jövővalóságot olyan mentális és gondolati
konstrukciók folyamatos termeléseként fogja fel, amelyek tárgya
a komplex, humán és nemhumán komponensek és azok egymásra ható
rendszere. Vagyis olyan világfelfogást képvisel, amelyben az
ember és külső világának egymásra ható és egymáshoz igazodó
változásának folyamatos leképzése a komplex és holisztikus
dinamika gondolati konstrukciójának és rekonstrukciójának
folyamatát jelenti az időkategóriák jelenidejűsítése mellett. A
kutató e kutatási folyamatban megfigyelő résztvevői pozícióban
dolgozik azzal a céllal, hogy módszertani fejlesztései és
eredményei a gyakorlatban alkalmazhatóak és a jövőkutatási
gyakorlat tanulmányozása révén is továbbfejleszthetőek legyenek
(Giaoutzi – Sapio, 2013).
Ezzel szemben az integrált jövőkutatás
gyakorlati jövőkutatása mint tudományos részterület a
participációs paradigma, pontosabban metaparadigma mentén
építkezik. E paradigma világfelfogásának középpontjában az ember
és közössége által gerjesztett jövőformáló változások állnak.
Alapfeltevése az, hogy minden társadalmi és közösségi változás a
közösséghez tartozó emberek participatív részvételével jön
létre, amelynek első fázisa a jövőformáló gondolatok egymásra
reflektáló dialógusa, majd pedig az így gerjesztett társadalmi
tanulási folyamat révén egyre részletesebb és többféle
tudásféleséget ötvöző jövőelképzelések jönnek létre, és válnak
széles körben ismertté. A gyakorlati jövőkutatás kutatója
résztvevő megfigyelőként foglalkozik azzal, hogy miként lehet a
participatív eljárások mind szélesebb körét alkalmazni és
fejleszteni, hogyan lehet azokat egy jövőfeltáró és -formáló
folyamattá szervezni, miként lehet a potenciális résztvevőket
egyenrangú félként bekapcsolni a jövőről folyó dialógusba és
tudásintegrációba úgy, hogy a folyamat egésze transzparens
legyen, valamint a szabad és kreatív kommunikáció
követelményeinek is megfeleljen (Borch et al., 2013).
A gyakorlati jövőkutatás paradigmája tehát
egy folyamatszervező és módszertani paradigma, amely nem a
jövőfeltárás és -formálás tárgyi-tartalmi vonatkozásaival
foglalkozik, mint a koevolúciós paradigma, hanem csak azzal,
hogy miként önthető társadalmi és szervezeti formába a
társadalom jövővel foglalkozó jövőformáló tevékenysége. Ebből
következően ez a részterület csak akkor képes jól működni, ha
szoros kapcsolatot tart fenn mind az elméleti jövőkutatással,
mind pedig a jövőkutatási gyakorlattal, azzal a tevékenységgel,
hogy egyes emberek, embercsoportok, szervezetek miként alkotják
meg a jövőjüket a maguk számára.
Az integrált jövőkutatás praxisa és
mindennapi gyakorlata viszont olyan jövőfeltáró és -alkotó,
valamint IKT-vel támogatott interaktív előrejelző vagy
előretekintő/foresight folyamat, amely vagy spontánul vagy
jövőmenedzsment közreműködésével szerveződik és folyik (Hideg –
Nováky, 2012). Ez a praxis mind az elméleti, mind a gyakorlati
jövőkutatás számára valós tudományos kutatási tárgyat képez, és
terepe a tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának is.
3. A jövőkutatási paradigmák kapcsolódása
a metaparadigmákhoz
A dinamikus paradigmamátrix bevált kutatási segédeszköznek
bizonyult ahhoz, hogy segítségével a jövőkutatási paradigmák
rekonstrukciója és az integrált jövőkutatás formálódó
paradigmáinak körvonalazása megvalósulhasson. Minthogy a
dinamikus paradigmamártix olyan standard összetevőket tartalmaz,
amelyek segítségével más tudományterületek paradigmái is
feltárhatók, ezért azok összehasonlító vizsgálata is
elvégezhető. A jövőkutatási paradigmák szemszögéből az
állapítható meg, hogy a jövőkutatás eddig kialakult paradigmái
mind olyan paradigmák, amelyek más tudományterületeken is
használatosak, vagyis metaparadigmák egy sajátos területre
igazítva.
A pozitivista paradigma, amely a legkorábban
alakult ki a jövőkutatásban, az 1960-as években minden
társadalomtudományi területre jellemző volt, sőt olyan céllal
vált használatossá, hogy csak ez a paradigma biztosíthatja a
társadalmi vizsgálódások tudományosságát. Ennek volt köszönhető
a társadalmi valóság objektív megismerésére törekvés és az
empirikus-analitikus módszertan használatának elterjesztése. Ez
a sajátosság a jövőkutatás területén is kötelezően megjelent a
kvantitatív trendek feltárásában és azok jövőre történő
kivetítésében.
Az evolúciós és a kritikai paradigmák szintén
metaparadigmák, amelyek az 1980-as és 1990-es években terjedtek
el a társadalomtudományok területén. Az evolúciós paradigma
azért tűnt ígéretesnek, mert a dinamikus változásokat olyan
szemlélettel és módszerrel próbálta meg kezelni a társadalmi,
köztük a jövőkutatási területeken, amely egy természeti
mechanizmus, a biológiai evolúció ismeretéből származott, annak
általánosításából született meg. Az evolúciós paradigmának ez az
általánosítása a biológián kívüli dinamikát is tanulmányozó
természettudományokat is meghódította, így az valóban
gondolkodási divatirányzattá vált. Az evolúciós paradigma a
jövőkutatásban is elterjedt azzal a reménnyel és ígérettel, hogy
az evolúció általánosítása révén a nyílt, komplex rendszerek
időbeni változásának mintázatai alaposabb ismereteket nyújtanak
a lehetséges jövőkről, mint a trendextrapoláció.
A kritikai paradigma bár szintén
metaparadigma, de csak a társadalomtudományok és a bölcsészet
területén tudott teret nyerni. Ez a paradigma nem a tudományok
mindennapjaiban használt kritikára épít, hanem a kritika alatt
azt érti, hogy az ember állandóan érzékel, reflektál és választ
ad arra, ahogyan környezetét, önmagát és közösségét megfigyeli,
a nyert új információkat és tapasztalatokat értelmezi, mérlegeli
és értékeli. Vagyis a humán világ ember által interaktívan
konstruált, amely dekonstrukcióval és rekonstrukcióval
megismerhető, illetve a kritika révén konstruálható is. A
jövőkutatásban e metaparadigma megjelenése azzal járt, hogy a
jövők emberi-társadalmi konstrukció eredményeként állnak elő, és
ezeket a jövőalkotó foresight folyamatokat a jövőkutató
tanulmányozhatja és menedzselheti. Ezzel a jövőkutatás vagy
foresight tevékenység a bölcsészet felé tett lépéseket
olyannyira, hogy például az Európai Unióban a jövőkutatás az ún.
Humanities kutatási területek közé tartozik.
Az integrált jövőkutatás említett és
formálódó paradigmái szintén metaparadigmákhoz kapcsolódnak. A
koevolúciós paradigma olyan összetett, interdiszciplináris
kutatási területeken kezd terjedni, mint az ökológia, etológia,
humánetológia, klímakutatás stb., ahol fontos hipotézis és
szemléletmód az evolúciós rendszerek egymásra hatása és azok
komplex dinamikája, vagyis a nyílt és kölcsönható dinamikus
rendszerek rendszerelmélete. A koevolúciós metaparadigma sok
rokon vonást mutat a konnektivizmussal, amely a kognitív
tudományok területének mainstream paradigmája. A koevolúciós
paradigma tulajdonképpen dinamikus konnektivizmus, ahol az
emergenciáknak meghatározó szerepük van a változások
generálásában. A koevolúciós metaparadigmában a kutató
megfigyelő résztvevő, hiszen ő is alkotórésze az egymásra ható
és összekapcsolódó dinamikus rendszereknek, továbbá azok
dinamikájának egyik alakító tényezője is. A jövőkutatásban ezért
a hipotézisért és szemléletmódért értékes ez a paradigma, hiszen
a jövő a humán és a nem humán típusú rendszerkapcsolatok
dinamikájaként alakul, az emberi tényezőt képviselő
stakeholderek ilyen szemléletmódban konstruálhatják eredményesen
a jövőket és törekedhetnek a jövő alakítására, befolyásolására.
A participációs metaparadigma elsősorban
társadalomtudományi, valamint interdiszciplináris területek
(szociológia, kommunikáció, tanuláselmélet és -gyakorlat,
neveléselmélet, informatika, gépi tanulás, e-learning stb.) új
paradigmája, amely a gyakorlati célú társadalmi tudástermelés
folyamatára vonatkozó általános szabályok rendszerbe foglalására
törekszik. A tudás és a tudástermelés a társadalmi és a humán
valóság immanens tényezője. A társadalom és az egyes ember
tudástermelése egyrészt kultúrába ágyazott folyamat, másrészt
tanulás révén megy végbe, harmadrészt az IKT eszközt nyújt,
illetve maga is részt vehet e tudástermelési folyamatban. A
tudás gyarapítása véget nem érő folyamat, amelyben mindenki,
minden ember, ágens vagy stakeholder egyenjogú résztvevő, és
amely legitim, transzparens, átlátható és reflexív. A
participációs metaparadigma szinte magától értetődően van és
lesz jelen a gyakorlati irányultságú integrált jövőkutatás
területén. A tudástermelésnek ugyanis a jövőelgondolások
konstrukciós és tanulással továbbfejleszthető, valamint IKT-vel
támogatott, információkat integráló folyamata is természetes
részét alkotja.
Mind a jövőkutatásban használt és formálódó
paradigmák, mind a metaparadigmák által érintett világfelfogások
hasznosíthatósági területeinek bősége, továbbá a
paradigmaváltások kutatási szemléletmódot és módszertant
fejlesztő hatásai azt támasztják alá, hogy a sokféle paradigma
jót tesz a jövőkutatásnak, mert lehetővé teszi, hogy többféle,
de megvitatott és ellenőrzött vagy ellenőrizhető világlátásmód
mellett és kontextusból szerezzünk ismereteket a változó,
alakuló, formálódó valóságról. Emellett csak a paradigmák
sokaságán keresztül válhat kezelhetővé az egyes paradigmák
vakfoltja is. A paradigmák, metaparadigmák és paradigmaváltások
fényében a jövőkutatás és paradigmái egyre inkább maguktól
értetődően tartoznak az emberrel és társadalmával foglalkozó
tudományok és az interdiszciplináris kutatások közé.
Kulcsszavak: jövőkutatás, integrált jövőkutatás, paradigma,
metaelemzés, metaparadigmák, pozitivizmus, evolúció, koevolúció,
konnektivizmus, participativitás
IRODALOM
Borch, Kristian – Dingli, Sandra M.
– Jorgensen, Michael S. (eds.) (2013): Participation and
Interaction in Foresight. Cheltenham, UK–Northampton. MA, USA:
Edward Elgar •
WEBCÍM
Giaoutzi, Maria – Sapio, Bartolomeo
(eds.) (2013): Recent Developments in Foresight Methodologies.
New York: Springer
Guba, Egon G. – Lincoln, Yvonna S.
(1994): Competing Paradigms in Quantitative Research. In:
Denzin, Norman K. – Lincoln, Yvonna S. (eds.): Handbook of
Qualitative Research. Thousand Oaks, CA, USA: Sage Publications,
105–1417. •
WEBCÍM
Heron, John – Reason, Peter (1997):
A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry. 3, 3,
274–294. DOI: 10.1177/107780049700300302
Hideg Éva (2013): Integral Futures
Based on Paradigm Approach. Futures. 45, January, 6–15. DOI
10.1016/j.futures.2012.11.007 •
WEBCÍM
Hideg Éva (2012): Jövőkutatási
paradigmák. Budapest: Aula Kiadó
Hideg Éva – Nováky Erzsébet (szerk.)
(2012): Jövőkutatás – interaktívan. Budapest: Aula Kiadó
Kuhn, Thomas (1984): A tudományos
forradalmak szerkezete. Budapest: Gondolat Kiadó
Leydesdorff, Loet (2007): A
kommunikáció szociológiai elmélete. Budapest: Typotex Kiadó
LÁBJEGYZETEK
1 A metaelemzés és
eredményei részletesen: Hideg Éva Jövőkutatási paradigmák
(2012). A könyv az azonos című akadémiai doktori értekezés
alapján készült.
<
2 Természetesen az
elméleti-módszertani viták más irányza-tokat is megfogalmaznak,
amelyeket ebben az írásomban nem említek terjedelmi korlátok
miatt, de már említettem és bíráltam is azokat más
publikációimban (Hideg, 2012, 2013).
< |