Üvegplafon. A társadalmi nem (gender) kutatói
így nevezik a még vállalható feladatoknak azt az absztrakt
határát, amely transzparens döntési plafonként jelzi a magasabb
vezetői szintekkel járó növekvő terhelést. A kifejezés igen
szemléletes, hiszen arra utal, hogy ezen átlátva felmérhető,
hogy mennyivel nő bármilyen vezetői feladat vállalásával a
munkamennyiség, s ez miként veheti el a családtól az időt.
Stabil támogatás, rendszeres családi és munkahelyi segítség
nélkül a kihívásra adható egyedüli válasz a nem, s ennek
következményei csak ritkán vagy nagyon későn enyhülnek. Sok igen
tehetséges kutatónő tudományos pályája akad el, s nem tudjuk meg
soha, mire lettek volna képesek. Mások, akik rendkívül
teherbíróak, kitartóak és talán szerencsések is abban az
értelemben, hogy környezetük, mindenekelőtt partnerük, elfogadja
és segíti őket, beteljesítik céljaikat, bár pályájuk gyakran
lelassul. Később lesz tudományos fokozatuk, s talán soha nem
derül ki, hogy legalább olyan alkalmasak lennének vezetőnek,
mint férfi kollégáik. Mégis, a mai harmincasok, negyvenesek
generációjában egyre több olyan sikeres nővel találkozunk a
kutatásban és fejlesztésben, akik áttörik ezt a plafont.
Sikeresek, elismertek, a munka öröme tartja őket a pályán, s
közben jó családanyák, s a munka-magánélet egyensúly bajnokai.
Kérdés, hogy milyen további áttörhetetlen plafon vár még a
legjobbakra. Áttörik-e majd a tudományos hierarchiában
legmagasabbnak számító plafont, az akadémikusit, s ha igen,
többeknek sikerül-e, mint az akadémikusnők mai generációjából.
Igen, ha jó irányban sikerül elmozdítanunk Akadémiánkon a
keresési, jelölési és választási gyakorlatot, s jelentős
mértékben tudunk változtatni a sok évtized alatt kialakult
szemléleten. Az előbbi könnyebb, az utóbbi, a megszokásokhoz is
kötött természete miatt jóval nehezebb.
Nemzetközileg ismert és elismert agykutató,
Somogyi Péter akadémikustársunk emeli figyelmünk fókuszába a nők
háttérbe szorulását. Végre! Egyrészt azért, mert nyíltan
beszélünk, vitatkozunk arról a kérdésről, hogy miért oly
alacsony a nők száma az Akadémia tagjai között. Másrészt azért,
mert a 2016. évi akadémikusválasztás adatainak ismeretében úgy
tűnhet, hogy a minden jelölési évben papírra vetett irányelvek a
gyakorlatban nem működnek, nem hoznak áttörést. Somogyi Péter
változtatásra tett javaslata időszerű, bár ő maga is jól tudja,
hogy egy ilyen változás hosszú folyamat, s akkor lesz valódi
előrelépés, ha az akadémikusnők szemérmes hallgatásán, vagy
saját érdemeiket a vitákban csorbulni érző tiltakozásán túl, a
férfiak is megszólalnak. A kérdést együtt kellene megoldanunk,
így jó, ha férfi akadémikustársaink (is) felteszik a kérdést
arról, hogy mik lehetnek a tudományos előmenetel legmagasabb
szintje előtti elakadás okai. Ezeket az okokat és a lehetséges
megoldásokat kereste akadémiai elnökként Vizi E. Szilveszter és
Pálinkás József is. Hiszem, hiszen bizonyítani nem tudom, hogy
aktív szerepvállalásuk miatt is nőtt a megválasztott akadémikus
hölgyek száma 2007 és 2013 között, a legjelentősebben 2007-ben.
Somogyi Péter akadémikustársunk közgyűlési
felszólalásában, most pedig vitaindító írásában is, kérdez,
elemez, javasol. Például arra vonatkozóan, hogy milyen
technikákkal lehetne a jelen helyzeten változtatni. Jó cél
vezeti, hiszen komolyan gondolja, hogy több nő érdemes az
akadémiai tagságra. Bár sokan vagyunk, akik ennek megoldását
többféle módon képzeljük el, azt mindenképpen el kellene érnünk,
hogy a 21. század Magyar Tudományos Akadémiáján többé ne
lehessen „nőmentes” levelezőtag-választás. Somogyi Péter
írásában a célravezető megoldást keresi, s igen szimpatikus
lehetőségeket vet fel, ám a jelenlegi helyzet történeti
előzményeivel nem foglalkozik. Helyette igyekszik kitapintani
azokat a rejtett hálózatainkban élő attitűdöket, preferenciákat,
elfogultságokat, múlt századból hozott szerepfelfogásokat,
amelyek szubjektív falakként tornyosulnak a nyílt válaszok és a
titkos szavazatok között, s jelen vannak a vélt vagy valós
akadémikusi lobbikban. Valóban, lobbik voltak, vannak és
lesznek. Magam veszélyesnek akkor tartom, ha eredményeként a
meritum másodlagos szemponttá válik, és ezzel az annak
képviseletére és megőrzésére hivatott intézménynek árt, annak
jövőjét és megítélését veszélyezteti.
A tudomány és tudományos közélet számos
területét különböző szerepekben megélve sok tapasztalatom van az
Akadémia belső világáról, Köztestületéről és kutatóhelyeiről
egyaránt. A saját perspektíva azonban mindig torzít, így ettől,
amennyire csak tudok, igyekszem elszakadni. Ezért hazai és
nemzetközi adatokra támaszkodva sorolok fel néhány olyan
lehetséges tényezőt, amelyet együtt kellene figyelembe vennünk
ahhoz, hogy valódi változást érjünk el. Meggyőződésem, hogy a
kiválóság, az érdem megítélési megbízhatóságának javulnia kell,
nemtől függetlenül. Ehhez azonban be kell látnunk, hogy a
jelentős elmozdulás tekintetében (1) késésben vagyunk, s ennek
okait nemzetközi kitekintésben és történelmi távlatban érdemes
megvizsgálni, (2) nem a pozitív diszkrimináció a megoldás, (3) a
legmagasabb szinteken szélesre nyílt karrierolló zárható, de
ehhez a szemléletnek is meg kell változnia.
Késésben vagyunk
Késésben vagyunk mint ország. Miért? Mert Európa történelmileg
szerencsésebb országai más utat jártak be a tudományos munka
feltételeinek megteremtésében (is), mint mi. Mi két és fél
évtizede kezdhettünk bele azokba a változtatásokba, amelyeknek
célja volt, sajnos nem azonnal, a professzionális kutatáshoz
szükséges jobb tárgyi és személyi feltételek megteremtése.
Később indultunk el azon az úton, mint azok az országok,
amelyeknek akadémiáira ma csodálattal tekintünk. Somogyi Péter a
meritumot és a nők teljesítményének érzékenyebb értékelését
egyszerre kezelni képes akadémiák közül kettőt említ, a Royal
Society-t és a Leopoldinát. Példaértékű, ahol ma mindkettő tart.
A változás azonban sehol sem egyik pillanatról a másikra
következett be. Sokkal előbb indultak el, s a mi lassan
leküzdhető szemléleti béklyóink már nem, vagy alig jellemzik
őket, tagjaik között a nők száma statisztikailag szignifikánsan
magasabb, mint egy évtizeddel ezelőtt volt. A nők tudományra
való biológiai alkalmatlanságáról értekezni pedig egyik
országban sem szalonképes.
Ám mielőtt azt gondolnánk, hogy az
akadémikusnők alacsony száma magyar jelenség, jó, ha tudjuk,
hogy a nők előmeneteli mutatói igen rosszak az EU
posztszocialista tagországaiban a kutatás, fejlesztés és
innováció intézményrendszerében. Ezeknek a mutatóknak (diploma,
PhD, projektvezetés, bizottsági tagság, közép- és magasabb
szintű vezetői megbízás stb.) a nemek szerinti eltérése
tekintetében sereghajtók vagyunk, jóllehet maga a mintázat
valamennyi országban hasonló. A 2016 elején megjelent SHE
Figures 2015 (gesztor szervezet a Helsinki Group on Gender in
Research and Innovation) adatai szerint azonban mégis van
elmozdulás. 2012-höz képest Magyarországon nőtt a PhD-fokozatot
szerzett, ill. a kutatásban foglalkoztatott nők aránya (a
természettudományi területeken is). Ez előbb-utóbb az
akadémikusi jelölés feltételének tekintett MTA doktora cím
megszerzésében is meg fog jelenni, bár még itt igen nagy a
különbség. Az viszont kifejezetten aggasztó, hogy a magasabb
vezetői pozíciókban alig találunk nőket, s minél magasabb
szintről van szó, annál inkább találkozunk azzal, hogy egyetlen
nő beválasztásával, kinevezésével a nők száma 100%-kal javulhat.
De térjünk vissza az akadémikus hölgyekhez, s nézzük a késés,
lassulás néhány további okát!
Történelmi örökségként hozzuk magunkkal az
előző rendszer felsőoktatásában és tudományos előmeneteli
rendszerében kialakult hátrányokat. Akadémikus asszonyaink
többsége olyan korosztályhoz tartozik, amelyben az egyetemi
diploma, majd a tudományos fokozat(ok) megszerzésekor egyes
diszciplínákban igen alacsony volt a nők aránya, így számuk is
sokáig alacsony volt a jelölhetők között. Megszokottá vált
tehát, hogy a jelölhetők halmaza kicsi, közülük pedig keveset
jelölnek. Talán ezért is élik meg a hölgyek az akadémikusi
jelölést oly váratlan eseményként, a bejutást egyfajta
csodaként, s a kiemelkedő teljesítmény ellenére sikertelen
megválasztást csendes beletörődéssel, visszavonulással.
Késésben vagyunk egyénileg is. A
családalapítással lelassul a tudományos pálya, a kutatás
legaktívabb szakasza egybeesik a biológiai szempontból optimális
gyermekvállalási időszakkal. Kitolódik a fokozatszerzés, azaz az
önálló kutatás jogosítványának, a pályázatvezetés feltételének,
a PhD megszerzésének időpontja, s ezzel az életkorhoz kötött
pályázatok elnyerésének esélye is csökken. Ezt ellensúlyozandó,
2009-ben, akadémiai vezetőként szorgalmaztam a nettó kutatói
pálya alapján történő összehasonlítás bevezetését, azaz a
pályázati korhatár gyermekenként két évvel történő
meghosszabbítását. Ez ma is működik, s más intézmények is
alkalmazzák. Számos további olyan pályasegítő, karriertámogató
technika ismert, amelyet az üzleti világ már régen felismert és
alkalmaz támogatandó a tehetséges nőknek a magasabb vezetői
pozícióig való eljutását. A K+F világában is a pályát kell
segíteni, s nem csak a nők esetében, azzal, hogy
intézményeinkben a kutatást segítő szolgáltatások (pályázati,
jogi stb.) javulnak. A nők tudományos pályájának segítése nem
lehet kizárólag a család feladata, az a kutatóhelynek is
feladata és egyben érdeke is, s ebben számos lehetőség van
(Csépe, 2008). A pályát kell támogatni, s nem kvótát
meghatározni. A kutatónő ugyanis a tudományos előmeneteli úton
önmagát képviseli és nem általában a nőket. Ezért meggyőződésem,
hogy míg a tudomány nem |
|
gondolkodhat kvótákban az akadémikusi
jelölésnél, a tudományos munkát érintő döntésekben meghatározó
szervezetekben, bizottságokban, azaz a képviseleti rendszerekben
törekednie kell a nemek jelenleginél sokkal jobb arányára.
Nem a pozitív diszkrimináció a megoldás
Nehéz egyetérteni azzal, hogy a kérdés megoldása a pozitív
diszkrimináció lenne. A pozitív diszkrimináció akkor is
megkülönböztetés, ha pozitív, s egy adott csoport számára
kívánatos célt szolgál. A pozitív diszkrimináció a teljesítmény
szempontjából nem releváns kritérium alapján részesíti a nőt
előnyben, hátrányba hozva ezzel az azonos vagy hasonló
teljesítményű férfit. Nem ez a megoldás, hanem sok minden más.
Lehet szavazási fékeket alkalmazni, s a titkos igenek és nemek
rendszerét felülvizsgálni, a szubjektivitást is előhívó nem
szavazatokat megszüntetni. Itt csak emlékeztetnék arra, hogy a
tudományos osztályok korábbi, mára szerencsére megszűnt (kivéve
az eljárási hiba vagy etikai vétség vélelmét) gyakorlatában az
MTA doktori címre benyújtott pályázatok védés utáni
jóváhagyásában hány szubjektív elem jelent meg. Egyes osztályok
a doktori értekezés nyilvános vitájának lefolytatására és
értékelésére bizalmat szavazva kijelölt bizottság által
alkalmasnak tartott jelölt megfelelő védési eredményét szavazták
le. A szubjektív megítélésnek itt egyik lehetséges összetevője a
titkos nem szavazatok alkalmazása, jóllehet nem oka volt a
kialakult helyzetnek.
Az akadémikusok jelölésében és tudományos
teljesítményének véleményezésében a transzparenciának kell
érvényesülnie. Ez nem merülhet ki abban, hogy az ajánlás
megjelenik a Magyar Tudományban. A jelölt teljesítményére
vonatkozó szakmai vélemények nyílt vállalhatóságát, az
intézményi és más szempontokat előtérbe helyező alkuk
visszaszorítását kell biztosítani. Ne feledjük, egymással
versengő egyetemeink, s akadémiai intézeteink egyaránt komolyan
veszik azt az indikátort, hogy hány akadémikusuk van. Egy, a
nőket is esélyhez juttató jelölési rendszernek a kialakítása
elsőként az osztályokon kíván szemléletváltást, a döntési
helyzetben lévők részéről pedig világos, az összes tényezőt
figyelembe vevő konkrét koncepciót igényel.
A kialakult helyzet javításáért legtöbbet a
sok tekintetben eltérő hagyományokat követő tudományos osztályok
tehetnek. Bár az előzetes felmérések, egyeztetések, s az esélyek
mérlegelése alapján történt egyezségek rendszere más és más, a
vezérszempont diszciplináris. Így aztán az a többéves tendencia
figyelhető meg, hogy az egy diszciplínához tartozó, jóllehet
erősen differenciált osztályok igen sok jelöltet juttatnak túl a
bűvös 50%+1 szavazaton, míg mások évek óta nem szavaznak meg
egynél több jelöltet. Az okok feltárása az osztályok feladata és
kompetenciája. Bár ennek tárgyalására itt nem térek ki,
fontosnak tartom megemlíteni azt a problematikus gyakorlatot,
amely a sok diszciplínát tömörítő osztályokat jellemzi. Itt a
kis szakmák jelöltjeinek bejutási esélye igen alacsony, s az
áttörésre sokszor csak az erősebb képviseletű diszciplínák
között kialakuló egyet nem értés esetén kerül sor. A nő–férfi
arány fel sem merül, gyakran a kiváló teljesítményű hölgyek csak
a saját diszciplínájukban ismertek. Ennek egyik oka lehet a
vezetői pozícióban lévő, a tudományos közéletben aktívan részt
vevő nők alacsony száma. Ezért a „figyelembe veendő nő–férfi
arány” szempont többnyire formális, s sokak számára bőven
elegendő (s szerencsés esetben nem megjegyzésekkel kísért), ha a
kérdése az akadémikusjelölés irányelvei között szerepel, és meg
is marad azon a szinten. A lehetséges „befutók” személye már a
jelölésben megjelenik, s az osztályok elegendő szavazatot kapott
tagjelöltjei közül javasoltak elnökségi listáján a szavazó
akadémikusok már nem változtatnak.
Mit tehet az Akadémia? Azt, hogy minden
lehetséges demokratikus eszközzel elejét veszi annak, hogy a
jelölési/választási rendszerben a kiválóság lejjebb sorolódjék,
mint az ismertség, kedveltség, s számos más nem releváns
szempont. Az utóbbiak gyakran előfordulnak, s nem csak a
társadalmi nem, az egyén szubjektív megítélésében, hanem az
egyes diszciplínák viszonyában is, bár ennek megfogalmazására
csak bizalmas beszélgetésekben kerül sor. Minden, ami az MTA
tagjainak 7%-át kitevő nők számára azt üzeni, hogy nem a meritum
bejutásuk alapja, visszatetsző. Nem pozitív diszkriminációt
szeretnénk, hanem annak a kiválóságnak az elfogulatlan,
objektívebb megítélését, amelynek a sok közül csak egy
indikátora a tudománymetriai adatok alapján készült táblázat.
Nem ismerek olyan akadémikusnőt, aki kvótát szeretne, mert úgy
véljük, hogy az Akadémia tagjaként nem a nőket képviseljük,
hanem önmagunkat. Talán ez az egyik oka annak, hogy az
akadémikus hölgyek mindig is vonakodnak a témához hozzászólni,
hiszen a tudományos meritum megítélését látják veszélyben.
A karrierolló zárható
A kutatók egy másik szemléletes kifejezése, a karrierolló (még
tudományosabban vertikális szegregáció) azt jelzi, hogy miként
alakul a férfi–nő arány a PhD megszerzését követően a fontos
posztokon: pályázatvezetés, bizottsági tagság, vezetői beosztás.
Általánosan igaz, hogy a szárak távolsága a magas presztízsű
fokozatok, címek, s vezetői pozíciók tekintetében egyre nagyobb.
A PhD megszerzését követően rohamosan tűnnek el a nők. A trendek
hasonlóak a nemzetközi és a hazai felsőoktatás, kutatás és
fejlesztés intézményeiben, jóllehet a mi ollónk másokénál sokkal
jobban nyílik. Mindez igaz a Magyar Tudományos Akadémia
kutatóközpontjaira, kutatóintézeteire, s az MTA Közgyűlését
alkotó 365 akadémikusa és kétszáz nem akadémikus közgyűlési
képviselője esetében.
A Közgyűlés szavazati joggal rendelkező 565
tagjának mandátuma azonban természete miatt eleve nem azonos. Az
MTA tagjai saját teljesítményük, azaz az elismert meritum
alapján kerülnek jelölésre és megválasztásra, s életük végéig
szavazati jogú tagjai a Közgyűlésnek. A közgyűlési képviselők,
nevükben is benne foglaltatik, tudományterületüket képviselik,
így itt jobban lehet törekedni a nemek szerinti képviseletre is,
s elejét venni annak, hogy a többségében nők által művelt
tudományterületet jelentős többségben vagy kizárólag férfiak
képviseljék. Az akadémikusság messze nem ilyen, így százalékban
megjelölni az elérendő célt nem szerencsés. Mégis mit lehet
tenni? Mindenekelőtt jobban ismerni azt a halmazt (tudomány
doktora/MTA doktora címet szerzettek) amelyben nem csupán a nők
és férfiak száma aránytalan. Minden jelölési évben a
megválaszthatók sokszorosát jelölik az osztályok, így a
megválasztás esélye igen alacsony, s ez igaz a férfiakra és a
nőkre is. Egy biztos; az akadémikus nem képviseleti funkcióban
tagja az akadémiának, hanem a tudományos osztály akadémikusai
által elismert teljesítménye miatt, s a jelölendő neme, irányelv
ide vagy oda, igencsak másodlagos szempont.
A gyakorlat, s a 2016-os választás eredménye
is azt mutatja, hogy a nem szerinti megkülönböztetés ma is él az
elfogultságban, s a nők tudományos kvalitásainak felismerése és
elismerése ettől torzulhat is. Ebből az is következik, hogy a
tagság nemek szerinti összetételének javítását a meritumnak a
nemtől független megítélését és érvényesülését elősegítő, a
döntési gyakorlatban is megvalósuló irányelvek, konkrét és
korrekt intézkedések érhetik el. Bár ezt elhatározhatjuk,
különösebb pszichológiai végzettség nélkül is tudható, hogy a
szemlélet lassan változik, az irányelveknek alig van hatása, a
pozitív diszkrimináció körébe tartozó konkrét intézkedések
viszont, joggal, ellenérzést és ellenállást szülnek. A
változásnak ezért azokon a színtereken kell bekövetkeznie, ahol
az első lépésekre sor kerül. A tudományos bizottságok
felméréseiben, a tudományos osztályok kereső munkájában. A
jelölési, szavazási szakaszban óriási felelősségük van a
változtatást célzó javaslatok kidolgozásában az osztályok
vezetésének, elfogadtatásában és érvényesítésében pedig a
mindenkori vezetőségnek, s a szemléletváltást segítő
tevékenységükben pedig a helytelen gyakorlat kritikáját nyíltan
vállaló magatartásnak.
A szerző a Magyar Tudományos Akadémiának, a három választott
főállású vezető között első nőként, két egymást követő
ciklusban, 2008 és 2014 között főtitkárhelyettese volt.
Magyarország tagállami delegáltjaként 2010 és 2016 között részt
vett az Európai Bizottság Kutatási és Innovációs Főigazgatósága
mellett működő tanácsadó szervezet, a Helsinki Group on Gender
in Research and Innovation munkájában.
Kulcsszavak: akadémikusnők, karrierolló, nemzetközi trendek,
tudományos osztályok, kvóta, irányelvek, szemléletváltás,
támogató rendszerek, jelölési gyakorlat
HIVATKOZÁS
Csépe Valéria (2008): „Édes teher”.
Szerepválságban vannak-e a kutatónők? Magyar Tudomány. 11,
1396–1403. •
WEBCÍM
EUROPEAN COMMISSION (2013): SHE
FIGURES 2015. Gender in Research and Innovation. Statistics and
Indicators. Research and. Innovation. KI-04-15-387-EN-C. •
WEBCÍM |
|