Magyar Tudomány A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata. Alapítás éve: 1840
A júniusi szám tartalmából
Ismét gazdag tematikából válogathat az érdeklôdô, mert a
három hosszabb tanulmány is egészen széles olvasótáborhoz
szól és a többi rovat is sok érdekességet kínál.
Energiaforrások. A szerény és tömör cím egy harminc oldalas
tanulmányt - sôt, nem túlzás azt állítani, hogy monográfiát
- rejteget. Vajda György ugyanis precízen és
teljes részletességgel foglalja össze az emberiség
rendelkezésére álló kimerülô és megújuló
energiaforrásokat. A tanulmány (ill. a szerzô) stílusa
gondoskodik arról, hogy bárki könnyedén eligazodhasson
az energiafajták világában. Számos táblázat
szemlélteti a jelenlegi energiavagyont, és szóba
kerül a 21. század energiaigényének kielégíthetôsége
is.
Az elôkészületben levô szimmetria-tárgyú tematikus
szám ,,elôzetese'' Hargittai István és
Magdolna tanulmánya a szimmetriák szépségérôl,
bár a szimmetria témájához nem igazán kell
kedvcsináló. Az írás Kepler, Buckminster Fuller, Linus
Pauling, Alekszandr Kitajgorodszkij, John Bernal
és Pierre Curie tevékenységének összefoglalásával
illusztrálja a szimmetria fogalmában rejlô lehetôségeket
a két kultúra közötti kapcsolat építésében.
Hanyatlás vagy valami új születése? A 20. század végi
történetírás állapotát szemlélve vissza-visszatér
a kérdés. Gyáni Gábor helyzetértékelése
magában rejti a választ is.
Marosi Sándornak a talajról mint a földrajzi
környezet elemérôl szóló fogalommagyarázatának
és az Alapozás kedvezôtlen talajokon c. könyvrôl
a Könyvszemle rovatban olvasható recenziónak
szomorú aktualitása van - az olaszországi hegycsuszamlás,
ami ugyanis elkerülhetô lett volna a talajra vonatkozó
tudományos ismeretek figyelembevételével.
A vitarovatban a tudományetikai kódex alapelveit
fejti ki Beck Mihály, aki hosszú idôn át
az MTA Tudományetikai Bizottságának elnöke volt.
Az általa kidolgozott javaslathoz három
hozzászóló fûz észrevételeket.
A hónap kérdésére pedig a két nagy pályázati alap,
az OTKA és az OKTK egy-egy vezetôje válaszol.
A kérdés ezúttal így hangzik: Mi a helyes elosztás?
Érdekes összehasonlítás eredményeit foglalja
össze Baranyai András: az ELTE gazdálkodását
veti egybe egy tipikus amerikai egyetemével, annak
tudatában, hogy a gazdálkodási arányokon túl a
feltételrendszer többi eleme is meghatározója
a felsôfokú képzésnek.
<-- Vissza a Magyar Tudomány honlapra
[Információk] [Tartalom] [Tartalmi kivonatok] [Akadémiai Kiadó]