I.
Mi kapcsolja össze az egy országban élőket, ha helyzetük és
hátterük nagyon eltérő, világnézetileg áthidalhatatlan
különbségek választják el őket egymástól, de nem kívánnak
folyamatos polgárháborút folytatni egymással? Mi teszi őket
politikai közösséggé?
Az, hogy a közösség tagjai játékszabályokat,
eljárási formákat, szocializációs mintákat alakítanak ki
közösen, amelyeket begyakorolnak, betartanak és betartatnak.
A politikai közösség elfogadja közös értéknek az egyenlő emberi
méltóságot, a szabadságot és a demokráciát, a hatalom forrásának
a népszuverenitást, a hatalom önállósodása és koncentrációja
ellenszerének a hatalommegosztás, a fékek és ellensúlyok –
állandó fejlesztésre és megújításra szoruló – rendszerét.
A meggyőződés, a lelkiismeret magánügy, a magánszféra egyre
táguló határai elfogadottak, amelytől elszakadt a politikai
közösséghez tartozás kritériuma. Azt a jogok és kötelességek
egyenlősége, a politikai közösség megalkotása és fenntartása, az
egyének közösségi cselekvései határozzák meg. A külső kényszer
visszaszorítása és visszaszorulása, a személyes uralom, a
„nagyétvágyú hatalmasok” megfékezése a társadalmi integráció,
a politikai közösség kohéziójának önkéntes, szabad és állandóan
meg- és újrateremtendő kifinomult formáit feltételezi.2
Ezek maguktól értetődőknek, adottságoknak látszanak. Akkor
érezhetjük, hogy mennyire nem így van, amikor működésüket
meggátolják. Akkor, amikor a személyes uralom dúvad állama a
vélt, jogszerűtlen és önérdeket szolgáló hatékonyság és
valamilyen ellenséggel szembeni permanens mozgósítás jegyében a
hatalomkoncentráció (a törvényhozó, a végrehajtó és az
igazságszolgáltató hatalmi ágak egymástól elválasztását,
egymással kiegyenlítését, s az igazságszolgáltatás
függetlenítését felszámoló) hagyományos és (a gazdasági és az
információs hatalmat összpontosító és szervezési arisztokráciát
kiépítő) új formáival osztja ketté a társadalmat kiváltságosokra
és páriákra.
Mi teszi lehetővé, hogy az autokrácia és a
zsarnokság régi és új formáit cinikus nyíltsággal alkalmazhatják
olyan politikusok, akiket szavazóik a közjó képviseletével
bíztak meg? Hogy lehet, hogy a két Bonaparte, Lenin, Mussolini,
Hitler, Perón és Chávez után, Mugabe és Duterte, Putyin és
Erdogan mellett autokratikus államok kiépítését szenvedjük el
olyan szabadságszerető népeknél, mint a magyar és a lengyel?
Mindezt – a zsarnok platóni meghatározását illusztrálva – olyan
emberek teszik, akik magukon sem tudnak uralkodni (Platón, 2014,
403–481.). Holott már Arisztotelész államforma-leírásában
felismerte, hogy jobb törvények, mint emberek uralma alatt élni
(Vö. Arisztotelész, 1969, 164–173., 195., 202–215., 240–244.,
248–266., 312–324.; lásd még Arisztotelész, 1971, 1975).
Ezekhez a kérdésekhez szűkített
perspektívából közelítek. Arra keresem a választ, hogy min
mérjük a félelmen alapuló, s azt mozgósító politikai
rendszereket (Montesquieu, 2000, 67–70., 78–82, 119–134.,
198–200., 205). Mindezt Bibó István értelmezését felidézve
teszem. Ő ugyanis a hatalom humanizálását, a személyes uralom
felváltását a személytelen szolgáltatással, a szenvedés, a
fájdalom, a kiszolgáltatottság és a félelem csökkentését
tekintette az európai politikai fejlődés értelmének. Olyannak,
amely állandó erőfeszítéseket és készenlétet igénylő lehetőség,
s amely cseppfolyós időszakokban, sérelmek, traumák és félelmek
miatt politikai hisztériához vezethet (Bibó, 2017, I/289–382.).
II.
„Az állam nem merő erőszakszervezet, a modern európai állam
pedig csak egészen kis részben az. Másfélezer éves görög–római
előkészítés után, másfél ezer éves keresztény
társadalomszervezési munka alapján a háromszáz éves modern
újkori állam alkotmányos fejlődése az államot túlnyomó részben
erkölcsi személyiséggé tette, mely most azon a ponton van, hogy
hatalomkoncentrációból fokozatosan átalakul a tárgyilagos
szakszolgálatok szervezetévé. Négy évtizedes
marxista–leninista–sztálinista gyakorlatnak sikerült ezt a
háromezer éves kultúrfejlődést megfordítania, és az államot
ismét emberséget, adott szót, kölcsönösséget nem ismerő dúvaddá
tenni. A legsürgősebb feladat ennek a dúvad-államnak minden
megnyilvánulását felszámolni. Elég volt abból az ostobaságból,
mely burzsoá specialitásoknak nyilvánította a szabadság
történetileg kialakult technikai biztosítékait, melyek hosszú
időre visszanyúló történeti fejlődés eredményei, s melyeknél
jobbat eddig senki nem talált, a népképviseleti alkotmányt, a
szabad választásokat, a közigazgatás bírói ellenőrzését, az
államhatalmak elválasztását, a szólás- és sajtósza-badságot.”
(Bibó, 2017, I/246–257., idézet: 251.)
Bibó István ezt 1956. október 27. és 29.
között írt fogalmazványában vetette papírra. Abban, amelyben a
politika alapfogalmait a marxizmus–leninizmus–sztálinizmus
tételeivel szemben újraértelmezte. 1956–1957-es állásfoglalásai
korántsem vallanak rögtönzésre. Aki ezeket írta, kiforrott
közösségi értékelési és magatartásmintákkal rendelkezett.
Elmélyült szellemi munkával alakította ki őket a harmincas évek
közepétől folyamatosan, és 1944-ben szűk, 1956–1957-ben nagy
nyilvánosság előtt szerényen, de magától értetődően minden
következményével vállalta és képviselte. Bibó István 1938-tól
1979-ig, huszonhét éves korától haláláig keresett választ arra a
kérdésre, hogy akkor, amikor számon kérjük a hatalom birtokosain
cselekedeteiket, az általuk meghatározott politikát, min mérjük
őket. Arra, hogy mi teszi lehetővé az értékelést. A választ az
európai politikai fejlődés értelmében látta. Abban, amit ő a
személyes és személytelen uralom felszámolásában, a régi és az
új hatalomösszpontosító tendenciák megfékezésében és
ellensúlyozásában, a hatalom megosztásában látott. Olyan
társadalomszerveződésben, amelyet a hatalom humanizálása, az
uralom megszüntetése, a személytelen szolgáltatás, a kölcsönös
szolgáltatások társadalma határoz meg. Az, amelynek
antropológiai alapja az a belátás, hogy az ember az egyetlen
élőlény, aki tudja, hogy meg fog halni, s intelligenciájáért a
veszélyhelyzetektől függetlenedő halálfélelemmel fizet.
Amennyiben képes együtt élni a félelemmel, s azt meg tudja
szelídíteni, ki tud törni a zsarnokságok körforgásából. Abból,
hogy félelméről úgy feledkezzen meg, hogy másokat tart
rettegésben, félelemben, alávetettségben és
kiszolgáltatottságban. Az alá-fölérendeltség, a hierarchikus
társadalomszerveződés, a kiszolgáltatottság, a szenvedés
mennyiségének a csökkentése az európai politikai fejlődés
mértéke. Olyan mérce és lehetőség, amelyet újra és újra ki kell
vívni, s amelyhez ezt segítő közösségi élmények, tapasztalatok,
értékelési és magatartásminták szükségesek (Bibó, 2017,
I/289–382.).
III.
Amennyiben a monarchikus és arisztokratikus tekintélyek alóli
felszabadulás, a szabadság, a közösség birtokbavételének
élménye, s az ezen alapuló demokratikus legitimitás kiépülése és
konszolidációja helyett cseppfolyós vagy vákuumhelyzet alakul
ki, amelyet a félelem határoz meg, annyiban történelmi
traumákból és félelmi reakciókból könnyen politikai hisztéria
alakulhat ki, amely a személyes uralomhoz, visszahátráláshoz
vezet. A politikai hisztéria kiindulópontja a közösség
megrázkódtató történelmi tapasztalata, gyökere a félelem.
Következménye az a törekvés, hogy a közösség százszázalékos
garanciát kapjon arra, hogy a megrázkódtató történelmi
tapasztalat sohasem ismétlődhet meg. Az aktuális, megoldandó
problémák minél inkább kapcsolatba hozhatók a megrázkódtató
történelmi tapasztalattal, a traumával, annál inkább
megoldhatatlanokká válnak. A közösség nem néz szembe azzal, hogy
helyzetfelismerő és feladatmegoldó stratégiája és szisztémája
válságba jutott, maga pedig zsákutcába került, amelyet
álmegoldással fed el. Minél görcsösebben ragaszkodik hozzá,
annál inkább önértékelési zavarba kerül. Így a hisztéria egyre
inkább beépül az identitásba, amely hatalmi túltengéshez és
kisebbségi érzethez, jogcímekből élni akaráshoz és a valóságos
teljesítmények értékének csökkenéséhez, a puszta siker
mértéktelen tiszteletéhez, nagy elégtételek kereséséhez, a
propaganda, a ráolvasás mágikus erejébe vetett hithez, a hamis
realitás görcsös védelméhez vezet. Mindez ismétléskényszerrel
jár, ami a megszerzett elégtétel után további elégtételkeresések
sorozatán keresztül újabb katasztrófát, megrázkódtató történelmi
tapasztalatot, újabb traumát eredményez (Bibó, 2017,
I/489–735.).
IV.
Bibó István az 1940-es években azt szerette volna elérni, hogy a
második világháborúban győztes nagyhatalmak ne kövessék el azt a
hibát, amit az első világháború után elkövettek. A döntéshozók
ugyanis az önrendelkezés elvét felemásan alkalmazták, rovására
teret engedtek mindenféle stratégiai, vízrajzi, közlekedési,
hadászati szempontnak, az Osztrák–Magyar Monarchia utódállamai
pillanatnyi érdekeinek és korlátozatlan étvágyának. Olyan
békeszerződést kényszerítettek – az akkor négy évszázad után
ismét független – Magyarországra, amely nem magyar nemzetiségek
által lakott területeket, vegyes (magyar és nem magyar)
nemzetiségű területeket és kizárólag magyarok lakta területeket
egyaránt elcsatolt az országtól. A függetlenné vált új magyar
demokratikus köztársaság vezetői 1918–1919-ben nem tudták
elfogadni a győztesek feltételeit. A négyéves világháború után
és a polgárháború veszélye miatt nem rendelkeztek olyan hadsereg
fölött, amely szembeszállhatott volna a francia, cseh, román és
szerb megszálló katonasággal. Ez a helyzet rendszerváltásokhoz
és polgárháborúhoz, kommunista diktatúrához, ellenforradalmi
kormányzáshoz, katonai megszálláshoz vezetett. A kommunista
diktatúra viszont szembeszállt az inváziós seregekkel. A bukása
után felálló ellenforradalmi kormányzatok viszont – az akkor már
Budapestet és a Dunántúl egy részét megszálló román csapatok
visszavonásáért cserében – elfogadták és aláírták azt a
békeszerződést, amelyet a demokratikus köztársaság nem fogadott
el (Romsics, 2005, 112–149.). A nem magyarok által lakott
területek elszakadásával az önrendelkezés elve érvényesült, amit
előbb-utóbb meg lehetett volna emészteni, és el lehetett volna
fogadni. A vegyes lakosságú területek elcsatolása esetében
konszenzusra, megegyezésre, népszavazásra kellett volna
törekedni, ahol és amikor csak lehetett. Túlnyomó részben
azonban nem ez történt. A csak magyarok lakta területek
elszakítása nyilvánvalóan az önrendelkezési elv durva
megsértését jelentette. Ez viszont Magyarországról és a magyarok
lakta határon kívül került területekről nézve elfedte a nem
magyar nemzetiségű területek elszakadását és a vegyes lakosságú
területek – esetről esetre lakossági döntést igénylő –
elcsatolását. Így az elfogadható és az elfogadhatatlan
összecsúszott, és elfogadhatatlanná tette azt is, ami a trianoni
békeszerződésben jogos volt. A magyar kül- és belpolitika emiatt
a revizionizmus kényszerpályájára kényszerült, ami viszont
meggátolta és |
|
megakadályozta a demokrácia érvényesülését. A
győztes nagyhatalmak és szövetségeseik méltánytalan és hosszú
távon elfogadhatatlan, a demokrácia kiépítését és
konszolidálását megakadályozó békeszerződést korántsem csak
Magyarországra kényszerítettek rá. Németországtól Törökországig,
a versailles-i békeszerződéstől a sévres-i döntésig ugyanezt
tették, s ez előbb-utóbb komoly, súlyos visszahatást váltott ki.
A magyar állam, amikor 1938-ban és 1940-ben
lehetősége nyílt rá, a náci Németország és a fasiszta
Olaszország döntése alapján visszaszerezte a történelmi ország
északi és délkeleti területeit (a Felvidék egy részét és
Észak-Erdélyt). Amíg nem kapta meg Észak-Erdélyt, addig
magyarokként hivatkozott az erdélyi magyar zsidókra. Amint
bevonult oda, ellenségként bánt velük. Ám nem állt meg a
magyarok lakta területeknél. 1939-ben és 1941-ben a magyar
hadsereg meghatározóan nem magyarok lakta területeket is
megszállt Kárpát-Ukrajnában és a Délvidéken. Jugoszláviába 1941
tavaszán háborús megszállóként vonult be. A túlnyomórészt
románok lakta Dél-Erdély visszacsatolása érdekében pedig hadat
üzent. De nem az azt birtokló és a németekkel szövetséges
Romániának, hanem a Szovjetuniónak, hogy a biztosnak tekintett
német győzelem után megkaphassa egész Erdélyt. A visszacsatolt
területeken a nem-magyarokkal szemben nem a meghirdetett
föderatív, kisebbségvédelmi politikát valósította meg, hanem
megszállóként viselkedett. Igaz, kevés ideje volt rá a szomszéd
országok korábbi és későbbi, brutális és erőszakos etnikai
homogenizációs és megszálló politikájához képest (Romsics, 2005,
235–270.; 2006, 13–93.). Ám ez nem mentség.
Magyarországon 1920-ban korlátozták a zsidó
egyetemi hallgatók felvételi számát (numerus clausus), 1938-ban
pedig a zsidók gazdasági és értelmiségi arányszámát. A náci
terjeszkedéshez igazodva, az annak nyomán megerősödő
szélsőjobboldali radikalizmus kivédésére, s a revizionista
külpolitika jegyében viszont a konzervatív kormányzat által
kezdeményezett antiszemita törvényhozás eljutott a számarányok
állami szabályozásától a faji törvényekig (Komoróczy, 2012,
II/377– 437, 505– 622.). Magyarország német megszállása (1944.
március 19.) után a németeket kiszolgáló végrehajtó hatalom a
zsidókat megfosztotta maradék állampolgári jogaiktól,
elkülönítette, kirabolta őket, majd erőszakszervei segítségével
egykori állampolgárait átadta a megszálló németeknek, hogy azok
deportálják őket. Így a magyar állam 1944 tavaszán és nyarán – a
második világháború vége felé, akkor, amikor a németek veresége
már bizonyossággá vált – tettestárssá vált a harmadik legnagyobb
európai zsidó közösség megsemmisítésére irányuló, a teljes
vidéki zsidóság meggyilkolását eredményező ipari méretű
népirtásban, amit 1944 őszén és telén követett a budapesti
zsidók egy részének a legyilkolása. Összesen közel félmillió
embert (öregeket, gyerekeket, nőket, férfiakat és csecsemőket)
irtottak ki, ami Magyarország háborús emberveszteségének
kétharmadát tette ki (Braham, 1981; Komoróczy, 2012. II/505–866,
881– 885.).
A megbélyegzéssel, elkülönítéssel,
jogfosztással, kirablással és deportálással olyan mobilitási és
meggazdagodási mintát alakítottak ki, és tettek elfogadottá
sokak számára, amelynek zsákmányszerző technikáját (kinézem
valaki boltját és lakását, elvitetem az illetőt és családját,
kiigénylem a boltot és a lakást, beülök a boltba és beköltözöm a
lakásba) a belső gyarmatosítás szovjet modellje jegyében a
kommunista diktatúra a magyarországi németeken, majd a magyar
társadalom valamennyi osztályán, saját pártbeli lehetséges
riválisain, a szomszédos országok (Szovjetunió, Csehszlovákia,
Románia, Jugoszlávia) kormányai pedig az ott élő magyar
közösségeken próbáltak ki, s amely mint a vélt vagy valós
politikai ellenféllel szembeni gyakorlat, pozíciószerzés ma sem
ismeretlen.
A Trianonban elkövetett igazságtalanságot a
győztes hatalmak a második világháború utáni párizsi
békeszerződésben 1947-ben – némileg továbbrontott formában – a
Szovjetunió hódító politikája miatt megismételték. A szovjet
megszállás alapján kiépülő kommunista diktatúra pedig a
békeszerződést, beleértve a határon kívül élő magyar közösségek
helyzetét a Shoával, a világháborús veszteségekkel és a szovjet
csapatok okozta szenvedésekkel együtt tabuvá tette. Emiatt
megemésztetlen és feldolgozatlan maradt mindaz a
kiszolgáltatottság, sérelem, félelem, fájdalom és veszteség,
amely máig mérgezi az egyének és közösségek életét
Magyarországon és az ország határain kívül. A sok feldolgozatlan
sérelem, félelem, fájdalom és veszteség viszont akadályozza a
demokratikus politikai kultúra, a demokratikus közösségi
identitás pozitív szocializációs mintáinak megalkotását.
Elégtételkereséssel, áldozatszereppel, párhuzamos, egymással
szembenálló emlékezetépítésekkel, szimbolikus polgárháborúk
gerjesztésével, politikai hisztériákkal.
V.
Bibó István 1942–1944-ben politikaihisztéria-elemzéssel
közelítette meg és értelmezte a német nácizmust, s ennek
eredményei alapján tett megoldási javaslatokat. 1945-ben
politikai hisztériaértelmezése segítségével diagnosztizálta a
magyar demokrácia bizalmi válságát, és javasolt mediátorként
demokratikus legitimitású konszolidációt és azt elősegítő
játékszabályokat. 1946-ban a magyar, cseh és lengyel politikai
kultúra torzulásait a traumákat feltáró hisztériaelemzéssel
határozta meg, és ajánlott rájuk megoldást. Az újabb
békeszerződéssel kapcsolatos álláspontját az újabb politikai
hisztéria elkerülésének szándéka határozta meg. 1948-ban nagy
esszében dolgozta fel a magyarországi antiszemitizmust és a
zsidók önképét, tárta fel a régi és az új antiszemitizmus okait,
a középkori antijudaista keresztény előítéletet, az asszimiláló
társadalom fejlődési zavarait és zsidók és nem- zsidók
dehumanizált összeszerveződését és az abból fakadó kölcsönös,
torz, de valóságos tapasztalatokat. Ennek alapján kidolgozta e
politikai hisztéria feloldásának szintjeit és módjait. Saját
személyes felelősségének elvállalásával és példamutatással. A
felszabadulás után gőzerővel azért cselekedett, hogy hazájában
társadalmi és lélektani felszabadulás, politikai demokrácia és
önkormányzaton alapuló közigazgatás legyen. Ezért tevékenykedett
belügyminisztériumi közigazgatási főosztályvezetőként,
fogalmazott választójogi törvényt, tartott előadásokat, dolgozta
ki a közigazgatás megreformálását. Amikor látta, hogy a svábokat
származásukért kitelepítik, ellenállt, tiltakozott, majd
lemondott hivataláról. A politika professzoraként csak addig
tanított, ameddig azt mondhatta, amit igaznak gondolt. 1951-től
könyvtárosként dolgozott. A forradalom idején elvi tisztázást,
kibontakozási tervezeteket, a megszálláskor egyedül a helyén
maradó államminiszterként nyilatkozatokat és Magyarország
függetlenségét és a politikai demokráciát biztosítani hivatott
megegyezési terveket készített, a megszállás után pedig
Magyarország helyzete és a világhelyzet címmel emlékiratot írt
és jelentetett meg. Forradalom utáni tevékenységéért hajszál
híján halálra, életfogytiglani fegyházbüntetésre ítélték. Hét év
után amnesztiával szabadult. A Központi Statisztikai Hivatal
könyvtárában könyvtárosként dolgozott. Miután nyugdíjba vonult,
felfokozott tempóban igyekezett pótolni mindazt, amit el kívánt
végezni. Többek között a nemzeti önrendelkezés legitimitásán
alapuló nemzetközi konfliktuselméleti monográfiát, alternatív
Kelet-Európa-történeti filmtervet vetett papírra, Szalai Pálnak
és Arany Bálintnak pedig egy-egy levélben fejtette ki nézeteit a
patriotizmusról és a nacionalizmusról. Irataiból és írásaiból a
közösségi értékelési és magatartásmintákról alkotott nézetei
éppúgy kiolvashatók, mint minden romantikus és patetikus
szereptől távoli, szerényen és magától értetődően vállalt
szerepei.
VI.
Amennyiben a hatalom birtokosai saját uralmuk fenntartása
érdekében felhasználják és mozgósítják a sérelmeket, félelmeket
és fájdalmakat, a hierarchikus társadalmi tagoltságot és az
egzisztenciális kiszolgáltatottságot, az korántsem a hatalom
humanizálását szolgálja. Ahogy a független intézmények
felszámolása, az úr-szolga viszony újratermelése és az egyéni és
közösségi önrendelkezés visszaszorítása sem. Mindez egy
dúvad-állam kiépülését és működtetését mutatja. Ezen mérjük a
politikát és ez Bibó István nézeteinek legfőbb aktualitása.
Kulcsszavak: legitimitás, hatalommegosztás, politikai
közösség, kollektív trauma, hatalomkoncentráció, politikai
hisztéria, a hatalom humanizálása, dúvad-állam,
emlékezetpolitika, Bibó István
IRODALOM
Arisztotelész (1969): Politika.
(ford. Szabó Miklós) Budapest: Gondolat Kiadó •
WEBCÍM
Arisztotelész (1971): Nikomakhoszi
etika. (ford. Szabó Miklós) Budapest: Magyar Helikon, 1997-es
Európa-kiadás: •
WEBCÍM
Arisztotelész (1975): Eudémoszi
etika. Nagy Etika. (ford., jegyz. Steiger Kornél) Budapest:
Gondolat Kiadó •
WEBCÍM
Bibó István (2017): Az európai
egyensúlyról és békéről. In: Bibó István összegyűjtött írásai.
(szerk., s. a. r., bev. Dénes Iván Zoltán) I–III. Budapest:
Pesti Kalligram Kiadó, I/ 489–735. 1986-os Magvető-kiadás •
WEBCÍM
Bibó István (2017): Az európai
társadalomfejlődés értelme. In: Bibó István összegyűjtött
írásai. (szerk., s. a. r., bev. Dénes Iván Zoltán) I–III.
Budapest: Pesti Kalligram Kiadó, I/289–382. 1986-os
Magvető-kiadás •
WEBCÍM
Bibó István (2017): Fogalmazvány,
1956. október 27–29. In: Bibó István összegyűjtött írásai.
(szerk., s. a. r., bev.
Dénes Iván Zoltán) I–III. Budapest:
Pesti Kalligram Kiadó, I. 246–257. 1990-es Magvető-kiadás •
WEBCÍM
Braham, Randolph L. (1981): A magyar
Holocaust I–II. Budapest: Gondolat Kiadó
Komoróczy Géza (2012): A zsidók
története Magyarországon 1–2. Pozsony: Kalligram Kiadó
Machiavelli (1978): Niccolò
Machiavelli művei I–II. (ford. Iványi Norbert, Karinthy
Ferenc, Lutter Éva) Budapest: Európa Kiadó
Montesquieu (2000): A törvények
szelleméről. (Ford. Csécsy Imre, Sebestyén Pál) Budapest: Osiris
Kiadó–Attraktor Kft.
Platón (2014): Az állam. (ford.
Steiger Kornél) Budapest: Atlantisz Kiadó, 403–481.
Romsics Ignác (2005): Magyarország
története a huszadik században. (Osiris tankönyvek sorozat)
Budapest: Osiris Kiadó, 112–149.
Romsics Ignác (2006): Az 1947-es
párizsi békeszerződés. (Osiris Könyvtár sorozat) Budapest:
Osiris Kiadó
LÁBJEGYZETEK
1 A szerzőnek az
Academia Europaea (London), az All Academies of Europe, a Young
Academy of Europe és a Magyar Tudományos Akadémia közös
budapesti konferenciája keretében 2017. szeptember 4-én a Magyar
Tudományos Akadémián megrendezésre kerülő Trauma Management,
Search for Identity, Self-Images and Otherness in East Central
Europe and Beyond nyitó előadását inspiráló, előzményéül
szolgáló szöveg.
<
2 A „grandi
ambiziosi” Machiavelli kifejezése az Asztali beszélgetések Titus
Lívius első tíz könyvéről-ben (magyar fordítása Machiavelli,
1978, I/87–442).
< |
|