Barabási Albert-László fizikus, Erdélyben
született, hosszú évek óta az Egyesült Államokban kutat, Bostonban a
Northeastern és a Harvard Egyetemen dolgozik. Évekkel ezelőtt jelent
meg a Behálózva – a hálózatok új tudománya című kötete. Az idei
könyvhét alkalmából jelent meg Villanások, a jövő kiszámítható
című műve. A Vörösmarty téren, az Ünnepi Könyvhét nagyszínpadán
beszélgetett vele Sipos Júlia.
A Villanások olvasmányos, szórakoztató, tipikus angolszász stílusú
tudományos ismeretterjesztés. A könyv bevezetése is nagyon tudatosan
jelenítette meg az Ön kutatási tárgyát, az interneten lehetett egy
vetélkedő keretében megrendelni, egyszerre jelent meg több nyelven.
Igazi hálózatos gyakorlat…
Minden könyvnek az a célja, hogy olvasmányos legyen, ez nemcsak
angolszász sajátosság, mindig úgy írok, nemcsak könyvet, de szakcikket
is, hogy az, amiről beszélünk, egy tágabb közösség számára is érthető
legyen, nem csak a szakemberek számára, tehát nem csak fizikusoknak és
matematikusoknak írok. Ami a könyv marketingjét illeti, igaza van,
végül is tanultunk a Behálózva című könyvből, és megpróbáltuk
hálózatszerűen terjeszteni.
Ön szerint a digitális technológia megjelenésével
az emberi cselekvések kiszámíthatóakká válnak, hiszen annyi adatot,
annyi digitális nyomot hagyunk magunk után, amennyiből egy kutatói
apparátus a jövőre érvényes megállapításokat tehet várható
viselkedésünkről. A világ egy hatalmas kutatólaboratórium lett ily
módon, az emberi viselkedés pedig bizonyos mintázatokat követ, de mit
gondol, hol ér véget a spontaneitás, és hol kezdődik ez a bizonyos
kiszámíthatóság?
Pontosan ez az alapvető kérdés. Mi magunk sosem gondoljuk magunkról,
hogy véletlenszerűek vagyunk, tehát úgy véljük, hogy a saját
viselkedésünk megérthető, tudjuk a motivációinkat. Viszont egy külső
szemlélő számára nagyjából érthetetlen a viselkedésünk, miért vagyunk
most éppen ott, ahol vagyunk, hol leszünk holnap délután. Továbbá úgy
képzeljük, hogy spontán a viselkedésünk, hiszen elvileg lehetnénk
bárhol, mehetnénk bárhová, de a kérdés az, hogy az emberiség
alapvetően valóban lehetne spontán, akkor mégis hol a határ, ahol a
jósolhatóság megjelenik. Ez kényes kérdés. Én fizikusként azt mondom,
hogy egy atomi részecske vagy bármilyen természeti jelenség
matematikailag leírható, mérhető, jósolható és kontrollálható, és ez
nagyon is elfogadott állítás. De, ha én az emberről mondom azt, hogy
matematikailag leírható, jósolható és kontrollálható? Ez már nagyon
ijesztő állítás. Mindamellett ezt a kérdést fel kell tennünk:
jósolható-e az emberi viselkedés, és miért nem tettük ezt eddig? Ami
az elmúlt tíz évben lehetővé tette ennek a kérdésnek a feltételét, az
éppen az adatok terén történt változás; ugyanis, hogy bármit
jósolhassunk, nekünk, mint természettudósoknak, kutatóknak, adatokra
van szükségünk. Azt kell tudnunk, hogy tipikusan hogyan viselkedik a
rendszer; nem lehetett Newton törvényét levezetni, amíg Keplernek nem
voltak pontos észrevételei a bolygókról, csak utána lehetett levezetni
a törvényeket. Az emberi viselkedéssel kapcsolatban is az a kérdés,
hogy ha rengeteg adat áll a rendelkezésünkre, vajon ezek segítségével
le tudjuk-e írni a rendszert…? A legfontosabb tehát, ami az elmúlt tíz
évben történt, hogy megjelentek az adatok. Nem azért, mert a kutatók
összegyűjtötték őket, hanem azért, mert mobiltelefont használunk,
e-mailezünk, hitelkártyát használunk, és ezáltal a szolgáltatónk
tudja, hogy egy adott pillanatban hol vagyunk, tudja,hogy kik a
barátaink, a bankunk tudja, hogy mit tudunk megvásárolni, mire vagyunk
képesek, mi az ízlésünk, hová járunk vásárolni. Ezeknek az adatoknak a
segítségével manapság a nyugati társadalomban élő egyénnek a napi
teendői majdnem percnyi pontossággal lefedhetőek, vagyis
megjósolhatóak ezekből az adatbázisokból.
A magunk után hagyott digitális lenyomatok létezése mindeddig a
nyilvánosságban kétféle kontextusban jelent meg: egyrészt, hogy ezek
hatalmas üzleti értéket képviselnek, másrészt, hogy ezeknek a léte
alkalmas a személyiségi jogaink veszélyeztetésére. Amennyiben ezek
tényleg alkalmasak lennének a cselekvéseink előrejelzésére, akkor
például a terrorista cselekmények megállíthatóak lennének… Valójában
mire tudjuk használni ezeket az adatokat?
Sokat feszegetem ezt a kérdést a Villanásokban: hol vannak a pozitív
lehetőségek ebben a jelenségben, és mik a fenyegetések benne, amit Big
Brother effektusnak hívnak, mert valóban ijesztő lehet, amikor az
életünket percnyi pontossággal követheti valaki. De mik a
lehetőségeink? Egyfelől mondhatjuk azt, hogy dobjuk ki ezeket az
adatokat, de akkor nem lehet orvosságokat fejleszteni, városokat
tervezni, vírusokat megállítani. Másik oldalról meg az a lehetőség,
hogy minden adatot tegyünk elérhetővé, számunkra nagyon ijesztő. Az
adatok léteznek, ezt már nem lehet visszacsinálni. Nem léphetünk ki a
társadalomból, amiben élünk, de senki sem mond le arról, hogy
mobiltelefont vagy számítógépet használjon, tehát együtt kell élnünk
velük. A kérdés tehát, hogy hogyan élünk együtt velük, és megértjük-e,
hogyan lehet alkalmazni ezeket az adatokat. A célom az volt, hogy ne
söpörjük a szőnyeg alá ezeket a kényes kérdéseket sem, hanem vessük
fel a probléma mindkét vetületét, a hasznosságát és az ijesztő oldalát
egyaránt.
Einsteint is az érdekelte, hogy az atomok mozgása mennyire
véletlenszerű, de az Ön példái a könyv olvasmányosságát szolgálják.
Székely György, vagyis Dózsa György történelmi útját kíséri végig, de
miért éppen őt választotta egyik hőséül, talán a családi, ősi kötelék
is szerepet játszik ebben?
Először is Dózsa történetét mindenki ismeri Magyarországon, de
egyáltalán nem ismert másutt. Ez a könyv pedig nemcsak a magyar
olvasónak készült, hanem amerikai, japán, kínai olvasóknak is, hiszen
ezekre a nyelvekre máris lefordították, így szándékom szerint ők is
megismerhetik ezt a történetet. Azért is izgatott éppen ez, mert a
történelmi dokumentumok szerint van egy pillanat, amikor Telegdi
István Budavárban feláll a király előtt,
|
|
és pontosan megjósolja, hogyha felfegyverzik a
parasztokat, azok nem a török ellen fordulnak, hanem igazi
ellenségeiknek a nemességet fogják tekinteni, és éppen ellenük
fordulnak majd. A történetet tovább követve mindig föltehető a kérdés,
hogy lehetséges volt-e megjósolni egy ilyen horderejű végkifejletet?
Hogy hogyan, milyen adatok, információk birtokában mondott ilyen
pontos jóslatot Telegdi? A személyesebb ok a könyv kétharmadánál
megtalálható, hagyjuk ezt meg az olvasónak…
Azt állítja, hogy a cselekedeteinkben látszólag véletlennek tekinthető
események nem is valódi véletlenek, ezeket nevezi villanásoknak.
Mik ezek a villanások?
Nézzük meg először, hogy a tudomány hogyan tekint ma az emberi
viselkedésre. Az alapvető modellek ma az emberi cselekvést
véletlenszerűnek tekintik. Én nem tudom, hogy ön mikor telefonál,
mikor küld emailt stb. Ezzel szemben, amikor mérni kezdtük, hogy az
emberek mikor telefonálnak, mikor küldenek e-mailt, mikor böngésznek a
világhálón, azt találtuk, hogy ez nem egy unalmas véletlen jel, hanem
vannak olyan rövid időszakok, amikor rengeteget telefonálunk, és
azután egy hosszabb ideig egyáltalán nem telefonálunk, ugyanez a
helyzet az e-mailekkel és így tovább. Ez valójában egyáltalán nem
meglepő, most például a telefonom ki van kapcsolva, de később
lehetséges, hogy néhány hívást le kell bonyolítanom. Ez érthető. Ami
viszont érdekes, hogy az időintervallumok a hívások között nagyon
pontos matematikai törvényt követtek, teljesen új matematikai rendszer
kellett hozzá, hogy ezt leírjuk, és ez jelzés volt, hogy az emberek
elég pontos törvényszerűség szerint végzik különböző tevékenységeiket.
Ezt nem tudatosan tesszük, sosem gondolunk rá, de mégis valamilyen
belső törvényszerűség alapján tesszük a dolgainkat. Ezek a villanások.
A villanások a nagyon rövid időintervallum alatt történő intenzív
tevékenységekre utalnak, és bármilyen emberi tevékenységet
vizsgáltunk, mindegyik ilyen villanásszerűen történik.
Amit Ön humán dinamikának nevez, és ami vizsgálatának tárgya, az
valójában átmenet a természettudományból a társadalomtudományba,
voltaképpen a szociálpszichológiába. De a megállapításainak egy része
evidencia, hiszen hány tévéfilmben látjuk, hogy figyelmeztetik a
fontos embert, biztonsági okokból váltogassa megszokott útvonalait…,
tehát ismerjük azt az emberi szokást, hogy járt utat a járatlanért nem
szívesen választunk… Telegdi István jóslatáról is elmondhatjuk, hogy
vannak jó politikusok, akik bizony politikai bölcsességből előre
meglátnak veszélyeket egy-egy helyzetben. Akkor az Ön kutatása, ez a
fajta tudományos bizonyíték milyen többletet adhat a társadalom
számára?
Rengeteg olyan társadalmi és technológiai jelenség van, amelyben
segíthet, ha jóslásokat tudunk tenni. Az egyik ilyen fontos példa a
vírusok terjedése: hogyan terjednek a vírusok, a mi mozgásunkkal?
Ehhez tudnunk kell, hogy az emberek hogyan, hová mozognak… De az ún.
emberbarátibb városok tervezéséhez is szükséges,hogy előre megjósoljuk
az emberi mozgásokat, ezek törvényszerűségeit, beleértve a
forgalomirányítást is. Ezek azok az alkalmazások, amelyeket ma
ismerünk. De az orvostudománytól az internetig a hálózatelmélet
hihetetlenül fejlődik, már a Behálózva című könyvem 2002-es
megjelenéséhez képest is nagyságrendekkel több adat áll
rendelkezésünkre, és az elkövetkező években sokkal több területen
ennél izgalmasabb alkalmazások is várhatóak.
Amennyiben ilyen hatékony ez az elemzési módszer, az amerikai
gazdasági válság
miért érte olyan váratlanul a társadalmakat?
Számos olyan társadalmi jelenség zajlik
körülöttünk, amely a váratlanság érzésével
zúdul ránk, megjósolhatatlannak tűnnek…
Ez teljesen jogos. Ahhoz, hogy jósolni tudjunk, adatokra és
módszerekre van szükségünk. Ez a tudomány az alapkutatások és a
módszerek kidolgozásának szintjén áll. Egy meteorológiai példát hozok,
az időjárást bizonyos adatmennyiségből elég pontosan megjósoljuk
egy-két napra előre. Tizenkilenc napon túl már nem tudunk jósolni,
elértük a kaotikus határt. Az alapvető kérdés, hogy mi az, ami az
emberi viselkedésből tényleg megjósolható, és mi az, ami nem. Az
időjáráshoz rengeteg adat áll rendelkezésünkre, helyi mérések,
műholdak és így tovább. Ezek mind egy központi számítógépbe kerülnek,
amely elvégzi az időjárás előrejelzését. Tehát két dolog a lényeges:
van-e elég adatunk, és ez egyre inkább van; és hogy mik a belső
limitációi, határai a jósolhatóságnak. Ezeket e kérdéseket feszegetjük
a kutatásainkkal.
Mindannyiunkat az izgat, hogy kiknek a kezében lesznek vagy vannak
ezek az adatok? Ki az, aki ezeknek az adatoknak a birtokában bármilyen
jóslásra, cselekvése, akcióra képes lesz?
Ez alapkérdés.
Ehhez társadalmi konszenzusra van szükség. Az, hogy milyen védelmi
rendszerek épülnek az adatok köré, attól függ, hogy kitől félünk. Az
amerikai törvénykezés szerint a cégek bármit csinálhatnak az
adatokkal, de a kormánynak nem szabad személyi adatokat
kiszolgáltatni. Az európai törvénykezés azt mondja, hogy a cégek nem
nyúlhatnak az adatokhoz, de a kormánynak minden adatot be kell
szolgáltatni. Az amerikai a jelek szerint a kormánytól fél, az európai
a cégektől. Hogy hol van a valódi határ, kitől kell félni? Ez tőlünk
is függ. Ezért kell megértenünk, hogy milyen adatok vannak, mire lehet
ezeket használni, hogy képesek legyünk véleményt formálni egy
törvényalkotásnál kompetens módon is. Hiszen az sem megoldás, ha
mindent kidobunk, mert ezzel megállítjuk az innovációt. Amerikában van
a legtöbb alkalmazási lehetőség, a legtöbb társadalmi hálóra épülő
applikáció, éppen azért, mert az európai törvények túlságosan
restriktívek. Tehát, hogy hol lesznek ezek a határok, ehhez
mindannyiunk véleményére szükség van, közös döntés lesz, reményeim
szerint ebben segít ez a kötet.
Kulcsszavak: emberi viselkedés, jóslatok, data mining, személyes
adatok, adatok mennyisége
|
|