Ahogy vesszük! Ha végigtekintünk a sok,
magára sokat adó ország akadémiáinak taglistáin, a csípősebb
kritikus sok mindenféle szamárlétrát regisztrálhat. Ki-kinek a
barátsága, rokonsága, lekötelezettsége és lekötelezési szándéka
révén lett kiválasztott, hányan voltak a politika kegyeltjei,
hányan egyéb méltóságuk, egyházi rangjuk, főnemesi címük révén
lettek akadémikusok, hányan lettek a tudománytörténet joggal
elfelejtett ismeretlenjei, és mindezekkel szemben hányan voltak
a tudományos haladás olyan lángeszű nagyjai, akik sohasem
kerültek a kiválasztottak közé.
A józan megalkuvó minderre azzal a
rétegstatisztikával válaszolhat, hogy az akadémiákban a
társadalom mindenféle csoportját tekintve általában igen magas
volt a szellemi színvonal, magasabb, mint a többi csoport
átlaga.
Az osztályozásokra és szabályozásokra
beállított illetékesek, akadémiákon belül és kívül, mindezt
jogosan bírálva bonyolult és szerintük objektív mércéket és
létrákat (most kerülöm a jobb sorsra érdemes csacsikat)
konstruáltak a csalhatatlan kiválasztás biztosítására. Ezek
megítélése is csatlakozik a józan megalkuvó nézeteihez: a mércék
a maguk átlagában bizonyosan javítanak a szarvas- (másik érdemes
állat!) hibák és visszaélések elkerülésében, de mint minden
átlagokkal dolgozó rendszer, sokszor éppen a rendkívülit, azaz a
tudományban a zseniszerűséget szűri ki, és valóban jól járható
létrát szolgáltat az igyekvő középszernek.
Mint mindenre, arra is van példa, hogy igazi,
korszakalkotó géniuszok kettes és hármas ugrásokkal termettek a
kisebb szellemek számára méretezett létrák tetején.
Mindez számomra azt sugallja, hogy a
pontozások és szabályozások regulázása nem anatémára ítélt
valami, lehet valóban hasznos szűrő is, főleg ha cum grano
salis, megfelelő értelemmel használják, és megengedi ezt a
megfelelő értelmet az értelem jegyében, de nagyon másodrendű
abban a bonyolult, nem szabályszerű szférában, amelyben a
tudomány haladhat.
Nascitur, születik. A tudományokat megforgató
(paradigmaváltó?) nagy személyiségek nagy képességekkel
születnek, ebben nincs kivétel, de van hozzá sok példa, amikor a
született tehetség nem tud érvényesülni, akár belső, akár külső
körülmények hatására. A képességeket lehet fokozni, ápolni, de
nélkülük semmi nagyság sem születik.
A nagy fordulatok azonban nemcsak egy-egy
legendákkal övezhető óriáshoz fűződnek, hanem esetleg hosszan
érlelődő, de viszonylag hirtelen felszínre törő kultúrákkal és
ezekhez kapcsolt kulturális változásokkal, amelyek a kortársak
számára lehetnek alig észrevehetők, de túllihegett nagy hullámok
is. A későbbi korok elemzőinek gazdag anyag ezek felfedezése,
helyre rendezése. A nagy tehetségek ügye fontos és sokat
tárgyalt téma, de szerintem csak annyiban tartozik a feltett
kérdés körébe, hogy a minősítési rendszereknek nem szabad ezeket
bürokratikus, a szürkeségeket védő eszközökkel elgáncsolni.
Ilyen kivételek viszont ritkák, ha alaposabban megvizsgáljuk,
egy-egy évszázadban és egy-egy nagy, átfogó területen is
legfeljebb tíz körüli nevet idézhetünk, akár a jó irányú, akár a
tehetségpusztító példákat sorolhatjuk.
Ami erősebben függ tőlünk, és amire a
hangsúlyt fektetni érdemes, az az előbbiekben körülírt
tömeghatás. Ez annál is inkább fontossá vált, ahogy a tudomány
társadalmi tevékenység lett, bár ennek is sorolhatjuk elődeit, a
történelem nagy szellemi központjainak példáit, azok kisugárzó
és képességeket vonzó fókuszait.
Újra a feltett kérdés felé fordulva: jó-e a
minősítési rendszer ezeknek a fókuszoknak, vagy gátja? Emeli-e a
minőséget, vagy leszorítja a szorgos és törekvő (a szó jobb,
vagy rosszabb értelmét használva) szürkeség felé?
Személyes válaszom, mint minden sokféle
hatású és nagyszámú jelenséggel kapcsolatban, a statisztikára
utal. Ha erre támaszkodunk, bátran állíthatjuk, hogy a
minősítési rendszerek többségükben hasznos szűrők, ésszerű
ösztönzők és sokkal kevésbé jó képességű és jó feladatokat végző
emberek gátjai, félreorientáló mechanizmusai. A tudományokban
eredményekkel kell bizonyítani, ezeket dokumentálni kell, és
közre kell adni. Ezek a feladatok szerves részei magának a
tudományművelésnek, lépcsői a fokozatoknak. |
|
Akik ebben gyengébbek, azokat egyrészt
nevelni kell arra, hogy ezt a képességet is elsajátítsák,
akiknél ez valamilyen gátlás miatt nem megy, a tudományos
közösség feladata, hogy támogatást adjon. Így minősül a tanári,
vezetői réteg és az egész kollektíva is.
Mindezek miatt nem tartom nagyon fontosnak a
minősítési rendszerek javítgatását, bár bizonyosan az sem
elhanyagolható. Lényeges viszont, hogy ez a rendszer mindenben
megfeleljen a minősítési rendszerek általánosan bevett
nemzetközi normáinak, hiszen ez feltétele a tudomány nagy,
nemzetközi mozgásában való részvételnek.
A rendszer alapjai pedig évszázadokon
keresztül csiszolódtak.
A tudományos fokozatok megvédésének rítusa
sok évszázados szép és bölcs teológiai és jogi gyakorlat
példáján alakult, amit különböző fokozatú doktori eljárásaink
még nevükben és a szereplők ülésrendjében is szépen őriznek. Ami
így alakult, az evolúciós meggondolásaink sugallatára is,
alapvető ellentények hiányában, megbecsülendő.
A nascitur után tehát a coletur problémája az
izgalmas. Néhány ismert tényezőt nevezek meg: a tudományos
tevékenység szabadságát, a középfokú képzés jelentőségét, ebben
kiemelve a tanárét, és harmadiknak a Wanderjahre fontosságát.
Ezekhez kapcsolódnak a generációs és a nemekkel jelzett (gender)
ügyek.
Az első már Platón és Arisztotelész
életútjából is tanulható, ha már kerülhetjük a huszadik század
tragikus magyar tapasztalatait. Itt és most, a huszonegyedikre,
az Akadémia megmaradását és függetlenségét húznám alá.
A második szépen leszűrhető sikeres kutatóink
vallomásait pályaválasztásuk gyökereiről. Majdnem mind
megnevezik azt az általában középiskolai tanárt, aki a szakmát
megkedveltette, a tehetség irányait észrevette, és az indulást
támogatta. Idézgetjük az eötvösi kollégiumpéldát és a finnt a
tanárok megbecsüléséről és követelményeiről. Kevesebbszer
szólunk az egyéniségcentrikusságról, a szabályszerűségek
meghaladásáról.
A harmadik a vándorévek ősi hagyománya.
Majdnem minden alkotó pályájának döntő fordulata volt az
aktuális szellemi centrum élménye, Athén, Córdoba, Firenze,
Párizs, az angol egyetemek, Göttingen, az MIT vagy a Stanford,
és néhány hasonlóan nagy példa. Az itt tapasztalt szellem, az
itt tanult munkastílus és az itt alakult barátságok, kapcsolatok
a további kutatói évtizedek sorsdöntő alapjai.
Ezekhez a mai globális világban az elérés
lehetősége és annak pénzbeli támogatása hatalmasabb, mint
bármikor korábban, persze a verseny is nagyobb. Az előkészítés,
felkészítés, kiválasztás támogatható jóindulatú bürokráciákkal
is, de a jó értelemben vett személytől függés általában
meghatározó, szép feladata a már befutott pályán állóknak.
Tanulságos a hálózati adatbázisok kutató-profil struktúrájában
azok felsorolása, akikre elődökként, tanárokként, forrásként
támaszkodtak, és azoké, akik a szárnyaik alatt tanultak repülni.
Általános jelenség, hogy a nagy és új
gondolatok fiatalkorban, a szellemi érés szabadságában
születnek, a legtöbb géniusz is ezeket a fiatalkori áttöréseket
viszi tovább életművében. Ennek a fiatal kornak a határai,
életviszonyai és értékrendjei éppúgy hatalmas változásokon
mennek át, mint a társadalom egészének jellegzetességei. Úgy
tűnik, hogy ezekre alakulnak a jó válaszok, a problémakör
azonban éppen folyékonysága miatt állandóan és tudatosan
napirenden tartandó.
A radikális társadalmi átalakulások egyik
kiemelt jellemzője a női egyenjogúság megjelenése minden,
korábban férfiak által kisajátított területen. E kisajátítás
történelmi-szemléleti maradványa a magyar valóságban kiáltóan
uralkodó, annak egyik betegségtünete. Ma ennek hatalmas irodalma
van, téma lett az MTA legutóbbi közgyűlésén is. Részben az
elmaradottság miatt, de a valós különbözőségek mérlegelése,
felhasználása és kompenzálása már csak az idő- és
ráfordításigény miatt is generációs feladat. Tudományos világunk
erre érzéketlen, még komolyan sem veszi.
Summa: az igazi kihívás a tartalmi lényeg!
Kulcsszavak: előrelépés, kiválasztás, tudományos fokozatok |
|