A címben látható idézőjel nem valamiféle ironikus minősítése a Magyar
Tudomány 2009. augusztusi számában Vázsonyi Ottótól megjelent
vitaindító cikkben bemutatott jelenségnek, nevezetesen a Márton Áron
Szakkollégium gyors fejlődésének és a határon túli magyar
felsőoktatási intézmények melletti szakkollégiumok létrejöttének,
hanem éppen ellenkezőleg: utalás arra, milyen fontos első lépések ezek
azon az úton, melynek végállomása a Kárpát-medencei magyar fiatalok
tudományos közösségének megteremtése lehet.
Minthogy a cél, a tehetséges magyar fiatalok
tudományos közösségének megteremtése – vagy helyesen inkább:
újrateremtése – nem igényel különösebb magyarázatot, jelen írás a
Vázsonyi Ottó által említett „klasszikus szakkollégiumiság” főbb
ismertetőjeleit, illetve a szakkollégiumok közötti kapcsolatrendszer
sajátosságait igyekszik vázlatosan bemutatni, hogy azután a szerző
megfogalmazhassa saját válaszát a „mi a teendő” kérdésére.
Az első állításom az, hogy szakkollégium sui
generis nevelési-oktatási forma, vagyis nincs hozzá fogható, vele
bármilyen objektív szempontrendszer alapján összehasonlítható
intézmény az oktatás világában. Egyedisége mellett ezen intézmények
halmazára a sokszínűség és a heterogenitás a jellemző, amely a sajátos
működési elvek, elsősorban a magas fokú autonómia és önkormányzatiság
következménye. Nincs tehát két egyforma vagy akár egymásra valamennyi
lényeges tulajdonságában hasonlító szakkollégium, vannak azonban
fontos, általánosan jellemző tartalmi ismertetők. Az imént említett
autonómia és önkormányzatiság mellett igen fontos kritériumnak számít
az öntevékenység, az egyének nagyfokú motivációja, a közösségi és
civil aktivitás, az értelmiségi eszmecserék feltételeinek biztosítása,
a közéleti szerepvállalás és többnyire az interdiszciplináris
szemléletmód is. Ahhoz, hogy „klasszikus szakkollégiumról”
beszélhessünk, e feltételek teljesülése – vagy legalább kezdetleges
jelenléte – még fontosabb, mint a kormányzati akarat vagy a források
biztosítása, miközben utóbbiak is jelentős katalizátorai lehetnek a
fejlődésnek.
Másodikként érdemes a szakkollégiumok funkcióit
körüljárni. Ahogy Vázsonyi Ottó nagyon pontosan megfogalmazta, két
alapvető feladatot vállalnak magukra ezek az intézmények. Az egyik a
szakmai többletet nyújtó (tehetséggondozó) oktatás, a másik pedig az
alacsonyabb készség- és tudásszinttel érkező hallgatók
„felzárkóztatása”, vagyis a társadalmi mobilizáció és integráció
elősegítése. E kettőt én a Márton Áron Szakkollégium igazgatójával
ellentétben nem választanám el egymástól élesen, már csak azért sem,
mert igen nehéz volna határvonalat találni a két tevékenységforma
között. Ennek oka egyfelől az, hogy a tehetséggondozás kezdetét nem
lehet a kompetenciák bizonyos szintjének meglétéhez kötni, másfelől
pedig a felzárkóztatás nem egy kezdőponttal induló és végponttal
záruló folyamat, hanem olyasmi, ami egész életünkön át történik
mindannyiunkkal, hiszen mindig van olyan terület, amelyen másokhoz
képest még fejlődnünk kell. Úgy is mondhatnánk: lemaradás mindig van.
Mértéke és aránya persze nagyon eltérő lehet, s ezt nem lehet
figyelmen kívül hagyni. Az alapkészségek területén mutatkozó
hiányosságok nagyobb hátrányt jelentenek, így pótlásuk is fontosabb és
nehezebb feladat, melyet azonban a szakkollégiumok történetük során
mindig magukra vállaltak. (Elég csak a Népi Kollégiumok mozgalmára
vagy a hajdani Eötvös Collegiumra gondolni, de a rendszerváltó
szakkollégiumokban is erőteljesen megjelent ez az igény.) Más
nézőpontból közelítve, azért sem érdemes a két fogalmat
elválasztanunk, mert ma a tehetség és tehetséggondozás definíciója
egyre kevésbé kötődik az egyén
|
|
eredendően meglévő és látható képességeihez,
valamint ezek szegregált formában történő fejlesztéséhez, hanem – a
„mindenki tehetséges lehet valamiben” szemléletmódja alapján – egyre
inkább értünk alatta olyan tevékenységformát, melynek a
tehetségazonosítás és a felzárkóztatás ugyanolyan fontos része, mint a
tehetségsegítés. Végül még egy érv, amely alátámasztja, hogy
tehetséggondozás és felzárkóztatás szorosan összetartozó fogalmak: az
oktatás világának fogalomrendszerét újabban meghódító komprehenzivitás
igénye, amelynek számunkra legfontosabb tézise, hogy a különböző
képességű és társadalmi hétterű hallgatók heterogén csoportokban
történő fejlesztése révén érhetőek el a legjobb eredmények a csoport
valamennyi tagjánál. A minőség kérdése tehát nem merül fel – ahogy
Vázsonyi Ottó fogalmazott – „természetesen” a felzárkóztatást is
zászlajukra tűző intézmények esetén, illetve felmerül, de olyan
formában, hogy milyen minőségi többletet jelent a hallgatók számára a
szakkollégiumokban megvalósuló komprehenzivitás, s hogyan járul hozzá
mindez a tudatos értelmiségneveléshez, a társadalmi szolidaritás
kifejlődéséhez.
Harmadikként a szakkollégiumok kapcsolattartási
szokásaira érdemes kitérnünk. A sokat emlegetett szakkollégiumi
mozgalom valójában csak a demokratikus átmenet idején létezett, ekkor
egyetlen közös cél és tulajdonság, a demokratikus normák
megszilárdítása és a rendszerellenesség adta a mozgalom kohéziós
erejét. Ehhez mérhető célt azóta sem találtak a szakkollégiumok, így
az újra és újra felcsapó mozgalmi lángok az elmúlt húsz évben mindig
kihunytak. A parázs azonban sohasem aludt el teljesen, így amikor
újabb cél jelenik meg a horizonton, számítani lehet a mozgalmiság
feléledésére (lásd például 2008 őszén a De a mienk – Magyarország 2030
sorozatot). A kapcsolattartás ilyenkor sem valódi kapcsolati háló
létrejöttét és használatát, sokkal inkább periférikus
együttműködéseket jelent egyes (főleg budapesti) szakkollégiumok
között. Az előbbiekből az (is) következik, hogy amennyiben feladatként
az „elszigetelt” határon túli és az anyaországi szakkollégiumok
közötti kapcsolatok kiépítését jelöljük meg, úgy az elsődleges feladat
egy közös cél azonosítása lehetne számukra. Közös elemekként
említhetőek például a két intézménytípus célrendszerében az oktatási
innovációk katalizátora szerepének betöltése a felsőoktatás rendszerén
belül, valamint a már említett Kárpát-medencei tudományos közösség
megteremtése. E vonalakon esetleg érdemes lehet elindulni egy közös
konferencia megszervezésével és lebonyolításával. A határokon átívelő
kapcsolati háló megteremtésének azonban véleményem szerint további
fontos előfeltétele a határon túli intézmények egymás közötti
kapcsolatainak megerősítése, valamint a szakkollégiumok
kapcsolattartási szokásaira itthon leginkább jellemző
testvérintézményi viszony kialakítása egy-egy határon túli és hazai
szakkollégium között. (Utóbbi együttműködési lehetőségre jó példa a
budapesti ELTE Bibó István Szakkollégium és a kolozsvári Mikó Imre
Szakkollégium kapcsolata.) Az alulról szerveződő
mikro-együttműködésekre és a felülről segítő ösztönző lépésekre tehát
egyaránt szükség lehet, és nagyon egyet kell érteni a Márton Áron
Szakkollégium igazgatójával is, aki a nagyobb figyelem és az egységes
koncepció szükségességét emelte ki. E célok megvalósítását pedig mi
szolgálhatná jobban, mint a párbeszéd megindítása a szereplők között.
Farkas Anikó
BA-hallgató, szakkollégista,
ELTE Állam- és Jogtudományi Kar
Politikatudományi Intézet
farkasaniko(kukac)yahoo.com
|
|