Az egyetemi/akadémiai (egyesítő angol
szóhasználattal academic) életpálya – a szó jó értelmében vett
karrier – ambíciókra és célokra épül, eredményekre és
teljesítményekre alapoz, és az azokból következő tudományos
fokozatokban, címekben, szakmai közéleti elismerésekben,
munkahelyi előrelépésben, pozíciókban, s nem mellesleg
jövedelemben is tükröződik. Ezek között erős kölcsönhatás van,
általában segítik és erősítik, aránytalan vállaláskor és
terheléskor viszont gyengíthetik egymást. A teljesítményekben és
elismerésekben a dolgok logikája szerint fokozatos az
előrehaladás, a beosztások (besorolások) ugyancsak előre mennek,1
a kapcsolódó vezetői pozíciók viszont „forgandóbbak”.
Ez az írás csak annyira vállalkozik, hogy
elsősorban számadatokkal bemutassa az utóbbi (bő) évtizedben a
hazai felsőoktatási/tudományos szférában kialakult és többnyire
stabilizálódott tudományos és oktatási „pálya-piramisok”
alakulását. Ez a közeg döntően két intézményrendszerben testesül
meg, az egyetemeken (és a lassan már alig maradó főiskolákon),2
valamint az akadémiai (és mellettük az ugyancsak alig létező
ipari és állami) kutatóintézetekben. Az egyetemeken a pályának
közismerten négy állomása van: tanársegéd, adjunktus, egyetemi
docens és egyetemi tanár (=professzor). A kutatóintézetekben (és
egyetemi kutatói státuszokban) öt: tudományos segédmunkatárs,
munkatárs, főmunkatárs, tanácsadó és kutatóprofesszor. Sem a
munkahelyi beosztásokat, sem a vezető pozíciók számszerűségét
nem vizsgáljuk, elsősorban a szakmai teljesítményt és
előrehaladást tükröző academic állomásokkal foglalkozunk, de
utalunk ezek és az előzőek kapcsolatára.
Az ebben a közegben élők számára a pálya
lehetőségei többnyire közismertek és áttekinthetők, viszont a
közvetlenül nem érintettek körében, a széles közvéleményben,
olykor a médiában is nagyon vegyes tájékozottsággal, olykor
tájékozatlansággal találkozhatunk.
Belépés a pályára
A tudományos minősítési rendszernek nem része, de értelemszerűen
alapja, belépőjegye a diploma. Korábban ez az egyetemi diploma
volt, s a közvéleményben még ma is jobbára ez a fogalom él. Egy
évtizede, a három ciklusos, ún. Bologna-rendszerű képzési
szerkezet3 hatályba
lépése óta helyette a mesterfokozat (MA, MSc) szerezhető meg. A
kettő formailag, jogilag egyenértékű.4
A tudományos pálya első állomása az 1993-as
felsőoktatási törvény (URL1)
hatályba lépése óta a hazánkban egyetlen tudományos fokozat, az
ún. PhD (philosophiæ doctor, Doctor of Philosophy), a művészetek
terén az ezzel egyenértékű DLA (Doctor Liberarium Artium, Doctor
of Liberal Arts).5 Ez az
egyetemek akkreditált doktori iskolái, illetve fokozatszerzési
eljárásai keretében szerezhető meg – szervezett doktori képzés
keretében vagy egyéni felkészülés és kutatás alapján. A PhD
megszerzésének négy követelményét a törvény rögzíti. A
fokozatszerzés rendszerében 2016 szeptembere óta változások
vannak: a doktori képzés ideje – a rendszerint kevésnek
bizonyult háromról – 2×2 évre nőtt, az első ciklus a képzési és
kutatási, a második – egy komplex vizsga sikeres letétele után –
a kutatási és disszertációs szakasz. Az egyénileg felkészülők a
komplex vizsga letételével kerülhetnek doktori hallgatói
jogviszonyba, s kapcsolódnak be az utóbbi szakaszba.
A PhD a törvény szerint azt igazolja, hogy
tulajdonosa „tudományos feladat önálló megoldására képes”, így a
továbbhaladás sine qua non-ja mind az egyetemeken, mind a
kutatóintézetekben. A doktori fokozat szükséges és elégséges
feltétele a pályán maradásnak – természetesen folyamatos
eredményes feladatellátás mellett. PhD-val a felsőoktatásban
rendszerint adjunktus lesz, majd „maximum” egyetemi docens,
illetve főiskolai tanár lehet az oktató, kutatóintézetben
(kutatói státuszban) tudományos főmunkatársi besorolást kaphat,
s idővel többnyire kap is.6
Állomások a pályán
A továbblépés állomásai a két pályatípusban (foglalkozási
körben) részben különböznek. A felsőoktatásban az egyetemi
tanári címhez (kinevezéshez) a mai törvény szerint (ismét)
habilitáció szükséges.7
Bár a törvény a professzori kinevezéshez nem írja elő az MTA
doktora címet, és így ez nem általános gyakorlat, de „igényes”
egyetemek (elsősorban tudományosan erős karaik) – minőségük
érdekében8 – autonóm
döntéssel, gyakorlatilag előléptetési kritériumként kezelik. A
kutatóintézetekben, illetve a felsőoktatásban kutatói
munkakörökben a tudományos tanácsadó beosztás feltétele, egyben
szinte garanciája az MTA doktora cím. Az akadémikusok pedig
kutatóprofesszori beosztást8 kapnak, az oktatók körében az
egyetemi tanárságnál „nincs fentebb”.
A habilitáció „az oktatói és az előadói
képesség, valamint a tudományos teljesítmény intézményi
megítélése”. Az Nftv. (Nemzeti felsőoktatási törvény) szerint
feltétele legalább ötéves PhD-fokozat, vele együtt folyamatos
önálló tudományos, illetve művészeti tevékenység, nyolc féléves
felsőoktatási oktatói gyakorlat. Az az egyetem és abban a
tudományág(ak)ban jogosult nyilvános, az eredményeket bemutató
és azokat értékelő eljárás alapján a dr. habil. cím
odaítélésére, amely(ek)ben doktori iskolája akkreditációt nyert.
Az egyetemek nemcsak saját oktatóikat habilitálják, hanem
másokét is, mert azok így tudnak egy-egy tudományágban
professzori kinevezést kezdeményezni. Kutatóintézeti munkatársak
is habiltál(hat)nak, mert körükben is jelentős az ambíció
professzori vagy intézetükben tudományos tanácsadói kinevezésre.
Az előbb említett „igényes” egyetemeken a habilitációt
rendszerint már az egyetemi docensi kinevezéshez előírják, így
mára (ismét) elég heterogén kinevezési követelményrendszer
alakult ki, s ennek országos homogenitása nemigen várható. Ezért
fontos tudni, hogy melyik egyetem adta a címet, illetve a
docensi kinevezést.
A (mester)diplomáért, a PhD-fokozatért és a
dr. habil. címért az egyén kezdeményez(het)eljárást,
megszerzésükben számszerű korlátok sincsenek, az értékelés, az
odaítélés – oktatási és kutatási kritériumok alapján – egyetemi
hatáskör, az utóbbiaknál azzal kibővítve, hogy a törvény előírja
külső, nem saját egyetemi szakemberek bevonását az értékelési
eljárásokba.
Az oktatói pálya zenitje az egyetemi tanári –
jog szerint is professzori – cím. A köztársasági elnöki
kinevezéssel nem szükségszerűen, bár szinte kivétel nélkül
együtt jár az egyetemi/főiskolai alkalmazás és besorolás.
Társadalmi presztízse is igen magas, (ezt az elnöki kinevezés is
erősíti) – a cím konkrét és a szó gyakori átvitt értelmében
(„valaminek a professzora”). A törvény szerinti feltételei a
doktori fokozat (vagy a törvényben meghatározott művészeti és
sportdíjak), nemzetközi szakmai elismertség, kiemelkedő
tudományos kutatói, illetve művészi munkásság, a hallgatók, a
doktori képzésben részt vevők, a tanársegédek tanulmányi,
tudományos, illetve művészi munkájának vezetése, idegen nyelvű
publikációk és előadások – és 2012-től ismét a habilitáció. A
kinevezési folyamat első lépése a rektor által kiírt pályázat,
ami mögött intézményi szükség (például doktori iskolához
törzstagság) és/vagy megfelelőnek ítélt személyi teljesítmény,
kvalitás van, ami jó esetben az egyén és az egyetem közös
érdekében előáll. A benyújtott pályázatot az egyetem szenátusa
értékeli,9 támogatása
esetén a rektor kezdeményezi a címadást a miniszternél, majd ő a
köztársasági elnöknél. Hazánkban az eljárás fontos eleme, hogy a
pályázóról szakértői véleményt kell kérni a Magyar Felsőoktatási
Akkreditációs Bizottságtól (MAB) (kivéve a hittudományokat),
amely egy jól kiérlelt nyilvános kritériumok szerint értékelő
szakértői és szakbizottsági bázison alapszik és működik.10
A MAB, illetve Felülvizsgálati Bizottsága véleménye a
minisztert jogilag nem köti. A mindenkori miniszter eddig mindig
– nem kevés esetben, de mindig indoklás nélkül – csak
nemtámogató MAB-véleményt írt felül, támogató véleményt sohasem
opponált. Az előbbi esetekben a tudomány alaptörvényben
rögzített alkotmányos autonómiája sérül.
A kutatói pálya zenitje a Magyar Tudományos
Akadémia doktora cím. Az egyéni kezdeményezéssel benyújtott
pályázat, illetve a testületi odaítélés szakmai feltételei
világosak: PhD-fokozat, annak megszerzése óta elért eredeti
tudományos eredmények, mértékadó hazai és nemzetközi tudományos
körök előtti elismertség, iskolateremtő habitus, kiemelkedő
tudományos kutatói munkásság, ezt összefoglaló doktori mű.
Országosan egységes mérce alapján az eljárást, benne a nyilvános
védést, az Akadémia testületei folytatják le, ennek
következtében homogénebb a színvonal. Itt jól érvényesül a
tudomány autonómiája, másnak nincs sem odaítélési, sem
felülírási joga. A köznyelvben nagydoktorként (angol
rövidítéssel DSc) emlegetett cím megszerzése bárki – egyetemi,
kutatóintézeti, bármely más intézményi munkatársak, sőt
„szabadúszók” is – számára nyitott lehetőség, számszerű korlát
nincs.
A Magyar Tudományos Akadémia – levelező,
illetve rendes – tagja, röviden az akadémikusi cím a
legrangosabb hazai tudományos elismerés, „csúcs a zenit fölött”.11
Új levelező tagtársaikat az akadémikusok – az MTA doktorai közül
meritokratikus alapon, osztályok közötti arányokat az Elnökség
koordinálásával biztosítva, háromévente – publikus írásbeli
ajánlással maguk jelölik és választják az ún. akadémikusok
gyűlésén. Saját kezdeményezésre (formális pályázatra,
önajánlásra) nincs lehetőség. A jelölések előkészítése érték- és
érdekvezérelt „komplex” folyamat, amelyből a szubjektív,
informális háttérelemek és az érintettek sem zárhatók/maradnak
ki. Az akadémiai törvény összesen 365 hazai akadémikust, ezen
belül 200 hetven év alattit engedélyez.12
Az ajánlottaknak (tagjelölteknek) formálisan nincs aktív
szerepük a folyamatban, sem értekezés, sem nyilvános
prezentáció, sem értékelő (bírálati) szakasz nincs.13
A már megválasztott tagok (vitamentes) nyilvános székfoglalója
hagyományosan ünnepi „visszaigazolása” kíván lenni a taggá
választás megalapozottságának. Az MTA külső (magát magyarnak
valló), illetve tiszteleti (nem magyar nemzetiségű) tagjait –
ugyancsak meritokratikus alapon – a külföldi tudományos közösség
köréből választja a testület. Jelenleg 198 külső és 224
tiszteleti tag van, együtt többen, mint a hazaiak (URL3).
A fenti rövid leírásokról az
1. táblázat tartalmaz
lényegkiemelő áttekintő képet.
E vázolt tudományos minősítési rendszer
adatairól országos képet mutató információk érhetők el részben
az Országos Doktori Tanács (URL4),
részben az MTA- (URL5),
részben az EMMI-oldalakon.14
Van a felsőoktatási törvényben még több más elismerő,
jutalmazó cím, mint például doctor honoris causa (Bazsa, 2015),
címzetes egyetemi vagy főiskolai tanár, docens, továbbá
magántanár, mestertanár, mesteroktató, professor emeritus
(találékony intézményi kibővítésekkel rector és több másféle
emeritus), és természetesen van igen sokféle – hazai és külföldi
– állami, társadalmi, egyetemi, akadémiai elismerés, tagság,
kitüntetés, díj, de ezek valós – vagy olykor feltűnően hiányzó –
szakmai relevanciáját és súlyát igen nehéz megállapítani.
Sikerek a pályán
Ezeknek a címeknek és fokozatoknak hosszú hazai és nemzetközi
történetük van, amiről külön tanulmány(oka)t olvashatunk
(például Reszkető – Váradi, 2003). Első, folyamatosan működő
egyetemünknek, a mai ELTE-nek 1635 óta voltak/vannak
professzorai, és akkortól ítélhetett/ítélt meg doktori
fokozatokat, s aztán ugyanígy az újabb egyetemek is.15
Ez a joguk 1951 és 1957 között szünetelt. A habilitáció
nálunk 1951-ig az egyetemi magántanári cím feltétele volt (URL6),
akkor mindkettő megszűnt. Az 1993-as felsőoktatási törvényben a
habilitáció professzori kritérium, a 2005-ös nem írja elő, a
2011-es újra visszahozta. Az MTA doktora cím elődje az 1953-ban
rendszeresített „… tudományok doktora” fokozat – a kettő ma
egyenértékű. Az Akadémiának 1830 óta vannak tagjai, akkor
mindössze 21 rendes tag volt (URL2).
Ezek a funkcióban, tartalomban,
követelményekben bekövetkezett nem jelentéktelen változások, és
az elérhető adatok korlátai ahhoz vezetnek, hogy egy mai reális
helyzetképhez elégséges az utóbbi évtizedet áttekinteni, amióta
a jelenlegi rendszer stabilitást mutat. Ezt a stabilitást a
2. táblázat adatai
elég jól igazolják. Azt rögtön le kell szögezni, hogy a táblázat
természetesen nem ugyanannak a (két–három–négy évtizednyi)
korosztálynak az előrehaladását tükrözi. Ezzel együtt a rendszer
egy „megnyugodott” (kémikusként szívesen írom) steady state
állapotot mutat: karakteresen hosszabb le-fel trendek nincsenek
benne, csak egy természetesnek tekinthető ingadozás/szórás – a
helyzetet jól jellemző átlagértékek körül. Egy kivétel van: az
MTA doktora címre pályázók száma – természetesen jelentős
évenkénti szórással – de erős csökkenő tendenciát mutat
(1. ábra).
Az adatok – tetszés szerint – egy vagy két
összefonódó piramisba rendezhetők. A közös alap a hazánkban
évente kiadott közel húszezer releváns diploma, majd az erre
épülő évi közel ezerkétszáz odaítélt PhD-fokozat.16
Ez nem azt jelenti, hogy a diplomások csak kb. 6%-a lenne képes
fokozatot szerezni, sokkal inkább azt, hogy maximum ilyen
hányada készül felsőoktatási/tudományos pályára. „Maximum”, mert
egyik (kisebb) részük más – és ez a PhD-képzés céljának és
motivációinak egyik fontos, eddigelé nem kellő körültekintéssel
elemzett kérdése –, de a tudományos, azon belül még inkább a
kutatói tapasztalatot jól hasznosító pályákon, munkakörökben
(például orvos, tanár, mérnök, innovatív menedzser) halad előre,
nem kis mértékben már ilyen helyzetben/helyzetből szerzi meg
(gyakran ún. egyéni felkészüléssel) PhD-jét. Bizonyára vannak,
de alighanem csak kis számban, akik a presztízs, a
névjegykártyán vagy a névtáblán megjeleníthető „Dr.” érdekében –
ezzel együtt is elismerést érdemlően – szereznek fokozatot.
Az egyik piramis az egyetemi karrieré. A
habilitáció döntően ennek építését szolgálja. Mint említettük,
szigorúbb követelményeket állító helyeken már az egyetemi
docensi, törvényileg pedig mindenütt az egyetemi tanári
kinevezés érdekében vagy reményében. Mivel a jog- vagy
szabályrendszer ma ilyen, ez érthető és indokolt. Azt nehéz
lenne pontosítani, hogy az évi ezerkétszáz doktor milyen hányada
aspirál erre, de ha azt vesszük, hogy a felsőoktatói, illetve a
kutatói állásban lévő diplomások aránya kb. 4:1, akkor ebből az
következik, hogy az évente habilitáló kétszázötven fő az
egyetemekhez sorolható kb. ezer friss doktor mintegy negyedét
jelenti. Közülük – hangsúlyozva ismét, hogy különböző
korosztályokról van szó – közel minden második (évente átlagban
száztíz fő) jut el az egyetemi tanári kinevezésig. Ha
visszavetítjük ezt a diplomások számára, akkor 0,5% körüli
professzori arányt látunk.
A másik piramis a meghatározóan kutatói
indítékú karrieré, amelynek következő szintje a Magyar
Tudományos Akadémia doktora cím. Máris jelezzük, hogy a
nagydoktorság egyáltalán nem korlátozódik a kutatóintézeti
pályához, sőt, biztosan többen vannak az egyetemeken dolgozó
nagydoktorok (miként akadémikusok is). A 84 fős évi DSc-átlagot
az ezerkettőszáz PhD-fokozatot szerzőre vetítve, az adódik, hogy
kb. 7%-uk lesz az MTA doktora. Nehéz lenne olyan számot vagy
arányt megjelölni, amelyhez képest ezt soknak vagy kevésnek
minősíthetnénk. Annyit bizton mondhatunk: ez az arány
egyértelműen karakteres különbséget mutat a két doktori – a PhD
és a DSc – között.
Az MTA tagság a két piramis közös csúcsa.
Minden akadémikus (néhány meglepő kivétellel) professzori vagy
kutatóprofesszori státuszban van. Az akadémikusok száma, így a
háromévente megválaszthatóké is, törvényileg limitált. Ezt
elvileg (de az utóbbi években már alig) a 70 évet még nem
betöltők, de elsősorban az adott ciklusban elhunyt akadémikusok
száma szabja meg. Az utóbbi évtized négy ciklusában így
megválasztott levelező tagok száma – csak az összevetés
érdekében formálisan egy évre átlagolva – kereken tíz.
Egyszerűsítve: ez a nagydoktori címszerzések kb. tizede. A
levelező → rendes tag előlépésben nincsenek számszerű korlátok,
csak tömör követelmények (újabb jelentős tudományos eredmények),
s ez két-három ciklus elteltével – igen kevés kivétellel – be is
következik.
Szelekció a pályán
Az előrehaladási rendszer teljesítményelvű, meritokratikus, s az
eljárásrend minden esetben egyéni megméretést és az arról –
titkos szavazással, de nyilvános indoklással alátámasztott –
testületi döntést jelent,17
ami lehet igen és lehet nem. Ez a döntés szakmai bázison sehol
sem fellebbezhető meg. Egyedül a MAB véleményezésében van ilyen,
nem ritkán előforduló |
|
felülvizsgálati kérelmi lehetőség, de a
MAB-vélemény ún. szakvélemény és nem döntés. Csak az eljárási
hibákat lehet megfellebbezni, ami olykor-olykor előfordul.
Minden esetben van lehetőség – meghatározott idő, néhány év után
– új eljárás indítására, ezzel, a korábbinál nagyobb
teljesítmény alapján lehet és szokás élni. A megítélt
fokozat/cím természetesen egy életre szól. Minden adományozónak
(egyetem, MTA) joga van – utólag kiderült és dokumentált tények,
például plágium okán – a cím/fokozat visszavonására. Ez néha
nagy közéleti visszhangot vált ki, de gyakrabban „csendes”, nem
széles publicitású belső eljárás.
A következőkben néhány „szelekciós”
táblázatot mutatunk be – a hozzáférhető adatok alapján.18
A szelekció definiált kritériumok (követelmények)
következménye, mert ezeknek az értékelési eljárásban nem minden
pályázó/jelölt felel meg. A szelekció mértéke függ attól,
mennyire reálisan – vagy netán túlzott önértékeléssel – méri fel
a pályázó saját teljesítménye és a követelmények viszonyát, de
függ attól, mennyire „szigorú” a bírálati eljárás. Látni fogjuk,
hogy az intézményen belüli és az országos (MAB és Akadémia)
megmérettetés eredményei között lényeges különbség van.
A diplomaszerzés sikerességével nem
foglalkozunk, jóllehet sokféle adat mutat a sikertelenség magas,
helyenként harmados, sőt feles arányára. Ez a „lemorzsolódás” a
felsőoktatás fontos – mindmáig nem kellő súllyal kezelt –
problémája.
A PhD tekintetében meg kell különböztetni
azt, hogy a hároméves szervezett képzésben résztvevők milyen
arányban jutnak el a fokozathoz, attól, hogy a fokozatszerzési
eljárást – már (közel) kész disszertációval – megkezdők a
szigorlati/bírálati/védési eljárás eredményeként milyen arányban
sikeresek vagy nem (URL7).
Az előbbi a rosszabb érték (az elhúzódó folyamat miatt
többféleképpen számolható) kb. 25%, és ez elsősorban a doktori
iskolák fontos problémája. Tudományos értékelés lényegében csak
az utóbbiak esetén van, témánk szempontjából ez a releváns adat.
PhD-fokozatszerzés sikere formálisan – a
diploma, a nyelvvizsga és a közlemények meglétét tényként
kezelve – a doktori szigorlat letételén és a benyújtott, két
szakértő által bírált értekezés (vele a tézisek) bemutatásán és
megvédésén múlik.
A doktori.hu adatbázisban (URL4)
megjelent adatok szerint a megindított kereken tizenkettőezer
doktori fokozatszerzési eljárásból mindössze tizenkilenc volt
sikertelen, és kilencvenkettő nem fejeződött be. (Ilyen kisszámú
esetről nem érdemes további eloszlási adatokat értékelni.) A kb.
99%-os eredményesség túlzottnak tűnik, s inkább az adatfelvitel
hiányosságait, mintsem a valós helyzetet tükrözi. Bizonyára sok
értekezés(tervezet) el sem jut a benyújtásig, a belső
(témavezetői) értékelések, munkahelyi viták nem javasolják azt.
Nem szándékunk most tartalmi elemzést készíteni, de a MAB
akkreditációs eljárásainak tapasztalata is az, hogy még a
sikeres fokozatszerzések mögött – és témavezetők, doktori
iskolák között – is meglehetős nagy teljesítménykülönbségek
vannak, például az értekezések újszerűségében vagy az annak
alapját jelentő publikációk színvonalában és számában.
A habilitációs eljárás eredményességéhez
mindenekelőtt a törvényben rögzített előzetes feltételeket és a
benyújtott téziseket (van ahol értekezést) elfogadó
habitusvizsgálat, majd a magyar és idegen nyelvű habilitációs
előadás,19 az azt
követő nyilvános vita pozitív értékelése szükséges. A doktori.hu
adatbázis csak a habilitációs előadások meghirdetését
tartalmazza, azok eredményét nem (URL4).
A MAB-hoz véleményezésre benyújtott egyetemi
tanári pályázatok sorsa egyrészt a kiíró egyetem (végső soron
ott a Szenátus) döntésén, illetve a MAB szakértői véleményén –
és a miniszteren – múlik. Az elsődleges állásfoglalást –
többoldalú értékelési rendszerre épülő szakértői és bizottsági
vélemények alapján – a plénum hozza meg (Tpl: támogató, NTpl:
nem támogató). NTpl véleményre a MAB Felülvizsgálati
Bizottságától lehet újabb értékelést kérni, ami lehet Tfvb és
NTfvb. Ezek figyelembe vételével – vagy átlépésével – tesz
javaslatot a miniszter a Köztársasági Elnöknek (KE) az egyetemi
tanári kinevezésre. Ebben az évtizedben a MAB 364 pályázatot nem
támogatott (NTMAB), közülük elég sok, szám szerint 64 miniszteri
előterjesztés (a 3.
táblázatban „Min. előterj.”) és köztársasági elnöki (KE)
kinevezés történt. Ezek szakmai indoklása sajnálatosan nem
ismert, mögöttük nyilván más jellegű támogatás volt.
Az MTA doktora cím megszerzésének feltételeit az Akadémia
osztályai igen részletesen és szakmaspecifikusan szabályozzák (URL8).
Az eljárás többlépcsős: a PhD-fokozat utáni szakmai teljesítmény
értékelésére épülő habitusvizsgálattal kezdődik, amit a
benyújtott értekezés három opponensi véleményre támaszkodó
nyilvános vitája és végül a többszintű, indoklást tartalmazó
testületi döntés zár. A nyilvános követelményrendszer jó
lehetőséget ad a siker esélyének előzetes felmérésére, ezzel
együtt az utóbbi évtizedben a benyújtott pályázatok negyede
(25,8%) nem volt sikeres. A 167 elutasított és a 317
visszavont/megszüntetett pályázat mögött sokféle ok van,
mindenesetre ezek az adatok erős szelekcióra utalnak. A
tudományos osztályok között viszonylag jelentős a különbség:
62,8% a legkisebb, 90,2% a legnagyobb sikerarány.
Az Akadémia levelező tagjává – a törvény
szerint – az az MTA doktora választható, aki tudományát
elismerten és különösen magas színvonalon, alkotó módon műveli.
A merítési bázis 1500–2000 fő, mert a kb. 2700 „nagydoktor” (URL9)
közül a legújabbak még, a nem aktívak már nem esélyesek. A
szelekció első lépése: kiket ajánlanak közülük az akadémikusok
levelező tagnak az adott ciklusban. Ezt keretszámok nem
korlátozzák, ehhez képest – szinte meglepő módon – az évtized 4
ciklusában közel azonos számú, 154–140–141–117, ebben a
folyóiratban nyilvánosságra hozott, szakmailag megindokolt
ajánlás volt. A következő lépésben az adott osztály több mint
50%-os támogatását kell elérni. Az
5. táblázat szerint ez
már erős szűrő, a titkos szavazás eredményeként az ajánlottak
alig több mint egynegyede (27,7%) jutott át rajta. A harmadik
szelekciót a törvényben rögzített említett akadémikusi létszám
jelenti. Ez a legutóbbi ciklusokban az eredeti ajánlások kb.
ötödénél eredményezett/engedett levelezőtagságot. A rendes tagok
választási folyamata ugyanilyen. Jelenleg 308 rendes és 56
levelező tagja van az Akadémiának. Utóbbiak közül 26-ot most
választottak meg, 26-ot három évvel ezelőtt. Mindössze négyen
vannak, akik több ciklus óta levelező tagok, vagy mert nem
kaptak ajánlást, vagy nem kapták meg a rendes tagsághoz
szükséges többségi osztálytámogatást.
A szelekciós számadatokat áttekintve, de
ezzel nem szigorúan a minőséget értékelve, az látszik: azok igen
mérsékelt szűrést mutatnak az egyetemeken belüli – doktori
fokozatszerzési és habilitációs – eljárásokban. Érdemi szakmai
szelekció a MAB egyetemi tanári véleményezési és az akadémiai
doktori pályázati rendszerben érvényesül: ez növeli a címek
értékét. Érdekes módon nagyon hasonlók az arányok: mindkét
eljárásban háromnegyedük sikeres, negyedük – első kísérletre –
nem az. Ez azt mutatja, hogy a zenitre feljutni egyik pályán sem
könnyű: meghatározóan erős kritériumok alapján jó
teljesítménnyel lehet. A verseny igazából az előbbiek
teljesítéséért és nem elsősorban a pályázók között folyik. Az
akadémiai tagság elnyeréséhez a kiemelkedő teljesítmény
önmagában nem mindig elég, abban a törvényi létszámkorlát, az
osztályok közötti arányok tartása – s bizonyára az akadémiai
világ belső viszonyai – sajátos belső szelekciót okoznak.
Kereszthatások a pályán
A 6. táblázat
adatai viszonylag szoros, de jogilag nem előírt és messze nem
automatikus korrelációt mutatnak a tudományos fokozat/címek és a
felsőoktatási beosztások között. A kapcsolatot gyakran
befolyásolja az intézmény pénzügyi helyzete: számos példa
ismert, ahol például a nagydoktorok egyetemi tanári, vagy a
PhD-doktorok egyetemi docensi elő nem lép(te)ésének anyagi oka
van (legtöbbször a súlyos bérhiány). 2016-ban ötvenhét oktató
volt akadémikus vagy nagydoktor, de nem egyetemi tanár.
Ugyanakkor az 1603 professzor közül 719-nek, azaz 43%-nak nincs
ilyen akadémiai címe. A művészet terén a DLA után nincs
„nagydoktori” lehetőség, a huszonhét DSc nélküli egyetemi tanár
többsége ilyen (sőt újabban néha a DLA/PhD sem kritérium). A
habilitáltak arányát nem indokolt számítani, mert egy évtizedig
ez nem volt kinevezési feltétel. Az egyetemi docensek és
főiskolai tanárok döntő többsége PhD-doktor (illetve
kandidátus), az adjunktusok között is ők vannak – 85%-os –
többségben, azaz a jogilag nem megkülönböztetett
egyetemi/főiskolai adjunktusok 15%-ának (még?) nincs
fokozata/címe. A tanársegédeknél nagyjából fordított ez az
arány, kb. 20%-uknak már van doktori fokozata (és bizonyára
várják az előrelépést).
A táblázat utolsó sorából most mindössze
annyi következik, hogy a felsőoktatás oktatóinak jó 90%-a
főállásban (teljes munkaidejű munkaviszonyban) van
intézményével, más oldalról közelítve kb. minden tizedik
részmunkaidős, többé-kevésbé hasonló besorolási aránnyal, mint a
főállásúak.
Kitekintés a pályáról
Az írás a hazai oktatói-kutatói karrierrendszert mutatta be
vázlatosan. Az látszott, látszik belőle, hogy ez a kissé
bonyolult, sajátos magyar rendszer működik, nyilván nem
hibátlanul, de a maga módján eredményes és több tekintetben
hatékony. „Beállt”, nincsenek jelek és szándékok érdemi
módosítására, bár vannak kritikusai. Nagy hiba lenne azonban azt
gondolni, hogy ennyiből áll a pálya.
Egyrészt a magyar társadalom veszi körül ezt
a játékteret, és ez a tér annak szerves, ma egyre kevésbé bezárt
része. Mindkét irányban átjárható pályahatárok vannak, és ennek
így kell lennie, sőt ezt segíteni kell. Ez abban is
megnyilvánul, hogy többek (sokak vagy kevesek, megítélés
kérdése) erről a pályáról indítanak karriert, és valamelyik
fázisban külső pályán építik azt tovább: iparban,
szolgáltatásban, államigazgatásban, politikában. Arra is van
számos egészséges és szükséges példa, bár bizonyára kevesebb,
hogy kívülről lépnek erre a pályára, többnyire már elismert
szakemberként: főorvosok, főmérnökök, kutatásvezetők,
muzeológusok, bankárok, építészek, színészek, sportedzők stb. –
olykor csak egyéni „lex-X.Y.” kiskapun át. Sőt arra is, hogy
néhányan – jó értelemben – egyszerre működnek a pályán belül és
kívül, egészséges kapocsként.
A tudomány s vele összefüggésben a
felsőoktatás és a kutatás bármennyire is nemzeti ügy,
meghatározóan mégiscsak nemzetközi mércén értékelendő. A hazai
elismerés és előrehaladás a pályán aligha megkerülhető.
Ugyanakkor egyéni és közös teljesítményünk – bátran mondhatjuk,
fontos – értékmérője a nemzetközi ismertség és elismertség. Elég
talán Eötvös Lorándot idézni – jóval a sokak által nem kedvelt
tudománymetria előtti korból: „Csak az az igazi tudomány, amely
világra szól; s ezért ha igazi tudósok és – amint kell – jó
magyarok akarunk lenni, úgy a tudomány zászlóját olyan magasra
kell emelnünk, hogy azt határainkon túl is meglássák és
megadhassák neki az illő tiszteletet.” Ez ma a globalizáció
korában egyre inkább érvényes és fontos szemlélet és gyakorlat.
A nemzetközi mezőnyben pedig elsősorban a teljesítményt, az új
eredményeket keresik és értékelik, s kevésbé a hazai pályán
elért pozíció a mérvadó.
Hogy hol tartunk e téren? Számottevő-e a
magyar kutatási eredmények megjelenése és visszhangja nemcsak a
hazai, hanem a nemzetközi folyóiratokban, kiadványokban, vagy
mondjuk milyen a meritokrácián alapuló részvételünk és szerepünk
nemzetközi szakmai szervezetekben, megjelenésünk rangos
konferenciákon, sikerünk európai uniós pályázatokon?20
Erre nézve a magyar tudományról rendszeresen összképet adó
akadémiai beszámolókra utalunk (URL5).
A kifelé és befelé nyitottság és mozgás
országunk határán át is létezik. Biztosan aszimmetrikus: többen
mennek, többnyire véglegesen külföldre, mint külföldiek hozzánk.
Ha az Akadémia kb. kétszáz külső (azaz magát magyarnak valló)
tagját nézzük, legalább felük itthon kezdte karrierjét, és
cserélt hazát, ha szívet nem is feltétlenül. Jóval kevesebben
érkeztek hozzánk véglegesen. (A szomszédos országból áttelepült
magyar tudósok külön csoportot képeznek.)
De az oktatás tekintetében is egyre
nyitottabb a pálya: fiataljaink nagy számban tanulnak kiváló
külföldi egyetemeken, akár részidős formában (például Tempus-,
Erasmus-csereprogramok), akár teljes képzésben. Keresettek a
magyar doktoranduszok, posztdoktorok, ugyanakkor egyre növekvő
számban tanulnak nálunk külföldi fiatalok, az orvosi szakmákban
(több ok következtében) már kifejezetten sokan. E téren egy
átfogó kitekintéshez – adatokkal és okokkal – egy másik
tanulmányra van, volna szükség.
Tennivalónk – tudományt művelőknek,
alkalmazóknak és támogatóknak – még bőven van.
Kulcsszavak: PhD doktori fokozat, habilitáció, egyetemi
tanár, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, a Magyar Tudományos
Akadémia tagja, Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság
(MAB), Hungarian Academic Career
IRODALOM
Bazsa György (2015):
Tudományegyetemeink díszdoktorai. Debreceni Szemle. 22, 145–160
•
WEBCÍM
Reszkető Petra – Váradi Balázs
(2003): Elöl-hátul doktor. A tudományos címek mai rendszerének
kialakulása. In: Kovács János Mátyás (szerk.): Zárva várt
Nyugat. Budapest: Sík, 313–346. •
WEBCÍM
LÁBJEGYZETEK
1 Vannak pályák,
ahol sokfokozatú és szinte kihagyhatatlan a ranglétra (például a
katonák, rendőrök), vannak, ahol ennek sem formalizmusa, sem
szerepe nincs (például a színészek).
<
2 Jelenleg
huszonkilenc egyetem és hét alkalmazott tudományegyetem van.
<
3 Alap-, mester- és
doktori (PhD) fokozat.
<
4 A korábbi
főiskolai, illetve a mai alapképzésben szerezhető okleveleket
először erre a mesterszintűre kell kiegészíteni a
felsőoktatási/akadémiai pályára lépéshez.
<
5 Továbbra is
használható a már nem megszerezhető ún. „kisdoktori” (dr. univ.
cím/fokozat), amit korábban az egyetemek átminősíthettek PhD-vé,
s ugyancsak PhD-t „ér” a megszűnt „…tudományok kandidátusa”
fokozat.
<
6 Vannak
kutatóintézetek, melyekben a tudományos főmunkatársi kinevezés
feltétele a PhD után minimum öt évvel lefolytatott, az
eredményes kutatói habitust mérő és elfogadó belső habilitációs
eljárás (például ATOMKI).
<
7 A negyvenes évek
végéig meglévő habilitációt 1993-ban hozta vissza a törvény
professzori kinevezési kritériumként, 2005-től ez szünetelt,
2011 óta ismét a törvényben van, 2016-tól ismét kritérium.
<
8 A magyar jogrend
szerint a professzori cím viselésére a köztársasági elnök által
kinevezett egyetemi tanár jogosult, de kutatóprofesszori címet
például egy kis főiskola szenátusa önmaga is megítélhet (URL1).
<
9 Sokan vitatják a
Hallgatói Önkormányzat szenátusi képviselőinek gyakran
blokkszavazás jellegű „perdöntő” lehetőségét/gyakorlatát ebben
az alapvetően tudományos kérdésben.
<
10 A MAB az MTA
doktori címmel a professzori kinevezés tudományos követelményeit
teljesítettnek tekinti, a többi esetben is ehhez viszonyít.
<
11 Ez a viszonyítás
a zenit szó értelméhez nem igazán logikus, de talán megengedhető
és érthető képalkotás.
<
12 A Francia
Akadémiának (Académie française) szigorúan mindig maximum
negyven, a „britnek” (Royal Society) változó, jelenleg 1612
tagja van.
<
13 Az MTA doktora
és az akadémikusi címmel életfogytiglan (utóbbinál részleges
özvegyi) havi tiszteletdíj jár.
<
14 Az MTA doktora
cím adataiért dr. Bereczky Áron főosztályvezetőt, az EMMI
adataiért dr. Havady Tamás főosztályvezetőt illeti köszönet.
Jelen írás csak publikus adatokat tartalmaz, és csak ilyenekre
épül.
<
15 Ma már
huszonkilenc egyetem és hét alkalmazott tudományok egyeteme
működik hazánkban.
<
16 Ebben az
évtizedben a doktori.hu adatai szerint 417 PhD-fokozatot is
honosítottak egyetemeink (URL4). A nevek alapján becsülve
közöttük kb. 350 magyar állampolgár lehet, akik gyakran a
legkiválóbb egyetemeken (Harvard, Oxford) szereztek
PhD-fokozatot.
<
17 Kivételt, mint
említettük, az egyetemi tanári kinevezési eljárásban a miniszter
felülírási joga jelent.
<
18 Az adatok –
elsősorban évest tekintve – nem mindig konzisztensek: az
eljárások gyakran áthúzódnak a következő évre. Így például a MAB
egyetemi tanári pályázatokról adott véleményének egy része csak
a következő évi kinevezésekben realizálódik. A különböző időbeli
eltérések a tízéves összegzésben és átlagolásban jól
kiegyenlítődnek, elsősorban annak következtében, hogy markáns
trendek semmiben sincsenek.
<
19 Az
egyetemi/mester diplomához egy idegen nyelv, a PhD doktori
fokozathoz két idegen nyelv, az egyetem doktori szabályzatában
előírtak szerint dokumentált ismerete, a habilitáció során
viszont szabad előadás formájában kell a szakmai nyelvismeretet
bemutatni.
<
20 A European
Research Council 2007–2016 között 3056 grantet támogatott, ebből
huszonhetet nyertek magyar kutatók (URL10).
Ez sokkal kevesebb, mint a „nagyoké” (UK 699, DE 501, FR 463, NL
306), de több, mint bármelyik kelet-európai országé (PL 16, CZ
10). Ezek elgondolkodtató tényszámok, bár nem biztos, hogy
teljesen objektív tükröt jelentenek.
< |
|