Mitől lesz igaz, ami igaz?
Kocsis László könyvéről
A magyarországi analitikus filozófia alapvetően három lábon állt és
áll a mai napig: nyelvfilozófia, tudományfilozófia és metafizika.
Kocsis László Az igazságalkotás metafizikája című kötete az utóbbi
területhez tartozik, így mindenképp szerves részét fogja képezni a
hazai szakmának. A kötet témája azonban különlegessé is teszi Kocsis
könyvét – olyan területeket érint ugyanis, amik eddig érintetlenek,
és a magyarul olvasó közönség számára elérhetetlenek voltak. Hogy
megértsük, miről is van szó, nézzük a kiindulópontokat.
Legtöbbünk feltehetően úgy gondolja, hogy ha egy
mondat igaz, akkor annak oka van; vagy az okságra való hivatkozás
nélkül, pontosabban fogalmazva – van valami a világban, ami miatt
igaz a mondat, ami igazzá teszi a mondatot. Azt a valamit, ami
igazzá teszi a mondatunkat, igazságalkotónak (truthmaker) nevezik.
Azt a valamit pedig, amit igazzá tesz az igazságalkotó,
igazsághordozónak (truthbearer) nevezik. Az általános és homályos
megfogalmazás nem véletlen: a metafizikai vizsgálódásoknak épp az a
tétjük, hogy megmondják, mik lehetnek igazságalkotók és
igazsághordozók. A legtöbben ezt persze nem gondolnák problémásnak:
a kijelentéseink és például a kijelentéseinkből felépülő elméletek
például azért igazak, mert a világban a dolgok úgy vannak, ahogy azt
ezek leírják; slussz-passz. Persze általában, aki ezt mondja, az
egyúttal az igazság úgynevezett korrespondencia-elméletére is
támaszkodik: eszerint „az igazság nem más, mint a világgal, egészen
pontosan bizonyos típusú világbeli entitásokkal, a tényekkel való
korrespondencia” (40.). Mindazonáltal Kocsis többször is meggyőzően
érvel amellett (40–45.), hogy az igazságalkotás és a
korrespondencia-elmélet (ami az igazság elmélete) nem tartozik
szükségszerűen össze.
Kocsis kötete, ahogy a címe is jelzi, az
igazságalkotás metafizikai kérdéseit érinti. Olyan témákat feszeget,
minthogy mik lehetnek igazsághordozók (1.2. szakasz); milyen reláció
az igazságalkotás relációja (2. fejezet); mik lehetnek
igazságalkotók (3. fejezet); végül pedig egy, általában véve az
igazságalkotás számára felmerülő problémát tárgyal, nevezetesen a
negatív egzisztenciális állítások kérdését (4. fejezet).
Korántsem egyértelmű vagy épp evidens, hogy mik
lehetnek igazsághordozók, noha a legtöbb jelölt valamilyen nyelvi
entitás (26–27.): mondatok, állítások (assertions), kijelentések
(statements), ítéletek (judgements), propozíciók (propositions), de
akár hitek (beliefs) is lehetnek. Ahogy arra a szerző rámutat, a
legjobb jelöltek ezek közül a propozíciók, így a kötetben ő maga is
azokat tekinti igazsághordozóknak. De mik is azok a propozíciók? A
releváns szakaszokból mindössze annyit tudunk meg, hogy a
propozíciók se nem fizikai, se nem mentális entitások; nem kötődnek
egyetlen nyelvhez, vagy elméhez sem; „az a valami, ami független a
beszédaktusainktól és elmeállapotainktól, és amit mindannyian
kifejezésre juttathatunk a szavainkkal vagy megragadhatunk a
mentális aktusaink során” (27., kiemelés tőlem). Mindazonáltal
Kocsis nem köteleződik el abban a kérdésben, hogy „pontosan miféle
entitások is a propozíciók” (28.), azokon leginkább az elsődleges
igazsághordozókat érti – noha így is egy működőképes koncepciót
kapunk, valójában néhány szakasszal később Kocsis (és a
szakirodalom) épp azzal vádolja és utasítja el Armstrong bizonyos
meglátásait, mert „nincs igazán kiforrott álláspontja a propozíciók
természetével kapcsolatban” (63.).
Ezek alapján ismét némileg pontosabbak lehetünk:
az igazságalkotás metafizikája azokat a kérdéseket vizsgálja, hogy a
világ, illetve a világban fellelhető különféle entitások (hogy
milyen entitásokról van szó, azt még nem tisztáztuk) miképp teszik
igazzá a propozíciókat. A propozíciók mint igazsághordozók és az
igazságalkotók viszonyának általános elméletének (1.3. szakasz)
kiindulópontja az úgynevezett igazságalkotó-elv: szükségszerűen, ha
egy propozíció igaz, akkor van olyan entitás, amelynek létezése
alapján a propozíció igaz (32.).
Az általános elmélet két alaptézise a
következőképp hangzik: (1) Igazságalkotó általi szükségszerűsítés:
ha egy entitás igazzá tesz egy propozíciót, akkor az entitás
létezése szükségszerűsíti a kérdéses propozíció igazságát. (2)
Igazságalkotó maximalizmus: minden igaz propozíciónak van (legalább
egy) igazságalkotója. Az első tétel kibontásából (2.2. szakasz)
megtudjuk, hogy az igazságalkotás relációja nem oksági és nem is
logikai következményreláció, sokkal inkább talán kategóriákon
átívelő (nyelvi és nem nyelvi entitások közt fennálló) metafizikai
reláció. Hogy pontosan milyen, az már egy további kérdés: Kocsis
áttekinti az összes releváns jelöltet, ezek a szuperveniencia, az
esszenciális függés, illetve a primitivizmus, és az utóbbi kettőről
mondja azt, hogy azok képesek megőrizni az igazságalkotásra
vonatkozó meggyőződéseinket: egyrészt, hogy az aszimmetrikus, azaz
az igazságtevők teszik igazzá a propozíciókat és nem fordítva;
másrészt, hogy egy ontológiai függési koncepcióról van szó: az
igazsághordozók igazsága függ az igazságalkotók létezésétől.
Noha leginkább csak átfogó képet kapunk a
különböző alternatívákról és azok gyengeségeiről/erősségeiről,
Kocsis továbbmegy a 3. fejezetben az igazságalkotók természetének
vizsgálatára. Itt is több alternatíva merül fel: az igazságalkotók
szerepére olyan jelölteket találunk, mint a tények (vagy
körülmények), partikuláris dolgok és trópusok (vagy móduszok).
Akármelyik kategória mellett is tesszük le a voksunkat, mutat rá
Kocsis, az eredeti téziseket a szükségszerűsítésről és a
maximalizmusról feltehetően módosítanunk, és legtöbb esetben
korlátoznunk kell. Mindazonáltal Kocsis úgy véli, hogy „a tények a
legjobb jelöltek arra, hogy igazságalkotók legyenek” (119.). A
kérdés azért is külön érdekes, mert, ahogy arra a szerző rámutat
(87–93.), az igazságalkotás koncepciója a klasszikus quine-i
ontológiai elköteleződés koncepció egy releváns alternatíváját
kívánja. Ennélfogva az igazságalkotó-elmélet |
|
működéséhez szükséges entitások melletti
elköteleződésünk a világ alapvető bútorzatát jelentő ontológiánk
megadását is jelentheti.
Miután az első három fejezetben tisztázta az
igazságalkotás általános elveit, illetve a konkrét kérdések kapcsán
az általános elvek módosításait, Kocsis a végső fejezetben rátér a
negatív egzisztenciális állítások kérdésére. Noha filozófiai
szempontból korántsem egyértelmű, intuitíve mégis világosnak tűnik,
hogy mi teszi igazzá azt az állítást, hogy „Az előttem álló asztalon
lévő alma piros,” addig már intuitíve sem teljesen világos, hogy a
világ milyen módon teszi igazzá azt, hogy „Nincsenek unikornisok,”
vagy, hogy a világban mi teszi igazzá azt, hogy „Nincsenek
unikornisok.”
Bertrand Russell szerint egész egyszerűen
léteznek negatív tények, és ezek teszik igazzá a negatív állításokat
(123–127.), ám Kocsis úgy véli, hogy Russell elmélete problémás, és
kétes filozófiai előfeltevésekre épít, így nem kellene elfogadnunk.
David Lewis szerint, ahogy vannak igazságalkotók, úgy vannak
hamisságalkotók is (127–130.): „Egy propozíció nemcsak annak
köszönhetően igaz, mert létezik valami, ami igazzá teszi, hanem mert
nem létezik semmi, ami hamissá tenné. […] Nem a hiány létezik, hanem
a létező hiányzik” (128.). Mindazonáltal Lewis megoldása a hírhedt
lehetségesvilág-realizmus elfogadásával jár együtt (miszerint számos
konkrét téridőbeli lehetséges világ létezik), ami pedig csupán
nagyon kevesek számára elfogadható következmény. Végezetül David
Armstrong úgy véli, hogy bizonyos totalitás körülmények (totality
states-of-affairs) mellett kellene elköteleződnünk, amelyek olyan
magasabb rendű körülmények, amelyeknek az összetevői elsőrendű
körülmények, azonban a körülményeknek az ilyen jellegű összefonódása
korántsem problémamentes.
Végül arra jut Kocsis, hogy ismét módosítanunk és korlátoznunk
kellene az igazságalkotás maximalizmusának elvét: „[…]
kénytelen-kelletlen, de elismerjük, hogy vannak bizonyos igazságok,
nevezetesen a negatív egzisztenciális igazságok, amelyeknek nem
tudunk megnyugtató módon igazságalkotót biztosítani, vagyis nincs
olyan entitás, amelynek létezése elégséges ahhoz, hogy igazzá tegye
azokat az igazságokat, amelyek valami nem-létezésével kapcsolatosak”
(138.). Azonban a szerző ezt követően felvázol egy érvet azoktól,
akik nem akarják az újabb korlátozást. Szerintük, ha csak a pozitív
állítások kapcsán találunk igazságalkotókat, a negatív állítások
esetében nem, „akkor miért gondol[juk], hogy van egyáltalán
bármelyiknek is” (139.).
Kocsis azonban nem találja meggyőzőnek az
érvelést – abban igaza van, hogy abból, hogy bizonyos igazságok
esetén kétséges, hogy lennének igazságalkotók, nem következik, hogy
egyetlen igazságnak sincs igazságalkotója. Azonban az ellenvetést
finomíthatjuk azzal, ha azt mondjuk, <abból, ha lehetséges, hogy
bizonyos igazságoknak nincs igazságalkotója, lehetséges az is, hogy
egyetlen igazságalkotónak sincs igazságalkotója. Egyáltalán miért
gondoljuk azt, hogy az igazságalkotás egy megfelelő elmélet, ha nem
épp a szisztematikussága miatt? Ha egy helyen nem működik, mi
garantálja, hogy máshol igen?> Persze ez az észrevétel meglehetősen
általános. Azonban ez leginkább csak azért baj, mert az ilyen
jellegű általános megfontolások hiányoznak a könyvből – egészen
pontosan egy olyan fejezet hiányzik a könyvből, ahol Kocsis
részletesen beszámol arról, hogy mit ért metafizika alatt, mit
tekint a metafizika adekvát módszerének, és mi a viszony a
metafizika és a hétköznapi, intuitív meggyőződéseink közt (vagyis
egy kis metametafizika jól jött volna). Minderre azért van szükség,
mert Kocsis számos esetben épp az intuícióinkra hivatkozva lép túl
bizonyos elképzeléseken (mert egy metafizikai elmélet nem tudja
megőrizni a hétköznapi vélekedéseinket), vagy épp, mert bizonyos
entitásokat „kétes ontológiai státuszúnak” bélyegez (135.). Vagyis,
a kérdés arra vonatkozik, hogy a metafizika a világ (elme- és
nyelvfüggetlen) fundamentális struktúráját írja-e le, a legjobb és
leghasznosabb fogalmi sémánkat adja meg, esetleg a dolgok lényegét?
Kocsis könyve túlságosan is fontos a kortárs vitákban ahhoz, hogy ne
számoljon ezekkel az általános és örök érvényű kérdésekkel.
Noha a kötet stílusa is inkább a pozitívumok közé
tartozik, hiszen nincsenek felesleges kitérők, elnyúló lábjegyzetek,
a felépítése tökéletesen strukturált, valójában könnyen okozhat egy
kis fejfájást is: a könyv rendkívül tömör, érződik rajta, hogy
minden bekezdésbe hatalmas tudásanyagot szorított bele Kocsis.
Miközben igyekszik a lehető legtöbb fogalmat elmagyarázni (bevezetve
természetesen mindegyik be van), ő maga is jelzi, hogy az olvasó
jobban jár, ha támaszkodik a már megjelent hazai tankönyvekre. Ebből
a szempontból a kötet jól tud kapcsolatot teremteni (tartalmi
szinten is) a már fellelhető magyar nyelvű szakirodalommal.
Mindazonáltal sok esetben a magyarázatok inkább tűnnek redundánsnak,
mintsem megvilágító erejű átfogalmazásnak – elvarratlan szálak
természetesen nem maradnak.
A könyvnek azonban számos előnye is van. Külön
említést érdemelnek a fejezetek végén szereplő összefoglalások, az
ontológiai elköteleződés quine-i kritériuma és az igazságalkotás
különbségéről szóló részek, az igazságalkotás és az igazságelmélet,
illetve az igazságalkotás aszimmetrikus és a korrespondencia
szimmetrikus elképzelésének elkülönítése. A szerző keze nyomát
viselő Név- és Tárgymutató kimondottan ritkaságnak számít, és
hatalmas segítséget nyújt a sűrű szövegben fellelhető egyes pontok
visszakereséséhez.
Kocsis László Az igazságalkotás metafizikája című
könyve tehát egy fontos és elsőrendű munka, a nemzetközi
szakirodalmat épp lázban tartó kérdések kiváló feldolgozása és
átadása. A könyv azonban pontosan az, amit ígér: az igazságalkotás
metafizikája, így az olvasó jobb, ha felkészül, hiszen a szövevényes
úton két kézzel kell kapaszkodnia Kocsis mankóiba, azonban a könyv
megéri a fáradtságot. (Kocsis László: Az igazságalkotás
metafizikája. Budapest: L’Harmattan, 2016, 149 p.)
Tuboly Ádám Tamás
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont
Filozófiai Intézet
|
|