Jóllehet a kultúra állandóan jelen van a
közéletben, fogalmának és sajátos vonásainak használata zavaros képet
mutat. Ez láthatólag senkit sem zavar, mintha magától értetődő lenne,
hogy mindenki azt érti kultúrán, amit csak akar. A sajtó, a rádió, a
televízió ugyan egyetért abban, hogy a kultúra a szépirodalommal és a
művészetekkel azonos, és ezt a művelődéspolitika is elfogadja, a
tudományok mégis szélesebben értelmezik ezt a fogalmat. Már a néprajz
is túljut ezen, nem is szólva a régészetről, a nyelvészetről, a
pszichológiáról, a szociológiáról, a filozófiáról. Amikor vagy három
évtizeddel ezelőtt Budapesten Nemzetközi Kulturális Fórumot tartottak,
a tudósok sérelmezték, hogy nem kaptak meghívást a tanácskozásra. A
rendezvény szervezői viszont nem értették a panaszukat, hiszen
szerintük a tudomány nem tartozik a kultúrához. Talán ez a
nézetkülönbség váltotta ki az ELTE Természettudományi Karának két
konferenciáját, amelyeket a 80-as évek elején szerveztek meg, s
amelyen a Kar tanárai előadásokban fejtették ki szakterületük
kulturális vonatkozásait (ELTE TTK 1983, 1985).
A kultúra terjedelmét érintő vita persze
értelmiségi körökben maradt, hasonlóan a 60-as években lezajlott
folyóirati vitához, amely a humán- és a reálműveltség elválásáról
szólt. Ezért nem is tudta befolyásolni a szélesebb közvéleményt. Ám
ezek a kérdések más, elméletileg tisztázandó problémákat is rejtettek
magukban: egyrészt a kultúra strukturális tagozódását, másrészt az
emberi életben betöltött funkcióját. Nyilvánvalóan ezek nem
értelmezhetők anélkül, hogy meg ne tudnánk mondani, mit értünk
kultúrán. A nálunk kiadott lexikonok leggyakrabban „az anyagi és
szellemi értékek összességének” tartják, ez a meghatározás azonban
figyelmen kívül hagyja a kultúra folyamat jellegét, ami a magatartás
és a cselekvés módjában jut érvényre. Mellőzi a beszéd kulturáltságát
is, és csak a már tárgyiasult eredményeket sorolja e fogalom alá.
Ezzel a kultúra elveszti dinamikus voltát, mintha csupán muzeális
értékű tárgyakat tartalmazna.
Nem véletlen, hogy ily módon elhomályosodik a
társadalomban betöltött szerepe. A kulturális értékek termelése
látszólag mellékes ága lesz egy társadalom életének, nem járul hozzá
annak fejlődéséhez, problémáinak megoldásához, inkább csak díszíti
azt, a nyilvánossága is a szabadidő eltöltésére való. Ebből
következik, hogy a kultúra csupán része a közéletnek, és nem is a
legjelentősebb ágazata. Ha azonban elfogadjuk, hogy a kultúra átfogja
az emberi élet egészét, akkor felismerhető: kultúra nélkül nincs is
emberi társadalom. Mert a hagyományaival tartalmazza a közösségi lét
folytonosságát, szabályaival és normáival fenntartja annak működését,
és a társadalom tagjainak véleménycseréjével hozzájárulhat e lét
minőségének javításához. E funkciók természetesen nem mentesek az
ellentmondásoktól. A hagyományokhoz való ragaszkodás visszafogja az
újítási szándékot, a szabálykövetés korlátozza az egyén szabadságát,
az emberek közti kommunikáció sok téves vagy torzított információ
terjedését is előidézheti. A kultúra éppen ezért nem tekinthető
kizárólag értékek összességének, már csak azért sem, mert bizonytalan
az a határ, ami valóságosan értékké tesz valamit. Arról nem is szólva,
hogy az érték óhatatlanul kapcsolódik az értékeléshez, márpedig az
mindig szubjektív, ezért vitatható. Tény, hogy ennek ellenére a
kultúra mégis csak tartalmaz értékeket. Ha nem így lenne, akkor ez azt
jelentené, hogy csak mennyiségileg halmozódik, minőségi változás
nélkül. De ha egyszer a kultúra emelte ki az emberiséget a
természetből, akkor az is bizonyos, hogy van benne minőség, sőt ez a
lényege.
A kultúra és társadalom viszonyában találónak
látszik Melville Herskovits megállapítása, mely szerint „a kultúra egy
nép életmódját jelenti, míg a társadalom az adott életmódot folytató
egyének szervezett összessége. Egyszerűbben: A társadalom emberekből
áll, magatartásuk módja jelenti kultúrájukat”. (Herskovits, 1952)
Eduard Sz. Markarjan szerint a szociokulturális egység két oldaláról
van szó: a társadalom a struktúrája, a kultúra pedig a funkciója ennek
az egységnek. (Markarjan, 1971) Igaz, hogy Herskovits megállapítása a
viszonylag egységes életmódot folytató népek életéből levont
tapasztalatra épül, s a modern társadalmak élete differenciáltabb.
Mégis elgondolkoztató az életmód és kultúra összefüggése, hiszen ez az
élet számos vonatkozását magában foglalja. Nemcsak a szokásokat és az
emberi kapcsolatokat meghatározó normákat, de a nyelvet is, amely
kétségtelenül alapja egy nép kultúrájának. S minthogy a művészetek is
felfoghatók sajátos nyelvként, ezen az alapon a művészet funkciója
könnyebben értelmezhető, mintha önmagában néznénk, a kultúra más
területeitől elszakítva.
Ha tovább keressük a kultúra összefüggéseit, akkor
a társadalmi léthez kapcsolódó viszonyából következik: a
történetiségében is akad tisztáznivaló. Elsősorban az, ami a kultúra
kezdetére ad magyarázatot. Általánosan elfogadott, hogy csak az
embernek van kultúrája, tehát az emberré válás egyúttal a kultúra
megjelenése is. Csakhogy nagyon eltérő, ahogyan ezt a különböző
válaszok értelmezik. Egyesek a barlangrajzokkal, mások a szellemvilág
feltételezésével és a vele kapcsolatot kereső szertartásokkal, ismét
mások a tagolt beszéddel vagy az eszközkészítéssel jelölik a kezdetét.
Ezzel szemben Clifford Geertz az emberré válás előtti időre teszi a
kultúra kialakulását. Tévesnek tartja, hogy az ember kiemelkedése az
állatvilágból előbb testi szervezetének átalakulásával járt, majd ezt
követte a kultúra megjelenése. Szerinte e két folyamat bizonyos ideig
átfedte egymást. Az előember átalakulása kb. négymillió évvel ezelőtt
kezdődött el, s mintegy 200–300-ezer évvel ezelőtt fejeződött be.
Közben kb. „egymillió éves átfedés volt a kultúra kezdete és az ember
ma ismert formájának megjelenése között.” (Geertz, 1988, 70.) A
kultúra tehát nem hozzáadódott az ember természetes lényéhez, hanem
része volt az állat emberré válásának. Vagyis a kultúra tette az
embert emberré. Geertz ezt azzal bizonyítja, hogy a szerszámok
készítése, tökéletesítése, a szervezett vadászat és gyűjtögetés, a
család kialakulása, s még a jelentést hordozó szimbólumok megjelenése
is megelőzte a Homo sapiens létét. A kultúra eszerint nem
következménye volt az emberré válásnak, hanem előfeltétele. Az ember
úgy tanult meg a természeti környezetéhez alkalmazkodni, hogy
alkalmazkodott a kultúrához is, amely visszakapcsoló rendszerként
működött a test és az agy között.
Geertz álláspontjával lényegében azonos Merlin
Donald megállapítása, amely a másfél millió évvel ezelőtt kialakuló
Homo erectus életében kimutatja a megmunkált eszközöket, a vadászatot,
a tűzhasználatot, a készségek nemzedékek közti átadását – azaz a
kulturális fejlődés korai elemeit. E kultúrát azonban még
epizodikusnak (azaz helyzethez kötöttnek) nevezi, amit a mimetikus
kultúra vált fel az emberi kultúra előzményeként. Amikor ez már több
mint gesztusnyelv, mert a szimbolikus nyelvhasználatnak köszönhetően
elbeszélő jellegű lesz, mitikus kultúrának nevezhető.
|
|
Ezt követi a kulturális evolúció negyedik foka, a
teoretikus (elméleti) kultúra, amely csak az újkori történelemben (és
különösen napjainkban) kezd mind szélesebb rétegekben használatossá
válni (Donald, 2001).
Lényegében ezt a felfogást követi Csányi Vilmos is,
aki az emberiség előtörténetében kimutatja a protokultúrát. Azzal az
érveléssel, hogy a csoportlétből szükségszerűen következik a
csoporttagok együttműködése, majd az emberré válásban ennek
szabályozása, a szinkronizációs készség, a konstrukciós képesség és a
szimbolikus kommunikáció segítségével (Csányi, 1999, 2006).
Amilyen érdekes probléma a kultúra és az emberré válás kapcsolatának a
feltárása, legalább annyira az a paradoxon, hogy amíg a kultúra
története átfogja az emberi történelem egészét, a kultúra mai
értelemben vett fogalma csak a 17–18. században jelent meg Európában.
Mi lehetett az oka ennek az időbeli távolságnak, és mi okozhatta, hogy
az újkor szükségesnek látta, hogy az ókori latinból átvett fogalmat
kiemelje a mezőgazdaságra vonatkoztatottságából, és az emberi
fejlődésre alkalmazza? Könnyen válaszolható erre, hogy a külső
természetet megmunkáló tevékenység mintájára az emberi természet
átalakítása is időszerű programmá vált. Nehezebb azonban azt is
tisztázni, hogy ez az igény hogyan függött össze az életmód és az
életfelfogás átalakulásával. A kor filozófusai ezt különbözőképp
magyarázták, s mennél gazdagabb lett a kultúráról szóló elméleti
gondolkodás, annál több irányzat igyekezett részletesen magyarázni a
mibenlétét, indokolni szerepét az egyes ember és a társadalmi közösség
életében (Maróti, 2005).
Mindennek persze csak a tudományos kutatásokban
tájékozódni akarók számára van jelentősége, de ha meggondoljuk, hogy
ebből a problémakörből az is kiolvasható, hogy kultúra nélkül nincs
emberi lét, akkor talán az is állítható, hogy ezt az összefüggést
minden embernek ismernie kellene. Jelen kellene lennie a közoktatásban
és a közéleti döntéseket meghatározó politikai kultúrában is. Az, hogy
erről ma még csak feltételes módban beszélhetünk, annak a
következménye, hogy a kultúra részterületeiről ugyan sokat mond el az
iskola, és sokat tud a közélet is a tömegközlő eszközök híradásai
alapján, de arról, hogy egészében mit is jelent ez a fogalom, már csak
hiányként beszélhetünk, még az értelmiség gondolkodásában is. Jellemző
tünet volt, amikor három évtizede az MTA Közoktatási Bizottsága
felkért néhány szakértőt a korszerű műveltségkép összefoglalására, az
elkészült tanulmány fejezetei igyekeztek ugyan érvényesíteni a
komplexitás elvét az egyes diszciplínák kapcsolatában, de arról, hogy
a műveltség hét fő területét mi fogja össze, e munkának nem volt
mondanivalója (Rét, 1980). Kidolgozatlan maradt tehát a korszerű
műveltség rendszere, mintha erre a szakterületek felkért tudósai már
nem vállalkoztak volna. Ennek oka feltehetően abban keresendő, hogy a
modernitásban az emberiség élete fokozatosan differenciálódik, az
átfogó eszmék és elméletek elvesztik tartósnak vélt érvényüket, és az
a látszat, hogy a részek összetartozását felesleges keresni, hiszen
minden változik, az élet képlékenységében csak egyedi információkról
lehet tudomást szerezni.
Ezzel szemben felvethető, hogy a kultúra eredeti
funkciója épp a töredékes léttudat rendszerezése volt, a káoszból a
kozmikus rend kidolgozása, végső soron az eligazodást lehetővé tevő
világkép megformálása. Ha ezt lehetetlennek látnánk, ez azt jelentené,
hogy kultúrára sincs többé szükség, ami viszont a minőségi szintjéről
való lemondással együtt a természeti léthez való visszatérés felé
nyitná meg az utat. Ennek nincs valószínűsége, de figyelmet érdemel
Geertz elméletileg kikövetkeztetett megállapítása: az emberek kultúra
nélkül „alakíthatatlan szörnyek lennének, nagyon kevés hasznos
ösztönnel, még kevesebb felismerhető érzelemmel, és teljes hiányával
az értelemnek: szellemileg üres kosarak. Minthogy központi
idegrendszerünk – és különösen annak csúcspontja és koronája, az
agykéreg – a kultúrával adódó kölcsönhatásban alakult ki, a jelentést
hordozó szimbólumok irányítása, támogatása nélkül képtelen
magatartásunk irányítására vagy tapasztalataink megszervezésére… Az
ember függ bizonyos tanulástól: a fogalmak birtokba vételétől, a
szimbolikus jelentés specifikus rendszereinek megértésétől és
alkalmazásától.” (Geertz, 1984, 71–72.)
Ezért elgondolkoztató, miért nincs összhangban az
iskolai végzettség növekedése a műveltségi szint és a kulturális igény
növekedésével, s miért lesz a kultúra mindinkább a felszínes
szórakozással azonos. És ami még inkább bonyolítja a kérdést: mivel
magyarázható, hogy a kultúra létrejött elemeit olykor kulturálatlanul,
sőt a kultúra ellen is fel lehet használni? (A beszédben, a
viselkedésben, a környezet károsításában.) Csak nem arról van szó,
hogy a kultúra kétarcú jelenség; pozitív értékei mellett negatívumokat
is tartalmaz? Vagy egyszerűen az ember felelős ezért az
ellentmondásért, mert sokszor éretlen a kultúra megfelelő
alkalmazására? Eszerint a kultúra lényege nem is annyira a szellemi
alkotásokban van, inkább az emberek kulturális szintjében,
műveltségében? Bár az igényesebb publicisztikában sokszor megjelenik a
„tudásalapú társadalom” és a „teljesítményképes tudás” időszerűsége,
de ez mindig csak valamilyen speciális felkészültségre vonatkozik, s
mellőzi a szélesebb körű szemléletet, noha nélküle senki sem lehet
tisztában a „rész–egész” viszonylattal. Vagyis azzal, hogy a szakmai
képzettség hogyan illeszkedik a kultúra rendszerébe. E szűklátókörűség
következtében ugyanis aligha fejlődhet ki az a kreativitás és
innováció, amit ma oly sokszor említ a korszerűsítés szakirodalma.
Kulcsszavak: emberi lét, érték, kultúra, minőség, modernitás,
műveltség, protokultúra, szimbolikus kommunikáció, szociokulturális
egység, visszakapcsoló rendszer
IRODALOM
Csányi Vilmos (1999): Az emberi természet.
Vince, Budapest
Csányi Vilmos (2006): Az emberi viselkedés. Sanoma, Budapest
Donald, Merlin (2001): Az emberi
gondolkodás eredete. Osiris, Budapest
ELTE TTK (1983, 1985): ELTE TTK Filozófiai
Tanszék, Acta Philosophica. Tomus 10, Tomus 12.
Geertz, Clifford (1988): A kultúra
fogalmának hatása az ember fogalmára. Kultúra és Közösség. 4.
Herskovits, Melville (1952): Cultural
Anthropology. Knopf, New York, (Magyarul: Forrásmunkák a kultúra
elméletéből. Tankönyvkiadó, Bp., 1975. I. k.)
Markarjan, Eduard Sz. (1971): A marxista
kultúraelmélet alapjai. Kossuth, Budapest
Maróti Andor (2005): Sok szemszögből a
kultúráról: Irányzatok a kultúra elméletében és filozófiájában.
Trefort, Budapest
Rét Rózsa (szerk.) (1980): Műveltségkép az
ezredfordulón: Tanulmányok az akadémiai távlati műveltségkoncepció
alapján. Kossuth, Budapest
|
|