vagyok. Másodikosan ötödik lettem, 3–4. osztályos
koromban pedig már megnyertem a KÖMAL pontversenyét. Ehhez tíz
hónapon keresztül havonta öt-hat feladat megoldását kellett
kidolgoznom, és határidőre benyújtanom. Hihetetlenül sokat tanultam
ebből a folyamatos munkából, és a matematika számos, a gimnáziumi
tananyagon túli területével is megismerkedtem. Így a középiskolai
évek végéhez közeledve már csak a matematikusi életpályát tudtam
magamnak elképzelni.
Ki volt a mestere?
A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematikus szakára vettek
fel, ahol nagy kedvvel tanultam, és könnyen vettem a vizsgák
jelentette akadályokat. Néhány négyesemet nem matematikai tárgyakból
szereztem. Egyetemi tanáraim közül a lineáris algebrát tanító Erdős
Jenő, a funkcionálanalízist előadó Losonczi László és a mérték- és
integrálelméletet oktató Daróczy Zoltán voltak a legnagyobb hatással
rám. A főtárgyak mellett számos speciálkollégiumukat is
meghallgattam, és így értem el Daróczy Zoltán irányítása mellett
első eredményeimet, amelyekből egy Nívódíjjal jutalmazott
TDK-dolgozatot készítettem. Az Analízis Tanszéken lettem gyakornok.
Itt egy olyan tudományos műhelyben találtam magam, ahol szinte
záporoztak a nyitott problémák, ahol mindenki gyakran és nyíltan
számolt be arról, hogy mivel foglalkozik, és hogy éppen hol tart egy
probléma megoldásában. Ez a légkör nagyon inspirálónak bizonyult.
Későbbi pályám során, amikor már vezető beosztásokba kerültem, akkor
magam is igyekeztem hasonló szellemiséget teremteni kollégáim és
tanítványaim számára. Első, de a mai napig aktív kutatási területem
a függvényegyenletek és egyenlőtlenségek elmélete lett, amelynek
hagyományait Aczél János teremtette meg, és Daróczy Zoltán vitte
tovább. Kezdetben az ő segítségükkel ismerkedtem meg a szakterület
legfontosabb eredményeivel, kutatási problémáival, hazai és
nemzetközi kutatógárdájával, és jutottam el a fontos konferenciákra,
kutatóhelyekre. Kutatási érdeklődésem később a konvex és nemsima
analízissel és az optimális irányításelmélettel bővült.
Mi volt az az eredmény munkája során,
amelyre igazán büszke?
Első eredményeimet különböző klasszikus középértékosztályok
jellemzési és összehasonlítási problémáinak vizsgálatában értem el.
A kváziaritmetikai közepek Andrej Kolmogorovtól származó
függvényegyenletek segítségével való jellemzésével szemben olyan
karakterizációs tételeket nyertem, amelyekben a főszerepet
függvényegyenlőtlenség-rendszerek játszották. Egy másik terület,
ahol értékes módszereket dolgoztam ki, a függvényösszetételeket is
tartalmazó egyenletek regularitási elmélete. Ez David Hilbert ötödik
problémájával függ össze, egy egyenlet teljesülése, valamint az
ismeretlen függvények gyenge regularitási tulajdonsága (például
folytonossága) esetén mikor lehet ezek simaságára, azaz többszöri
differenciálhatóságára következtetni. Az itt kifejlesztett
módszerekkel számos, több évtizede megoldatlan problémát sikerült
lezárni. A nemsima analízisben elért eredményeim közül a Clarke-féle
általánosított deriváltfogalomnak a normált terek közötti
leképezésekre való kiterjesztését és kalkulusának a kidolgozását
tartom a legfontosabbnak. Ennek a szélsőértékproblémák elméletében
való alkalmazásáig még sok a tennivaló. Remélem, kollégáim és
tanítványaim segítségével tovább tudunk lépni, és még sok érdekes és
hasznos eredmény felfedezése vár ránk.
|