Oswald Spengler azon kiemelkedő filozófusok
közé tartozik, akik az embert a lehető legteljesebb kulturális
komplexitásában voltak képesek megragadni a 20. század elején.
Akkor úgy tűnt, hogy a nagy, korszakalkotó tudományos, művészi
teljesítmények születésének ideje lezárult. A nagy elődök
eredményeit az utókor már csak elemezgeti, rendezgeti,
gyűjtögeti, szintetizálja, a tudományok közötti határok
elmosódnak. A tudásanyag hitté válik. A bizonyításra épülő
kritikai szellem elenyészik, ami akkor következik be végképp,
amikor az ember elfordul a tudósnemzedékek legfontosabb
manifesztumától, a könyvtől, mert nem tekinti eredménynek,
csupán szellemtörténeti tényezőnek. Az a mű azonban csakis
magasan képzett tudós gondolkodásában, munkálkodásában élhet
tovább (Spengler, 1994, 667–668.). A tudományos könyvtáraknak –
hangsúlyozottan – éppen az a feladatuk, hogy a tudomány kincseit
ne csupán őrizzék, hanem rendszerezve elevenen tartsák, s
hozzáférhetővé tegyék a tudomány művelői számára. Ezért a
továbbiakban a tudományos könyvtárakról lesz szó.
A nagy és régi állománnyal rendelkező
gyűjteményekben az elmúlt egy-két évtizedben történt jelentős
informatikai, digitalizációs fejlesztések során háttérbe
szorultak azok a problémák, amelyek addig nagy gondot
jelentettek: a valamilyen okból alig vagy részlegesen
feldolgozott egységek, s azok egységes színvonalú feltárása. A
kétségtelenül nagy horderejű korszerűsítések a lehetőségeikhez
mérten megpróbálták a nehézségeket áthidalni, ám azok mégis
félmegoldásnak bizonyulnak. A történeti jellegű állományok
főként a bölcsészettudományok területén őrködő könyvtárakra
terelik a figyelmet, de áttételesen – éppen a történetiség miatt
– más tudományágak szakirodalom-bázisai is érintettek. Manapság
a gyűjteményi nyilvántartás szinte az azonnali nyilvánosságot
jelentő online katalógusokba konvertálódik, illetve azokban
összpontosul. Ezen nyilvántartások reprezentálják azt a
dokumentum- és tudásbázist, amelyből az információtechnológiai
eszközökkel válogatni, illetve építkezni lehet. (A
tudásközvetítésben hosszútávon az informatika inkább az eszközt
és a közeget jelenti, s nem a folyamat célját.) Így az alábbiak
elsősorban az online katalógusokra fókuszálódnak, mert azok
képezik azt a küszöböt, amelyet az egyes dokumentumok átlépve
bekerülhetnek a nyilvános virtuális tudástérbe, s részévé
válhatnak egy minél teljesebb tudományos világképnek. A
tanulmány az ezt a szemléletet tükröző gyakorlat kialakításához
szeretne hozzájárulni.1
Történeti háttér
Az ókori alexandriai könyvtár pusztulása óta s az utána
kialakult űr miatt még inkább a legendás példakép igényével
kísértette a tudás embereit. A középkor reneszánsza indította el
azt az egyre gyorsuló fejlődést, amely úgy felpörgött (vagy
meghatványozódott) korunkra, hogy magát a fejlődést (is) szinte
természetes napi szükségletté, követelménnyé tette. Így
Gutenberg találmánya óta egyre többen és többen juthattak írott,
nyomtatott – megbízható – módon rögzített tudáshordozóhoz,
amelyek egyre több könyvtárat tölthettek meg. Az egyes nagyobb
gyűjtemények, még ha korlátozottan is, de nyilvánosságot
élveztek. A felsőoktatási intézményeket csak biztos könyvtári
háttérrel lehetett – és lehet ma is – alapítani.
A világról szerzett ismereteket illetően
Galileitől datálják a mai tudományosság megszületését, miután az
elvált a vallástól. A tudomány technikai vívmányai a 19.
századtól újabb lökést adtak egy még átfogóbb gazdasági,
társadalmi, kulturális változásnak, s amelyet követően – többek
közt – Spengler úgy gondolta, korszakhatárhoz érkezett az emberi
nem, hiszen egyrészt az egyes kultúrkörök hasonló fázisokon
esnek át, másrészt az európai kultúra befolyásolja szinte
valamennyit. Spengler egyes tézisei vitathatóak, de az általános
összefüggésekre rámutató megállapításai helytállóak.
Felismeréseit akaratuktól függetlenül megerősítették,
finomították az újabb, a globalitás természetével foglalkozó
művek (Huntington, 2008; Beck, 2003; Rodrik, 2014; Luhmann,
2010).
A 21. századra a globalitás jelenségét két
terület generálja legerősebben: egyik a gazdaság, a másik, amely
az előbbi érdekszféra egyik ága, az informatikai eszközökkel
létrehozott virtuális világ információáradata. S mivel mindkettő
európai mintájú alapokon nyugszik, a hatásuk is ennek
megfelelően alakul.
Az új évezred elejére az internet globális
hozzáférést biztosít mind a tartalomszolgáltatók, mind a
felhasználók számára. Az adatszolgáltatások és más feltöltések
hitelessége, pontossága, megbízhatósága nagyon fontos tényező. A
globalitás elfogadhatóságának, illetve korunk legnagyobb
válságjelenségeinek hátterében az információk ellenőrzésének
nehézsége, az egyes aktusok valódiságába vetett hit – a bizalom
megrendülése áll.
A gazdasági válságkezelések értékelésében
azonban ma már szükséges annak belátása, hogy a piacnak nincs
meg az az önszabályozó képessége, amely etikus önkorrekcióval a
társadalmi következményeket is orvosolná. Hiszen a kifogásolt
lépések nemcsak hogy nem etikusak, de nem is igazoltak, mert
csak vélekedéseken nyugszanak. A közgazdaságtudomány képviselői
tehát nem tesznek eleget a tudományos kritikai szellemnek (l.
Spengler, 1994). Egyúttal az is elismerésre kerül, hogy az egész
világra kiterjedő gazdaság hatékony működése csakis regionális
(nemzet)állami szabályozások mellett lehetséges (Rodrik, 2014,
296–306.). Viszont a globális (virtuális) térbe emelt országok a
számukra új közegben újraértelmezik, s mások számára is
megfogalmazzák értékrendbeli, kulturális entitásukat.
Egyezményes elvek szerint történik a tudományos ítéletek
meghozatala, amelynek fórumairól, intézményrendszeréről
elsősorban – vagy többségében – ugyancsak az állam gondoskodik.
A tudományosság szempontjából pedig az a nagy kérdés, hogy
hogyan tudnak beépülni más kultúrájú társadalmakba (Berényi,
2010, 706.). S a módszereit tekintve – köztük a
közgazdaságtudománynak is – vissza kell térnie a kritikai
szellemhez, ha tudományosságát meg kívánja őrizni.
A tudományok, a tudományos eredmények
elismerésének és tekintélyének alapja ugyancsak a hitelesség. A
tudományos ismeretek legrégebbi forrásai és őrzőhelyei a
levéltárak és a könyvtárak. Az emberiség kultúrtörténetében az
írásbeliségnek kiemelt szerepe volt, hiszen az írásban rögzített
tényeknek igazoló erejük volt, mivel a dokumentumok tartalma
áthidalta az ember térbeli és időbeli korlátait. Ezért ezeket a
létesítményeket a közös kultúra és történelem hiteleshelyeinek
tartották-tartják. Az így kialakult bizalmi sztereotípia olyan
erős, hogy az internet virtuális világában ma is a könyvtárostól
kapott tájékoztatás számít megalapozottnak (Lankes, 2009,
732–733.).
Tudományos könyvtárak – 21. sz.
A könyvtártudomány 19. de főleg 20. századi történetének
jelentős teljesítménye és eredménye, hogy egy olyan komplex
szabályrendszert alkotott meg, amely használói számára lehetővé
teszi, hogy a kulturális és tudományos alkotásokat rendszerbe
foglalva, összefüggéseiben láthassák. Az egyes dokumentumok
azonosítható leírása, alkotóinak kiemelése, tartalmi feltárása
szigorúan szabályozott. A különböző szintű könyvtári adatbázisok
integrációjában azonban a hiányos adatszolgáltatások tömeges
példája nem segíti a tudományos igényességet.
A régi, vagy több száz éves papíralapú
katalógusok beépítése a számítógépes nyilvántartásba hatalmas
erőfeszítéseket igényel. A mai szabályoknak is megfelelő
feltárású katalógusok visszamenőleges – retrospektív állományba
illesztése szakmailag elfogadott, bevett gyakorlat. Azonban a
nagy adatmennyiséget felölelő százéves katalógusok teljes
integrálása nagyon nehéz, mindig akadnak különböző okokból
kimaradó egységek. Ezért (átmeneti) szükségmegoldásként képi
anyag formájában töltik fel az ódon cédulákat az internetre,
amelynek visszakereshetősége, csoportosítása jóval
korlátozottabb, mint az ajánlatos lenne. S még így is mindenhol
vannak olyan állományrészek, amelyekről vagy csak leltárszintű
nyilvántartás van, vagy még az sem. Ezen egységek feldolgozása
általában is körülményes, hiszen rendszerint restanciaként
keletkeztek. Tehát ezek az anyagok többségében régiek, s ma már
speciális ismereteket igényelnek. Azonban a feltárás itt sem
tologatható. A több figyelmet és időt igénylő munkát –
nehézséget – megkerülni lehetetlen. Az eltérő feltártságú
állományrészek számítógépes integrálása különböző egyezményesen
megalkotott adatokkal történik. Jellemző módon e hátrányokkal
küzdő (tudományos) nagykönyvtárak számítógépes online katalógusa
„adathiánnyal” küszködik, ami adatképzéssel, -rögzítéssel
pótlandó.
A gazdasági és az állam fenntartásában működő
tudományos szereplők – esetünkben a könyvtárak –
adatkonstrukciójának forrásszintje nem ugyanaz. A könyvtári
adatok szabályos megalkotása – különösen a régi, ritka
dokumentumoknál – többrétű speciális tudás, forrásismeret,
tárgyi tudás, szakági adatbázis-kezelési tapasztalat szükséges.
Az adatok létrehozásának gyorsasága nem mérhető a gazdasági élet
indikálta információs termékek elemeinek begépelésével. A
szükséghelyzetben levő könyvtárak a gazdasági élet információs
ügynökségeihez fordulnak, akik a náluk alkalmazott
„adatrögzítés” igényei szerint végeztetik el a munkát, s
amelyből viszont hiányzik a tudás, a kutatásra, keresésre szánt
idő. Az autopsziát, szakértelmet, jártasságot nélkülöző módon
készült nyilvántartások integrációja félrevezető. Az
ellenőrzésnél kiderül, hogy adathiányosak, megtévesztőek,
pontatlanok – nem felelnek meg a szabványoknak, sőt egyes
tételeket összevetve a piaci szektor anyagi értéket felbecsülő
(lásd antikvár) katalógusaiban találtakkal, azok részletesebb,
pontosabb leírással prezentálódnak.
A szabályok betartása támasztja alá azt a
tudományrendszertani tükröztetést, amely az adott dokumentumot
valóban abba a tudásmezőbe helyezi, amelynek megfelelőeket
létrehozóik valóságosan művelnek, képviselnek. Az ún. tudományos
könyvtáraknak, indíttatásuk miatt, különös hangsúlyt kell
fektetniük e szabályok érvényesítésére, hiszen a tudományos
alaposság egyik formai ismérve a szakirodalmi pontosság. A
világhálón megjelentetett katalogizált adatok csakis
teljességükben, összefüggéseikben szolgálják a tudományt. Hiszen
a komplex rendszerben irányítottan tájékozódó kutató óhatatlanul
megtesz olyan felismeréseket is, amelyek egyébként rejtve
maradnának (Wood, 2013, 84.; Delaney – Bates, 2015, 41–43.).
A könyvtárszakmában több olyan tendencia van,
melyek elvileg a fenti követelményt támogatják. Megfogalmazták,
elfogadták a hivatás etikai kódexét. A felsőoktatási
könyvtáraknál a tartalomszolgáltatás, a feldolgozás minőségének
emelését célozzák meg (Virágos, 2013, 323–330.). A tudományos és
– az ennek számító – felsőoktatási könyvtárak katalógusai
integrálva, más színvonalú adatbázisokkal együtt jelennek meg,
amelyekben vannak teljes és hiányos feltárások, s így nem olyan
feltűnőek e könyvtárak hiányos adatközlései.
Bár folynak a könyvtárakban saját,
teljesítményüket önértékelésen alapuló minősítések is,
amelyeknek ösztönözniük kellene a színvonalasságot. A
kiválóságmérések ellentmondásosságára a tudománypolitika már
felfigyelt (Quante – Rózsa, 2010, 695–697.). A diskurzusban a
figyelem a minőségi mutatókra terelődik, azaz a munka
megfelelősége felaprózódik a célrészletekben, s így az igazi cél
folyamatosan prolongált törekvésként állandósulhat. Az
érintettek abban érdekeltek, hogy igazolják létüket az „adott
körülmények” között. Ám a működési feltételek valójában nem
felelnek meg az állami elvárást meghatározó szabványoknak – a
tudományos elvárásnak. Az önigazolásból önfelmentés lehet, s a
problémarészletek útvesztőjében tartósodhatnak a valódi gondot
jelentő rendszerszintű, nagyobb szabálytalanságok. Bármilyen
minőségi értékelésnek csak a követelményeknek megfelelően
működtetett intézménynél van értelme, másként a tényleges
kötelezettségek „ajánlatosként” abszolutizálódnak, s végül
feloldódnak, elfelejtődnek.
Felsőoktatásbeli háttér
Az egyetemek megpróbálják befolyásolni a korszellemet, egyszerre
nézik le és félik a piacot (Giroux, 2002). A könyvtárosképzésben
meggyőződtek arról, hogy a hallgatók többsége a gazdasági
szférában fog tudni elhelyezkedni, ezért inkább „versenyképes”
tudással szeretnék ellátni őket. Hasznos tapasztalatszerzésre
információs cégekhez (is) delegálják őket, ahol a legfőbb
szempont a rövid távú hatékonyság, a korrekt ügyintézés, az
azonnali helyzetfelismerés, problémamegoldás – a gyorsaság. De
abban a tudásban már nehezen szereznek tapasztalatot,
jártasságot, milyen valóságosan a szabványos, a tudományos
igényeket is kielégítő feldolgozó munka, mert az ezt biztosító
háttérintézményben (könyvtárban) az ilyen tevékenység hullámzó
színvonalon folyik. Viszont ez lenne az a többlet, amelynek
birtokában a diákok tényleg versenyképesek lennének az egyetemi
diplomával, s a piaci megrendelők is látnák, hogy igen, ez az a
hozzáadott érték, amiért érdemes időt és pénzt áldozni.
(Egyrészt – a szemléletesség kedvéért – az antikvár kereskedések
létükkel is jelzik, hogy a piacnak lenne rá igénye. Másrészt:
minél alaposabb a tanulás, annál jobb a problémakezelő készség.)
Az oktatást kiszolgáló szervezeti egységek
dolgozói számára nem egyértelmű, miért is van szükség még
további képzésre a doktori iskolákon belül. Annyi számukra is
világos, hogy a kutatómunkához szükséges elméleti és gyakorlati
fejtágítás folyik, de az már homályba vész, hogy ez miért is
hasznos a közösség számára, csupán az tudatosul, hogy a
doktorandusz karrierjét felértékeli a tudományos cím. S mivel a
tudományos vizsgálódások alapja az egyéni érdeklődés – az önálló
munka eredményessége –, meggyőződésük, hogy a tudományos munkát
végző munkatársuk „csak a saját pecsenyéjét sütögeti”, amiért
még kutatóidőt és emelt fizetést is kap. A végzettségi
szintkülönbségből kialakuló diszharmóniával szemben az egyetemek
vezetése tehetetlen, s ha a kevésbé kvalifikáltak vannak
döntéshozó helyzetben, szükségszerűen gyakorlattá válik a
túlképzettnek tartott emberek kiközösítése, eltávolítása –
megtagadva saját oktatómunkájuk eredményességét. Azaz, ha a
tudományosság nem korlátozódik az oktató tevékenységre, a
felsőoktatás nem tudja megmutatni, hogy a tudományos
végzettséggel milyen többletértéket ad diákjainak,
alkalmazottainak, – nem állít fel tudós életpályamodellt, s az
oktatásban pedig megtagadja az általa garantált szintű ismeretek
megfelelő hasznosulását. Az egyetemi oktató-, kutatómunkához
szükséges információs támogatottság a lenézett és rettegett
piacnak képzett munkaerővel történik, amelynél viszont hiányzik
az egyetemeken hitelesített, tudományos jártasság, azaz a
háttérintézményekben nem alkalmaznak tudományos segítséget. Bár
vannak ígéretes kezdeményezések az olyan egyetemi könyvtári
szolgáltatásoknál, amelyek kifejezetten az oktatásban, a
kutatásban nyújtanak tájékoztatást, azonban ezekből is hiányzik
az igazolt tudományos jártasság. A felsőoktatási intézményeknél
kétféle tudományos szint van kialakulóban: egy „nagy” az oktatás
szférájában, és egy „kicsi” a gyűjteményi területen.
Hasonlóan ellentmondásos a szakkönyvtárak
vezetőinek gyakorlata, hiszen intézményüket „csak”
szakkönyvtáraknak tekintik, s nem tudományos létesítménynek,
amelynek mint tudományos műhelynek is feladata van, ezért ettől
elfordulnak, mert „költséges, időigényes”, holott a központi
rendelkezések és a hozzájuk tartozó költségvetési keretek ezt
lehetővé teszik, a megvalósítás csupán szervezés és tudományos
intézményi profilnak megfelelő célkitűzés kérdése. Így
szolgáltatásaik mögött kevesebb a saját tudományos igényű
(munkatárs, kutatás, publikáció) garancia, mint lehetne. Ha az
intézményvezetők esetleg megfogalmaznak valamilyen, általánosabb
profilba vágó, adekvát tudományos célt, azt is óvatosan teszik,
az alapító okiratokban szereplő „tudományt szolgáló” általános
elvárásokhoz igazodva.
A tudásmenedzsment szakirodalma elvben
megfogalmazza a kívánatos követelményeket a tudásmegosztás
felépítéséhez, amely néhány dicséretes kezdeményezéstől
eltekintve csupán elmélet marad. A felsőfokú
informatikus-könyvtárosképzés intézményi tagoltsága (Baráthné
Hajdu, 2012), illetve az egyszakos képzés tovább nehezíti a
kérdést (Botos, 2015). Így adódhat az, hogy a patinás egyetemen
megtanítják ugyan az információs etikákat, ügymeneteket, üzleti
modelleket, de a tudományos ismérvek megalkotását,
diszciplináris sajátosságait, annak komplexitását már nem adják
át, bár interdiszciplináris elveket hirdetnek, de azt – az
egyetemi tudományfelosztottság miatt – nyilvánosan nem mindig
vállalják fel. A kikerülő diákok szakszerűen adják, veszik,
halásszák az információt, ám annak tartalmával, hitelességével,
hiányosságaival nincsenek tisztában.
A ma nagyon divatos szóhasználat szerinti
„tudásvagyon” értéke és mértéke – hatása felbecsületlen. A
könyvkiadók, könyvesboltok pontosan meghatározzák a megjelenő
kiadványok |
|
árát a különböző tárgyköröknek és
színvonalbeli eltéréseknek megfelelően. Amint veszít a
publikáció az aktualitásából, egyre olcsóbbá válik – egy ideig,
majd később a valamilyen okból ismét felkapott művek fennmaradó
szűkös példányszámaik, épségük alapján hihetetlen árakat
érhetnek el. Minden, kuriozitásnak tűnő publikáció esetében ezt
lehetetlen és nem is kell végigpörgetni. Ám, ha a valaha
megszületett művek szabályos feldolgozottsággal könyvtári
állományba kerülnek, demonstrálni képesek mindazt a kapcsolati
bázist, amelyet egy nyomozómunkának minimálisan el kell érnie.
Tehát, ha egy könyvtári állomány minden egyes dokumentuma teljes
feldolgozottságot nyer a kapcsolódási pontok rendszerében, akkor
az megkapja a hozzátartozó hatáskör biztos alapjait. Így egy
nagy gyűjtemény vagy egy kisebb gyűjtőkörű szakkönyvtár
tudományági vagy résztudomány-területi feltérképezésével
megbecsülhető annak értéke. A szellemi alkotások integrációjának
ez a teljessége történeti összefüggésrendszerében jeleníti meg
az egykori és kortárs műveket, továbbá azt is jelenti, hogy az
adott intézmény, közösség, állam képes arra a tudásra, amely ezt
megvalósítja.
A tudományos tevékenység ellenőrzése,
számonkérése további ellentmondások forrása. A fokozatot
szerzett munkatársak/alkalmazottak kutatóideje a végzettséggel
szerzett – általánosan az Alaptörvényben biztosított –
szabadságjog, amelyet sem elvenni, sem korlátozni nem lehet. Az
alkotói szabadság kiterjed a kutatás tárgyára, módszerére, amely
közül azonban a tágabb témakör viszont a mindenkori vezető által
kijelölhető, illetve kijelölendő. Ez általában így is történik.
Szélesebb körben, a közgyűjteményekben mégis előfordul az a
gyakorlat is, hogy a kutatóidő megkérése után, a törvényben
biztosítottnak csak egy részét engedélyezik, s a következő
alkalommal még a töredékidőt is megtagadják; vagy a munkahely
iránti elkötelezettséget, a többekkel való szolidaritást
tükröző, preferált magatartás példaszerűvé tételével a kutatói
„luxus”igények terítékre se kerülnek – azaz az intézmény lemond
azokról az eredményekről, amelyekhez viszont csak így juthat
hozzá. Ott, ahol ez lehetséges, a tudományos élet erőtlen,
megosztott, zsarolható. Nincs becsülete a tudománynak, a
tudományos kutatásnak – nem tekintik munkának.
Nem fogalmazódik meg (elégszer), mi az a
többlet, amely e tevékenységnek köszönhetően megvalósul: a
problémaérzékenységgel együtt járó problémamegoldó-készség.
Tehát a tudományos tudás nem egyszerűen presztízsberuházás,
hanem a (káoszban – az életben, a gyakorlatban) felmerülő
nehézségeket feloldó, előremutató, jövőépítő képesség megléte. S
ez az a momentum, amely az úgynevezett piaci szektor döntéshozói
számára nem (eléggé) világos.
A felhasználói igények mielőbbi kielégítését
célzó informatizáció és digitalizáció gyermekbetegségei után
szükségszerű annak felismerése és elismerése, hogy a tudományos
könyvtáraknál elvárt, kívánatos szintű és minőségű
adatszolgáltatáshoz szükségszerű a szabályok maximális
betartása, illetve a tudományos munka ismerete és gyakorlata
(Clement et al., 2013, 127–128.). Nagyon nagy szükség van a
különféle információs szakemberekre, mindemellett nagyon nagy
szükség van a tudományos könyvtáraknak arra az elhivatott
tudomány iránti elkötelezettségre, amely egyensúlyt talál a
piacon észlelt kereslet és a tudományos információszolgáltatás
igényessége között. Ugyanis csak a hitelességre törekvő
tudományos adatbázis képes megalapozni érvényes tudományos
világképet.
Nagy dilemmája a tudomány embereinek, hogy az
internet virtuális információáradatában mi jelentheti az
igazodási rendszert a relevánsra vagy a félrevezetőre a
mérhetetlen adathalmazban. A könyvtári keresőrendszerek –
elvileg – pont ezt a célt szolgálják, hiszen ezek átgondolt, a
közreműködői funkcióval, kiadással megjelölt, tárgyi fogalommal
megerősített – tudomány-rendszertanilag is működő, azaz
„értékelt” keresőrendszerek (Drótos, 2013, 39.). Azonban, ha a
rendszerbehelyezőknek nincsenek szakági ismereteik, jártasságuk,
akkor az egész adatbázis megbízhatósága megkérdőjeleződik. Nem
lehet eléggé hangsúlyozni – a példa kedvéért –, hogy jogilag
vagy jogtörténetileg sem mindegy, hogy egy kiadott törvény,
rendelet melyik király, pápa jogalkotói nevéhez fűződik, s
megszövegezésükben kik vettek részt, felelősségük szintjét
tükrözi a katalógusban elfoglalt besorolási helyük, s egyben
tiszta helyzetet teremt a kutató, az olvasó számára az adott
kort illetően úgy, ahogy azt a szabályok előírják. A valóság
azonban az, hogy egyrészt a katalógusok ezt nem tükrözik
következetesen, sőt a sematizált „felhasználóbarát” verziókban
az ilyen megkülönböztetések elveszni látszanak, azaz nem
törekszenek a szabályos megoldások megjelenítésére, másrészt –
talán az előbbi hiányában – maguk a tudomány emberei sem
használják teljes mélységükben a könyvtári keresőrendszereket, s
nem ismerik a bennük rejlő lehetőségeket sem.
Az érdeklődők, a kutatók számára az
internetre mérhetetlen mennyiségben feltöltött katalógustételek
ellenőrzése lehetetlen, hacsak maguk kézbe nem veszik a hozzájuk
tartozó dokumentumokat. Azonban annak a dokumentumnak a lehető
legteljesebb érintkezését más forrásokkal nem biztos, hogy egy
érdeklődő kezdetben képes egyedül átlátni. A tájékozódásban csak
olyan könyvtárosok tudnak megfelelő segítséget adni, akik maguk
is részt vesznek az adatbázis építésében, és egyúttal kutatóként
is járatosak az állomány forráskezelésében (Nagy, 2012,
186–191.). A publikáló munkatársak internetes szakmai életrajzán
keresztül – a személyes referencia prezentálásával demonstrálják
az állomány kutathatóságát. Kutatóként maguk is felhívhatják a
figyelmet egy új kapcsolat felismerésének módjára. A könyvtár
tudományos munkatársai nemcsak kiszolgálni képesek a kutatói
igényeket, hanem szakterületükön maguk is egyenrangú, aktív
résztvevői a tudományos közéletnek (Nitecki, 2011, 55–56.). Az
olvasó, a kutató, a könyvtáros diskurzusában megvalósul az
kritikai szemlélet, amely a tudományos gondolkodás alapköve.
Az alapvetően könyvtárra épülő felsőoktatási
intézményeknek legfontosabb stratégiai feladatuk – adósságuk,
hogy ezen elfekvő, rejtett, vagy hiányosan feltárt
dokumentumokat is beépítsék a tanmenetbe, vagyis rendszerbe
illesszék. Ha másképp nem, akkor mint olyan darabokat, melyek
mutatják, hogyan kell megkülönböztetni a lényeges forrást a
lényegtelentől. S a demonstráció keretében pótolni lehet az
elmaradt feldolgozást, miközben a diákok gyakorolják az adott
tudományági ismereteiket, illetve tapasztalatot szereznek a
kutatómunkában, egyúttal kiegészítik a könyvtárosi munkát
esetleg akadályozó hiányzó tárgyi tudást. Az ilyen teljességre
törekvő állományfeltárás a legelemibb bizonyítéka és minősítője
a felsőoktatási intézmény oktató- és kutatótevékenységének. E
nélkül mindegyik képző intézmény azt mond magáról, amit akar,
olyan referenciára hivatkozik, amilyenre akar, teljesen
lényegtelen, ugyanis a gondjaira bízott könyvtárat nem úgy
működteti, ahogy azt az egykori alapítói vagy fenntartói
szándékok kívánnák, azaz hogy minden egyes könyvhöz minden
tudománnyal foglalkozó úgy férhessen hozzá, hogy azt a megfelelő
szakági környezetbe helyezve, a kétséget kizáró azonosítókkal
ellátva találja meg. Ugyanis ez az a minden kétséget kizáró
bizonyíték, hogy az egyetemen, főiskolán valóban az a szintű
tevékenység folyik, amelyért azt létrehozták. Tehát valóban fel
tud mutatni olyan tudást emberben, szervezetben és
infrastruktúrában, amely saját tudományos teljesítményét a maga
teljességében – hitelességében képes reprezentálni, megőrizni és
továbbadni. S amely biztos alapja mindenféle, a 21. században
elvárt intézményi digitális dokumentumtárnak.
Az állam szerepe
A közép-kelet-európai országok társadalmának 20. századi életét
átszőtte a hiánygazdaság gyakorlata, ezért mérhetetlenné vált az
elmaradt készletek, a „bőség” iránti éhség. Az egyik ilyen
áruhiánycikk volt az információ. A rendszerváltás után
hihetetlen gyorsasággal megtelepedtek a szabadságot, a bőséget
ígérő kereskedések, szolgáltatások, amelyek külsőségeikben
megegyeztek a nyugati modellekkel, valamint a módszerek, a
technológiák is felvették a nyugati tempót. A tudományos
információ létrejöttének forrásai: az ember (aki lehet oktató,
kutató, hallgató vagy könyvtáros), a tanulás folyamata, a
kutatás, az alkotó munka menete nem változtak – legalábbis azok
humánfiziológiai, humánpszichikai aspektusai. Az információ
tartalmát, teljességét, megbízhatóságát senki nem kérdőjelezte
meg, ugyanis az erőltetett informatizáció miatt kialakult egy
egyezményes látszatalku, mivel minden online katalógus
hiányosságokkal küzd.
A tudományt illetően a sokféle
szabadságigényben és demokrácia-elvárásokban a közösséget alkotó
állam vezetőinek, tudománypolitikusoknak (intézményvezetőknek,
kutatásszervezőknek) kell rendet teremteniük. A tudomány is
demokratikus, ám annak gyakorlata szofisztikáltabb a közéletben,
a politikában megszokottnál. A tudományos eredményeknek mindenki
számára hozzáférhetőek, megérthetőek, azonban a szereplők
részvétele elvárt tudásszinthez kötött, azaz hierarchizált. A
tudományos testületek és felsőoktatási intézmények
szabályzataikban rögzítik saját döntéshozatali rendszerük
garanciaelemeit, amelyek nagy vonalakban illeszkednek egymáshoz,
hiszen országos és nemzetközi szabályokhoz és egyezményekhez
igazodnak. Így tehát, mivel az előbb említett választott,
delegált vezetőknek pozíciójuknál fogva van a legnagyobb
rálátásuk arra, merre tartson a fejlődés, nekik kell
megfogalmazniuk a konkrét kulturális és tudományos célokat,
amelyek tartalmat adnak a jogrendszerek kereteinek és a
gazdasági eredményeknek. Rövid távon a jól működő gazdaság a
lakosság életkörülményeiben hoz érezhető változást. A gazdaság
teljesítményét hosszú távon azonban azok a közösségi (állami)
értékrendek – értéktrendek tőkésítik fel, amelyek tartalmazzák a
kulturális és tudományos elképzeléseket is. (A folyamat ugyanígy
működik az egyéni életutakban is.)
A fejlődés önmagáért nem fog fejlődni, hanem
az mindig azt az előremutató irányt jelöli, amely csak a
kitűzött elvárásokban értelmezhető. A jövő beláthatatlan
esetlegességében a cél nélkül megtett utak felesleges kitérők –
elpazarolt kiadások időben, emberben, intézményben,
infrastruktúrában, erőforrásokban. Elengedhetetlenek az olyan
eszmei célmeghatározások, amelyek igazodnak az országhatárokhoz,
a régiókhoz, a globális világhoz. A cél, a jövő nem azonos egy
folyamat fenntartásával, egy intézményrendszer legitimációjával,
hanem az az állomás, ahonnan a következő cél felállítható. A
valódi „nagy” jövőképből (eddig célból) lebonthatóak,
levezethetőek a kisebb intézményi, profilírozható elvárások,
követelmények.
Amennyiben adottak a szabályok, a
kritériumok, akár az egyes stációkban, akár az általánosság
szintjén, mint például a tudomány, a könyvtártudomány területén,
ám az előírások csak részben vagy alig teljesülnek, mindenféle
minőségmenendzsment jobb esetben a tudomány és a minőség
paródiája lesz, rosszabb esetben megsemmisítik egymást.
Tudományos könyvtáraknál minőséget csak ott szabad értékelni,
ahol a szabványos, hiteles adatszolgáltatás megvalósul, különben
az amúgy is megoldandó részprobléma-halmazokat generáló
„minőség” mint olyan felülírja, feledteti, újabb századokra
prolongálja az igazi több évszázados elvárások teljesítését,
amelyek így egy beláthatatlan jövőre maradnak, s felszámolja,
erodálja a jövő tudásának biztos alapjait.
Az állam mint ezen intézmények fenntartója és
megrendelője csak akkor tudja erejét, életképességét megtartani,
ha egyrészt képes a saját elvárásait számon kérni, és ehhez
rendelkezik kormányzati szinten olyan tudományokban képzett,
jártas szakemberekkel, akikkel ez lehetséges, másrészt, ha minél
intenzívebb jelenlétre képes tudósaival, kutatásaival a
nemzetközi tudományos életben. A kitűzött tudományos célok
megjelenítése a lokális értékrendben, illetve kapcsolódása a
globális törekvésekhez, és végrehajtatásának következetes
képessége egy még magabiztosabb (lokális) önreprezentációt tesz
lehetővé a virtuális térben.
Összegzés
A tudományos gyűjtemények szolgáltatásai a megfogalmazott
elvárások szerint tudományos igényűek, az oktatás, a kutatás
alapjait képezik, s amelyek szintjét – biztosítékként – a
felsőoktatás a doktori tanulmányokban jártas vezetésre bízza. Az
intézményi tudásközvetítés – adatközlés tükrözi az ott őrzött,
művelt tudományterületek állapotát, szakember-ellátottságát. A
megfelelő működés érdekében különösen fontos az ismeretátadás
garanciaelemeinek betartása, számonkérése, aminek egyik célja az
egységes szintű teljes feltártság elérése.
A tudományos könyvtárak vezetésének
szemléletében illeszkednie kell a képviselt tudásszint
gyakorlatához, hiszen az ott őrzött – főként
bölcsészettudományhoz kötődő – dokumentumok az online
katalógusokban (is) az adott országok, régiók tudós
nemzedékeinek rendszerezett komplex tudástárházát alkotják,
amelyek a virtuális térbe helyezve, a digitalizált adatbázisokat
megtámogatva nagyobb eséllyel segítik az összefüggés-elméletek
megszületését a kétes értékű összeesküvés-elméletek helyett
(amelyekről akár az is kiderülhet, hogy nem alaptalanok).
Kulcsszavak: könyvtárpolitika, tudománypolitika, komplexitás,
rendszerszemlélet, felsőoktatás
IRODALOM
Barátné Hajdu Ágnes (2012): A
könyvtáros továbbképzések rendszere. Tudományos és Műszaki
Tájékoztatás. 59, 9, 364–378. •
WEBCÍM
Beck, Ulrich (2003): A
kockázat-társadalom. Út egy másik modernitásba. (ford. Berényi
Gábor, Kerékgyártó Béla, Andorka Rudolf) Budapest:
Társadalomtudományi Társaság–Századvég
Berényi Dénes (2010): A tudomány és
a világ különböző kultúrái. Magyar Tudomány. 171, 6, 698–707. •
WEBCÍM
Botos Máté (2015): A
bölcsészettudományok jövője. Századvég. 20, 77, 93–108. •
WEBCÍM
Clement, Tanya – Hagenmaier, Wendy –
Knies, Jennie Levine (2013): Toward a Notion of the Archive of
the Future: Impressions of Practice by Librarians, Archivists,
and Digital Humanities Scholars. Library Quarterly. 83, 2,
112–130. DOI: 10.1086/669550
Giroux, Henry (2002): Neoliberalism,
Corporate Culture, and the Promise of Higher Education: The
University as a Democratic Public Sphere. Harvard Educational
Review. 72, 4, 425–464. DOI: 10.17763/haer.72.4.0515nr62324n71p1
Delaney, Geraldine – Bates, Jessica
(2015): Envisioning the Academic Library: A Reflection on Roles,
Relevancy and Relationships. New Review of Academic
Librarianship. 21, 30–51. DOI: 10.1080/13614533. 2014.911194 •
WEBCÍM
Drótos László (2013): Hofmann,
Melissa A. – Yang, Sharon Q.: Változáskutatás: 260 felsőoktatási
könyvtár OPAC-jának újralátogatása. Tudományos és Műszaki
Tájékoztatás. 60, 1, 36–39. •
WEBCÍM
Fabó Edit – Folloni, André (2015): A
Tudományok jövőbeni felelőssége és érvényessége. Magyar
Tudomány. 176, 5, 616–624. •
WEBCÍM
Huntington, Samuel Phillips (2008):
A civilizációk összecsapása és a világrend átalakulása. (ford.
Puszta Dóra, Gázsity Mila, Gecsényi Györgyi) Budapest: Európa
Kiadó
Lankes, R. David (2009): Hitelesség
az interneten: mértékadótól a megbízhatóig. (Töm. Dévai Péter)
Könyvtári Figyelő, 55, 4, 731–733. • http://tinyurl.com/y9c9d6ew
[Creditibility on the Internet: Shifting from Authority to
Reliability. Journal of Documentation. 2008. 64, 5, 667–685.]
Luhmann, Niklas (2010): A modernség
megfigyelései. (ford. Böröczki Tamás, Brunczel Balázs) Budapest:
Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet–Gondolat Kiadó
Nagy Zsuzsanna (2012): Könyvtáros
határok nélkül? A tudományos könyvtárak elmosódó határai.
Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 59, 5, 186–191. •
WEBCÍM
Nitecki, Danuta A. (2011): Space
Assessment as a Venue for Defining the Academic Library. Library
Quarterly. 81, 1, 27–59. DOI: 10.1086/657446
Quante, Michael – Rózsa Erzsébet
(2010): A kutatás- és tudománypolitika aktuális kérdései
Németországban. Magyar Tudomány. 171, 6, 694–697. •
WEBCÍM
Rodrik, Dani (2014): A globalizáció
paradoxona: demokrácia és a világgazdaság jövője. (ford.
Felcsuti Péter) Budapest: Corvina Kiadó
Spengler, Oswald (1994): A Nyugat alkonya. (ford. Juhász Anikó,
Csejtei Dezső, Simon Ferenc) Budapest: Európa Kiadó
Virágos Márta (2013): A magyar
felsőoktatási könyvtárak helyzete és jövője. Tudományos és
Műszaki Tájékoztatás. 80, 8, 323–330.
Wood, John (2013): Coping with the Data Deluge. In: Deborah
Schorley – Michael Jubb (eds.): The Future of Scholarly
Communication. London: Facet Publishing, 75–87.
LÁBJEGYZETEK
1 A publikáció
alapja előadásként elhangzott a World Complexity Science Academy
Inventing of the Future in an Age of Contingency című budapesti
konferenciáján 2014. november 7-én az ELTE Egyetemi Könyvtár
képviseletében. Az angol nyelvű verzió megjelent a konferencia
címével azonos kötetben a Cambridge Scholars Publishing
gondozásában 2017-ben. A szerző A tudományok jövőbeni
felelőssége és érvényessége címmel számolt be a konferenciáról
és a WCSA tevékenységéről a Magyar Tudomány 2015. évi 5.
számában (Fabó – Folloni, 2015).
< |
|