2008 novemberében a királynő meglátogatta az LSE-t,
a jeles London School of Economics-ot. A közgazdászokkal való
találkozóján állítólag megkérdezte, hogyan történhetett, hogy nem
jelezték, mire számíthatunk? Nem tudom, miként válaszoltak akkor az
egyetem vezetői. De a kérdés oly szokatlan vagy olyan komolyan
megfogalmazott volt, hogy 2009 júniusában a British Academy
konferenciát szervezett róla. Sőt, a tanácskozás után levelet írt a
királynőnek, ezt a konferencia résztvevői nevében két akadémikus, Tim
Besley és Peter Hennessy jegyzi (British Academy, 2009). Ott
visszatérnek a novemberi kérdésre, és meglehetősen hosszasan
magyarázkodnak. Sok okos ember kollektív képzelőereje mondott most
csődöt – állítják. De hát az emberek jól akarták magukat érezni, ennek
elébe ment a politika, s ők meg annak hatása alatt álltak! S belátják,
hogy ebből az államnak és szerveinek gondjai támadtak. Megígérik, hogy
az akadémia a csorba kiköszörülésének érdekében – persze másokkal
együtt – közös előrejelző/megfigyelő kapacitások (horizon-scanning
capacities) kiépítésének vág neki.
A közgazdászok szakmai felelősségéről valamilyen
formában már az amerikai közgazdászok (az
American Economic Association) idei januári nagy San Franciscó-i
konferenciáján is szó esett. De a friss brit történet mégis nagy
feltűnést keltett. A Financial Times-ban elindult egy közgazdász vita
a kérdésről és a válaszról, majd igazán a közgazdaságtudomány
lehetőségeiről és felelősségéről (FT, 2009). Mi, közgazdászok, túl
sokáig voltunk foglyai a hosszú fellendülésnek – mondja az egyik. A
közgazdaságtan egyébként sem igazán jó az előrejelzéseknél, mert a
valódi gazdaságban túl sok minden hús-vér emberi döntésektől függ –
írja a lap egy szerkesztőségi cikkben. A közgazdászok nem sokra
alkalmasak. De részei a modernitásnak a második világháború vége óta –
ugyanúgy, mint a pizzasütők, vagy az „ellenőrizd a súlyodat”
gyorsmérlegek a vasútállomásokon. S most már nem vagyunk meg nélkülük
– vélekedik egy nagy londoni tőzsdevállalkozás elnöke. A krízis
valóban közös tévedésekből vezethető le. Ebben a makroközgazdászok
mellett bankárok, politikusok és a média is ugyanígy benne volt. Csak
a közönség úgy véli, hogy a „tudomány”, vagyis az egyetemi-akadémiai
közgazdászok mégsem tévedhetnek annyit, mint a többiek – írja egy
egyetemi ember.
A szaksajtóban fontos közgazdászok – köztük nagyon
nagy nemzetközi sztárok – közben azért elkezdték mondogatni, milyen
belső szaktudományi történések vakították el a kutatást e területen az
utolsó húsz évben. A The Economist is beszállt a vitába. Lényegében
háromféle közgazdászi válasz rajzolódik ki. Az első egyszerűen
visszautasítja a kérdést. Közülünk már évek óta mondták, ha magányosan
vagy kisebbségben is, hogy hamarosan nagy baj lehet. De a politika és
a köz egyszerűen nem volt e véleményekre kíváncsi. Itt is vannak azért
finomabb válaszok, Myron Scholes, az 1997-es Nobel-díjas szerint, aki
maga is pénzügyi elméletekkel foglalkozik, a modellek jók, azokkal
igazán ma sincs semmi baj. De az azokat alkalmazó bankárok
túlhasználták, amit a tudománytól kaptak (The Economist, 2009). Olyan
területeken is érvényesnek hitték azokat, ahol pedig nem voltak azok.
Lehet, de hát Scholes sem számol be esetekről, amikor a helyzetet
átlátó akadémiai szakértők e kockázatos kiterjesztések ellen jól
láthatóan tiltakoztak volna. S vannak, akik azt hangsúlyozzák, hogy a
kérdés a „baj lehet ebből” típusú előjelzések kapcsán önmagában sem
korrekt. Mert azt nagyon sokan látták, hogy ebből feltehetően,
kedvezőtlen feltételek egybeesése esetén baj lehet. Ez eddig nem
valami nagy tudomány. De azt senki sem tudta, hogy mikor, milyen időn
belül történhet baj. S ez lett volna a gyakorlat számára igazán
perdöntő.
A második, a szakma önképében, belső értékrendjében
látja a hibát (így elismeri, hogy valami nem működött, hiányzott).
Maga a British Academy-levél is így fogalmaz; végül egy harmadik
vonulat szerint a közgazdaságtudomány belső kognitív
szerkezetváltásából következően az utolsó évtizedekben alkalmatlanná
lett ilyen kérdések megválaszolására. Tehát korábban alkalmas
lehetett, vagy az is volt. De a 70-es évek óta e képességét
fokozatosan elvesztette. S ennek a közgazdaságtan belső szerkezetére
visszavezethető okai voltak, vagy vannak ma is. Vannak, akik talán
leegyszerűsítve úgy gondolják, hogy a makroközgazdaságtan – túlságosan
is – egyféle scientista felfogás foglyává vált, és túlságosan hisz a
modelljeinek. Vannak, akik a 70-es évek „úttévesztését” valahol Milton
Friedman és Robert E. Lucas között fedezik fel. A tévedés eszerint az
új klasszikus elmélet és a „racionális várakozások” vagy John Maynard
Keynes teljes tagadása lett volna. A bizonytalanságért, történeti
időmértékek alkalmazásáért az általános egyensúly helyett; illetve a
visszatérésért – ugyan most már sokkal tökéletesebb matematikai
apparátussal – a Keynes előtti ortodoxiához most fizetnénk.
Friedman Keynes ellenpontja vagy inkább
kiegészítője? – kérdezik mások. Szellemes metafora lehet a szakmai
vitákban a „sósvízi” és „édesvízi” közgazdászok szembenállásáé. A
„sósvíziek” a kaliforniai és új-angliai, a két óceáni part közelében
fekvő egyetemek közgazdászai lennének. Velük szemben a kihívó s egy
ideig győzedelmes „édesvíziek” a belső nagy tavak környékéről kerülnek
ki (mindenekelőtt a chicagói és a Carnegie-iskolát sorolják ide).
Végül is a szakmán kívülről figyelve mindebből úgyis csak az lenne
érdekes, hogy melyik megfontolásra lehet plauzibilisebb
gazdaságpolitikát építeni.
A társadalomkutatásban az utolsó ilyen „miért nem
mondtátok, pedig azért tartunk benneteket?” vitára 1989–91-ben, a
Szovjetunió összeomlása után került sor. Akkor e kérdést elsősorban az
amerikai russzistáknak és szovjetológusoknak szegezték. A kutatási
területeket évtizedeken át bőkezűen támogatták. Szaktekintélyeik
fontos politikustestületek tanácsadói voltak, gyakran megjelentek a
médiában. Hát még ennyit sem tudtatok? – mondták akkor a
tudománypolitikusok, és gyors ütemben csökkenteni kezdték az ilyen
központok támogatását. Persze a Szovjetunió mint olyan megszűnt, a
világgazdaság a válság után pedig természetesen nem. A párhuzamok itt
nagyon is korlátozottak. De itt nem is a támogatás a probléma.
Egyszerűen a modern kutatástól igen ritkán kérik ilyen formában számon
a támogatásától várt – feltételezett, de elmaradt – hasznot. Ezért
mindenképp érdekes lesz később nyomon kísérni, mi történik ebből
következően az érintett kutatási területeken, intézetekben,
tanszékeken. Tudomány- vagy politikai szociológusnak
közgazdaságtan-episztemiológiai vitákhoz nem lehet és nem is szabad
hozzászólnia. De a közgazdaságtani és rokondiszciplínák előrejelzési
és gyakorlati koncepciógyártási funkcióit, a tanácsadói szerepek
lehetőségeit és korlátait e területen épp a válság kapcsán talán
érdemes újra áttekinteni.
A közgazdászok mint mintaadók
A közgazdaságtan a többi társadalomtudományi terület finanszírozói (és
kisebb mértékben művelői) számára sok szempontból hosszabb ideig
szinte magától értetődően egyfajta metodológiai mintának számított.
Egyébként mindettől függetlenül a késői modernitás feltételei között a
közvélemény is tulajdonított bizonyos „majdnem szakrális” funkciókat a
közgazdaságtannak vagy a közgazdászoknak. Végül is, valamilyen
mintákat, normákat kínáltak a társadalom működésének megértéséhez.
Paul Tillich (1967), a nagy protestáns gondolkodó valahol megjegyzi,
hogy Karl Marx „a reformáció óta minden teológusok közül a
legsikeresebb”.
A válsággal s annak közgazdászaival kapcsolatban
természetesen legfeljebb metaforáról beszélnénk. A 60–90-es évek
amerikai/európai közgazdaságtani tanszékein senki sem akart morálisan
utat mutatni, közpolitikai szerepeket is csak ritkán, egyre kevésbé
vállaltak. De a modernitás korábbi időszakaiban a szakma beszédmódja
még más volt. A szegénység a bűn strukturális jelenléteként
értelmeztetett, s a gazdaság optimalizálása ennek visszaszorítási
programját jelentette. Egyébként az 1880-as években, amikor az
Amerikai Közgazdasági Társaságot (AEA) alapították, az ötven alapító
tagból húsz aktív lelkész is volt. Még a későbbi évtizedekben, a
szakma meghatározó egyéniségei közül is akadt olyan, például Richard
T. Ely, aki – egyébként a kor „progresszív mozgalmának” részeként –
munkáját nemcsak politikai, hanem teológiai keretekben is értelmezte
(Nelson, 1987). Személyesen Keynestől sem voltak teljesen idegenek a
hosszabb távú programok vagy a szakközgazdásztól távolibb társadalmi
víziók. Egy kis szövegében (1930) például megjegyzi, hogy a gyors
gazdasági növekedés „kivezet bennünket a napfényre a gazdasági
szükségszerűség alagútjából”. És hogy majd a jövő világában
megszabadulhatunk az obszesszív tőkefelhalmozástól és a korabeli
gazdasági rendszer más „ízléstelen és igazságtalan” intézményeitől
(Keynes, 1930). Hasonló „misszionárius” megfogalmazásokat napjaink
vezető közgazdászainál is találhatunk. Robert Mundell (az 1999-es
Nobel-díjas) szerint a közgazdaságtan tudományos üzeneteinek nagyobb
mértékű alkalmazásával megelőzhettünk volna a gazdasági világválságot,
a nácizmust és a II. világháborút (Mundell, 2000). Az üzenet világos:
több tudomány, kevesebb szenvedés. Charles Schultze (a
Carter-adminisztráció közgazdász tanácsadó testületének elnöke,
illetve a demokraták Great Society programjának igazgatója) szerint
nincs értékmentes közgazdaság-tudomány. A világot akarja javítani,
tehát hatékonyságpártinak kell lennie. Még Paul A. Samuelson híres,
magyarul is kiadott bevezető tankönyvében, amelyben egyébként a
közgazdaságtant értékmentes tudományként mutatja be, is vannak morális
utalások vagy megjegyzések (például a monopolista árakról vagy a
reklámversenyről). Egyébként Samuelsonnál a jó és a rossz fogalmát a
hatékony és a „rossz hatékonyságú” szembeállítása váltja fel. Ebben őt
egyébként számtalan közgazdász követi.
A most ismét divatba jövő keysianusok sem voltak
fénykorukban kevésbé eltökéltek, ideológiamentesek vagy
visszafogottabban „misszionáriusok”. Működésükre Albert Hirschmann
olyan szektaszerű próbálkozásokként emlékezik, amelyek meg voltak
arról győződve, hogy az igazság birtokosai, és terjesztették az
Üzenetet, a Jó Hírt a „még meg nem tért bennszülötteknek szerte a
világon”.
A társadalomkutatás mint a válságok tudománya
A szociológia mint diszciplína kezdetben olyan erősen a válság, a
krízis, a nem hagyományos academia terméke volt, hogy kezdetben majd
fél évszázadon át normális, unalmas szaktudománnyá akart válni.
Olyanná, amilyennek a laikusok vagy sok kívülálló a természettudományt
hitték. Hiszen az magáról, nem kis mértékben önvédelemből, azt
állította, hogy kizárólag saját kérdései és módszertana mozgatja.
Ellenáll, ha mások kívánnák programozni. Vannak, persze, akik nem
azért reagálnak lassan, mert védik a metodológiai és témaválasztási
autonómiájukat, és ha akarnának, lehetnének gyakori
médiakommentátorok, de nem lesznek azok, mert azt nem tartják
helyesnek. Ők nem metodológiai megfontolásokból nem teszik ezt, hanem
mert világképükből, életmódjukból, a világhoz fűződő személyes
viszonyukból következően ilyesmitől idegenkednek. S az tulajdonképpen
mindegy, hogy azután közkommunikációs stílusukról támadólag vagy
inkább védekező pozícióból beszélnek.
Az utolsó években nyilvánvaló, hogy a kutatás és a társadalom
kapcsolata valamiképpen szorosabbá vált, de mi következik ebből a
kríziskezelő tudományok számára?
Egyfelől, a társadalomtudományok folyamatosan
hatottak a társadalmi vitákra, azok nyelvét, érvanyagát szolgáltatták.
Gondoljunk a 18. századvég forradalmaira, a 19. század „szociális
kérdésére”, 20. századi állami intervenciók és a tervező állam
ideológiáira. S miközben mindennek megszületett, hatott az ellenzéke
is, a köz meg többet vár, és egyszerre lelkes és folyamatosan
csalódott is. Melyik modell működik? A köz túl sokat vár a kutatástól,
s az visszahúzódik, vagy ellenkezőleg, a tudomány, hogy több
támogatást szerezzen, túl sokat ígér, és képtelen teljesíteni?
A gyakorlati helyzetek kezelésénél végül is sokféle
tudás áll rendelkezésre – a kutatásból érkező szakértők általában
persze saját diszciplínájuk logikáját kínálják, de hát ott s
ugyanakkor még mindenfelé másmilyen tapasztalatokból lehet választani,
s választanak is. Egyébként is a társadalomtudományi eredmények
gyakran nem tudományos csatornákon vagy azok közbeiktatásával
terjednek, hanem közvetlenül a tudástermelőtől vagy a kutatási
problémaérzékelőtől, interpretálótól a felhasználóhoz közvetlenül, nem
a tudományos kommunikációs rendszeren keresztül, hanem mozgalmak,
szervezetek, intézmények közvetítésével jutnak el. Egyébként egyre
nagyobb mértékben van ez így egyes új természettudományi területeken
is. Kérdés, hogy ilyen helyzetekben mennyire tud egyszerre vagy
legalább is egyidejűleg két piacra: a szakembereknek és a publikumnak
szólni a kutatás. Megmaradt még ebben a helyzetben egyáltalán a szakma
kontrollfunkciója, s ha igen, az mikor kivel osztozik, ha mégis, a
kutatási folyamat és a végtermék ellenőrzésében?
Az újabb társadalomkutatásban a kutatóintézeti lét,
az oktatástól elszakítottság csaknem természettudományos szakosodási
szerepfelfogásokat hozott létre; a szűkebb szakterületek között
gyorsan leépül a kommunikáció; s mert a kutatóknak gyakran nincs
gyakorlatuk abban, hogy elmondják, miért mit is csináltak. Korábban
lehetséges, hogy volt valamilyen egyensúly adott tudástípusok belső
szaktudományi és külső társadalmi felhasználása között [bár ez akkor
sem volt minden esetben magától értetődő], jelenleg ilyesmi azonban
alig észlelhető.
Modernitás és gyakorlati problémamegoldás
A social sciences, vagyis a társadalomtudományok egyfelől fontos
alkotórészei, indikátorai voltak általában is a modernitásnak,
másfelől ott konkrét szerepet vállaltak és játszottak társadalmi
kérdések megoldásában. A fordulópontot itt a praktikum megjelenésében
a 19. század jelentheti: a szegényügy kezelése, az urbanizáció, a ki-
és bevándorlás, a gazdasági növekedés problémájának tudatosodása.
Szétválik az empirikus kutatás és a morálfilozófia. S ilyen
átrendeződést jelent a második világháború után pedig egy újabb
hullámban a döntéstámogató kutatások, a policy sciences önálló
területenkénti megfogalmazódása is.
A gazdaság elméletében a módszertani fordulat
valamikor a 19. század végén megy végbe, amikor az egykori politikai
gazdaságtanból modern diszciplínaként kialakul a neoklasszikus
közgazdaságtan (a szociológia ekkor még öndefiníciós kísérleteinél
tart csak). 1945 után már a jóléti állam széles körben használja mind
keynesi, mind technikaibb, ökonometriai változataiban a
közgazdaságtudományt.
A konkrét problémakezelést szolgáló, tágabb
értelemben vett társadalomkutatás vitathatatlanul mai formájában a
második világháború után lép színre. Tudománytörténeti ásatások
azonban, persze már a 1920–30-as években is jelzik ilyen célokat
szolgáló intézetek születését. Az újonnan összeálló világgazdaság
láthatóan instabil és sebezhető volt, ezért a nagy gazdasági ciklusok
értelmezésére és a nemzetgazdaságokat ezektől legalább részlegesen
védeni hivatott kormányzati politikák kifejlesztésére elsősorban
gazdaságpolitikai kutatóhelyek alakulnak. Ezen túl, ezekben az
évtizedekben sokfelé fontosnak tűnt az agrárgazdasági munkák kiemelt
támogatása is. Az agrárpiacok szerkezete és árai különösen
szélsőségesen váltakoztak, a vidék problémái könnyen mozgósítható
rétegeket, népességeket érintettek. Így azután a társadalomkutatás és
tanácsadás akkor születő központjai közül sok az agrárvilághoz
kapcsolódik. Az amerikai agrár-társadalomkutatás még korábban, a 20.
század első évtizedeiben teljesedik ki. A 20-as évek elejére e kutatás
már komolyan kiépült. Franciaországban az INRA-t (Institut national de
la recherche agronomique) 1921-ben, Olaszországban az INEA-t
(Instituto Nazionale di Economia Agraria) 1928-ban, az amerikai Bureau
of Agricultural Economics-ot pedig 1921-ben alapították. De ekkor jön
létre, 1917-ben, a konjunktúrakutatás egyik korai történeti előképe, a
Harvard Committee on Economic Research is.
A 30–40-es évek brit és svéd gazdaságpolitikai
kutatásából áll össze, amit később keynesianizmusnak neveznek. A
korabeli német és olasz kutatások inkább a gazdaság állami-politikai
megszervezését látták itt megoldásnak, de jelentősen bővítették közben
államiak korábbi adatkezelő képességeit is. E fasiszta államok
akkortájt komolyan bővítették statisztikai szolgálataikat. Akkortájt
divatos volt a munkapszichológia és egyáltalán a munkakutatás – az
USA-ban és német/olasz miliőkben egyaránt.
A korabeli társadalomkutatásban megjelennek az átfogóbb, a nemzeti
társadalmak állapotait összefoglalóan bemutató trendreportok is (az
USA-ban például Hoover elnök 1932-ben alapít testületet ilyenek
rendszeres előállítására [Research Committee on Social Trends]).
Szakpolitikák előkészítésében társadalomkutatók viszonylag tömeges
bevonására az USA-ban azonban csak Roosevelt elnöksége idején kerül
sor.
A társadalomkutatás háború utáni bekapcsolódásánál
a politikai koncepciógyártásba két alapváltozatot különböztethetünk
meg: ott, ahol a politikai rendszer is alapjaiban folyamatos volt, és
építeni lehetett korábbi ilyen kutatási hagyományokra (az USA-ban,
Svédországban, Nagy-Britanniában), ez a tanácsadói-előkészítő kutatás
gyorsan stabilizálódott, illetve beépült saját tudományágai rendjébe
is. Ahol azonban nem – mindenekelőtt Németországban, Ausztriában –
elfogadható kiépítettségről csak majd húsz évvel később, csak a 60-as
évek elején-közepén beszélhetünk. S az is a tudás- és
intézménytranszferből következik, valamilyen amerikai modell
terjedésének tudódik be, hogy a 30-as évek német–osztrák
hagyományainak ilyen vonatkozású újraélesztésével nemigen
próbálkoznak, vagy legalábbis ilyesmi kevéssé kerül a figyelem
középpontjába. Az 50-es években a társadalomkutatás európai
újjászervezésében amerikai alapítványok és programok egyébként is igen
fontos, egyes felfogások szerint az itteni kormányokéhoz hasonló, sőt
annál fontosabb szerepet játszottak. Mellettük igen fontos, kezdetben
az állam gazdaságpolitikájánál élénkebb érdeklődés regisztrálható a
technológiai változások iránt ettől az időszaktól kezdődően igen
aktívan érdeklődő szakszervezeteknél is.
A kormányzatok közvetlen beavatkozásai iránti
igények a megnyíló nemzetközi piacok és a háború utáni rekonstrukció
körülményei között amúgy alacsony szintűek maradtak. Tulajdonképpen
erre a helyzetre reflektáltak a liberális gazdasági elméletek is.
Miért kellett volna akkor az államnak a maga számára különleges
társadalomtudományi tudást termeltetnie? Ahol ilyesmire mégis szüksége
volt, Olaszországban vagy az akkori NSZK-ban, ott ideiglenes szakmai
konzultatív testületektől igyekezett azt megkapni.
Ezzel együtt a német kormány az 50-es évek eleje
óta finanszírozott gazdasági survey-ket és előrejelzéseket (1963-tól,
a kormány gazdasági tanácsadó testületének megalakulását követően ezek
rendszeressé váltak), és az 50–60-as évek fordulójától működtetnek
adott problémák kezelésére irányuló társadalomkutatást (a franciáknál
a városfejlődés, a németeknél regionális politika, az olaszoknál a
„déli elmaradottság” szerepel a fontosabb kiemelt problémák között).
Tudás és policy
Amikor a 60–70-es években a tudománypolitikában megjelenik a
hasznosításkutatás (utilization research), s posztulálja, hogy a
szociológiát és a politológiát „alul-”, vagyis a
lehetségesnél/kívánatosnál kevésbé használják, akkor e diszciplínák
megjelenítettségét igazán a közgazdaság-tudományéhoz hasonlítják.
Az USA-ban egyébként a hatvanas években már van
elég kutatás és szakember az induló nagy szociális programok: a War on
Poverty és a Great Society Program kiszolgálásához, a németeknél is
megfogalmazódik a „policyreleváns” társadalomtudományi ismeretek
előállításának szükségessége, de a 60-as évek egyetemi reformjai
kellenek ahhoz, hogy ez programszerűen el is induljon. A reformok
megalapozásához szükség volt a német kutatásban 70–80-as évek tartalmi
átrendeződésére is. Az ortodoxia helyett a heterodoxia, a konszenzus
kierőltetése helyére a konfliktus elviselhetősége került előtérbe.
Kérdés, hogy ez az elmozdulás látható-e ekkor máshol, és konkrétan a
közgazdászoknál? A hollandoknál, úgy tűnik, igen. Hiszen a tolerancia
és kölcsönös elfogadás, a szociális szerveződésben a tartósan egymásra
épülés, egymásra figyelés „holland” alapelvek voltak – mégpedig a
kontinentális Európában különös, inkább angolszász kulturális
elemként. S ott már korán létezett olyan adatkultusz, amelyhez
folyamatos empíriát kellett szervezni.
E kutatástípusnak mindamellett alapproblémája, hogy
a policy-megrendelések általában szűk terjedelműek és időtávúak, s a
kutatók ezt többnyire különösebb vita nélkül elfogadják, s nem is
akarnak maguknak a felkínáltnál szélesebb kontextusokat teremteni. Így
azután az értelmezési kereteken keresztül meghatározott megrendelések
az értelmezési keretekben rekedő politikai elemzést, s egyáltalán
válaszokat produkálnak. Annak kimondása, hogy válság van, és hogy
ilyen helyzetben a kutatásnak is kellene valami különlegeset, épp most
hasznosíthatót produkálnia, elsőnek az OECD-ben hangzik el a jóléti
állam vonatkozásában, s azóta az irodalomban e krízisnarratíva szinte
folyamatosan jelen van. Az első ilyen válságvitákban először
értelmezési keretkülönbségekkel magyarázzák az eltérő álláspontokat.
Pontosabban, inkább azt, hogy először nem is tették világossá a
vitapartnerek számára, hogy a frame-jeik, értelmezési kereteik
eltérőek (pedig a viták végül is ebből következtek). Következésképpen
világossá kellett tenni, hogy ki milyen kiinduló értelmezési kereteket
használ.
Mozgásterek
Az állami szabályzás modern elméletei kialakulásánál és az első
korszerű közigazgatási/közpolitikai formák felbukkanásánál a
közreműködő szakértelmiség helyét nagyobbrészt még állandósított
kapcsolódási formákban, munkahelyeken képzelték el. Valószínűleg nem
arról volt szó, hogy azt hitték volna, mindig annyi friss tudásra lesz
szükség, hogy annak biztosítóinak mindjárt kéznél kell lenniük (bár
ennek ellenkezőjére sem találtunk bizonyítékot). De ezért az kiderül,
hogy úgy gondolták, a tudásszállítóknak biztonságban kell magukat
érezniük, nem célszerű, ha ki vannak szolgáltatva egzisztenciálisan,
mert akkor hajlamosak lesznek olyan lobbycsoportok érveit is
meghallani, akik az állam számára épp az adott ügyben választható
opciók mögött megjelennek. Ezzel ellentétben, ma a legtöbb ipari állam
igazgatásában a szakértők, a „kormányközgazdászok” többségét
ideiglenes, az egyébként érvényes politikáiknál sokkal rövidebb
ciklusú munkaformák kötik vállalt feladataihoz. E helyzetnek is megvan
persze a maga logikája, érvrendszere. Mindenesetre itt a munkába
bevontak munkaidejük nagy részét a szerződések megszerzésére, a
pályázati munkákra és teljesítéseik monitoroztatására fordítják. Sok
esetben ez kifejezetten az értékes, szakosodott tudástermelő
kapacitások pazarlását jelenti.
A tanácsadói munkakörök és az akadémiai karrierek
közötti kapcsolat szorossága is változik. Az 1945 utáni korszak
amerikai–európai sztárközgazdászainak igen nagy része (még Samuelson
vagy Friedman is) eltöltött valamennyi időt állami szerveknél, s ezek
az évek tulajdonképpen betagozódtak szakmai pályájukba is. Az amerikai
akadémiai karrierekbe valahogy később is beépülhetett a néhány évnyi
teljes munkaidejű állami szerepvállalás, a nyugat-európaiakba sokkal
kevésbé. Legalább is a vezető tanácsadók vagy a meghatározó közgazdász
teoretikusok életútinterjúiból valami ilyesmi rajzolódik ki. Az ilyen
szakértőket persze általában
|
|
az állami posztokon sem rutinfeladatok megoldására
használják, és az ott megszerzett készségek később az egyetemi
oktatásban is jól működnek. A 80-as évek óta azonban az állami és
akadémiai pályák szétválni látszanak. Ebben a szakaszban egymástól
mintha az egyik vagy másik pálya teljesítménykritériumai is
távolodnának. A közgazdasági kutatás egyre szűkebben szakosodott, és
matematizáltságának mértéke is nő. S a kutatási szférában is erősödik
a verseny. Következésképpen a korábbiaknál kevésbé éri meg valakiknek,
hogy onnan kiszálljanak, és hogy néhány évig átfogóbb közfeladatokkal
foglalkozzanak (akár teljes munkaidőben, akár csak annak egy
részében). A növekvő akadémiai specializálódás különben is eltávolít
attól a szintéziskészségtől, amely a köztanácsadói feladatokhoz
szükséges lenne. Néhány e trenddel ellentétes életutat, a Nobel-díjjal
is elismert Paul Krugman, Joseph Stiglitz, de Jeffrey Sachs, Dani
Rodrik, Anders Aslund pályáját akadémiai sikerek, médiaszereplés és
tanácsadói munka együtt kíséri. De pályájuk ebbeli unikalitását maguk
és teljesítményük méltatói is aláhúzzák.
A jelenlegi válság közgazdászszerepeinek kritikusai
közül többen épp az akadémiai kutatás „befele fordulását” és ebből is
következően a tanácsadói/elemzői munka „elsekélyesedését” tartják
részben felelősnek a mostani helyzetért. Egyébként a tanácsadói
interjúk – még a kezdődő akadémiai/szakértői pályaszétválások előtt
(Allen, 1977) is hangsúlyozták, hogy a szakértői munka középső
szintjein nem modellekkel kell dolgozni, hogy ott az emberektől
tulajdonképpen néhány számsorral alátámasztott alapösszefüggések
bemutatását várják, nagyon gyorsan, a következő nap reggelére, vagy
még jobb, ha aznap délutánra. Ritkán van a bevezető közgazdasági
kurzusok alapjainál mélyebb összefüggések bemutatására szükség
(Nelson, 1987). A tanácsadó szerepe többnyire kimerül abban, hogy
sikerül megakadályoznia valamilyen végzetes ostobaságot. Pozitívabban
gondolkodók ugyanitt azt húzzák alá, hogy legfontosabb feladataik
szétszórt, többféleképpen értelmezhető adatok összefésülése, döntési
alternatívákba rendezése lenne.
Cinikusabb vélemények az interjúkból (Allen, 1977,
81.): nemigen hisznek kollegáiknak, ha azok azzal büszkélkednek, hogy
elemzésük logikáját, számításaikat elfogadva sikerült egy nagyobb
állami programot jó irányba indítaniuk. Lehet, hogy az irány jó volt.
De majdnem biztos, hogy valamilyen nem szakmai érdek lehetett ott a
meghatározó. És az elemzés logikája lényegében azt erősítette meg.
A tanácsadó közgazdász ugyanakkor, különösen nagy
igazgatási szervezetekben – az interjúk szerint (Nelson, 1987) –
sajátos politikai vállalkozó is. Az adott személy vagy az általa
megjelenített csoportvélemény sikerének valószínűségét nagymértékben
erősíti, ha azt szervezetkonform formákban tálalja. Ha a tanácsadó
nemcsak a célpolitikusára, hanem annak apparátusára is figyel, ha
azokkal barátkozik. Az ezt a szakmát nagyon sikeresen művelők szerint
(Nelson, 1987) zsákutcába visz, ha a „szaktudományos” hátterű
véleményt szembeállítják az apparátus által megfogalmazott politikai
vagy igazgatási alternatívákkal. Ha a tudós közgazdász tanácsadók
hangsúlyozottan elkülönülnek az adott döntéshozatalt szolgálók más
belső köreitől. Bár itt a „bekeveredés” veszélye nyilvánvaló, de a
szakmai érvek elfogadásának valószínűsége is nagymértékben növekszik.
A tanácsadói „szakácsfogásokról” az amerikai
irodalomban mindmáig a Kennedy-korszak s az őt követő demokrata
kormányzás emberei számolnak be a legrészletesebben. A fenti dilemmát
ők úgy vélték feloldani, hogy a szakértők/tanácsadók és a
tulajdonképpeni politika közé építették be egyfajta interface-ként a
politikai vállalkozót. Esetenként ő vált a közpolitika
modernizálásának kulcsszereplőjévé is. Ezek lehetnek közgazdaságban
magukat kiismerő jogászok, műszaki kérdésekben járatos közgazdászok
stb. (ebből a korból a legfontosabb posztokon Stephan Brezerre, Alfred
Kahnra, vagy Charles Schultze-re, Walter Hellerre szoktak hivatkozni).
Egyébként vannak nagy, elvinek tűnő, számukra
központi ügyek, amelyeket a közgazdász tanácsadóknak sikerül
keresztülvinni az apparátusokon, s vannak, amelyek ugyanilyen szakmai
összhang esetén is megbuknak. Az amerikai gyakorlatból (Nelson, 1987)
ilyen sikernek tűnik a 70-es években az állami dereguláció, amelynek
azután technikai megoldásait is másolták az egész világon. S ilyen
kudarc volt a különböző zöld adók bevezetésének kísérlete a 80-as
években. A 80-as években az egész zöld közgazdász tanácsadói kör
szinte egységesen meg volt arról győződve, hogy ezeken vagy a
szennyezési licenckereskedelmen keresztül, tehát piaci eszközökkel,
kezelni lehet a környezeti ügyet, de erről akkor senkit sem sikerült
meggyőzniük, pedig igazán akarták. Az első deregulálóknak (a
légiforgalom szolgált itt kísérleti terepként) sikerült maguk mögé
állítaniuk a fogyasztói képviseleteket, mert azok olcsóbb árakra
számíthattak, meg a (bal)liberális véleményt, mert az monopólium- és
nagyvállalat-ellenes volt. Végül a politikai konzervatívokat is, akik
ettől több szabadpiacot és kisebb államot reméltek.
A zöld adóknál nem állt össze egy ilyen koalíció.
Fontos környezetvédő csoportok ellenezték mint „licencosztogatást
környezetszennyezésre”. A Nixon-adminisztráció idegenkedett tőle, mert
nem látta, hogy nagyon pontos részteljesítmények jelzése nélkül hogyan
lehetne eladni a közvéleménynek. Az ipar meg egyszerűen egy új
adónemet látott az egészben.
A jóléti állam tudáspiacai
De a jóléti állam kiépülésével fokozatosan az államnak mégiscsak egyre
több specifikus társadalomtudományi ismeretre lesz szüksége. Alig
hihető, írja abban az időben Edward Shils (1965), „hogy ez a rend
megfordul”. S amikor reformokról kezdenek időnként beszélni, mint
Franciaországban vagy Németországban, ott hirtelen úgy tűnik, aktív
támogató kutatásra is szükség van. Ne felejtsük, hogy a kor,
legalábbis a látszat szerint, tudományhívő. A kormányzati
beavatkozások legitimációjához hozzá tartozik, hogy „kutatásokra
épülnek”, hogy „jelentős adatforrások állnak mögöttük” stb. Itt a
közgazdaságtudomány szerepmintája a többi társadalomtudományi terület
számára valamiképpen nyilvánvaló. Már vannak tanácsadó testületei, sok
számmal dolgozik, a 60-as években egyre többet használ modelleket, s
így a politikusok és a művelt közönség szemében is „valódi”
tudománynak látszik. A kor kutatáspolitikusai azt hiszik, ha
megrendeléseikhez komoly forrásokat is kínálnak, a közgazdákat más
társadalomtudományi területek is követni fogják. S persze a 60-as évek
végéig a közgazdaságtan ezen alkalmazott területeken intellektuális
mintákat is kínált a többieknek.
Bizonyos értelemben sokak szemében a
társadalomkutatás más területein talán valamilyen olyan szerepet
játszhatott, mint a 20. század elején a fizika a
természettudományokban. E metodológiai mintakövetési divatnak lehetett
része például ebben az időben a társadalmi indikátor mozgalom. A
háború utáni években nemzetgazdasági indikátorrendszereket építettek
fel, s aktívan használták is ezeket előrejelzésekhez. A 60-as évek
legelején úgy tűnt, hogy hasonló célokra hasonló módon társadalmi
indikátorrendszereket is össze lehetne állítani. S persze, hogy azokat
társadalmi előrejelzések készítésére lehetne használni. A
prognosztikai elem bevezetése ebben az időszakban alapvetőnek tűnt a
társadalomkutatás scientizálódása szempontjából. Nyilvánvalónak tűnt,
hogy ez lesz a következő lépcső a terület fejlődésében, hiszen a
tudományos tudásnak kétségtelenül van előrejelzési funkciója.
Következésképpen, ha a társadalomkutatás egyre több ága, s nem csupán
a közgazdaságtudomány, bizonyítani akarják, hogy „tudományok”, s hogy
mint ilyenek a praxis számára is hasznosak lehetnek, akkor erősíteni
kell bennük ezt a prognosztikai elemet (a francia kutatáspolitikában
még mindez az állami tervezési szerephagyománnyal is kombinálódott). A
60–70-es években megjelennek azon rendszerkutatók is, akik a különböző
társadalmi intézményekre elemezni kívánták a rendszerelemzés más
területeken kifejlesztett elemeit.
Ezekből a víziókból következően azután persze
politológusok és közigazgatás-tudományi szakemberek a politika és a
kormányzati rendszer racionalizálását is meghirdették, hiszen azok
másképp nem lennének (lehettek volna) alkalmasak a tudományból érkező
impulzusok kezelésére, befogadására.
Az 50-es évek vége–70-es évek között azután
országonként, politikai oldalanként, ágazatonként jól leírt,
esettanulmányokban bemutatott „reformkoalíciók” alakultak ki –
kutatók, politikusok, igazgatási szakemberek közreműködésével. A
kutatás itt nem alkalmi vendég volt, hanem bizonyítóanyag- és
víziószállítóként a csapatok magjába tartozott. De, persze, ha a
koalíció veszített – politikus csapatával együtt marginalizálódtak
kutatói, ideológusai is. Az alkalmazott kutatási csapatok legerősebb
képviselőin túl ez az involvált kutatócsoportok tagjai számára
váratlan kudarcként, egyfajta igazságtalanságként jelent meg. Az
átlagos háttérkutató ritkán volt tudatos közpolitikai szereplő.
Általában többnyire észre sem vette, hogy a közpolitikai játéktéren
mozog. Természetesnek veszi, ha magát a győztes oldalon találja,
hiszen ő tudja, hogy szakmailag neki igaza kell legyen (s nem észleli,
hogy esetleg nem ezért, hanem a koalíció adott pillanatbeli sikereiből
következően került a győztesek közé). S ha ugyanilyen okokból veszít,
sorsát nyilvánvaló politikai áldozatként éli meg.
Rendszerek / terek
Ugyanakkor egyfelől, a különböző politikai-igazgatási rendszerekben
magától értetődően különböző terei és kapcsolódási pontjai lesznek
ennek a kutatásnak. Másfelől ezt a közgazdasági/szociológiai tudást
különböző nemzeti tudástermelő rendszerekben állítják elő.
Nyilvánvalóan egyes rendszerekben a számára szükségesnek hitt tudást
az államigazgatásba betagozódott termelő egységek állítják elő,
másokban pedig inkább kiszerződtetik ennek előállítását
egyetemi-akadémiai rendszerekbe. Ebből és a nemzeti nyilvánosság
szerkezetének eltéréseiből következően igen eltérő ennek az
alkalmazott kutatásnak, illetve az ott előállított politikai
koncepciónak a láthatósága. Van, ahol léte tulajdonképpen csak
kiindulópontként vagy apropóul szolgál a nyilvános vitákhoz,
koncepciók ütköztetéséhez. Másoknál az igazgatási elit elnyeli, magába
zárja, s így láthatatlanná is teszi azokat a koncepciókat, amelyeket
különböző szakértői testületek megfogalmaznak. Másként bánnak ezekkel
a tudáscsomagokkal stabil államapparátusok, stabil helyzetekben. S
másként, ha problémaérzékenységüket, reakciókészségüket a bennük éppen
kételkedő közvéleménynek bizonyítaniuk kell.
Valószínűleg, mindezzel összefüggésben itt
értelmezhetőek lennének a „policy stílusok” és a „politikai-igazgatási
kultúrák” (Verwaltungskultur) (Jann, 1983) is. S így felrajzolható
lenne, hogy adott időszakokban milyen nemzeti igazgatási kultúrák és
stílusok, milyen közgazdasági/szociológiai alkalmazott tudást
kedvelnek, s melyeket nem tudnak adaptálni (bár igazán a
kifejlesztését sem voltak képesek tisztességesen támogatni).
Természetesen bármelyik „nemzeti stílus” vizsgálatánál az azon belül
létező eltérő ágazati hagyományokat is érdemes figyelembe venni. És
eltérhetnek a retorikák is. 1989 után Közép-Európában például nem
létezhetett (gazdaság)politika, amely nem privatizációról,
deregulációról, reformokról, a piac szerves voltának visszaállításáról
beszélt – akkor is, ha különben a nemzeti stratégiai iparágait védte,
munkaerőpiacain különböző módokon korlátozta a munkavállalás
szabadságát, és reformjai fontos állami szabályozó funkciókat nem
leépítettek, hanem az eddigiektől eltérő formákban megerősítettek. A
nemzetközi környezetet mindaddig kevéssé zavarták a stíluselemek,
ameddig a multinacionális vállalatok tereit érintették, és a fenti
nyilatkozatokkal tulajdonképpen a helyi elitek ismételten deklarálták
a lojalitásukat.
Mindeközben nyilvánvalóan más lesz ennek a
tanácsadói/alkalmazott kutatásnak a funkciója olyan rendszerekben,
ahol a monolit igazgatási elit túlsúlya a meghatározó, és egy
olyanban, ahol a hatalmi ágak egyensúlyának valóban élő hagyományából
következően a kutatási-szakértői kapacitások is megosztottak. Az
európai parlamenteknek általában nincsenek komolyabb saját,
folyamatosan működő elemző-policy kapacitásai, a Kongresszusnak
Washingtonban azonban valóban vannak. Elmondhatjuk, hogy ezek korábbi
korszakok lenyomatai, hogy most már ott is nagyobbrészt az igazgatás
ad hoc megrendelései váltak meghatározóakká. De már csak létező elemző
kapacitásaira építve is az amerikai törvényhozás autonómiája fontos
stratégiai ügyekben mégiscsak nagyobb lehet, mint azoké a
parlamenteké, amelyek ilyenekkel nem rendelkeznek.
Mindeközben ha megkülönböztetünk aktív
intervencionista és reaktív államigazgatási stílusokat, akkor azok az
országok, amelyekben az igazgatás hagyományosan inkább reaktív – nem
szalad előre, akkor próbál meg valamit kezelni, ha már nem lehet
távolabb tolni, vagy elnapolni –, ilyennek hisszük például
Nagy-Britanniát és Olaszországot, akkor annak ott kevesebb
policy-koncepcióra, kidolgozott szakértői anyagra van szüksége.
Ellenkezőleg, az aktivistáknak, mint a franciáknak, japánoknak,
svédeknek, több méretre szabott, egyéni problémamegoldásra
„legyártott” tudásra van szükségük. Ez azonban nem jelenti, hogy az
aktivista-technokrata szakpolitikáknak (például a franciának) több
„objektív” információra lenne szüksége, mint egy, a bevont érdekeltek
nyilvános alkuira épülő döntési rendszernek (mondjuk a britnek). És ez
a nyilvánosan a társadalomkutatásra hivatkozó rendszer, például a
brit, egyáltalán nem magától értetődően lesz racionális vagy
racionalizált. A 60-as években, Európában talán valóban lehetett
egyfajta „racionalista fordulatról” beszélni (Heilbron, 1997) abban az
értelemben, hogy kutatók és döntéshozók, ha konkrétan másként, de
mégiscsak együtt hitték, hogy adott problémára vonatkozhat egyfajta
tudás, amit ha megismerünk, majd alkalmazunk, akkor a felmerülő
kérdéseket, nehézségeket kezelni tudjuk. De hát azóta már megtanultuk,
hogy adott probléma kezelésénél a győztes csapat mellett vesztesek is
léteznek, s hogy ugyanarra a problémára vonatkozóan többféle
ellentudást kell egyidejűleg kezelnünk. S ezek versenyében, vagy
tudatos ütköztetésénél egyáltalán nem biztos, hogy a racionalitás
kategóriáiban fogunk majd operálni. S magától értetődően olyan
helyzetekben és országokban, ahol a nemzeti policy stílus alapja
valamilyen általános konszenzusszerűség lesz, a tanácsadás is a
különböző partnerek érdekeit követve, de hasonlóan konszenzusközpontú
lesz.
A policy stílusoktól függően érdemes még adminisztratív stílusokat is
megkülönböztetni, hiszen a különböző közigazgatások is másként
használják a társadalomkutatás eredményeit, vagy az előrejelzéseket.
Lesznek olyanok, amelyek a kutatás eredményeit használva a korábbinál
nyitottabbak, és magukat is valahogy a scientizálódási folyamat, az új
racionalitás részeiként élik meg. S vannak olyanok, amelyekben
továbbra is folyik egyfajta „titokgyártás”, a tanácsadóknak be kell
illeszkedniük egy korábban, színre léptük előtt kialakult adat- és
információhasználati politikába. A rendszer részeivé válva elfogadják
annak tudásforgalmazási stílusát, s tulajdonképpen gyakran annak
áldozataivá is válnak.
Léteznek persze nemzeti stílusok és ágazati
hagyományok, amelyek a primer tudástermelést a tanácsadó szervezeteken
kívül tartják, és onnan vásárolják. Másokban egy ellenkező
hagyományból következően a belső tanácsadó csoportok felépítése, a
szaktudás egyfajta szervezeti függőségben tartása, folyamatosan
elkötelezetté tevése lesz magától értetődő. E különbségek az
intézményépítésben is megjelenhetnek. Az egyik pólus nyilvánvalóan
háttérintézményeket épít, a másik vagy azért, mert nem akar ilyesmivel
bajlódni, vagy, mert feladatai, megrendelései volumene kisebb, beéri
ad hoc megrendelésekkel az akadémiai szektorban. A folyamatos
lojalitás biztosítására természetesen a második esetben is vannak
technikák.
A számtalan, e tekintetben rendelkezésre álló
empirikus esetleírás erősen kontextusfüggő. Tulajdonképpen nincsenek a
környezettől független magyarázatok, melyek az eltérő szervezetek
választásait e megoldások között egyszerűen értelmeznék. S hasonló
megoldásoknak is lehetnek különböző szervezeti ideológiáik. Állandó
tanácsadó testületet lehet építeni, mert valaki akkor érzi magát
biztonságban, ha egy bejáratott, kiszámítható formákban együttműködő
csoport sokféle ismereteire építhet. S működtethető ugyanilyen
tanácsadó csoport kívülről is, ha az adminisztráció a vitáik
eredményeire igazán nem is kíváncsi, azokat komolyabban alkalmazni
csak igen ritkán akarja. De igen fontos szervezete hitelessége,
elfogadottságának fenntartása szempontjából, hogy közismert
szakértőket sorolhat fel szűkebb intellektuális környezeteként a
nyilvánosságban. S e szempontok kétségtelenül keveredhetnek. A nemzeti
stílusok itt magyarázhatnak fontos különbségeket. A német–osztrák
közigazgatás, s így persze a magyar is, hagyományosan legalista
(rosszindulatúan jogászkodóknak is nevezhető) volt. S ebből
következően azután a számukra szükséges tudástermelők mozgásterét
kijelölték, ezeket junior partnerként kezelték. Az amerikai
rendszerekben a tudományos szolgáltatók szerepe – nem utolsósorban az
igazgatók adminisztrációs önképéből következően – hagyományosan más
volt. A 90-es években e kontinentális rendszerek modernizálása,
különösen az „új demokráciákban” sok szempontból azután
„amerikanizálásukat” is jelentette. Elvben ebből a helyi
tudáshasználat valamilyen mértékű emancipálódása is következhetett
volna. De mert ezek az igazgatási reformok nagyobbrészt kudarcot
vallottak, az azokon belüli „tudásfelszabadítás” is inkább elmaradt. S
amikor e folyamatok kritikájaként más kormányzatok (többnyire
konzervatívok vagy szociáldemokraták) az állam valamely megerősítését,
rekonstrukcióját hirdetik, az igazgatás tudástermelési/hasznosítási
szempontjai programjaikban alig jelennek meg. Érdekes módon, ezekben a
koncepciókban (s nemcsak Közép-Európában) az egyébként méltán nagyhírű
francia igazgatás két olyan eleme, mint a közszolgák más ágazatokhoz,
szférákhoz képest szuper kiképzettsége, és egyfajta elszánt
technokrata intervencionizmus, általában nem is jelennek már meg.
Következtetések
A közgazdaság-tudomány a társadalomkutatás más ágaival együtt
működteti a jóléti államot, és fölötte-mögötte a globális gazdaságot.
Míg a 20. század elején–közepén a közgazdászok szinte egyedül, más
értelmiségi szakmákhoz képest aránytalanul nagy számban töltöttek be
állami tanácsadói funkciókat, ma összetett csapatokban dolgoznak. A
termelt és felhasznált tudás minőségéért is így egészében a
diszciplínák és szakmák nyalábja együttesen felel. Mindez nem zárja ki
adott szakkérdések kapcsán a kiemelt részfelelősségeket (most például
a pénzügyekkel foglalkozókét).
Most már a társadalomtudományi akadémiai szakmai
közösségek is akkora létszámúak, hogy azokon belül az előmeneteli,
életpálya-szabályozási, státuszbiztosítási szempontok egyre
fontosabbakká válnak. Sőt, most már a hagyományos tudományos
értékkritériumokkal együtt szabályozzák a tudástermelést is. E két
hatás természetesen gyakran ütközik, de mintha egyre inkább a
szervezeti-üzemi feltételek hatása erősödne. Ebből is következően az
akadémiai és tanácsadói szakmai pályák egyre inkább szétválnak, az
egyik terepen szerzett elismerést a másikon egyre kevésbé ismerik el.
Ebből következően bonyolódott a tudásáramlás a két szféra között.
A gazdasági-társadalmi rendszerek egyenlőtlen
fejlődése, az új globális gazdaság(ok) strukturális egyensúlyzavarai
alapállapotnak minősülnek. A válság nem katasztrófa és nem is
egyszerűen csak ciklusok szakaszainak különleges ismérve, hanem a
rendszerek állandó alkotóeleme. Következésképpen, a „tűzoltó
feladatok” az eddigieknél sokkal szervesebben épülnek be a tanácsadó
társadalomkutatók: közgazdászok, szoCiológusok majdnem rutin feladatai
közé.
A nagy létszámú szakmai közösségekben és az egyre
inkább szervezetileg is elkülönülő tudástermelő helyeken a
diagnosztika, az analitika és a terápia az eddigieknél sokkal önállóbb
programokká, sőt intézményekké válnak. Ezt a szétválást-szakosodást a
szakmai érdekek belső differenciálódása kíséri. A legalább kifelé
magát homogén közösségként megfogalmazó diszciplínák belső
érdekkonfliktusai a szakmán kívül is láthatóvá válnak. Így azokba
szükségszerűen külső erők is bekapcsolódnak – akár saját érdekeiket
követve, akár belső meghívásokra reagálva.
A társadalomtudományi kutatási nagyüzem egyre több
forráshoz jut, tehát a szó hétköznapi, anyagi értelmében is egyre
inkább megéli annak középpontjaihoz, magjához tartozni. Ez a mag
ellenőrzi majd az adott kutatási terület fősodrát, esetleg ha ilyen
van, alapparadigmáját is. Mindebből következően, aki ezeknek
alternatíváját fogalmazza meg a tudástermelésben, a központ olyan
védőivel találja szembe magát, akik vele szemben természetesen élni
fognak a forrásmegvonás különböző formáival is. Tehát a koncepcionális
szakmai kritika egyre kockázatosabbá válik – egyes esetekben
egzisztenciálisan is. Ezért a kelleténél sokkal erősebbé válik a
szakmai mag vagy szakmai elit. A szélesebb értelemben vett gazdasági
és társadalmi válságok ezeken a területeken különösen hasznosak, mert
legalább részben kikezdik a szakmai elitek önvédelmi rendszereit, és
ezzel legalább ideiglenesen esélyt kínálnak alternatív csapatoknak is.
Kulcsszavak: tudományszociológia, válság, tanácsadó, szakértő,
tudáspiacok, kognitív stratégiák, válságelemzés, modernitás,
akadémiai karrierek
IRODALOM
Allen, William R. (1977): Economists and
Economic Policy – Modern American Experiences.
History of Political Economy. Spring 9, 1, 48–88.
British Academy 2009: Her Majesty The
Queen,… London, 22 July 2009. •
WEBCÍM
>
Colander, David – Föllmer, H. – Hass, A. –
Goldberg, M. – Juselius, K. – Kirmen, A. – Lux, T. – Sloth, B. (2009):
The Financial Crisis and the Systematic Failure of Academic Economics.
Institut fur Weltwirtschaft, Working Paper No. 1489. Kiel, Februar
2009. •
WEBCÍM >
The Economist (2009): Efficiency and
Beyond. 16 July 2009. •
WEBCÍM
>
FT – Financial Times (2009): What is the
Point of Economists. 2009, July 28. •
WEBCÍM >
Friedman, Benjamin M. (2009): The Failure
of the Economy and the Economists. The New York Review of Books, 28
May 2009. 42–45. •
WEBCÍM >
Heilbron Johan – Magnusson, L. – Wittrock,
B. (eds.) (1997): The Rise of Social Sciences and the Formation of
Modernity. Conceptual Change in Context, 1750–1850. Sociology of
Sciences. A Yearbook. Kluwer, Dordrecht •
WEBCÍM >
Jann, Werner (1983): Staatliche Programme
und „Verwaltungskultur”. Westdeutscher Verlag, Opladen
Keynes, John Maynard (1930 [1963]):
Economic Possibilities for our Grandchildren In: Keynes J.M. Essays in
Per-suation. New York, W.W.norton, idezett 369,371,372 old.
Kirchgässner, Gebhard (2009): Die Krise
der Wirtschaft: Auch eine Krise der Wirtschaftswissenschaften? CREMA
Working Paper no. 2009 - 15. Basel •
WEBCÍM >
Mundell, Robert A. (2000): Reconsideration
of the Twentieth Century. American Economic Review. June, 327–340.
Nelson, Robert H. (1987): The Economics
Profession and the Making of Public Policy. Journal of Economics
Literature. XXV, March, 49–91.
Samuelson, Paul – Barnett, William A.
(eds.) (2006): Inside the Economist’s Mind – Conversations with
Eminent Economists. Wiley-Blackwell, New York
Shils, Edward (1961 [1965]): The Calling
of Sociology. In: Parsons, Talcott et al. (eds.): Theories of Society.
Free Press, New York
Tillich, Paul (1967): A History of
Christian Thought – from its Judaic and Hellenistic Origins to
Existentialism. (Braaten, Carl ed. ) Simon and Schuster, New York •
WEBCÍM >
(első rész)
|
|