keveseknek lehetett hozzáférésük az 56-tal
kapcsolatos levéltári dokumentumokhoz. Bár a kötetekben
foglaltaknak vannak igazságelemei, de az is tény, hogy erősen
tendenciózus és rendkívül egyoldalú írások. Mint legtöbbet
foglalkoztatott szerző ő fémjelzi leginkább ezt a történetírást.
A „levéltári forradalom” után, a
rendszerváltást követően, amikor a kutatási lehetőségek hirtelen
szinte teljes egészében megnyíltak, a hozzáférhetőség korlátai
leomlottak, az 1956-ról szóló történeti munkák virágkorukat
élték. Nemcsak a témában megjelent könyvek és tanulmányok
hatalmas száma, hanem az azokban szereplő megközelítések
sokszínűsége, s nem utolsósorban a történelmi tudat változása
miatt is. Talán elmondható, hogy a diplomáciatörténeti
megközelítések és a beszédmódon belül éppen 1956 az a terület,
ahol a legtöbb eredményt sikerült felmutatni.
Az is megállapítható, hogy 56 történetírása
1989 után nem változott meg gyökeresen. Ennek alapvető oka az
volt, hogy a történészek jelentős energiáit kötötte le, hogy
számos történeti kérdéssel abban a kontextusban kellett
foglalkozni, amit még a Fehér Könyvek által megalapozott
kádárista hivatalos, illetve az „emigrációs” vagy a „szamizdat”
történetírás generált. Bár a források kétségkívül különbözőek
voltak: az írott forrásokhoz hozzá nem férés miatt az emigráns,
illetve szamizdat szerzők többnyire szóbeli visszaemlékezésekre
építettek. (Így jött létre az Oral History Archívum is,
hivatalosan 1985-ben.)
Mindkét irányzat „normatív kontextusban”
ábrázolta 56 történetét, ami máig hatóan komoly hatással van a
történetírásra. Elsősorban politikatörténeti feltárást,
megközelítést látunk – 1956 percről percre lebontott
eseménytörténetét –, a társadalmat csak a
munkás–paraszt–értelmiség háromosztatú vetületeként ábrázolták.
Egyfajta társadalomtörténeti modell adaptációjára Kövér György
tett javaslatot Losonczy Gézáról írt könyvében, amit mind a mai
napig nem követett reflexió…
1956, úgy tűnik, nem a konszenzus terepe lett
– hovatovább egy legkisebb közös többszörös is elveszni látszik
napjainkban (a szabadságértelmezés) –, hanem az
emlékezetpolitika csatatere. Erről a tizenkét napról könyvtárnyi
irodalom született, mondhatjuk azt a történészi szakvélekedést,
hogy a magyar történelem legjobban feldolgozott eseménysorozata,
a holokauszt- és Trianon-kutatások előtt, mellett, ahol a
levéltári kutatómunka már lassan kimerülőben van.
1956 megítélése szempontjából fontos a
kommunizmus és a kommunizmus társadalmi hatásának megítélése.
Ezt jelezte, hogy sok 56-tal foglalkozó történész kapcsolódott
be a „kommunizmus fekete könyve” kapcsán kirobbant vitába, amely
erős politikai töltettel is bírt.
A mártírok (hagiográfikus jellegű 56-os
életrajzok) nevesített számontartására és rövid életrajzaik
megírására számos történészt hadra fogtak. Az ötvenhatosokról
szóló szinte minden jelentős történeti biográfia politikai
életrajznak tekinthető. „A kivégzettek életrajzainak
összehasonlításából és az eseménytörténet helyenként percről
percre bontott fetisizálásából nőtt ki az a háromkötetes
adattár, amely az 1956 Kézikönyve címet kapta, s még sokáig
kézikönyvül fog szolgálni… Az ún. kemény adatok annalista
kigyűjtésének eredménye, hogy az egész magyar történelem
legrészletesebb krónikája az 1956-os évről szól.” (Horváth
Sándor, 2002)
1994-ben az 56-os Intézet vitát rendezett Az
oral history mint történeti forrás címmel, amelynek központi
témája az interjúk „valóságfeltárásban” való használhatósága
volt. Az egyik első, aki felhívta a figyelmet arra, hogy 56
történetírásában társadalomtörténeti elveket is érvényesíteni
kell, Timothy Garton Ash volt (a szabaddá tett források által
megírt személyes „történelmi leckék” – personal history –
sorozat). Ebbe az irányba mutatnak egyes, az 56-os Intézetben
folyó munkák, ahol az emlékezetkutatásra és a megéléstörténetre
is hangsúlyt fektetnek.
Az 1996 után megjelent művek jelentős részét
az 1956-os Magyar Forradalom Történetének Dokumentációs
Kutatóintézete (1991-től önálló intézményként szerveződött, majd
2012-től az Országos Széchényi Könyvtár egyik osztályaként
működik) munkatársai írták (Litván György, Kenedi János, Rainer
M. János, Eörsi László, Szakolczai Attila, Standeisky Éva, Békés
Csaba, Valuch Tibor stb.), továbbá Varga László, Ripp Zoltán,
Tóth Eszter Zsófia, Horváth Sándor, Kövér György foglalkoztak
érdemben a korszakkal. M. Kiss Sándor, Kahler Frigyes, Zinner
Tibor, Horváth Miklós könyvei, majd 2015 után a Nemzeti
Emlékezet Bizottságban és a Veritasban készült írások tesznek
hozzá 56 történelmi emlékezetéhez.
Alapvetően ma is két felfogás él 56-tal kapcsolatban: az egyik
felfogás képviselői – „nagyimrés” revizionista – 1956-ot
forradalomnak tekintik, mások – konzervatív, jobboldali –
szóhasználata ettől eltér, ők 1956-ra mint nemzeti
szabadságharcra tekintenek. A rendszerváltás után egy ideig
konszenzus volt a „forradalom és szabadságharc” elnevezésében,
mára ez is szertefoszlott…
Gyáni Gábor egy árnyalatnyit eltérő felfogása
szerint: „klasszikus forradalomnak nem tekinthető 56, hiszen nem
egy teljesen új politikai, társadalmi berendezkedést követelt,
hanem vissza akart állítani egy sor korábbi dolgot. Ezek a
múlthoz és nem a jövőhöz kapcsolódó célok voltak. A
polgárháborúk viszont mindig a társadalom belső megosztottságát
mutatják, aminek az emlékezetre is megvan a hatása, az eltérő
oldalon állók másként élik meg az eseményeket, s ez így történt
56 esetében is. Az egyetlen dolog, amiben konszenzus volt, az az
orosz birodalmi függőség alól való szabadulás.”
A „pesti srácok” mítosza a történetírás és a
„nemhivatásos” emlékezők konfliktusaként jelent meg, és komoly
hatással volt 1956 rendszerváltást követő történetírására is. Az
56-tal foglalkozó hivatásos történetírók fokozatosan
eltávolodtak a mártirológiától, még akkor is, ha sokukat részben
a mártírum hatása indított el egy adott téma kutatásában. Ennek
egyik leghangosabb konfliktusa a „pesti srácok”, illetve a
„pöttömök forradalma” jeligével összefoglalható vitában jelent
meg – s abba torkollott, hogy a történetírásban mítoszaikat nem
találó emlékezőkre is hivatkozva a politika új intézeteket
gründolt.
Sokan hiányolják, hogy 56 emlékezete nem
egyesíti, hanem megosztja a politikai vagy tudományos
közvéleményt, még akkor is, ha 56-ban sem egyesítette, hiszen
különböző törésvonalak mentén zajlott.
Ahány mondat, annyi igazság 1956-tal
kapcsolatban, vélhetnénk, ha nem tapasztalnánk nap mint nap,
hogy valami baj van az ötvenhatos hagyománnyal.
A rendszerváltás utáni „dekádoknak”
megfelelően – az 1986-ban Eörsi István lakásán, a késő
Kádár-kori féllegalitásban 56-os résztvevőkkel folytatott
beszélgetésben indult el a gondolkodás a forradalomról –
1996-ban a MTA-n egy nagy nemzetközi konferenciát rendeztek,
2006-ban több mint hatvan tudományos tanácskozás zajlott,
2016-ban pedig egy tudatos populáris imázsépítésnek lehetünk
szemtanúi („a pesti srácok” körüli legendagyártás).
„Ha 56-ból kihazudjuk a komcsikat, a szocikat
és köztörvényeseket, nem marad benne semmi. Ha 56-ból elfogadjuk
a komcsikat, a szocikat és a köztörvényeseket, akkor meg kell
tagadnunk a liberális demokráciát és törvényességet. Ha 56-ot
megtagadjuk, az elemi szabadságvágyat tagadjuk meg. Aki nem akar
56-tal tisztességesen megbirkózni, felejtse el az egészet!”
(Révész Sándor)
Kulcsszavak: 1956, forradalom, Párttörténeti Intézet,
historiográfia
IRODALOM
Gyáni Gábor (2016): 1956 a politika
markában – Gyáni Gábor történésszel beszélgettünk. Vasárnapi
Hírek. október 22. •
WEBCÍM
Hegedűs B. András – Kende Péter –
Litván György – Rainer M. János – S. Varga Katalin (1996):
Döntés a Kremlben. 1956. A szovjet pártelnökség vitái
Magyarországról. Budapest: 1956-os Intézet
Hollós Ervin (1967, új kiadása:
1976): Kik voltak, mit akartak? Budapest: Kossuth Kiadó
Hollós Ervin – Lajtai Vera (1986):
Drámai napok. 1956. október 23 – november 4. Budapest: Kossuth
Kiadó
Hollós Ervin – Lajtai Vera (1974,
további kiadások: 1976, 1977, 1980, 1981, 1986): Köztársaság tér
56. Budapest: Kossuth Kiadó
Horváth Sándor (2002): 1956
történetírása a rendszerváltás óta. In: Rainer M. János –
Standeisky Éva (szerk.): Évkönyv. Budapest: 1956-os Intézet,
215–224. •
WEBCÍM
Rainer M. János (1993): A közelmúlt
feldolgozása és az „ötvenhatos hagyomány”. Világosság. 3, 61, |