A felsőoktatási intézményeknek, így azok
könyvtárainak is jelentősen megváltozott környezetben kell végezni
feladatukat, alakítani tevékenységüket, s köztük megtalálni a
tehetséggondozás legalkalmasabb formáit, módjait, azokat a
lehetőségeket, amelyekkel a leghitelesebben segíthetik a
tehetségeseket. A felsőoktatás előtti kihívások, a megváltozott
feltételek jól ismertek, ezek részletezése ezen írás keretében nem
szükséges, nem indokolt (tömegesedés, intézményi összevonás, normatív
finanszírozás, bolognai típusú képzés, felvételi rendszer). Ezekkel a
megváltozott feltételekkel, a felsőoktatás nem éppen kedvező vagy
inkább veszélyben levő helyzetének, állapotának elemzésével, a
fejlesztés lehetőségeivel számos tanulmány, konferencia foglalkozik
napjainkban is. A Magyar Tudomány folyóirat A jövő tudósai legutóbbi
mellékletében is olvashattunk a minőségi felsőoktatás és
tehetséggondozás aktuális kérdéseiről Farkas Anikó tanulmányában
(Farkas, 2010).
Magyarország jövőjét, helyét Európában és a
világban a kibontakozott tehetségek száma fogja alapvetően
meghatározni – mondta Sólyom László a Magyar Tehetséggondozás I.
Országos Konferenciáján, s hangsúlyozta többek közt, hogy óriási az
egyetemek felelőssége, rajtuk múlik, beérik-e a tehetség (Kiss –
Csermely, 2008). Ezeket a gondolatokat erősítette, fogalmazta meg a
Szárny és teher címmel megjelent, nagy érdeklődéssel fogadott
tanulmánykötet (Szárny és teher, 2009), illetve a hozzá kapcsolódó
konferencia. Itt azt is megfogalmazta köztársasági elnök úr, hogy
„Semmilyen kiadást nem szabad sajnálni az oktatás teljes rendszerének
újjáépítésére.”
A felelősség valóban óriási. A tehetséggondozás, a
legkiválóbbak felismerése, támogatása, s egyben megbecsülése
meghatározó fontosságú feladata az oktatóknak, a kutatóknak, a
tudomány képviselőinek és az oktatási kormányzatnak egyaránt. Ide kell
sorolni a könyvtárakat, a könyvtárosokat is.
Versenyképes egyetem nincs magas színvonalon
működő, korszerű, versenyképes könyvtár nélkül. A XXI. századi
felsőoktatási könyvtárral szemben elvárás, hogy több legyen, mint
információt gyűjtő és szolgáltató intézmény. Hagyományos feladatai,
értékei megőrzése mellett legyen az egyetem életében meghatározó,
kiemelt intézmény, s egyben valódi szellemi központ. Legyen az egyetem
alapfeladatait támogató, valódi igényekre épülő, a használókkal együtt
alakított, tudásmenedzselő, tudásközvetítő, tanuló szervezetként
funkcionáló, az egész életen át tartó tanulás programjának
megvalósításában részt vevő központi szervezeti egység, az egyetem
szellemi vagyonának őrzője, közvetítője, a tudás máltóságának
megjelenítője.
A felsőoktatási könyvtárak fontos jellemzője az
oktatási funkció erősödése, amely a tartalomszolgáltatás használati
módszereinek, technikáinak oktatását, az információs írástudás
fejlesztését, valamint az önálló tanulmányi munkára ösztönzést, a
tudományos kutatómunka módszereinek megismertetését jelenti. A
könyvtár oktató, dokumentum- és információszolgáltató funkciójának
kiteljesedésével válik a felsőoktatás minőségi létének és
versenyképességének egyik zálogává. Ezek mellett a könyvtár mint
közösségi tér, találkozási hely is fontos szerepet tölt be egy
felsőoktatási intézmény életében. A felsőoktatási, egyetemi könyvtárba
belépve a használóknak azt kell tapasztalni, hogy mára már nincsenek
határai az ismeretszerzésnek, s azt is kell érzékelniük, közvetlenül
tapasztalniuk, hogy hogyan segítheti a könyvtár a tanulásukat, nem
csak tanulmányaik alatt, hanem egész életükön át.
Könyvtárunkban, a Kosáry Domokos Könyvtár és
Levéltárban sokat foglalkozunk azzal, mivel is tudunk bekapcsolódni a
tehetséggondozás egész nemzetet átfogó, illetve közvetlenül intézményi
törekvéseibe. Milyen tehetségeket támogathat az egyetemi könyvtár,
mivel járulhat hozzá az oktató-hallgató között kialakult
műhelymunkához? Zárójelben talán megengedhető annak említése, hogy a
cikk egyik írójának abban a tisztességben lehetett része, hogy felelős
alakítója volt a nagy hagyományokon tovább élő tudományos diákköri és
művészeti tevékenységnek. Az OTDT-ben töltött évek szakmai
tapasztalatai nagyban segítenek előremozdítani a tehetségek
szolgálatának ügyét könyvtárunkban (Koósné Török – Baranyainé Réti,
2008).
A könyvtárak és a tehetséggondozás kérdése kapcsán
jelentősége miatt fontos megemlíteni, hogy a könyvtárosok a
tehetségekért témakör kérdésével foglalkozott a Magyar Könyvtárosok
Egyesülete legutóbbi vándorgyűlésén. Az elmúlt év nyarán Debrecenben
tartott országos szakmai találkozó témakörei voltak: a könyvtárak
egyre bővülő tehetségsegítő szolgáltatásai, a könyvtárak
közösségformáló funkciói, a könyvtárosok szerepe, különböző
tehetséggondozó programok és még sorolhatnánk. A plenáris előadások
átfogóan, míg a szekcióülések egy-egy könyvtártípus, egy-egy
részterület átgondolásával foglalkoztak a tehetséggondozás
kérdéseivel: a múzeumi könyvtáraktól kezdve a fogyatékkal élők
könyvtári ellátásáig, vagy a helyismereti gyűjteményekig. Kiemelt
figyelmet kapott a felsőoktatási könyvtárak szerepe. Az előadásokon
hallhattunk általában a hallgatók, de a könyvtáros egyetemi hallgatók
tehetséggondozási formáiról is. Különösen értékes eleme volt a
programnak, hogy a könyvtáros közösség megismerhette a Debreceni
Egyetemen csaknem tíz éve folyó integrált tehetséggondozási program
célját, metodikáját és eredményeit.
Visszatérve a felsőoktatási könyvtárakra, a
tehetséggondozás az egyetemi könyvtárakban ugyanolyan fontos és
kiemelt feladat, egyben felelősség is, mint bármely más könyvtártípus
esetében. A tehetségsegítés nemzeti programjában, ebben a nagyívű,
egész nemzetet átfogó, országos programban mindenkinek megvan a maga,
mással nem helyettesíthető, nem pótolható feladata, így a
felsőoktatási könyvtáraknak is. A könyvtár egyszerre az önképzés, az
önfejlesztés, az élethosszig tartó tanulás helye, és fontos segítője
lehet az oktatóknak, kutatóknak. Áttanulmányozva, figyelve a
konferenciákat, tanulmányokat, beszámolókat, az az álláspontunk, hogy
szükségesek az átfogó tervek, tervezetek, a közös gondolkodás, az
eszmecsere, de legfontosabb a cselekvés, a konkrét tevékenység, az,
ami megvalósul.
Amikor megpróbáljuk felvázolni, összefoglalni a
felsőoktatási könyvtár tehetséggondozói szerepét, konkrét feladatait,
mindenképpen azzal kell kezdeni, hogy a könyvtár egész tevékenységével
segíti a tehetséggondozást. Minél magasabb színvonalon teljesíti
feladatait, annál jobban teljesíti küldetését, így a tehetséggondozást
is. A könyvtár működésén belül a tehetséggondozás legjelentősebb
színtere elsődlegesen a tájékoztató munka és a felhasználóképzés. Ez a
két terület részben elválik egymástól, részben ugyanarról van szó,
hiszen a tájékoztatás gyakran felhasználóképzés, a felhasználók
továbbképzésének is felfogható, hiszen addig ismeretlen vagy kevésbé
használt források segítségével válaszol a könyvtáros a feltett
kérdésekre.
A tájékoztatás során az olvasók egy része
megfogalmazott kérdéssel fordul a könyvtároshoz. A kérdésre adott
válasz eltérő lehet: egy konkrét adat megadása, valamilyen fizikai
vagy elektronikus dokumentum megtalálása, egy témában fellelhető művek
vagy további művek adatai, dokumentumok hozzáférhetősége, adatbázisok
használata stb. Ez a legegyszerűbb eset, hiszen a használó már tudja,
hogy információra van szüksége. Felmérte, hogy milyen előzetes
ismeretei vannak, abban hiányt érzékelt, azt megfogalmazta, és tudta,
hová fordulhat a számára megfelelő válaszért. Az információs
írástudásnak birtokában van – eddig a folyamatig biztosan, az, hogy
mindezt beépíti saját tudásbázisába és etikusan használja fel, már
csak remélhető. A tájékoztatás folyamata sokféleképpen valósulhat meg:
hagyományosan a könyvtár fizikai terében, vagy az újabb technológiákat
felhasználva virtuálisan (e-mail, Skype, MSN, chat).
A tehetséggondozást segítheti az a tény, hogy az a
hallgató, aki a könyvtároshoz fordul, remélhetőleg szeretné a
feladatát eredményesen megoldani, és érdeklődik a téma iránt is. Őket
könnyebb segíteni, hiszen jelen vannak a könyvtárban. Egy sikeresen
megírt beadandó dolgozatban felhasznált, összegyűjtött ismereteket
hasznosítva később TDK-dolgozat, szakdolgozat, diplomamunka vagy akár
PhD-értekezés is lehet.
Az olvasók, használók másik része nem jut el a
kérdés megfogalmazásáig, vagy még csak a könyvtárig sem. Így a
tehetséggondozás, a tájékoztatás a könyvtár falain kívül kezdődik a
különböző szolgáltatások, források, a könyvtárban fellelhető
információk megfelelő formában való közzétételével, hirdetéssel és
figyelemfelhívással. A könyvtáraknak és a könyvtárosoknak ezen a téren
is ki kell lépniük megszokott környezetükből, elhagyni a könyvtári
polcok, katalógusfiókok és ETO-jelzetek adta biztonságos falakat.
Ennek formái lehetnek például:
• Megjelenni már a pályaválasztási, kari nyílt
napokon a könyvtár adott korosztálynak megfelelő szolgáltatásait
bemutatva; részt venni a gólyatáborokban a könyvtári szolgáltatások,
lehetőségek bemutatásával. (Megjegyezzük, hogy könyvtárunk ebben a
tekintetben kiemelt helyzetben van, ugyanis a három gödöllői kar
gólyatábora a campuson zajlik, így az ekkor szervezett Gólyaséta már
hagyományosnak, egyben sikeresnek is mondható. Az igényeket, a képzési
sajátosságokat is figyelembe vevő programok során a hallgatók
megismerik a könyvtár elhelyezkedését az épületben, végigjárják a
könyvtári tereket, röviden megismerik a legfontosabb szolgáltatásokat
és adatbázisokat. Fontos elem, hogy ekkor történik meg az első
személyes találkozás a könyvtárosokkal. Ez csak a kezdet, de fontos
lépés az egyre elmélyülőbb kapcsolatban, a tehetséggondozás
folyamatában.)
• Egyéb könyvtári programok szervezése, ahol a
könyvtár csak helyszínként jelenik meg (könyvbemutatók – bár itt a
gyűjtemény is fontos, TDK- és egyéb konferenciák, bemutatók).
• Ismeretterjesztő, a közösségi tér funkcióját
fejlesztő, érdekes, a könyvtárat népszerűsítő programok szervezése
(raktártúra, könyvtári munkafolyamatok bemutatása, kulisszatitkok…).
• Könyvtári blogon keresztül programok, események
hirdetése, bemutatása.
Ezt a nyitottságot, kilépést a könyvtár tereiből, a
hallgatók egyetemi évei alatt fokozatosan és folyamatosan biztosítani
szükséges. Tájékoztató anyagokkal, könyvtári hírlevelekkel,
rendezvényekkel, adatbázis-bemutatókkal, raktártúrákkal, könyvtári
éjszakákkal. A programoknak csak a rendelkezésre álló fizikai és
anyagi lehetőségek szabhatnak határt. Változatos, a korosztálynak
megfelelő, egyben játékos programokkal, az egyetemi közéletben való
megjelenéssel tudatosítható a könyvtár létezése és semmi mással nem
helyettesíthető szerepe. Ezek eredménye lehet, hogy további hallgatók,
(könyvtár)használók jelennek meg.
A képzés, tehetséggondozás része a különböző
információs anyagok, rövid írásos segédletek, figyelemfelhívó plakátok
elhelyezése a könyvtáron belül. Ezek segíthetnek azoknak a
hallgatóknak, akik konkrét információs igényüket még nem fogalmazták
meg, de már beléptek a könyvtárba. Ezen hallgatók esetében különösen
fontos a könyvtárosok személyisége, a minden tekintetben magas
színvonalú felkészültsége a meg nem fogalmazott, fel nem tett kérdések
észrevételéhez. Biztosítani kell a lehetőséget, hogy a hallgatók, a
könyvtárak használói tudjanak és merjenek kérdezni – bármit, s
egyáltalán magabiztosan mozogjanak a könyvtári terekben.
A tájékoztatás különböző formái mellett a
tehetséggondozás másik, legalkalmasabb területe a hagyományos
felhasználóképzés. Ekkor ugyanis a könyvtáros személyesen, ideális
esetben több alkalommal és kis csoportokban találkozik a
felhasználókkal, s így van alkalmuk a hallgatóknak személyre szabott
segítséget nyújtani, forrásokat ajánlani a tanuláshoz, illetve a
kötelező tananyagon túl feladatot, kutatómunkát vállalóknak. A
felhasználóképzés nagyon sok formája létezhet és létezik is a
felsőoktatási könyvtárakban. Az előre meghirdetett, szabadon
választható alkalomtól kezdve az egyéni konzultációig sokféle mód áll
a könyvtárak és a könyvtárosok rendelkezésére.
Az iskolai könyvtárak, beleértve az egyetemi
könyvtárakat is, speciális helyzetben vannak, hiszen akár órarendbe
épített órák, kurzusok során is bemutathatják a könyvtári
lehetőségeket és forrásokat. Ezek alapvetően kétfélék lehetnek: vagy
önálló könyvtárhasználati ismeretek, amit könyvtáros(ok) tart(anak),
vagy könyvtári szakóra, amikor egy tantárgyhoz kapcsolódóan van
lehetőség a könyvtári ismeretek átadására. Az órarendbe épített
alkalmak előnye, hogy speciálisan a tárgyhoz kapcsolódó adatbázisokat,
oldalakat, dokumentumokat mutathat be a könyvtáros. A tanórákba
integrált alkalmakon a szaktanár segítségével valódi keresések,
feladatok adhatók a hallgatóknak, így azon problémák megoldására lehet
célirányosan felkészíteni őket, amelyekkel valóban találkozni is
fognak tanulmányaik során. Mindezek mellett a könyvtári képzések
kitűnő alkalmai az új tanítási-tanulási módszerek, az e-learning és
általa a digitális kompetenciák megismerésének és fejlesztésének.
A képzés jó lehetőséget biztosít a könyvtárosnak
arra is, hogy a hallgatók információkeresési szokásait és igényeit
megismerje. A hallgatók már az egyetemre kerülésük előtt találkoztak
valamilyen formában könyvtárral, ám többségük esetében valószínűleg az
egyetem az első hely, ahol szakirodalmak alapján, önállóan megírt,
hivatkozott rövidebb vagy hosszabb beadandókat kérnek tőlük. Így át
kell értékelniük a könyvtárról alkotott képüket, könyvtári szokásaikat
és könyvtárhasználatukat. Előzetes ismereteik azonban mindezek
ellenére meghatározóak, amelyeket a képzést végző könyvtárosnak fontos
figyelembe vennie a képzés tartalma és a további könyvtári
szolgáltatások kialakításakor.
A kötelező képzés során olyan hallgatók is
megjelennek a könyvtárban, akik korábban nem voltak rendszeres
könyvtárhasználók. Nagyon fontos tehát a képzést végző könyvtáros
egész személyisége és felkészültsége. Egyrészt ismernie kell a
résztvevők felkészültségét, másrészt a képzés során megismerheti a
hallgatói és tanári igényeket, harmadrészt a tehetséges, kiemelkedő,
érdeklődő hallgatókra is figyelnie kell. A képzés egyfajta marketing
is a hallgatók felé, hiszen ekkor ismerhetik meg legmélyebben a
könyvtárat, annak személyi és technikai erőforrásait, fizikai tereit,
gyűjteményének jellegét, dokumentumtípusait, a dokumentumok
visszakereshetőségének
|
|
lehetőségeit, a könyvtár szolgáltatásait. Ezeken az
alkalmakon dől el, hogy a könyvtárat továbbra is csak nyomtatásra,
fénymásolásra, vagy valódi funkcióját betöltve az önálló egyéni vagy
csoportos tanulást, a kutatást segítő helyként használják-e az ott
dolgozó könyvtárosok segítségével. A képzés alkalmait érdemes minél
színesebben, érdekesebben tartani (és alkalmazkodva a csoport
igényeihez és korosztályához), de nem aprópénzre váltva a könyvtáros
tudását, a könyvtárak küldetését.
A képzés és a könyvtár falai közül való kilépés egy speciális
lehetősége a blog. Egyre több könyvtár és könyvtáros szerkeszt blogot,
önállóan vagy a klog hálózatába rendeződve (http://klog.hu). Vannak
köztük személyes és intézményi netnaplók is. A blog tartalmában
annyiban tér el a honlaptól, hogy személyesebben, a visszajelzés
lehetőségét megteremtve biztosít megjelenést az internet világában. A
blogon még a felhasználó-központú könyvtári honlappal szemben is
jobban megengedett a közvetlenebb stílus, belső események, történések
megjelenítése, ami megszokottabb és közelebb áll a hallgatói
korosztályhoz. Mindemellett a könyvtárból elérhető adatbázisok
bemutatása is lehetővé válik ezen a felületen. A hozzászólásoknak,
visszajelzéseknek köszönhetően a könyvtáros számára kiderülhet, hogy
mely oldalakat használják a hallgatók szívesen, milyen problémáik,
kérdéseik merülnek fel a használat közben. Amikor pedig adatbázisok,
új, hasznos források bemutatása történik, ez ugyanakkor
felhasználóképzés és tehetséggondozás is. A blog remek felület a
könyvtári programok reklámozására vagy az új könyvek ajánlására is.
Mivel a legtöbb felsőoktatási könyvtár közművelődési szerepet is
vállal az egyetem és a hallgatók életében, így a szakkönyvek mellett a
szépirodalmi gyűjtemény egy-egy darabjára is fel lehet hívni a
figyelmet. Gyűjteményünkben nemcsak magyar, hanem angol, német,
francia és orosz nyelvű szépirodalmi művek is megtalálhatók, amelyek
kedveltek az olvasók körében – segítve a nyelvtanulást, az idegen
nyelvi szókincset, tehát ez is illeszkedik a tehetséggondozás
gondolatkörébe.
A blogok azonban nemcsak mint egyfajta
kommunikációs csatorna jelenhetnek meg, hanem a könyvtárhasználati
oktatásban is kiemelt szerepet kaphatnak. Hiszen a címkézés,
„tag”-elés, vagy a keresőmotorok gyakori használata segíthet a
könyvtárosoknak közelebb hozni az információkereső nyelveket, a
könyvtári rendszert. Egy blogbejegyzés „tag”-ekkel való ellátása
hasonlít a könyvek tárgyszavazásához. A cél ugyanaz: a dokumentum
visszakereshetővé tétele. Az eljárás pedig hasonló: rövid szavakkal
leírni a dokumentum tartalmát. Ezt a metodikai és pragmatikai
hasonlóságot érdemes lenne a felhasználóképzésben jobban kihasználni
és alkalmazni a könyvtáraknak.
A szabadon választható könyvtárhasználati képzések
illeszkednek mind az élethosszig tartó tanulás, mind a
tehetséggondozás témakörébe, hiszen új ismereteket adhatnak át a
könyvtárosok, és az érdeklődőknek új forrásokat mutathatnak be.
Az elektronikus információs környezet létrejötte, az internet rohamos
térhódítását követően a könyvtárak szerepe megváltozott, és
folyamatosan változik. Egyre több minden kerül fel a világhálóra –
tudjuk, sok esetben válogatás nélkül. A könyvtárak és a könyvtárosok
feladata olyan információforrások megismertetése a használókkal,
amelyek ellenőrzött, hivatalos, szakmai körökben is elismert és
hivatkozható publikációkat, adatokat tartalmaznak. A változások
magukkal hozták a könyvtárhasználói igények megváltozását is, hiszen
már nemcsak olvasókról, hanem a könyvtár erőforrásait és adatbázisait
használókról van szó. Ez az egyetemi könyvtárak használóira különösen
jellemző, hiszen itt már a Google-generációnak nevezett korosztály van
jelen. A Google-generációról mint az egyetemi könyvtárakat érintő
egyik jelentős változásról beszélt Nagy Zsuzsanna, a Budapesti
Corvinus Egyetem Központi Könyvtárának szolgáltatási igazgatója a
Magyar Könyvtárosok Egyesülete Társadalomtudományi Szekció 2009.
június 17-ei konferenciáján (Nagy, 2009). A Google-generációhoz
tartoznak azok a fiatalok, akik az internetet már naponta és
rutinszerűen használják, és a számítógép jelenléte természetes
számukra – szinte születésük óta. Ebből adódóan mások az olvasási
szokásaik és viszonyuk a nyomtatott anyaghoz. Hozzá vannak szokva,
hogy az információt azonnal megkapják – az internetről. Mindenféle
várakozás, raktári kérőcédula kitöltése, tárgymutató vagy katalógusok
lapozgatása nélkül – egyetlen keresőkifejezésre. Mindezt azonban a
legtöbb esetben forráskritika és hivatkozás nélkül használják fel. A
különböző továbbképzéseken a könyvtárosok felkészülhetnek e generáció
igényeire. Megismerhetik az általuk használt eszközöket, később pedig
a meglévő papír alapú forrásaikból hasonló számítógépes adatbázisokat
építhetnek. Továbbá megismerhetik azokat a szerencsére már meglévő és
épülő hivatalos forrásokat, eszközöket és szolgáltatásokat, melyek a
Google-generáció által megszokott módszerekkel, de ellenőrzött és
visszakereshető adatokat tartalmaznak. Ez utóbbira példa lehet az
EBSCO egyszerű keresésének felülete, ahol a logó mellett egyetlen
keresőmező látható. Ide írható be a keresőkifejezés. Emellett
természetesen a keresési opciók, szűkítők (megjelenés ideje, csak
teljes szövegű, csak lektorált folyóiratból származó stb.) is
megjeleníthetők egyetlen kattintással.
A Google-generáció mellett, velük párhuzamosan erre
a korosztályra és számítógép-használati viszonyokra másik
megközelítésként a digitális bennszülöttek és digitális bevándorló
fogalmát is használják. E megközelítésben a bennszülöttek számára
természetes az elektronikus, virtuális kultúra. A számítógépet nemcsak
munkájukhoz, hanem szabadidejük eltöltéséhez is használják. A
digitális bennszülöttekkel szemben a digitális bevándorlók – más
bevándorlókhoz hasonlóan megőrizték akcentusukat. Mivel ők később,
felnőtt korukban tanulták meg az elektronikus kütyük használatát, fél
lábbal még a régi, hagyományos papír alapú, analóg kultúrában
gondolkoznak. Bár a digitális bennszülöttek még – életkorukból adódóan
nincsenek jelen a felsőoktatásban, de a közoktatásban már igen, és
hamarosan a felsőoktatási képzés résztvevői lesznek. A digitális
bennszülöttek és digitális bevándorlók részletes meghatározását
Szabados Sándor fogalmazza meg (Szabados, 2009).
További, meghatározó szempont, amit a könyvtáraknak
figyelembe kell venniük, az a Web 2.0-ként emlegetett jelenség. Erről
is számos irodalom szól. A Magyar Tudomány 2010. májusi számában
Veszélyes-e a tudományra a Web 2.0? címmel olvasható írás.
A fent említett két terület, a tájékoztatás és
felhasználóképzés mellett a továbbiakban csak felsorolásszerűen azokat
a tehetséggondozási formákat, törekvéseket tesszük közzé, amelyeket
könyvtárunkban elindítottuk, illetve amelyeket meg kívánunk
valósítani.
• A hallgatók által készített tudományos
dolgozatok, publikációk közzététele, korszerű egyetemi tudástárakban,
adatbázisokban való feldolgozása, mivel ezek az egyetemi tudásvagyon
részét képezik.
• TDK-könyvtár létrehozása, ahol minden fontosabb
információ elérhető, a vonatkozó dokumentumok szakszerűen kerülnek
feldolgozásra.
• A könyvtár honlapján tehetség menüpontban egy
helyen összegyűjtött információ megjelenítése a tehetségprogramokról,
azokról az információkról, amelyek széleskörű érdeklődésre tartanak
számot, segíthetik a hallgatókat.
• A könyvtári terek, a működési feltételek olyatén
átalakítása, hogy a tanulás, a hagyományos könyvtárhasználat mellett
alkalmasak legyenek csoportos tanulásra, nyitott közösségi
tevékenységekre, találkozóhelynek is; jól tudva, hogy milyen sokat
jelent a közösség, a szakmai kapcsolat, amelyben kiérlelődik,
megszületik a tanulmányi, kutatási eredmény.
• Szoros kapcsolat, együttműködés az oktatókkal,
tudományos műhelyekkel, kari, egyetemi TDK-szervezetekkel,
szakkollégiumokkal, kollégiumi könyvtárakkal, azok tudományos igényű
programjai, főként kiadványai megjelentetésében való közreműködés.
• Kapcsolattartás hasonló intézetekkel,
felsőoktatási és középiskolai könyvtárakkal, területi intézményekkel,
tehetséggondozó műhelyekkel, a közös programok, tapasztalatok átvétele
miatt. Tehetségpontok működtetése, a bennük való részvétel.
• Könyvtáros díjak felajánlása kiváló eredményt
elért hallgatóknak.
• Hallgatói tudományos programok, TDK-szekciók
helyszíneként a könyvtár tereinek biztosítása.
• Hallgatói, hallgató-tanár szakmai, tudományos
sikerek, eredmények bemutatása.
• A tudományos tehetségkutatás segítése könyvtári
eszközökkel.
• Kutatási témakörök, diplomadolgozati témák
megfogalmazására is vállalkozhat az egyetemi könyvtár.
• Tehetségeket segítő pályázatokban való részvétel,
anyagi források szerzése önállóan, de elsősorban az egyetem, a régió
más intézményeivel, szervezeteivel.
• A tehetségsegítő, támogató tevékenység átfogó
szintű tervezése: leendő hallgatók, felvételt nyert hallgatók,
PhD-hallgatók és végzett hallgatók egész életén át.
• Válassz könyvtárost, Foglaljon Könyvtárost
lehetőség szélesítése, könyvtáros–hallgató, oktató–hallgató, vagy
oktató–könyvtáros–hallgató kapcsolat erősítése.
• Gyakorló könyvtár feltételeinek kialakítása, a
jövő tehetséges könyvtárosainak támogatása.
• A könyvtárat támogató mentorok keresése, akik a
tehetséges hallgatók és tehetséges könyvtárosok támogatói.
• Egyetemi szintű tehetséggondozó programok
koordinálásának szorgalmazása.
• A hagyományos és elektronikus könyvtárhasználati
jegyzet olyan fejezeteinek kidolgozása és folyamatos gondozása,
amelyek a későbbiekben is hasznosítható ismereteket tartalmaznak.
• A hallgatók, oktatók, kutatók széleskörű bevonása
a könyvtár szakmai, módszertani programjaiba, mindennapi életébe, a
könyvtári terek és szolgáltatások alakításába.
Végül arról, hogy a könyvtárak tehetséggondozásának
igen jelentős meghatározója, hasonlóan a pedagógusokhoz, a
megváltozott feladatokat magas szinten ellátó, elhivatott, a
tehetségesekre érzékeny, a feladatra felkészült könyvtáros. Aki képes
a tudás átadására, az olvasókkal, a hallgatókkal való megfelelő
párbeszédre. Fontos a könyvtáros személyisége, érzékenysége,
megfigyelőképessége, amivel felfigyel a társai közül kiemelkedő
tehetséges hallgató(k)ra. Mivel tehetségekkel csak jól működő könyvtár
és felkészült, megfelelő kompetenciákkal rendelkező, tehetséges
könyvtáros tud eredményesen foglalkozni, a könyvtáraknak jól kell
ismerni, jól kell felmérni saját lehetőségeiket, feltételeiket, a
könyvtárosoknak pedig saját tehetségüket, kompetenciáikat. Csak így
lehet a könyvtáros alkotó társa a hallgatónak, vagy az oktató-hallgató
együttműködésnek.
Arról is fontos szólni, hogy mind a
tehetséggondozás, mind a felsőoktatási könyvtári munka csak az oktatók
és a könyvtárosok, de úgy is fogalmazhatjuk, az egész egyetem
együttműködésével lehet sikeres. Rengeteg múlik a tanárokon, az
egyetemi oktatókon, kutatókon: milyen feladatokat, milyen formai és
tartalmi követelményeket várnak el hallgatóiktól. Sajnos gyakran
találkozni olyan hallgatói feladattal a könyvtári munka során, ahol
például a dolgozatban nem követelik meg a pontos hivatkozást, csak a
végén három-öt szakkönyv felsorolását. Ezeknek a hallgatóknak a
szakdolgozatnál, diplomamunkánál szükséges megtanulniuk a tudományos
publikációknál elvárt követelményeket. Saját könyvtárhasználati
képzéseink során ezért részletesen foglalkozunk a hivatkozással, a
publikációk formai követelményeivel is.
A könyvtárak feladata is erősíteni a felsőoktatás
minőségi jegyeit, az igényes, minőségi gondolkodást, a
tehetséggondozás formáit, ezzel segítve a tehetségeket, hogy a világot
olyanra formálják, amilyenben élni lehet, amilyenben élni szeretnének.
Kellő tudással, megalkuvást nem ismerő bátorsággal, kitartással,
határokon átívelő gondolkodással.
A 2010. esztendő gróf Széchenyi István halálának
150. évfordulója. Az Adó és két garas című művében írja: „…munkálni
nagyban, s ha nem lehet, munkálni kicsiben, de munkálni mindig; másban
csak akkor keresni elmaradást, amikor már rajtunk nem múlt, s mindenek
fölött kötelességet teljesítni, ha más nem teljesíti is.” Ezekkel a
sorokkal zárjuk a könyvtárak a tehetség szolgálatában témában
felvetett gondolatainkat.
Kulcsszavak: felsőoktatás, tehetséggondozás, könyvtár
IRODALOM
Balogh László – Mező F. – Tóth L. (szerk.)
(2006): A Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Programjának II.
konferenciája. Tanulmányok. Debreceni Egyetem, Debrecen
Farkas Anikó (2010): Felsőbb oktatást! A
felsőoktatás minőségének javítási lehetőségei. Magyar Tudomány. 171,
5, 626–634.
Fazekas Marianna (szerk.) (2009):
Felsőoktatás, tehetség, Bologna, 2008: felsőoktatási
műhelykonferencia: a Magyar Tehetséggondozás I. Országos
Konferenciájának (2008. február) első szakkonferenciája, 2008. május
23. [Budapest]. ELTE Eötvös K., Budapest
Kiss Gábor – Csermely Péter (szerk.)
(2008): A magyar társadalom a tehetség szolgálatában: A Magyar
Tehetséggondozás I. Országos Konferenciájának összefoglaló kötete:
Budapest, Gábor Dénes Főiskola, 2008. február 22. [rend., közread. a
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége]. Magyar Tehetségsegítő
Szerezetek Szövetsége, Budapest
Koósné Török Erzsébet – Baranyainé Réti
Gabriella (2008): A TDK kézikönyve: a tudományos és művészeti diákköri
munka minőségének keretrendszere és szabályozói. [közread. az]
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Országos Tudományos Diákköri
Tanács Titkársága. OFI–OTDT-Titkárság, Budapest
Nagy Zsuzsanna (2009): Információs köztér,
tájékoztatás és az egyetemi könyvtárak változó feladatai.
WEBCÍM >
Szabados Sándor (2009): Digitális
bennszülöttek. Oktatás-Informatika. 1, 1, 19–23.
Szárny és teher: ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére
és a korrupció megfékezésére (2009): [közread. a] Bölcsek Tanácsa
Alapítvány. Bölcsek Tanácsa Alapítvány, Budapest
|
|