A városok és városlakók számának gyarapodása, a
városi kultúra és életforma terjedése átfogó értelemben az
urbanizáció. A világ 7,4 milliárd lakosának ma már több mint fele
városokban él. Az emberiség sok ezer éves technikai és civilizációs
fejlődés után jutott el oda, hogy a mezőgazdasági termelésre
szerveződő faluközösségek népességszámát a városlakók
túlszárnyalják. A városi népesség aránya a Földön 1900-ban még a
15%-ot sem érte el, s 1950-ben is csupán a világ népességének 30%-a
élt városokban. Ezt követően azonban – jórészt a fejlődő országokban
végbement urbanizációs fordulat hatására – a városok részesedése
rohamos ütemben nőtt.
A városok szerepe a világban nemcsak népesedési,
de gazdasági-politikai értelemben is felértékelődött az elmúlt
évtizedek globalizációs hatásai révén. A városoknak a gazdasági
növekedéshez és a foglalkoztatáshoz egyre növekvő a hozzájárulásuk,
ezt ismerte el az Európai Unió, amikor az ezredfordulót követően
kohéziós politikájában a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt
helyezett az élhető, versenyképes városok kialakítására (Rechnitzer,
2007). Emögött az a felismerés áll, hogy a globalizáció hatására a
nemzeti terek egyre inkább felbomlanak, a régiók gazdasága, megújuló
képessége egyre inkább egy-egy nagyobb központ köré összpontosul. Az
országok és régióik versenyképessége ma egyre inkább a bennük
található népesebb városok és agglomerációjuk „teljesítményétől”
függ. Az EU-tagállamok regionális politikájában ezért az elmúlt
évtizedben egyre nagyobb hangsúllyal jelentek meg a városok, illetve
a környéküket is magukba foglaló ún. városrégiók tudatos
fejlesztése. Hazánkban ebbe a sorba illeszkedett már a 2005-ös
Országos Területfejlesztési Koncepció, valamint a 2007_2013 közötti
időszakra megfogalmazott Új Magyarország Fejlesztési Terv is, majd
még inkább az azóta megfogalmazott fejlesztési elképzelések.
Tanulmányunkban a globális és a magyarországi urbanizáció helyzetét,
a hazai városfejlődés főbb jellegzetességeit, a városoknak a
társadalmi-gazdasági életben betöltött szerepét kívánjuk röviden
áttekinteni.
Az urbanizáció globális helyzete
Az urbanizáció, a városi lét hosszú évezredeken keresztül a fejlett
térségek privilégiumának, egyszersmind a fejlettség fokmérőjének
számított. Az ókori nagy öntözéses kultúrák városállamai, a
középkori észak-itáliai és németalföldi városok csakúgy, mint az
ipari forradalom angliai városai infrastruktúrájuk, civilizációs
szintjük tekintetében kiemelkedtek környezetükből. Viszonylagos
fejlettségük alapját technológiai-gazdasági tényezők jelentették,
amelyre magasan fejlett társadalmi lét épült.
A helyzet ugyanakkor a 20. század második felére
alapvetően megváltozott. Míg az 1970-es évek elején a kb. másfél
milliárd városlakó fele-fele arányban élt fejlett és fejlődő
országokban, addig napjainkban a városlakó népesség 75%-a már a
fejlődő világ országaiban él (United Nations, 2014). Ez a jövőben
még inkább eltolódik majd a fejlődő régiók javára, mivel itt a
leggyorsabb a városlakók arányának növekedése. A Világbank becslése
szerint az urbanizáció üteme az alacsony és közepes jövedelmű
országokban ma négyszer olyan gyors, mint a magas jövedelmű
országokban. Már ma Kínában és Indiában él együttesen a világ
városlakóinak kb. egyharmada, s ez az arány a jövőben még inkább
eltolódik majd a fejlődő országok javára.
Európa urbanizációs szintje 74%-kal meghaladja a
világátlagot, ugyanakkor az európai átlagérték mögött jelentős
területi különbségek bújnak meg. A kontinens nyugati országaiban
(Egyesült Királyság, Hollandia, Belgium stb.) 90% feletti az
urbanizációs szint, míg a kontinens délkeleti (balkáni) országai
jelentősen elmaradnak a kontinens átlagától. Az Európán belüli
urbanizációs különbségeket érzékelteti az is, hogy amíg
Nyugat-Európa nagyvárosainak többsége (nem kis részben a globális
migrációból és a vele érkező demográfiai dinamizmusból fakadóan)
növekszik, esetleg stagnál, a kontinens keleti felének városai
szinte kivétel nélkül zsugorodtak az elmúlt két évtizedben. Ebben a
gazdasági szerkezet 1990 után bekövetkezett váltása, a magasan
urbanizált iparvidékek válsága, majd az egyre erősödő
szuburbanizáció egyaránt közrejátszott. A hazai folyamatok jobb
megértése érdekében röviden meg kell emlékeznünk az urbanizációs
ciklusokról (Enyedi, 1988, 2010).
Urbanizációs ciklusok
Az urbanizációs cikluselmélet abból a feltevésből indul ki, hogy a
modern gazdasághoz hasonlóan az urbanizáció sem egy egyenletes, egy
irányba mutató fejlődés, hanem ciklikus, visszaesésekkel,
irányváltásokkal tarkított folyamat. Leo van den Berg és munkatársai
(1982) a népesség és a munkahelyek térbeli mozgása, valamint a
központi város és elővárosai fejlődése alapján négy szakaszt
különböztet meg a modern urbanizáció eddigi története során:
városrobbanás (abszolút koncentráció), szuburbanizáció (relatív
dekoncentráció), dezurbanizáció (abszolút dekoncentráció) és
reurbanizáció (relatív koncentráció). Az urbanizációs ciklus
elméletének gyakorlati adaptálását két tényező nehezíti. Egyrészt az
egyes szakaszok mindig a legfejlettebb országokban jelennek meg (ott
is a centrumtérségekben), s terjednek a fejletlenebb országok felé.
Másrészt a szakaszok nem válnak el élesen egymástól, egy ország
különböző részei is más-más fejlődési szakaszban lehetnek (Enyedi,
1988). Nyugat-Európa országai a második világháború időszakára
eljutottak az első urbanizációs ciklus végére, a háborút követő első
két évtizedre a népesség és a gazdaság relatív dekoncentrációja
(szuburbanizáció) nyomta rá bélyegét, hogy azután a posztfordi
paradigmaváltás az urbanizációból addig kimaradt térségek gyors
fejlődését hozza el az 1970-es évtizedben (dezurbanizáció). A
fejlett nyugat-európai országok városaiban az első sikeres
városrekonstrukciós beavatkozások, valamint a posztfordi technokrata
réteg megerősödése nyomán már az 1980-as évek végétől
reurbanizációra utaló jeleket lehetett találni.
Mindebből a kelet-közép-európai államszocialista
országok érezhetően kimaradtak. Ennek hátterében az állt, hogy a
város és a falu közötti tetemes különbségek mind az infrastruktúra
fejlettsége, mind a szolgáltatások színvonala, illetve a
munkalehetőségek tekintetében a rendszer élete során végig
fennmaradtak, ami egy állandósuló urbanizációt, faluról városba
áramlást eredményezett. Magán a városhálózaton belül voltak ugyan
különbségek, de ezek nem annyira a városok földrajzi helyzetéből,
mintsem a településhierarchiában betöltött szerepükből, s gazdasági
funkcióikból fakadtak (Beluszky, 1999). A rendkívül szigorú
területrendezési-hatósági szabályozás, az elővárosok lakáspiaci
kontrollja gátat szabott a népesség és a gazdaság fokozottabb
kiáramlásának az elővárosi terekbe, így az ipari forradalom
kitermelte „kompakt” város a szocializmus évtizedeiben is tovább
élt. A gazdaság dekoncentrációját a technológiai színvonal sem tette
lehetővé, a tömegszériában termelő, sok tekintetben a fordi
gyáriparra emlékeztető szocialista nagyipar erősen rá volt utalva a
városokra. Ebbe a struktúrába robbant bele a rendszerváltozás, s
hozott igen rövid idő alatt gyökeres fordulatot. Kérdésként merülhet
föl, hogy a piacgazdaság megjelenésével és a hatósági kontroll
lazulásával végbement-e automatikusan egy konvergencia Európa
nyugati és keleti fele között. Beléptek-e a volt szocialista
országok az urbanizációs ciklusok fejlettebb szakaszaiba?
Magyarország urbanizációs fejlődése
Hazánk urbanizációjában a 20. század hozott gyökeres fordulatot.
1900-ban a népesség csupán 13,8%-a élt városokban, s az aktív
keresők több mint kétharmada az agrárszektorban dolgozott (Beluszky,
1999). Magyarország a kontinens déli és keleti felén elhelyezkedő
államokhoz hasonlóan uralkodóan falusias-agrárjellegű volt, bár
jelentős belső területi különbségek jellemezték. Az első
világháborút követő drasztikus területi változások a
településhálózatra is komoly hatással voltak. A kevésbé urbanizált
hegyvidéki és peremterületek elvesztése automatikusan magával vonta
ugyan a városlakók arányának növekedését, ugyanakkor előállt egy
napjainkig tartó kihívás is, Budapest és agglomerációja az ország
térszerkezetében gazdasági-társadalmi szempontból egyaránt
túlsúlyossá vált. A két világháború közötti időszak akadozó
városfejlődésének eredményeként 1950-re a városlakók aránya 36,8%-ra
emelkedett, ami jelentősen elmaradt az 51,5%-os európai átlagtól. Az
ország településállományában ekkor ötvennégy városi jogállású
település volt.
Kelet-Közép-Európában a második világháború után
hatalomra került kommunista rendszerek az ipart és az azt befogadni
képes városokat tekintették a modernizáció és a fejlett nyugathoz
való felzárkózás letéteményeseinek (Kovács, 2002). Ennek megfelelően
a városok előnyt élveztek a falvakkal szemben a fejlesztési források
elosztása (infrastruktúra-fejlesztés, ipari beruházások, állami
lakásépítések stb.) terén, ami a munkahelyek és lakások, s ennek
nyomán a népesség növekvő területi koncentrációjához vezetett. Ez az
időszak hazánkban is az extenzív urbanizáció korszaka, amelynek
során a városlakók aránya 1970-re 46,5%-ra, majd 1990-re 61,8%-ra
nőtt. Kétségtelen az is, hogy a sorozatos várossá nyilvánítások és a
decentralizáltabb területfejlesztési politika jóvoltából az ország
városhálózata is arányosabbá vált. Budapest vízfej szerepe –
legalábbis népesedési szempontból – mérséklődött, a főváros
részesedése a városlakó népességen belül 1949 és 1990 között
46,8%-ról 31,6%-ra csökkent. A szocialista városfejlesztés első
számú nyertesei közé tartoztak az ötvenezer főnél népesebb vidéki
nagyvárosok (többségükben megyeszékhelyek), amelyek az 1971-ben
hatályba lépett Országos Településhálózat-fejlesztési Koncepció
(OTK) révén erősen privilegizált helyzetbe kerültek a központi
pénzelosztások terén.
Sajátosan alakult a politika által elismert
városok köre az elmúlt évtizedekben. Magyarország az országok azon
csoportjába tartozik, ahol bonyolult kritériumrendszer alapján az
állam (ti. a mindenkori kormányzat) maga határozza meg, hogy mely
település „érdemes” a városi rangra. A városi jogállású települések
köre az 1980-as évekig lassabban, majd gyors ütemben nőtt. 1970-ben
73, 1980-ban 96 városa volt az országnak, ami 1990-re 166-ra nőtt.
Ebben a folyamatban mérföldkő volt az 1989-es rendszerváltó év,
amikor negyvenegy községből lett város, többségüknél a cím a
szocialista korszak kárpótlásának volt tekinthető. Ezzel a városi
rangú és ténylegesen városi funkciókat betöltő települések köre
nagyjából átfedésbe került. Ezt követően azonban nagyszámú
funkcionálisan, társadalmi-gazdasági és településképi szempontból
egyaránt falunak minősülő település „emelkedett” városi rangra. Az
emelkedés valójában szimbolikus volt, hiszen az új városok nem
kínáltak lakóik számára magasabb szintű szolgáltatásokat, igaz,
állami támogatásuk sem nőtt érdemben.
A folyamat eredményeként ma 346 városi jogállású
települése van hazánknak. 1990 óta tehát 180 új város született
Magyarországon, köztük az 1000 lakosú Pálháza, vagy az 1300 fős
Igal. Ezzel hazánk a jelenlegi 71%-os urbanizációs szintjével
látszólag megközelíti az európai kontinensátlagot (73%), ha azonban
eltekintünk az 1990 óta városi címet szerzett, és a szó szoros
értelmében városnak aligha nevezhető településektől, akkor a magyar
urbanizációs szint valójában 59,2%-os, ami horribile dictu elmarad a
rendszerváltozáskor mért értéktől. A rendszerváltozást követően a
városi címet viselő települések megkétszereződése mellett érdemi
urbanizáció, organikus várossá fejlődés igen ritka volt, s ez is
döntően két településkörre koncentrálódott, egyfelől az
idegenforgalom által frekventált gyorsan modernizálódó településekre
(Balaton-parti városok, fürdőhelyek), másrészt a nagyvárosok (kivált
Budapest) környékén elhelyezkedő, gyors népességnövekedésen
keresztülment elővárosokra.
A számokban mért urbanizáció a politika erőteljes
befolyása, a fentiekben leírt definíciós problémák és kérdőjelek
miatt igen keveset árul el a lényegről, hogy a magyar társadalom az
elmúlt évtizedekben mennyire vált urbánussá, a városok milyen
mértékben szolgálják az ország gazdasági fejlődését, vagy épp
mennyiben járulnak hozzá az ország versenyképességéhez. A
statisztikai adatok puszta értelmezése helyett ezért célszerű inkább
magukra az urbanizációs folyamatokra koncentrálni.
Az 1990 utáni városfejlődés jellemzői
A rendszerváltozás új korszakot nyitott az ország városfejlődésében
is, az urbanizáció politikai-gazdasági keretfeltételei gyökeresen
megváltoztak. A korábbi időszakra jellemző erősen centralizált, a
források központi elosztásán alapuló város- és területfejlesztési
politikát felváltotta egy demokratikusabb, a helyi kezdeményezésekre
jobban építő, s ezzel együtt a spontán folyamatoknak tágabb teret
engedő modell. 1990 után a településméretből, illetve jogállásból
fakadó hátrányok mérséklődtek. A városok korábbi kiváltságos
helyzete megszűnt. Valamennyi településnek önálló önkormányzata van,
önállóan döntenek fejlesztési prioritásaikról, az ehhez szükséges
költségvetési források népesség-, illetve feladatarányosan kerülnek
elosztásra. Az urbanizáció folyamatának vezető erejévé a piac, ill.
a települések versenye vált (Enyedi, 1995). Ennek nyomán a korábbi
szocialista egyenlőtlenségeket felváltották a neoliberális
urbanizmus korábbiakhoz képest sokkal markánsabb területi
egyenlőtlenségei (Timár, 2010).
A szabadpiaci viszonyok helyreállításával
lehetővé vált a tőke és technológia, valamint az azokat hordozó
transznacionális vállalatok szabad beáramlása. Mindez elősegítette
az ország betagozódását a világgazdaságba, fölerősítette a
globalizáció jelenségét, egyben nagyfokú versenyt generált a
gazdaság szereplői között. Ennek eredményeként hazánkban is viharos
gazdasági szerkezetváltás ment végbe, egész iparágak épültek le,
kiterjedt ipari válságtérségeket hagyva maguk után. A szabad,
korlátozásoktól mentes ingatlanpiac létrejötte pedig lehetővé tette
a társadalom módosabb, családi házba vágyó tagjai számára, hogy
elszakadjanak a nagyvárosoktól, és – pár évtizedes késéssel követve
a nyugati mintát – az elővárosokba költözzenek.
A városi szétterülés hatásai
1990 után a népesség vándorlásának fő iránya hazánkban már nem a
falvakból a városokba mutatott, hanem előbb a népesebb városokból az
azokat körülvevő falvakba, kisvárosokba (szuburbanizáció), majd 2000
után olyan távolabbi térségekbe (például: Dunakanyar,
Balaton-felvidék), |
|
amelyek korábban kimaradtak a tömeges
urbanizációból (dezurbanizáció). A szétterülés (urban sprawl)
folyamata városaink körül szabályozatlanul, külső kontroll nélkül
ment végbe, jelentős feszültségeket gerjesztve. A feszültségek egyik
forrását a természeti táj „belakása”, illetve korábban mezőgazdasági
művelés alatt álló területek átminősítése jelentette. A „spontán”
szuburbanizáció nyomán jelentősen átalakult a városaink körüli
területhasználat, felgyorsult a zöldterületek zsugorodása,
természeti értékek pusztultak, miközben nyugati mintára
kereskedelmi, logisztikai központok nőttek ki a földből.
Számításaink szerint a Budapesti agglomeráció nyolcvan településén a
lakás-, gazdasági és szabadidős célokra szolgáló felszín kiterjedése
1959 és 2014 között 180-ról 411 négyzetkilométerre nőtt.
Az urbanizáció környezeti fenntarthatósága a
városaink körül végbemenő folyamatok hatására erősen
megkérdőjeleződött. A posztszocialista urbanizáció egyik környezeti
kihívása éppen az, hogy miközben a városok belsejének ökológiai
lábnyoma az ipar leépülése, a fűtési és közlekedési rendszerek
modernizációja, a szelektív hulladékgazdálkodás terjedése, valamint
a zsugorodó népesség csökkenő fogyasztása nyomán érezhetően
csökkent, addig az elővárosok környezeti terhelése a lakosság
fokozódó energia-, víz- és tápanyagfogyasztása, valamint
hulladékkibocsátása révén, továbbá a pazarló területhasználat, a
fokozott forgalom eredményeként látványosan növekedett.
Kihívást jelentett a szuburbanizáció társadalmi
oldalról is. A városi népesség kirajzásával a munkahely és lakóhely
korábban jellemző viszonylagos területi egyensúlya felborult, mind
több munkavállaló kényszerült arra, hogy munkahelye után menjen.
Mindez azt eredményezte, hogy az ingázók aránya a foglalkoztatottak
körében 1990 és 2011 között 25,3%-ról 34,5%-ra nőtt (1. táblázat).
Az ingázás negatív hatásai egyértelműek, hiszen amellett, hogy
jelentős fogalmat, zsúfoltságot gerjeszt bizonyos útvonalakon, az
ingázó szabadidejének nem elhanyagolható részét úton tölti, mindez a
pihenés, a családi és társas kapcsolatok rovására megy.
A rendszerváltozás előtt az ingázók többsége a
falvakból a városokba járt dolgozni, sokszor nagy távolságot
áthidalva és tömegközlekedési eszközt (vasút, távolsági busz)
igénybe véve. A városi szétterülés nyomán a lakóhelyi
szuburbanizáció eredményeként megnőtt az elővárosokból a központokba
történő, viszonylag kis távolságra irányuló mozgások szerepe,
amelyek egyre nagyobb hányada személyautóval történik.
De megfigyelhettünk egy ezzel ellentétes
térfolyamatot is, amelynek hátterében az állt – különösen az
ezredfordulót követően –, hogy mind több termelőtevékenység és
szolgáltatás települt ki a városokat (kivált a nagyvárosokat) övező
térbe. A folyamat fő mozgatórugói az autópálya- és gyorsforgalmi
úthálózat kiépülése, a növekvő motorizáció, az elérhetőség mint
gazdasági tényező felértékelődése, a globális tőkebefektetések
növekvő térigénye és a társadalom életmódváltása (például a
belvárosi üzletek helyett a bevásárlóközpontok preferálása) voltak.
Az így végbemenő gazdasági szuburbanizáció révén az elővárosi
terekben dinamikusan növekvő jövedelemtermelés és fogyasztás vált
megfigyelhetővé. A munkahelyek szuburbiákba költözése nyomán
csökkent a faluról városba irányuló hagyományos munkaerőmozgás
(ingázás) szerepe, növekedett ugyanakkor a központi városból az
elővárosokba, illetve az elővárosok közötti ingázás súlya (Kovács et
al., 2015).
A városok növekvő gazdasági szerepe
A globalizálódó gazdaságban a munkahelyek növekvő térbeli
koncentrációja figyelhető meg (Nagy, 2010). Hazánkban 1990 után, ha
nem is drasztikusan, de a településhierarchia felsőbb szintjei felé
tolódtak a munkahelyek. 1990-ben a százezer főnél népesebb hazai
városokban volt a munkahelyek 38,8%-a, ami 2011-re 40,7%-ra
emelkedett (míg a százezres városok országon belüli népesedési súlya
számottevően csökkent). Ugyanezen időszak alatt az ötezer főnél
kisebb települések részesedése a munkahelyekből 18,8-ról 17,5%-ra
csökkent. Hogy nem következett be még nagyobb eltolódás a
településhierarchia felsőbb szintjei felé, az valószínűleg a
közmunkaprogramok időközben megjelenő tompító hatásainak is
betudható (Kovács et al., 2015).
Az egyértelműen kimutatható, hogy a kisvárosi
munkaerőpiaci mikrokörzetek száma a rendszerváltozás óta csökkent
(Pénzes et al., 2014). A néhány ezer fős, közvetlen környékük
szervezésében, ellátásában – különösen a kis- és aprófalvas
térségekben – korábban oly fontos szerepet játszó kisebb
munkaerőpiaci központok (nem feltétlenül városok) többsége
elsorvadt. 1990 után az ott található állami és szövetkezeti
munkahelyek többsége jogutód nélkül megszűnt, a globális tőke
számára pedig nem jelentenek vonzerőt. Magyarországon a város-vidék
sikertelen integrációjának egyik oka éppen a kisebb központok
(jellemzően ötezer fő alatti települések) leszakadása. Az ebbe a
kategóriába tartozó települések sűrűsége, fejlettségi szintje jól
ismert történelmi okok miatt hazánkban jóval alacsonyabb, mint a
nyugat-európai államokban. Többségük az 1990 utáni átmenetben
nemhogy mikrokörzetük, de saját lakosságuk foglalkoztatását sem
tudta maradéktalanul kielégíteni. Sokan kényszerültek emiatt a
nagyobb hazai városok vagy nyugat-európai célpontok felé vándorolni
az elmúlt időszakban. Ennek nyomán nőtt azon térségek száma, ahol
nincs megfelelő ellátási központ, és nincsenek kapcsolódási pontjaik
a fejlesztési interakciókhoz (Rechnitzer, 2007, 695.).
Szegregáció
1990 után az államszocialista korszak egyenlősítő politikáját
felváltotta a szélsőséges egyenlőtlenségeket termelő neoliberális
rendszer, s a munkaerőpiacon a jövedelmi különbségek markáns
növekedése volt megfigyelhető. A jövedelemeloszlás Gini-mutatója
1987 és 2004 között Magyarországon 0,236-os értékről 0,355-re
emelkedett (Éltető – Havasi, 2009). Ez még messze van ugyan az
extrém társadalmi szétszakadást jelentő 0,4-es szinttől, de hazánk a
rendszerváltó országok azon csoportjához tartozott
(Lengyelországgal, Romániával és Bulgáriával együtt), ahol a
polarizáció erőteljesebb volt. A jövedelmi egyenlőtlenségek
növekedése Budapesten (1987: 0,252; 2004: 0,362) volt a
legerőteljesebb, de a vidéki városok átlaga is jóval meghaladta a
falvak átlagértékét.
A jövedelmek polarizálódása a városok belső
tereiben az eltérő jövedelemszintű csoportok növekvő
szegregációjához vezetett. Városainkban a rendszerváltozást követően
új, magas státusú lakónegyedek jöttek létre, gyakran lakóparkok
formájában, amelyek zárványként ékelődnek be a városok szövetébe.
Eközben erősödött az alacsony státusú népesség szegregációja is. A
hátrányos helyzetű csoportok (alacsony iskolázottságú és jövedelmű
népesség) főleg azokba a városrészekbe szorulnak vissza, ahol a
legöregebb a lakásállomány, nagy a laksűrűség, rossz a lakások
felszereltsége, és hiányosak a szolgáltatások (Szirmai, 2007). Az
1990 utáni korszak a lakásszektor tulajdonviszonyainak átalakulása,
a szociális bérlakásállomány jelentős részének privatizációja, a
lakásárak erőteljes differenciálódása még markánsabbá tették
városainkban a szegény és gazdag negyedek közötti különbségeket. A
piacgazdasági átmenet nyomán előállt erőteljesebb társadalmi
szegregáció nemcsak a városok belső tereiben, de a városrégiók
szintjén is megfigyelhető volt. A szuburbanizáció a városrégiókon
belül elsősorban a fiatalabb, magas státusú népesség elővárosokba
költözését eredményezte, ami az elővárosi övezet státusának
látványos emelkedéséhez vezetett.
A „Budapest probléma”
A magyar urbanizáció egyik klasszikus kihívása Budapest „vízfej”
szerepe, ami folyamatos településpolitikai vitákat gerjeszt, s
időről időre alapot szolgáltat a Budapest–vidék ellentétek
szítására. A probléma gyökerei a trianoni határmeghúzásokhoz,
illetve Nagy-Budapest létrehozásához nyúlnak vissza. Az 1950-es
kommunista közigazgatási reform során huszonhárom elővárost
csatoltak a korábbi Kis-Budapesthez, amelynek eredményeként Budapest
közel 1,6 millió fősre nőtt, a fővárosban élt az ország akkori
lakosságának 17,4%-a. 2015-ben Budapest népességszáma 1 millió 757
ezer fő volt, itt élt az ország lakosságának 17,8%-a. Több mint hat
évtized alatt tehát e téren szinte semmi nem változott, továbbra is
óriási űr tátong a főváros és a második legnépesebb magyar város
(Debrecen: 204 ezer fő) között. A kihívást ugyanakkor nem is ez
jelenti, sokkal inkább a főváros (és agglomerációjának) egyre
növekvő gazdasági, technológiai és humán erőforrásban megnyilvánuló
túlsúlya.
Az ország legurbanizáltabb térsége, a
Közép-Magyarország régió (Budapest és Pest megye együttese) 1994-ben
az ország GDP-jének 41,6%-át adta. A mindenkori kormányok területi
nivellálódást célul tűző politikája, és az ezt szolgáló, arányaiban
egyre növekvő európai uniós területfejlesztési források ellenére
Közép-Magyarország részesedése az országban megtermelt jövedelemből
2014-ben már 47,7% volt. A budapesti várostérség előnye a gazdaság
motorjának számító kreatív tevékenységek terén is fokozódik (Kovács
et al., 2011). A budapesti agglomeráció (a főváros és a körülötte
fekvő nyolcvan település) részesedése a kreatív tudásgazdaságban
(média, IT-szektor, K+F stb.) foglalkoztatott munkaerőből 1999 és
2011 között 40,5%-ról 46,2%-ra emelkedett.
Budapest és nagyvárosi régiója nemcsak
társadalmi-gazdasági, de igazgatási szempontból is folyamatos
kihívást jelent a rendszerváltozás óta. A nemzetközi trendek a
nagyvárosi kormányzatok jelentőségének növekedését igazolják
(Hegedüs, 2008). Ezt Budapesten az 1990-ben létrehozott kétszintű
igazgatási rendszer rendre sikerrel fékezte, amely a főváros és a
kerületek sorozatos konfliktusában, az egymás ellenében történő
politizálásban öltött és ölt ma is testet. A nagyváros és vidékének
egységes tervezési-igazgatási rendszerként történő kezelésére
irányuló próbálkozások is rendre kudarcot vallottak. Ennek legutóbbi
példás lenyomata Közép-Magyarország (amely nem azonos a budapesti
várostérséggel) szétválása Budapestre és Pest megyére. Ez végképp
eloszlatja annak lehetőségét, hogy az ország egyetlen világvárosát,
gazdasági motorját, szűkebb-tágabb környékével összhangban
tervezzék, fejlesszék.
A hazai városkutatás jövője
Kelet-Közép-Európában az 1990-es évek elejétől egy piaci alapokon
szerveződő és globális hatásoknak erősen kitett városfejlődés indult
meg, amely addig nem tapasztalt urbanizációs folyamatokat, egyben a
városhálózat gyors ütemű belső differenciálódását eredményezte. A
térség országai, így hazánk is alapvetően konvergenciát mutatott a
városfejlődés terén a kontinens fejlettebb nyugati államaihoz. Már
az átmenet első éveiben megjelent a szuburbanizáció, majd az
ezredfordulót követően a dezurbanizáció és a reurbanizáció is
kimutathatóvá vált, jelezve a városfejlődés erőteljes globális
beágyazódását. A mai magyarországi városi térfolyamatok szervesen
illeszkednek a globális kapitalizmus egyenlőtlenségeket termelő
urbanizációs modelljébe. A transzformáció lezárultával ugyanakkor a
hazai urbanizációs kutatásokban a hangsúlyt célszerű egyre inkább a
fenntartható városfejlődés kihívásaira, a lokális
társadalmi-környezeti konfliktusokra helyezni. Ehhez a hazai
városkutatásnak társadalomelméleti és módszertani szempontból
egyaránt új impulzusokra lesz szüksége.
A tanulmány az OTKA (K105534) támogatásával készült.
Kulcsszavak: urbanizáció, városhálózat, város-vidék,
szuburbanizáció, ingázás, területi differenciálódás, munkaerőpiac,
marginalizálódás, Magyarország
IRODALOM
Beluszky Pál (1999): Magyarország
településföldrajza. Pécs: Dialóg Campus Kiadó
Berg, Leo van den – Drewett, Roy –
Klaasen, Leo H. – Rossi, Angelo – Vijverberg, Cornelis H. T. (1982):
Urban Europe: A Study of Growth and Decline. Oxford: Pergamon
Enyedi György (1988): A városnövekedés
szakaszai. Budapest: Akadémiai Kiadó
Enyedi György (1995): Városverseny,
várospolitika, város-marketing. Tér és Társadalom. 9, 1–2, 1–3. •
WEBCÍM
Enyedi György (2010): Az urbanizációs
ciklus és a magyar településhálózat átalakulása. In: Barta Györgyi –
Beluszky Pál – Földi Zsuzsa – Kovács Katalin (szerk.): A területi
kutatások csomópontjai. Pécs: MTA Regionális Kutatások Központja,
107–120. •
WEBCÍM
Éltető Ödön – Havasi Éva (2009): A hazai
jövedelemegyenlőség főbb jellemzői az elmúlt fél évszázad jövedelmi
felvételei alapján. Statisztikai Szemle. 87, 1, 5–40. •
http://www.ksh.hu/statszemle_archive/2009/ 2009_01/2009_01_005.pdf
Hegedüs József (2008): A nagyvárosi
kormányzatok és az önkormányzati rendszer. Tér és Társadalom. 22, 1,
159–176. •
WEBCÍM
Kovács Zoltán (2002): Az urbanizáció
jellemzői Kelet-Közép-Európában a poszt-szocialista átmenet idején.
Földrajzi Közlemények. 126, 1–4, 57–78.
Kovács Zoltán – Egedy Tamás – Szabó
Balázs (2011): A kreatív gazdaság földrajzi jellemzői
Magyarországon. Tér és Társadalom. 25, 1, 42–62. •
WEBCÍM
Kovács Zoltán – Egedy Tamás – Szabó
Balázs (2015): Az ingázás területi jellemzőinek változása
Magyarországon a rendszerváltozás után. Területi Statisztika. 55, 3,
233–253. •
WEBCÍM
Nagy Gábor (2010): A világgazdaság és a
globális munkaerőpiac. In: Mészáros Rezső et al.: A globális
gazdaság földrajzi dimenziói. Budapest: Akadémiai Kiadó, 229–248.
Pénzes János – Molnár Ernő – Pálóczi
Gábor (2014): A helyi munkaerő-piaci vonzáskörzetek az ezredforduló
utáni Magyarországon. Területi Statisztika. 54, 5, 474–490.
Rechnitzer János (2007): Az európai
regionális politika és városfejlődés. Magyar Tudomány. 168, 6,
692–703. •
WEBCÍM
Szirmai Viktória (2007): A magyar
nagyváros térségek társadalmi jellegzetességei. Magyar Tudomány,
168, 6, 692–703. •
WEBCÍM
Timár Judit (2010): Van-e
posztszocialista urbanizáció? – Néhány gondolat a magyarországi
szuburbanizációról és dzsentrifikációról. In: Barta Györgyi –
Beluszky Pál – Földi Zsuzsa – Kovács Katalin (szerk.): A területi
kutatások csomópontjai. MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs,
121–140. •
WEBCÍM
United Nations (2014): World
Urbanization Prospects: The 2014 Revision (ST/ESA/SER.A/366) •
WEBCÍM
|
|