ugyanezért nem szó a svéd végartikulus a
hus-et ’ház-az’ szóban, míg a magyar névelő önálló szónak számít
az ekvivalens a ház szerkezetben. És hiába írjuk egybe az
igével, a magyar igekötő bizony önálló szónak számít a
kritériumok szerint, mert elmozdul az igétől, akár elébe, akár
mögéje, mint például ezekben a szerkezetekben: be is szalad, nem
szalad be, be ne szaladj stb. (Következik ebből, hogy ha a
magyar helyesírás szigorúbb logikára támaszkodna, akkor a
beszalad formát is külön kellene írni.)
De ugyanilyen kritériumok segítségével lehet
kimutatni, hogy a nyelvekben a szó és a toldalékok között van
egy „köztes terület” is, ahová a korlátozott szabadságú, de nem
teljesen kötött morfémák tartoznak, mint amilyenek egyrészt az
affixoidok, például a -ként, -képpen, -talan/telen stb.,
másrészt a félszók, például az összetételi előtag leg-, al-,
fő-, ál- stb., az összetételi utótag -féle, -szerű, -beli stb.
Lehet ugyanis olyasmit mondani, hogy kalap- és kabáttalan, de
olyat nem, hogy rendőr- és honvédség, továbbá van festmény- vagy
szoborszerű ugyanúgy, ahogy azt is lehet mondani, hogy festmény-
vagy szoborállvány, pedig az állvány önálló szó, de a -szerű
nem. Talán mondanom sem kell, hogy az (önálló) szó > félszó >
affixoid > toldalék hierarchia azonosítása megint kizárólag
szintaktikai környezetben lehetséges, csak a mondatbeli
elhelyezkedésük tisztázhatja a nyelvész számára, hogy ők
valójában hova tartoznak, de a naiv beszélő is ilyen
szintaktikai információk alapján „tudja”, milyen kategóriába
tartoznak, még ha a kategória elnevezésével nem is kell
tisztában lennie. Azt talán nem kell külön hangsúlyoznunk, hogy
mindezek a rendszerszintű állítások a beszélőnek általában
implicit, de valóságos nyelvi tudását reprezentálják, mutatják
be.
Nemcsak a szavak, a szófajok sem függetlenek
a mondatszerkezeti viszonyoktól. A nyelvészet már régen
túllépett azon a hagyományos, de igen hosszú életű, több mint
kétezer éves felfogáson, amelyben a szófajokat jórészt (de nem
kizárólag) a jellemző jelentések alapján mutatták be – a bemutat
kifejezés itt pontosabb, mint a meghatároz – és amelyet jól
illusztrál a 17. századi „Port-Royal nyelvtan” következő
részlete:
„Gondolataink tárgyai egyfelől a dolgok, mint
a föld, a Nap, a víz, a fa, amelyeket rendesen szubsztanciáknak
hívunk. Másfelől a dolgok tulajdonságai; mint vörös[nek] lenni,
kemény[nek] lenni, […] stb., amelyeket akcidenciáknak nevezünk.
[…] Amely szavak a szubsztanciákat jelölik, azokat főneveknek,
amely szavak pedig az akcidenciákat jelölik, […] azokat
mellékneveknek hívjuk.” (Lancelot – Arnauld, 1660 [1967],
30–31., saját fordítás)
Saussure után a szófajok formai tulajdonságai
kerültek előtérbe: Leonard Bloomfield (1933) a szófajt
„formaosztálynak” nevezi, és a grammatikai jegyei alapján
azonosítja, egyik tanítványa, Charles F. Hockett (1958) pedig
kifejezetten a helyettesíthetőség disztribúciós ismérve alapján
állítja fel a szavak és szószerkezetek osztályait. Csakhogy
amennyiben komolyan vesszük a helyettesíthetőség elvét, akkor
rendkívül sok szóosztályt kellene létrehoznunk, hiszen elég
korán rájöttek arra, hogy alig van két olyan szó, amely pontosan
ugyanabban a környezetben fordulhat elő. Például egy kötelezően
tárgyas ige, mint amilyen a kiolvas, sosem fordulhat elő
ugyanabban a szintaktikai helyzetben, mint a kötelezően
tárgyatlan kimerül, vö.: Anna kiolvasott *(egy könyvet) – Anna
kimerült (*egy könyvet), tekintet nélkül arra, milyen főnév
szerepel a tárgy helyén.3
Az igék szóosztályát eszerint nem is lehetne felállítani. A
kudarcért a szófajok „egydimenziós” meghatározása a felelős:
valami vagy ige, vagy főnév, vagy melléknév, és így tovább.
Mielőtt ezt a gondolatot más példákon továbbvezetnénk, tegyünk
egy rövid kitérőt arra, hogy minek lehet egyáltalán szófaja.
Azt állítom, hogy szófajuk csak olyan nyelvi
elemeknek lehet, amelyek más nyelvi elemekkel együtt állhatnak.
Az ún. mondatszóknak, pontosabban egy-két kisebb
alcsoportjuknak, köztük az indulatszóknak (például jé, ejnye)
vagy a teljes közlés értékű „szavaknak” (például szia) valójában
nincs szófajuk. Azok a terminusok, amelyeket az általuk alkotott
csoportok megjelölésére használunk, csupán szótárszerkesztői
célokat szolgálnak: mivel a teljesség kedvéért fel kell sorolni
(és a kétnyelvű szótárakban le kell fordítani) őket, valamilyen
„névvel” el kell látni őket is, hogy tudjuk, hol és hogyan kell
használnunk őket.
Az összes többi szónak, vagyis azoknak,
amelyek más nyelvi elemekkel alkotott szerkezetekbe helyezhetők,
éppen azokat a tulajdonságait tartjuk a szófaji csoportosításuk
szempontjából relevánsnak, amelyek pontosan a más elemekkel
együtt való előfordulásukat szabályozzák. E tulajdonságok
lehetnek:
a) alaktaniak (például milyen toldalékokat
vehet föl),
b) mondattaniak (például az ige tárgyas,
ragos vonzatos, mondatvonzatos-e vagy nincs vonzata; a
melléknévnek van-e jelzői és/vagy állítmányi használata,
fokozható-e, módosítható-e és hogyan/mivel; a főnév
megszámlálható-e, inkorporálódhat-e, és így tovább), és
c) jelentésbeliek (például konkrét vagy
absztrakt, hely vagy idő jelentésű, felvehet-e szemantikailag
korlátozott toldalékokat stb., például dél óta, de *ház óta;
olvastat, de *kívántat.
A szófaj tehát nem más, mint arra szóló
utasítások sora, hogy az adott elem mely más elemekkel
kombinálódhat. A „hagyományos” szófajok, mint az ige, főnév,
melléknév tulajdonságok bizonyos csoportjainak, nyalábjainak
tesznek eleget. Következésképpen a szófajok egydimenziós
kategóriáját a tulajdonsághalmazok többdimenziós mátrixával kell
felváltanunk.
Hadd illusztráljam az eddig mondottakat a
magyar segédigéken, melyeket a következő tulajdonságok mentén
különböztethetünk meg egymástól, valamint azoktól a „főigéktől”,
amelyek hozzájuk hasonló szerkezeteket, vagyis igeneves
mondatokat vonzanak, illetve egymástól:
(1) a. Beférkőzés: akar, próbál, tud, …; fog,
szokott, kell, szabad, talál, … ; pl. le akar ülni
b. Segédigei (modális) jelentés: tud, bír;
fog, volna, kell, szabad, lehet, …
c. Jelen vagy múlt idejű alak hiánya:4
fog, szokott, %szabad – *fogott menni
d. Személy/számjelölés hiánya: kell, szabad,
lehet – *kellek menni
e. Igenév (nonfinit forma) hiánya: fog,
szokott, szabad, lehet – *fogni menni
f. Önálló (thematikus) alany hiánya: fog,
szokott, talál; kell, szabad, lehet
g. Potenciális inflexió (-hat/het) hiánya:
fog, szokott, talál; szabad – *foghat menni
h. Feltételes modalitás hiánya: fog, szokott
– *fogna menni
i. Felszólító/kötőmód hiánya: fog, szokott,
talál – *fogjon menni
j. Személyjelölt igenév lehetséges: kell,
szabad, lehet – kell mennem
Ezeknek a tulajdonságoknak a segítségével egy
táblázatot tudunk felvázolni, amelynek bal szélén láthatjuk a
megkülönböztető jegyeket. Az első három oszlopba a nyitott
osztályokba tartozó és félkövér szedéssel jelölt főigéket
helyeztük, a tőlük jobbra látható hét oszlopban a segédigéket
látjuk (6. ábra).
Szürke satírozással jelöltem azt a tulajdonságot, amely
elválasztja a segédigéket a főigéktől: ez a saját vagy más néven
thematikus alany hiánya. Pontosabban arról van szó, hogy a
segédigének nincsen thematikus vonzata, csupán a vonzata
nyelvtani kategóriáját nevezi meg, de annak nem jelöl ki olyan
szintaktikai-szemantikai szerepet, amelyet egy főige képes és
köteles az alanyának, tárgyának stb. megadni.5
De hiába neveztem meg ezt a tulajdonságot,
ettől még egyik segédige sem tudja a másikat helyettesíteni.
Vagyis, mint a táblázatban is látjuk, nincs két segédige,
amelyet ugyanaz a tulajdonsághalmaz jellemezne. Másképp
kifejezve: itt minden szó önálló grammatikai osztályt alkot. Ez
pedig általánosan jellemző a grammatikai szavakra vagy (a
generatív nyelvészet terminológiájában) a funkcionális
kategóriákra. Hogy akkor mi értelme van különféle szófajokba
rendezni őket? Önkritikus választ adva – az, hogy legyen valami
közvetlen gyakorlati haszna a nyelvészetnek, például az idegen
nyelvek tanításában vagy a szótárírásban, amikor hasonló
elemcsoportokra tudunk vagy kell hivatkozni, legyenek azok a
névelők, a kötőszók vagy a segédigék, illetve a már korábban is
említett úgynevezett mondatszók.
Nézzünk a táblázat első sorára: ha a
„beférkőzést” emeljük ki mint a segédigeség meghatározó
jellemzőjét, mint azt Kálmán C. György és társai (1989) tették
fontos tanulmányukban, nyilvánvaló, hogy más csoportosításhoz
jutunk. A tanulság ugyanis az, hogy ahány tulajdonság, annyi
osztályozás lehetséges, és ez – amint azt már évtizedekkel
ezelőtt többen felismerték – a fogalmi jelentéssel rendelkező
szavaink csoportosítására is igaz. Mert ugyan létezik olyan
tulajdonság, amely átfogja a „névszók” (azaz a főnevek,
melléknevek, számnevek és névmások) osztályát, nevezetesen az,
hogy esetragokat vehetnek fel, de a szintaxis felől nézve az
esetragokat valójában nem a szavak, hanem a szintagmák, főnévi
csoportok (DP-k vagy NP-k) kapják meg, és közülük a melléknevek
vagy számnevek sok esetben csupán ellipszis révén, azaz azért,
mert mellettük a főnév törölve van, például: Anna az unalmas
könyvet olvasta, Péter pedig az [érdekes könyv]-et.
*
A mondattani kutatás a szavak különféle csoportjairól deríthet
ki új tulajdonságokat. Az igenevekkel például én magam és
tanítványaim is elég régóta, a 80-as évek közepétől kezdve
foglalkozunk: a főnévi, a határozói, a melléknévi igenevekről
írtunk cikkeket, illetve a doktoranduszok disszertációkat (pl.
Kenesei, 1986; Sárik, 1998; Tóth, 2000;, Szécsényi, 2010;
Nádasdi, 2013). Az igenevek persze nem szóosztályok, hanem
nonfinit, azaz időjeles-rag nélküli tagmondatok alkotóelemei. Ám
nemcsak azok minősülnek „igeneveknek”, amiket hagyományosan
annak tartottunk. Újabban a ma már a Leideni Egyetemen oktató
egykori szegedi tanítványommal, Lipták Anikóval a szokásosan
képzőnek besorolt -ható/hető (röviden: ható) funkcionális
elemről mutattuk ki, hogy ez is nonfinit mondatot határoz meg
(Lásd Lipták – Kenesei, 2017).
Röviden összefoglalva egyebek mellett a
következő érveket soroltuk fel amellett, hogy a lexikalizált,
vagyis rögzült ható melléknévvel szemben létezik a ható
tagmondat is. (Az (a) példákban melléknevek, a (b) példákban
„igenevek” vannak.)
(3) A) a melléknévnek lehet fok- és
mértékhatározója, a mondatnak nem:
a. Ez a változás nagyon érezhető.
b. Öt ember (*nagyon) leültethető.
B) a melléknév fokozható
a. az érthetőbb/legérthetőbb szövegek
b. *Öt ember leültethetőbb, mint tíz.
C) a melléknév nem őrzi meg az ige
argumentumszerkezetét, a ható mondat megőrzi
a. a/az (*mindenki által) érthetőbb szövegek
b. a/az *(fogasra) akasztható kabátok
D) a melléknév nem engedi meg az igekötő
elmozdítását, a mondat igen
a. A százados nem megbízható (– általában)
b. A százados nem bízható meg (például egy
feladattal – most/ma).
Ugyanezek az érvek kiterjeszthetők nemcsak a
-hatatlan „képzőre”, hanem az -andó melléknevekre, illetve
tagmondatokra is, például:
(4) A) a melléknévnek lehet fok- és
mértékhatározója, a mondatnak nem:
a. Ez a változás nagyon kerülendő.
b. Ez az öt ember (*nagyon) elkerülendő.
B) a melléknév fokozható
a. a kerülendőbb/legkerülendőbb szövegek
b. *Ez az öt ember elkerülendőbb, mint az a
tíz.
C) a melléknév nem őrzi meg az ige
argumentumszerkezetét, az andó mondat megőrzi
a. a/az (*mindenki által) kerülendőbb
szövegek
b. a/az *(fogasra) akasztandó kabátok
D) a melléknév nem engedi meg az igekötő
elmozdítását, a mondat igen
a. A százados nem megvetendő (– általában)
b. A százados nem vetendő meg (például azért,
amit tett – most/ma).
De akár egy régi vitámat is feleleveníthetem
itt, amelyet Laczkó Tiborral folytattam az igeneves mondatok
szerkezetéről, illetve amit ő folytatott velem arról, hogy az
-ás/és „képzős” főnévi fejű, úgynevezett „tényt vagy cselekvést
kifejező” szerkezetek főnévi csoportok vagy nonfinit mondatok-e.6
Itt most nem foglalom össze a hosszadalmas és meglehetősen
bonyolult előzményeket, amelyekben többek között a névmások és
anaforák kötése és kontrollja játszott kiemelt szerepet, hanem
bemutatok egy új szempontot, amely a „mondatpárti” elemzést
támogatja.
Tudjuk, hogy a magyar azok közé a
„tagadás-egyeztető” (negative concord) nyelvek közé tartozik,
amelyekben a tagadó névmások (valójában kvantorok) mellett a
saját tagmondatukon belül kell egy őket engedélyező tagadószónak
lennie. A (2a) példa azért rossz, mert az aláhúzott tagadószó a
tagadó kvantoros kifejezést (semelyik könyvet) tartalmazó
zárójelezett tagmondaton kívül van. A (2b) mondat azért jó, mert
a tagadószó a tagmondaton belül áll. Ugyanez a megfigyelés az
igeneves tagmondatokra is érvényes: a (2c) példában a zárójelek
között álló igeneves tagmondaton kívül van a tagadószó, ezért
elfogadhatatlan, míg a (2d) példában a tagadószó belül áll, a
mondat tehát nyelvtanilag helyes.
Ha – a korábbi érveken túl – a
tényt/cselekvést kifejező főnévi szerkezetekben ezt a szempontot
is figyelembe vesszük, akkor a (2e) példában az aláhúzott
tagadószó kívül van a zárójeles szerkezeten, vagyis a
főmondathoz tartozik, azaz a dőlt betűkkel jelölt zárójeles
kifejezésnek főnévi csoportnak kell lennie. A (2f) példában
viszont a tagadószó a szerkezeten belül foglal helyet, mivel
pedig főnévi csoporton belül a tagadás művelete nem
értelmezhető, azt a következtetést kell levonnunk, hogy a
tagadószó egy tagmondatban helyezkedik el, mégpedig ugyanabban a
tagmondatban, mint a tagadó névmás/kvantor. Más szóval a (2f)
példában a dőlt betűkkel jelölt szerkezet nonfinit, azaz
igeneves mondatnak felel meg. Az -ás/és „képzős” főnévi fejű,
„tényt vagy cselekvést kifejező” szerkezetek pedig kétarcúak:
lehetnek főnévi csoportok vagy nonfinit mondatok is.
(2) a. *[Hogy semelyik könyvet olvastad] az
nem érdekes.
b. [Hogy semelyik könyvet nem olvastad] az
érdekes.
c. *A [semelyik könyvet olvasó] fiút nem
láttam.
d. A [semelyik könyvet nem olvasó] fiút
láttam.
e. [Semelyik könyv elolvasása] sem okoz
gondot.
f. [Semelyik könyv el nem olvasása] gondot
okoz.
Ezekkel a – kényszerűen rövidre fogott –
esettanulmányokkal egyébként azt a meggyőződésemet is
illusztrálni tudtam, hogy a generatív nyelvészet egyik nagy
intellektuális vonzereje abban rejlik, hogy az elvek
következetes alkalmazásával egyre érdekesebb problémákkal
találjuk szembe magunkat, majd azok megoldása révén további
izgalmas problémákat tudunk megfogalmazni.
*
Nem kívánom formálisan összefoglalni az eddig elhangzottakat. A
nyelv szótárának az elemeit, amiket itt elég szabadon szavaknak
neveztem, számos tulajdonság jellemzi, amelyek más-más
csoportosításokat tesznek lehetővé. De közülük a legfontosabbak
azért szükségesek, hogy pontosan megadják, milyen típusú elem
lehet a vonzatukban. Ebből a szempontból pedig a fogalmi
jelentéssel bíró szavak ugyanúgy viselkednek, mint a
funkcionális elemek.
A vonzatos szavak, és mindenekelőtt a
többnyire megfogható („fogalmi”) jelentés nélküli nyelvtani
egységek (mint amilyen a hogy kötőszó, az -e kérdőszó, az igenév
jellemző -ni morfémája, az igeidő ragja, a névelő stb.)
„pányvázzák ki” a mondat szerkezetét: ezek jelölik ki a
tartalmas szavak helyét, amelyek fogalmi jelentéssel töltik ki a
mondat formális csontvázát. A funkcionális kategóriák pedig,
ugyanúgy, ahogy a valódi tulajdonneveken kívül minden szó: az
igék, a főnevek, a melléknevek, az adpozíciók (azaz a magyarban
a névutók és az önálló jelentésű esetragok, valamint az
igekötők) az előbb említett tulajdonságnyalábokat megnevező
„széljegyeket” (edge features) tartalmaznak, amelyek
meghatározzák, mi legyen (vagy mi lehet) a vonzatuk. A
széljegyek által megszabott Egyesítés (Merge) műveletének a
segítségével, amely két dologból (szóból és/vagy szerkezetből)
egyetlen egységet hoz létre, az emberi nyelv az időben lineáris,
egydimenziós közlési modalitásból megtette azt a radikális
ugrást, amely formájában, s ennélfogva tartalmában is korlátlan
bonyolultságú gondolatokat tett lehetővé egy hierarchikus
konstrukció kialakítása révén. Az adott formai keretek közötti
ismétlődés, más néven a rekurzió lehetősége is ennek a
változásnak volt az egyenes következménye.
A nyelvnek és vele együtt a homo sapiensnek a
grammatika kialakulása révén megtett evolúciós ugrása ennek az
új konstrukciós lehetőségnek köszönhető – legalábbis a
legerősebb hipotézisek hívei, és közülük is elsősorban Noam
Chomsky szerint, aki legutóbbi könyvében újabb érveket sorol
nézetei mellett.7 De
bármiképpen alakult is ki az emberi nyelv, illetve bármennyire
is a szó a nyelvi memória alapegysége, az emberi gondolkodás és
közlés, illetve a jelentés szempontjából a mondat elsődlegessége
és az alkotó elemek, a szavak másodlagos szerepe a nyelvnek
egyik legfontosabb jellemzője.
Hadd fejezzem be éppen ezért egy idevágó
másik idézettel, ez alkalommal Ottlik Gézától: „Nem a szó volt
kezdetben, hanem a mondat.” (Próza, 1980, 185.)
Kulcsszavak: szó, mondat, félszó, szófaj, jelentés, metafora,
tudatelmélet, rekurzió, segédige
IRODALOM
Alberti Gábor – Laczkó Tibor (eds.)
(2017): The Noun Phrase, Vol. 1. Comprehensive Grammar
Resources: Hungarian. Amsterdam: Amsterdam University Press
Berwick, Robert C. – Chomsky, Noam
(2016): Why Only Us? Language and Evolution. Cambridge, MA: The
MIT Press
Bloomfield, Leonard (1933):
Language. London: George Allen and Unwin (2nd revised ed. 1935).
Chomsky, Noam (1957): Syntactic
structures. The Hague: Mouton
Chomsky, Noam (1965): Aspects of the
Theory of Syntax. Cambridge, MA: The MIT Press
Everett, Daniel L (2012): Language:
The Cultural Tool. New York: Pantheon Books
Frege, Gottlob (1980): Logika,
szemantika, matematika. (ford. Máté András) Budapest: Gondolat
Hockett, Charles F. (1958): A Course
in Modern Linguistics. New York: Macmillan
Kálmán C. György – Kálmán László –
Nádasdy Ádám – Prószéky Gábor (1989): A magyar segédigék
rendszere. Általános Nyelvészeti Tanulmányok. 17, 49–103.
Katz, Jerrold J. – Fodor, Jerry A.
(1963): The Structure of a Semantic Theory. Language. 33,
170–210.
Kenesei István (1986): On the Role
of the Agreement Morpheme in Hungarian. Acta Linguistica
Hungarica. 36, 109–120.
Kenesei István (2005): Nonfinite
Clauses in Derived Nominals. In: Piñón, Christopher – Siptár
Péter (eds.) (2005): Approaches to Hungarian, Vol. 9. Budapest:
Akadémiai Kiadó, 161–186.
Laczkó Tibor (2009): On the -Ás
suffix: Word Formation in the Syntax? Acta Linguistica
Hungarica. 56, 23–114.
Lancelot, Claude – Arnauld, Antoine
(1660 [1967]): Grammaire générale et raisonnée [facsimile
edition]. Menston: Scolar Press Ltd.
Lipták Anikó – Kenesei István
(2017): Passive Potential Affixation: Syntax or Lexicon? Acta
Linguistica Academica. 64, 1, 45–77. DOI:
10.1556/2062.2017.64.1.2
Martinkó András (2001): A szó
jelentése. Szeged: Lazi Könyvkiadó
Ogden, Charles Kay – Richards, Ivor
Armstrong (1923): The Meaning of Meaning. London: Routledge –
Kegan Paul
Nádasdi Péter (2013): A prenominális
finit vonatkozó szerkezetek vizsgálata a magyarban. Doktori
disszertáció. Szeged: Szegedi Tudományegyetem
Ruzsa Imre (1980): Gottlob Frege.
In: Frege, Gottlob: Logika, szemantika, matematika. (ford. Máté
András) Budapest: Gondolat, 7–14.
Sárik Pál (1998): A határozói
igenevek néhány problémája. Magyar Nyelv. 94., 423–36.
Saussure, Ferdinand de (1916): Cours
de linguistique générale. Lausanne: Librairie Payot
Saussure, Ferdinand de (1967):
Bevezetés az általános nyelvészetbe. (ford. B. Lőrinczy Éva)
Budapest: Gondolat
Szécsényi Krisztina (2010): An
LF-driven Theory of Scrambling in Hungarian Infinitival
Constructions. Doktori disszertáció. Szeged: Szegedi
Tudományegyetem
Tomasello, Michael (2008): Origins
of Human Communication. Cambridge, MA: The MIT Press
Tóth Ildikó (2000): Inflected
Infinitives in Hungarian. PhD Dissertation. Tilburg: Tilburg
University
Ullmann, Stephen (1951/1957): The
Principles of Semantics. (2nd ed.) London: Basil Blackwell–Mott
(első kiadás: 1951)
Ullmann, Stephen (1962): Semantics:
An Introduction to the Study of Meaning. Oxford: Basil Blackwell
LÁBJEGYZETEK
1 Az MTA Székházában
2016. december 12-én tartott székfoglaló előadás írásos
változata, a Magyar Tudomány terjedelmi korlátai miatt kissé
rövidítve. A teljes cikk az alábbi URL-en olvasható:
WEBCÍM <
2 A táblázatban az
„ego”-tól számított távolság generációkban van megadva (de a
testvérek két mínusza a nulla generációs távolságot jelöli), a
balszélen mintául vett szavakhoz odaértjük az „ego”-t mint
„birtokost”, például apa/gyerek = ’ego apja/gyereke’.
<
3 A csillag a
nyelvtanilag helytelen alakot jelzi. A zárójelen kívüli csillag
azt, hogy a zárójelezett kifejezés nélkül a mondat helytelen. A
zárójelen belüli csillag pedig azt, hogy a zárójelezett
kifejezéssel helytelen a mondat.
<
4 A „%” jel a
beszélők csoportjai közötti megoszlást jelzi: van például,
akinek jó a szabadott alak, de van, akinek nem elfogadható.
<
5 A thematikus alany
hiánya az ún. unakkuzatív igéket is jellemzi, például hull,
telik, de ezeknek nem lehet igeneves vonzatuk, vagyis egyedül a
thematikus alany hiánya nem képes a segédigéket meghatározni. Ez
a megfigyelés is a tulajdonságok nyalábjaira vonatkozó
végkövetkeztetésünket erősíti.
<
6 Kenesei (2005),
Laczkó (2009). A jelen ötletet az Alberti Gábor és csapata által
írt egyik fejezetből merítettem, amely az Átfogó magyar nyelvtan
Amsterdamban hamarosan megjelenő 1. kötetében található. Ott
„belső és külső hatókör” (internal and external scope) néven
tárgyalják, mint a (780b) példában: Na például Edének a semelyik
koncertre való meg nem hívása, az hiba volt (Alberti – Laczkó,
2017).
<
7 Berwick – Chomsky
(2016). Bár tisztában vagyok a releváns Chomsky-kritikáknak
legalább egy részével, például egyfelől Dan Everettnek (2012) a
dél-amerikai piraha nyelv tulajdonságai alapján kifejtett
nézeteivel, amelyek tagadják a rekurzió központi jelentőségét,
másfelől Michael Tomasellónak (2008) a kooperatív kommunikáción
alapuló nyelvkeletkezési felfogásával, ezek megvitatása
túlságosan messzire vezetne a jelen írás témájától.
< |