Hogy melyik filozófust fogják száz vagy akár
ötven év múlva olvasni, s hogy munkájukból mi fogja leginkább az
utókor közönségének érdeklődését felkelteni, azt nem tudhatjuk.
A 19. század második felétől az első világháborúig terjedő
időszak számtalan, akkoriban nagyhatású filozófusai közül a
legtöbb manapság pusztán a szakfilozófusok érdeklődését élvezi.
Kit érdekel ma az annak idején nagytekintélyű Heinrich Rickert
az új kantiánusok történetével foglalkozókon kívül? Marx,
Kierkegaard, Nietzsche, Freud és Max Weber hatása azonban
rendületlen, időnként csökken, időnként növekszik, de mindig
jelenlévő.
Ha tőlem azt kérdezik, hogy melyik filozófust
fogják széles körökben olvasni és értelmezni ötven vagy száz év
múlva, három nevet említenék. Ezek Wittgenstein, Heidegger és
Michel Foucault. Lukács György is minden valószínűség szerint
közéjük fog tartozni, nemcsak írásai alapján, hanem azért is,
mert életpályája klasszikusan reprezentálja a 20. század
értelmiségének útjait és zsákutcáit.
Lukács fiatalkorában azt írta, hogy a
kevélység megalázkodik. Ő nemcsak hogy megalázkodott, mint azt
számtalan kortársa is megtette, de többségükkel szemben,
következetes is maradt ebben a megalázkodásban.
1918 előtt Lukács György egyike volt egész
Európa legjobban ismert és becsült fiatal filozófusainak. Már
tizennyolc éves korából is maradandó adásait ismerjük. Írt a
Nyugatba, az új iránti szenzitivitása vitte Adyhoz és a
nyolcakhoz. A Lélek és a formák német nyelvű kiadása után Max
Webertől Thomas Mannig olvasták, értelmezték csodálták. S
azután, hirtelen, mindenki számára érthetetlenül, ez az ember
1918 decemberében belép Budapesten a kommunista pártba.
Számtalan barátja, olvasója tette fel a kérdést: mi történt?
Nem a politika iránti reménytelen szerelemről
van szó, de még csak nem is Marx Károlyról.
Valljuk be, hogy a politika iránt érzett
reménytelen szerelem majdnem minden jelentős filozófus lelkét
betöltötte. Filozófus királyok is voltak köztük néhányan.
Cicero, a „homo novus”, élete betetőzésének nem filozófiai
műveinek megírását tekintette, hanem első konzulnak való
megválasztatását. Különben azért hangsúlyoztam Cicero esetében a
homo novust, mert a politikáért rajongó filozófusok – a huszadik
századi kommunistákat, fasisztákat és nácikat is beleértve –
többségükben efféle homo novusok voltak. Korábban pedig, akik
nem lettek püspökök vagy lordkancellárok, azok királyok és
királynők tanácsadói szerepére vállalkoztak. Mint egy Voltaire
vagy egy Diderot. Spinoza, a republikánus, ismeretes volt a Witt
testvérek iránti politikai elkötelezettségéről. Még azok is,
akik nem vettek részt gyakorlati politizálásban, szorgoskodtak
politikai elméletek kidolgozásában, a görög „ősöktől” kezdve
Spinozán keresztül egészen az angol és skót felvilágosítókig,
Thomas Hobbesig, John Locke-ig, David Hume-ig. A német
klasszikusokig, Kantig, Herderig, Fichtéig, Hegelig. Az
úgynevezett elefántcsonttorony ritkán volt filozófusok
lakóhelye.
A politikai elkötelezettség azonban többnyire
autonóm, azaz választott és minden pillanatban felmondható, még
az ellentétére is fordítható. Ebben tehát Lukács nem kivétel,
hanem szabály.
Lukács felfedezte magának Marx Károlyt, és
hatása alá került. Marx, mint a 19. század négy ragyogó
radikális filozófusainak egyike, számtalan filozófust
termékenyített meg, inspirált. Inspirálta Max Webert is, ahogy a
fiatal Lukácsot is, például a modern dráma történetéről írott
remek könyvében. Csakhogy Lukács 1919 után kezdte Marxot másként
és másra használni. Még csak nem is a létező Marxot, hanem a
soha nem létezett Marxot. Nem úgy, mint a nagy gondolkodók
egyikét, de mint egy modern biblia szerzőjét. Ahogy a jó
kálvinista azzal bizonyítja igazát, hogy egy bibliai passzusra
hivatkozik, úgy kezdte Lukács azzal bizonyítani igazát, hogy egy
Marx-passzusra hivatkozott. Míg a Történelem és osztálytudat
eldologiasodás tanulmányában Lukács „ráérzett” még arra a Marxra
is, akit nem olvasott, s megírta az egyetlen „marxista”
filozófiai remekművet, addig későbbi műkritikai dolgozataiban
egy fiktív Marxra hivatkozott. Ez a fiktív Marx Lukács ifjú
barátjának, Mihail Lifschitznek az alkotása volt, aki
„felfedezte” Marx sosem létező esztétikáját. De ennél még
többről, másról is szó van.
Ha sem a politika iránti szerelem, sem Marx
inspiráló hatása nem perdöntő, mi volt akkor Lukács
elkötelezettségének sajátossága? Mihez maradt hű mindhalálig,
holott nemcsak látnia kellett, de látta is, hogy a gonoszhoz
hűnek maradni bűn?
Mindenesetre nem a politikához.
Mi több, Lukácsot a politika sosem érdekelte,
banális, prózai ügynek tekintette. A politika modern dolog.
Nincs köze az igazsághoz, még kevesebb köze van a megváltó
abszolút igazsághoz.
Lukács György már ifjúkorában is és egyre
fokozottabban, az abszolút, a feltétlen igazságot kereste Azt,
ami az életnek biztos alapot ad. Kezdettől fogva, de egyre
fokozottabban megvetette saját korát, kicsinyességét, prózai
mivoltát. Azt a – szerinte – sivár jelent, mely nem termékenyít
meg senkit, melynek talajából nem nőhet ki már többé jelentős
kultúra, jelentős művészet. Márkus Györgynek igaza van, Lukács
inkább a kultúra szerelmese volt, mint a politikáé, de nem a
jelenkor, hanem a múlt, illetve az eljövendő kultúrájának
szerelmese. Egy abszolút igazságnak, egy abszolút üzenetnek kell
az új, nagy kultúra lehetőségét kinyilatkoztatnia, illetve
megteremtenie.
Az első világháború előtti Lukács az igazság
keresésében a misztikához fordult. A vallási misztikához,
illetve az etikai misztikához. A Martin Buberrel való levelezés,
Kierkegaardhoz való fordulás, az etika problémáinak középpontba
állítása, azok állandó újragondolása voltak nemcsak teoretikus,
de ugyanakkor személyes életproblémái is. Különösen
Dosztojevszkij költészete inspirálta.
Valami azonban megváltozik az első
világháború kitörésekor. Nem csak Lukács esetében, de most róla
beszélek. A történetfilozófia már eddig is szerepet játszott a
fiatal Lukács kritikáiban és esszéiben. Nemcsak esszéiben, hanem
nagyszerű esztétikai töredékeiben is, mint A művészetfilozófia
vagy a Heidelbergi esztétika. De most, mindenek előtt A regény
elméletében – mind a művészet (az epikán prezentálva), mind az
etika (a soha meg nem írandó Dosztojevszkij-vázlat formájában)
alárendelődik a történetfilozófiának. A bemutatott regényeket
Lukács úgy szelektálja, hogy azok mindegyike a történelem
menetének egy szakaszát reprezentálja. Dosztojevszkij, mint
tudjuk, Lukács szerint már nem írt regényeket, ő már a jövőt, a
megváltottság korát testesíti meg. A könyv nagyszerű, ha nem a
regény elméleteként, hanem történetfilozófiaként olvassuk. A
kortársak így is értették és szerették.
A jelenkor Fichtével szólva – így Lukács – a
tökéletes bűnösség korszaka. Mindenki tudja, aki kissé jártas a
zsidó vagy keresztény teológiában, hogy a tökéletes bűnösség
korszaka az apokalipszis előestéje. A zsidó Messiás érkezése
vagy Krisztus második eljövetele „ante portas”…
Lukács azt kezdte hinni, hogy etikája
szempontjából biztos tudás kell a jövőről. Ehhez volt szükség
Marxra és Leninre. Ők szolgáltatták a jövőről való biztos
tudást. A tökéletes bűnösség korszakát felváltja a megváltó
forradalom, mely az abszolút igazság (a megváltás) világát
hirdeti és valósítja meg. A tigris és a bárány szeretni fogják
egymást, s a menny fog a földre leszállni.
Persze Lukács filozófus volt, s így a jövőre
vonatkozó biztos tudás számára filozófiai alapot keresett. Ez az
alap már készen állt. A maga hegeli változatában s ennek a
hegeli változatnak marxi meghosszabbításában. Az a
történetfilozófia, melyet ma nagy elbeszélésnek nevezünk.
Földünk kultúráinak progresszív egymásra épülésének
történeteiről van szó, melyek egy szükségszerű vagy legalábbis
utólag szükségszerűként rekonstruálható láncolatban követték
egymást, hogy végül a Mában tetőződjenek. Az ebben a Mában élők
– ez már nem Hegel, csak Marx – kivételes helyet töltenek be a
történelemben. Velük ér ugyanis véget az előtörténelem, velük
kezdődik az igazi történelem. S ez tudományosan bizonyítva van.
Itt van egy tudományosan (azaz filozófiailag)
verifikált történelem, mely egyúttal megváltástörténet is. A
bibliai történetírók óta senki sem azonosította a történelmet
megváltástörténettel, s még s Biblia szerzői közül sem
mindegyik. Egy hatalmas kanyarral ide érkeztünk vissza. A
történelemmel szemben, melynek értelmezésében minden
megkérdőjelezhető, a megváltástörténet nem kérdőjelezhető meg
(legalábbis abban a formában, mint ezt Lukács feldolgozta).
Tévedéseket elkerülve, nem azt állítom, hogy a nagy elbeszélés
elvileg szekularizált megváltástörténet, csupán azt, hogy Lukács
így értelmezte.
A megváltástörténetnek egyházra van szüksége.
Még az eretnekek is azért eretnekek, mert létezik egyház.
Sokszor csodálkozunk azon, hogy míg Lukács György a Bolsevizmus
mint etikai probléma című közismert tanulmányában politikai és
etikai érveléssel elutasította a bolsevizmust, néhány héttel
később belép a kommunista pártba. A politikai és etikai érvek
egyszerűen irrelevánssá váltak a történelem mint üdvtörténet
perspektívájából. Az üdvtörténet etikája ugyanis egyszerű: az
üdv, a megváltás, mindenek felett áll. Az üdvöt, a megváltást
egy földi egyház képviseli, az ezzel az egyházzal való
szembeszegülés az üdvtörténethez való tartozás feláldozásával
jár. Eretnek lehet az ember, de az eretnekség mindig az egyházra
vonatkozik Ezt az egyházra vonatkoztatott eretnekséget
választotta Lukács György, ehhez maradt hű mindhalálig.
Minden magatartás kialakul. A
Tanácsköztársaság bukása után (ahol ideiglenesen kvázi politikai
szerepet játszott) Lukács megtalálta azt a filozófiai formát,
melyben a történelem és az üdvtörténet gondolatilag magas
szinten értelmezhető. Az eldologiasodás tanulmány azáltal lesz
jelentős filozófia, hogy a történelem és üdvtörténet
azonosításának pátoszával Lukács itt a kor középponti
posztmetafizikai kérdéseire reflektált, s azokat beépítette
gondolati rendszerébe. Gondolok a szubjektum-objektum viszony
posztkarteziánus megoldására, a közvetettség és közvetlenség
kérdés újszerű megközelítésére és a historizmus kritikájára.
Ezen a ponton érte Lukácsot saját egyházának
elutasítása. Itt volt a döntő választás: vagy hűnek maradni a
filozófiához egy Istentől elhagyott |
|
világban, vagy részese lenni az
üdvtörténetnek eretnekként, de azért mégis… Ekkor hozta meg
Lukács a szellem áldozatát egy gonosz „egyház” oltárán. Egy
időre abbahagyta a filozófiát. Németországban él, ahol 1933-ban,
Hitler hatalomátvétele után nem marad választása, Moszkvába kell
költöznie. Az élet két síkra helyeződik. Mindkét sík közös neve
„túlélés”. Túlélni szabadlábon, életben maradni és túlélni
teoretikusan, filozófusnak maradni. Vagy inkább újra azzá lenni.
Lukács egy beszélgetésben azt mondta nekem, hogy akkoriban nem
volt biztos abban, hogy sikerülhet-e ez a visszatérés, még abban
sem, hogy képes-e még írni annyi kihagyott év után.
Tudott, képes volt rá, de másként, mint annak
előtte. Stílusa radikálisan megváltozott. „Moszkva előtt” mindig
tömören írt. Nemcsak ifjúkori esszéiben vigyázott a
stílusszépségre, hanem, bár más nemben, a Történelem és
osztálytudat eldologiasodás tanulmányában is. Minden mondat
előbbre vitte a gondolatmenetet. Nem voltak ismétlések, főleg
nem szándéktalan ismétlések.
A korai moszkvai évek legszebb tanulmánya, a
Történelmi regény és történelmi dráma tudtommal egy
konferenciára készült. Talán ez magyarázza a tanulmány régebbi
időkre emlékeztető tömörségét. Ez az írás Lukács ifjúkorának azt
a szegmentumát idézi, melyben a műfajproblémák álltak
érdeklődése központjában. Ma is mond nekünk valamit, amit mások
azóta sem mondtak el.
A „nagy realizmus” koncepciója meglehetősen
organikusan fejlődik ki a fiatal Lukács esztétikájából, többek
között A metafizika tragédiájából. Lukács vágyódása a nagyság, a
heroizmus művészi megjelenítésére nem új, s nem új a naturalista
kicsinyesség megvetése sem. Mindebben Nietzschével is osztozik.
Ami Nietzschénél a „nagy stílus”, az Lukácsnál a „nagy
realizmus”. De a valóság visszatükrözése mint a nagy realizmus
kritériuma igen problematikussá teszi ezt a különben fontos,
habár szerintem ma nemigen vállalható, esztétikai fogalmat. Az a
„valóság”, melyet Lukács régen a tökéletes bűnösség korszaka
metaforájával azonosított, most a „halódó kapitalizmussá”
avanzsált. Igaz, e kettő végül is azonos, de a nyelvnek van
jelentősége.
Lukács első tisztán filozófiai műve
hallgatása után a fiatal Hegelről írt monográfiája volt. Az
értelmezés újszerű és érdekes. Hogy emiatt a könyv miatt
távolították el az ottani filozófiai intézetből, a helyzetet
ismerve magától értetődő.
A fiatal Lukács csak ritkán írt valaki
„ellen”. Ebben az időben kezdődik polemikus korszaka. Egy
viszonylag korai Nietzsche-tanulmány vezeti be, s a háború után
írt Az én trónfosztása koronázza meg. Lukács ezekkel a polemikus
írásokkal süllyed legmélyebbre. Nem mert polemizál, még csak nem
is a polémia szempontjai miatt, hanem a minőségérzés teljes
elvesztése vagy inkább elvetése miatt. Mert helyenként ugyan el
is vész a minőségérzéke, de a legtöbb esetben tudatosan veti el
a minőség kritériumát, mint például éppen Friedrich Nietzsche
esetében, hogy azt egy funkcióval, többnyire vélt funkcióval
helyettesítse.
S mi ez a funkció? A német értelmiség
védtelenné tétele a fasizmus (ő mindig a fasizmus, nem a
nácizmus szót használja, mint az akkoriban kötelező volt egy
„antifasiszta” részére) mérgével szemben. A tétel cseppet sem
abszurd. Bizonyos gondolatokhoz hozzá lehet embereket szoktatni,
hogy azután ugyanezen gondolatok hasonlónak tűnő, de mérgező
változatával találkozva azt is elfogadják. Lukács utóvégre saját
korára és a szovjet ideológiára is gondolhatott.(A Lubjankában
töltött hónapjai után ez valószínűsíthető is.) De ugyanaz
történt ezzel a gondolattal is, mint ami a realizmus
elméletével. Ahogy az utóbbit Lukács összekapcsolta a
visszatükrözés elmélettel, úgy kapcsolta össze az előbbit az
irracionalizmus és racionalizmus közötti harc képtelen
történetével. Ennél nagyobb baj, hogy elméletének
következetességét szorgalmazva megrágalmaz számos filozófust,
többek között olyanokat is, akikért ifjúkorában rajongott, s
akik megihlették.
De ha át tudjuk magunkat küzdeni az ideológia
grízhegyén, akkor rábukkanhatunk egy fontos gondolatra. A
funkcióról beszélve Lukács megint gyakorolta az úgynevezett
partizánharcot. Szemben a hivatalos apologéták értelmezésével,
Lukács, a partizán, ugyanazért harcol, de a maga nemhivatalos
eszközeivel. A hivatalos verzió szerint a filozófiát – egész
történetében – az idealizmus és a materializmus harca
jellemezte. Az idealizmus mindig reakciós volt, a materializmus
progresszív. Lukács – mint partizán – ezt ugyan nem tagadta, de
hozzátette, elsősorban Hegel védelmében, hogy majdnem egyenlő
súllyal szerepel ebben a történetben a dialektika és metafizika
harca. Ennek sok alapja ugyan nincsen, de egy ehhez fűződő,
másik gondolatnak van. A kartéziánus Ész hitetlenné válásáról
szól ugyanis többek között a történet, arról, hogy a Hegel által
metafizikusnak nevezett rációban megrendült a bizalom. Valóban
ez a bizalomvesztés jellemezte nemcsak a filozófiát, hanem a
filozófiailag érdeklődő értelmiségi közönséget is a 19. század
közepétől kezdve, s ez valóban szerepet játszott Kierkegaard
vagy Nietzsche eszméinek térhódításában. De Lukács „megoldása”,
hogy e helyett ennek a közönségnek a dialektikus Marxnál kellett
volna a szellemi krízis gyógyírját megtalálnia, tehát az
ideológiai lóláb, sajnos kezdet kezdetétől fogva kilógott a
gondolatmenetből.
Bár Az ész trónfosztása egyes részei korábban
íródtak, a könyv kiadása már a második világháború végére,
Lukács termékeny magyarországi korszakára esett.
A termékeny korszakra akkor került sor, mikor
végképp a margóra szorították a Rajk-per utóhatásaként, az
ellene irányuló, életét fenyegető ideológiai kampány
következtében, szerencséjére és a mi szerencsénkre megszűnt a
pártja szolgálatában a magyar irodalmi életben betöltött
súlyosan dogmatikus korszaka.
Életének leghosszabb kanyarja után (hetven év
körül járt ekkor) visszatért a filozófiához, melyet még
harmincas éveiben (azaz a múlt század húszas éveiben) hagyott
el. Hatalmas ambícióval fogott hozzá, hogy öregkorában behozza
mindazt, amit élete teljében elmulasztott. Valamikor,
ifjúkorában, akkori barátja, Ernst Bloch meggyőzte arról, hogy
most és ma is lehet nagy szisztematikus műveket alkotni. A
fiatal Lukács az ő tanácsát követve fogott hozzá egy nagy
esztétika kidolgozásához. Ez félbemaradt, és évtizedekig, két
háborút átvészelve, egy heidelbergi kofferben szunnyadt. Hetven
év körül járva döntötte el Lukács, hogy most végre behozza az
elmulasztottakat.
Csak csodálat töltheti el az embert,
bátorságát és elkötelezettségét látva. Valami ugyanis hiányzott:
a gyakorlat. Minden képességet gyakorolni kell, hogy el ne
veszítsük. Lukács vagy harminc éven keresztül irodalmi esszéket
vagy filozófiai pamfleteket írt. (Az ifjú Hegel nem igazi
kivétel.) Akaratlanul is azok stílusát kellett követnie. Ez a
tanulmánystílus lesz jellemző a kor szerintem legjelentősebb
Lukács-művére Az esztétikum sajátosságára. Miközben ezt a
könyvet írta, került sor 1956-ra, részvételére a Nagy
Imre-kormányban, a romániai deportálásra.
Az esztétikum sajátossága igen vaskos könyv.
Hihetetlenül nagy kulturális anyagot ölel fel. Hogy Lukács az
európai műveltség számtalan területén, ahogy az irodalom, az
irodalomesztétika minden területén otthonosan mozgott, csak úgy
süt ebből a könyvből. Ugyanakkor ez nem egy könyv.
Mit jelent az, hogy nem egy könyv?
Egyszerűen, hogy érdekes vagy kevésbé érdekes, fontos vagy
kevésbé fontos tanulmányok sorozata. Ezek a tanulmányok úgy
vannak sorba rakva, hogy egy egységes mű látszatát keltsék.
Vannak köztük remekek és reprezentatívak, vannak köztük
elhibázottak. Sok az ismétlés, a példa, a hasonlat. de minden
esszében van valami maradandó. Mindig valami új, egy izgalmas
megfigyelés, egy ragyogó elemzés, egy odavetett, de jelentős
gondolat. Ha külön-külön olvasunk egyes részleteket, néha
aranybányára lelünk. Ilyen aranybánya a meghatározatlan
tárgyiasság elemzése, az inherencia kérdéscsoportja, a katarzis
vagy a különösség újraértelmezése, s ugyanakkor sok minden, amit
a heidelbergi esztétikából „átemelt”, mint a homogenizálás, a
homogén médium, a kétféle Én értelmezése, alkotó-mű-befogadó
viszonyának bonyolítása, és a példákat hosszan lehetne még
sorolni.
Van ugyanakkor ebben a könyvben mégis egy, az
egész művön végigvonuló, alapvető gondolat. Arról a gondolatról
beszélek, mely szerint a művészet „az emberiség emlékezete”. Ezt
a gondolatot annak idején kritizáltam, nem azért, mert nem
tartottam igaznak, hanem azért, mert nem tekintettem a művészet
specifikumának. De ma, utólagosan, igazat adnék Lukács
Györgynek. Hogy miért és miként, az nem erre az írásra tartozik.
Az esztétika befejezése után a most már
nyolcvan körül járó Lukács megint teljesen új és szisztematikus
vállalkozásba fogott. Először az etikából szeretett volna
rendszert alkotni, de – saját szavaival élve, amit már akkor sem
értettem – úgy döntött, hogy előbb a marxista ontológia
kérdéseit kellett tisztába tennie. Ma sem keresem mélyebb és
személyesebb motívumait az etika elhalasztására. De
kétségtelenül az Ontológia volt a csúcsvállalkozás. Megtenni,
amit senki sem tett meg száz esztendő alatt: megírni egy
rendszeres és ugyanakkor autentikus marxista filozófiát.
Ennek a könyvnek mindmáig számos elkötelezett
híve van az egész világon.
Arról írtam, ami Lukács Györgyből szerintem
maradandó s ami nem maradandó. De ez az én olvasatom, nem a
többi olvasóé. Lukács Györgynek hatalmas olvasótábora van az
egész világon. Minden olvasótábor egy másik Lukács Györgyöt
szeret. Van, aki a mai világot is a „tökéletes bűnösség
korszakának” látja, vagy akár a „halódó kapitalizmusról” beszél,
van aki hegeliánus, van, aki Marxot filozófusként értelmezi s az
Elidegenedés tanulmányra esküszik. Van, akit a német irodalom
klasszikusairól írtak gyönyörködtetnek. S van végül, aki a
fiatal Lukács kétségen kívül zseniális esszéiben a 20. század új
filozófiai törekvéseinek első és azonnal reprezentatív
megfogalmazását látja. Nagy a választék.
Kulcsszavak: marxizmus,magyar filozófiatörténet,
esztétika,irodalomkritika,ontológia |
|