Okos és jó városok
Mikor lehet sikeres, sokak által olvasott és a témakör
szakemberei által elismert egy tudományos kutatások eredményeit
összefoglaló könyv? Mindenekelőtt akkor, ha a szerző olyan témát
választ, ami nem pusztán őt érdekli, könyve érdemi problémához
új szempontokat adó, meggyőzően érvelő érdemi hozzászólást
nyújt. Sokat segít, ha a szerző már korábbi műveivel is
bizonyította szakértelmét, nemegyszer pusztán neve kelti fel a
potenciális olvasók érdeklődését. Mindez persze korántsem elég a
sikerhez, a szerző tehetsége és kreativitása általában nehezen
bontakozhat ki, ha nem élvezheti egy megfelelő szellemi és
intézményes környezet támogatását.
Z. Karvalits László nevét régóta ismerik
azok, akik az információtermelés és terjesztés, terjedés
problémái iránt érdeklődnek, szerzőnk igen sokat írt az 1945
utáni évek magyar sajtójáról, az információtermelés számos
elméleti kérdéséről, kutatásmódszertani problémákról, lételeme a
problémakör irodalmában való elmélyülés. Úttörő szerepet
játszott, játszik az információtörténet hazai
intézményhálózatának formálásában. Legutóbbi munkái az I.
világháború információtörténetével foglalkoznak. Z. Karvalits
László azonban korántsem csak az információk világának rabja,
tehetsége sokfelé árad, verset, novellát ír, a zene sem áll
távol tőle, röviden úgy összegezhetnénk személyisége fő
jellemzőjét, hogy a tartalmában és kereteiben is minőségi,
gazdag élet titkát kutatja. Így talált rá az ilyen élet
lehetséges optimális keretét adó „okos városok” témájára. A nem
mindennapi személyiség rátalált arra a nem mindennapi
intézményre is, amely két évig biztosított számára ösztöndíjat
ahhoz, hogy ebben a könyvben összefoglalja mondanivalóját az
élhető, „okos városok” jellemzőiről. Ez az intézmény a kőszegi
Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (Institute of Advanced Study
Kőszeg, rövidítve IASK,) amely egy negyedszázada alapítványi
formában működött társadalomtudományi kutató és oktató intézmény
(Társadalomtudományok és Európa-tanulmányok Intézet, angol
nyelvű rövidítéssel ISES) folytatójaként 2016 januárja óta olyan
projektekkel foglalkozik, amelyek természettudósok,
társadalomtudósok, alkotóművészek kooperációját feltételezik.
Önmeghatározása szerint „tudományágakon átívelő kreatív közeget
biztosít a tudományok és művészetek terén zajló kutatásnak,
innovációnak, illetve fejlesztésnek” a fenntarthatóság múlt-,
jelen- és jövőbeli kihívásait célozza meg, s elkötelezett az
iránt, hogy a változó és növekvő társadalmi igényeket szolgálja,
a nyílt párbeszéd, élvonalbeli kutatás, valamint magas
színvonalú publikációk és számos érdekcsoportot érintő ügyekben
felelősségteljes szakpolitikai javaslatok útján. Az intézet
legátfogóbb, legkiterjedtebb, legnagyobb hatású munkája a
Kreatív város – fenntartható vidék projekt (rövidítve KRAFT),
amelynek elméleti alapjait Miszlivetz Ferenc és munkatársai
dolgozták ki és publikálták először a Kreatív városok és
fenntarthatóság – Javaslatok a Duna-stratégia megvalósítására
Nyugat-Pannónia példáján című kötetben (Kőszeg–Szombathely,
2012). Erre építve indulhatott el a munka Kőszeg város példáján,
kormánytámogatással, egy tág perspektívájú, a Nyugat-Dunántúl
hosszú távú regionális fejlesztési lehetőségeit vizsgáló terv
célkitűzéseihez illesztve. A munka eddigi eredményei számos
publikációban kaptak nyilvánosságot, az elmúlt év őszén
Miszlivetz Ferenc szerkesztésében, a Felsőbbfokú Tanulmányok
Intézete kiadásában Kisvárosok reneszánsza. A kőszegi példa
címmel megjelent kötetet Csepeli György ismertette a Magyar
Tudomány 2017/3. számában. Ebbe a tanulmánygyűjteménybe is írt
Z. Karvalits László, aki most önálló kötetben összegezte
kutatási eredményeit. A két kőszegi ösztöndíjas évről számot
adó, monográfiává kikerekedett tanulmánysorozatot három nagy
téma köré szerkesztette az igen lendületesen fogalmazó,
nemegyszer szokatlan szófordulatokkal, metaforákkal is élő
szerző. A három téma három nagy fejezete széles ívet alkot:
először elméleteket „ráz szét, kever és rendez újra”, majd az
elmélettől a gyakorlat felé fordul, végül pedig a gyakorlat
módszertanáról ír.
Mi különbözteti meg az okos (smart) várost és
okos polgárait azoktól a városoktól, amelyekre ez a jelző nem
alkalmazható? Lehet-e minden várost okossá tenni? Vannak-e
különlegesen okos városok, kijelölhetjük e netán a legokosabbat
a világon? A könyv legnagyobb érdeme, hogy tisztázni tudja
ezeket az alapkérdéseket, hiszen, ahogy a Bevezetés fogalmaz:
„az okos város” fogalmában mostanra „szinte minden fel is
oldódott, amit az eszközökkel/megoldásokkal párosított tudás
kapcsán valaha gondoltak…” (7.).
A meghatározás első eleme a városnagyságra
vonatkozik. Sokan foglalkoznak a metropoliszok lehetőségeivel,
szerzőnket azonban leginkább a kis és közepes (100 000 lakos
alatti) városok érdeklik, hiszen (meglepő adat) mind Európában,
mind Magyarországon a városlakók többsége ilyen méretű
helységekben él, nálunk a hétmillió városlakóból négymillió. 336
ilyen városunk van, a könyv ezek problémáira, lehetőségeire
összpontosít.
A tiszta fogalmakat rendületlen
következetességgel kereső szerző szerint a legfontosabb
alapkérdés a technológiai és társadalmi szempontok viszonyának
tisztázása. Számos informatikai cég ugyanis
információtechnológiai eszközökkel kívánja javítani a városok
életminőségét, s erre természetesen saját fejlesztésű eszközeit
tartja a legalkalmasabbnak. A könyv alaptézise (amelyet számos
jeles szerző érveire épít) szerint a technológiai oldal csak
kiegészítő szerepet játszhat, az okosság igazi forrása a jól
megválasztott gazdasági tevékenység, a jól szabályozott
mobilitás, a jól kommunikáló hálózatok, a környezet, a
természeti erőforrások fenntarthatóságra figyelő kezelése, a
tényleges és nem csak formális részvételi demokrácia, a szellemi
tőke körültekintő hasznosítása. Az emberi erőforrás (ezt az
embert puszta erőforrásnak minősítő fogalmat is a technológiai
szemléletmód honosította meg) kreativitásának egyik
legmélyebbről bugyogó forrása a kulturális örökség
újrafelfedezése, az erre épülő örökségipar, s e téren különösen
tanulságos Kőszeg példája. Ebben a könyvben Kőszeg csak egy
példa a sok közül: fogalmi keretei az intézmények, folyamatok és
rendszerek, amelyek révén hasznosíthatóak az erőforrások
(emberek, eszközök és tartalmak). Az okosság a szerző
értelmezésében azonban csak eszköz a „jó város” létrehozásához.
Ennek leírása során a szerző nem szűkölködik a jelzőkben:
alkalmazkodó, öngyógyító, érző, válaszképes, fenntartható, zöld,
egészséges, biztonságos, kreatív, innovatív, bevonó, egyenlő,
igazságos, nyílt, átlátható multikulturális, kevert, összekötő,
hálózatba kapcsolt. Mindezeket a jellemzőket egyesítő város
persze aligha létezik, de tervezésnél, értékelésnél jó
szolgálatot tehet egy ilyen ideáltipikus viszonyítási pont.
Az ideáltipikus városhoz közelítést tudással
tudást kormányzó tudásvárosok tudják megvalósítani. A
tudásvagyon a mai kommunikációs lehetőségek mellett könnyen
hasznosítható, érvel a szerző. Ez nem cáfolható állítás, de
hozzá kell tennünk, hogy ezek a lehetőségek a versenyt nemcsak a
kreativitás serkentőjévé, hanem öldöklővé is tehetik. A
tudásváros leggyakrabban emlegetett jellemzői a tágabb és
szűkebb értelemben vett hatékony környezetérzékelés, a legjobb
megoldások feltalálásának és kreatív alkalmazásának képessége,
leginkább pedig az ún reziliencia, amely ebben az összefüggésben
a különböző jellegű válságok utáni újjáépítés, újrakezdés
képességét jelenti. E tudás magas szintű technológiai háttere,
hardvere, ún. kemény infrastruktúrája csak a városi döntéshozók
és végrehajtók „puha infrastruktúráján” keresztül hasznosulhat.
A könyvben részletezett sokágú nemzetközi tapasztalat azt
mutatja, hogy az életminőséget különösen javítják a jól
megválasztott közösségi infrastruktúrák, így például olyan
közösségi helyiségek, ahol barkácsolni, tapasztalatokat
cserélni, játszani lehet. A közösségi fogyasztás hatékonyan
erősíti a lokális közösségek kohézióját, érdekérvényesítési
képességüket. Igen innovatív ötlet a szomszédságok online |
|
közösségekbe szervezése (hiperlokális
aktivizmus) és így a kapcsolati hálók bővítése és erősítése. A
szerző számos, a világ különböző részeiről hozott példa
elemzésére alapozza általános tételeit. Budapest sajnos csak
negatív példaként szerepel: véleménye szerint Közép-Európa
legkedvezőbb kiindulási adottságokkal rendelkező városa ugyanis
„az elmúlt harminc évben egyetlen irányítási ciklusban sem
mutatott fel egyetlen perspektivikus elemet sem” (52.). A
pozitív ellenpontok többek között Brisbane, Barcelona, Dublin,
de sikerükhöz korántsem volt elegendő a klasszikus
városfejlesztési imperatívusz: napsütés, szaktudás és nyüzsgés.
Az új kőszegi intézet szellemi útmutatója, Hankiss Elemér
gondolatával élve: szükség van mindezeken kívül egy kritikus
tömegre, kiválóság-szigetekre, hálózatokba építettségre, amelyek
legkönnyebben kultúrák találkozási helyein (mint amilyen Kőszeg)
tapasztalhatóak. Szerzőnk igen érdekes gondolata, hogy
erőforráshiányos helyzetben (és Magyarországra ez a jellemző)
pusztán az elmaradottság mérséklése jövőorientált beruházások
nélkül inkább növeli, mint csökkenti a leszakadás mértékét. A
sok milliárdot felemésztő díszkövezetes, szökőkutas
városközpont-rehabilitációk stratégiailag értéktelenek, ha nem
kapcsolódnak új munkahelyeket teremtő, tág perspektívát nyújtó,
tudást gazdagító beruházásokhoz. Stratégiailag minden bizonnyal
igaz ez az állítás, fűzhetjük hozzá, de régiónkban túl sokáig
helyeztük előtérbe a jövőt a jelennel szemben, így a
mindennapjainkat kellemesebbé tevő építkezések életmódjavító
hatását tévedés lenne alábecsülni.
A kisebb tudásvárosok első külföldi példája a
könyvben Raguza/Dubrovnik, amely 1358-tól 1808-ig változó külső
viszonyok között tudta megőrizni autonómiáját, és ezt a
polgárság aktív részvételére építő bölcs városvezetésnek is
köszönhette. Egyes szerzők a világ „első tudásvárosának” nevezik
Raguzát, ahol közel fél évezreden át működött sikeresen
soknyelvű, sokkultúrájú közösség. A városvezetés bölcsességének
legfrissebb példájaként polgáraik védelmében korlátozták az
életminőségüket veszélyeztető tömegturizmust. Nem várná az
olvasó, hogy a tudásalapú városkormányzás első magyarországi
példájaként Nyíregyházáról esik szó. A 18. század második
felében és a 19. század első negyede során szlovák és német ajkú
evangélikusokkal, majd számos egyéb etnikumú és társadalmi
státusú betelepülőkkel nyolc-tízszeresére nőtt a település
lakónak 1830 körül kb. 17 ezerre rúgó száma. „A sok nyelv,
vallás és mesterség birtokosai révén a város lakóinak fejében
megtestesülő tudásállomány messze felülmúlta a környező
települések tradicionális tudásszintjét […], az importált
tudások gazdasági és társadalmi innovációba fordultak” (79–80.).
A könyv talán legérdekesebb példasorozata
arról szól, miként válhat egy város egyes szakterületek
„világfővárosává”. Sok város élt már ezzel a lehetőséggel, így
ismerjük Párizst a divat, New Orleanst a jazz, Bécset a zene
világfővárosaként, így lehet Szingapúr a világ legintelligensebb
kikötője. Karvalits László szerint azonban a világfővárossá
válás lehetősége nem pusztán a nagyvárosok privilégiuma,
próbálkozhatnak vele kisebb települések is. Szerinte
Magyarországon legalább tucatnyi kisebb településnek lehetne
erre esélye. A könyv elgondolkoztató javaslatokat tesz a
világfővárossá válásra, így Szegeden már el is kezdődött az
ottani sikeres informatikai fejlesztések eredményeire építő
mozgalom: legyen Szeged a nyílt paradigma fővárosa (Open
Szeged). Lökősháza a fényfestészet, Ipolytarnóc a geológiai
célzatú szervezett tudományos diákturizmus világfővárosává
válhatna. A nemzetközi tapasztalatok szerint sok turistát vonz a
világfőváros brand, a recenzens azonban alapos megfontolást
javasol ilyen akciók beindítása előtt. Így például nem
valószínű, hogy sok turista számára válna különösen vonzóvá a
szerző javaslatára a kullancskutatás világfővárosává
nyilvánítandó Zalaegerszeg.
Zalaegerszegnek amúgy külön fejezetet szentel
a szerző, a várost a víz és vízpart stratégiai lehetőségei
szempontjából vizsgálja. A víz hagyományosan egyszerre erő- és
veszélyforrás. Érthető módon általában a veszélyelhárítás áll a
vízgazdálkodás előterében, azonban a „szenvedélyes
haladástudattal” végzett folyószabályozások igen sok környezeti
ártalommal is jártak. Az ipari társadalomból a sokkal kevesebb
ipari célú vízfelhasználást igénylő információs társadalomba
vezető átmenet világtörténeti fordulata új lehetőségeket adott a
„vizes területek” revitalizációjára, vízközpontú fejlesztési
stratégiák kialakítására. A könyv egyik érdekes pozitív példája
a bakonyi falu, Pápateszér esete, amelynek malomtóhálózatát a
malomipar összeomlása után turisztikai célpontként sikerült
revitalizálni. Negatív példa az Eger patak medrébe épített,
autómentes környezetben felesleges kerékpárút.
A termékeny gondolat erejét illusztrálja a
dél-csehországi különleges szépségű Český Krumlov esete. 2013
közepén egy csehül is beszélő svájci társadalomtudós, aki a
világ legjobb egyetemein tanult, dolgozott a Világbanknál, az
ENSZ-nél, nagyvállalatoknál egy, az új típusú a társadalmi
innovációt segítő és abból profitáló egyetem tervével kereste
meg a városvezetést. Egy évek óta kihasználatlan korábbi katonai
területen akarta elkezdeni egy ilyen intézmény fejlesztését.
Néhány hónap alatt az általa vezetett kutatói csoport eljutott
egy szándéknyilatkozat aláírásáig a városvezetéssel. A
konkretizálás fontos állomása volt 2015 júniusában egy
önkormányzati testületi ülés, amelynek előkészítői anyagai a sok
bizonytalansági tényező miatt e projekt leállítását javasolták.
Az ülésen napirend előtt a svájci társadalomtudós, Gaudenz
Assenza azt mondta, hogy csak konszenzusos megoldást tud
elképzelni, annak híján nem kívánja erőltetni a munkálatok
továbbvitelét. S láss csodát: a testület tízperces tanácskozás
után egyhangúan igent mondott a tervre. Mi történhetett? A
magyarázat a könyv legkeserűbb s egyben legoptimistább két
mondata: „Mintha posztmodern egérlyukon keresztül, egy
spirituális pillanatra egymásra találtak volna azok, aki egy
szétnyűtt, megbecstelenített, korrupt és kiüresedett képviseleti
demokrácia öntőformáiban valójában nem nagyon képviselnek már
senkit és semmit, csak magukat, meg azok, akik a hatalom sáncain
túl, de egyetemleges felelősségérzettől hajtva a világ jobbá
tételén serénykednek és eközben egyetlen fegyverük az ész és a
szív. És evvel megnyílt a reménynek egy új dimenziója… (120.)
A szerző habitusa és a könyv egész logikája
inkább a reményt láttatja, ezért is foglalja össze a harmadik
rész a tudásalapú fejlesztés módszertanát általában és Kőszegre
konkretizálva. Plasztikusan láttatja az opciókat, a rendszerezés
alapja az erőforrások és a tudati tényezők viszonya. Az opciók
Kőszeg esetében (de más városokra is alkalmazhatóan): májusi
fagy, azaz sok tudás, kevés erőforrás; szüret: sok tudás, sok
erőforrás; lápvilág: tudatlanság és erőforráshiány; kisgömböc:
sok erőforrás, „de nincsen ész”. A szerző reménye a szüret,
félelme a többi esetleges kibontakozási lehetőség. Annak
elősegítésére, hogy minél több szüret legyen, a záró oldalakon
részletes módszertani javaslatokat olvashatunk, amelyeket egy a
könyvhöz mellékelt folyamatábra is illusztrál. A vonatkozó
szakzsargon következetes használata nem fedi el az igen
gyakorlatias, kilenc pontba foglalt, vezetői összefoglalónak is
tekinthető szakpolitikai ajánlásokat.
Az ajánlások lényege igen egyszerű, de
gyakran elfelejtett igazság: sokfelé figyelő, elemző gondolkodás
előzze meg a döntéseket és cselekvéseket, hiszen a könyv Európa
lakosságának és azon belül Magyarország lakosságának is
többségét érintő témákat tárgyal. Az egyszerre hezitáló,
mérlegelő és ugyanakkor szenvedélyes cselekvésvágytól vezérelt,
jól olvasható mű minden városlakó figyelmére érdemes, rövidesen
várhatjuk angol változatának megjelenését. (Z. Karvalics László:
Okos városok, kérdő- és felkiáltójelekkel. Tudósítás két kőszegi
KRAFT-évről. [IASK-KRAFT könyvek. A sorozatot szerkeszti:
Miszlivetz Ferenc]. Szombathely–Kőszeg: Savaria University
Press– Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete, 2017, 175 p.)
Pók Attila
történész |
|