Tisztelt Akadémia!
A férfiú, akiről ma itt szólanom rendeltetett, nem volt tagja az
Akadémiának, illetőleg a gróf Széchenyi István felajánlásával 1825-ben
alapított, de tevékenységét csak 1830-ban megkezdett Magyar Tudós
Társaságnak. Az intézmény nevének ez a pontosítása azért is szükséges,
mivel a Bolyaiak írásban rögzített szóhasználatában az Akadémia mindig
a „bécsi császári-királyi ingenieur akadémiát” jelentette. A másikat,
az életüket a tudománynak szánt magyarok gyűldéjét ők Tudós
Társaságnak nevezték. A fiú még diák Bécsben, s Pesten még nincs
akadémia, amikor a marosvásárhelyi tanár apa gyermeke eljövendő
tudományos pályájáról így mereng egyik levelében: „Ki tudja, még ha a
tudós-társaság fel-áll s egy Mathematicus tag kell”, éppen a gyermeke
lesz a megválasztható. Amikor a fiú nagy műve, az Appendix igazi,
tartalmára rávilágító címe szerint: A tér abszolút igaz tudománya
rideg közönnyel fogadtatott, a fiú nekikeseredettségében haragos
buzgalommal hozzálát, hogy egyszer már bevált axiomatikus
gondolatépítkezésével egységes művet írjon az emberi tudás egészéről.
Az emberiséget boldogságra vezető enciklopédikus összefoglalásnak, a
negyvenes évektől kezdődően szinte élete végéig, ismételten
megtervezi, megrajzolja a címlapját; a cím váltakozóan hol Üdvtan, hol
csak egyszerűen Tan. Szándéka szerint munkáját elkészültével kiadásra
a Magyar Tudós Társaságnak küldi meg, és ünnepélyes hangvételű
ajánlást fogalmaz Teleki Józsefnek, az első akadémiai elnöknek.
Apát és fiút emlegetve, a családnevet többes
számban használom, – így: a Bolyaiak –, nyilvánvalóan azért, mert a
magyar tudománytörténeti közmegállapodáshoz csatlakozva magam is
ikercsillagként tisztelem a csodálatosan egybeforrott, de olykor
egymást kölcsönösen perzselő magyar halhatatlanokat.
A talentumos apa elsőszülött fiában hamar
felismerte a különleges adottságokat. A négyéves gyermekről a
marosvásárhelyi kollégiumi tanár így számol be egykori göttingai
diáktársának, Karol Friedrich Gaussnak: „…egészséges, nagyon szép
gyermek, vonásai finomak, haja és szemöldöke fekete, égő sötétkék
szeme olykor úgy sziporkázik, mint két drágakő; ennyiben anyjára
hasonlít, egyébként rám is sokban, és nagyon mozgékony természet.
Lelki képességei gyorsan kezdenek fejlődni, alig negyedéves s már érti
szívem tónusát (bár nagyobbára távol voltam), s ha szomorú dolgokról
pusztán meleg érzéssel beszélek sírásra, fennköltről (feltámadás
satöbbi) beszélve ámulatra, mulatságosokról szólván örömujjongásra,
madárcsicsergéshez hasonló csacsogásra késztetem; s minthogy e
hajlamát a gyors fejlődésre eleve ismerem, úgy akarom fékezni, úgy
vezetni, hogy az erők egyensúlyban maradjanak, testvériesen együtt
haladjanak, egyik se váljék zsarnokká a többiek felett.” Ezeket, a
magát az apát is jellemző rajongó sorokat a gyermek jövőjére kacsintó
mondattal toldja meg: „Fiamat még látni fogod tán, s ha Isten úgy
akarja, engem is.” A Fennvaló úgy tetszik nem akarta, mert sem az
egykor ott tanult apának, sem a matematikusi pályára szánt fiúnak nem
nyílik útja Göttinga felé. Ugyanis Gauss válaszolatlanul hagyta
marosvásárhelyi barátjának azt a levelét, melyben kéri, hogy fiát
otthonába fogadva vezesse be a matematikai tudományok birodalmába.
Írta ezt a levelet Bolyai Farkas abban a szilárd meggyőződésben, hogy
az akkori világ legmegszenteltebb tudósképző műhelye a göttingai
Georgia Augusta Tudományegyetem volt. Miután évek óta dédelgetett
terve az apának merő álomnak bizonyult, sorra számba veszi, és
hosszasan mérlegeli, hogy melyik lenne az a matematikai felkészítésre
alkalmas és elérhető intézmény, ahová fiát bízvást küldheti.
Választása a bécsi császári-királyi mérnökakadémiára esett. A döntést
hozó apa tisztában volt azzal, hogy fia amit matematikából a magyar
égbolt alatt megtanulhatott, azt tőle megtanulta; az egyetlen akkori
magyar egyetemet, a pestit döntésekor számításon kívülinek tekinti. A
bécsi hadmérnöki akadémia mellett határoz azért, mert szerinte
matematikát tanulni „sehol a Monarchiában, mint ott, nem lehet”. Ez
viszont nem jelentette azt, hogy fiából katonatisztet akart faragni.
Tudván azt, hogy tudományból, legyen az matematika vagy más szak, a
magyari világban megélni nem lehetett, röviddel azután, hogy a fiú
magára ölti a kadétegyenruhát, megkérdi tőle: gondol-e jövőjére, és
hajlandó lenne-e matematika tanári hivatást vállalva a vásárhelyi
kollégiumban örökébe lépni?
Úgy tűnik, hogy az akadémiai tanulmányok
befejeztével apa és fiú egyaránt megbékél a matematikai pályával.
A szakmabeli, vagyis a matematikai felkészítés
elfogadhatónak bizonyult. A Bolyai-kutatás hosszú időn keresztül
morfondírozott afölött, hogy a katonai mérnökképző intézet tudományos
tekintetben egyoldalúvá tette a vásárhelyi kollégiumból odakerült
tisztjelölt diákot. Ne feledjük: a fiú jól sikerült felvételi
megmérettetésének bizonysága szerint apja révén már Vásárhelyen rangos
szinten vette birtokába a matematikai alapismereteket, s ezzel egy
időben a kor legjelesebb magyar filozófusának, az őt tanító Köteles
Sámuelnek köszönhetően fiatalon otthonosan kezdett boldogulni az
absztrakciók világában is. Megtanult filozofálni, sajátja lett a
legjobb értelemben vett spekuláció, vagyis a tudományos töprengés
hozzászegődött nemcsak mindennapjaihoz, hanem a nappalokat megtoldó
éjszakai óráihoz is. Annyira, hogy magát az ambiciózus apát ejti
kétségbe annak híre, hogy fiát olyan feladvány foglalkoztatja, ami
felett maga is sokat töprengett, de a sikertelenség megkeserítette
egész életét. Sokat idézett óvó szavak buggyannak ki a levélíró apa
tollából 1820 tavaszán: „A paralellákat azon az úton ne próbáld: tudom
én azt az utat is mindvégig – megmértem azt a feneketlen éjszakát én,
és az életemnek minden világossága, minden öröme kialudt benne – az
Istenért kérlek! Hagyj békét a paralelláknak – úgy irtózz tőle, mint
akármicsoda feslett társalkodástól, éppen úgy megfoszthat minden
idődtől, egészségedtől, csendességedtől s egész életed boldogságától.
Az a feneketlen sötétség talán ezer newtoni óriási tornyokat elnyel –
sohasem világosodik meg a földön, s sohase lesz a szegény emberi
nemnek semmije tökéletes tiszta, a Geometria se; nagy s örökös seb ez
az én lelkembe; az Isten őrizzen meg téged, hogy ez valaha olyan
mélyen béegye magát – ez a Geometriához, a földhöz elveszi az ember
kedvét: én feltettem volt magamba, hogy feláldozzam magamat az
igazságért, s kész lettem volna martyr lenni, csak hogy a Geometriát
megtisztítva ezen mocsoktól adhassam az emberi nemnek: irtóztató
óriási munkákat tettem: sokkal jobbakat csináltam, mint addig, de
tökéletes megelégedést nem találtam… Tanulj te az én példámon; én a
paralellákat akarva megtudni, tudatlan maradtam, életem s időm
virágját, mind az vette el – sőt minden azutáni hibámnak töve mind ott
volt s a házi fellegzésekből esett reá. – Ha a paralellákat
feltaláltam volna, ha senki se tudta volna is meg, hogy én találtam,
angyal lettem volna… Higgy nekem! S tanulj most, haladj, jegyezd fel,
mit nem értesz, hol találsz hiányosságot, s menj tovább…”
Tudjuk, hogy Bolyai Farkas drámát is írt, mégpedig
öt szomorújátékot. De ilyen Shakespeare-i dikciót egyikben sem
találunk; nem, mert nem ilyen mélyről fakadó élmény görgette a drámai
szövegeit. Itt a mondatokat az apa óvó-féltő szeretete uralja.
Az életrajz időrendi táblázata szerint Bolyai János
ekkor diákként bécsi barátjával, az erdélyi Szász Károllyal kimenő
óráiban még a XI. euklideszi axióma bizonyíthatóságán töpreng, de az
akadémiai környezet láthatóan olyan problémafelvető szellemiséget
sugallt, hogy a diák a következő tanévben egyik, mechanikai
tanulmányait jegyzetelő füzete két lapján „A Parallelarum Theoriare”
felirattal papírra veti azokat a köröket és háromszögeket, amelyek a
maga alkotta új tértudománynak lesznek első rajzos bizonyítékai. A
legújabb kutatások, így Ács Tibor mélyre ásó forráselemzései
egyértelműen bebizonyították, hogy a bécsi katonai akadémia igenis fel
tudta készíteni merészen gondolkodó növendékét, hogy tanulmányai
befejezése után, a temesvári erőd alhadnagyaként bejelenthesse
özvegységében elmagányosodott apjának, hogy új világot teremtett.
A paralellákat tilalmazó drámai hangú apai dikcióra
ez az ugyancsak shakespeare-i vétetésű levélszöveg lesz az igazi
válasz. Íme az 1823. november 3-án kelt levél befejező része: „A
feltételem már áll, hogy mihelyt rendbe szedem, elkészítem, s mód
lesz, a paralellákról egy munkát adok ki… most többet nem szólhatok,
csak annyit: hogy semmiből egy új más világot teremtettem; mindaz
valamit eddig küldöttem, csak kártyaház a toronyhoz képest. Meg vagyok
győződve, hogy nem sokkal fog kevesebb becsületemre szolgálni, mintha
feltaláltam volna. Válaszát várva vagyok örökös háládatossággal
tisztelő fia Bolyai”.
A mű megjelenéséig még jó darab időnek kell
eltelnie, ugyanis csak apja Tentamen című nagy összefoglaló munkája I.
kötete mellékleteként (vagyis latinul appendixként) került
nyilvánosságra. Az apa húsz esztendőn keresztül készült művének I.
kötete 1832-ben jelent meg. Az Appendix különnyomatban azonban már
1831. június havában elkészült.
Maga az Appendix nem csupán geometriai
teljesítmény, hanem gondolattörténeti jelzőtorony, tudálékosan szólva
paradigmaváltási pont. Megváltozott ugyanis a kérdésfelvetés tenorja,
amely úgy szólt, hogy létezhet-e olyan világ, ahol a szentségként
tisztelt síkidomnak, a háromszögnek a szögei nem 180 fokot tesznek ki.
Meg lehet tehát kérdezni, hogy az Eukleidészén kívül van-e más
geometria is. Igen, válaszolja Bolyai János, csakhogy a válasz magában
foglalja Kantnak, a „szépelméjűnek”– Bolyai illeti ezzel a jelzővel a
königsbergi filozófust – a cáfolatát, azt, hogy a tér csak formája a
mi szemléletünknek. Bolyai János megtanulta tanárától, Köteles
Sámueltől Kant gondolatvilágának egész mivoltát, tehát ismervén mert
szembehelyezkedni vele. Ez az, amire Gauss nem vállalkozott, mert
irtózott a vadszamarak ordítozásától. A bécsi katonai akadémia Bolyai
Jánosra gyakorolt hatásának láthatóan bőven volt
matematikatörténetileg méltányolható hozadéka. Nem volt igazuk azoknak
a Bolyai-kutatóknak, akik úgy vélték, hogy a növendékek a bécsi
intézetben, matematikai tekintetben, másodrendű képzésben részesültek.
Ha így lett volna, a fiatal geométer nem alkotja meg abszolút
geometriáját, és kiváltképpen nem hagyományozza kézirataiban az
utókorra azokat az algebrai, számelméleti elmélkedéseket, amelyeket
nem is oly régen meghalt kedves barátunk, Kiss Elemér tett közismertté
Matematikai kincsek Bolyai János kéziratos hagyatékából című,
Budapesten 1999-ben megjelent könyvében. Jegyezzük fel ezzel
összefüggésben azt is, hogy éppen a Bolyai-hagyaték feltárásával elérd
eredményei láttán választotta Kiss Elemért külső tagjává a Magyar
Tudományos Akadémia. Vigasztalódjunk tehát azzal, hogy amit a Tudós
Társaságtól nem kapott meg Bolyai János, azt megkapták a kéziratokban
szunnyadó gondolatait feltáró és közzétevő kutatók. Az igazi jóvátétel
– egyébként külföldi kezdeményezésre – Eötvös Józsefnek fiához, Eötvös
Lorándhoz intézett 1869. július 9-én kelt levelével vette kezdetét.
Az 1855-ben akadémiai elnökké választott tudósnak
és szépírónak egyaránt kiváló apa ezeket írja Königsbergben fizikát
tanuló fiának (lám itt is apa–fiú ikercsillaggal találkozunk): „A
napokban levelet kaptam a római akadémia matematikus osztálya
elnökétől, melynek örültem és elszomorodtam egyszerre, s melynek
tartalmáról most sem tudom, büszkék legyünk-e reá vagy piruljunk.
Az elnök tudósít, hogy ugyanezen postával Bolyai
Jánosnak és Farkasnak Rómában kijött olasz biográfiáját küldi, hozzá
egy Párizsban s egy Bordeaux-ban kijött biográfikus ismertetést,
melyhez Bolyai Jánosnak a paralellák teóriájáról írt kisebb munkája
szintén fordításban csatoltatott.
Ezen munka 1834-ben jött ki, s állítólag, a római
tudósnak nézete szerint a legnagyobb, mi a matematika körében e század
alatt történt. Bolyai munkáját csak Gauss ismerte.”
Az Eötvös-levél további soraiban szelíd szóval
megkapja a magáét még Gauss is, hogy nem állt ki nyíltan Bolyai János
tudományos igaza mellett, megkapja a marosvásárhelyi Református
Kollégium is, mivel vezetői nem válaszoltak a bordeaux-i és a párizsi
akadémia több mint tíz levelére, amelyekben felvilágosítást kértek az
egykori tanítvány, „a lángész irományairól”. E levél utolsó soraiban
megkapja a magáét az Akadémia, sőt Erdély is, no meg az egész akkori
magyar szellemi élet lápvilága. „Azért fordultak hozzám – folytatódik
a levél –, hogy az irományokra kezemet tegyem, s érdemes részét vagy
az akadémiánál adjam ki, vagy nekik engedjem át kiadás végett. És azon
ember soha nem volt akadémikus, Erdélyben félbolondnak tartatott, s
míg Gauss vele éveken át levelezett, Ausztriában mint genie-hadnagy
penzionáltatott; s ha örülünk, hogy nagy matematikust adtunk a
világnak: lehet-e nagyobb bizonysága barbarizmusunknak?”
A levél idézett soraiban van egy tévedés, amelyet
feltétlenül ki kell igazítanunk: Gauss nem levelezett Bolyai Jánossal,
csak az apához intézett levélben üzent neki; mégpedig imigyen: az
Appendix különnyomatának kézhez vétele meglepte, de nem szabad
dicsérnie, mert magát dicsérné, mivelhogy Bolyai János tudományos
eredménye majdnem végig megegyezik az ő harminc-harmincöt év óta
folytatott elmélkedéseivel. – A nagy tudós elmélkedett ugyan, de
évtizedeken keresztül hallgatott róla, s nyilvánosan csak akkor mert a
felfedezett igazság mellett kiállni, amikor egy orosz tudós, Nyikolaj
Ivanovics Lobacsevszkij is nyilvánosságra lépett a nemeuklideszi
geometria kidolgozásával.
Az Eötvös-levél három kitételénél szeretnék –
türelmüket kérve – kissé elidőzni: 1. az Akadémia, 2. a félbolondság
és 3. a barbarizmusunk említéséről van szó.
„Nem volt akadémikus” – ezzel az Eötvös-levélben
előforduló megállapítással kezdtem magam is mai mondandómat. Ennek két
oka is volt: Bolyai Jánosnak nem voltak olvasói. Csakhogy ez nem volt
egyedi eset. Éppen maga Bolyai írja a vele méltánytalanul elbánt, de
azért bálványozásig tisztelt és magasztalt Gaussáról, hogy az ő híres
munkáját, a Disquisitiones aritmeticae-t „egész Európában akkor
csak hat matematikus értette”. Hasonló a helyzet Bolyai János esetében
is. Négy olvasóját
|
|
tudjuk megnevezni: apját, Gausst, barátját, Szász
Károlyt és Brassai Sámuelt, a majdani kolozsvári tudományegyetem első
matematikaprofesszorát. Az Appendix olvasói mind a négyen tagjai
voltak a Magyar Tudományos Akadémiának. (Akkoriban az akadémikusok
magasra tekintettek, és rendszerint a náluk kiválóbbat jelölték
tagságra.) Gausst 1847-ben választották tiszteleti taggá, elsősorban
csillagászati érdemeire való hivatkozással. Bolyai Farkast már
Döbrentei Gábor ajánlása folytán 1832-ben választották levelező
tagnak, de nem a matematikai osztályba, noha 1830-ban már kiadta Az
arithmetica eleje című munkáját. Döbrentei amikor közvetítőként beadja
a Tentamen I. kötetének dedikált tiszteletpéldányát a Tudós
Társaságnak, levélben rosszalja, hogy erdélyi barátja miért írta
latinul művét: „kívántam – korholja régóta ismert barátját –, hogy
mathesisi munkádat magyarul írd, mivel vidéki tagnak óhajtottalak majd
300 pengő forinttal, ami mellett már ezután deák munkád miatt nem
szólhatok; fiadra, a Kapitányra nézve is az a barátságos észrevételem
van, hogy ha magyarul adja ki munkáját, lehet még helybelileg itt 500
pengő forinttal, mely summa penziójához egykor jól járulna; lehet
vidéki rendes tag 300 pengő forinttal.”
Döbrentei láthatóan az akadémikusság
alapszabálybeli feltételeiről tájékoztatta régi barátját. A rendes
tagsághoz Pest-Budán kellett volna lakni (az üléseken való rendszeres
megjelenés érdekében), de a vidéki tagsághoz is elengedhetetlen
feltétel a magyar nyelven közzétett mű. Bolyai Jánost természetesen
nem foglalkoztatta olyan gondolat, hogy az eljövendő magyar főváros
lakosa legyen, nyomtatásban pedig az Appendix-et követően
egyetlen írása nem jelent meg, sem latinul, sem magyarul.
Az Akadémia történetét tükröző irományokban az
idézett Eötvös-levélig Bolyai János neve nem fordul elő. Ő, aki
kézirataiban elég gyakran szóvá tette élete sérelmeit, az Akadémiával
kapcsolatban egyetlen panaszos szót nem ejtett, de talán Döbrentei
levele is sarkallta ama elhatározásában, hogy készülő nagy művét, az
Üdvtant magyarul írja. Egyetért ugyanis az általa nagyra
becsült Széchenyi Istvánnal: „nemcsak látszólag, de valósággal sem
lehet nemzetnek sürgetőbb és komolyabb tennivalója, mint nyelvét
lehetőleg közel vinni a szoros tudományok szabatosságához”.
Nem a Magyar Tudományos Akadémiával szemben, hanem
a tudomány egyetemességének vállalásával veti papírra az Üdvtan-ba
alfejezetként beillesztendő töprengéseit a világakadémiáról. A
világakadémia terve Bolyai János utópikus eszmerendszerében úgy merül
fel, mint az Üdvtan-ban felvázolt, „az elveszettnél szebb földi
paradicsom” legkézenfekvőbb vezető testülete. Az elképzelt új
intézmény székhelyéül Londont szemeli ki azzal a megjegyzéssel, hogy
az ottani „egyik universitas képezheti az egész általános tudós
társulat középpontját”. Szigorúan betartandó utasításként szögezi le,
hogy az egész világra kiterjedő új művelődési hálózatot a régiek
tapintatos kezelésével kell létrehozni. A tudomány és az oktatás
valamennyi hasznosnak bizonyult intézményét meg kell őrizni. Úgy véli:
terve csak „a már fönnálló tudós társulatok vagy bármi névvel nevezett
tudományos helyek, egyetemek, akadémiák, fő- s kisebb tanodáknak, le a
falusi papságok- s tanodák- vagy iskolákig” fenntartásával és
folyamatos továbbfejlesztésével valósítható meg. Így aztán,
elképzelése szerint, a világakadémiának minden helységben –
nagyobbakban és apróbbakban – meglesz a maga fiókintézménye.
A világ legjobb elméit tömörítő testület
rendszeresen tájékoztatná tagjait a Földön bárhol felbukkanó új
tudományos eredményekről, igen-igen vigyázva arra, hogy az egyszer már
feltárt Igazságból semmi veszendőbe ne menjen. És legfőbb feladatként
a világakadémia megismertetné az emberiséggel az Üdvtan-ban kifejtett
tökéletes tudományt, mégpedig tökéletesen megkonstruált nyelven. Mint
ismeretes, ennek a tökéletes nyelvnek a kidolgozására töméntelen
mennyiségű időt, papírt és tintát pazarolt Bolyai, miközben váltig
hangoztatta, hogy munkája sikeres befejezésével nem akarja kiszorítani
egyik nemzeti nyelvet sem a tudományos munkálkodás mezejéről, csupán
az egyetemes érintkezés jelrendszerét kívánja az emberiség kezébe
adni. Ismételten hangsúlyozza azt is, hogy létesítendő
világakadémiájában a nemzeti kizárólagosság semmilyen fajtájának nem
lesz helye: „általjában az eljárásban, mint leg-szentebben, minden
nemzeti, vallási vagy egyéb felekezeti különbség s tekintet vagy
ez-előtti szenvedély […] félre-teendő”.
Ezeknek a tudományszervezési elképzeléseknek
időrendi összefüggéseit vizsgálva azt találjuk, hogy Bolyai
idevonatkozó jegyzeteinek tetemes része az 1848–49-es forradalom és
szabadságharc leverését követő időkből való. Ez kapcsolódik ahhoz az
ismert tényhez, hogy e nehéz években a magyarság nyelvébe és
művelődésébe vonult vissza. Úgy, ahogy kemény téli időben a növény is
teszi a dolgát: magvába menekül.
Az itt leírt utópista tervezgetésekkel egy időben
keresik Erdélyszerte egymás kezét azok a szellemi emberek, akik a
világosi katasztrófa után egy évtizeddel létrehozzák az itteni
magyarság legjelentősebb művelődési intézményét, az Erdélyi
Múzeum-Egyesületet.
A második Eötvösnél használt kitétel: a
félbolondság.
Amikor a 150. évforduló alkalmával 1952-ben a
Bolyai János élete és műve című kolozsvári emlékkönyv szerkesztése
körül munkanélküliként bóklászni kezdtem, az Eötvös-levél olvasásával
egyidejűleg került kezembe Széchenyi Istvánnak Metternich
államkancellárhoz benyújtott, 1825. november 18-án Pozsonyban
keltezett emlékirata. Ehhez az íráshoz Metternich megjegyzést fűzött,
s ebben azt állítja, hogy a memorandum szerzője olyan emberek közé
tartozik, akik „merő fantasztáknak, nem pedig igazi, de jó szándékú
bolondoknak mutatkoznak”.
Szeget ütött a fejembe a kortársi vélekedés: hogy
Bolyai félbolond, Széchenyi pedig jó szándékú bolond. Közben telt az
idő, és a 19. század magyar művelődését vizsgálva a magam számára egy
olyan háromszöget szerkesztettem, melynek a szögeit nem a szokásos
görög betűkkel (alfával, bétával, gammával), hanem két személy és egy
intézmény nevével: Széchenyiével, Bolyaiéval és az Akadémiáéval
jelöltem. Ilyen előzmények után léptem be életemben először, 1970-ben
ebbe a tekintélyes palotába, s ennek ama szobáiba, ahol hajdan a
főtitkár Arany János lakott, majd pedig a könyvtár kézirattára lelt
bennük otthonra. Kolozsvárról érkezve vendéglátóim azért hoztak a
pályaudvarról egyenesen ide, mert a Magyar Televízió éppen itt
forgatta a Bolyai Jánosról készülő filmet. A készülő film felkért
tanácsadójaként megilletődéssel találkoztam nemcsak a
jupiterlámpákkal, hanem az itt őrzött Bolyai-kéziratokkal és a
Bolyai-kutatás olyan kiváló megszállottjaival, mint az azóta
megboldogult Sarlóska Ernő, Fráter Jánosné és Vekerdi László. A velük
való találkozás a későbbiekben szoros együttműködéssé terebélyesedett,
sokat tanultam tőlük, és nagyon közel férkőzött hozzám az a
lélekmelegítő együttérzés, amellyel mindhárman nemcsak ápolták, hanem
szívükbe zárták az élettől el nem kényeztetett erdélyi magyar tudós
emlékét.
A filmfelvételt követő napon még mélyebbre ható
élményben lett részem. Az élményt egy levélfogalmazvány látványa
szolgáltatta; de az érdekes módon nem a Bolyai Jánosé, hanem a
Széchenyi Istváné volt.
Ahogy a kutatóteremben tettem-vettem Széchenyi
1848-as levélfogalmazványait, egyszer csak elcsodálkoztam: hogyan
kerülhetett közéjük egy Bolyai-levél. Ámultam a talány láttán, amely
azonban csak egy pillanatig tartott, pontosan addig, amíg a
fogalmazvány alatt meg nem pillantottam Széchenyi aláírását: ez egyből
tisztázott mindent. Nem Bolyai-levél keveredett a Széchenyi-irományok
közé, hanem egy Széchenyi-fogalmazvány viselte magán a zaklatottság
évadján fogalmazott Bolyai-iratok jellegzetességeit. A képviselőház
elnökéhez, Pázmándy Déneshez címzett, keltezetlen levélfogalmazványban
Széchenyi „távozhatási engedelmet” kér röviddel azelőtt, hogy orvosa a
döblingi elmegyógyintézetbe kísérné. Az idegösszeroppanás olyan tartós
korszaka áll be ekkor életében, hogy négy esztendeig még felesége
látogatását sem fogadja. Feltehetően ugyanaz a mániás-depressziós
elmezavar tört rá a legsúlyosabb formában, mint amilyent Bolyai János
esetében is gyanít az orvostudomány. A pesti levélfogalmazvány ezért
emlékeztetett engem a vásárhelyi kéziratokra, s így aztán mi sem
természetesebb, mint az, hogy a képzettársítások hosszú sora kezdett
cikázni bennem. Mert nemcsak a hasonló betegségre valló íráskép
rokonítja kettőjüket. Egyazon korszak gyermekei voltak. Az 1791-ben
született Széchenyi István csak tizenegy évvel volt idősebb Bolyai
Jánosnál, s haláluk időpontját mindössze negyven nap választja el
egymástól. Mindketten a Habsburg császár hadseregében szolgáltak:
fiatalon lettek kapitányok, de egyikük sem érte meg, hogy mentéjére
varrhassa az őrnagyi rangjelzést. A nők különös helyet foglalnak el a
két fiatal férfi életében, és az apai szem ezt mindkettőjüknél
észrevette: ha Széchenyi Ferenc arra inti fiát, hogy „fiam, óvakodj
mindentől, de legkivált a játéktól és a táncosnőktől”, akkor Bolyai
Farkas azt írja az övének: „én téged a duellumtől féltelek leginkább s
a fejérnépektől”. Szenvedélyeik féken tartására mindketten személyükre
szabott magatartásfilozófiát dolgoztak ki. Az önelemzés önfenntartó
elemmé válik mindkettőjüknél. Igyekeztek papírra vetni lelkük minden
rezdülését: a naplóíró Széchenyi és az Üdvtan utópiáját
számtalan önéletrajzi feljegyzéssel színesítő Bolyai ugyanis mindig
papír fölé hajolva, kezében tintába mártott tollal (némelyek szerint
grafomániás buzgalommal) teremtett rendet, s keresett megnyugvást
szenvedélyektől zaklatott lelkivilágában. Feljegyzéseikből tudjuk,
hogy milyen keserves megpróbáltatásoknak tette ki mindkettőjüket Bécs,
mikor fülbemászó szavakkal, durva kihívással a maga szekerébe akarta
fogni őket. Egy Metternich, egy Erdélybe küldött generális agyalta ki
számukra az árulás kelepcéjét, s közben titkos ügynökök szimatolták
lépteiket. A kéziratok mai olvasóját is megdöbbentheti, hogy az
ingénieur akadémiát végzett Ludwig Wohlgemuth erdélyi főkormányzó
tábornagy arra is céloz a Vásárhelyen nála tisztelgő nyugalmazott
kapitánynak, hogy vállaljon titkos informátori szerepet.
Egymásra üt Széchenyi és Bolyai abban is, ahogy
életük legnagyobb, világtörténelmi jelentőségű eseményére, az
1848–49-es forradalomra reagálnak, mert keveredjenek akárhányszor
önellentmondásba, róják papírra a szép és rút jelzők garmadáját, a
forradalom jelentősége egyre határozottabban bontakozik ki előttük, s
főleg az elbukás (s mindaz, ami utána következik) váltja ki belőlük az
együttérzés pátoszát. Egyikük sem akarta a forradalmat, de egyformán
felismerték a társadalom belső szerkezete megreformálásának
időszerűségét és elkerülhetetlenségét. Életük igazi értelmét éppen
abban a közszolgálatban fedezték fel, melynek célja korszerű
reformtervek kidolgozása és megvalósítása, a társadalmi megújhodást és
a felemelkedést szolgáló intézmények létrehozása, illetőleg a kiművelt
emberfők sokaságára támaszkodó tudomány előbbre vitele. Bizakodva
tekintettek a jövőbe: szunnyadó erőket láttak népükben, és nemzetük
felemelkedését az egyetemes emberi haladás szerves részeként
értelmezték. A föltartóztathatatlan erejű nemzeti mozgalmak idején
megriadtak a türelmetlenség szirénhangjaitól, a nemzetiségi (s
természetesen a vallási) kérdésben toleranciát hirdettek, és különös
hangsúllyal figyelmeztették a magyarokat azokra a közös érdekekre,
melyek a kelet-európai térség nemzeteihez kötik őket. Saját
nemzetükkel szemben nem takarékoskodtak a bíráló kemény szavakkal,
mert az önnön hibák tudatosítását és legyőzését a történelmi haladás
archimédeszi pontjának tekintették.
Így jutottunk el az Eötvös-levél harmadik kiemelt
kifejezéséhez: barbarizmusunkhoz.
Múltunk egyik legmegbecsülendőbb hozadékának
tartom, hogy nagyjainknak volt merszük a legkeményebb szavakkal
illetni gyarlóságainkat. Bethlen Gábor egy spanyol táncmester által
rendezett balettmű láttán a jelen lévő főrangú uraknak ezt mondta:
„Valljuk be: barbárok vagyunk”. Apáczai Csere János latinul elmondott
kolozsvári beköszöntő beszédének címe magyarul így hangzik: „Az
iskolák fölöttébb szükséges voltáról és a magyaroknál való barbár
állapotuk okairól”. Széchenyi úgy vélekedett, hogy „a feudális
szisztémából, vagyis a barbarizmusból” csak „tiszta fogalmakba”
öltöztetett önismerettel lehet kikecmeregni.
Eötvös József akadémiai elnökként a barbarizmusból
való kivergődés sürgősségének azzal adott nyomatékot, hogy több más
tudományos cél kijelölése mellett elindította a Bolyai-kutatást.
Hosszú lenne felsorolni, hogy Budapesten, Szegeden, Debrecenben,
Marosvásárhelyen, Kolozsváron, Temesváron az eltelt másfél száz évben
milyen sokan, milyen nagy értékű feltáró, értelmező kutatási
eredményeket értek el.
A munkának azonban még nincs vége. Még bőven van
feladat!
Tisztelettel kérem ezen a Bolyai János halála
százötvenedik évfordulóját idéző megemlékezésen Akadémiánk választott
vezetőit, hogy támogassák az Erdélyi Múzeum-Egyesület matematika
szakosztálya mellé sereglett kutatókat, akik maguk mellé híva a
Szegedi Tudományegyetem fiatal matematikatörténész adjunktusát, Szabó
Péter Gábort, vállalják azt, hogy folytatják a Kiss Elemér halálával
félbemaradt munkát. Befejezik és hamarosan megjelentetik a Bolyai
János marosvásárhelyi kéziratai című könyvsorozat II. kötetét. A
2003-ban Kolozsvárt megjelent I. kötetben publikált üdvtani szövegek
után ez a Kiss Elemérrel tervezett II. kötet a kéziratokban rejtőzködő
matematikumokat van hivatva közkinccsé tenni.
Tisztelt Akadémia!
Bolyai János az emberi elme előtt álló végtelen lehetőséget igyekezett
kortársainak és maradékainak a lelkére kötni. Egy nota bené-ben
ezt jegyezte fel: „Mi is mindentudók leszünk, amennyiben minden véges
tant megtudunk valamikor; de mindent sohasem… vágyom tudni – gyönyörű
(nekem) a tudás.”
Legyen számunkra is gyönyörű, párosulva Bolyai
tudása és emelkedettsége egészének birtokba vételével.
|
|