Bevezetés és rövid helyzetkép
az integrációt követő másfél évtizedről
A hazai egyetemi integráció döntő szakasza több előkészítő fázis
után 2000-ben zajlott le. Az integráció fő céljai közé tartozott a
területi és szakági széttagoltság megszüntetése vagy csökkentése, és
a helyi erők koncentrációjából adódó szinergiák kihasználása az
oktatás és a kutatás terén. Emellett cél volt a meglevő párhuzamos
intézmények összevonása vagy az egyikük felszámolása is. Az
integráció befejezése után működő rektorok számára a vezetés
körülményei és feladatkörei jelentősen megváltoztak. Az egyesülések
eredményeképpen a korábbinál sokkal nagyobb szervezetek jöttek
létre, amelyeknek egyes egységei között komoly érdekkonfliktusok
feszültek, és ezek jelentős része jó ideig vagy akár napjainkig fenn
is maradt. Ezek a konfliktusok egyrészt tisztázásra, másrészt
legalább ideiglenes megoldásra vártak, mely feladatok az új
rektorokra hárultak. Miközben a megszaporodott érdekkonfliktusok
miatt több egyeztetésre és egyeztetői fórumra lett szükség, az új
intézményrendszer számára – hogy csak a legfontosabbakat említsem –
új rövid, közép- és hosszú távú célokat kellett kijelölni. Mindezek
mellett új átfinanszírozási problémák jelentek meg, amelyek
megoldása végett a rektoroknak ki kellett állniuk azért, hogy a
kevésbé keresőképes karokat a gazdaságilag sikeresebbek támogassák.
Az integráció következményeként az új egyetemeknek több külső
partnerük lett, és szélesebb körben működtek együtt a körülöttük
levő vállalatgyűrűkkel, valamint az őket befogadó és körülvevő város
és régió egyéb intézményeivel, köztük mindenekelőtt az önkormányzati
szervekkel. Mindezek mellett egyre nagyobb mértékben
diverzifikálniuk kellett a pénzügyi forrásaikat, mindenekelőtt hazai
és európai pályázatok elnyerésével, valamint a vállalatokkal és az
önkormányzatokkal kialakított együttműködési formák révén. Végül a
belső élet kialakítása, és ezen belül különösen az egyetemen belüli
nyilvánosság fórumainak kialakítása és sikeres menedzselése is új
vezetői feladatok tudatosítását és megoldását tette szükségessé. Az
egyesítést megvalósító és a még közvetlenül annak lépéseiből fakadó
vezetési feladatokat nem célom tárgyalni e tanulmányban, mely egy
kiterjedtebb, tudományszociológiai dominanciájú interdiszciplináris
kutatás része. Ennek keretében hét olyan területet vizsgáltam meg
elsősorban rektori interjúk és másodsorban az interneten elérhető
adatok alapján, amelyek fontosaknak bizonyultak az elmúlt másfél
évtized során. A mélyinterjúk mellett, amelyeket mindig volt
rektorokkal készítettem,1
régebbi kutatásokból rendelkezésemre álltak kutatási nyersanyagként
azok az interjúk is, amelyek még két korábbi OKTK-támogatású
tudományszociológiai kutatás, és egy OTKA-kutatás keretében
készültek. Ez utóbbiak döntő többsége (közel száz interjú)
intézetvezetőkkel, pályázati irodák vezetőivel, de főként tudományos
dékánhelyettesekkel és rektorhelyettesekkel készült. Ez utóbbi
interjúk célja az egyetemi kutatás és innováció szervezeti
formáinak, fejlődésének és problémáinak a feltérképezése volt. E
célkitűzések mellett ezek az interjúk rálátást biztosítottak az
egyetemi és főiskolai integráció kiváltotta előnyökre és
nehézségekre is.
A rektori interjúk, amelyek az elmúlt hat év
során készültek, eredetileg öt fő témakört, illetve működési
területet, éspedig
• szűkebb egyetemvezetési mag kialakítását,
• a finanszírozási források sokrétűségének
létrehozását,
• a színvonalas kutatási centrumok
megszervezését,
• a vállalati és a regionális együttműködést
segítő perifériák létrehozását
• és a vállalati kultúrának az egyetemen belüli
jobb megismertetését
segítettek körüljárni. A kérdésekre adott
válaszok és szóbeli kitérések ezenközben mindegyik témakörben
rávilágítottak az oktatás és kutatás viszonyára, az egyetemi
innovációs hálózat aktuális állapotára, problémáira és a fejlesztési
lehetőségekre, miként az egyetem vezetési területeinek átalakulására
is. Már az első interjúk során kiderült azonban, hogy ez az öt fő
tevékenységi kör, amelyekre a nemzetközi szakirodalomban fokozott
figyelem irányult az elmúlt negyedszázadban, még két fontos
területtel egészíthető ki. Ezek közül az egyik a nemzetköziesedés a
fő egyetemi funkciókon vagy missziókon – az oktatáson, a kutatáson,
a regionális fejlesztésen, a vállalatokkal és a klaszterekkel
történő együttműködésen – belül. A másik a hálózatosodás, vagyis
kihelyezett oktató egységek – szakok vagy akár karok, kisebb helyi
kampuszok – kialakítása az országon belül és a szomszédos
országokban. A hazai szakirodalom már mindkettővel foglalkozik
(Hrubos et al. 2012b, 135–146., 105–107). A fenti öt működési
terület tehát kiegészült kettővel (5+2), éspedig
• a nemzetköziesedéssel
• és a hálózatosodással, a hálózatok
fenntartásával és bővítésével.
Az utóbbi fontosságát az a tény is alátámasztja,
hogy az egyetemi integrációs folyamat közvetlen eredménye lett az
is, hogy az intézményi széttagoltság megszüntetése több helyen is
automatikusan az új egyetem hálózatba széttagolt felépítését
eredményezte, mert a más városokban levő, becsatolt kisebb
intézmények, főiskolák karokként vagy intézetekként működtek tovább
úgy, hogy a helyükön maradtak. A hálózatosodás hazai kibontakozását
jelentős mértékben elősegítette a regionális és országos szintű
politikai és szakpolitikai lobbitevékenység is.
Az említett hét (5+2) kiemelkedően fontos,
egymástól egyébként nem teljesen szétválasztható terület hazánkban
az elmúlt mintegy másfél évtized során az egyetemfejlesztés fő
területei közé emelkedett. Ezek közül jelen tudományszociológiai és
interdiszciplináris jellegű tanulmányban csak az elsővel
foglalkozom, és azon belül is főleg a fő rektori vezetési
területekkel, egymáshoz való viszonyaikkal, valamint ezek és a
megerősített, szűkebb vezetői mag közötti viszonnyal. E mag
létrehozása lényegében elmozdulás a régi önigazgatásos modell
bürokratikus merevségétől a „menedzsmentszemléletű vezetés”
rugalmassága felé (Meier – Schimank, 2004, 9–99.) – egy köztes
reformmegoldás a hagyományos modell és a vállalatvezetés-szerű
modell között. A tanulmány további feladata kimutatni azt, hogy a
vezetéstudományból átvett fogalmak és koncepciók, bár jelentős
mértékben felhasználhatók a rektori vezetési területek elemzéséhez,
korántsem elegendőek, és lényeges módosításokra és kiegészítésekre
szorulnak. Emellett új fogalmak bevezetésére is szükség van olyan
vezetési funkciók jelölésére, amelyek a vállatoknál nem fordulnak
elő vagy nem jellemzőek.
Néhány alapvető különbség az egyetemi
és a vállalati vezetés között
A gazdaság világában alkalmazott vezetéstudomány első klasszikus
művei a műszaki tudományok keretében születtek meg.2
Ha a gazdaság alkalmazott vezetéstudományi ismeretek,
közelebbről pedig a menedzsment diszciplínája felől vizsgáljuk az
egyetemi vezetés sajátosságait, akkor
• a tervezést,
• a szervezést,
• az irányítást (ellenőrzést)
• és a szervezet tagjai magatartásának
befolyásolását az érdekegyeztetéssel együtt
mint funkciókat ugyanúgy el lehet különíteni. Egy
másik vezetéstudományi fogalomrendszer három alapvető vezetési
feladatkört választ szét: a menedzsmentet, azaz a napi működés
levezénylését, a stratégiaalkotást (leadership), vagyis a távlati
célok kialakítását és a főbb megvalósítási feltételeik
meghatározását, valamint a kormányzást (governance), amelynek fő
tartalma az érdekegyeztetés. Mivel elemzésemben a vállalatvezetés
fontos kategóriáit alkalmazom, ezért szükségesnek látszik az is,
hogy felhívjam a figyelmet az egyetem és a vállalat közötti nagyon
lényeges különbségekre.
A legfontosabb rektori vezetési feladatkörök
leírásához sem az első felosztás, sem a második nem elegendő teljes
mértékben, mert ezekbe nem lehet besorolni az egyetemek esetében
kiemelkedően fontos képviseleti funkciót. Ugyancsak nem lehet ezek
közé besorolni egy különleges területet: ez a régi, sőt mondhatni,
nagyon régi, a középkorig visszanyúló szakrális vezetői és egyben
hagyományőrző rektori vezetési feladatkör, amelyet a rektor a
különféle, tipikusan egyetemi rendezvények és szertartásszerű
események – úgymint egyetemi polgárrá fogadás, diplomaátadás,
doktorrá avatás – során gyakorol. Mindezekhez szorosan kapcsolódik
az egyetemi polgárok – hallgatók, oktatók, kutatók és más
alkalmazottak – identitásérzése. Az egyetemi hallgatók a legújabb
időszakban is kifejezetten igénylik ezeket a szertartásokat. A
hagyományőrző funkciónak fontos része az, hogy a rektor az egyetemet
és vezetését a belső nyilvánosság előtt is képviseli.
Nagyon jelentős különbség a gazdasági szervezetek
és az egyetemek között, hogy a vállalati menedzsereket felülről a
tulajdonosok, vagy a részvénytársaságot alkotó tulajdonosok gyűlése,
vagy az igazgatótanács választják meg. Ezzel szemben az egyetemi
tisztségek viselőit alulról választják meg, és fölülről csak
jóváhagyják ezt, és ezért ők másfajta legitimitású pozícióval
rendelkeznek az alárendeltjeikkel szemben. A rektorok az egyetemi és
főiskolai tanárok, esetleg docensek köréből emelkednek ki, és oda is
térnek vissza, és ezért számíthatnak arra, hogy részrehajló vezetési
stílus esetén – a viszonosságra hivatkozva – az új rektor az elődje
által valamely tanszéknek, intézetnek vagy karnak biztosított
túlzott előnyt visszaveszi, a korábban hátrányos helyzetbe
kerülteket pedig kompenzálja. Ez fontos érv a mellett, hogy az
érdekegyeztetés mint rektori feladatkör lelkiismeretes és több
szintet átfogó gyakorlására nagy figyelmet kell fordítani.
Az egyes rektori vezetői feladatkörök
részletesebb elemzése: a menedzsmentfunkciók és a további vezetési
területek
Az egyetem működésének szervezése és irányítása • A menedzselés
szervezési és irányítási funkcióinak jelentős részeit képezik a
következők: „Szervezetbe rendezett cselekvések irányításáról van
szó, ami magyar szóhasználat szerint ügyek intézését, a dolgok
kézben tartását, igazgatását jelenti.” (Barakonyi, 2004, 178.) A
szervezés és az irányítás funkciójához tartozik, hogy a szervezet,
adott esetben az egyetem vagy főiskola napi olajozott működése
biztosítva legyen, és az ehhez szükséges napi döntések
megszülessenek, azokat végre is hajtsák, és azután az
eredményességüket és hatékonyságukat ellenőrizzék. Így e két funkció
gyakorlásával megbízott egyetemi vezetők, végső soron maga a rektor,
felelősek az oktatás és a kutatás minőségéért, és ezek alapján a
diplomák minőségéért is, továbbá az eszközök és anyagok
beszerzéséért, minőségük megőrzéséért és célszerű felhasználásukért,
a rendelkezésre álló pénzeszközök hatékony kezeléséért (Barakonyi,
2004, 179.). A tervezés menedzsmentfunkcióhoz tartozik a közép- és
hosszú távú célok kijelölése és elfogadtatása, valamint a
megvalósíthatóságuk alapvető feltételeinek tisztázása és a
megteremtésükre való törekvés. Ha már e célok megfogalmazódtak és
elfogadtattak, akkor a megvalósításuk napi szinten és rövid távon a
szervezés és az irányítás menedzsmentfunkcióit ellátó vezetők kezébe
megy át. Az egyetem egészének e két utóbbi funkció gyakorlásán
keresztül történő működtetése, napi vezetése többnyire nem igényli a
legfelsőbb szintű beavatkozást, ezért e napi terheket nem a rektor
szokta magára vállalni, hanem átruházza őket helyetteseire, például
az általános rektorhelyettesre, vagy más vezetőkre, az egyetem
főtitkárára vagy a rektori hivatal vezetőjére, más részét pedig a
gazdasági igazgatóra, akikkel rendszeresen konzultál. Számtalan más
feladata mellett ezekkel nem terhelheti magát, hiszen akkor elveszne
a részletekben. Az ő látóterébe a szervezés és az irányítás valamely
problémája legfeljebb csak akkor kerül, ha valami súlyosan
akadályozza a napi üzemelést és munkamenetet. Az interjúk tanúsága
szerint a rektorok valóban leginkább a szervezés és a napi irányítás
területét engedték át a szűkebb vezetői mag valamely tagjának vagy
tagjainak. A szervezés és irányítás megvalósításának szintjei
alapvetően megegyeztek a kialakult döntési szintekkel, tehát a
tanszéki, az intézeti, a kari és a rektori hivatali szinttel. A
rektori szint után lefelé tehát a kari (dékáni) szint következett,
és a dékánok vagy helyetteseik szabad kezet kaptak, illetve az ő
felelősségük volt a karok normál üzemeltetése. Az a megvalósított
változtatás, amelynek értelmében a tanszékeket meggyengítették az
intézetek általános kiépítésével az itt vizsgált periódusban
(2001–2015), a szervezés és a napi irányítás egyszerűsítését is
szolgálta.
Amennyire az a kezdeti helyzet alapján
megállapítható, a kancellári rendszer jelentős részt hasít ki a
szervezés és irányítás vezetési területéből. Ezen túlmenően a
kancellár döntési területei a többi rektori menedzsmentfunkció és
egyéb vezetési terület közül a tervezés, az érdekfelmérés és
egyeztetés, valamint a külső képviseleti funkció ügyeihez is erősen
kapcsolódnak. Az a kancellár, aki jól érti az egyetem funkcióit, és
megfelelően ismeri a működési területeit, továbbá elkötelezett annak
sikeressége mellett, jelentős mértékben javíthatja a hatékonyságot
és az eredményességet a szervezési és az irányítási
menedzsmentfunkciók hozzá tartozó tevékenységi köreinek szakszerű
gyakorlása révén. Ugyanakkor a négy fő menedzsmentfunkció alá
tartozó területek további feldarabolása többek között azáltal is,
hogy újabb érdekelteket (stakeholders) és más szereplőket hoznak be
a felső vezetés területére, csorbítja az egyetemek függetlenségét,
jelentősen csökkenti az egyetem mint partner kiszámíthatóságát, és
így gátolja az egyetemek sikerességét, és hátrányba hozza őket
külföldi versenytársaikkal szemben, mert egyes oktatási és kutatási
érdekek háttérbe szorulhatnak. Az egyetemek a kutatóhálózatok
mellett a tudás és a kultúra legjelentősebb központjai egy
országban. Éppen ezért minden olyan állás, funkció vagy intézmény
létrehozása esetén, amely az egyetemek működését és főleg vezetését
befolyásolja, már előzetesen vizsgálni kell a mindezek működéséhez
szükséges tudáshátteret, a tudás beszerezhetőségét és
korszerűsítését, mert erős a valószínűsége annak, hogy éppen az
egyetemen belül van meg a legnagyobb mértékben a szükséges
tudáskészlet és a továbbfejlesztés lehetősége. Éppen a tudás és
kultúra sokféle fajtájának megléte és operatív felhasználhatósága az
egyik fontos érv az egyetemek függetlenségének megtartása mellett.
Az érdekek összehangolása és az egyetemi
kooperáció építése • Az érdekegyeztetés feladatköre több
területet fog át, úgymint a fő szervezeti egységek vezetőivel,
köztük mindenekelőtt a dékánokkal való kapcsolattartást, és mindeme
egységek, de akár egyes egyének és csoportok érdekeinek felmérését
és összehangolását is. Ilyen értelemben a hatalom mérsékelt
megosztása az egyetemi vezetésre is jellemző. A hatalommegosztás
szervezetileg is rögzítve van, amennyiben a rektornak a fontosabb
kezdeményezéseihez szüksége van a szenátus jóváhagyására. Az
érdekegyeztetés vezetői feladatköréhez tartozik az egyetem
működésében érdekelt szereplők és arra hatást gyakorló szervezetek
és csoportok, az érdekeltek – úgymint a minisztérium, helyi
önkormányzatok, civil szervezetek, az oktatói kar, a hallgatói
szervezetek, a szülők, a szakszervezetek, az egyetemet közvetlenül
kiszolgáló vállalkozások – közötti összhang megteremtése is.
Az egyetemi integráció folyamatai és eredményei
eleve a középpontba állították az érdekegyeztetésnek és az
együttműködés kiépítésének feladatait. A rektori interjúk egyik
alanya megemlítette, hogy Nyugat-Európában szintén előfordult, hogy
az egyesülés utáni érdekharcok még tíz évvel később is élesen
folytak. A magyarországi integráció utáni érdekkonfliktusok
erősségét jól jellemezte, hogy akadt olyan egyetem, ahol a rektorok
eleinte éves periódusokban váltották egymást, és mindig más karoktól
jöttek. A szokványosnak nevezhető érdekharcok, amelyek a források
elosztása, felhasználása és a célok meghatározása és elérési módjai
körül folytak, az érdekeiket féltő felekkel való folyamatos, de
legalábbis gyakori konzultációk gyakorlatának fenntartását teszik
szükségessé. Az érdekféltő magatartás sokféle formáját már korábbról
ismerve, majd újra megtapasztalva, több rektor is azt a gyakorlatot
vezette be, hogy mindig mindenkit meghallgatott a fűtőtől az
egyetemi tanárig bezárólag. Már csupán ennek következtében
jelentősen megnőtt a munkaterhelésük, és az is megesett, hogy éves
átlagot tekintve a létrejött beszélgetések körülbelül 85%-át nem a
rektor, hanem a meghallgatott egyetemi dolgozók és a hallgatók
kezdeményezték. Az érdekek feltérképezése és összehangolása mellett
ezt a tevékenységet a humánerőforrásba történő beruházásnak is lehet
tekinteni, hiszen a rektor beavatkozásai világossá tették az
értékválasztásait, döntéseit és módszereit az egyes gyakorlati
ügyekben, illetve szélesebb körben megismertették az egyetemi
polgárokkal az ő sajátos céljait és vezetési stílusát. Ezért idővel
a rektorság első időszakában feltárulkozó érdekkonfliktusok jó része
a kezelés folytán már nem termelődött újra. Az érdekegyeztetési
munkáért cserébe viszont e rektorok sokkal jobban megismerték az
egyes egységek problémáit, és köztük a menedzselés tennivalóit is új
szemszögből láthatták. Így történhetett meg az, hogy noha az
említett módon a rektorok kivonták magukat a napi menedzselés
feladatai alól, és bár időnként beszámolót kaptak a menedzsment
eredményeiről annak legfőbb kivitelezőitől, az érdeksérelmek
meghallgatásával és orvoslásával mégis rálátást nyertek a
menedzsment működésére is.
Az általános rektori meghallgatás mellett –
alulról felfelé haladva – az érdekegyeztetés következő szintjeit a
tanszékek és más, hasonló szintű egységek, ezután az intézetek,
végül pedig a karok és centrumok alkotják. A rektorok hamar átlátták
– és ez a probléma elméleti és szakpolitikai szinten is megjelent –,
hogy az érdekkonfliktusok csökkentése érdekében valamelyest
gyengíteniük kell a tanszékvezetői hatásköröket. Az intézetek
kialakítása ezt a célt is szolgálta, tehát nemcsak azt, hogy
takarékossági okokból csökkentsék az |
|
adminisztrációval foglalkozók számát, és elérjék
a kritikus tömeget a nagyobb pályázatok elnyeréséhez vagy más,
átfogóbb feladatok közös megoldásához. Az érdekegyeztetés minden
szintjének megvan a szerepe a stratégiai döntések előkészítésében
is, de ezek közül kiemelkednek a dékánokkal folytatott, gyakran
stratégiai jelentőségű érdekharmonizációk, mert az itt felvetődő
problémák súlya többnyire jóval meghaladja a más szinteken
jelentkező problémákét. A kari szint erősítése mellett szól az a
tapasztalat is, hogy a külső gazdasági szereplőkkel kari szinten
kötött egyezményekben jobban lehet szavatolni az egyetem és a kar
gazdasági érdekeit.
A kari szintű érdekegyeztetés, amely tehát a
dékánokkal való gyakori és alapos konzultációt is magában foglalja,
különleges helyet foglal el a rektori vezetés egészében, mert minden
menedzsment-feladatkör eredményes betöltésére kihat. Nem közömbös az
sem, hogy a következő rektorhelyettes vagy akár rektor leginkább a
már jelentős vezetési tapasztalatokat szerzett dékánok közül kerül
ki, és ő „vissza tudja adni a kölcsönt”, ha az általa vezetett kart
súlyos érdeksérelem éri. Ez a kölcsönösség, mint a megkérdezettek
közül többen is hangsúlyozták, mindenkor mérséklő tényező az
érdekegyeztetés és a távlati tervek kialakítása terén, és az
egyetemi konzervativizmus egyik tápláló forrása.
Az érdekegyeztetés folyamatos és lelkiismeretes
ellátása az egyik vagy talán a legfontosabb kulcsa a sikeres rektori
működésnek, mert megalapozza a stratégiaalkotás feladatainak
megoldásait és a tervek megvalósítását. Az érdekegyeztetéseknek
megvan a szervezeti és nyilvánosságban élő formája. Az előbbiben az
úgynevezett „szolgálati úton” beterjesztett kívánságokat kell
értékelni, de ehhez a területhez tartoznak a szervezeti egységek
vezetőivel folytatott tanácskozások is. A nyilvánosságban
megvalósuló érdekegyeztetések közé tartoznak az egyetemi fórumokon
elhangzó, vagy például az egyetem saját lapjában megírt javaslatok,
vélemények és ellenvélemények, kritikák értékelései és
hasznosításai. A rektor mint vezető részben abban érdekelt, hogy az
érdekegyeztetés szintjei ne szaporodjanak, részben pedig abban, hogy
a már meglevő szinteken előjövő problémák ne fajuljanak el annyira,
hogy a közvetlenül fölöttük levő szinten ne tudják őket kezelni és
megoldani. A szubszidiaritás elve úgy érvényesül, ha például a
tanszékek közötti feszültségek az intézetvezető érdekegyeztetési és
döntési kompetenciájának hatókörén belül maradnak meg és
kezeltetnek, illetve az intézetközi konfliktusok nem kerülnek ki a
dékánok hatókörén kívülre, esetleg újabb feladatot adva a rektori
vezetési szintnek. A szubszidiaritásnak teret engedve a rektor
bizton remélheti, hogy a dékánokkal való érdekegyeztetésekkel minden
lényeges érdekkonfliktus kezelési lehetőségeinek megteremtéséhez
hathatósan hozzájárul, ha maga azok megoldásának lebonyolításába már
egyáltalán nem is szól bele.
Mivel a legtöbb esetben a valamely nagyobb
egyetembe betagolt főiskolák egyetemi karokká váltak, a régi
érdekeket az új környezetben többnyire kari szinten lehetett
megvédeni. Ezek az érdekharcok olyan karközi viszonyokra is
kihathattak, ahol korábban nem voltak erős érdekellentétek. Azokon
az egyetemeken, amelyeknél egyes karok más városokban vannak, az
elkülönültség miatt az érdekharcok csillapítása nehezebb. Az
elkülönültség és a viszonylagos magára utaltság szüli az érdekek
különválását is. Ugyanakkor voltak sikeres kísérletek arra, hogy a
karok egymástól való elszigeteltségét és merev érdekvédelmét olyan
oktatási és kutatási projektekkel oldják, amelyek különböző karok
oktatóit valamilyen átfogó együttműködésbe vonták bele. A karközi
összefogások sem tudják azonban háttérbe szorítani az egyes karokat
mint az egyetem alapvető érdekartikulálási, egyeztető és döntési
szintjeit.
A javaslatot tevő szenátus és a kinevező fölöttes
hatóság biztosította legitimáción túlmenően a rektori hatalom
felépítésének, megszilárdításának és gyakorlásának egyik fő pillére
az érdekek feltérképezésén, a konszenzusok keresésén, tehát a
különféle érdekek összehangolásán nyugszik. Ezen belül különösen
fontos a kari érdekek figyelembe vétele, mivel azok mögött sok
kisebb, gyakran összehangolt érdek húzódik meg. Az ügyes, az
érdekeket eredményesen és hatékonyan harmonizáló egyeztetések
alapozzák meg és erősítik tovább a rektori hatalmat, amely ennyiben
jelentősen különbözik egyrészt a vállalati kormányzástól, ahol az
egyeztetés a tulajdonosok között zajlik, és áttételesen a szervezet
olajozottabb működéséről és így a menedzselés eredményességéről és
hatékonyságáról is szól. Másrészt, a rektori érdekegyeztetés és
kooperációfejlesztés a politikai végrehajtó hatalom gyakorolta
kormányzástól is eltér, amelynek a törvények adta keretek között
nagy kényszerítő ereje és mozgástere van, és így módja nyílik akár
nagyon erős érdekek háttérbe szorítására, sőt olykor teljes
felszámolására is, és nincs szüksége folyamatos egyeztetésekre a
parlamenti többséggel sem, ha következetesen a többségi párt vagy
koalíció programját hajtja végre.
Az érdekegyeztetési szintek egyáltalán nem
függetlenek az egyetemeken belül kialakult, kisebb-nagyobb részben
szervezeti jellegű hierarchiáktól, és különösen nem az oktatási,
kutatási, ipari és mezőgazdasági együttműködési, valamint más
teljesítmények alapján kialakult meritokratikus hierarchiáktól,
amelyeket az egyetemi címek – tanársegéd, adjunktus, docens és
egyetemi tanár – csak részlegesen jeleznek. A pénzügyi források
sokrétűvé tételével különös megbecsülés jár a jó pályázóknak,
akiknek további sikerességéhez erős egyetemi érdekek fűződnek. A
rektori érdekharmonizációknak ezekre a másodlagos hierarchiákra is
tekintettel kell lenniük.
Tervezés: az egyetem rövid, közép- és hosszú
távú céljainak kialakítása • Az egyetem menedzselésének negyedik
klasszikus területe a stratégiaalkotás, a rövid, de főleg a közép-
és hosszú távú tervezés és ezek alapján a fő célok megfogalmazása. A
négy menedzsmentfunkció közül – az érdekegyeztetés és a magatartások
befolyásolása mellett – a rektorok leginkább ezt tartották meg
maguknak, még akkor is, ha esetleg – viszonylag új jelenségként –
már stratégiai rektorhelyettes is működött mellettük. A
stratégiaalkotást minden meginterjúvolt rektor az egyik legsajátabb
feladatkörének tartotta, és nagy figyelmet fordított rá.
A jövőformálás a vezetett intézmény jövőjének a
megtervezését és alakításának elkezdését jelenti egészen addig, amíg
az ezzel kapcsolatos körvonalazódó feladatok már átkerülnek a többi
menedzsmentfunkció területeire. A jövőformálásnak mindazonáltal
lehetnek negatív hatásai is, amennyiben a felsejlő új feladatok vagy
az egyetemi működési területek felmérései valamely szervezetrész
lassú elsorvasztását vagy akár gyors lerombolását követelik meg
(Barakonyi, 2004, 182.)
Ebben az esetben az érdekegyeztetés és a
szervezés feladatköréhez tartozik a nehéz lépések előkészítése és az
érintettek kárpótlása, elhelyezése.
Az érdekek egyeztetése, mint erre már utaltam, az
egyetem vezetésében központi fontosságú. Ebből következik, hogy egy
stratégia csak akkor erős és megvalósítható, ha a vezetői szinteken
belüli érdekegyeztetéseken alapul. Kiváltképpen érvényes ez olyan
stratégiai tervekre, amelyeknek megvalósítása túlnyúlik a rektori
perióduson. A stratégiai tervek kialakítását illetően szélesebb körű
az a vélemény a rektorok körében, hogy az előkészítési és döntési
folyamatokba be kell vonni a dékánokat is, mert így a karok érdekei
nem, vagy csak kisebb mértékben sérülnek a tervezett változtatások
végrehajtásánál.
Az eredményesség és a hatékonyság érdekében
létrehozott szűkebb vezetői maghoz a rektori vezetésben kétféle
stílus alakult ki. Közülük az egyik jobban teret nyit a dékánok
számára a stratégiai célok kialakításában, és emellett az
érdekegyeztetés területén is jobban igényli a részvételüket, míg a
másiknál a lényegi döntések egy még szűkebb vezetői magban születnek
meg. Ez utóbbi változatban a dékánok inkább csak a rektor eseti
tárgyalópartnerei, és nem a vezetői mag teljes jogú tagjai. Az
előbbi változat melletti fő érv az, hogy az egyes karokon belüli
helyzetet és az érdekeket eleve csak a dékánok látják át. Nagyobb
számú kar esetén már komoly megterhelés lenne a rektor számára, hogy
karokon belüli folyamatokat ellenőrizzen, és azokba irányító módon
beavatkozzék.
Amikor a rektor olyan szűkebb vezetői magra
támaszkodik, amelyben a dékánok lényegesen kisebb szerepet kapnak, a
rektorhelyettesek erősebb szereplőkké válnak. E változat
megvalósítására egy rektornak igazán csak akkor nyílik lehetősége,
ha a helyetteseit közvetlenül maga választhatja meg, tehát azokat
nem kell valamilyen érdekegyeztetési alku eredményeként mint
delegáltakat elfogadnia. Az ilyen vezetési helyzetben nagyobb
szükség van a rektor széles körű, személyes érdekegyeztetési
tevékenységére, és azon belül a dékánokkal való eseti
egyeztetésekre. Ha a helyettesei kari érdekeket vagy más
érdekszövetségeket is képviselnek, akkor ezért is szükségessé válhat
a dékánok erősebb bevonása a vezetői magba.
A stratégiatervezés összefüggésében az egyetem
eredendő konzervativizmusa jelentős szerepet játszik. Ennek az egyik
gyökere az, ami egyben az egyetem mint a kultúra és a tudomány
folytonosságát biztosító intézmény fő előnye is: az egymás mellett
dolgozó generációk – a kezdő asszisztensektől és demonstrátoroktól
egészen az egyetemen még munkát vállaló nyugdíjas oktatókig – együtt
valósítják meg a tudásátadás láncát, és közös eredményük a kiküzdött
tudás átadása, minőségének fenntartása, továbbá módszertani,
tartalmi és szemléleti megújítása. Többek között ezért sem lehet az
egyetemi struktúrát a vállalatszerűség irányába eltolni. Egy
vállalatnál ugyanis a tulajdonosok vagy a legfelső vezetés
akaratából teljes generációváltást lehet véghezvinni a hatékonyság
és az eredményesség fokozása végett a különféle vezetési szinteken,
és ilyenkor a munkaerő-piaci szabad forrásokhoz folyamodnak. Az
egyetemi tudásátadási lánc szétszakítása vagy jelentős megritkítása
azonban már súlyos gondokat okozhat, arról nem is beszélve, hogy
csak ritkán áll rendelkezésre a munkaerőpiacon megfelelő képzettségű
és gyakorlatú munkaerő. Ha pedig a kutatóképzés területén
vizsgálódunk, akkor még inkább fontos a régebbi és az újabb
generációk folyamatos, egymáshoz kötődő tevékenysége.
A külső képviselet vezetési területe
A rendszerváltozás utáni időszakban a rektor külső képviseleti
funkciója folyamatosan erősödött, köszönhetően elsősorban az
egyetemek valódi önállóságának, a regionális fejlesztési feladatok
megszaporodásának (Hrubos 2012a, 224–225.) és a vidéki
nyilvánosságok felértékelődésének (Szívós, 2010). Az egyetemi
integráció csak ráerősített erre a folyamatra, mivel az egyetemek
méretének megnövekedése a kapcsolatok számának növekedését is
magával hozta. Az egyetem körüli vállalatgyűrűkkel való
kapcsolattartás és együttműködés, amelynek többsíkú bátorítása és
elősegítése szakpolitikai irányvonallá vált, ugyancsak szükségessé
tette, hogy a rektorok és helyetteseik személyes jelenlétükkel
adjanak súlyt valamely vállalati kapcsolat kezdeményezésének vagy
egy szerződés aláírásának. A külső képviselet mint vezetési terület
jelentős kibővítését az a már említett tény is szükségessé tette,
hogy a kari és egyetemi szintű együttműködési megállapodások jobban
elősegítették azt, hogy a vállalatokkal és az önkormányzatokkal
folytatott közös tevékenység pénzügyi eredményeiből a karok és az
egyetem is megkapják a maguk megfelelő részét. Több rektor is
hangsúlyozta, hogy személyes jelenlétük mintegy garanciát jelentett
a másik szerződő fél számára azt illetően, hogy az együttműködést
komolyan veszik, és az hosszú távon is fenntartható lesz.
Az egyetem mint sokoldalú tudáscentrum
közreműködése jelentősen megerősítheti egy régió vagy egy város
pályázati téren mutatott eredményességét. A tudáscentrum jellegből
az is következik, hogy jobban együtt kell működnie a befogadó
régióval, annak helyi képviseleti szerveivel és azok adminisztrációs
egységeivel. Ez a szakpolitika által bátorított együttműködés
szintén magával hozza a külső képviseleti alkalmak megszaporodását.
A szakrális és a tudományos hagyományokat őrző vezetési terület
Az egyetem világát már a középkorban is szerették a befogadó város
és tartomány mindennapi világától elválasztani. A városi polgár
címmel szemben az egyetemi polgár cím mindenekelőtt a különálló
egyetemi joghatóság alá történő tartozást jelentette. Az egyetemi
világ másságát megerősítették a középkori egyetemek sajátos
szertartásai, amelyek egyben a belső nyilvánosság intézményei
voltak. Ezekből a hagyományos rendezvényekből több is megmaradt, és
általuk – esetleg korszerűsített változatban – őrzik a mély gyökerű
hagyományokat. A rektornak mint egyszemélyi vezetőnek, aki az egész
egyetemet megtestesíti, hagyományosan kiemelkedő szerepe van e
szertartásokban. Ezért az ezen a vezetési területen adódó
feladatokat – a megkérdezett rektorok elmondása szerint – nem
szívesen ruházzák át helyetteseikre. E vezetői tevékenység is
hozzájárul ahhoz, hogy az egyetem rektorának megjelenése nagy súlyt
kölcsönöz valamely más, esetleg egyetemen kívüli eseménynek is,
különösen a vidéki egyetemi városokban.
Az egyetem reprezentatív és hagyományőrző
eseményei az intézményen belüli nyilvánosság fontos részeit
alkotják. Ebben is megmutatkozik, hogy az egyetem az emberi
együttműködés két legalapvetőbb, erősen különböző formájának, a
szervezetnek és a nyilvánosságnak a meghatározott arányú egysége –
miként a demokrácia is ilyen egység valamely államalakulat
formájában. Ez az egység és a két forma megfelelő aránya mindkét
társadalmi-gazdasági alakulat történelmi túlélőképességének fő
záloga. Ezért a belső nyilvánosság eseményein való rektori részvétel
minden egyes esetben túlmutat valamely rendezvény konkrét célján,
mert e nyilvánosság fenntartása, helyes működtetése és megvédése
iránti vezetői elkötelezettséget is hatásosan kifejezi.
Záró gondolatok
Eme interdiszciplináris tanulmány elsődleges célja az volt, hogy a
tudományszociológia, valamint a gazdaságszociológia és a
vezetéstudomány eszköztárával bemutassam, hogyan alakultak ki a
szűkebb vezetői magok, melyek a legfontosabb rektori vezetési
feladatkörök, és azoknak milyen tartalmuk van. A szűkebb vezetői
magok létrehozása hazánkban óvatos elmozdulást valósított meg a
bürokratikus modelltől a „menedzsmentszemléletű” vezetési forma
irányába, anélkül, hogy a „vállalati menedzsment” alkalmazásának
túlzását eredményezte volna. A rektorok tapasztalatait feldolgozó
kifejtés remélhetőleg láthatóvá tette, hogy bár jól hasznosíthatók a
vállalati menedzsment egyes kategóriái az elemzésben, mégis, nagyon
jelentős mértékben kiegészítésre szorulnak, és módosítani is kell
őket.
A hazai egyetemek és főiskolák jelentős részének
integrációja, az EU Felsőoktatási és Kutatási Térségébe való
betagolódás és az említett hét (5+2) fejlesztési terület
befolyásolta trendek együttesen kétségtelenül hozzájárultak ahhoz,
hogy az elmúlt tizenöt év alatt az egyetemi vezetési feladatköröknek
a gazdasági vezetők feladatköreitől való eltérései jobban
megmutatkozzanak. Mindez indokolttá teszi a tudomány- és
gazdaságszociológiai kutatási megközelítések további alkalmazását.
E tanulmány az MTA–PE Regionális Innovációs és Fejlődéstani Hálózati
Kutatócsoport kutatási programjának keretében készült 2015–2016-ban.
Kulcsszavak: rektori vezetés, menedzsment, vezetői mag,
érdekegyeztetés, egyetemi funkciók, egyetemi integráció,
tudományszociológia, vezetéstudomány
IRODALOM
Barakonyi Károly (2004): Rendszerváltás
a felsőoktatásban: Bologna-folyamat, modernizáció. Budapest:
Akadémiai Kiadó
Bok, Derek (2005): Universities in the
Marketplace: The Commencialization of Higher Education.
Princeton–Oxford: Princeton University Press
Hrubos Ildikó (2012a): Kíméletlen
verseny – bővülő missziók a felsőoktatásban. Educatio 21. 2,
223–232. •
WEBCÍM
Hrubos Ildikó (szerk.) (2012b):
Elefántcsonttoronyból világítótorony. A felsőoktatási intézmények
misszióinak bővülése, átalakulása. Budapest: Aula Kiadó •
WEBCÍM
Meier, Frank – Schimank, Uwe (2004):
Neue Steuerungsmuster an den Universitäten: Mögliche Folgen für die
geisteswissenschaftliche Forschung. In: Kimmich, Dorothea –
Thumfahrt, Alexander (Hrsg.) (2004): Universität ohne Zukunft?
Frankfurt am Main: Suhrkamp, 97–123.
Pataki Béla (2014): Technomenedzsment.
Bevált módszerek és új utak. (Gyorsuló Tudomány sorozat) Budapest:
L’Harmattan Kiadó
Szívós Mihály (2010): A regionális
innováció és a helyi nyilvánosságok felértékelődése. Tér és
Társadalom. 4, 51–67. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Ezúton is köszönetet
mondok azoknak a rektoroknak, akik időt szakítottak ezekre a
beszélgetésekre, és a legtöbbször kimerítően válaszoltak a
kérdéseimre.
<
2 A vezetéstudományi
fogalmak tekintetében elsősorban Pataki Béla docens
Technomenedzsment. Bevált módszerek és új utak című művének
vonatkozó részeit (2014, 24–29.) tartottam szem előtt. A jelen
tanulmányról megfogalmazott kritikai megjegyzéseit ezúton is nagyon
köszönöm. Az egyetlen eltérés a fogalomhasználatban a
vezetéstudomány mint általános fogalom megtartása, mert a vezetés,
vezető és a származékos fogalmak nagyon mélyen gyökereznek a magyar
nyelvben és számos tudományágban. Ezért széles jelentéstartományaik
redukálása a menedzsment egyik funkciójának jelölésére jelentős
zavarokhoz vezethet a magyar szaknyelvben. A vezetéstudomány
felöleli a gazdaság világában történő vezetés, a menedzsment
tudományágait éppúgy, mint a társadalom más alrendszereiben zajló
vezetési folyamatokkal foglalkozó tudományágakat és
tudományterületeket.
<
|
|