Magyar Tudomány: Hosszas vajúdás után
végre megszületett az új Akadémiai Törvény. Olyan lett, mint amilyent
kívánt? Mit tart benne a legfontosabb eredménynek?
Pálinkás József: Pontosítsuk, módosult a törvény. Az Akadémia
közjogi státusa nem változott, önálló fejezet a központi
költségvetésben, országos közfeladatokat lát el, kutatóintézeteket
tart fenn. Doktori címet ad, tagjait maga választja, a tagok és a
doktorok tiszteletdíjat kapnak. Továbbra is a Magyar Tudományos
Akadémiáról szóló 1994. évi XL. törvénynek hívják, ám születése óta
meglehetősen sok változás történt, amely változások ezen intézménytől
is megkövetelik, hogy működési mechanizmusát illetően lépést tartson a
felgyorsult világgal. A törvényben új elem, hogy pontosan felsoroljuk
az Akadémia közfeladatait, ezzel számon kérhetővé tesszük, hogy mit ad
a közösségnek az adófizetők forintjaiért. Régi igény volt a
kutatóhálózatban az alapfinanszírozás megteremtése. Ez is szerepel a
módosított törvényben. Az Akadémia visszakapta vagyona jelentős
részét, ez a magyar nemzet vagyonának azon része, amely a tudományt
szolgálja. Ezt a vagyont okosan kell használni és gyarapítani, ami
aktív, felelős vagyongazdálkodást igényel. Mindezek a változások
szükségessé tették az intézményi döntéshozatal átalakítását, hogy
hatékonyabban, gyorsabban tudjunk döntést hozni, és a döntések jobban
tükrözzék a személyes felelősséget is. Ezt szolgálja az Elnökség
döntéshozó testületté tétele, az elnök egyszemélyi felelősségének
világos kimondása, az Akadémiai Kutatóhelyek Tanácsa létszámának
csökkentése.
Ám hogy első kérdését se kerüljem meg, a törvény
olyan lett, amilyennek akadémikustársaim és a szavazásra jogosult
közgyűlési képviselők több mint kilencvenöt százaléka elfogadta. A
megválasztásom utáni nyarat arra használtam, hogy minden osztályon
megvitattuk a tervezetet és szavaztunk róla, mielőtt arra kértem
Molnár Károlyt, a kutatásért és fejlesztésért felelős tárca nélküli
minisztert, hogy nyújtsa be a módosító javaslatot. A Parlamentben
minden párt frakcióvezetőjével egyeztettem, minden bizottsági ülésen
és szavazáson ott voltam, minden egyes módosító indítványt személyesen
is áttekintettem, az egész ügymenetet végigkövettem. Március 30-án a
Parlament 363 szavazattal egyhangúlag fogadta el a törvényt. Ezúton is
köszönöm mindazoknak, akik ebben a munkában segítettek.
Egy év telt el a megválasztása óta.
A világgazdaság válságát leszámítva
olyan volt ez az év, mint amilyenre számított?
A világgazdaság válságát sajnos nem lehet leszámítani. Már a
költségvetés nyári tervezésénél is azt láttam, hogy kicsi a
mozgásterünk. Azután havonta írtuk át a költségvetést. Ugyanakkor
rendkívüli mértékben nyomaszt, hogy az akadémiai intézethálózat sürgős
megújításra szorul, hiszen intézeteink nagyon rossz körülmények között
dolgoznak. Műszereinket a világpiacról vesszük, minden nemzetközi
tagdíjunk euróban fizetendő. Számolnunk kell azzal is, hogy minden
kiemelkedő tehetségű munkatársunkat jól fizető állás várja külföldön…
Ám, ha kérdését úgy is érthetem, hogy az Akadémián
belül mire számítottam, akkor könnyebb válaszolnom. Nagyjából arra,
ami fogadott. Nagyszerű intellektuális teljesítmények, sok megőrzendő
hagyomány, ugyanakkor az akadémiai adminisztráció egy része alacsony
hatékonyságú, nem kellően szervezett, olykor elkényelmesedett. Az
elmúlt évben már hozzákezdtünk ennek megváltoztatásához. Főtitkár úr
és Főtitkárhelyettes asszony eddig is partnerek voltak ebben. A
törvény elfogadása után több energiánk lesz, hogy a működést még
hatékonyabbá tegyük, és kidolgozzuk a kutatóhálózat infrastrukturális
megújításának eszköztárát, továbbá ígéretes kutatási témákkal és
kiemelkedő kutatókkal erősítsük legkiválóbb intézeteinket, még akkor
is, ha a világban zajló folyamatok nem a legkedvezőbbek…
Ősszel nyolcvan éve nem látott recesszió indult el a világon. Látni
már, hogy milyen hatással lesz a magyar tudományosságra és az MTA-ra?
Senki sem látja a válság végét, mert ez teljesen új, nagyon komplex
válság. Nevezhetnénk egyenesen bonyolultsági válságnak. A világ olyan
mértékben vált összetetté, hogy még a képzett emberek sem tudnak
mindig eligazodni. Az úgynevezett fejlett világban az embereknek
fogalmuk sincs, hogy mit vásárolnak. Lassan arról sem, hogy mi az,
amit megesznek. Még kevésbé ismerik a pénz világát, s ahogy az idióta
reklámok alapján megveszik a „nanostruktúrás” fiatalító molekulát
tartalmazó bőrfeszesítő krémet, ugyanazzal a bátor hittel vásárolnak
„másodlagos pénzügyi termékeket”. S csodálkoznak, ha mindenüket
elvesztik.
Sokszor elmondtam és megírtam, hogy a válság
gyökere erkölcsi és intellektuális természetű. Az emberiség
elvesztette erkölcsi fogódzóit, és a többség intellektuálisan képtelen
követni, hogy mi történik a világban. Sokan keresnek metafizikai
pótlékokat, az emberek ebben az értékvákuumban könnyebben lesznek
fogékonyak világmegváltó demagógiákra vagy akár a populizmusra. A
veszély még nagyobb lesz, ha azok között, akik értik valamennyire a
most zajló folyamatokat, erkölcstelen, cinikus emberek vannak, akik
hatalomhoz jutnak… Azt látom a válság legmélyén, hogy az emberek –
éppen az erkölcs és az intellektuális eligazodás hiánya miatt – egyre
kevésbé szeretnek szembenézni a tényekkel. A tudománnyal
foglalkozóknak ugyanakkor nap mint nap ezt kell tenniük: feltárni,
rendszerezni a tényeket.
Ez a hiteles tudósi attitűd talán igazodási pont lehet a válság
erkölcsi-intellektuális természetét illetően.
Az Akadémia sorsa és munkája összetartozik a nemzet
sorsával és munkájával. Az országban tapasztalható recesszió minket is
ugyanolyan mértékben sújt, mint másokat. Amit tehetünk, az szellemi
tartalékaink mozgósítása, hogy vigyázunk az ország legkiválóbb
elméire, hiszen ha ők itthagynak bennünket, akkor még nagyobb válságba
kerülünk. Igyekszünk gondosan és takarékosan gazdálkodni, s még
keményebben dolgozni és hitelesnek maradni. Csak szellemi
erőtartalékaink mozgósítása jelenthet kitörési pontot a válságból,
meggyőződésem – még akkor is, ha elitistának tartanak –, hogy csak a
szellemi elit emelheti fel az országot, persze, ha hagyják dolgozni,
és ha tisztességes.
Néhány pontot szeretnék felidézni egy évvel ezelőtti programjából,
s megkérdezni, meddig sikerült ezekben eljutni.
„… arra törekszem, hogy a döntéshozó testületekben az Akadémia …
érdemben, folyamatosan, az államigazgatási rendszerhez igazodva,
világos szabályok alapján vegyen részt. A köztestületi munka új,
szervezettebb formájának kiépítését a 2011-ig tartó ciklus fontos
feladatának tekintem.” • „Az Akadémia közfeladatai közé sorolom az
OTKA – az egyéb akadémiai forrásoktól független – fejezeti
adminisztrációját és támogatási összegének jelentős – három év alatt
legalább kétszeresére történő – növelésének elérését.”
„A kutatóhálózat számára forrást tervezek teremteni
a műszerezettség fejlesztésére, a felújításokra és a kutatási
témaváltások elősegítésére. Célom továbbá az egyetemi
kutatócsoporti hálózat megerősítése.” • „A döntéshozatal
felgyorsítására olyan testületeket kell létrehozni, amelyek alkalmasak
a közgyűlések közötti döntések meghozatalára.”
Azt ígértem, hogy az akadémiai reformot egy éven
belül lezárjuk. Az évek óta zajló reform végére épp itt volt az ideje
pontot tenni. Örülök, hogy munkatársaimmal egy éven belül nem csupán a
törvénymódosítást készítettük elő, és vittük közgyűlési támogatással a
kormány, majd a Parlament elé, hanem ezzel párhuzamosan elkészült az
Alapszabály, amelyet már két menetben megtárgyaltak az osztályok és
szavaztak is róla. Ha közgyűlési társaim következetesek – és nincs
okom feltételezni, hogy nem így lenne –, akkor a közgyűlésen
elfogadják az Alapszabályt, hiszen az osztályokon jóval kilencven
százalék feletti támogatást kapott a tervezet. A törvénymódosítással
világos kereteket teremtettünk a belső döntéshozatali mechanizmus
számára, és egyértelműbbé tettük a felelősségi szinteket az
államigazgatási egyeztetéseket illetően. Csak ezen egyértelmű és
átlátható felelősségi rendszerben lehetünk partnerei az
államigazgatásnak, csak ilyen eszköztárral lehetünk ott a
döntéshozatali szervezetekben. Az akadémiai adminisztráció lassúbb
ütemhez szokott munkatársainak is igazodniuk kell a megváltozott
körülményekhez és a nagyobb elvárásokhoz.
A köztestületi munkát a nyolc köztestületi
stratégiai program meghirdetésével, a munkabizottságok
megszervezésével elindítottam. Világossá tettem, hogy a köztestületi
munka nem korlátozódhat csupán az Akadémia belső ügyeinek
megvitatására, a tagválasztásra és a doktori eljárásokra. A közpénzen
működő köztestületnek láthatóbbá kell tennie tevékenységét: az egész
nemzet számára fontos programok – mint amilyenek Magyarország hosszú
távú energiastratégiája, a vízgazdálkodás, a környezeti jövőkép, a
környezet- és klímabiztonság, az élelmiszerbiztonság, a
nyugdíjfinanszírozás és a demográfiai folyamatok, az oktatásügy, a
társadalmi közérzet –, az állam és a közélet intézményes kereteinek
stabilitása és életképessége és az informatikai stratégia. Ezek
keretében a szerteágazó kutatási eredmények nyomán koncentrálnunk kell
a rendelkezésre álló szellemi kapacitásokat, fórumot teremtve a
különféle meggyőződések és szakterületek képviselői között
|
|
zajló méltányos, előítéletektől mentes szakmai
párbeszédhez, ajánlásokat kell megfogalmaznunk a mindenkori
döntéshozók számára, stratégiai kitörési pontokat kell felvázolnunk a
fejlesztési irányok kijelöléséhez.
Az OTKA költségvetésének növelését illetően nem
számolhatok be ilyen lendületes előrelépésről. Az Innovációs Alapból
kétmilliárd forint az OTKA-hoz került ugyan, ám ennél lényegesen
többet kellene átcsoportosítani. Úgy látom, a döntéshozók nehezen
fogadják el, hogy a legfontosabb alapkutatásokat szolgáló forrásról
van szó, és sem az egyetemek, sem az akadémiai intézetek nem tudnak
kutatni, ha nincs elegendő átlátható, világos, korrekt pályázati
rendszerben elnyerhető pénz alapkutatásokra.
A pályázati rendszerek mára egyébként is túlságosan
bonyolultakká váltak. Ma pályázatok sokaságán sok tízmilliárdot
pazarolnak el, mert mindenki tudja, hogy a pályázatírók ügyességén és
lobbitevékenységén is múlik a pályázatok sikere. A pályázati
rendszerek vámszedői sokszor a pályázatírók és kijáró embereik, akik
az egyre kevesebb kutatón élősködve nagy pénzekhez juthatnak.
Összehasonlította már valaki, mennyit keres egy „pályázatíró” és
mennyit egy kutató?
A műszerezettség javítására tavaly ősszel
elkülönítettem 350 millió forintot, amelyre másfél milliárdnyi igény
érkezett be. Ez jól mutatja a kutatási infrastruktúra állapotát. Az
őszi költségvetési tárgyalások során körvonalazódott egy
finanszírozási modell, amelyik egyik eszköze lehet az akadémiai
intézetek felújítási programjának. Az induláshoz egyetlen intézet
felépítéséhez szükséges pénzforrásra van szükség, ám ehhez kell a
költségvetés segítsége. Azt remélem, hogy a recesszió ellenére sikerül
ezt a modellt elindítani és – párhuzamosan egy aktív
vagyongazdálkodási politikával – egy világos fejlesztési terv mentén
haladva lépésről lépésre megújíthatjuk az akadémiai intézethálózatot.
A kutatócsoportok megerősítésére azután kerülhet
sor, miután teljesítményüket értékeljük.
A témaváltások felgyorsítására Lendület néven
elindítottam egy egyedülálló programot. Az idei költségvetésben erre
240 millió forintot sikerült elkülöníteni, ebből azokban az
intézetekben hozunk létre új kutatócsoportot, amelyek magukhoz tudnak
vonzani egészen kiemelkedő, fiatal, még kutatói pályájuk első
harmadában lévő kutatócsoport-vezetőket. Fizetésüket a jelenlegi
egyetemi tanári fizetés kétszeresében szeretném megállapítani. A
várhatóan négy helyre közel harmincan pályáztak, közöttük – ezen
felhívást megragadva – Ausztráliából, Kanadából, Angliából és
Németországból hazatérni akaró kiváló kutatók. Nem lesz könnyű
dönteni, de aki nyer, annak az intézete évi hatvanmillió
többlettámogatásban részesül. Úgy érzem, ezzel sokak fantáziáját
sikerült megmozdítanom.
Az elmúlt egy évben létrehoztam az Akadémián a
Fiatal Kutatók Testületét, épp most olvasgatom az általuk
összeállított javaslatokat, valamint a tudományszervezési kérdőívekre
adott válaszaikat, amelyekről kisebb csoportokban a közgyűlést
követően szeretnék velük beszélgetni. Meggyőződésem, hogy
látásmódjukra, véleményükre nagy szüksége van a mi intézményünknek is;
ezt erősítette bennem az a beszélgetés is, amelyet az Európai Unió
által pályakezdő kutatók számára kiírt támogatást elnyert magyar
kutatókkal folytattam. Büszke vagyok arra, hogy ilyen kiváló
intellektuális erőtartalékokkal rendelkezünk, szeretném, ha az
Akadémia odafigyelne rájuk. Egész Európa verseng ezekért a
grantnyertes fiatalokért.
Bár az MTA bizalmi indexe kiváló, az emberek nemigen tudják, mire megy
el az adófizetők pénze. Akar-e – és persze tud-e – az Akadémia
hathatósan tenni azért, hogy Magyarországon ne romoljon a tudományok
és a tudósok presztízse?
Az Akadémia bizalmi indexe kétségtelenül nagy. Ebben számos tényező
szerepet játszik. A tudománnyal foglalkozók tényekkel, kísérletekkel
dolgoznak, nap mint nap szembesülnek azzal, ha valami nem a
hipotézisek szerint alakul. Ez kialakít egy sajátos attitűdöt. A
tudománnyal foglalkozók kevésbé hisznek illúziókban. Tudjuk, hogy
semmiből nem lesz valami, és még sorolhatnám. Az Akadémia működtet egy
szigorú kiválasztási rendszert, amit doktori eljárásnak hívnak. Itt
igen kemény a megmérettetés. Nem vagy csak igen ritkán lehet a címhez
érdemtelenül hozzájutni. Az Akadémiai közösség igyekszik megfelelni a
nemzet iránti felelősségének is. Ha szükség van a munkánkra,
megszólalunk az emberek számára fontos kérdésekben, és megszólalásaink
során törekszünk szakszerűnek és elfogulatlannak maradni – amennyire
ez emberileg lehetséges. A közgondolkodás számára világos, hogy a
tudományos eredményekhez teljesítmények kellenek, és még talán elég
sokan tisztelik a teljesítményt, a hitelességet és a kemény munkát.
Hogy mit tehetünk azért, hogy ne romoljon a magyar tudomány és a
tudósok presztízse? Következetesen folytatjuk a munkát nem engedve a
színvonalból, a szakszerűségből. Mivel a közvélemény nem tudja
eldönteni egy tudományos eredményről, hogy az tényleg fontos és új
eredmény-e vagy sem, a tudósok olyan hitelesek, amilyen az őket
„hitelesítő” intézmény. Ez Magyarországon a Magyar Tudományos
Akadémia, ezért ennek hitele és tekintélye óriási nemzeti érték. Abból
is látszik, hogy erős bizalmi válság van közéletünkben, és a
közszereplők közül sokan egyfajta legitimációs kényszerben vannak,
hogy ebben a helyzetben gyakran fordulnak segítségért az Akadémiához,
úgy is, hogy szimbolikus helyszínt keresnek rendezvényeikhez és úgy
is, hogy szakmai-szakértői hátteret keresnek a tudomány képviselőinél.
A társadalom ma a presztízshez azt is figyelembe
veszi, hogy ki milyen körülmények között él, hogyan öltözik, milyen
házban lakik, milyen autóval jár. Azaz az anyagi megbecsülés része a
presztízsnek. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy ha ma egy gyenge
kutatót beleültetünk egy drága autóba, akkor mindjárt megnő a
presztízse, de bizony az nagyon fontos, hogy a fiatalok mennyire
tekintik vonzó mintának a tudósi életpályát, igenis lényeges kérdés,
hogy ebből mint foglalkozásból meg lehessen élni, erre a jövedelemre
családot lehessen alapítani. Az Akadémia nem érdekvédelmi szervezet,
de minden eszközzel törekednie kell arra, hogy kiemelkedő kutatói
megfelelő anyagi és társadalmi elismerésben részesüljenek.
Az általános- és középiskolában egyre kevesebb óraszámban tanítják a
természettudományos tárgyakat. Máig nem ért véget az a szakmai vita,
amely arról szól, hogy a kémiát, fizikát, biológiát önálló
tantárgyként kell-e tanítani, vagy egyetlen „természettudomány”
tárgyba lenne jobb olvasztani. Van-e véleménye minderről az
Akadémiának?
Nehéz helyzetbe hoz. Az Akadémiának akkor van „véleménye”, ha egy
kérdést a szakemberek megvitattak, javaslatot tettek, a javaslatot az
Akadémia tudományos osztályai, elnöksége vagy közgyűlése elfogadta. Az
ilyen eset ritka. Ezért legegyszerűbb lenne, ha a saját véleményemet
mondanám, de nem ezt teszem. Újjáalakítottuk a Közoktatási Elnöki
Bizottságot, az oktatás legjobb szakembereiből. Az ő egyhangú
véleményük az, hogy teljesen értelmetlen, szakszerűtlen és káros a
természetismeret egyetlen természettudományi tárgyként való oktatása.
Felületessé tesz. Más országokban éppen most térnek vissza a tantárgyi
struktúrára, mert a „természettudományt” tanuló gyerekek nem tanulnak
meg logikusan gondolkodni, és vészesen csökken a tárgyi tudásuk.
A természet megismerésének van egy évezredek alatt
kialakult fogalomrendszere. Ez a fogalomrendszer nagyon következetes
gondolkodás révén alakult ki. Az egyes tantárgyak különböző
nézőpontból és fogalomrendszeren keresztül mutatják be a természetet.
De ahogyan nem lehet egyszerre vitorlázó repülővel repülni és
búvárkodni, ugyanúgy nem lehet a növények általános tulajdonságait és
az elektromosságtan törvényszerűségeit „egyszerre” tanulni. Ha pedig
ezeket külön-külön tanuljuk, máris a tantárgyaknál vagyunk. A
különböző tantárgyak különböző dolgokra tanítanak. A matematika a
pontos mennyiségi összefüggések megértésére, a fizika a
modellalkotásra, a lényeges és lényegtelen megkülönböztetésére és így
tovább. Ahogyan életünk során több embertől tanulunk, mert másfélék,
és másképpen adják át a tudást és a gondolkodás képességét, ugyanígy
van ez a tantárgyakkal is. A közoktatási bizottság álláspontja
egyértelmű, tanítsunk tantárgyi keretekben, ám a célunk ugyanaz
legyen: tanítsuk meg diákjainkat önállóan gondolkodni, és megérteni a
minket körülvevő világot.
Jelentős ingatlanai miatt egyesek időről időre gazdagnak minősítik az
Akadémiát, s felvetik az állami támogatás csökkentését. A mostani
szűkös időkben kell-e félni ettől?
Az Akadémia vagyona főként az intézmények épületállományában és
műszereiben van. Ez még nem teszi lehetővé a működést. A működtetés
tekintetében az állami költségvetésre vagyunk utalva. Sajnos működő
vagyona, befektetése nincs az Akadémiának. Lehetne ilyen is. Más
országokban működnek így intézmények, például a nagy amerikai
egyetemek. Az Akadémia vagyona elég a kutatóintézetek működéséhez, és
ha van passzív nem használt vagyon, akkor azt át fogjuk alakítani
aktív, hasznot hozó vagyonná, és a hozamot a magyar tudomány érdekében
fogjuk felhasználni. Ám ez az Akadémia teljes működését nem fogja
biztosítani, hacsak néhány milliárdos az Akadémiára nem hagyja a
vagyonát.
|
|