúan:
nem magasabb) összpontszámot eredményez, valamint a döntés független
a bírálók felkérésének sorrendjétől. A második feltételt esetleg
lehet vitatni, az első azonban bármely „ügyfélbarát” rendszertől
megkövetelhető, véleményünk szerint kikényszerítése jogi úton is
elképzelhető.
Rámutattunk arra, hogy több, a felsőoktatásban
érvényes szabályozás nem teljesíti ezeket a tulajdonságokat. A
különböző bírálati rendszerek áttekintése azt mutatja, gyakori
megoldás a két „közelebbi” pontszám figyelembevétele, ami ugyan –
lásd a bevezetést – jól indokolható, de paradox módon logikailag
hibás. Nem igazán számít, milyen valószínűséggel fordulhatnak elő a
fent bemutatott problémás esetek, egy hosszú ideig érvényben levő,
gyakran használt szabályzat esetén előbb-utóbb mindegyik
bekövetkezik. Ezért zárásként minden olvasót arra kérnénk, hasonló
értékelési rendszerekkel találkozva vegye a fáradtságot a javasolt
axiómák ellenőrzésére, és mielőbb hívja fel a döntéshozók figyelmét
az esetleges problémákra.
Köszönettel tartozom Németh Gábornak, a Budapesti Corvinus Egyetem
Hallgatói Tudományos Tanácsa titkárának a problémafelvetésért.
Kulcsszavak: szabályzat, harmadik bírálat, axiómák, monotonitás
IRODALOM
BCE TDK (2016): A Budapesti Corvinus
Egyetem Gazdálkodástudományi-, Közgazdaságtudományi- és
Társadalomtudományi Karainak Tudományos Diákköri Konferenciájának
szabályzata. •
WEBCÍM
Edutus TDK (2012): Edutus Főiskola:
Tudományos Diákköri szabályzat. 2012 december. •
WEBCÍM
EGT (2015): Pályázati felhívás az EGT
Finanszírozási Mechanizmus 2009–2014 Ösztöndíj program (HU08)
keretében Felsőoktatási intézményközi együttműködési projektek (M4).
2015. évi pályázati forduló. •
WEBCÍM
OTDK Agrár (2016): Felhívás a XXXIII.
Országos Tudományos Diákköri Konferencia Agrártudományi Szekciójában
való részvételre. •
WEBCÍM
OTDK Közgaz (2016): Felhívás a XXXIII.
Országos Tudományos Diákköri Konferencia Közgazdaságtudományi
Szekciójában való részvételre. •
WEBCÍM
OTDK Társadalom (2016): Felhívás a
XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi
Szekciójában való részvételre. •
WEBCÍM
PTE KTK (2014): Pécsi Tudományegyetem
Közgazdaságtudományi Kar: A záróvizsgára vonatkozó szabályok. (A
Kari Tanács által 2010. május 26-án, 2011. június 1-én, 2013.
december 18-án és 2014 október 12-én elfogadott kiegészítésekkel) •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 A dolgozat írásbeli
pontszámáról két bíráló dönt, mindketten legfeljebb 30 pontot
adhatnak.
<
2 Itt minden bíráló max.
60 pontot adhat a dolgozatra.
<
|