Tomka Béla: Kéznyújtásnyira
Hatan-heten ültük körbe az asztalt a neves berlini egyetem szintén
nemzetközi hírű intézetének igazgatói szobájában – volt közöttünk nő
és férfi, fiatalabb és idősebb, a pályán már előrehaladt kolléga és
szárnyait még csak bontogató fiatal kutató. A szobába belépő német
professzor kézfogással üdvözölt bennünket. Ez a semmiképpen sem
rendkívüli aktus azonban sajátos koreográfia szerint zajlott. Az
újonnan érkezett nem az asztalnál körben haladva, sorban rázott kezet
a jelenlévőkkel. Ehelyett a professzor egy szempillantás alatt
áttekintette a hierarchiaviszonyokat és az udvariassági szabályokat, s
az így kapott szintetizált rangsornak megfelelően, mintegy lóugrásban
haladva üdvözölte az asztalnál ülőket: a magasabb pozícióban lévővel
és a hölggyel előbb, mint a pályakezdővel és férfival, de az idősebb
és magasabb pozícióban lévő férfival előbb, mint a fiatalabb nővel.
Ezt a megoldást jó néhányan bizonyára a kifinomultság és illemtudás
eredményének tekintik, de számomra mégis komikusnak tűnt, s nem csak
azért, mert a jelenlévők elhelyezkedése igencsak körülményessé tette a
kézfogásban éppen sorra kerülő személy megközelítését. Ilyen és ehhez
hasonló hétköznapi tapasztalatok ébresztettek rá arra, hogy a
magyarországi akadémiai vagy tudományos kultúra még az általában
példának tekintett rendszerekkel szemben is hordoz előnyös vonásokat.
Idővel megtanultam becsülni ezeket a jellemzőket,
melyek általában nem kapnak figyelmet. Hiszen ki ne ismerné a
tudományos kutatás kiváló németországi, vagy Egyesült Államok-beli
feltételeit? Magam is jónéhányszor megtapasztaltam, milyen
munkafeltételeket nyújtanak a példás szervezettségű német levéltárak,
ahol – sok hazai társukkal ellentétben -- az anyagok rendszerezve és
feldolgozva sorakoznak, s például mutatókönyvek és más segédletek
egész garmadája segíti a gyors eligazodásban a történészt. Ugyanez
érvényes a kiváló amerikai egyetemi könyvtárakra, ahol a hagyományos
papíralapú könyv- és folyóirat-állomány mellett az elektronikus
adatbázisokon keresztül magától értetődően elérhető gyakorlatilag a
nyugati világ minden folyóirata, s ha valami mégsem, huszonnégy órán
belül másolatban és ingyenesen beszerzi a könyvtár az igényelt
tanulmányt. Maradva a német példánál, töltöttem már hosszabb időt
olyan német egyetemi intézetben, ahol a hetente megrendezett
szemináriumokon egymásnak adták a kilincset a konzultációs és
kapcsolatfelvételi lehetőségeket |
|
biztosított a helyi kollégáknak. Még sokáig lehetne
sorolni az ilyen tapasztalatokat, amelyekből nyilvánvalóan tanul a
külföldre látogató hazánkfia vagy -leánya, de szokásos reakció – saját
magamat is beleértve – emellett a frusztráció, esetleg a lemondó
legyintés, hogy ilyennel mi magyarok soha nem rendelkezünk majd.
Legrosszabb esetben pedig azt a következtetést vonjuk le, hogy ezekhez
hasonló kutatási feltételek híján nem is lehetséges nemzetközileg
magasan elismert kutatások folytatása Magyarországon, legalábbis a
társadalom- és humán tudományokban nem.
Nem teljesen alaptalanok az ilyen vélemények, és
semmiképpen sem szeretném mentegetni a hazai tudományszervezés és
-támogatás számos negatív vonását. Mindig is nagy élvezettel tettem
külföldi szakmai utakat, tanítottam vagy kutattam idegen egyetemeken,
mégis az elmúlt két évtizedben szerzett számos külföldi tapasztalatom
megtanított becsülni a hazai tudományos élet és egyetemi szféra jó
néhány előnyös oldalát is. A hiányok mellett gyakran éreztem azt is,
hogy a hazai adottságok előnyöket is kínáltak számomra külföldi
kollégáimmal összevetve. Nem állítom, hogy szakmai életutam
általánosan jellemző, de az elmúlt két évtizedben éppúgy élvezhettem
Magyarországon a tanítás szabadságát s a kutatás és a tanítás
egységét, mint az azonos generációhoz tartozó német kollégáim, velük
ellentétben azonban már pályám korai szakaszában is biztos állással
rendelkeztem, ami lehetővé tette, hogy hosszú távra tervezzek, s
minden energiámat – a család mellett – a kutatásnak szenteljem. Német
pályatársaimtól eltérően, s azonos korú amerikai kollégáimhoz
hasonlóan nem akadályozta munkámat a merev egyetemi hierarchia –
utalok a bevezetőben említett példára, s annak itt hely hiányában nem
részletezhető konzekvenciáira. Ugyanakkor sok amerikai kollégától
eltérően – akik közül jó néhányan nyáron még fizetést sem kapnak – a
munkavállalói jogok viszonylag magas fokával rendelkeztem, ami szintén
növelte számomra a pálya vonzerejét.
A kérdés mindazonáltal aktuális: lehetséges-e úgy
felszámolni a hazai egyetemi és kutatási szféra hiányosságait, a
gyakori bezárkózást és slamposságot, hogy megőrizzük ezeket az
értékeinket, melyek maguk is egyértelműen a hazai kutatás
versenyképességét segítik?
Kulcsszavak: szakmai pályafutás, szubjektív jegyzetek
|
|