Társadalom és gazdaság
Betekintés egy „néprajzos szociálantropológus” munkásságába
A több mint félezer oldalt tartalmazó könyv rendhagyó, bár nem
teljesen példa nélküli születésnapi ajándék: nem az ünnepeltnek,
Sárkány Mihálynak írtak, munkatársak, barátok, tanítványok,
hanem magának az ünnepeltnek mintegy másfélszáz tanulmányából
választott ki harminchetet, és szerkesztette tanulmánykötetté a
pályatárs és néprajzi kutatóintézetbeli kolléga, Vargyas Gábor.
Ily módon valójában a szakma kapott ajándékot, melynek
jelentőségét aligha lehet túlbecsülni: klasszikusok, új
eredmények és az egyetemi oktatásban kötelezőként feladott
olvasmányok egyaránt helyet kaptak a kötetben (mint A lakodalom
funkciójának megváltozása falun, vagy a varsányi kutatás alapján
íródott A gazdaság átalakulása), tehát tankönyvként is kiválóan
hasznosítható. Sárkány Mihály ugyanis, aki gazdasági és
szociálantropológusok, etnológusok, néprajzosok generációit
oktatta, aki közvetített a külföldi és a magyarországi
tudományosság között – energiájának jó részét olyan művek
megírásába fektette, melyek többsége túl speciális
folyóiratokban jelent meg ahhoz, hogy könnyen elérhetővé
válhassanak az érdeklődők számára. A hosszú és gazdag, vagy fél
évszázadot felölelő életpálya eredményeinek jelentős része végre
egy könyvben olvasható, mely könyv harmadik a Sárkány Mihály
neve alatt megjelent önálló kötetek sorában. Ez egyúttal azt is
jelenti, hogy amikor a kötetet bemutatjuk, akkor az életpálya,
az életmű egy jelentős vonulatát, valamint a szerzőnek az
antropológia és néprajztudomány berkein belül betöltött szerepét
is méltatnunk kell. Másrészt azt is jelenti, hogy nem tudunk az
összes írásra reflektálni, mert csak a címük felsorolása is
jóformán kitöltené a rendelkezésre álló szűkös kereteket.
A válogatás fő szempontja, ahogyan azt a
Vargyas Gábor tollából született, Sárkány életpályáját bemutató
kiváló és részletes tanulmányban olvashatjuk, az volt, hogy
elsősorban a magyarországi kutatásokról szóló és magyar
vonatkozással bíró munkák kerüljenek be a jelen kötetbe.
Tudvalevő, hogy a szerző ugyanolyan otthonosan mozog afrikai
terepeken is, mint a magyar falvakban. S bár az egzotikum
ezúttal kimaradt, a kizárólagosan magyar tematikájú válogatás is
alkalmas arra, hogy megmutatkozzék Sárkány Mihály szerteágazó
érdeklődése, mely az elméleti és tudománytörténeti problémáktól
az esettanulmányokig a társadalomkutatás folyamatának valamennyi
aspektusát érinti. A sokoldalúság az ő esetében azonban nem
vezet sem sekélyességhez, sem szétszórtsághoz.
Sárkány Mihály második, 2000-ben megjelent
kötetének címe (Kalandozások a 20. századi kulturális
antropológiában) azt sugallja, hogy a szerző vagabund módjára
csatangolt a „szociokulturális antropológia” széles mezején. A
valóságban már pályája kezdetétől nagyon is célirányosan és
tudatosan építette fel azt a személyes tudás-portfóliót, amely a
kulturális és szociálantropológia jelenlegi doyenjévé avatja.
Hasznára vált ebben tudománytörténeti
érdeklődése, melynek segítségével a néprajz, a kulturális,
gazdasági és szociálantropológia és egyéb rokontudományok
útvesztőiről oly pontos térképet sikerült rajzolnia, amely
nemcsak saját maga számára teszi egyértelművé, honnan jött és
merre tart, hanem tanítványai, fiatal munkatársai, sőt, az egész
szakma részére lehetővé teszi a tájékozódást. S miután
kivételesen nagy rálátással bír valamennyi, fentebb említett
tudományra, joggal vallja magát valamennyi diszciplína
képviselőjének. S viszont: e szakterületek művelői is
mentorukként tekintenek rá. Sárkány Mihály e vezető szerepét fél
évszázados kitartó, szívós munkálkodásával, töretlen
kíváncsiságával, valamint a tudomány és tárgya, az ember iránti
alázatos hozzáállásával vívta ki. E szerepet pedig arra
használja fel, hogy utat mutasson valamennyi felsorolt tudomány
képviselői számára, és együttműködésre, álláspontjaik
összehangolására buzdítsa őket. Erről tanúskodik több tanulmány
is a kötetben, köztük az Elméletek és korszerűség a magyar
etnológiában (493–504.), melyben a történetileg elmélyíthető
szociálantropológia látásmódját javasolja közös platformként.
Mindezek mellett rámutat arra, hogy egy tudomány számára
létszükséglet, sőt, jövőjének, továbbfejlődésének záloga, hogy
elődeinek munkásságát elismerje, beillessze saját paradigmájába
– talán nem túlzás azt mondani, hogy ő maga is ezt a célt
szolgálja tudománytörténeti és elméleti munkáival.
A szerkesztő jóvoltából (de nem teljesen a
szerkesztő csoportosítása szerint) a kötetben található
műveknek/témáknak négy egymástól elkülöníthető, mégis egymással
összefüggő, egymást több ponton metsző halmaza van:
I.) Az első azokat a tanulmányokat
tartalmazza, mely a magyar társadalomnak a két világháború
közötti időszaktól máig tartó változási tendenciáit vázolják
fel. Ezek a munkák pontos etnográfiai leírások az életmódról,
gazdálkodásról, családi viszonyokról, melyek megalapozzák a
szabatos és megvilágító erejű, elméleti szempontú elemzéseket.
Sárkány Mihály több helyütt is kutatott, de valamennyi
terepmunka közül kitűnik a varsányi. Részint, mert a ’70-es évek
elején a Bodrogi Tibor által koordinált, több kutató által
végzett csoportos terepmunka a nyugati társadalomkutatás
szempontjai szerint is korszerűnek számító, valódi
szociálantropológiai közösségtanulmány volt; részint, mert a
kutatás eredményei Sárkány Mihály közreműködésével angolul is
megjelentek, s ezzel az ő neve is ismert lett. A varsányi
vizsgálat később igazodási ponttá vált a magyar viszonyok iránt
érdeklődő nyugati kutatók számára. Ami különösen izgalmas: hogy
harminc év múltán ugyanezen a helyszínen megismételték az
adatfelvételt, ezúttal Sárkány Mihály vezetésével. Szerzőnk
megmaradt az eredeti témájánál, a gazdasági élet vizsgálatánál.
A termelési viszonyok kétszeri átalakulásának végigkövetése
rendkívüli tanulságokkal szolgál valamennyi társadalomtudomány
számára.
II.) A másik nagy téma a klasszikus
szociálantropológiai tárgynak, a rokonságnak a tanulmányozása,
ezen belül a rokoni terminológiának, a rokoni csoportok
működésének, a rokonsági intézményeknek és változásaiknak a
vizsgálata – szigorúan a társadalmi struktúra átalakulásával
párhuzamba állítva. A tanulmányok magyar őstörténeti, illetve
recens néprajzi anyag elemzésével és általános etnológiai
meglátásokkal, tudománytörténeti kérdésekkel egyaránt
foglalkoznak. Sárkány Mihály Bodrogi Tibor nyomdokain halad,
mondhatni, egyedüli követőként, mert jelenleg ő ennek a
szakterületnek talán az egyetlen magyarországi, elsősorban
magyar nyelven publikáló szakértője, aki teoretikus jellegű
problémákhoz szintén hozzá tud szólni. Tanulmányai |
|
bizonyítják, hogy a rokonságkutatás
egyáltalán nem idejétmúlt, hanem ma is izgalmas
kérdésfelvetésekkel képes előállni, és alkalmas egy adott
közösség társadalmi valóságának leképezésére.
III.) A harmadik vonulat a gazdasági
antropológiai tanulmányoké: az ide sorolható írások tudomány- és
eszmetörténeti reflexiókat, etnológiai vonatkozású elemzéseket,
a törzsi társadalmakban megfigyelhető általános változási
tendenciákat mutatnak be, de az első blokkban már említett
magyarországi terepmunka-tanulmányok egy részét teljes joggal
sorolhatjuk be ide is. Sárkány Mihály néprajzi szakdolgozatának
megírása óta (amely A közösségek közötti csere címmel első
köteteként jelent meg 1998-ban, jelen kötetben pedig
tudománytörténeti bevezetője olvasható csekély változtatásokkal
[341–365.]) elköteleződött a gazdasági antropológia iránt, s e
szakterületnek is legkimagaslóbb magyarországi képviselőjévé
vált. Az ő nevéhez fűződik a gazdasági antropológia nemzetközi
karriert befutott nagy alakjának, a szubsztantivista irányzat
megalapítójának, Polányi Károlynak magyarországi recepciója; de
azóta is fáradhatatlanul szállítja a külföldi tudományosság
friss eredményeit, mint például az Etnicitás és gazdaság című,
2010-es tanulmányában (417–429.). A magyar vonatkozásokról sem
elfeledkezve, felkutatta és bemutatta az olyan kutatók
sajnálatosan feledésbe merült nemzetközi színvonalú munkásságát
is, mint amilyen Somló Bódogé is volt (367–374.), aki méltán
tekinthető a hazai gazdasági antropológia egyik előfutárának.
IV.) Végül az utolsó nagy témacsoport, mely
szorosan összefonódik az előzőekkel, mintegy kvintesszenciáját
adva azoknak: a tudomány- és eszmetörténet. A tanulmányoknak
legalább egyharmadát teszik ki azok az írások, melyekben Sárkány
Mihály a kulturális és szociálantropológia, gazdasági
antropológia vagy a néprajztudomány nagy irányzatait, elméleteit
vagy azok képviselőit mutatja be, veti össze, kritizálja, vagy
éppen kapcsolódási pontot keres közöttük. Mint fentebb már
bemutattuk, széles tájékozottságának és elméleti rálátásának
köszönhetően ő az, aki tudománytörténeti szemszögből leginkább
el tud helyezni egy adott tudományos művet, elméletet a maga
súlya és jelentősége szerint. Nem véletlen, hogy a Magyar
Néprajz VIII., Társadalom című kötetének tudománytörténeti
áttekintését is ő kapta meg feladatul: ez olvasható A
társadalomnéprajzi kutatás hazai története című írásában
(7–86.).
Atyamestereinek és pályatársainak műveit,
elméleteit tanulmányokban és nekrológokban szintúgy bonckés alá
veszi, határozottan kijelölve helyüket a tudományos mezőben. Így
tesz többek között Bodrogi Tiborral, Tálasi Istvánnal, Gunda
Bélával, Bartha Antallal, Hoffmann Tamással, Boglár Lajossal; s
ami különösen fontos, nemcsak a magyar tudományos élet keretei
között, hanem a nemzetközi tudományosságon belül is elhelyezi
munkásságukat. Bármennyire személyes kapcsolat fűzte a
bemutatott személyhez, elfogulatlanul ítéli meg műveinek
jelentőségét; kritikát pedig mindig az értékelt életmű belső
koherenciájának, saját logikájának való megfelelése függvényében
fogalmaz meg.
Sárkány Mihály fentebb említett kritikai
látásmódja egyébként nem a politikai rendszerváltás terméke.
Tudjuk, hogy az 1949-es fordulat óta a néprajz sem kerülhette el
azt az ideológiai nyomást, amely minden társadalomtudományra
ránehezedett. A szerzőnek az 1970-80-as években írott
tanulmányai azonban nem avultak el, ma is olyan érvényességgel
bírnak, mint első megjelenésükkor. Ez annak köszönhető, hogy az
uralkodó marxista elméletet ugyanolyan kritikusan kezelte és
csupán viszonyítási alapnak tekintette, mint bármelyik külföldi
„polgári” elméletet az antropológiában. Mindegyikből azokat a
momentumokat használta fel, amelyeket arra érdemesnek ítélt,
akár Marxéról, akár Sahlinséról, Wolféról vagy Polányiéról volt
szó. A nagy, látványos és divatos elméleteket is kérlelhetetlen
logikával elemezte, rámutatva esetleges hiányosságaikra,
buktatóikra vagy elnagyoltságukra. De nem habozott magát sem
korrigálni, ha újabb, meggyőzőbb adatokra bukkant (lásd az
Etnográfia, etnológia és az antropológiai perspektíva című
tanulmányt [479–491.]).
A kritikus hangvétel ellenére ugyanakkor
jellemző rá a konszenzuskeresés, a kiegyensúlyozó és békítő
szándék. A Néprajz és szociokulturális antropológia című
tanulmányában (543–557.) a két, időnként egymással rivalizáló
tudományág összehangolására tesz kísérletet anélkül, hogy
uniformizálni akarná őket, rámutatva arra, milyen módon
gazdagodhatna a két fél a másik meglátásainak,
szemléletmódjának, tárgyválasztásának sajátjai közé
illesztésével.
Mint láthattuk, Sárkány Mihály munkássága
kapcsán joggal beszélünk a tudomány iránti alázatról, de éppúgy
kiemelhetjük szellemi igényességét, az emberi társadalmak
működésének megismerése iránti olthatatlan szenvedélyét is.
Egész pályáján az a hajtóerő mozgatta, hogy az általa kutatott
közösségek életét minél pontosabban láttassa, s hogy az ilyen
vizsgálatokból leszűrhető tanulságok érvényességét a tudományos
absztrakció minél magasabb szintjeire emelje, hogy
összevethetőkké váljanak más kutatások tanulságaival.
Ő az az antropológus, aki az összehasonlítás
igényéről, az emberi társadalmak működésével kapcsolatos
egyetemes érvényességű meglátások kereséséről soha nem mondana
le, miközben nagyon is tisztában van a terepmunka buktatóival,
az adatszerzés és -konstruálás folyamatában rejlő
hibalehetőségekkel. Az erudíció és a szilárd teoretikus keretek,
a módszertani felkészültség számára éppen ezért fontosak, de nem
becsüli túl jelentőségüket – annyira semmiképpen, hogy a
tökéletességre törekvés gúzsba kösse a terepmunkás kezét,
eltántorítsa a megismeréstől. Úgy véljük, szemléletére igen
jellemző az az alább olvasható idézet, melyet a BUKSZ-vitában
Niedermüller Péternek a néprajztudományt kritizáló cikkére írt
válaszából (447–61) emeltünk ki:
„Nincs olyan eljárás, szemléletmód […],
amellyel a változó társadalmi lét bármelyik pillanata, bármilyen
kulturális megnyilvánulás úgy volna leírható, hogy fölöslegessé
tenné a leírás korlátainak kiderítését. Csakis ez a kritikus
adatkezelés ad esélyt arra, hogy az ember társadalmi létéről
ismereteket halmozzunk fel. Másfelől ne feledjük, hogy ezzel az
eséllyel valóban rendelkezünk.” (Sárkány Mihály: Társadalom és
gazdaság. Válogatott szociálantropológiai írások.
Összeállította: Vargyas Gábor. Budapest: l’Harmattan Kiadó–MTA
Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Int., 2016,
557 p.)
Molnár Ágnes
PhD, egyetemi adjunktus, Miskolci
Egyetem
Kulturális és Vizuális Antropológiai
Intézet |
|