rétegek, például érintőképernyők új generációja. A
jövőben szeretnék olyan alapkutatási eredményeket elérni, amelyek
hasonló alkalmazásokkal járulnak hozzá a technológia fejlődéséhez.
2. Azt várom, hogy továbbra is kíváncsi maradjak,
lelkesedni tudjak az új és ismeretlen dolgok iránt, és a tanulni
vágyás mellé kapcsolódjon a kellő tanulni tudás és szorgalom is ahhoz,
hogy a kíváncsiság eredménnyel is járjon. Hozzá szeretnék tenni a
világról alkotott képünkhöz, hogy évek múltán többet tudjunk róla,
mint most. Ezt valószínűleg az anyagtudomány területén és valamilyen
spektroszkópiai módszert alkalmazva tudom elérni, de ha arra most
válaszolni tudnék, hogy az pontosan micsoda, akkor az már nem a jövő
lenne, hanem a múlt. A hazai tudományos és a tudományt befolyásoló
külső körülmények közti életben maradáshoz pedig határtalan
optimizmust és humorérzéket kívánok magamnak.
Ennél is fontosabbnak érzem, hogy az így
összegyűjtött tapasztalatot, hozzáállást tovább tudjam adni fiatal
kollégáimnak: legyenek elegen, és én tudjak nekik követhető mintát
adni és lelkesíteni őket, hogy hosszú távon a tudományos kutatást
válasszák életpályának, de úgy, hogy közben teljes életet tudjanak
élni. Jelenleg két tanítványom van távol, egyikük sikeres kutatómunkát
folytat külföldön, másikuk két kisfiú édesanyja, aki mostanában készül
visszatérni a kutatásba, és én mindkettőjükre egyformán büszke vagyok.
3. Marie Curiet, pontosítok: azt a Marie Curiet, akit Ève Curie
könyvéből megismertem. E könyvnek nagy szerepe volt abban, hogy kutató
lettem, és hogy nem vettem különösebben komolyan a sötét jóslatokat,
hogy ez vagy úgyse fog nekem menni, vagy ha igen, sose lesz normális
családom. Még egy lényeges tanulsága van az ő pályájának: ha mint
tervezte, hazamegy Lengyelországba a Sorbonne-beli tanulmányai után,
és középiskolai tanár lesz, akkor valóban eggyel több jól képzett
tanár lett volna Lengyelországban, de soha nem neveztek volna el
kémiai elemet az országról. Úgy gondolom, fontos, hogy azokat a
kivételes tudósainkat, akik az egyetemes tudományt máshol tudják
szolgálni, jó szívvel engedjük el és legyünk büszkék rájuk.
A másik példakép Alexander Fleming, aki
ragaszkodott ahhoz, hogy a penicillint a háborús sebesültek azonnali
kezelésére alkalmazzák, és nem spin-off céget alapított.
Nem lenne teljes a kép, ha nem említeném meg
édesanyámat, Dr. Osztovics Magdolnát, aki a magyar klinikai
humángenetika egyik megalapítója volt. Ő az igen jelentős
kutatómunkája mellett mindig gyógyító orvosnak tartotta magát, és
engem mindig csodálattal (és kicsit irigységgel) töltött el, hogy
milyen közvetlenül tud embereken segíteni. Rengeteget tanultam tőle,
főleg tudományos etikában, és nagyon sajnálom, hogy nem érhette meg
akadémikussá választásomat.
4. Nem akarok abba a hibába esni, amibe egyes tudománypolitikáért
felelős döntéshozók: nem hiszem, hogy eredményeket meg lehet rendelni.
Érdekes új anyagokat, az anyagi építőkövekbe való minél részletesebb
belátást (mikroszkópiás módszerek), és minél több használható tudást a
betegségek gyógyításához. Hogy ezt ki és hogy éri el, azt szigorúan a
szaktudományok művelőire hagynám. Annyit talán hozzátennék, hogy
alaposabb, intenzívebb párbeszédet szeretnék az egyes tudományágak
között.
|