Bevezetés
Az egészségügyi ellátórendszer működésére az egészségügyi
szolgáltatók kártérítő felelőssége jelentős kihatással van,
részben azért, mert a megítélt kártérítési összegek (és a
szolgáltatóknak a felelősségi eljárásokkal kapcsolatos
költségei) olyan jelentősek lehetnek, ami a napi működésére, a
betegellátásra is kihatással lehet, részben azért is, mert az
egészségügy működéséről a társadalomban kialakult képet is
jelentősen befolyásolják a szolgáltatók felelősségéről, a
„műhibákról” szóló hírek. Ha az egészségügyi ellátórendszer
átfogó reformjáról tudományos szinten is elemző munka indul meg,
annak keretében kiemelt helyen érdemes foglalkozni azzal a
kérdéssel is, hogy a jelenlegi felelősségi rendszer mennyiben
valósítja meg az elvárt célokat, és hogy vannak-e esetleg
működőképes alternatívák.
Az egészségügyi szolgáltatók felelősségéről általában
Hibák és tévedések szükségszerűen történnek a leggondosabban
szervezett egészségügyi ellátórendszerben is. Ma már a hibák
okainak feltárása és elemzése, a megelőzés lehetőségeinek
vizsgálata tudományos szinten is megtörténik, a
minőségbiztosítás mellett a betegbiztonság kérdése is a
tudományos kutatások középpontjába került (Baranyai – Harsányi,
2017). Az egészségügyi ellátórendszer sajátosságaiból adódóan az
apró tévedéseknek, mulasztásoknak is rendkívül súlyos
következményei lehetnek, gyakran találkozunk olyan híradásokkal,
amelyek arról szólnak, hogy az orvosi tévedések a vezető
halálokok között szerepelnek. Éppen a konferencia előtti
napokban jelent meg például egy tanulmány a tekintélyes British
Medical Journal hasábjain azzal a – kissé provokatív – címmel,
hogy az orvosi tévedések az Egyesült Államokban a harmadik
helyet foglalják el a halálokok között (Makary – Daniel, 2016.).
Természetesen az ilyen típusú tanulmányok esetében a korlátokat
sem lehet figyelmen kívül hagyni, így elsősorban a haláloki
statisztikák alapjául szolgáló dokumentumok elégtelenségét ebben
a vonatkozásban, valamint a hibák és tévedések, illetve a
bekövetkezett egészségkárosodás, halál közötti fennálló okozati
összefüggés megállapításának metodikai nehézségeit. Arra azonban
mindenképpen felhívják a figyelmet, hogy a probléma igen
jelentős, amire a többi tudományág mellett a jogtudománynak is
reagálnia kell. Az orvosi tevékenységen kívül talán nincs még
egy olyan terület, ahol ennyi féle, szinte minden jogágat
felölelő szankció kapcsolódhatna az elkövetett mulasztáshoz,
szakmai, foglalkozási szabály megszegéséhez. Ez azonban
viszonylag új jelenség, hiszen az orvosi tevékenység jogi
szabályozására hosszú ideig nem volt társadalmi igény, a szakmai
önszabályozás – etikai kódexek formájában – egészen a XX. század
közepéig elegendőnek mutatkozott arra, hogy az orvos és a beteg
kapcsolatának legfontosabb kérdéseit rendezze. Az orvosi
felelősség is marginális kérdés volt, az orvosi szakmát ebben a
tekintetben bizonyos immunitás övezte.
Ennek megértéséhez kicsit messzebbre kell
visszanyúlnunk, a jelenség szorosan összefügg az orvosok
jogállásának alakulásával. Az 1951. január 31-én megjelent Munka
Törvénykönyve (1951. évi 7. törvényerejű rendelet) mindenkire
(minden munkáltatóra és minden munkavállalóra) kötelező
szabályokat határozott meg, a szabályozásban nem volt lényeges
különbség a munkavállalók különböző kategóriái tekintetében. Így
az általános szabályokat kellett alkalmazni az orvosokra és
egyéb egészségügyi dolgozókra is, és ezekhez viszonyítva kevés
eltérést tettek lehetővé a végrehajtási rendeletek. A nagyjából
azonos elbánás vonatkozott az orvosi és egészségügyi
alkalmazottak fizetésére is. Mindennek hosszú távon komoly
következményei lettek (egyebek mellett a hálapénz intézményének
kialakulása is részben erre vezethető vissza). Ugyanekkor
megtörtént a korábbi egészségügyi biztosítók (ellátók)
vagyonának államosítása is. A forint bevezetésével központi
intézkedéssel meghatározásra kerültek a legfontosabb árucikkek,
továbbá a szolgáltatások árai és a bérek is. Az új ár- és
bérszint meghatározásánál nemcsak gazdasági, hanem politikai
szempontok is érvényesültek és jelentős mértékben szerepet
kaptak a Kommunista Párt politikai törekvései is, aminek fontos
eleme volt, hogy a munkások bére magasabban, az alkalmazottak
bére alacsonyabban került meghatározásra, mint az 1938-ban volt.
A bérszint meghatározásának évtizedekre szóló hatása lett, az
orvosok fizetésének alacsony volta máig kihatóan befolyásolta –
egyéb tényezők mellett – ezeknek a szakmáknak a megbecsülését,
és ennek következtében az utánpótlást is, hasonlóan, mint a
pedagógusok vagy a mérnökök esetében. Mindezek oda vezettek,
hogy az orvosok sajátos jogállásba kerültek – pótolhatatlan
munkájukért megalázóan alacsony bért kaptak, amit – rendkívül
igazságtalan megoszlásban – részben a hálapénz kompenzált,
részben pedig az, hogy a felelősségi eljárásokban bizonyos
immunitást élveztek: nagyon ritkán mondták ki a kórház vagy az
orvos felelősségét, akár büntető, akár polgári eljárásban, az
orvosi felelősség problémaköre mindössze néhány kirívóan súlyos
mulasztás büntetőjogi szankciójára korlátozódott. Ez csak a
rendszerváltás után kezdett megváltozni (a kártérítő
felelősségváltozásáról lásd Harmathy, 2002). Az egészségügy
működésének részletesebb jogi szabályozása megjelenésével az
orvos-beteg kapcsolat is megváltozott, a bizalmi elv háttérbe
szorulásával egy időben megjelent az egészségügyi szolgáltatások
fogyasztói szemléletű igénybevétele, amit a betegek részéről
megnövekedett elvárások és tudatosabb igényérvényesítés jellemez
(Dósa, 2010.).
A felelősség legtágabb értelemben valamely
normaszegő magatartás (kötelezettségszegés) vagy mulasztás
miatti következmény viselését jelenti, amely normatív alapon
nyugszik, és a jogérvényesítés állam által biztosított
eszközeivel kérhető számon, a fejlődés során ez váltotta fel az
egyén és a közösség saját maga által szabott normái szerepét. Az
egészségügyben a közösség saját maga által szabott normáinak
ugyanakkor ma is van – még ha nem is annyira meghatározó –
szerepük, a hivatásrendek etikai kódexeiben foglaltak
betartásához az állam eszközöket is biztosít. A felelősségi
rendszereken belül kiemelkedő a polgári jog eszköztára, a
kártérítő felelősség, amely vagyoni felelősséget jelent, a
károkozó kizárólag vagyoni hátrányra számíthat a
kötelezettségszegés miatt, akkor is, ha a kár vagyoni jellegű,
és akkor is, ha nem. Ez a vagyoni hátrány többé-kevésbé
közgazdaságtanilag becsülhető is, a kártérítésnek éppen az az
egyik célja, hogy a szereplők vegyék számításba az elégtelen
megelőző intézkedések miatti magas tranzakciós költségeket, és
törekedjenek arra, hogy minimalizálják azokat (prevenció).
Emellett fontos célja az is, hogy kompenzálja a károsultat,
olyan helyzetbe hozza, amilyen helyzetben a kár bekövetkezése
nélkül lett volna (reparáció). A két funkció között ugyanakkor
van némi ellentmondás is, mert a reparáció elve azt követelné
meg, hogy a károkozó minden kárt térítsen meg, a prevenció pedig
azt, hogy csak azt, amit felróhatóan okozott, és a
felróhatósággal arányosan. A vagyoni szankció azonban – a
reparációs funkcióból következően – nem a felróhatósággal
arányos, hanem a vagyoni hátránnyal egyenlő, ez a preventív
funkciónak némiképp ellene hat (különösen az egészségügyi
károkozások esetében fordulhat elő gyakran, hogy kis mulasztás
óriási károkat okoz).
Krízisjelenségek az egészségügyi szolgáltatók kártérítési
felelősségében
Az egészségügyi szolgáltatók kártérítési felelősségével
kapcsolatban számos válságjelenség figyelhető meg. Empirikus
tanulmányokból tudjuk, hogy a megítélt és kifizetendő
kártérítési összegek hatalmas terhet jelentenek a
közfinanszírozott ellátásban is, az eljárási költségek is
rendkívül magasak (a jogi képviselet, az összetett bizonyítást
igénylő kérdések szakértői bizonyításának költségei), ez utóbbi
felperesi és alperesi oldalon is hátrányként jelentkezik. Az
eljárások – éppen a felróhatósággal és az okozati összefüggéssel
kapcsolatos összetett bizonyítás miatt – elhúzódóak, ami mindkét
oldalon . |
|
megterhelést jelent. Alperes részéről a
médianyilvánosság, felperes részéről a történések ismételt
előadásának kötelezettsége lehet jelentős megterhelés (Danzon,
1991).
Az egészségügyi szolgáltatók ellen indult
kártérítési eljárásokkal kapcsolatosan megbízható statisztikai
adatokkal sem rendelkezünk, márpedig az adatok közzététele,
tudományos igényű elemzése elengedhetetlen lenne a megoldások
megtalálásához A fekvőbeteg-ellátó intézmények állami
fenntartásba vételének első lépcsőjében az akkori fenntartó
(GYEMSZI) a feladatátvételt követően közzétette a honlapján a
folyamatban lévő eljárások adatait (378 folyamatban lévő
eljárás, 5,5 milliárd forint perértékben), azonban a további
intézményátvételek során ez sajnálatosan elmaradt. A kártérítési
összegek az egyes szolgáltatók számára előre nem kalkulálhatóak,
így a megítélt kártérítési összegek – különösen a
felelősségbiztosítási rendszer elégtelensége miatt – a napi
működést veszélyeztethetik. A felelősségbiztosítás funkciója
többrétű (lenne): a kiadások tervezhetővé tétele, a kockázat
porlasztása mellett a legfontosabb szerepe az lenne, hogy a
biztosító teremtse meg egy peres eljárásban az alperesi oldalon
a valós szakmai (ügyvédi és orvos szakértői) hátteret a hatékony
pervitelhez. A valós biztosítási háttér hiányában a magas
költségek periodikusan az ellátás hozzáférhetőségét is
veszélyeztethetik. Magyarországon a kötelező
felelősségbiztosítás csak formális, csak a felelősségbiztosítás
meglétét írja elő a törvény a működési engedélyezés
feltételeként (Eütv. 108.§), ez azonban korántsem biztos, hogy
valós fedezetet nyújt a károkra (a csekély biztosítási
összeghatár miatt általában nem nyújt fedezetet a ténylegesen
megítélt kártérítési összegekre). A szakmai irányelvek szinte
teljes hiánya (a már kidolgozott szakmai irányelvek többségének
érvényessége 2013. december 31-én lejárt, így legfeljebb szakmai
szabályként élnek tovább) a bizonyítást mindkét oldalon
rendkívüli módon elnehezíti, bizonytalanná teszi. Szakmai
irányelvek hiányában a bíróság kénytelen a tankönyvekre,
szakirodalomra hagyatkozni abban a kérésben, hogy mi lett volna
az elvárható magatartás, ez pedig az ítélkezést – és
természetesen a mindennapi betegellátást – is kevésbé
kiszámíthatóvá teszi. A bíróságnak tág a mérlegelési lehetősége
a felróhatóság és főleg az okozati összefüggés tekintetében, ami
az ítélkezést az egészségügyi szolgáltatók számára kevéssé teszi
előre kalkulálhatóvá, így a prevenciós funkciót sem segíti. Sőt,
a hazai bírói gyakorlatban arra is van példa, hogy a bíróság
által alkalmazott gondossági mérce és a szakma által elfogadott
szabályok között eltérés van, a bíróság szigorúbb elvárhatósági
mércét alkalmazott, mint amit a szakmai szabályok
megfogalmaztak. A defenzív medicina megjelenése és előtérbe
kerülése – amikor egyes vizsgálatokat és beavatkozásokat azért
végeznek el, hogy egy esetleges felelősségi eljárásban
dokumentálva legyen a beteg állapota, vagy azért, hogy a vélt
vagy valós igazságszolgáltatási gondossági mércének megfeleljen
az ellátás, de valójában a beteg állapotát nem javítja – óriási
költségeket generál, erre vonatkozóan alátámasztott empirikus
adatokkal rendelkezünk. Problémát jelent az ún.
fegyveregyenlőség biztosítása az eljárásokban, az, hogy mindkét
fél egyenlő eséllyel induljon a bonyolult, összetett bizonyítást
igénylő eljárásokban. A fenti problémák az európai
szakirodalomban szinte egységesen jelennek meg, függetlenül a
jogrendszer sajátosságaiból eredő különbségektől, és nagyjából
egyetértés mutatkozik abban is, hogy a rendszer nem szolgálja
megfelelően azokat a célokat, amit elvárnánk tőle, se a
prevenciót, vagyis a jövőbeli károkozás megelőzését, se a
károsultak kompenzációját (Stauch, 2008). A tudományos kutatások
ezért egyrészt arra irányulnak, hogy milyen módon lehetne a
felelősségi eljárások keretei között a fenti problémákat
kiküszöbölni, másrészt pedig arra, hogy milyen alternatív
vitarendezési megoldásokat lehetne kidolgozni, amelyek jobban
szolgálnák a jogviták gyorsabb, a felek számára egyenlő
esélyeket biztosító, a prevenció és a reparáció célját egyaránt
szolgáló eldöntését.
Ennek érdekében elsődleges lenne az adatok
feltárása és tudományos igényű elemzése. Az, hogy az
egészségügyi szolgáltatók felelősségével kapcsolatos bírói
ítéletek jelentős része anonim formában elérhetővé vált, ebben
az irányban jelentős lépést jelentett, azonban ez még nem nyújt
teljes körű információt. Az alternatív vitarendezési eljárások
(mediáció, választott bírósági típusú eljárások, felróhatóságot
nem vizsgáló rendszerek) nemzetközi tapasztalatainak áttekintése
és az adaptáció lehetőségeinek feltárása az összehasonlító
jogtudomány eszköztárával segíthetné az előrelépést. A mediáció
az egészségügyi szolgáltatók felelősségével kapcsolatos
kártérítési eljárásokban nagyon korán bevezetésre került (lásd
2000. évi CXVI. törvény az egészségügyi közvetítői eljárásról),
jóval azelőtt, hogy az egyéb területen azóta több-kevesebb
sikerrel működő mediációs eljárások (fogyasztóvédelem, tőkepiac
stb.) jogszabályi hátterét kidolgozták volna, azonban –
szerteágazó okokból – a szabályozás teljesen működésképtelennek
bizonyult (Dósa, 2012).
A gazdasági élet számos területén jól működő
választott bírósági típusú eljárásokkal kapcsolatban – a beteg
és az egészségügyi szolgáltató között létrejövő jogviszony
sajátosságaihoz igazítva a szabályokat, így az önkéntesség, a
térítésmentes eljárás és a nem kötelező erejű döntés alapelvén
alapuló rendszer esetében – vannak kedvező nemzetközi
tapasztalatok, elsődlegesen Németországban (Meurer, 2008). A
felróhatóságot nem vizsgáló (no-fault) rendszerek is
működőképesek lehetnek, megfelelő jogszabályi háttér és jelentős
társadalmi támogatottság esetén, például az Egyesült Államokban
a védőoltás miatt, vagy a szülés közben egészségkárosodást
szenvedett gyermekek kompenzációjára létrehozott rendszerek
(Sloan – Chepke, 2008).
Ezek a bírósági eljárásokat nem váltják ki,
nem helyettesítik, azonban jelentős terhet vehetnek le a
bíróságokról, és a felek számára is gördülékenyebbé tehetik az
igényérvényesítést. A felelősségbiztosítással kapcsolatos
problémák feltárása és elemzése szintén közelebb vihet a célhoz,
hiszen számos nemzetközi példa bizonyítja, hogy a működőképes, a
károkra valós fedezetet nyújtó felelősségbiztosítás is
lehetőséget ad a bírósági eljárások számának csökkentésére,
illetve a bírósági eljárás során az egészségügyi szolgáltatóknál
rendelkezésre nem álló igazságügyi orvostani, jogi képviseleti
szakmai tapasztalat koncentrálására. A jogtudományi kutatások
tehát e területen jelentősen járulhatnak hozzá az egészségügy
egy jelentős problémájának orvoslásához.
Kulcsszavak: kártérítő felelősség, felelősségi rendszerek
funkciói, egészségügyi szolgáltatók felelőssége, betegbiztonság,
bíróságon kívüli vitarendezés, mediáció, választott bírósági
típusú eljárások
IRODALOM
Baranyai Zsolt – Harsányi László
(szerk.) (2016): Betegbiztonság. Budapest: Medicina
Danzon, Patricia M. (1991):
Liability for Medical Malpractice. Journal of Economic
Perspectives. 5, 3, 51–69. •
WEBCÍM
Dósa Ágnes (2010): Orvosi
felelősség. Az orvos kártérítési felelőssége. Budapest: HVG-ORAC
Dósa Ágnes (2012): Egészségügyi
mediáció. In: Sáriné Sinkó Ágnes (szerk.): Mediáció. Közvetítői
eljárások. Budapest: HVG-ORAC, 235–263.
Harmathy Attila (2002): A
rendszerváltás utáni időszak polgári jogáról. In: Sárközy Tamás
– Vékás Lajos (szerk.): Eörsi Gyula emlékkönyv, 1922–1992.
Budapest: HVG-ORAC, 11–37.
Makary, Martin A. – Daniel, Michael
(2016): Medical Error – The Third Leading Cause of Death in the
US. British Medical Journal. 353:i2139 DOI: 10.1136/bmj.i2139
Meurer, Christina (2008):
Außergerichtliche Streitbeilegung in Arzthaftungssachen unter
besonderer Berücksichtigung der Arbeit der Gutachterkommissionen
und Schlichtungsstellen bei den Ärztekammern. Springer
Sloan, Frank A. – Chepke, Lindsey M.
(2008): Medical Malpractice. MIT Press, 279–308.
Stauch, Marc (2008): The Law of
Medical Negligence in England and Germany. Oxford: Hart
Publishing, 129–148 |
|