Már a társulat 1867. május 15-én tartott első
közgyűlésén, a közel háromszáz alapító tag előtt Horváth Mihály
kijelölte az intézmény időt álló alapelveit. Természetesnek tűnik,
hogy a nemzeti függetlenedési törekvések érzésvilágában alapvető
kérdés a nemzeti tudat megőrzése. Horváth leszögezi: „Bizonyára a
tévedés veszélye nélkül állíthatjuk, hogy nincs, nem lehet öntudatos
nemzeti érzelem senkiben, aki nemzete történelmét nem ismeri […] De a
külön nemzetség nem lehet czél önmagában; csak eszköz egy nagyobb
czélra, amely a haladásban, tökélyesítésben, az emberiség eszményéhez
való közeledésben keresendő […] E törvénynél fogva nemzetünk is csak
úgy fog örvendeni hosszú életnek, s csak annyira fog fejlődhetni, ha
és amennyire a külön nemzeteknek a haladás ösvényén mind conkrétabbá
váló életéhez csatlakozik: más szóval: ha az emberiség közös irányának
az ösvényén halad […] De e mellett nem kisebb kötelessége minden
nemzetnek híven megőrizni maga sajátos egyéniségét.” Ezért nem lehet
öntudatos nemzeti érzelem senkiben, aki nemzeti történelmét nem
ismeri.
Ezeknek a gondolatoknak a fényében a társulat a
történelmi megismerés és megismertetés a nemzet emlékezetét feltáró és
az egyetemes történelembe helyezni szándékozó tudományos kutató,
megismertető országos műhelyként, a nemzet emlékezetének közcélú
őrzőjeként kezdte meg működését.
Olyan szervezetként, amely összefogni szándékozott
– és tudott – mindenkit, aki a történelemben akart munkálkodni, s
mozgósítani a potenciális kutatókat, érdeklődőket, oktatókat. Közüggyé
tudta tenni a történelmet, nemcsak a kíváncsiskodók, az outsiderek
részére, hanem elsősorban az alkotni vágyók között. Évi
vándorgyűléseivel bejárta az akkor még bizony nem kicsike országot,
vitte és hozta a híreket, a tudomány helyi és országos jelentőségű
anyagait, eredményeit, mozgósított, inspirált, összefogott,
irányított, hiszen ez a szervezet volt a történelemtudomány országos
nagy és tevékeny műhelye. Egy olyan korban, amikor még nemigen voltak
állami, országos átfogó – és összefogó – szakmai műhelyek, mint majd
néhány évtizeddel később. Nem alakult még ki a kutatói profiság, nem
tömörült még céhvé a történetírás, nem vált el egymástól a kutató és
oktató történész. A társulat az egész értelmiséghez – polgársághoz –
szólt, de különösen a tanárokban találta meg legszélesebb bázisát.
Hiszen a társulat megalapítói és serény munkásai jórészt maguk is
tanárok voltak, akik egyszerre működtek a tanári katedrán és a kutatói
Parnasszuson. A kor nagy történészeinek a felsőoktatási intézményeken
túl a gimnáziumok, kereskedelmi iskolák és más tanintézetek voltak az
otthonaik; oktatták az ifjúságot és egyben történészkedtek.
Mondhatnánk, hobbiból, de a legkiválóbb profiként.
Ennek a kornak a tudós tanárai egyben tanár tudósai
voltak. Bennük egyesült a tudomány és az oktatás. Nem lehet tehát a
Magyar Történelmi Társulatot alakulása pillanatától kezdve nem a
történelemoktatás legértékesebb civil szervezeteként megjeleníteni.
Alkotó tagjai ugyanazt az igényességet képviselték mind oktató-, mind
kutatómunkájukban, egyik kezüket az oktatás, másikat a kutatás ütőerén
tartották. A megalakult Magyar Történelmi Társulat számára a
kezdetektől fogva egyaránt fontos volt a történelemtanítás és a
történelemkutatás. Nem váratlan, hogy elsőként rendeztek történelmi
pályázatokat és versenyeket, a győztes tanulókat csengő
aranykoronákkal jutalmazták. Amikor pedig a történelemoktatás célja és
eszmeisége tekintetében két irányzat alakult ki, a társulat fórumot
kezdeményezett és nyújtott az álláspontok nyilvános ütköztetésére, az
ellentétek csökkentése és az oktatás harmóniájának kialakítása
igényével. Ennek érdekében rendezték meg 1885-ben, az új akadémiai
épület dísztermében az I. Országos Történelemtanítási Konferenciát,
ahol nem kisebb személyiségek ismertették az álláspontokat, mint egyik
oldalt Marczali Henrik – a tízkötetes nagy világtörténelem
szerkesztője –, Márki Sándor – az ugyancsak tízkötetes Magyarország
története szerkesztője –, Kármán Mór – a korszak legjelentősebb
történészdidaktikusa, tantervkészítője –, másik oldalon Thaly Kálmán –
a hiányzó kuruc költészet megálmodásáról elhíresült költő –, Sebestyén
Gyula és sokan mások.
Ebben az időben az egységes társulaton belül még
nem volt szükség külön tanári képződményre, nem kellett külön
szervezet a kutatók, az őrzők és az oktatók munkájának
összehangolására, hiszen szinte mindenki mindhárom funkciót önmagában
is együtt gyakorolta. A társulat pedig együtt patronálta, művelte,
szervezte, irányította, inspirálta a történelemszakma összességét.
Csak a tudományos és az oktatómunka tömeges kettéválása vetette fel a
társulaton belüli differenciálódás igényét. 1954-ből találtuk a
szerveződés első nyomait. A társulaton belül az 1956-os fordulat után
jelent meg mint külön választott vezetőséggel rendelkező, önállóan
gondolkodó, a közoktatás távlati igényeit szolgáló, de a mindennapi
kérdések megoldásában is erőteljesen résztvevő szervezeti egység,
amelynek első elnöke Unger Mátyás volt, majd elhunyta után Kardos
József vette át az irányítást. Jelenlegi elnöke pedig ennek a
beszámolónak a szerzője.
A Tanári Tagozat működését tekintve önálló;
szervezetileg a társulat keretein belül, annak hagyományait és
szervezeti rendszerét mintának tekintve alakította ki döntéshozó és
végrehajtó választott apparátusát. A tagozat, amint azt a társulat
alapszabálya előírja, ötévenként újítja meg saját választott
vezetőségét, a kilenctagú Elnökséget és a húsztagú Országos
Vezetőséget. Az Elnökség a végső döntésekért és azok végrehajtásáért
felelős, amelyekhez köteles meghallgatni a minden megye képviseletét
magában foglaló Országos Vezetőség tanácsait, véleményét. Az Elnökség
köteles a két választás közötti közgyűlésen beszámolni munkájáról, s
jóváhagyatni további terveit, ötévenként pedig megújítani vezető
szerveit. A folyamatos munka érdekében egy év eltolódással kerül sor
az Elnökség és az Országos Vezetőség újraválasztására.
A Tanári Tagozat 1998. decemberi közgyűlése jelölte
ki a működés fő területeit.
A Tanári Tagozat működése egyik fő területének a
tudomány eredményeinek a tanárokhoz való gyors és hatékony
közvetítését, oktatási adaptációjának elősegítését tekinti. Felelős
beleszólást kíván magának a történelemtanítás korszerűsítésének,
mindennemű átalakításának terveibe, gyakorlatába. Segíteni kíván a
közoktatás vezetőinek és a tanároknak a történelemtanítással
kapcsolatos akciók megtervezésében és kivitelezésében. Kézbe kívánja
venni (más szervezett országos műhely hiányában) a
történelemtanítás-metodika tudományának fejlesztését. Igyekszik az
alkalmaknak és az adott tanári igényeknek megfelelően gyors segítséget
adni ad hoc felmerülő problémák megoldásához.
Az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyhez
témajavaslatokkal, elbírálásokkal stb. ad segítséget; az egyetemi
felvételre való felkészítésben való részvétellel; szükség szerinti
szaktanácsadással; a történelemtanítással kapcsolatos vizsganormák és
módszerek kidolgozásának segítségével; az új tankönyvek és más
tanítási dokumentumok megismerésével és megismertetésével, a
használatára való felkészítés elősegítésével; bibliográfiák és más
informáló dokumentumok nyújtásával, recenzálásával és ajánlásával.
Mindezeken kívül és ezek mellett a Tanári Tagozatot
a közgyűlés arra kötelezte, hogy igen rugalmasan alkalmazkodjék a
történelemtanítás fejlesztése, javítása, minden sikeres tevékenysége
elősegítése érdekében adódó és lehetséges ad hoc adottságokhoz és
feladatokhoz. Ezt tükrözik éves munkatervei is. Ugyanakkor a közgyűlés
az Elnökséget és személy szerint az elnököt eltiltotta minden
pártpolitikai szempont figyelembe vételétől, az aktuálpolitikától való
távolmaradásra utasította. Ezzel együtt a történelemtanítás
fejlesztésében és harmonikus, eredményes működésében érdekelt
szervezetekkel igyekeznie kell minél szorosabban együttműködni a
társulat elvi irányvonalának megsértése nélkül. A tagozat ezt az
iránymutatást igyekezett – és igyekszik – maximálisan figyelembe
venni.
Ez az iránymutatás csak megerősítette a Tanári
Tagozat hagyományos felfogását. Ezt tekintettük biztosítéknak, hogy
mindig megmaradjunk önmagunknak, és közben a szükségletek szerint
megújuljunk. Az 1970–1980-as években két alapvető feladatot helyeztünk
előtérbe. Egyrészt, hogy tudományos konferenciák során a kutatók, a
történelmi hagyományok őrzői, levéltárosok, muzeológusok stb. és a
tanárok széles körű együttesében a történelemtanítást komplex
társadalomtudományi stúdiummá fejlesszük, és kialakítsuk a
dokumentumok elemzésén alapuló, önálló megismerésre képzés módozatait
és az interdiszciplináris együttműködést. Ezért három országos
konferencia-, illetve továbbképzés-sorozatot indítottunk útnak.
Egyikkel a tudomány új eredményeit siettünk átáramoltatni az
oktatásba. Ezt képviselték évi vándorgyűléseink és tudományos
konferenciasorozataink. Ezek közül kiemelkedett a minden évben
Keszthelyen, illetve Debrecenben vagy Hajdúszoboszlón megtartott
történelemtanárok kéthetes nyári akadémiája, amelyen mindenkor tanárok
százai vettek részt. Már az 1980-as évek elején olyan témákat tűztünk
napirendre, mint például a világvallások és tanításuk az iskolában, a
kortörténet kérdései stb. Célunk az volt, hogy tematikailag is
gazdagítsuk a történelemtanítást a legkorszerűbb eredmények alapján.
Vándorgyűléseinken pedig a tudomány képviselői és a tanárok
találkozását, tapasztalatcseréjét tekintettük elsődleges célnak
egy-egy aktuális téma kapcsán. Ugyanakkor külön továbbképzési és
diszkussziós alkalmakat teremtettünk a módszertan korszerűsítésének
megvitatása, terjesztése, alakítása, az ekkor már nemzetközileg
tekintélyre szert tett korszerű hazai képzésközpontú metodika
közkinccsé tételére. A Magyar Történelmi Társulat 1959. évi
Szombathelyi Országos Vándorgyűlésén hoztuk nyilvánosságra elveinket a
történelemtanítás átalakításáról. Itt hirdettük meg a történelem
komplex értelmezését, a hazai és egyetemes történelem harmonikus
kapcsolatának létrehozását és az önálló megismerésen alapuló
képességfejlesztő irányzatú didaktikáját, és egyben a történelem
minden rendű és rangú képviselőjének: levéltárosok, muzeológusok,
könyvtárosok, kutatók, iskolák és középfokú tanintézetek tanárai
összefogását a történelemtanítás megújítása érdekében.
A történelemtanítás fejlesztésére kidolgozott
stratégiánk egyik vonulata a szakemberek széleskörű együttműködésének
szervezése volt. Ez legalább három feladatot jelentett. Először is az
érvek és módok tisztázása, a gondolatok kicserélése, a közös
álláspontok megtalálása. Másodszor az érdekek egyeztetése. Harmadszor
az együttműködés konkrét módjainak és folyamatosságának kialakítása,
egyeztetése, egyfajta munkamegosztás összehangolása. Ennek érdekében
1973-tól nagyszabású konferenciasorozatot indítottunk, amely a
Történelemtanítás és tömegkommunikáció címen a filmeseket,
televíziósokat, kiadói embereket hozta össze egy több száz főnyi egri
találkozón. Ezt egy év múlva Székesfehérvárott a Történelem és
történelmi zsurnalisztika konferencia követte egy nagy termet
zsúfolásig megtöltő tanárok, kutatók, újságírók együttesében. Ez a
tanácskozás is világossá tette számunkra, hogy a
társadalomtudományokat különbözőképp és más-más aspektusból művelő
kollégákkal egyeztetni kell elképzeléseinket, mielőtt továbblépnénk.
Még ugyanebben az évben |
|
megrendeztük a Történelemtudomány és
történelemoktatás konferenciát. Az itteni eredményekre is támaszkodva,
1976-ban került sor a muzeológusokkal való rendkívül széles körű
disputára a decemberi Történelemtanítás és múzeum konferenciára, amit
1978-ban követett a Történelemtanítás és könyvtár konferencia. Ezek a
tanácskozások nemcsak az elvek tisztázását segítették elő, hanem
jelentős gyakorlati eredményekkel is jártak. A muzeológusokkal való
szótértés és összefogás eredményeként a nagy múzeumok múzeumpedagógust
alkalmaztak, megszervezték a vidéki iskolák tanulóközösségeinek
Budapestre szállítását, ha úgy tetszik, múzeumbusz-mozgalmat, sok
múzeumban iskolatermet létesítettek, tesztsorozatot adtak ki a tanulók
számára, és így sorolhatnám tovább az új – és nagyon dinamikusan
működő – kezdeményezéseket. Nem kis mértékben ennek a tanácskozásnak,
s az ezt követő együttműködésnek a következtében alakult ki hazánkban
egy új pedagógiai ágazat: a múzeumpedagógia.
Nehezebb feladat volt a levéltárak és az iskola
együttműködését létrehozni. A levéltári anyag védelmében a levéltári
törvény nem engedte meg, hogy a tanulók itt búvárkodjanak. Végül is
sok egyeztetés után a levéltárak egy része beengedett szervezett,
tanár vezette tanulócsoportokat azzal a feltétellel, hogy csak a
muzeológus mutathatja be az eredeti anyagokat. Didaktikai
felhasználhatóságuk érdekében pedig a megyei múzeumok nagy része
olvasókönyvet – könyveket – adott ki a történelemoktatás segítésére.
A múzeum és levéltár felhasználási lehetőségei
szárnyakat adtak ambiciózusabb kollégáinknak. Sorban születtek az
iskolai gyűjtemények, majd történelmi szertárak, amelyek közül nemegy
helytörténeti múzeummá nőtte ki magát. Az 1978-as Történelemtanítás és
könyvtár konferencia pedig elősegítette az igényesebb könyvbeszerzést
és a tanulók könyvtári munkájának fellendülését.
A történelem kutatói, népszerűsítői és őrzői
közötti együttműködés szervezését, a humán integrációt erősíteni volt
hivatott egy debreceni országos konferenciasorozat. A Művelődési Ház
valamennyi tanácskozásunkon zsúfolásig megtelt. Ezt 1979-ben a
Történelem- és földrajztanítás, 1980-ban a Történelem- és
irodalomtanítás, 1981-ben a Történelem és művészeti nevelés, 1982-ben
a Történelem- és technikatanítás, 1983-ban a Történelem- és
természettudományos oktatás országos konferencia követte. A szakmák
tanárai együtt keresték a tantárgyak közötti érintkezési pontokat és
az együttműködés tényezőit és módszereit. Valamennyi tanácskozás közös
zárónyilatkozatát megküldtük az illetékes tudományos és tanügyirányító
szerveknek, amelyek támogatását általában meg is szereztük.
Nagy konferenciasorozatunkat néhány, látszólag
részletkérdést vitató tanácskozás kísérte. Hogy csak kettőt említsek:
1973-ban a Történelemtanítás a szaktanteremben, 1981-ben a Korszerű
oktatás korszerű térkép nemzetközi tanácskozások.
Az általunk napirendre tűzött kérdések jelentős
nemzetközi érdeklődést is kiváltottak. Az 1970-es évek elejétől
szerepeltek a szocialista országok kétévenként ismétlődő nemzetközi
szimpóziumain, majd 1978-tól már a Történelemdidaktikusok Nemzetközi
Társasága nevű világszervezet évenkénti ülésein is. Merem állítani,
hogy ezzel a magyar történelemdidaktika jelentős világtekintélyre tett
szert, minden európai konferencián előadóként voltunk jelen. A
Társulat Tanári Tagozata oly mértékben partnerré vált, hogy 1980-tól
mi töltöttük be a világszervezet egyik alelnökének pozícióját – mind a
mai napig. (Egyedül a volt szocialista országok közül.) Bennünket
kértek fel, hogy évente megrendezzük a világszövetség
kelet-közép-európai konferenciáját. A felkérésnek minden évben eleget
tettünk. Konferenciánkon politikai viszonyoktól függetlenül azóta is
részt vesznek a cseh, szlovák, lengyel, ukrajnai, romániai, vajdasági
szakembereken kívül osztrák, német kollégák is.
Az 1980-as évek közepétől fokozatosan megnyílt a
lehetősége annak is, hogy a tartalmi korszerűsítésben is többé-kevésbé
eredményesen hallassuk hangunkat. Itt a történelemtudománynak kellett
– vagy kellett volna – először lépnie, mi erre támaszkodhattunk, bár
néhány esetben meg is előztük. Igazán azonban a tanárok ismereteinek,
szemléletének korszerűsítésében éreztük úgy, hogy sokat tudunk tenni,
s ezt más nem is fogja helyettünk megtenni. Ebben az akcióban
összefogtunk az Országos Pedagógiai Intézettel. Hogy az
elbizonytalanodás és a váltani akarás korszakában milyen nagy volt
erre az igény, azt mutatják a számadatok. 1984-től egyre növekvő
számban, évente előbb több százan, végül a rendszerváltás előtt évente
már több mint ezren vettek részt, egyrészt harminc-, másrészt
hatvanórás tanfolyamainkon, ahol a történelem minden korszakát,
ágazatát sorra vettük az új eredmények fényében, másrészt tematikus
tanácskozásainkon. Ezzel a saját módunkon kivettük részünket a
történelemtanítás rendszerváltásából.
A rendszerváltás után a régi problémák mellett
újakkal is szembe kellett néznünk. Elsősorban azzal, hogy miként
tudunk minél hatásosabban részt venni a tananyag radikális
újjáalakításában. Már az 1970-es évektől hirdettük a pluralizmus és a
multiperspektivizmus szükségességét. A NAT tanterveit már a
kezdetektől bíráltuk, a radikális változtatás lázában háttérbe szorult
– egyik vezető politikusunk által módszertani fakszniként aposztrofált
– didaktika fontosságát továbbra is határozottan hangsúlyoztuk. Ennek
az lett az eredménye, hogy a változó, ellentétes beállítottságú
kormányok sokáig igyekeztek kikapcsolni bennünket a történelemtanítás
sorsának alakításából. Ez odáig ment, hogy amikor egy országos
konferencián a NAT-ot a történelemtanítás szempontjából Trianonhoz
hasonlítottuk, megkísérelték teljes kiszorításunkat. Természetesen ez
csak részben és időlegesen sikerülhetett. Nem adtuk fel eredeti
törekvéseinket, akkor született meg a korábban bemutatott A Magyar
Történelmi Társulat Tanári Tagozata működésének fő területei című
dokumentum. Ennek szellemében dolgoztuk ki, és hajtottuk végre azóta
is éves terveinket. Természetesen, alkalmazkodva az adott
szükségletekhez, igényekhez, lehetőségekhez. Feladataink
megfogalmazásánál figyelembe vettük az ad hoc adódókat és
lehetőségeket, ugyanakkor tekintetünket igyekeztünk a jövőre
irányítani, úgy éreztük, hogy ezt egy 135 éve működő társulat meg is
teheti. A Tagozat Elnöksége úgy tapasztalta, hogy a tanárok között
nagy az elbizonytalanodás, ennek pedig elsődleges oka a gyorsan és
elég radikálisan változó oktatásüggyel kapcsolatos információk hiánya.
Ennek oldására 1992-től központi rendezvényünkként minden év
decemberében olyan – 300–500 tanárt befogadó – tanácskozássorozatot
indítottunk, melynek elsődleges célja autentikus közoktatási vezetők
és módszertani szakemberek tolmácsolásában a közismertnél részletesebb
és legfrissebb nyilvános információkat adni tantárgyunkkal, a
történelem és társadalomtudományos oktatással kapcsolatos
értékelésekről, tervekről, vitatémákról és vitaanyagokról,
kiadványokról, készülő rendelkezésekről, elvárásokról és így tovább.
Ezek – közöttük az idén immár a tizenhatodik – a rendezvények nagy
visszhangot keltettek, általában megtelt a Villányi úti
Konferenciaközpont színházterme. Az információnyújtást és disputát
összekötöttük tankönyv- és taneszköz-bemutatóval és -vásárral,
valamint országos tapasztalatcserével. Ez alkalom volt arra is, hogy a
résztvevők egyes kiadványaink mellett megkapják a kiadásunkban minden
évben megjelenő annotált taneszköz-katalógust.
Az általános és különösen társadalomtudományos
oktatással kapcsolatos információgyűjtés és tapasztalatcsere mellett
továbbra is kötelességünknek tekintettük a szakmai és módszertani
továbbképző tanfolyamok rendezését, a tudományos eredményekkel való
lépéstartást. Bár az eszmei bizonytalanság és az anyagi terhek
növekedése következtében csökkent a jelentkezők száma, ennek ellenére
1998-ban még mindig több mint hétszázan vettek részt, 1999-ben
tizennégy, egyenként harmincórás tanfolyamot tartottunk. 2000-ben a
résztvevők száma – egyrészt a minisztériumi akkreditációs eljárások,
másrészt a továbbképzés liberalizálása miatti óriási, nem mindig
színvonalas kínálat miatt – háromszáz körülire csökkent, hogy majd
2002-ben ismét némileg növekedjék. Ezt az újranövekedést a
színvonalbeli versennyel lehet magyarázni.
Egyre inkább úgy éreztük, hogy a szakmódszertani
kutatóműhely létrejöttével kapcsolatos reményeink nem válnak valóra,
minden nehézség és támogatatlanság ellenére lépnünk kell. Az
információhiányon túl – vagy talán lassanként előtt – ez vált a szakma
szűk keresztmetszetévé. Elmúlt az a hangulat, amely csak – vagy
elsősorban – az eszmei-tartalmi megújulásban kereste a korszerűsítés
útját, a tanári közvélemény egyre erőteljesebben igényelte a
módszertani továbbfejlesztést. Lassanként e téren kezdtünk
legerőteljesebben lemaradni a fejlett történelemtanítási kultúrájú
országoktól, ez érezhetővé vált nemzetközi szakdidaktikai presztízsünk
csökkenésében is. Egy állandó, aktív műhely létrehozásának nem
születtek meg a feltételei, és ilyen irányú törekvéshez támogatást sem
kaptunk. Ennek hiányában egy folyóiratpótló, időszakos periodika
létrehozásával próbáltuk a műhelymunkát pótolni. 1997-ben
megalapítottuk a Történelempedagógiai Füzetek című, 100–130
oldalas periodikát, amelyből azóta huszonkilenc szám jelent meg. A
periodika szervezőereje megmutatkozott abban, hogy kialakult köré az
elmélyültebb tantárgypedagógiai munka iránt fogékony, a módszertannal
profi fokon foglalkozók csoportja. Ugyanakkor a tanár kollégák nagy
többségét, mint olvasót mozdítja meg. A szakmódszertani műhely
szerepét minimálisan, az információforrás szerepét már erőteljesebben
tölti be. Ez is volt a másodlagos célunk. Hiszen továbbképzéseinken,
tanácskozásainkon, tudományos rendezvényeinken tanárok százai vesznek
részt, publikációinkat ezrek olvassák. Ezért törekszünk mindent
közreadni, ami arra érdemes, és amire pénzt tudunk szerezni. Már egy
évtizede megindítottuk a Történelemtanárok Továbbképzése Kiskönyvtár
sorozatot, melynek 2008-ban XLIX. kötete látott napvilágot. Ezek a
kötetek részben közérdekű rendezvényeink anyagát, másrészt egy-egy
témával kapcsolatos tanulmányokat publikálnak. A XXIV. és XXV. kötet
pedig teljesen újszerű, sokvariációs tantervi modult ad közre.
Harmadik sorozatunk – a Történelemtanári információk – kiadása tíz
szám megjelenése után szünetel. Elsősorban anyagi okok miatt, de azért
is, mert úgy érzékeltük, feladatát beteljesítette. Ez a sorozat azt
célozta meg közvetlenül a rendszerváltás után, hogy a tanításból
kimaradt jelentős témák pótlására, korszerűsítésére adjon
nyersanyagot.
A valós szükségletet felmérve egyre inkább a nagy
tanári információs tapasztalatcsere-tanácskozások váltak
munkálkodásunk fő területévé. Minden évben hat-nyolc országos
konferenciát rendezünk. Egyet a tanév kezdetén szeptemberben,
általában a kortörténet egyszerre integrálódó és differenciálódó
mozgásáról, a másodikat decemberben – a 2008-ban már tizenhatodszor
megrendezésre kerülő Történelemtanári Országos Információs Konferencia
–, az aktuális szakmai és módszertani kérdésekről. Így kerültek
előtérbe a globalizáció, a nemzetközi integrált védelmi szervezetek, a
terror mint történelmi jelenség tanításának kérdései.
Kulcsszavak: a tudomány és az oktatás egysége, önálló tagozat,
oktatási igények, egységes tagság, információ és adaptáció |
|