Struktúrák és cselekvők
A Napvilág Kiadó 20 év után című sorozatában jelent meg Ferge Zsuzsa
új könyve a társadalmi struktúra magyarországi átalakulásáról. Ahogy a
sorozat többi kötetének szerzője, Ferge is arra vállalkozott, hogy a
szaktudományos formaságokat valamelyest mellőzve, esszéisztikus
stílusban tekintse át a rendszerváltás óta eltelt időszakban a saját
szakterületén bekövetkezett legfontosabb változásokat. A feladat több
ponton is arra ösztökélte Fergét, hogy a struktúrakutatás hagyományos
kereteit bizonyos mértékben kitágítsa. Ez mindenekelőtt két
vonatkozásban mutatkozik meg: azon túl, hogy egy-egy pillanatkép
formájában ábrázolja és összehasonlítja az államszocialista időszak,
illetve a mai Magyarország társadalomszerkezetét, Ferge igyekszik
egyrészt a „rendszerstruktúra” megváltozásának jellemzése révén
magyarázatot találni a társadalmi struktúra változásaira, másrészt
pedig a főbb egyéni, illetve kollektív cselekvők azonosítása révén,
megpróbál rámutatni azokra a főbb aktorokra, amelyek az utóbbi évek
változásainak katalizátorai voltak.
A munka gondolatmenetének keretét a társadalmi
struktúra, illetve a rendszerstruktúra fogalmainak megkülönböztetése
jelöli ki. A társadalmi struktúra fogalma alatt Ferge az alapvető
erőforrásoknak a társadalom tagjai közötti „eloszlását”,
„elrendeződését”, „hierarchiarendszerét” érti. Ennek a jelenségkörnek
a vizsgálatára összpontosult tulajdonképpen korábbi munkáinak jelentős
része. E munkák középpontjában olyan kérdések álltak, mint például,
hogy „mennyire és hogyan rajzolódnak ki csoportok objektív kritériumok
alapján, milyenek közöttük az objektív viszonyok, például
érdekviszonyok, egyenlőtlenségi helyzetek, és ők maguk hogyan látják
saját helyzetüket, alkalmasint csoporthoz tartozásukat az adott
társadalmi struktúrában” (23.). A rendszerstruktúra fogalma ezzel
szemben nem különböző erőforrásokkal ellátott emberekre vagy emberek
csoportjára, hanem arra az intézményi környezetre utal, amely
meghatározza az alapvető erőforrások eloszlását. A rendszerstruktúra
fogalmához tartozik többek között, hogy milyen egy adott ország
politikai berendezkedése, hogyan működik a gazdasága stb.. Mind a
társadalmi struktúra, mind pedig a rendszerstruktúra bizonyos
értelemben adottságként jelenik meg a társadalomban felelhető egyéni,
illetve kollektív cselekvők számára. Ezek ugyanis megszabják, hogy
milyen erőforrásokra támaszkodva, milyen intézményi környezetben
tevékenykedhetnek az aktorok. Amellett azonban, hogy ezek a struktúrák
kijelölik a cselekvés lehetséges kereteit, alá vannak vetve a
társadalmi aktorok cselekvéseinek, a különböző kollektív cselekvők
küzdelmei nyomán változhatnak, illetve meg is változnak. Ezt a fogalmi
keretet alkalmazza Ferge a rendszerváltás, illetve az azóta eltelt
időszak változásainak értelmezéséhez.
A rendszerstruktúra átalakulása kapcsán Ferge
sokkal inkább a kontinuitás mint a radikális változás jelentőségét
hangsúlyozza. A rendszerváltás uralkodó értelmezése szerint az
egypárti diktatúrát demokratikus berendezkedés, a tervgazdaságot pedig
piacgazdaság váltotta fel. E nézettel szemben Ferge úgy véli, hogy a
rendszerstruktúra egyrészt az államszocializmus negyven éve alatt is
jókora átalakuláson esett át, másrészt pedig az 1989–90-es évekhez
kötött radikális változásokat is számos tényező készítette elő a
megelőző évtizedekben.
Mind a rendszerváltás előtti, illetve az 1990 után
létrejövő rendszerstruktúrát az állam, gazdaság, illetve civil
társadalom viszonyrendszere révén ábrázolja Ferge. Értelmezése szerint
ez az a három fő intézményi komplexum, ami az egyenlőtlenségek
alakulását elsősorban meghatározza. A két időszakban e különböző
intézményrendszerek kiterjedése, illetve egymáshoz való viszonya
alakult át radikálisan. Az államszocialista időszakban az állam tölt
be központi szerepet, amelynek hatóköre a hagyományos igazgatási
funkciókon túl kiterjed a gazdaság irányítására és szervezésére,
illetve az állam számos olyan területen is beavatkozik a társadalom
működésébe, amelyeket más társadalmakban rendszerint az állampolgárok
maguk, illetve különböző szerveződéseik irányítanak. Az önálló
gazdasági tevékenység, illetve az állampolgárok autonóm, civil
kezdeményezéseinek a szerepe az államszocializmus időszakában az állam
jelentősége mellett eltörpül. Ezeken a pontokon figyelhető meg azonban
leginkább változás a rendszerváltást megelőző negyven évben. A
gazdaság tekintetében 1968-as reformok, illetve a mezőgazdasági
kistermelés jelentőségének növekedése jelent elmozdulást a monolit
tervgazdaságtól a piac rehabilitálása felé, a civil társadalom
esetében pedig az 1980-as évektől egyre inkább jelennek meg, illetve
aktivizálódnak független, az állampolgárok aktivitására építő
szervezetek. Ezek a változások azonban az 1980-as évek végéig a
féllegális szférában maradnak. A rendszerváltás után átalakul állam,
gazdaság és civil társadalom viszonyrendszere. Az állam szerepe
csökken, míg a magántulajdon elismerésével a gazdaság jelentősége
növekedik. A civil társadalom működésének is megteremtődnek a
jogszabályi feltételei, 1990 után azonban Ferge szerint a civil
társadalom hagyományos szervezetei mellett
|
|
létrejön egy „álcivil” szektor, amely a civil
társadalomban rejlő erőforrásokat kihasználva szolgál ki politikai,
illetve gazdasági érdekeket.
Érdekes, ahogy a rendszerstruktúra átalakulásával
párhuzamosan a kollektív cselekvők problémáját kezeli Ferge. Az
államszocialista korszakban a legfontosabb döntéseket a párt vezető
testületei hozták meg, emellett azonban Ferge azonosít olyan
társadalmi aktorokat is, amelyek különösen az 1980-as évektől a
rendszerstruktúra átalakulásában szerepet játszottak, illetve szerepet
játszhattak. Ilyen kollektív cselekvőknek tekinti Ferge többek közt a
minisztériumi-, banki-, illetve vállalatvezetők csoportját, a háború
előtti közép- és felső osztály leszármazottaiból rekrutálódó
„visszatérőket”, a reformközgazdászokat, a „demokratikus ellenzéket”,
illetve a „népieket”. A rendszerváltás utáni időszakra vonatkozóan nem
találkozhatunk hasonló elemzésekkel. Ferge magyarázata szerint többek
között azért nem, mivel „a mai rendszer formálásában sokkal kisebb
szerepük volt azonosítható egyéni vagy kollektív döntéseknek, mint a
globális mozgásoknak” (78.). Ha ez az érvelés bizonyos mértékig
elfogadható is, akkor sem helyezi hatályon kívül a struktúrák
változásáról, illetve a társadalmi aktorok ebben betöltött szerepéről
korábban elmondottakat. A rendszerváltás előtt is, s utána még inkább
volt tere a különös társadalmi érdekek, illetve értékek
artikulálásának. A kollektív cselekvés csatornái megváltoztak, de nem
tűntek el. Többek között az állampárt hatalmi monopóliumával szemben
1990 óta különböző pártok versengenek az államhatalom vezetéséért,
eltérő problémákat a középpontba állítva, s a különböző társadalmi
csoportok is számos út közül választhatnak részérdekeik
megjelenítésére.
A társadalmi struktúrát mind az államszocializmus
időszakára, mind pedig a mai magyarországi társadalomra vonatkozóan a
már a korai fő munkában is alkalmazott munkajellegcsoportok
segítségével ábrázolja Ferge (lásd Ferge Zsuzsa: Társadalmunk
rétegződése. Budapest: KJK, 1969). A munkajellegcsoportok, ahogy
kiemeli, nem tekinthetők osztályoknak sem marxi, sem weberi
értelemben, hanem olyan a társadalmi helyzetüket tekintve homogén
csoportokként kezelendők, amelyek „magukba sűrítik az alapviszonyokat”
(68–69.). E kategorizálás középpontjában a foglalkozások állnak,
illetve a különböző foglalkozások olyan csoportosításai, amelyek a
társadalom alapvető erőforrásainak elosztása tekintetében hasonló
életesélyeket kínálnak az azonos csoportba tartozóknak. A
munkajellegcsoportok ennyiben jó indikátorai annak, hogy ki milyen
helyet foglal el a társadalom egyenlőtlenségrendszerében.
A két különböző időszakban a magyar társadalom
struktúrája Ferge megfogalmazása alapján leginkább abban különbözik,
hogy „a hatalmi viszony domináns helyzetét a tőkeviszony vette át”
(147. o.). Az államszocialista Magyarország társadalmi struktúrájának
tetején, a többi csoporttól élesen elkülönülve, s tulajdonképpen a
struktúra rendezőelvein kívül elhelyezkedve, a politikai uralkodó
csoport, a pártelit állt. A következő csoportokat Ferge már valóban
foglalkozási kategóriák alapján adja meg, amelyek aszerint különülnek
el egymástól, hogy egyrészt az általuk átfogott foglalkozások
rendelkeznek-e vezetői jogkörökkel, illetve milyen szintű vezető
tevékenységet feltételeznek, valamint másrészt, hogy milyen szintű
tudásra van szükségég az adott foglalkozás betöltéséhez. E dimenziók
mentén helyezi Ferge a közigazgatási, gazdasági, kulturális stb.
felsővezetőket a társadalomszerkezet felső régióiba, amely csoport
alatt többek között a termelésirányítók, irodisták helyezkednek el,
míg a társadalmi struktúra alján a segéd-, illetve betanított
munkásokat találjuk. A rendszerváltás nyomán kialakuló új
társadalomban Ferge szerint a különböző munkajellegcsoportok
karakterét leginkább az adja meg, hogy rendelkeznek-e tőkével vagy
sem. Az e dimenzió által képződő csoportok azonban még igen különböző
társadalmi helyzeteket foglalnak magukba. A tőketulajdonosok
csoportján belül az alapvető differenciáló tényező természetesen a
tőke mennyisége, ami alapján a társadalmi struktúra szélső pontjain
egyrészt a privilegizált helyzetben lévő nagyvállalkozók találhatók,
másrészt viszont a csekély tőkével és bizonytalan piaci kilátásokkal
rendelkezők, akik rendszerint kényszerűségből kezdtek bele valamilyen
vállalkozásba. A tőkével nem rendelkezők csoportja sem tekinthető
homogénnek, az e körbe tartozók társadalmi helyzetét Ferge szerint
alapvetően az határozza meg, hogy milyen munkaerő-piaci pozícióval
rendelkeznek. A társadalmi struktúra tetején találhatók a különböző
felsővezetők és menedzserek, a középrétegek elsősorban a rendezett
jogállású, s stabilnak tekinthető állással rendelkező
foglalkoztatottakból tevődnek össze, míg az alsó osztályban azok
találhatók, akik legfeljebb a fekete, illetve szürke gazdaságban
tudnak munkát vállalni, vagy esetleg teljességgel kiszorultak a
munkaerőpiacról. (Ferge Zsuzsa: Társadalmi áramlatok és egyéni
szerepek. Budapest: Napvilág, 2010, 190 p.)
Huszár Ákos
szociológus, KSH |
|