A tulajdonosi elemzésre adandó szükségszerűen
eltérő válaszok az alábbi szempontok alapján csoportosíthatóak.
Egyrészt, kronologikusan különböznek az írások 1974 előtt és
után. Egyre inkább kialakulnak a vállalati önállóságot, az
elkülönült vállalati érdekek létét nem tagadó modellek.
Másrészt, fölfedezhető egyfajta generációs különbség is a
szerzők közt, azaz az új generáció (Sárközy mellett például
Sajó) a civilisztika és az állami szféra karakteresebb
elválasztására törekszik, ezzel is domborítva a tulajdonjogi
szemléletet. Így példának okáért, mivel az állami vállalat
polgári jogi értelemben véve nem lehet tulajdonos, mert nem
felel meg a polgári jogi jogdogmatikának, ezért nem lehet a
civilisztika, hanem csakis az állami jog szabályozási területe
alatt. Harmadrészt, ebből kifolyólag kialakul egy erősen szakmai
jellegű jogági tagozódási vita. Negyedrészt, az igen változó
módszertani megközelítések is eltérő nézeteket teremtenek
(deduktív – Eörsi, Sárándi; tételesjogi – Világhy, Nizsalovszky;
jogszociológiai – Sajó; pragmatikus – Sárközy).
A vizsgálódásoknak azonban mindenképp volt
egy ki nem mondható akadályuk is. Ha nincs tulajdonjog, de van
piac (kvázi piac akár), akkor a tőke és annak hozadéka nem
értelmezhető fogalom. A vállalati értéknyilvántartás a
klasszikus tulajdonjog nélkül szükségképpen fiktív. Ha viszont
nem valós a tulajdonjog értéke, akkor nem kiszámítható, hogy
mekkora a tőke hozadéka, vagyis a piac csak árupiacként létezik
és nem tőkepiacként vagy termelési eszközök piacaként. Ebből
kifolyólag az indirekt gazdaságirányításban a tulajdonjog
megfogalmazhatatlansága a hatékonyság vizsgálatát teszi
lehetetlenné. Miként mérhető egy gyár teljesítménye, értéke, ha
nincs piaca? Miként ellenőrizhető, hatékony-e a termelés egy
adott vállalat esetében, ha nincsenek valós adatok a vállalattal
kapcsolatban?
A civilisztika művelői természetesen
egyhangúlag elismerték, hogy a tulajdon szélesebb fogalom, mint
a tulajdonjog. Sárközy Tamás megkülönböztetése a materiális
tulajdon és a jogi tulajdon között szellemes kísérlet arra, hogy
a jogi tisztázatlanság, illetve jog által nem szabályozottság
ellenére megteremtse a tranzakciók lehetőségét (vagyis elismerje
a statikus tulajdonjogi szemlélettel szemben a dinamikus
közgazdasági felfogást). De ez sem oldja meg a fenti dilemmát,
hogy mi van, ha nincs jogi értelemben vett konkrét tulajdonos.
Letisztult jogcímek hiányában – az amúgy
túlszabályozott rendszeren is túl –, a szocialista jogban
fokozottan érvényesül a tulajdonjognak a (közgazdasági,
szociológiai) tulajdonnal szembeni szűkebb értelmezése. A
tulajdonos keresése helyett ezért a tulajdonnal való rendelkezés
mikéntje tud választ adni a tulajdonjogi problémákra.
A tulajdonjog lényege nem az, hogy kié,
hanem hogy miként
A fent is említett kétes jövőjű pluralista tulajdonjog
fogalmának (Sárközy, 1973, 276.) ellensúlyozására Sárközy
megteremti a tervszerű piacszabályozás modelljében az államjogi
tulajdonjog (Sárközy, 1973, 270–272.) elméletét, amelyben a
gazdaságirányítás során összállami elsajátítás és rendelkezés
érvényesül. A vállalatok gazdasági elkülönülése ebben a tézisben
tehát szükségszerűen elmosódik, mintegy ernyőként telepszik rá a
piacra az állami tulajdonosi gazdaságirányítás. Így azonban meg
tudja teremteni a szocializmus társadalmi-gazdasági egységét, és
biztosítani a meghatározott hasznosítási-rendelkezési
jogosítványok egységes és oszthatatlan gyakorlását a társadalmi
tulajdonjogban lévő termelőeszközök egészére nézve.7
Látható, hogy a tulajdont nem lehet csak az
elsajátítás szempontjából elemezni, mert az kizárólag azt a
statikus pillanatot ragadná meg, amely a már megszerzett
hatalmat jellemzi (Sajó, 1970, 310.), s ekként tautológia lenne.
Vagyis nem az a lényeges, hogy ki a tulajdonos, azaz ki
rendelkezik a dologgal, hanem hogy miként.
Az új gazdasági mechanizmusban konkrét
tervmutatók hiányában az állami vállalatok – kvázi piaci –,
sokkal szabadabb szerződéses viszonyában szükségszerűen
megjelenik a fikció, a vállalatot mint tulajdonost elismerő
fikció. „Harmadik nem azért tekintheti az állami vállalatot
tulajdonosnak, mert az ő irányában valóban tulajdonos, hanem
mert tudja, hogy az igazi tulajdonos szándéka is az, hogy azzal
szemben, mint tulajdonossal szemben viselkedjék” (Nizsalovszky,
1968, 523.). A tervszerű piacszabályozási modellben
szükségszerűen újraéled az apriori tulajdonjog elmélet tagadása,
a jogügyletek szabadsága, és főleg a felelősség kérdése, amely a
korabeli kapitalista kritikákban (Karl Marx, Ferdinand Lassalle,
Ferdinand Tönnies) is megvolt már, s amelynek következtében a
tulajdonjoggal rendelkezés mikéntjének vizsgálhatósága is egyre
inkább elemzés tárgyává válhat.
Kulcsszavak: állami tulajdonosi irányítás, Sárközy Tamás,
szocialista tulajdon, új gazdasági mechanizmus
IRODALOM
A KB kongresszusi beszámolója. In:
Az MSZMP IX. kongresszusának anyaga. (1966). Budapest: Kossuth
Könyvkiadó
Bauer Tamás (1983): The Hungarian
Alternative to Soviet Type Planning. Journal of Comparative
Economics. 7, 3, 304–316.
Berend T. Iván (1974): A vállalati
fejlődés útjai és sajátosságai a XX. századi magyar iparban.
Kutatási koncepció. Valóság. 2, 29–41.
Berend T. Iván (1988): A magyar
gazdasági reform útja (1953–1988). Budapest: Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó
Berényi Sándor (1969): Az
államigazgatási tevékenység néhány elméleti kérdése a
gazdaságirányítás új rendszerében. Állam és Igazgatás. 8, 681.
Biszku Béla (1974): Pártunk
politikájának időszerű kérdéseiről. Társadalmi Szemle. 3, 3–12.
Eörsi Gyula (1951): A tulajdonjog
fejlődése I–II. Budapest: Jogi és Államigazgatási Könyv- és
Folyóiratkiadó
Eörsi Gyula (1970): Állami tulajdon
– állami vállalat. ELTE Acta. XII, 39–67. Különlenyomat.
Ficzere Lajos (1968): A vállalat és
az államigazgatási szervek viszonya. Állam- és Jogtudomány. 11,
4, 592–613.
Hudson, Alastair (2003): The
Unbearable Lightness of Property. In: Hudson, Alastair (ed.):
New Perspectives on Property Law – Obligation and Restitution.
Cavendish Publishing
Kopátsy Sándor (1974): Sárközy
Tamás: Indirekt gazdaságirányítás, vállalati árutermelés és a
tulajdonjog. Közgazdasági Szemle. 21, 2, 252–253.
Muth Magda – Nyeste András –
Palatitz András – Vanicsek Zoltán (1973): Az operatív vezetés
csődje. Valóság. 9, 95–99.
Nizsalovszky Endre (1968): Az állami
vállalatok forgalmi viszonyainak új alakulásához. Különlenyomat.
Állam- és Jogtudomány. 4, 517–543.
Sajó András (1970): Az állami
szocialista tulajdon és az állami vállalat. (Polgári jogi
tanulmányok I) Budapest: ELTE ÁJK Polgári Jogi Tanszék, 303–403.
Sárközy Tamás (1973): Indirekt
gazdaságirányítás-vállalati árutermelés és a tulajdonjog.
Budapest: Akadémiai Kiadó
Serény Péter (1974): A gazdasági
mechanizmus kérdései a Szovjetunióban. Társadalmi Szemle. 3,
56–63.
Szabó Béla (1974):
Gazdaságirányítás, szabályozás, érdekek. Valóság. 11, 1–9.
Vékás Lajos (1974): A
gazdaságirányítás és a jog. Társadalmi Szemle. 7, 21.
Vékás Lajos (1974): A társadalmi
tulajdon és tulajdonjog új elméleti megközelítése. Jogtudományi
Közlöny. 8, 457.
Világhy Miklós (1968): Gazdasági
reform és polgári jog. Budapest: Tankönyvkiadó, Különlenyomat,
45–69.
LÁBJEGYZETEK
1 A KB 1974. évi
márciusi határozata szerint „a gazdaságpolitikában a párt
folytatja a népgazdaság tervszerű, arányos fejlesztését […]
megerősíti és tovább tökéletesíti a gazdasági élet irányításának
bevált módszerét”, amellyel kapcsolatban a szakmai folyóiratok
tele vannak implikált kritikákkal: lásd Berend, 1974. 29–41.,
Muth et al., 1973. 95–99. Az 1968-as reformok utáni
szabálydömpingekről, utasításokról, rendeletekről, szabályokról
lásd különösen: Szabó, 974, 11–19. vagy Vékás, 1974, 21.)
<
2 Lásd a Szovjet
Tudományos Akadémia (SZTA) folyóiratában V. Ivancsenko:
Közlemények, 1973, (idézi: Serény, 1974, 58.).
<
3 „Nem mindenki érti
azt az elemi marxista igazságot, hogy gazdaság és politika
bonyolult kölcsönhatásban van egymással, s hogy e viszonylatban
a politikának van elsőbbsége… A politika elsődlegessége ma azt
jelenti, hogy politikai céljaink, a munkáshatalom erősítésének
érdekei, szocialista értékeink fejlesztése határozzák meg
gazdasági tevékenységünket is. Vannak, akik szerint gazdasági
terveink eleve teljes terjedelemben tartalmazzák ezeket a
mozzanatokat, és gazdasági szükségszerűségre hivatkozva,
»tiszta« közgazdasági szemszögből ítélve meg a problémákat
voltaképpen függetleníteni akarnák a gazdaságot a politikától.
Ez helytelen.” (Biszku, 1974)
<
4 A jog társadalmi
beágyazottságának szükségessége érződik ki Kopátsy Sándor
rezüméjéből is: „Sárközy Tamásnak rövid idő alatt ez a második
könyve, melyben a jogtudós tesz kísérletet arra, hogy csökkentse
a jogtudomány és a közgazdaság-tudomány, a jogi gyakorlat és a
közgazdasági gyakorlat közötti távolságot. E kezdeményezést
értékelni kell, 25 év alatt nem csökkent, hanem nőtt.” (Kopátsy,
1974, 252.)
<
5 „Az új gazdasági
mechanizmusban a vállalatok számára az állam általában nem ír
elő kötelező tervmutatókat. A vállalatok maguk dolgozzák ki
terveiket a központi szervektől kapott információ és piaci
ismereteik alapján. Az állam mint tulajdonos a vállalatok
működését szabályozza, de a szabályozás módja, formája
megváltozik. Az állam általában nem közvetlen utasításokkal
biztosítja a tervcélok megvalósítását, hanem gazdasági és
közgazdasági eszközökkel, megfelelő hitelpolitikával, a
vállalati tiszta jövedelem felhasználásának szabályozásával és
más eszközökkel.” A KB kongresszusi beszámolója. 1966, 41–42.)
<
6 Az egyik eklatáns,
relatíve új példa a 2000-es évek elején az Enron vállalat egyik
energiakereskedéssel foglalkozó ága volt, pontosabban a jövőben
szolgáltatandó energiára való jogosultsággal foglalkozó
kereskedése, amelynek értéke a jövőbeni energiakereslet
függvényében változott. Vagyis a vállalat értéke az emberek azon
elképzelésétől függött, hogy fog-e másnap esni az eső vagy sem.
E nagyvállalatok gyakran lépték át a határt a megalapozatlan
optimizmussal megbecsült, illetve a szándékos túlértékeléssel
megbecsült pillanatnyi vállalati értékek között. És azonkívül,
hogy az utóbbi bűncselekmény, míg az előbbi nem, mindez a
tulajdon fogalmi kérdését is felveti (Hudson, 2003).
<
7 Ekként Sárközy
valóban megkettőzi a tulajdonjogi fogalmakat (Vékás, 1974,
457.).
<
|